Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 142, views: 32.011 •

Volgens Wall Street Journal, een zakenkrant met zeer nauwe banden met Apple, brengt de fabrikant komende zomer zijn volgende iPhone uit. Een goedkopere iPhone met andere behuizing in diverse kleuren zou mogelijk later dit jaar al uitkomen.

Het bericht van Wall Street Journal bevestigt eerdere geruchten die spraken over een release in de zomer. WSJ publiceerde tot nu toe vrijwel altijd correcte info over onaangekondigde iPhones, mede omdat het een van de media zou zijn waar Apple vaker bewust info naar lekt. De zakenkrant, die zich beroept op anonieme bronnen, meldt geen specs van de nieuwe iPhone, maar wijst erop dat vaak de processor en de camera een update krijgen bij een nieuwe versie van de iPhone. Het ontwerp zou ongewijzigd zijn ten opzichte van de iPhone 5. Als Apple de eerdere naamgeving doorzet, heet de telefoon iPhone 5S.

Een telefoon met ander ontwerp zou mogelijk al later dit jaar, maar misschien ook volgend jaar uitkomen. De goedkopere versie van de iPhone zou een andere behuizing hebben en mogelijk een andere processor. Medio dit jaar zou ook iOS 7 gepresenteerd worden, de eerste iOS-versie die onder supervisie van Apples hardware-ontwerper Jony Ive zal uitkomen.

Mockup goedkopere iPhone door iCulture

Mockup van de goedkopere iPhone, die vermoedelijk in diverse kleuren zal worden uitgebracht. De mockups zijn gemaakt in opdracht van iCulture.

Reacties (142)

Reactiefilter:-11420120+167+21+30
Ik hoop dat het scherm wat breder wordt. Zal wel niet, aangezien hier staat dat het ontwerp hetzelfde blijft. Helaas dus.. Ik vind het formaat van de nieuwe Blackberry beter in mijn hand passen, dus zoiets graag :)

[Reactie gewijzigd door Spacey23 op 2 april 2013 20:58]

Ik zou graag zien dat Apple hun platform open stelt zoals android zodat consumenten een vendor-lock in zoals bij microsoft windows bespaard blijft. Maar ja. Gelukkig vind ik dat zowel HTC als Sony en Samsung betere en mooiere telefoons maakt dan Apple. Dus mijn keuze is makkelijk.
Mij lijkt de keuze zoals die er nu is prima. De een wil de (schijn?)veiligheid van een gesloten eco-systeem, de ander wil de vrijheid van een open eco-systeem.

Waarom de een de ander na zou moeten doen zodat er minder keus over blijft is mij echt een raadsel.
Precies, maar ik hoop wel dat het aandeel Apple snel afneemt. Hoeft niet heel ver, maar wat meer grote spelers naast iOS en Android zou toch wel wenselijk zijn. Dus ook een daling van android dan natuurlijk.

Wel leuk dat ze in 1 jaar tijd bijna 180 graden draaien qua stategie. Eerst een iPad mini, en nu goedkopere iPhones. Ik zeg niet dat het slecht is, maar het lijkt toch een beetje op een kat in het nou.

Waar de kat in ieder geval op tijd is begonnen.
Het heeft naar mijn mening niet zoveel te maken met een "kat in het nauw" verhaal.
Apple speelt in op de markt die momenteel aan de gang is. Er zijn genoeg mensen die gewoon minder te besteden hebben maar toch een Apple product willen hebben.

Om dan die mensen toch over de streep te trekken bieden ze producten aan voor een prijs die wellicht beter past. Daarbij maken ze automatisch reclame voor zichzelf en dus voor hun overige producten.
Oftewel beginnen ze eindelijk door te hebben dat de prijs die ze vragen voor hun iPhone veel te hoog is en dat ze dit denk ik zien in mindere verkopen. Mensen willen gewoon niet zoveel geld neerleggen voor een telefoon. Want geef toe de prijs van de iPhone 5 is toch wel buitensporig.

Stel je voor een budget-iPhone, het lijkt wel de wereld op z'n kop. Ze worden steeds meer een massa-producent ipv een niche-producent.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 3 april 2013 00:47]

Hier heb je een sterk punt. Ik ben een tevreden Apple gebruiker. Heb een MBP en een iPad en die gebruik ik dagelijks. Het enige wat ontbreekt is een iPhone. Niet omdat ik er geen zou willen. Integendeel. Ik ben mijn Android toestel meer dan zat. Maar de prijs van de iPhone en het bijbehorende abonnement is echter zo buitensporig hoog dat ik iedere keer toch weer (met tegenzin) voor een ander merk moet kiezen. Ik bel gewoon te weinig om zo'n dure abo te verantwoorden.
Een goedkopere iPhone die 1 of 2 generaties achterloopt qua specs zou mensen zoals mij iig over de streep trekken.
Dan koop je toch een iphone 4?
Precies. Of een tweedehands 4, 4S of 5.
De iPhone 4 was en 4s is nog steeds erg prijzig. 2ehands moet ieder voor zich weten. Voor mij liever niet. Vooral niet met Apple spul. Garantie is al een reden. De hoeveelheid aan Internet-oplichters een tweede.
Ja, garantie zou een gok kunnen zijn. Maar indien je vaker tweedehands toestellen koopt, zoals ik ook doe, zie je de voordelen er zeker wel van in. Het scheelt zo gigantisch veel geld en je moet niet vergeten dat als het toestel niet bevalt, je hem binnen een redelijk termijn weer voor hetzelfde geld kunt verkopen!
Waarom wil je perse een nieuw toestel? Ik heb zelf in December mijn iphone 3g de deur uit gedaan en een tweedehands 4S/16GB gekocht voor ¤ 375. Ik schaam mij wat dat betreft nergens voor. Ik koop liever een 2e hands iphone dan een nieuw android toestel waar ik mij dagelijks aan moet irriteren (nieuwe nexus 4 uitgesloten, prachtig toestel met veel betere notificatie's en share opties).

