Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties, 24.818 views •

Op de Wii U gaan geen games draaien die op de Unreal 4-engine gebaseerd zijn, zo heeft Epic-topman Mark Rein tijdens GDC 2013 laten weten. Epic bouwt de engine voor de 'next-gen consoles'. Ook Frostbite 3 van onder andere Battlefield 4 ondersteunt Nintendo's console niet.

DICE richt zich bij de ontwikkeling van de Frostbite 3-engine op pc's, de huidige consoles en de komende platformen, maar de Wii U zit niet in dat rijtje. "We hebben op dit moment geen ondersteuning voor de Wii U in de Frostbite-engine", zegt Patrick Bach van DICE tijdens GDC 2013 tegen Eurogamer, "De reden daarvoor is dat het ontwikkeltijd kost."

DICE laat doorschemeren geen focus op de Wii U te hebben omdat de kracht van de console minder is dan die van de concurrentie en er speciale aandacht voor de controller moet zijn, om optimaal van Nintendo's console gebruik te kunnen maken. Het besluit betekent dat in ieder geval Battlefield 4,  de nieuwe Mass Effect-game en Dragon Age 3: Inquisition niet op de Wii U gaan verschijnen.

Eveneens tijdens GDC 2013 maakte Epic-topman Mark Rein bekend dat de Unreal 4-engine niet op de Wii U gaat werken. "Ons doel voor Unreal Engine 4 op gebied van consoles is de next-gen consoles", zei Rein tijdens een vragensessie, "Als je een Wii U-spel wilt maken, hebben we Unreal Engine 3 voor je en daar zijn enkele van de beste Wii U-games al op gebaseerd." Epic gaf tijdens GDC 2013 een demonstratie van de Unreal Engine 4 op PlayStation 4-hardware.

Reacties (127)

Reactiefilter:-11270118+184+210+31
Oei, dat lijkt me best een zware klap voor de Wii U.
Valt heel erg mee. Dit is totaal geen verbazingwekkend nieuws. De kracht van de Wii U meet zich met de laatste gen consoles, en dus is Unreal Engine 3 meer dan geschikt voor de console. UE4 vereist veel kracht omdat de belichting niet van tevoren in textures opgeslagen word. Dit gebeurt allemaal in realtime en daar heeft de Wii U simpelweg niet de kracht voor. Als je die realtime belichting eruit sloopt en er weer een light bake systeem in verwerkt kun je bijna net zo goed gewoon UE3 gebruiken. Hetzelfde geldt voor het nieuwe particle systeem en bokeh DoF blur effecten. Dit zal gewoon niet werken op een Wii U.
Op de PC heeft UE4 misschien nog de realtime belichting - SVOGI genaamd - waar je het over hebt. Echter op PS4 is SVOGI vervangen door Lightmass, voor statische belichting.

Zie: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-gdc-2013-unreal-engine-4

En dan vooral dit stukje:
"[SVOGI] was our prototype GI system that we used for Elemental last year. And our targets, given that we've had announced hardware from Sony, that's where we're going to be using Lightmass as our global illumination solution instead of SVOGI," senior technical artist and level designer Alan Willard told Eurogamer, stressing that this new iteration of the technology has evolved significantly beyond the current-gen system used in titles like Mass Effect 3. Certainly, just the presence of so much more memory on next-gen platforms should improve lightmap quality on its own.
Uiteraard zal de Wii U dat dus ook niet hebben, maar een port naar UE4 moet wel mogelijk zijn.
UE3 was uiteindelijk ook naar de Wii geport, hoewel de hele content pipeline op shaders is gebaseerd (wat de Wii niet ondersteund).

Dus natuurlijk kan het, alleen zal Epic het niet doen en omdat UE4 heel veel op shader model 5 (ondertussen ook al 4 jaar oude techniek) leunt (wat de Wii U niet ondersteund) zal het niet de geavanceerde graphics ondersteunen die op de PC en PS4 wel kunnen (tessellation, compute shader, etc, kan allemaal niet op Wii U).
UE4 vereist veel kracht omdat de belichting niet van tevoren in textures opgeslagen word. Dit gebeurt allemaal in realtime en daar heeft de Wii U simpelweg niet de kracht voor.
Je zou zeggen dat het de taak van de engine (de SDK in dit geval) is om dat af te vangen. Een beetje engine moet kunnen terugschalen naar langzamere hardware, anders wordt ie alleen gebruikt voor games die niemand kan draaien.
Geen al te wereldschokkend nieuws, helaas.
Het was natuurlijk wel te verwachten vanwege de hardwarematige beperkingen van de Wii-U. Deze heeft hardware die vergelijkbaar is met de XBox360 / Playstation 3. Daar de Unreal Engine 4 games ook niet voor deze platformen uit zal komen, is het logisch dat ook de Wii-U niet ondersteund gaat worden.

