Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties, 48.208 views •

Jay Wilson, voormalig lead designer van Diablo III, heeft toegegeven dat het geen goed idee was om een auction house op te nemen in de game. Hij zou het zelfs uit de game verwijderen als dat makkelijk te doen zou zijn, liet hij tijdens de Game Developers Conference weten.

Jay Wilson, die de leiding had over het ontwikkelteam van Diablo III, hield tijdens de Game Developers Conference een 'post-mortem' waarin hij terugkeek op de ontwikkeling van de game. Daarin liet hij zich ook uit over het auction house, een onderdeel van de game waarin spelers virtuele voorwerpen aan elkaar kunnen verkopen. Wilson gaf in zijn toespraak toe dat het auction house de game 'echt beschadigd' heeft.

Hij zou de optie zelfs uit de game willen verwijderen. "Ik denk dat we het uit zouden zetten als we dat konden, maar zo eenvoudig is dat helaas niet", stelde Wilson. Blizzard weet volgens de voormalig lead designer niet hoeveel spelers de optie wel of niet waarderen en het team wil geen opties uit de game schrappen die populair zijn. Het ontwikkelteam werkt volgens Wilson echter aan 'een oplossing' die alle spelers tevreden zou moeten stellen. Welke veranderingen Blizzard in het auction house aan wil brengen, maakte Wilson niet bekend.

Wilson gaf in de post-mortem aan dat het auction house vooraf een goed idee leek. Bij voorganger Diablo II werd er buiten de game om veel in virtuele voorwerpen gehandeld en er leek dus behoefte aan een dergelijk systeem. Terugkijkend moet hij concluderen dat het auction house te veel invloed heeft op het spel. Veel spelers voelen zich verplicht om voorwerpen op de veiling te kopen en nemen niet meer de moeite om zelf op jacht te gaan naar voorwerpen, zoals de bedoeling is van het spel. Volgens Wilson zijn er dagelijks nog bijna 1 miljoen spelers actief in Diablo III en bijna al die spelers maken gebruik van de veiling. Bijna de helft doet dat zelfs op regelmatige basis.

Diablo III verscheen in mei 2012 op de markt, na een ontwikkeltraject van 11 jaar. Wilson fungeerde de laatste 7 jaar als lead designer, maar maakte in januari bekend dat hij een andere functie heeft gekregen binnen de studio. Blizzard kondigde vlak daarna, tijdens de presentatie van de PlayStation 4, aan dat het een consoleversie van Diablo III in de maak heeft. De game verschijnt dit jaar voor de PlayStation 3, al komt er volgens Blizzard 'misschien' ook een versie voor PlayStation 4. In de consoleversie is het auction house niet opgenomen, al komt er wel een optie om voorwerpen te verkopen aan andere spelers.

Diablo III op PlayStation 3

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)

Reacties (98)

Reactiefilter:-198094+180+215+32
Moderatie-faq Wijzig weergave
Wel lastig om te bepalen waar het probleem in zit. In WoW werkte het gold AH goed.
Ik denk dat het RMAH wel het spel enorm heeft beinvloed en dat is jammer.

De eerste maand dat D3 uit kwam heb ik vrij actief gespeeld en het Gold AH heel erg bespeeld, ik had tot aan de release van het Gold AH voor ruim 700 euro aan gold verkocht aan verschillende (illegale) goldselling websites. De enige lol die ik uit het spel haalde was het slim handelen, dus het geeft ook een extra dimensie, ik farmde relatief weinig en was voornamelijk aan het koopjes jagen (flippen van items).

Later toen de RMAH uit kwam was de goldprijs naar goldselling websites natuurlijk ENORM aan inflatie onderhevig. Ik zit nu door m'n paypal transacties te bladeren en zie dat ik op een bepaald moment 12 euro voor 1 miljoen gold kreeg. Vergelijk dat nu met de ~20cent voor 1 miljoen gold. Na de RMAH release heb ik destijds meteen al m'n gear op de RMAH gezet, omdat ik begreep dat het vanuit een financieel oogpunt niet meer interessant zou zijn, toen heb ik bijvoorbeeld een 1000dps 1hander verkocht voor 100euro, daar zou ik nu niet meer dan 5euro voor krijgen.