Mijn abonnement is nog steeds één van 4 jaar oud (3 tientjes p/mnd, onbeperkt en snel internet 14,4 mbit, 150 min., 150 sms). De voorwaarden van nieuwe abonnementen zijn dusdanig slecht dat ik geen ander abonnement meer wil. Wat jij ook kan doen is een jaar overstappen op sim-only en de besparing per maand opzij zetten voor een 2e hands iphone.
Je hebt gelijk dat het met prijs te maken heeft maar ook met exclusiviteit en vooral het laatste is waar apple het van moet hebben en dat is aan het verdwijnen. Net als de iPad mini, eerst voldeed 7 inch niet en nu ineens wel. Nu budget iPhones, budget moesten ze niets van hebben, weinig plastic. Het lijkt wel op gezichtsverlies. Zo maken ze zichzelf minder exclusief en bovendien minder geloofwaardig omdat ze nu dingen gaan doen waar ze eerst niet voor waren. Dat is echt het slechtste wat je kunt doen.

Daarnaast iOS, het ziet er nog steeds hetzelfde uit, wel 'leuk' en handig maar ook saai. Slordige foutjes in de oplevering, doet een merk dat zich bijzonder en goed wenst te positioneren niet erg goed omdat ze zichzelf als de beste de markt in prijzen. Niets baanbrekends dan alleen maar andere modelletjes of het veranderen van software, elke formfactor uitmelken lijkt het wel. Hoe lang zal dat nog duren?

Ik vind bijvoorbeeld de nieuwe HTC One mooier dan welke iPhone dan ook.
Het is maar afwachten of die exclusiviteit gaat verdwijnen. De "budget"-iPhone is tot op heden niet meer dan een gerucht en (nog) niet officieel aangekondigd. Daarnaast was de iPhone 3 ook voorzien van plastic, iets waar ze de nodige problemen mee hebben gehad. Ik vind de 5 te duur, daarom doe ik nog steeds met mijn 4.

iOS ziet er nog steeds hetzelfde uit, maar dat is ook een sterk punt. Hoelang heeft Nokia wel niet dezelfde interface gehad, een punt waar heel veel klanten heel erg blij mee waren, want of je nu een 3310 of een 8210 had, je wist meteen hoe het toestel werkte. Pakte je destijds een Samsung D500, kon je volledig opnieuw je toestel leren. Zolang er geen noodzaak is dat je de interface veranderd, dan is het niet nodig. Nokia heeft inderdaad destijds te lang dezelfde interface en OS gebruikt en daardoor uiteindelijk de boot gemist qua userinterface. Daar is op dit moment met iOS nog geen sprake van.

Welk toestel je mooier vind, is een persoonlijke mening. Ik vind de iPhone 4(S) de mooiste, de volgende die reageert misschien wel de S3. Zoveel mensen, zoveel smaken.
Dat Nokia de boot gemist heeft ligt ook mede aan het feit dat de volledige invoermethode veranderde. Van een keyboard invoer ging men over op touch-input, dit was volgens mij de reden dat Nokia de boot gemist had, zijn OS was niet geoptimaliseerd voor deze input.

Dit is niet van toepassing op iOS, omdat touchinput gebruikt blijft worden.
Doe maar niet want zoals bij Android betekent meer dan 70% aan crappy mallware.
En die Apps daar zijn ook nog eens van slechte grafische kwaliteit.

Een betere optie is dat de gebruiker kan inschakelen of hij/zij wel of niet toelaat dat er Applicaties buiten de App Store om applicaties kan installeren zoals onder OSX.
Zodat een hobby programmeur zijn eigen applicaties kan gebruiken op zijn toestel.
Daar ben ik wel een voorstander van.
Zo... hoe lang ben jij dan wel niet meer op de Play store geweest. Veel apps met de nieuwe UI guidelines zien er super uit!!!
Een hobby programmeur kan nu ook al prima zijn eigen applicaties naar zijn eigen devices deployen.. Hoe denk je dat een iOS-developer zijn applicaties test? :)

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 3 april 2013 08:01]

ik wil geen playstore, ik wil geen android meuk ... ik word misselijk van die android dingen, hou dat spul gewoon ver uit mijn buurt.
Daarvoor heb je dan weer een developer account nodig en dat vind ik niet de meest wenselijke manier zoals App Id's regelen en allerlei instellingen uitvoeren via xcode.

Hoewel XCode een prima ontwikkel omgeving is mis ik er nog wel het een en andere eraan zoals allerlei componenten maar ook het toevoegen van componenten en het ontwerpen ervan. Ook vind ik de methode van het aanmaken van events niet de meest vriendelijke methode zoals gewoon dubbelklikken erop en je code kunnen noteren.

Wat dat betreft kan Apple nog veel leren van andere ontwikkel omgevingen.
Ik snap ook helemaal niet wat er mis is met de nieuwe UI guidelines...?
Apple's success, hun DNA, is nu juist gebaseerd op geslotenheid. Optimale integratie tussen hardware, software en diensten. Daar ben je fan van of niet, maar het is onzinnig voor Apple om het "Android pad" op te gaan.
OSX is ook niet gesloten en bied al jaren volledige openheid.
Ook hier kan je instellen wat je wel of niet toelaat en dat concept werkt prima en kan dus ook prima werken voor iOS.
Nou wat ik raar vind aan dit ontwerp is de home functie, lijkt het op de rechter afbeelding dat het er 2 zijn?:S 1 boven 1 onder?
Of zijn ze nu echt zo stom om de headjack connector onder het toestel te plaatsen?

Ik vond de headjack vroeger aan de zijkant al niet prettig, en ben blij dat ze nu standaard boven zitten, maar om deze functie onder te zetten? |:(

Natuurlijk kan het ook een voordeel zijn, wanneer je tel ondersteboven in je broek zit merk je het niet,voordeel kan zijn dat nu je headset kabel niet over je beeld dwarreld, ik ben benieuwd.