Met de Frostbite 3 engine is het inderdaad een ander verhaal. De Wii-U is een relatief klein platform dat nog niet heel erg succesvol wil worden. Als je daar veel ontwikkeltijd in moet gaan steken is het maar de vraag of het rendabel is. Je zult inderdaad de afweging moeten maken.

Om eerlijk te zijn vind ik Nintendo ook niet bepaald het juiste platform voor first person shooters e.d. Het heeft een te hoog kindergehalte. Hardcore gamers zullen toch eerder voor een PC of een next-gen console kijken.
Dat te hoog kindergehalte van Nintendo valt wel mee als je de games bekijkt die Nintendo in de loop der jaren uitgebracht heeft of voor een Nintendo console uitgebracht zijn. De stijl van Nintendo is anders dan die van Sony en van MS maar Nintendo richt zich zeker niet puur op kinderen. Dat Nintendo niet het juiste platform voor shooters is ben ik met je eens, bloed en Nintendo gaat niet zo goed samen.

Dat Unreal 4 niet op de Wii U uitkomt geeft niet, Nintendo's kracht zit in de eigen games. En zoveel verschil zie ik toch niet tussen de Unreal 3 en 4. Sowieso de vraag wat je er allemaal van terug gaat zien op de nieuwe Xbox en PS4.
En zoveel verschil zie ik toch niet tussen de Unreal 3 en 4
Sorry maar dan heb je echt zand in je ogen. Daarmaast is dit de eerste versie van de UE4. Op de xbox360 zijn ze begonnen met UE3 versie 1. Als je nu kijkt naar hoeveel mooier de nieuwste versie van de UE3 presteert met Gears of war Judgment dan kan je op je klompen aanvoelen dat het hier niet eens bij blijft maar waachijnlijk zelfs nog mooier wordt dan deze techdemo.

De vraag is dus helemaal niet wat je hier terug van gaat zien, maar de vraag is dus wat we nog meer gaan zien.
Er gaan erg veel games komen die gebruik maken van Unreal engine 4.
Geen van deze games zal naar dee Wii-u geport kunnen worden, dus op deze manier loopt de wii-u gigantisch veel games mis.

Alleen met first party games zullen ze het ook niet meer kunnen redden, want eerlijk is eerder... die zijn ook niet meer wat ze ooit geweest zijn.
Te hoog kindergehalte of voornamelijk familie vriendelijke arcadegames? Naast de SNES heb ik persoonlijk genoeg aan het arcade aanbod op iOS en de PC. Doorsnee Nintendo liefhebbers zijn inderdaad niet het publiek dat van realistische moordsimulaties houd. Speelplezier gaat duidelijk boven realisme. Dus ik vraag me af of er een haan naar zal kraaien als de Unreal 4 engine nooit naar de WiiU komt.
@martijn86 : Naar mijn mening is de Wii-U is een spelcomputer voor kinderen (tot 12 - 14 jaar oud) en ouders met kinderen. Vanaf die leeftijd interesseren kinderen zich in de regel toch vaker voor Battlefield, Call of Duty en andere 18+ games die ze stiekem van vriendjes lenen zodat paps en mams het niet in de gaten krijgen.

De gewone Wii had ook een aantal 18+ games, maar die waren vanwege de besturing vaak zo slecht speelbaar (tenzij je over een classic controller beschikte) dat het die paar twijfelaars die hoopten dat de Wii ook een platform voor hardcore gamers kon zijn toch richting Sony en Microsoft verjaagd. Ook was het grafisch gezien zwaar ondermaats (voor dat soort titels dan-).