Ik heb daarna nog eens een hardcore karakter gemaakt, omdat ik begreep dat de illegale hardcore goldhandel wél intact bleef door het gemis van een RMAH. Natuurlijk ging m'n char daar dood, maar ik wist nog wel 1 van de beste Memphisto's legendaries van de server te vinden die ik via d2jsp weer naar softcore gold kon omzetten.

Wel interessant hoor die marktwerking en het flippen van items op RMAH. Regelmatig items gekocht voor 30 euro en dan doorverkocht voor 50+, je moet weten wat je doet en dan kun je nog steeds de transactie fees overkomen. Al met al was voor mij de toevoeging van GAH/RMAH zeker positief.
Graag zou ik eens willen weten wat het profiel is van mensen die betalen voor deze items misschien snap ik het dan beter...?! Zelf heb ik nog nooit overwogen om geld te betalen voor ingame items, ik vind het spel zelf al duur genoeg voor wat het is. Als je ermee begint, waar eindigt het dan? En wat als je iets koopt en de dag erna is er weer iets beter beschikbaar. Wanneer is het goed genoeg? Volgens mij kan het echt wel een valkuil zijn voor zwakkeren in de maatschappij... en een gat in de markt voor mensen die hiervan willen profiteren. Zelf wil ik gewoon een leuke game spelen, en eventueel grinden en voldoening hebben van nieuwe items die ik vind. Welke voldoening heb je als je 100¤ uitgeeft aan die items?


De vergelijking met de WoW AH die ik hier verschillende keren zie terugkomen gaat trouwens helemaal niet op. Op het WoW AH kan je NIET de beste items ingame vinden. Dus er blijft steeds een reden om je te groeperen om aan de beste gear te komen. Daardoor is gold wel handig in WoW om een goede start te maken maar uiteindelijk verliest het zijn waarde.
Tja, het is maar waar je lol in hebt, als je primair 60 euro uit hebt gegeven aan voorheen een van de best speelbare dungeon crawlers ter wereld en je wordt getrakteerd op een veredelde AEX beurs met leuke icoontjes, kan dat behoorlijk tegenvallen.

Want dat was Diablo 3 voor mij.
Het probleem is niet dát er een auction house in zit, het probleem is dat je een auction house nodig hebt...

Er zijn zo achterlijk veel mogelijkheden met items dat letterlijk iets van 99,5% van de rares en legendaries het omkijken niet waard zijn. Je verkoopt ze meteen aan de vendor of je salvaged de items bij de blacksmith, want er is geen hond die er ook maar iets voor zou willen ruilen. Van die overige 0,5% kan je het grootste deel ook maar hooguit redelijk noemen, net de moeite waard om op het auction house te zetten in de hoop dat je er nog iets voor kan vangen. Nog niet eens één op de 1000 items die je vind is echt goed, waarschijnlijk komt 1 op de 10.000 meer in de buurt...

En dan heb ik nog eens non-magic en standaard magic items meegenomen, die zijn echt volkomen waardeloos in D3. In D2 kon je tenminste nog non-magic items sockets geven met je cube, of imbuen bij Charsi. En hoewel zeldzaam, waren er nog wel standaard magic items die echt endgame gear waren. Verder had je natuurlijk non-magic socketed items waar je runewords in kon maken.

Verder is het eigenlijk best wel lame dat je eigenlijk exact hetzelfde spel vier keer speelt (normal, nightmare, hell en inferno). Wat mij betreft kunnen ze dat hele difficulty en acts systeem zo de prullenbak in gooien. Ik had veel liever qua maps iets gehad zoals je in World of Warcraft hebt, veel groter en veel meer parallel, in plaats van alles in serie. Je kan zelf kiezen hoe je het speelt en welke route je neemt. Je kan bepaalde stukken gewoon in zijn geheel overslaan. Sterker nog, je kan haast niet anders.