Of is dit gewoon een onrelevante afbeelding?:D
De headphone zat altijd boven tot de iPhone 5 volgens mij. Ik vind het prettig onder, precies voor die rede die jij zegt. Ik stop hem zo ik mijn broekzak en dan moet ie onder zitten.
Dit is een onrelevante afbeelding ;)

En de meeste mensen dat ik ken steken hun gsm omgekeerd in hun zak, en dit maakt het dus praktischer om een headset jack aan de onderkant van je toestel te hebben ;)
Polletje houden? ;)
Zoals Soloh steek ik mijn telefoon ook rechtop in mijn broekzak en dus is het handiger als die plug aan de bovenkant zit.
Het gaat hem niet over hoe je hem in je zak steekt het gaat hem er over hoe je hem vasthoudt. Ik vond destijds de headphonejack bovenaan een designfout omdat de kabel regelmatig over het scherm viel. Dat heb je dus niet als de plug er langs onder in steekt.
Op zich geen probleem dat ze zich nog een jaartje willen vasthouden aan het huidige design, maar ik hoop wel voor Apple dat iOS 7 veel vernieuwing gaat brengen. Of in ieder geval verbetering ten opzichte van wat het nu is. Niet dat het slecht is, alleen is het gewoon zo dat men meer en meer wil. Waarom zou men anders weer 700 euro neergooien als de 'oude' iPhone nog bijna hetzelfde doet?
Waarom zou men anders weer 700 euro neergooien als de 'oude' iPhone nog bijna hetzelfde doet?
Volgens mij is dat de belangrijkste reden dat er nog steeds veel iPhone 4 en 4s'en verkocht worden. Maar van de andere kant, wat moet er nu nog meer in een mobile device zitten wat echt revolutionair is en wat niet via een app kan? Wellicht wordt het mobile device steeds meer een platform als een PC: die koop je als platform en vervolgens bepaal je zelf wat je ermee wilt doen en wat je erop zet. UbuntuPhone wil iig al die richting uit gaan en ik zie die beweging als zeer positief, ook ivm (oude) hardware ondersteuning en langere support.
In een eerder artikel van de WSJ staat dat Jonathan Ive terug wil naar een minimalistisch design. Over het algemeen verwachten zij dat de veranderingen vrij conservatief zullen zijn, dat we met name in het ontwerp van bepaalde apps zullen terugzien . Een totaal redesign van het iconenscherm lijkt volgens de WSJ onwaarschijnlijk.

http://blogs.wsj.com/digi...=WSJ_Tech_LatestHeadlines
Zolang het niet ten koste gaat van de grafische kwaliteit, die steekt namelijk nog steeds boven elk ander mobiele OS uit.

Ik zie liever een optionele functie tegemoet komen voor het installeren van Applicatie's buiten de AppStore om zodat je eigen ontwikkelingen erop kan zetten.

Maar ik vraag me af of het nog veel beter kan, die widgets zijn best wel stompzinnig het is misschien even leuk in het begin maar na enkele dagen vrees ik dat ze meer in de weg zitten dan dat men er baat bij heeft.

Natuurlijk zullen er nog wel andere designs zijn die ook uitstekend functioneren (RIM heeft soms ook wel zeer leuke toevoegingen) maar de gemiddelde gebruiker wil denk ik geen drastische veranderingen. Het gaat erom dat je het toestel effectief kan gebruiken waar die in eerste instantie voor bedoeld is.
Zolang het niet ten koste gaat van de grafische kwaliteit, die steekt namelijk nog steeds boven elk ander mobiele OS uit.

Maar ik vraag me af of het nog veel beter kan, die widgets zijn best wel stompzinnig het is misschien even leuk in het begin maar na enkele dagen vrees ik dat ze meer in de weg zitten dan dat men er baat bij heeft.
De grafische kwaliteit waar jij het over hebt is door de S4 sowieso al ingehaald qua ppi. Retina display is meer een marketinterm dan echt toevoeging. Apple vond de term ppi niet `cool`

Wbt met widgets... je hebt zeker nooit langer dan 2min een widget gebruikt? De `snelkoppeling` van de app scheelt zóveel tijd en geeft meer gebruiksgemak.

Tel daar het open eco-systeem bij op en je hebt toch wel een dijk van een systeem.

En je 70% mallware apps in android slaat kant nog wal. Dat het er is klopt, maar zwaar minder dan dat jij aangeeft.

http://nos.nl/artikel/482...droidapps-is-malware.html

Bij deze...

[Reactie gewijzigd door CuBras op 2 april 2013 23:03]

Ik begrijp die widgets nooit zo goed. Als ik een smartphone gebruik, in mijn geval een iPhone, besteed ik 99% van mijn tijd in apps, en minder dan 1% aan het opstarten.ervan.

Ik zeg niet dat widgets niet handig zijn, ik vind alleen de stelling dat dit mensen enorm veel produktiever maakt moeilijk te begrijpen. Op geen enkel OS, mobiel of desktop, besteedt ik meer dan 3 seconden om een app te starten, maar blijkbaar is dit voor andere mensen een tijdrovend karwei?
Op de reactie erboven. Ppi zegt de consument echt niks, plus retina is gewoon erg scherp. Je ziet de puntjes niet meer. Wat wil je nog meer.
GHz, GB en MP zeggen de consument zeker ook niets? Zullen we daar dan ook maar onzintermen voor verzinnen? Retina is gewoon een marketingtruckje.
Retina is sowieso slim omdat het 2x de normale resolutie is waardoor alle apps hetzelfde eruit kunnen blijven zien.
Wat is de "normale resolutie"? Het is bovendien helemaal niet slim omdat je nu noodgedwongen vastzit aan het continu verdubbelen van je resolutie. Je zit dus ook vast aan een vaste verhouding van je scherm. Het is veel logischer om de apps te schalen.
het is gewoon praktisch en leuk om zonder een app te moeten zoeken/openen je kalender van de dag te kunnen raadplegen.

Ik vind het eigenlijk vooral handig voor notities op te plaatsen, hierop plaats ik dan dingen dat ik moet onthouden of zeggen. En aangezien het op mijn homescreen staat vergeet ik het nooit. Ook zo kan ik super snel zien wanneer ik welke afspraak waar heb zonder dat ik een applicatie moet openen.

Maar ik vind het vooral fijn om je telefoon aan te passen naar je wil, en dit kan snel en gemakkelijk aan de hand van widgets.

Het heeft geen gigantisch verschil maar het is gewoon leuk en mooi. En het is dus vooral handig voor applicaties die je enkel wilt openen indien er iets interessants te zien is. En die kan je dan gemakkelijk en snel zien met een widget.