De Wii-U is zeker een geinig concept, alhoewel ik die touchscreen controller nogal overdreven vind. Bovendien wordt deze functionaliteit lang niet altijd even goed gentegreerd. Wat mij betreft hadden ze gewoon twee fatsoenlijke gamepads mee moeten leveren en de prijs met 100 moeten verlagen. Daarbij vond ik het een behoorlijke faal dat Nintendo Land niet op het basis model Wii-U te spelen is vanwege het tekort aan opslagcapaciteit. Ik bedoel; als je een console verkoopt moet die ook iedere titel af kunnen spelen.

Even een vergelijking; voor 189,- krijg je al het nieuwste model PS3 met een controller; voor enkele tientjes minder krijg je al een Xbox360. Die zijn niet alleen 1/3 goedkoper en een stuk vlotter, maar hebben ook een veel groter aanbod aan games. Daar zit ook genoeg spul tussen dat voor de hele familie geschikt is. Combineer dat met een Kinect of Playstation Move + Eyetoy, en je kunt aan de slag. Zelfs dan ben je goedkoper uit dan met een Wii-U.

Ook is het natuurlijk wel bedenkelijk dat er nu al 2 engines zijn die niet voor de Wii-U worden uitgebracht; de Unreal 4 engine n de Frostbite 3 engine (die zelfs voor de PS3 en XBox360 gebruikt wordt). Wat als Crytek haar ondersteuning intrekt ? Naar mijn mening hapert het behoorlijk aan de "3rd party support"; iets waar de vorige Wii ook al last van had.

Ondanks dat je beslist een hoop lol kunt hebben met de Wii-U overtuigd het me niet als platform. Het is te duur, de hardware levert vergelijkbare prestaties met de (bijna) 7 jaar oude Playstation 3 en XBox360 (terwijl hun opvolgers al in de startblokken staan), het aanbod aan speltitels is beperkt en ook is het onzeker hoe de toekomst er uit gaat zien zolang derden het laten afweten met grote releases. Ook zijn touchscreen controllers (vooralsnog) niet los te krijgen waardoor je wel in de problemen komt indien er eentje sneuvelt. Al met al een onzeker platform waar ik geen 300+ aan ga uitgeven. Dan wacht ik liever nog een jaartje en koop dan een Playstation 4...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 30 maart 2013 10:24]

Naar mijn mening zijn de Nintendo consoles de enige consoles die gewoon een console wil zijn. Integenstelling tot de Xbox en de Playstation die een pc proberen te zijn maar dan inferieur.

Want ik zie in de discussie wel allemaal dingen van hardcore gamers, realisme en kiddie naar voren komen. Maar deze termen worden in mijn ogen altijd verkeerd gebruikt. Dat irriteerd mij altijd enorm.

Mensen doen alsof hardcore gaming betekent dat je 18+ spellen speelt. Volgens mij betekent het nog altijd games die veel skills nodig hebben. Quake, UT, Counterstrike, Starcraft, rFactor, LFS en ga zo maar door. De enige hardcore games waarvoor je bijna wel naar de PS en Xbox moet gaan zijn vechtspellen.

Spellen zoals CoD en BF spelen zich bijvoorbeeld wel in een wereld af die vergelijkbaar moet zijn met de echte wereld, maar is natuurlijk alles behalve realistisch. En de Nintendo zoals Mario zien er misschien wat fleuriger uit en worden daarom kiddie genoemd. Maar de gameplay is vaak volwassener dan al de 'realistische' spellen op de PS en Xbox.

Uiteindelijk betekent het gewoon dat casuals een PS en Xbox kopen om te doen alsof ze volwassen hardcore gamers zijn zodat ze er bij kunnen horen. En het Wii(U) platform is dan kiddie zooi waar tegen aangeschopt moet worden. Terwijl dit nergens op slaat.
Als Nintendo kiddy is gaat Sony ook hard op weg om kiddy te worden met LBP, Ratchet and Clank, Battlestar Royal en de Move party meuk. Games als Ninja Gaiden, Monster Hunter, ZombieU en straks Bayonetta en Watchdogs zijn ook niet bepaald kiddy te noemen.
Maar als een console niet meteen een enorme stap voorwaarts is dan deugt het blijkbaar niet. Feit is wel dat Nintendo met de Wii kwam en "geheel spontaan" volgden Sony en MS met de Move controller en kinect.
Nintendo staat in 2011 op de E3 met een tabletcontroller en MS krijgt Glass en Sony legt opeens extra veel nadruk op de combinatie PS4/Vita.

