Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 48, views: 11.223 •

Activision wil Replay Games geen toestemming geven om een nieuwe King's Quest-game te maken. De uitgever wil zelf iets met de rechten op de serie doen. Ook Telltale Games heeft niet langer het recht om een nieuwe King's Quest te maken.

Replay Games, de studio die werkt aan een hd-remake van Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards, heeft geprobeerd bij Activision een licentie te krijgen op de King's Quest-serie. De studio ving echter bot; de uitgever zou zelf iets van plan zijn met de serie, hoewel het bedrijf niet wilde zeggen wat.

De rechten op de serie zijn eigendom van Activision, maar de uitgever gaf in 2011 een licentie aan Telltale Games. Die zijn echter te druk met de episodische Walking Dead-games en een game rond de Fables-stripboeken om een King's Quest-game te maken. De licentie van Telltale is inmiddels verlopen, bleek toen Replay-oprichter Paul Trowe contact met hen opnam. Doordat de licentie van Telltale is verlopen, is de weg vrij voor Activision om zelf een King's Quest-game te maken.

King's Quest is een serie adventuregames uit de vorige eeuw. De eerste game uit de serie verscheen in 1983, hoewel Wizard and the Princess uit 1980 als een prequel gezien kan worden. De games werden gemaakt door het echtpaar Roberta en Ken Williams, met hun bedrijf On-Line Systems, het latere Sierra On-Line. Roberta was daarbij het creatieve brein achter de game en Ken de programmeur. Sierra zou opgaan in Vivendi Games, dat weer aan de basis staat van het huidige Activision Blizzard, waarmee ook de rechten op King's Quest in handen kwamen van Activision. Replay-oprichter Trowe zocht contact met Roberta Williams. Hoewel ze sinds 1999 met pensioen is, wilde ze aan een nieuwe King's Quest van Replay meewerken.

King's Quest: Quest for the Crown

Reacties (48)

Eerst lezen, dan reageren?
Replay Games, de studio die werkt aan een hd-remake van Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards, heeft geprobeerd bij Activision een licentie te krijgen op de King's Quest-serie.

[Reactie gewijzigd door ErikvO op 3 april 2013 15:09]

"Replay Games, de studio die werkt aan een hd-remake van Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards..."
http://www.kickstarter.co...ure-suit-larry-come-again

[Reactie gewijzigd door curumir op 3 april 2013 15:03]

Ik zou wel een police Quest willen zien met de GTA engine, soort omgekeerde GTA...

Die tijd waren er natuurlijk meer van dit soort games; Space Quest, Larry, Kings Quest, Police Quest, beetje in dezelfde smaak :) Heb mezelf kostelijk vermaakt toen ja.
Police Quest (en Hero's Quest/Quest for Glory) vond ik ook betere Sierra games dan de King's Quest serie. Maar ieder zijn ding! :)
Police Quest (en Hero's Quest/Quest for Glory) vond ik ook betere Sierra games dan de King's Quest serie. Maar ieder zijn ding! :)
Ik zit natuurlijk nog altijd te wachten op Space Quest VII: "Roger Wilco and the Raging Reboots". :+
Jaaaa, Space quest :) Die was echt goed!
Al vond ik King's Quest V ook echt de bom vroeger. Zaten ook RPG elementen in. De voorgaande versies vond ik minder interessant.
Ik heb alle King's Quests gespeeld behalve 7, maar ik kan me toch echt geen RPG elementen herinneren. Niet in de war met de Quest for Glory reeks?
Hm, het was 1 van de latere in ieder geval. Zal 't dan net niet deel 7 zijn geweest? Ik speelde 't iig op de Amiga. Ik dacht echt dat 't King's Quest was?

Quest for Glory zegt me zo snel niks (omdat ik wellicht al die tijd al denk dat 't King's Quest was :P) ... maar zal 't googlen.