Als je het niet hebt zul je het niet missen, maar als je het hebt ben je er wel super blij mee.


Dus om even op te sommen gebruik ik de volgende widgets:

- Klok+weather widget, zo zie ik snel hoe laat het is en het weer, is niet echt nuttig maar eerder voor esthetische redenen.
- Kalender widget, om snel mijn volgende afspraken te zien, het geeft ook automatisch de locatie van mijn volgende afspraak weer wat super handig is.
- Notitie widget, hier kan ik snel dingen schrijven dat ik niet mag vergeten of moet onthouden. En doordat het een widget is zal ik het nooit vergeten, terwijl een notitie in een notitie app kan je al snel vergeten te lezen.
- Google now widget, dit is vooral handig om bepaalde beurskoersen te zien, de wisselkoers indien ik in Engeland ben en hoeveel minuten ik verwijderd ben van mijn huis/werk. Dit is wel praktisch als je ergens op een vreemde plaats bent en je afvraagt wanneer je het beste zou vertrekken naar huis of hotel (google now leert automatisch de locatie van je hotel/werkplaats indien je in het buitenland bent waardoor je dus ook direct weet hoelang je moet rijden)


Dit zijn dus maar kleine verbeteringen maar wel leuke. Het hoeft niet altijd productiever te zijn, maar leuker mag wel. Ik vind het soms gewoon leuk om snel door al mijn widgets te scrollen en dan mijn telefoon weer te vergrendelen als ik mij verveel.

[Reactie gewijzigd door manmad op 2 april 2013 23:50]

Het voorbeeld dat je aanhaalt kan al. Een veeg omlaag en je ziet in het notificatie scherm welke afspraken je hebt. Bij vele apps kan je kiezen of mededelingen in het notificatie scherm moeten komen.
Oh dit wist ik niet, heb even gegoogled en die kalender ziet er wel leuk uit!

En als je dit graag gebruikt ga je eigenlijk akkoord met het feit dat widgets handig zijn. Want dit is exact hetzelfde als een widget.

Dit is eigenlijk gewoon een widget in je notificatiecenter, ipv een widget op je homescreen.

Android heeft gewoon het voordeel dat je meerdere van die widgets kan gebruiken, deze kan resize en zelf kan kieze welke je ziet en welke niet.
Als je geen Widgets hebt... tsja.. dan moet je toch wel 99% van de tijd in de apps zitten? Totdat je widgets hebt.. dan gebruik je ze wel hoor ;)
Op zich geen probleem dat ze zich nog een jaartje willen vasthouden aan het huidige design, maar ik hoop wel voor Apple dat iOS 7 veel vernieuwing gaat brengen.
Wat voor 'vernieuwing' verwacht je dan precies in het toestel (hardware matig), nog sneller, meer geheugen/opslag, meer pixels, etc.? Of echt iets nieuws? Ik heb een iPhone 4 en bij de 4S en de 5 had ik niet het gevoel dat ik een nieuwe smartphone nodig had, er is momenteel niets waar ik op zit te wachten qua features van de iPhone of iOS, ik zie dat dit en volgend jaar niet veranderen. Op een gegeven moment zal ik of tegen limieten van snelheid en opslag capaciteit aanlopen of dat m'n iPhone niet meer ondersteund wordt door een nieuwe versie van iOS en de software/updates die ik wil gebruiken niet langer ondersteund wordt door de oude iOS (dat laatste gaat nog wel even duren). Volgens mij zitten de smartphones onderhand wel op een niveau waar de meeste gebruikers meer dan genoeg aan hebben...

Edit:
@Cartman!:
Ga je daadwerkelijk voor het uiterlijk tweaken, en wat widgets een nieuwe iPhone kopen? Dat zijn trouwens geen hardware 'vernieuwingen', maar OS vernieuwingen die in theorie prima op oude hardware kunnen draaien. Ik heb op 1 April mijn iPad en iPhone van iOS 4.2 naar 5.1.1 en 6.1.3 en zeker op m'n iPhone voelt dat zeker vreemd aan en in gewoon veel gevallen geen verbetering. Voor mij hoeft een UI niet elk jaar gepimpt te worden, het is een gebruiksvoorwerp wat je dagelijks toch redelijk intensief gebruikt en waarbij elke verandering geen verbetering hoeft te zijn. Ik kom juist van een oude HTC 5" 'ijskast' (x7500) en ben ook erg blij met het formaat en gewicht van m'n huidige iPhone 4. Een telefoon kan ook te klein, te dun en te licht worden...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 3 april 2013 01:57]

Ik mis in iOS toch wel de mogelijkheid om het uiterlijk meer te tweaken, andere toetsenborden en widgets op m'n homescherm. Dat maakt iOS niet perse slecht maar het voelt bij mij wel verouderd aan tov. Windows Phone en Android.

Qua hardware zou ik ook niet snel kunnen verzinnen wat er nog beter kan. Qua maat vind ik 4" juist erg mooi en houden die enorme bakbeesten van nu me tegen om te upgraden (heb nu een Samsung Galaxy S).

[Reactie gewijzigd door Cartman! op 2 april 2013 22:45]

Zo dat budget toestel ziet er leuk uit

Ben benieuwd hoe Apple het idee budget doorvoert

Stiekem denk ik dat hij tussen de 450 en 550 euro terecht komt dus nog steeds knettertje duur
Stiekem denk ik dat hij tussen de 450 en 550 euro terecht komt dus nog steeds knettertje duur
Dan schieten ze hun doel voorbij. De huidige iPhone is gewoon stervensduur, iets wat je direct terug ziet in de opmars van Android. En dan nog los van het feit dat Android ook een prima OS is. Als Apple daar een gat in wil slaan, dan moet die budget iPhone tussen de ¤ 200,- en ¤ 300,- max gaan kosten. Alleen dat zal helpen tegen de opmars van Android, al is de kans groot dat ze de boot misschien al gemist hebben en de Android users onder geen beding meer terugkeren naar iOS.
Daar hebben ze de boot niet gemist, het is gewoon hun segment niet.
Apple heeft al tig malen aangegeven niet aan budget producten te beginnen.