In D3 zijn er maar 3 maps die nog enigszins groot te noemen zijn: Fields of Misery, Dahlgur Oasis en Desolate Sands. Voor de rest heb je nog wel maps die erg lang zijn, maar die zijn dan heel erg smal: je hebt een paadje en daar kan je niet vanaf. Je hebt misschien nog wat doodlopende zijwegen, maar van begin tot eind is er uiteindelijk maar één manier om de map te doorlopen. Het gaat op die manier gewoon erg snel vervelen. Ik heb nu in totaal 445 uur D3 gespeeld, maar eigenlijk was ik er op de helft daarvan al helemaal op uitgekeken. Ik speel het nu eigenlijk alleen nog maar als ik echt niks anders weet om te doen. Als je dat dan vergelijkt met de ruim 2400 uur dat ik WoW heb gespeeld in 2007...
Daarom hebben we een "endless dungeon" nodig Het is tenslotte een dungeon crawler.
Die open gebieden die je als grote map bestempeld zijn wel aardig van formaat maar de monster dichtheid is om te huilen.
Ik heb gemengde gevoelens over de AH. Aan de ene kant leuk om die kleine upgrade te vinden, maar aan de andere kant te makkelijk om aan items te komen.

Daarnaast merk ik dat ik items dubbel beoordeel (meer dan in D2). Is het nuttig voor mij of kan ik het verpatsen?

Tot slot: als je echt een gaaf item vindt, dan verkoop je het liever. Ik heb ooit een set item gevonden (is ook m'n enige), waar ik bijna 40¤ voor kon krijgen. Hoewel ik het niet per se nodig heb kon ik het niet billijken dat ik een virtual item van 40¤ bij me hield. Zonde eigenlijk en zonder AH had ik het nooit verkocht.
Dat laatste is een goed punt, en iets wat nog verder gaat in co-op games. Normaal gesproken ben ik absoluut niet hebberig met looten en vind ik het niet erg als een vriend betere gear heeft, of een drop van mij zou kunnen gebruiken. Nu is het anders: je geeft geen vritueel item, je geeft een paar euro (bij een goed wapen, bijvoorbeeld). Da's toch anders, en verpestte het "gezellig co-op" gevoel compleet.
"Veel spelers voelen zich verplicht om voorwerpen op de veiling te kopen en nemen niet meer de moeite om zelf op jacht te gaan naar voorwerpen, zoals de bedoeling is van het spel. "

In hun eigen spel WoW hebben ze een leuke oplossing hiervoor, maak de end game items soulbound.
Op zich een goed idee maar dan moet je daar wel een fatsoenlijke droprate van goede bruikbare items tegenover stellen. Want als je zonder AH Inferno in wil op minimaal MP2 of 3 moet je enorm lang grinden en zeker met de te kleine gebieden is de lol er dan snel af.
Inderdaad een goed idee, en dat van iemand die nooit Diablo heeft gespeeld.
Dat laat wel zien hoe goed ze het idee van AH in Diablo hebben doordacht, totaal niet dus.
Ik zag het ook al van verre aankomen dat een Auction House, echt geld of niet, het spel nadelig zou beinvloeden. Ik geloof er derhalve geen barst van dat ze niet geforceerd zijn dit in te bouwen om zo de 15% te incasseren, in plaats van die winst naar chinese of ebay ziet gaan. Verder moet ik er uiteindelijk blij mee zijn dat het RMAH er was, kon namelijk voor precies 60 euro mijn Wizards gear verkopen zodat ik er niet slechter van geworden ben. Wel zonde dat het zo'n teleurstelling is geworden verder.
Dat dacht ik gelijk al na de release van Diablo 3 en volgens mij denk het grootste gedeelte van de spelers hier zo over.

Maarja, zonder chat channel zoals vroeger gaat ruilen ook niet zo makkelijk meer. In Diablo 2 zat iedereen in grote chat channels maar dat is er nu niet meer bij.
Auction House heeft het spel inderdaad zeer nadelig beïnvloed. Goede gear was zonder problemen te verkrijgen en maakte het spel voor starting characters veel te makkelijk. Als je eenmaal wat gold hebt met je main character is het zo simpel om voor je secondary character de beste wapens en gems te kopen die bij zijn level passen. Kost je praktisch niks en je secondary character walst door het spel hen.