EDIT: Je hebt helemaal gelijk. QfG ziet er inderdaad uit zoals ik me herinner :) Thanks, weten we dat ook weer :D

[Reactie gewijzigd door xs4me op 3 april 2013 16:03]

Ik heb alle King's Quests gespeeld behalve 7, maar ik kan me toch echt geen RPG elementen herinneren. Niet in de war met de Quest for Glory reeks?
King's Quest 8
http://en.wikipedia.org/wiki/King's_Quest:_Mask_of_Eternity
As a '3D Adventure' it included Action-adventure elements (such as avoiding traps and rolling boulders) & action-RPG elements (the RPG elements were inspired by the point and click combat in Diablo, albeit at a much slower pace with fewer enemies).
Zelfs toen het pas uitkwam zag het er al gruwelijk lelijk uit.
Space Quest was zeker ook erg vermakelijk maar als ik dan toch een top 3 Sierra games moest maken stond Conquests of the Longbow daar (en dus Police Quest en Quest for Glory) i.p.v. de hele Space Quest serie. Briljant spel en erg tijdrovend in de tijd dat je niet zo makkelijk aan een walkthrough kon komen.

[Reactie gewijzigd door Zoke op 3 april 2013 15:23]

Er wordt aan een soort van vervolg gewerkt, door 'the Two Guys from Andromeda', in de vorm van SpaceVenture

Daarnaast zijn er de nodige spacequest games gemaakt door 'amateurs'.
http://www.infamous-adventures.com/home/
http://www.sqvsb.com/
http://www.boxofmystery.com/games/incinerations/
Bedoel je LA Noir ;)
Ik klikte net Tweakers weg toen ik dit bericht zag, en toen ik gelijk op de 'back button' ramde liep de boel vast. Waarna ik bijna een hartverzakking kreeg omdat ik heel erg graag-

YAAAAAAAAAAAAAAAAY YES PLEASE!

wilde typen. :)
Ik vraag me echt af hoe dit soort games er tegenwoordig uit zouden zien qua gameplay.
Policequest/kingsquest/larry e.d. waren altijd sterk omdat ze 100% gericht waren op het verhaal. Maar kom je daar nu nog mee weg? Of wordt het snel saai?
Ik vraag me echt af hoe dit soort games er tegenwoordig uit zouden zien qua gameplay.
Policequest/kingsquest/larry e.d. waren altijd sterk omdat ze 100% gericht waren op het verhaal. Maar kom je daar nu nog mee weg? Of wordt het snel saai?
De graphics simpel en komisch houden en je op gave storylines focussen.

Kijk naar de games van Telltale: Tales of Monkey Island en Back to The Future zijn grafisch geen hoogstandjes, maar qua gameplay doen ze het point-and-click tijdperk herleven.

Bovendien is point-and-click een ideaal formaat voor games op tablets.
Maar het sterke van de originele games was nu juist niet het point en click, maar het typen. Althans, de ## Quests en Larry's die ik gespeeld heb waren geen van allen speelbaar met een muis.

Ik hoop dat, mocht er een nieuw deel uitkomen met up to date graphics, er in ieder geval een optie is om met written commands het hele spel te doorlopen.
Move cloth
Open chest
Pick lock
Open chest
Search chest
take book
take gold
etc...
:)
Maar zitten we (doelgroep) daar echt op te wachten? Dit was gewoon een beperking van toen. Het had zo zijn charmes, maar kun je even niet op de Engelse naam voor bijv. punaise komen, of niet weten hoe je iets schrijft, dan is een muisclick om iets op te rapen toch wel erg handig ;)

Wellicht kunnen ze bij een muisclick meerdere opties geven, bijvoorbeeld je clickt op een krant op de grond en je krijgt een lijstje met acties (oprapen, verschuiven, lezen, etc). Dan sta je toch meer stil bij je acties en moet je soms nadenken, omdat 8 van de 10 acties niet het gewenste resultaat opleveren.

Het lijkt me iig erg veel werk voor ze om beide opties (text commands en clicking) in het spel te stoppen.
Het lijkt me iig erg veel werk voor ze om beide opties (text commands en clicking) in het spel te stoppen.
Daarom vond ik de combinatie die de SCUMM engine (Maniac Mansion, Monkey Island) gebruikte ook leuk gevonden.