En gelijk hebben ze waarom zou je namelijk een product maken waar jezelf niet eens achter staat. Dat leidt alleen maar tot wanproducten (haastigheid, slordigheid, lelijk design noem maar op)
Omdat de Chinese markt te groot is om links te laten liggen?
"If you want to sell handsets to the mass market, a simple rule of thumb in China is that the handset price has to be close to 70 percent of the monthly salary," said Jayesh Easwaramony, an analyst with Frost & Sullivan in Singapore.

"Today, an iPhone is more than two months salary."
http://www.reuters.com/ar...ina-idUSTRE81G08220120217
En naast Android is er deze dreiging;

http://www.wp7.nl/31309/nokia-lumia-620-verkoopsucces/

quote gsm helpdesk;
"" Uit onafhankelijk marktonderzoek is gebleken dat in Polen, Rusland, Oekraïne, India, Argentinië en Zuid Afrika in het laatste kwartaal van 2012 meer Windows Phone smartphones over de toonbank zijn gegaan dan Apple iPhones. Ook in diverse Balkan-landen, die door Microsoft worden samengevat als "Centraal- en Oost Europa", zijn meer Windows Phone smartphones verkocht dan iPhones."

Dat zijn weliswaar de in onze ogen "budgetmodellen", qua userexperience zijn ze prima.
Zie ook readers choice award (Amerika), voor een bedreiging in eigen land...
Of userexperiences hierin....

Als ook China overstapt naar een ander OS/merk, zoals Pretorian aangeeft, wordt de klap alsmaar groter....Brazilië, Mexico etc, wat volgt?
Nu kun je dit bagatelliseren maar opkomende markten kun je maar één keer verliezen.
Een tevreden gebruiker zal nl. eerder een duurder toestel kopen met hetzelfde OS dan overstappen.

Bij Apple zal vast iemand op een wereldkaartje deze gebieden ingekleurd hebben en gedacht; "WTF is dat zo`n groot gebied???" en zich even achter zijn oor gekrabt hebben voordat Tim er met spoed bij werd geroepen. :P
Een budgetmodel iPhone is dus eerder een must om grip te houden op een veranderende markt.
Net als de knieval in China.
Je kunt mensen namelijk ook maar één keer kwijt raken, hebben ze een goedkopere telefoon waarmee ze ook alles kunnen en net zo blij (blijer?) zijn, dan is het einde oefening.

Dan kun je vol blijven houden dat je alleen voor de happy few mooie dingen maakt....aandeelhouders verdienen liever 15 x een dubbeltje dan 3x een kwartje.... ;)
En quess what? Je kunt eigenlijk best beide zonder aan gebruikersplezier in te hoeven leveren.
Wie wil kan zich onderscheiden met een duur modelletje en denigrerend blijven doen over de plastikken zooi, wie graag Apple(iOS) heeft kan dan een budgetmodelletje aanschaffen en daar net zo blij mee zijn.
Uiteindelijk win(s)t Apple..... ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 3 april 2013 00:46]

Uhm, juist op dit moment groeit Android juist keihard in Zuid Amerika, en Azie hoor. En nog veel harder als WP. Ik denk eerder dat andere OSen er op achteruit gaan.
Uhm Texamicz....ik begin met "naast Android"

Dus naast Android is een geheel nieuw OS, dat in rap tempo marktaandeel wint, een bedreiging voor Apple.
Met een budgettelefoon kan je met alle andere OS-en concurreren. ;)

Hier een plaatje waarin je kan zien dat in de VS, de eigen markt, de iPhone marktaandeel verliest (3,5%) waar Android en WP winnen.
Het ging mij er dan niet om dat WP in absolute cijfers het iPhone marktaandeel overstijgt, maar ze boeken snel vooruitgang (50% extra tov hun marktaandeel in 2012) waar Apple verliest (9% tov hun marktaandeel in 2012).

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 3 april 2013 15:03]

Meer telefoons betekent niet meer succes. want Apple heeft 3 toestellen op de markt en elke andere fabrikant daar een veelvoud van..
Het gaat puur om gebruik van de telefoon en tijd op het web / in apps. Daarmee haal je investeerders over om te investeren in producten. En zoals het bij mij bekend is heeft de iPad ruim 90% van al het tablet internet verkeer in handen. En gebruikt iCloud meer dan dropbox en google drive samen..
"En zoals het bij mij bekend is heeft de iPad ruim 90% van al het tablet internet verkeer in handen. En gebruikt iCloud meer dan dropbox en google drive samen.."

En heb je hiervoor ook de nodige statistieken om dit te onderbouwen of is het maar een onderbuikgevoel? Er zal zeker icloud verkeer zijn door gesync van ipads/iphones. Maar bijna alle ipad gebruikers die ik ken, gebruiken googledrive ivm goedkopere prijzen en minder beperkingen.
Daarmee haal je investeerders over om te investeren in producten.
Als je kijkt naar de beurskoers van Apple is het vertrouwen bij de investeerders wat zoek.
Steff261991, heb je geen last van tunnelvisie?

Natuurlijk blijven Apple gebruikers bij Apple, mooie apps maar ook omdat je die gekochte apps niet mee kunt nemen en ze vaak langzamerhand "verstrikt" zijn geraakt in het Apple ecosystem en alles van Apple hebben.

Daarnaast is toegeven dat andere producenten toestellen maken met betere feautures, laat staan ze aanschaffen, haast vloeken in de kerk als je altijd Apple boven alles gesteld en verdedigd hebt.
Kijk naar de giga-advertentie op de Applesite, waartoe ze zich genoodzaakt voelden na de lancering van de SG4, waarin de superioriteit van de iPhone 5 werd aangeprezen....Op de keper beschouwt blijft daar eigenlijk alleen iOS van over. ;)
Maar komt iOS 6 niet inmiddels ook gedateerd over in vergelijking met de rest?

Nu blijkt dat het marktaandeel iPhone terugloopt en aandelen "kelderen"..
Komt dat doordat de markt zo gigantisch snel groeit en niemand anders dan de oude gebruikers een iPhone koopt óf komt dat doordat gebruikers overstappen naar een ander OS?
Zoek eens op "de wet van de remmende voorsprong" en vind hoe vooruitstrevende industrieën in no time achter de feiten aanliepen omdat ze niet snel genoeg mee innoveerden.
Zo iets zie ik nu ook bij de iPhone, fervente aanhangers prijzen de nieuwe features, de concurrentie innoveert echter veel meer.
De tijd wanneer je outdated bent ligt in elektronica veel korter op elkaar dan toen met de industrialisering.