Op hogere levels zijn de drops zo gigantisch rare dat een goed wapen/item vinden die voor jouw character echt nut heeft een zeldzaamheid is. Wil je niet eindeloos grinden op een te laag niveau voor jouw character moet je eigenlijk wel de auction house gebruiken. Zonder die te gebruiken is het een veel te lang grindfest en dat gaat de niet hardcore speler gewoon echt vervelen.

Daarnaast is het natuurlijk de ideale witwas plek voor goldfarmers. Gewoon 23/7 goldfarmen en een uurtje per dag items met gold kopen en voor euro's verkopen. Geen slecht uurloon.

Enige waar ik vragen bij stel is of Blizzard wel spijt heeft. Dit was van te voren al te voorspellen en ze hebben zelf een real money auction house geïntroduceerd om geld te verdienen. Voor Blizzard heeft het juist uitermate positief uitgepakt. Mensen kopen en verkopen items voor echt geld en Blizzard pakt op elke transactie een leuk percentage en verdient dus aan item farmers, gold farmers en dus ook botters.

Moet zeggen dat gold farmen en sellen ook wel te kinderlijk eenvoudig was. Beveiliging was bij release gewoon niet aanwezig en werd later pas toegevoegd. Was je er snel bij kon je honderden euro's binnen halen zonder problemen. Enige wat echt roet in het eten gooide waren de downtimes van de server, maar een bot die automatisch inlogt na downtime is ook geen probleem.

Blizzard maakte het geautomatiseerd farmen te aantrekkelijk maar verdiend er wel lekker aan. Hypocriet tot en met.

[Reactie gewijzigd door Tsurany op 29 maart 2013 12:29]

Ik denk dat Blizzard de AH activiteit in deze mate simpelweg niet goed genoeg voorzien heeft. Ze hebben jarenlange ervaring met WoW, maar daarbij was de AH beperkt tot een single realm. Waardoor op veel realms spelers nog steeds genoodzaakt waren om deels zelf te verzorgen, gezien dit simpelweg niet te vinden was.

In het geval van Diablo zit deze beperking er niet in, dat gecombineerd met het feit dat BoP eigenlijk niet aanwezig is en alles gerecycled wordt binnen de community is de markt gewoon heel snel verzadigd geraakt. Ook ultra rares zijn uiteindelijk niet langer dusdanig rare als je met slechts een enkele druk op de knop ze in de AH tevoren komen. Waardoor het vinden van een ultra rare, hoewel financieel gunstig voor gold danwel RMT, niet meer zo speciaal is als in de oudere Diablo games.

Daarnaast heb je ook nog eens het issue dat als je een ultra rare vindt, je direct met de vraag zit.... wat is dit waard op de AH? En vind ik deze waarde het mij waard om te equipen? Of "moet" ik het eigenlijk verkopen?

En dat is ergens jammer. De AH heeft het gatheren daarmee te weinig van betekenis gemaakt, en heeft een equip barrière geplaatst.
Zonder de AH hadden de items sowieso op de RMT markt gekomen. Dit gebeurt zelfs in WoW en noem maar welke MMO. Rare items worden ten aller tijden online, buiten de game om, verkocht.

Ik blijf het een goed idee vinden de AH in Diablo, het zou fijn zijn als meerdere games dit volgen. Maar dan moet er wel een goede bot protectie inzitten. Dus geen half bakken GameGuard, maar minimaal zo iets als Frost, wat helaas in veel EU landen verboden is.
Onmogelijk in WoW aangezien de meeste goede items daar Bind on Pickup zijn.

AH heeft Diablo kapot gemaakt, spijtig genoeg dat het nu te laat is om een survey bij de spelers te doen. Diegene die nog spelen vinden AH farmen blijkbaar leuk en zullen niet willen dat de AH weggaat en de andere spelen al Path of Exile ofzo...

Als ze eindelijk gewoon eens de drops wat aanpassen aan de class die je speelt... dan heb je al een iets grotere kans dat je iets voor JOUW character vindt en is een AH al heel wat minder nodig om vlot door de game te komen... Zo moeilijk kan dat nu ook weet niet zijn om class specific loot algoritmes te schrijven...