Kijk naar het verschil in kracht tussen de 3DS en de Vita en kijk dan naar het verschil in verkoopcijfers. Kracht zegt niet alles. En als je naar de games kijkt voor de 3DS zie je dat die ook niet allemaal kiddy zijn.
Als er niet veel bloed in de games voorkomt wil dat niet zeggen dat het kiddy is.
De moeilijkheidsgraad van een Nintendo game ligt altijd nog hoger dan dat van een gemiddelde ps3/Xbox game. kiddy uiterlijk ja kiddy uitspelen nee. Ik ben in ieder geval langer bezig met Mario/ donkey Kong dan met de gemiddelde shooter.

En voor iemand van 28 vind ik de echte Nintendo games nog steeds leuk, komt misschien omdat ik al sinds de NES speel. Daarnaast speel ik shooters op de pc.
Dat lees ik niet terug in het artikel:

"De reden daarvoor is dat het ontwikkeltijd kost."
Ach, altijd dat kindergehalte bs argument, Nintendo is gewoon Nintendo zoals Disney Disney is en Apple Apple. Dat gezegd hebbende, Nintendo heeft gewoon een heel eigen wereld geschapen die alleen toegankelijk is door de desbetreffende Nintendo-consoles aan te schaffen.

Die wereld is niet kinderachtig, is niet hardcore... is niet te beschrijven op dezelfde manier als dat de 'hardcore' aanbieders van entertainment software dit aanbieden.

Nintendo is de enige die vanaf het 'begin' aanwezig was en is op die lijn gevormd. Het tijdperk Donkey Kong heeft diens franchises geschapen en vanuit dit tijdperk is de evolutie doorgezet. In wezen zijn alle Nintendo games nog gebasseerd op dit gegeven, eenvoud, innovatie en gameplay over content, dit alles aangeboden in een herkenbare game-wereld.
En waar is nu de third party support van Nintendo? ;(
Van Epic en Ureal Engine 4 gebaseerd games zullen ze dit dus niet krijgen.
Misschien dat ze wel de Unreal Engine 3 kunnen porten, maar dan heb je weer oude spellen.
ue3 is nog steeds zeer krachtig en nog veel grafisch mee te doen, en de ue3 is er dus al wel voor de wiiu.
boeiuh, de games die via de Unreal Engine uitkomen zijn toch bijna alleen maar FPS games.
Die speel ik toch niet op een console.
Unreal Engine word ook gebruikt voor 3rd person games en niet shooters.
Harry Potter en Sorcery bijvoorbeeld.

Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Unreal_Engine_games
Als er iets is waar de UE nauwelijks voor wordt gebruikt dan is dat wel een shooter. Meestal 3rd person spellen. En dat zijn nou juist de spellen die op een console beter tot hun recht komen.
Zoals wat? Gears of war? Dat is toch echt een shooter, dan wel third person maar toch een shooter.

En als ik zo eens snel op wikipedia de lijst met UE3 spellen bekijk, dan staat daar toch voornamelijk first/thrid person shooter.

En die speel ik toch liever op de PC, veel makkelijker met de muis. Soms word het goed geimplementeerd voor een controller, maar meestal is het toch lastiger richten.

En ik dacht at Epic juist zo aan het roepen was dat die UE overal op zou draaien. Browser/iOS enzo, word dan al weer met versie 4 over boord gegooid.
De UE3 engine was ook niet direct overal op beschikbaar. Na een paar jaar wordt UE4 vast ook geport naar andere devices, misschien alsnog de wii U als er daar veel vraag is naar UE4 spellen, genoeg om de ontwikkelkosten terug te verdienen.
uhm, ik ben Mass Effect fanboy... maar moet er toch ECHT niet aan denken die games op een console te moeten spelen. Veel te langzame reactie op die dingen!