Als je met je muis over een interessant stuk in je speelveld ging, kwam daar een belangrijk woord boven de cursor te staan. Rechts-klikken gaf dan de default actie voor dat object (bv. Open Door) en je kon onderin het scherm uit een aantal werkwoorden kiezen.
Nou die telltale games waren toch echt niet de betere voorbeelden van huidige adventure games. Walking dead van telltale kwam iig een stuk beter uit de verf en vond Hector van telltale ook meer een ode aan de oude adventure games met een goede dosis humor. Verder machinarium natuurlijk. Kortom, het kan nog steeds, een adventuregame maken. Het zijn alleen een ander soort games om te maken. Humor en een goed verhaal zijn bijvoorbeeld veel belangrijker. De oude monkey Islands waren briljant, die telltale episodes miste echt die echte monkey island humor.

Een nieuwe Quest For Glory zou ik heel blij van worden. Geen idee alleen hoe ik mijn palladin op floppydisk dan weer in moet laden..... :)

[Reactie gewijzigd door cmegens op 3 april 2013 20:50]

Een nieuw Phantasmagoria zou helemaal te gek zijn. Met de huidige technieken enzo _/-\o_
In 1999 met pensioen, dus ik dacht dat ze nu 65 + (2013-1999) = 79 jaar oud zou zijn...

Maar Roberta Williams is blijkbaar vroeg met pensioen gegaan, want ze is pas 60.

Ik neem aan dat ze goed verdiend heeft aan de verkoop van Sierra Online in 1996.
Sierra games vind ik minder dan de lucas-arts varianten. De verhalen waren leuk, maar het concept dat je 99,9% van het spel kon uitspelen en dan uiteindelijk vast kon lopen omdat je 1 item vergeten was op te rapen aan het begin, vond ik ronduit waardeloos.(King's Quest 6/5 waren daarin legendarisch)
De verhalen waren leuk, maar het concept dat je 99,9% van het spel kon uitspelen en dan uiteindelijk vast kon lopen omdat je 1 item vergeten was op te rapen aan het begin, vond ik ronduit waardeloos
Dat, en dat je om de meest belachelijke redenen dood kon gaan, zonder waarschuwing of wat dan ook.

Een bruggetje die het begeeft als je er 4x overheen loopt in KQ. Een stuk metaal oppakken waaraan je je hand openhaalt en doodbloedt in SQ. De wc doortrekken in Larry.
Dat waren nu eenmaal de regels van het spel ;)
Jim Walls heeft ook aangegeven een nieuwe game te gaan starten, er komen steeds meer retro's weer uit. Zeker met crowdsourcing is dit een handige markt.

Ik hoop dat er een keer een remake komt van Gabriel Knight serie.
Verdomd! Zonder dollen!
Ik zat vorige week terug te denken aan die goede oude tijd.
Was op de 1 of andere manier op de gedachte gekomen: "goh, een nieuwe Kings Quest zou mooi zijn. Kings quest 8 was toch best lollig".

Ben benieuwd hoe dit verder af gaat lopen
8 was niet echt een adventuregame meer......
aaaaah sierra, brings back memories. Hopelijk komen er hd versies & touch versies voor android & ios remake tot die tijd maar gebruik maken van de scummVM& indy games :). Vond de kings-space-police (larry suit) quests uitstekende games die met de matige graphics toen beschikbaar toch geweldige impact hadden. Space quest 1-2-3 waren super. De (woestijn)spin in sq1 en de terminator in sq3 hebben wel indruk gemaakt op deze kleine jongen.
"Look at wall"
"look at picture"
"remove picture"
"place key"
"turn key"
Ja jonges, zo ging dat vroeguh. :)
Ken Williams, die man met snor. Niet geheel toevallig dat in de bar bij Larry ook een man met snor zit. En natuurlijk "Ken sent me". Diť Ken dus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013