Zo is ook bekend dat Steve Jobs de komende twee iPhones al bedacht heeft, gezien zijn legacy zal daar weinig van afgeweken worden en staan dus grootte, vorm en ontwerp al vast.
Je hebt dus eigenlijk een telefoon uit 2011 die iets gepimpt wordt wbt features, maar niet drastisch, daar is gewoon geen plaatst voor in dat kastje.
Voordat de iPhone weer echt innovatief wordt zal dus nog minimaal twee jaar duren, nadat Steve's mandaat verlopen is.
Maar stel. de iPhone 6 wordt eindelijk dat lang verwachtte innovatieve toestel met een groter scherm (en meer plaats voor extra hardware) koop je dan de 5S?
Of wacht je nog maar een jaartje.....wat eigenlijk nog meer marktaandeelverlies (en slechte verkopen en boze aandeelhouder>koersval) oplevert.

Met een budgettelefoon, waar Steve van gruwde, kun je dit tij van marktaandeelverlies wel keren , al moet je weer oppassen dat de huidige iPhone gebruikers zich niet bekocht voelen omdat zo`n toestel misschien wel betere features heeft met hetzelfde gebruiksgemak als de dure.
Dus dat zie ik ook niet echt gebeuren.

Dat je de iPads erbij haalt doet niet echt ter zake, daar gaat het hier niet over, maar ook in die markt kan het tij keren.
Je schermt met 90% browserverkeer vanaf iPads, zie je dat ook in perspectief?
In Oktober 2012 was slechts 10% van alle browserverkeer afkomstig van mobiele devices, dus van smartphones en tablets samen.
Daar bleef 90% dus gewoon gegenereerd vanaf PC`s en laptops..... ;)
(naast dat Apple geen provider is natuurlijk en maar deels weinig aan al dat internetverkeer heeft)
En was ooit een mini niet ondenkbaar?
Nu krijgt de iPad5 zelfs dat ontwerp (of wordt die ook klein?)
Nog betere schermen met meer pixels?
Persoonlijk stoor ik me wezenloos aan het geblurt scrollen en geblurt verschijnen van pagina`s, die daarna pas scherp worden gezet.
Als je niet beter weet dan blijf je blij met die overdaad aan (onnodige) pixels, prachtig scherp beeld.....na een sekonde.
Net als ik me stoor aan filmpjes en trailers die ik maar in een middenbalkje zie omdat het formaat niet klopt zoals bijv. van de Surface die dan wel films op vol beeld geeft.
Ook hier heeft Apple nog eea in te halen te verbeteren, maar ook hier ligt nog een mandaat van Steve, waardoor echte veranderingen waarschijnlijk voorlopig op zich laten wachten.

Maar het blijft mooi spul......ook dat budgetmodel zal zeker stijlvol zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 3 april 2013 16:11]

Ik denk om een of andere reden dat je dat goed gaat gedacht hebben.

Vraag me af waarom Apple die mottige tekst op de achterkant moet plaatsen. Nokia heeft dit niet (staat op sim houdertje of zo). Dat is nu al een aantal generaties voor mij een doorn in het oog van het design :(

Nuja, iOS7 veel vernieuwing. Ik betwijfel het. Dat notification center was een gemiste kans. Shortcuts naar twitter en facebook. JEUJ
Waarom niet daar bluetooth, wifi, flight mode shortcuts, die nuttiger zijn. :(
Klopt, sommige punten kunnen makkelijk aangepast worden. Waarom nog een home knop, deze werkt erg traag. Gewoon van beneden naar boven swipen en je Apps daarmee sluiten en afsluiten. Niet eerst dubbelklikken en daarna nog een seconde een app ingedrukt houden om hem daarna pas te kunnen sluiten. Tevens 5 rijen met Apps naast elkaar zou ik graag zien.
Het is een misverstand dat je Apps handmatig zou moeten afsluiten onder iOS. Alleen als een app echt vastloopt kan dat nodig zijn. Dus die functie heb je echt zelden nodig. Ik gebruik het nog niet 1x per maand.
Onder de 80 gebruikers die binnen mijn bedrijf een iphone hebben, moeten anders geregeld handmatig afsluiten omdat de iphone niet vooruit te branden is.
Misschien bij jailbreak toestellen. Andere Apps dan de actieve gebruiken geen of heel weinig CPU (ze zijn frozen) en het ram wat ze gebruiken wordt zonder pardon (de app komt hier niet tussen) vrijgegeven als een andere app het nodig heeft.
Heb persoonlijk liever een beetje tekst op de achterkant dan een dikke logo aan de voorkant. Serieus alle bekende fabrikanten hebben hun logo aan de voorzijde. Dit vind ik een veel groter doorn in het oog. Enige Android fabrikant die het goed doet is Google met hun Nexus telefoons. Is tevens ook de enige Android telefoon die ik überhaupt zou overwegen. Om de logo en stock Android.

(en ja, ik weet dat de Nexus telefoons door o.a Samsung en LG zijn gemaakt, maar het is wel een Google branding uiteindelijk, gemaakt in opdracht van Google)

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 2 april 2013 23:12]

Nee, budget voor Apple is tegen de 300-350 euro. Dut is namelijk ongeveer de prijs van de iPhone 4. Aangezien deze nog lager zit denk ik dat deze zo tussen de 250 en 300 gaat zitten. Voor Apple begrippen is dat budget, maar dat ga je wel merken. Ik persoonlijk vind het geen goede keuze. Veel mensen klagen bij Samsung over plastic (anderen zweren erbij) en Apple gaat er nu een iPhone in uit brengen.
Ik vond de krcht van Apple zijn simpelheid met een mooi (persoonlijke smaak) design. Je had de iPhone, de iPad en de mp3 familie. Daarnaast de mac serie (iMac, mac mini en de mac pro) en de laptop serie (air en de pro). Nu treedt er steeds meer versnippering op. Hier een mini, daar een budgeten ga zo maar door. Waar Apple eerst de markt domineerde en regeerde is het onder Cooks leiding snel terrein aan het weggeven aan concurrentie en er maar achteraan aan het lopen.
Tim Cook heeft tijdens de toelichting op de cijfers van het afgelopen kwartaal aangegeven niet geïnteresseerd te zijn in marktaandeel maar wel in een goeie winstmarge. Dit impliceert dat een "budget: telefoon nog altijd aan de prijs zal zijn. Apple wil dus eigenlijk premium blijven en laat de de echte budget markt aan zich voorbij gaan.
Maar welke consument zal ooit een 'premium budget' (zoals jij het noemt) telefoon van Apple kopen. De meeste mensen die een iPhone of iPad kopen willen toch altijd het vlaggenschip. Je kunt toch niet bij je maten aankomen met een premium budget versie.