Waarschijnlijk ben ik 1 van de weinigen, maar deze games draaien echt niet beter of slechten op pc of console. Het is wat je gewend bent te gebruiken.
Helemaal waar, 1st/3rd person shooters op de consoles zijn allemaal vertraagd omdat de consoles een langere reactie tijd vereisen. Dat is in het verleden door meerdere developers gemeld als reden dat er geen cross platform multiplayer mogelijk was. Is het er wel, dan zie je gewoon duidelijk dat de PC spelers het gewoon veel en veel makkelijker hebben. Zegt natuurlijk niet dat consoles slecht zijn ofzo,het is gewoon een feit. Met de muis is het mikken en klikken, terwijl je met een console eerst met je sticky naar de juiste plek moet navigeren, dat kost gewoon meer tijd.
Ook bij Skyrim zie je dat goed terug. Ik heb het zowel op PC als de PS3 gespeeld, maar de PS3 versie heb ik na nog geen 10 minuten uitgezet, dat verschil was wel zo enorm, dat het gewoon niet leuk was om het te spelen.
En daar gaan dus een paar kaskrakers voor de Wii U. Dit is precies de reden dat ik hem niet gekocht heb. Veel wat er nu te krijgen is heb ik al voor de PS3 en ik twijfelde al voor de ondersteuning voor de nieuwe spellen. Ik ben bang dat de Wii-U toch een voornamelijk stoffig bestaan gaat krijgen.
Je koopt een console toch voor de exclusives? Als ik alleen voor cross platform zou gaan had ik geen 3 consoles binnen staan. Als je geen Nintendo games wilt spelen hoef je geen Wii (U) te kopen.
@Kohaku : Je koopt meestal een bepaalde console omdat je z'n voorgangers in huis hebt gehad. Bij mij is het al sinds jaar en dag een Playstation huishouden. De PSOne, PS2, PSP en PS3 heb ik allemaal in mijn bezit gehad. De PS3 is de enige die er nog staat. Logische stap is dan ook dat er een PS4 komt.

Wat betreft de exclusieve titels heb je toch wel gelijk. De Uncharted franchise zorgde ervoor dat ik wederom voor Sony heb gekozen. Daarbij zal ook "The Last of Us" exclusief voor de PS3 uit komen. Ook zal de PS4 straks over sterke "exclusives" gaan beschikken; daar twijfel ik niet aan.
Ik zou dus nooit een console kopen 'omdat ik de vorige ook had' xD. Ik koop het systeem met de meeste games die ik moet spelen.
Exclusives hebben bij mij niet echt invloed op welke console ik koop. De totale line-up aan spellen wel. En aangezien ik nogal van RPG gecharmeerd ben kom ik toch vaak in het Sony kamp uit. Verder zijn grafische en geluidskwaliteit voor mij erg belangrijk. En geluidsproductie is ook een factor. Zelda zou me nog kunnen boeien, maar daar koop ik niet apart een console voor. Grafisch was de Wii gewoon achterhaald en de 360 had me teveel lawaai en de game line-up stond me niet aan. Dus werd het een PS3 (op de launch gehaald).
Voor de huidige generatie moet ik nog kijken, maar de Wii-U heeft afgedaan. Heb hem hier 1.5 maand in huis gehad en hij kan me niet boeien. Het enigste wat ik zou spelen is Monster Hunter. En voor de toekomst verwacht ik nog veel meer ps3 / xbox360 ports, waar ik de meeste waarschijnlijk al heb. En ik vind dat dualscreen gedoe ronduit vervelend. PS4 / xbox720 moet ik nog kijken.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 30 maart 2013 10:49]

Die 3 of zo games die het waard zijn? Ik wacht nog steeds op de tijd dat de PS3 als uitgefaseerd wordt gezien en voor een appel en een ei weggaat, zodat ik geen 200-300 euro hoef te betalen, +30 per game, om Ni No Kuni en Uncharted te kunnen spelen. Ik ga geen honderden euro's uitgeven aan een handjevol games.
Een PS3 kun je al voor 100 tot 150 euro 2e hands kopen. En er zijn zat gameshops die ook in 2e hands doen, dus het volle pond hoef je er allang niet meer voor te betalen. En voor mij zijn er meer als 3 spellen interressant. Maar als je echt niks wil uitgeven moet je inderdaad nog een jaar of 3-4 wachten, dan kun je hem wel voor een paar 10tjes van MP scoren denk ik.
Bij Dice is de reden dus eigenlijk alleen maar dat ze denken dat ze in verhouding meer winst maken door het niet naar de Wii U te porten.
Want ze maken frostbite 3 engine voor de huidige generatie consoles (ps3, Xbox 360) en voor de nieuwe generatie (dan bedoelen ze dus alleen ps4 en nieuwe Xbox).
Wii U is krachtiger dan ps3 en Xbox 360, dus daar ligt het niet aan.
Maar ze moeten er extra ontwikkeltijd in steken n ook nog eens iets bedenken voor die Wii U controller, terwijl ze ervanuit gaan dat Wii U kopers geen 16+ actie spellen kopen en dus niet genoeg erop gaan verdienen.
Nintendo zou er goed aan doen een bonus ofzo te geven aan Dice, zodat ze tch voor de Wii U ontwikkelen. Meer 16+ games zorgt voor meer mensen die toch kiezen voor de Wii U, 16+ games worden winstgevend voor de Wii U, dus meer 16+ games, etc.