Voor mij was dit de teleurstelling van 2012 en ik zou maar al te blij zijn met een 100% reset van de game + patch voor loot die beter matched met je class. Dan begin ik zeker opnieuw te spelen.
Naast het AH heeft Blizzard inderdaad vooral een foute inschatting gedaan m.b.t. items.

Waarom het Bossrunnen eruit halen? Voor bij was Diablo zo mooi omdat je snel je eigen items kon vinden. Avonden lang Mephisto runnen bij DII met daarmee een leuke kan op een aardig item. Wanneer je Mephisto outgeared had ging het helemaal vlot, daarna was het zaak verder te gaan voor nog betere items: Diablo en Baal runs.
Van alle uniques wist je wat wat waard was, wist je wat je nodig had om jou char sterker te maken.
Kwam je castrate tekort, wist je dat je ergens een item met FCR moest hebben. Je wist ook dat Magefist een goede oplossing daarvoor was. Kortom, constant had je een doel.

Maar DIII was dat doel helemaal weg. Bij release stelde Uniques (Legendary) niks voor, en ging je opzoek naar rares. Eindeloos bekijken en afwegen of die rare is wat je zoekt. Nagenoeg geen herkenbaarheid, geen gevoel bij items.
Wil je meteen een rare die je nodig hebt dan is het goldfarmen. Niks geen O Tals amu N Shako. Nee: "ik heb 100k gold, wat kan ik daarvoor krijgen". Geen moeite, geen handel gewoon platte cijfers.


Daarmee hebben we denk ik meteen te pakken wat DIII mist: gevoel. Heerlijk wanneer er bij DII een unique ring viel: In 99,9% van de gevallen was het een ring die je gewoon weer op de grond gooide omdat het niks waard was, maar toch elke keer ij die drop: hopen op de Soj. Gevoel bij drops...
Dank je, dank je, je hebt mijn gevoel bij de verschillen tussen D2 en D3 prachtig verwoord.

Dit is de essentie van wat er mis is met D3. Elk item is een rijtje stats, maar bij het levelling proces is jou nooit verteld wat je met die stats aan moet. En er is ook geen mechanic in het spel die je leert of dwingt om die stats goed te gebruiken. Waarom niet? Omdat je tot inferno door D3 heen kon facerollen omdat het dood en doodsimpel is. Omdat er geen skillpoints meer zijn en dus ook geen focus is buiten je setje gear en een paar skills die je 'on the fly' kan aanpassen. Kortom er is geen reden meer voor een bepaalde build te gaan. Er is ook geen reden om je te bekwamen in een alternatieve speelstijl. Sterker nog, er ZIJN geen verschillende builds meer. Alles is hetzelfde. Er is bijna geen named gear, de legendaries zijn te onvindbaar en te nietszeggend, gear heeft geen enkele link met de lore meer, etcetera.

Ik denk dat we nu, eindelijk, wel mogen stellen dat Always online en RMAH de doodsteek zijn geweest van Diablo 3. Ik vind het alleen wel schokkend om te zien dat er nu pas massaal medestanders zijn hier in de comments. Moest Jay Wilson je dit nu echt vertellen en kon je het niet zelf bedenken?
Ik ga hier helemaal in mee.
Misschien dat de mensen die het spel ervaren hebben zoals jij en ik, en zoals beschreven door Ero-Sensei , niet zoveel op die blizzard fora's zaten te zeiken. Waardoor we nogal onzichtbaar waren en gewoon gestopt zijn met spelen. Zo is het in mijn geval gegaan. Gelukkig kwam ik er optijd achter dat als je de RMAH gaat gebruiken, je bezig blijft. iedere dag is er wel weer een koopje. Heeft me uiteindelijk ongeveer evenveel --miss ietsje meer-- als het spel zelf gekost, maar ik heb er ook relatief meer uren inzitten als je het vergelijkt met andere spellen. 150 euro voor 500-600 uur speeltijd. Ach op de ps3 haal ik met moeite 50 uur per spel, welke nieuw ook 60e kostten. Enkel skyrim en BF3 zijn boven de 70 uur speeltijd.
Onmogelijk in WoW aangezien de meeste goede items daar Bind on Pickup zijn.
Ik kan je wel een paar sites geven hoor waar epic items uit WoW worden verkocht voor echt geld. Check bijv de sites van illegale gold vendors maar. Daar staan ze namelijk op.
Alle niet-BoP items zijn of craftable, of niet de top-items maar items die van 'trash' in raids droppen ipv de 'bosses' zelf. En de absolute elite items (heroic en thunderforge) komen van raids waar de diepte van je creditcard geen enkel effect heeft op het vergaren van die zaken.