Mensen kopen toch Apple als soort van 'sieraad'. Ik snap die die move van Apple dus ook niet zo om een goedkopere iPhone uit te brengen. Daarmee besmeuren ze hun eigen merk een beetje. Ze gaan echt de Samsung kant op met meerdere versies van ieder apparaat.

Ik denk niet dat Steve Jobs ooit voor deze strategie had gekozen.
Vergeet niet dat je je nu baseerd op geruchten. Apple heeft nooit gezegd of ook maar geïnsinueerd met een budget apparaat te komen. En ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat dit gaat gebeuren als je Apple's strategie van de afgelopen 15 jaar bekijkt.
Maar tegenwoordig geloven mensen eerder geruchten en analisten die speculeren om zelf meer geld te verliezen dan dat ze naar de feiten in de geschiedenis kijken.

En die feiten zeggen 1 ding heel duidelijk: Apple doet niet aan budget.
@mkools24
Ik zie die markt wel. Behalve uiteraard in landen waar de huidige iPhone vrij duur is zijn er ook in andere markten wel scenario's te bedenken. Ik zelf heb bijvoorbeeld privé een iPhone en zou er best graag ook eentje zakelijk hebben. Maar, dat hoeft absoluut niet het paradepaardje te zijn. Een tragere iPhone met minder 8GB zou voor mij zakelijk al voldoen.
Tim Cook heeft tijdens de toelichting op de cijfers van het afgelopen kwartaal aangegeven niet geïnteresseerd te zijn in marktaandeel maar wel in een goeie winstmarge. Dit impliceert dat een "budget: telefoon nog altijd aan de prijs zal zijn. Apple wil dus eigenlijk premium blijven en laat de de echte budget markt aan zich voorbij gaan.
Waarom zou je uit een budget telefoon geen goeie winstmarge kunnen halen?
Hopelijk gaan ze er software matig dan wel iets brilliants van maken ;)

Als de budget version rond de 400-500 euro zou liggen dan zou ik toch nog steeds voor de SIII LTE gaan.
Dus de WSJ verwacht dat Apple z'n normale jaarlijkse release schedule voor de iPhone blijft volgen, zoals al sinds 2007 zonder enige uitzondering het geval is. JE VERWACHT HET NIET!
Nee hoor, de 4S kwam in Oktober/November en de 5 in September. Dus helemaal voorspelbaar is het niet.
Zowel de 4S als de 5 hebben vertraging voor de release opgelopen. Of dat dit jaar weer het geval is..
Wat de reden ook was, ze kwamen gewoon later uit... Dus zou fijn zijn als hij nu wel weer in de zomer zou uitkomen!!
Hoewel ik geen apple flamewars wil starten, krijgt iemand lumia vibes van het voorbeeld en het idee wat apple's nieuwe iphone moet voorstellen?


"Een goedkopere iPhone met andere behuizing in diverse kleuren zou mogelijk later dit jaar al uitkomen." :P

Maar daarnaast ben ik wel benieuwd hoe het gaat zitten met de kabels, of ze gewoon de iphone 5 kabels gebruiken enzo?
Ja, lightning gaat niet zomaar weg.
je bent zelf al aan het flamen net of Apple elke telefoon een andere connector neemt. De lightning is de tweede connector na heel wat jaartjes. Ik heb niet eens zin om het exact op te zoeken maar ik denk 2007.
Eerder zelfs ;) De 30 pin Dock connector werd in 2003 uitgebracht. De Lightning connector kwam bijna 10 jaar later pas eind 2012. Ruim 9 jaar met een connector vind ik nog een hele tijd.
Ik denk dat je gezien je leeftijd wat gemist hebt :)

De iPod mini in kleurtjes, uitgebracht in januari 2004:
http://images.apple.com/s...s/images/welcome_mini.jpg

de IPod nano in kleurtjes: september 2005
http://www.saudimac.com/w.../2008/09/ipod_nano_4g.jpg

Het trieste van dit gerucht is, is dat ieder jaar weer een zogenaamde "goedkope" iPhone of iPhone mini gaat opduiken. Twee jaar terug waren er zelfs als hoesjes gespot voor de nieuwe iPhone mini. Het zal dus dit jaar weer niet anders zijn dan vorig jaar, no mini this year.

Verder voor de "teleurgestelden" onder ons: De aankomende iPhone gaat gewoon de iPhone 5[b]S]/b] worden. Verder kun je kleine verbeteringen verwachten en een nieuwe iOS versie maar het design zal overduidelijk gelijk blijven aan de iPhone 5. Precies hetzelfde als ze gedaan hebben met de 3G > 3GS en de 4 > 4S. Apple veranderd maar designs niet te pas en te onpas, dit heeft het nooit gedaan. Nog een voorbeeld: het design van de Macbook Pro uit 2008 fungeerd nog steeds voor de MBP van 2013.

Conclusie, niets nieuws gewoon door lopen :)
Ik hoef geen anonieme bronnen te hebben om te weten dat de camera en processor een update krijgen bij een nieuw toestel.