De unreal engine is alleen voor de ps4 en nieuwe Xbox om de krachtigere hardware, zeggen ze.
Ik denk dat ze vooral bedoelen: de nieuwe ps4 en nieuwe Xbox hebben vrijwel dezelfde hardware, pc hardware, dus in essentie hoeven we alleen maar spellen te maken voor de pc en met een zeer minimale investering kan datzelfde spel k zo op de ps4 en nieuwe Xbox draaien. Dan heb je een aantal belangrijke verkoopkanalen aangeboord, met minimale moeite, met dus een enorme toename van de winst. Als de Wii U maar net zo krachtig zou zijn als hij nu is, maar k normale pc hardware zou hebben (beetje als op een pc op medium settings instellen) dan denk ik dat ze er wl voor ontwikkeld hadden.
DICE is onderdeel van EA en EA en Nintendo liggen elkaar niet zo op dit moment. Maar aangezien je elkaar toch ook wel weer nodig kunt hebben in de toekomst kun je dat beter niet hardop zeggen.
Waar haal je het vandaan dat UE4 ook voor PS3 en X360 is? Er staat toch duidelijk in de quote van Epic-topman Mark Rein:
Ons doel voor Unreal Engine 4 op gebied van consoles is de next-gen consoles
Next-gen consoles zijn de consoles die nu nog in ontwikkeling zijn, oftewel de PS4 en de X720 (for lack of a bettter name)
Zie hier het hele Nintendo-syndroom. Omdat niemand kijkt naar wat Nintendo heeft aangekondigd en heeft willen bereiken de afgelopen 2 jaar ("Nintendo is toch kiddy!") kopen de gamers die van 'mature' games houden het systeem niet. Met als gevolg dat de games ook niet komen, en wat het beeld van die gamers weer bevestigd.

Voor de duidelijkheid: Nintendo heeft het wel degelijk geprobeerd. De Wii U is gepresenteerd als core-gaming machine in 2011 en de toen aangekondigde line-up bevatte geen spellen die mensen hier als kiddy zullen ervaren. Daarnaast durf ik te stellen dat het systeem nu, op Nintendoland na, nog geen casual games kent. Dat ze met Nintendoland het succes van Wii Sports proberen te benaderen, kan je ze volgens mij niet kwalijk nemen.
Overigens waren de specificaties volgens geruchten toen nog een HD 4770 (1 TFLOP) en een IBM Watson CPU (bevestigd door IBM). Inmiddels weten we dat de GPU een stuk zwakker is en de CPU een verboude Power7-variant is, een stuk minder dus.

De Wii U zou prima een uitgeklede variant van FB3 kunnen draaien (evenals PS360) maar het zal DICE te weinig geld opleveren omdat gamers hier simpelweg niet verder kijken dan hun neus lang is.
Rabbids Pretpark.

Ik heb een Wii U met ZombiU
Iets wat in het artikel niet genoeg naar voren komt is dat EA de Frosbite-engine voor al hun toekomstige games wil gebruiken. Dus niet enkel Battlefield 4, maar ook nieuwe race-games, de RPGs van Bioware, noem maar op. Als de Wii U niet ondersteund wordt, betekent het dat EA in de toekomst helemaal geen games meer zal uitbrengen voor de Wii U.
De Frostbite-engine draait wel degelijk op de Wii U. EA en Nintendo hebben enkel een geschil met betrekking op Origin wat EA Nintendo door de strot wou duwen.

Dat zal op een gegeven moment wel opgelost worden. Ook EA wil namelijk gewoon zo veel mogelijk winst maken.
Ooit gehoord van de term "opportunity costs"? EA kan inderdaad de Frostbite-engine door Dice laten porten naar de Wii U en daarna weer games gaan uitbrengen op de Wii U. Maar dat kost geld. Bedrijven investeren alleen maar in de Wii U als op de opbrengsten tegen de baten opwegen EN wanneer ze daarmee de winst maximaliseren. Als EA verwacht dat investeren in Wii U-games uiteindelijk minder opbrengt dan bijv investeren in mobiele games of FTP PC-games, dan heeft die investering dus geen zin en is het verstandiger om gewoon te stoppen met de Wii U.