Wat meer verkocht wordt zijn zaken zoals mounts. De hebben nihil effect op de gameplay zelf.
En de absolute elite items (heroic en thunderforge) komen van raids waar de diepte van je creditcard geen enkel effect heeft op het vergaren van die zaken.
En zelfs dan kan je creditcard helpen te zorgen dat je niet zélf de tijd hoeft te spenderen aan het vergaren van voedsel en flesjes die je nodig hebt om die raids te kunnen doen....
Epic items zijn helemaal niet rare... als je gewoon het spel gemiddeld veel speelt dan ben je full epic in no time. Het gaat over de high ilvl epix die je niet kan verkopen want die zijn BoP in raids of via vendors in het geval van pvp items ed...
Ik speel D-III alleen recreatief met een kleine groep, maar was dat niet het hele idee van de Ladder toernooien in D2 ?

Om het gebruikelijke farming in de gewone game en het feit dat eenmaal verworven weelde daar eeuwig blijft rondfietsen (en er per periode vn bij komt) los te koppelen van de toernooien (die door ranking lijsten aantrekkelijk werden gemaakt)

Oftewel, beschouw het gewone als verloren en voer ladder toernooien in?

[Reactie gewijzigd door marcovtjetje op 29 maart 2013 17:05]

Het klopt dat je andere characters te gemakkelijk overal door heen liepen maar vergeet niet dat je dan ook weet hoe je er door heen moet lopen en dat scheelt ook heel veel.
maar ja al dat betere gear laat je er wel doorheen vliegen.

Wat voor mij fout aanvoelde is dat als je op zoek bent naar dat betere gear, je op eens een item vind wat heel veel waard is na verkoop voor 200-300 miljoen kan je kan opeens je gehele gear kopen wat je wou, dan ben je wel beter maar het traject van beter worden is niet meer staps gewijs, maar met hele grote sprongen althans dat was mijn ervaring.
Daarna heb je echt een leegte en vraag je je af waarom je nog speelt.

De meeste fun had ik uiteindelijk bij de hardcore, al hoewel de auction house dat ook nog verpest gezien je eigenlijk power levelt door goede gems in je items te stoppen en de beste gear koopt voor een eind monster gezien doodgaan erger is dan al je goud kwijt te raken dus geef je het maar uit.

Daarnaast hadden ze nooit bij HC de opslag toegankelijk moeten maken voor al je characters, dat maakt de hc ook zo veel gemakkelijker.
Inderdaad, progressie was niet meer continue tijdens het spelen, maar spontaan exponentieel nadat er maar één ding gebeurde:

Je Gold steeg, je char werd beter. Niet alleen hebben ze zoals hierboven staat de builds eruit gedaan, (geen stats levellen, geen skill keuzes) maar karakter progressie is nu ENKEL afhankelijk van je bank.

Als je veel gold hebt kan je "troep" van anderen voor weinig kopen, je kunt ieder level weer goede gear kopen zonder schade.

Diablo 3 begint pas bij level 60, alles daarvoor zou je net zo goed kunnen overslaan. Vooral de 2e playthrough is werkelijk niets aan, het gaat om lvl 60 en hoger gear en gold.

Nu de grote grap van de AH: je kon sneller "gold-levellen" door niet te spelen maar de AH te bespelen! Zeker de eerste maanden waren de succesvolle spelers eerder succesvolle handelaren dan mensen die veel tijd in de wereld van het spel rondliepen!
Dit was van te voren al te voorspellen en ze hebben zelf een real money auction house geïntroduceerd om geld te verdienen

Precies. Krokodillentranen dus.