Er wordt toch al langer geroepen dat er een budget toestel komt? Zal heus wel een keer zo zijn al vraag ik me af wat het toevoegt als je het model van een jaar oud ook nog verkoopt.
Alleen waarom zou Apple met een budget toestel, in verschillende kleuren, komen als ze gewoon de iPhone 5 en iPhone 4S kunnen blijven verkopen? Die twee toestellen maken ze gewoon goedkoper en je hebt een budget iPhone :), naast het topmodel de iPhone 5S.
Om diverse redenen:
- De mogelijkheid om een afwijkend formaat scherm te gebruiken (al vraag ik me af of ze dat doen). Gezien de trend, zou een >4" scherm zeker in een vraag voorzien.
- Mensen een 'nieuw model' aan te bieden tegen een relatief lage prijs. Ik vind de iPhone wel degelijk interessant, maar simpelweg te duur voor een telefoon. Voor een oud model zou ik niet kiezen. Hoewel goedkoper, is het nog steeds veel geld uit te geven. Dan zijn er teveel alternatieven met bijvoorbeeld Android en WP8, waarbij je wel een nieuw model krijgt. Gevoelskwestie.
- Goedkopere productie en daardoor een hogere marge. Bijvoorbeeld geen saffier glas voor de camera, geen glas aan de achterkant, minder metaal in de behuizing etc. Ook al koop je een oud model, de productie van de iPhone 5 is best sophisticated, waardoor een ander ontwerp zeker goedkoper kan. Dan liever een goedkoper te produceren apparaat, waardoor ze effectief een lager segment kunnen bedienen.
- Minder duur uitgevoerd dus, maar met specs die wel bij de tijd zijn of in ieder geval voldoende om lekker te draaien op de actuele iOS versie.
- Diversiteit in aanbod. Sommige mensen willen graag een klassieke iPhone model, anderen staan wellicht open voor iOS in combinatie met een gekleurd toestel, dan wel een eenvoudiger ogend (minder 'shiny') toestel. Kijk naar Android, daar kiezen veel mensen ook voor (niet goedkope) toestellen die wat eenvoudiger zijn qua vormgeving, meer op functionaliteit gericht. De diversiteit zie je ook bij Android, het vergroot simpelweg je doelgroep.

Verder is de vraag wat het doel is. Willen ze een groter bereik, dus ook mensen die shoppen in een ander prijsklasse, en zodoende hun verkoopaantallen en winst een leuke boost geven? Of ligt de focus meer op groeimarkten waar ze lange termijn voet aan de grond willen krijgen en marktaandeel willen veroveren om klanten te winnen, binden en de winst te pakken wanneer die mensen groeien naar een duurder toestel. Wellicht nemen ze genoegen met een heel geringe marge om omzet van de AppStore te vergroten en daar hun winst in te zien. Het één sluit het ander niet uit, maar het strategisch doel bepaalt uiteindelijk de uitwerking van het concept. Leuk om omgekeerd te redeneren, dus zonder het strategisch belang te mogen vernemen, filosoferen over de effecten van hun keuzes :)

Het kan toch een leuk jaar worden, met vernieuwing van BB, een strijdende Nokia en HTC, een groeiende Sony en de twee groten, Apple en Samsung, die zwaar aan de bak moeten om hun reputatie kracht bij te zetten!
Budgettoestel zou in eerste instantie bedoeld zijn voor China/Azië.

En budget is een relatief begrip. Als het zo rond de 200 dollar gaat kosten dan is dat nog steeds een flinke smak geld.
Dus jij maakt alle hardware zelf? Want dan ben je echt de baas. Je eigen cpu, je eigen ram, etc. Waarom zou je een control freak willen zijn als het echt nergens voor nodig is? Zolang je maar met je apparaat kan waar die voor gemaakt is, is er geen probleem. Je gaat ook niet Tetris op je wasmachine spelen.
Na het artikel gelezen te hebben, wordt het mijn inziens weer eens tijd dat Apple iets echt revolutionairs gaat doen met de iPhone, zoals destijds met de iPhone 4. Deze was zijn tijd ver vooruit, zeer goed scherm met enorm goede ppi, mooi materiaal en enorm snel voor die tijd.

Dat de iPhone 5 S dit nog niet gaat brengen lijkt als dit artikel waarheid wordt te kloppen. Toch hoop ik dan dat Apple met de '6' weer met iets revolutionairs komt, zeker omdat het iOS gewoon een goed en mooi OS is, en smacht om op innovatieve 'high tech' hardware te draaien.
Apple heeft nu al 2 keer op rij ontgoocheld met hun nieuwe telefoon en het ziet er naar uit dat er een derde ontgoocheling aankomt. Ik zie geen tekenen dat er beterschap zit aan te komen zonder dat ze eerst weer in slechte papieren komen en ze verplicht worden weer innovatief te worden. Nu hebben ze nog teveel te verliezen met radicale veranderingen.
Wat is er dan zo radicaal anders aan de s4 tov de s3??
De laatste grote OS vernieuwing was SIRI, weten jullie nog? Nooit meer iemand over gehoord.

Ik denk dat telefoons zo ongeveer klaar zijn, uitontwikkeld, zoals er aan tekstverwerkers/ spreadsheets en tekenprogrammas ook al jaren niks wezenlijks veranderd is.
Don't fix it if it ain't broken. iig beter dan Android wat met elke Major release 100% anders werkt.

ik denk ook dat iOS 7 niet volledig anders zal zijn dan iOS 6, hooguit een paar kleine verbeteringen (zoals bij iOS 6) ze gaan echt niet de GUI omver gooien zodat niemand meer weet hoe het werkt.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 2 april 2013 21:36]

Onzin, als je met Android 2.2 kan werken kan je dat ook met 4.2. Er wordt alleen 1 en ander toegevoegd, maar het werkt nooit helemaal anders. Ik kan mij nog de update herinneren van Apple waarin multitasking werd geïntroduceerd, van de mensen die ik ken met een iPhone had niemand een idee hoe het werkte.
haha dat herinner ik me ook nog, me oom keek me stomverbaast aan toen ik 2x op "home" knop drukte, en de actieve app's sloot
Vreemd, ik vind de HTC One namelijk zeer vernieuwend...
Ik mag toch hopen dat je ongelijk hebt. Ik zou toch graag betere UI's zien, compactere smartphones, betere BT ondersteuning, heel veel betere batterijduur, lagere prijzen (500+ is te veel voor zo'n fragiel ding).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013