Op dit moment is EA de uitgever met de meeste Wii U-games op de markt (Fifa, Madden, Need for Speed, Mass Effect). De meeste, zo niet alle games, zijn commercieel geflopt. Dat is geen aansporing om verder te gaan.
Als je games uitbrengt die al lang op de markt zijn floppen ze ook op een andere console. Ik kan je nu al vertellen dat als de PS4 uitkomt er meer EA games voor de PS3 verkocht zullen worden dan voor de PS4.
Er is gewoon een geschil tussen Nintendo en EA en als die opgelost is komt EA gewoon weer met games.
Het is de opvolger van de Wii dus het is een next-gen.
Jouw kinderen zijn ook een volgende generatie ook al zijn ze lang zo sterk niet als jij als ze geboren worden.
Inderdaad, Wii U wordt dan het 'kleine domme' broertje, maar is wel onderdeel de 'volgende generatie'. :)
Mwoah, zo dom dan ook weer niet. Als je meer hardware verkoopt als de rest bij elkaar kun je toch amper spreken van een dom broertje.
De Wii U verkoopt op dit moment niet zo goed hoor.
De vraag was of Wii U wel 'next gen' is en dus een 'broertje' van PS4 en NextBox.

De Wii is 'broertje' van PS3/XBox360.
Het rijke en zeer populaire (en iets wat kinderlijke) broertje. Dat wel :)
De Wii U is dan ook niet meer next-gen gezien deze al uit is. De PS3, XBOX 360 en Wii zijn last gen en de PS4 en XBOX 720(?) zijn ook current gen.

Als de UE4 voor "next-gen" consoles wordt krijgen we die pas bij de PS5 :p
Yep.

Zowel de Wii U alsook de PS4 en de nieuwe XBOX zijn de 8e generatie van spelcomputers.

En in de meeste generaties zien we wel flinke verschillen. Ik groeide op met de (3e en) 4e generatie spelcomputers en oa de MegaDrive en SNES maakte daar deel van uit, maar ook de superieure NEO-GEO. Of wat te denken aan de grote verschillen in de 5e generatie. De Saturn die op 2D vlak superieur was aan al het andere, de PS waar het vooral makkelijker was om 3D te programmeren. En de de Nintendo 64 die in plaats van 32 bits 64 bits was en nog gebruik maakte van cartridges ipv CD-ROM. Kon veel minder op, maar was veel sneller in laadtijden.
Toch blijft het mij verbazen dat Nintendo niet de, voor mij, logische stap zet. En dat is om haar goed gevulde bankrekening te gebruiken om een apparaat te maken wat EN de typische Nintendo innovatie heeft, EN de power heeft van de nieuwe Ps4 en Xbox 720. Een apparaat wat bij wijze van spreken nu al de Unreal 5 engine aan zou kunnen. Die combinatie zou Nintendo onverslaanbaar maken. Waarom doen ze dat dan toch niet?

[Reactie gewijzigd door Hupegel op 30 maart 2013 09:46]

Ik denk dat hier veel meer speelt. Steeds weer het nieuws dat er niet voor de wiiU wordt ontwikkeld. Ik ga bijna denken dat dit een complot is van Microsoft en Sony om Nintendo uit de markt te drukken
Ik denk niet dat Epic zich laat omkopen door Sony en Microsoft.
Daar zijn ze groot genoeg voor.
Geen Unreal 4 Engine naar PS4 of NextBox zou een drama zijn voor elk van de platformen.

Unreal Engine 4 op Wii U zou ook geen echte concurrentie bieden zijn dus waarom zouden ze dit tegen houden.
Drama voor beide platformen ? Denk het niet, genoeg andere zeer potentile engines op de markt of in ontwikkeling...
Wie gaat er in deze tijden nog 600 euro of meer voor een console uitgeven?
Mensen zoals ik die geen zin hebben om elk jaar 600,- euro of meer aan een PC te besteden...

Als ik n jaar aan upgrades oversla kan ik daarnaast k een console kopen...
Als je 600 euro per jaar in je PC steekt doe je iets gruwelijk fout... Ik koop 1x in de 3 jaar ofzo een nieuwe cpu mobo en geheugen combi wat niet eens high end is als ik het koop en dus afhankelijk van het nodig zijn van een nieuwe voeding 400 of 500 euro kost en hooguit 1x per anderhalf jaar een nieuwe videokaart van maximaal 200 euro afhankelijk van wanneer ik geen games meer op maximale settings kan spelen. Als je accepteerd dat je bij games op den duur de settings wat oplaag moet schroeven kan je nog veel en veel langer met je hardware doen. En dit zijn dan de meest pessimistische cijfers van iemand die nieuwe hardware gaat kopen als een game niet meer op maximale settings gespeeld kan worden. Bovendien word de markt momenteel een beetje laag gehouden door de antieke hardware van de ps3 en xbox360 waardoor je op de pc ook weer veel minder snel nieuwe hardware nodig hebt.

Wat een PC kost op up to date te houden word extreem overdreven en denk dat de Console vooral op gamegebied flink wat voordeel inleverd. Ik ben gemiddeld een tientje tot 20 euro kwijt voor mn games maar zelfs nieuwe titels zijn standaard 10 euro goedkoper en mijn PC doet meer dan alleen games...

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 30 maart 2013 10:21]

Als je het wilt weten ik koop ongeveer/upgrade 1x in de 4 jaar een PC voor +/- 800,-

Dus bijvoorbeeld 600,- voor een console uitgeven die ik k 4 jaar kan gebruiken vind ik niet erg.

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 30 maart 2013 11:00]

Als je tevreden bent met 720p op low, heb je je PC de afgelopen 7 jaar niet hoeven upgraden. Evenals je console.

Om even terug te komen op de stelling van Hupegel: Kohaku geeft hier het juiste antwoord. Een console krachtiger dan de PS4/Nextbox een jaar geleden kost bakken met geld. Het succes van de Wii is onder andere afhankelijk van de lage instapprijs.

Niemand zou het systeem kopen aangezien 9/10 gamers Nintendo, whatever they do, zien als een bedrijf wat niet stoer genoeg is tegenover hun vriendjes.

[Reactie gewijzigd door Richh op 30 maart 2013 11:18]

Ik vraag me zelfs af of Sony en MS in deze tijd 600 euro kunnen vragen voor hun volgende console. Als straks bekend wordt dat de geruchten kloppen en een game als GT6 gewoon voor de PS3 uitgebracht gaat worden zal dat zeker niet gaan helpen bij het verkopen van een nieuwe console voor een dergelijk bedrag.
Heb zelf 5-6 jaar volgehouden met een PC van 600 euro. Redelijk in de buurt van de prijs van de PS3 (destijds). Ik hoef nog steeds niet op 720p (of nog lager) te spelen, bij geen enkele game, wat op de huidige consoles de enige manier is om dingen ook maar enigszins speelbaar te houden (ja, je TV krijgt wel 1080p, maar dat is door de upscaling die achteraf gebeurt). Ik meen dat het op de Xbox 360 zelfs richting de 580p of zo is bij de huidige games. Dingen als AA staan niet hoog, maar wel aan. PC's die destijds even duur waren presteren nu nog beter.
zelfs dat is nog overdreven veel

je kan met een Core 2 Quad Q6600 nog prima alle games draaien en die CPU is al weer 6 jaar oud!

een 8800GTX draait ook nog games natuurlijk niet op ultra maar medium is zeker te doen en die is 7 jaar oud
Of je besteedt een keer per 4 jaar 600 euro aan een PC.
Hebben ze al gedaan maar toen kopieer orgie PlayStation kwam was het snel afgelopen met de N64, iedereen met een psx die ik kon had minstens een stapel gekopieerde games. Ze hebben het met de cube nog geprobeerd en nu moeten ze zoeken naar andere mogelijkheden.

Ik zie ook liever een sterke Nintendo console maar als die niet goed verkoop dan heeft Big-n een probleem. Dus gokken ze op een Wii-u de Wii was een redelijk succes.
Wat ze bij mozilla hebben gedaan is ook best knap.
https://hacks.mozilla.org...ls-for-great-multiplayer/

Unreal 3 engine in de browser. Met P2P mogelijkheden voor onderlingen communicatie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True