Dwz wellicht dat de gamer designer inderdaad spijt heeft, maar de boekhouders en eigenaren van Blizzard waarschijnlijk niet.
Het probleem is niet de AH, maar de drops. Of eigenlijk beter gezegd, de random primary stats op het item. Je kunt zelfs nog verder gaan door te zeggen dat het een hele grote fout is om het spel item afhankelijk te maken ipv Skill(point) afhankelijk.

Denk terug aan D2, waarbij je eigenlijk niet hoefde te handelen tenzij je echt de perfecte stats wilde hebben.
Sites waarbij gehandeld wordt bestaan nog steeds. Dus de AH uitschakelen verplaatst het probleem alleen.
Dit. Ook al zoiets dat ik al sinds jaar en dag noem, maar door velen niet wordt gezien of doodleuk wordt erkend onder het mom 'zo hoort het toch?'

Nee zo hoort het niet. Je moet geen tachtig re-runs en een paar honderd uur verder zijn om een leuk setje gear te verzamelen. De droprates hoeven niet zo laag. Dat moeten ze alleen als je er belang bij hebt een economie in stand te houden waar de 'average joe' niet aan de beste of betere items kan komen. Want alleen in die economie is geld te verdienen via een RMAH.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 maart 2013 15:37]

Weer zo'n uitspraak van een hooggeplaatst figuur dat al die nieuwe manieren om de consument geld af te troggelen duidelijk ten koste gaan van de spelervaring.

Niet om mezelf op de borst te kloppen, maar dit standpunt had ik al sinds, en ook voor de release van D3. Dit is gewoon 1+1= 2. Je gooit de spelervaring te grabbel aan commerciele belangen. Dat betekent dat op den duur de spelervaring niet meer telt, maar het commerciele belang.

Dit is zo met de RMAH. Maar het is ook zo met de Always Online trucs die gebruikt worden in games die primair singleplayer zijn. We hebben daar gisteren EA al over gehoord, deze uitspraak van Jay Wilson valt in dezelfde categorie: publieke excuses, maar geen harde actie. De onderliggende tendens dat de consument voor een aankoop en ook daarna maximaal leeggezogen wordt, bestaat nog steeds en het is aan de consument, en niemand anders om dit soort praktijken massaal te boycotten, of een illegaal alternatief te vinden om de uitgevers te bewegen die praktijken niet meer toe te passen.

De strijd die nu gevoerd wordt tussen consument en bedrijf is er een die de consument gaat winnen, maar de termijn waarop wordt alleen maar bepaald door de felheid van de reactie van de consument. Pas als wanbeleid zich uitdrukt in aantallen en cijfers, wordt er iets mee gedaan.
Het action house op zich is volgens mij echt geen slechte zaak, als er iets goed dropt voor een andere klasse dan waar jij mee speelt kun je het zo omruilen voor iets voor je eigen klasse. En dan is een action house toch wel even wat betrouwbaarder gebleken dan player->player handelen.
(Nog geen scams gezien en geen eindeloos gemekker in chat dat mensen iets te koop hebben)

Waar het mank gaat is dat er zo enorm veel dropt in diablo III, dus is het aanbod van items dat beter is dan dat jij hebt al snel heel groot. Dus voor weinig gold (echt of virtueel, maakt niet uit) kan je jezelf te makkelijk upgraden.
Drop rate omlaag dan? Is ook geen oplossing want dan is zelf verzamelen er ook niet bij.

Mischien dat minimum prijzen per item level nog wat zouden kunnen doen (dus echt bont en blauw betalen voor high level updates). Ik ben benieuwd of blizz nog een oplossing vind, maar het eruit slopen van het auction house hoort daar voor mij niet bij :)
Volgens mij gaat het hier juist om de Real Money Auction House, niet de normale AH. Ik denk dat niemand problemen heeft met de AH, de RMAH is de boosdoener. De beste items komen op de RMAH, niet op de AH. Wil je de beste items dan moet je het daar zoeken: spelbederf pur sang als je het mij vraagt.
Beide verzieken de game. Ze maken het spel veel te makkelijk en halen alle plezier van zelf op zoek te gaan naar upgrades uit het spel.
De AH is naar mijn idee toch een geïntegreerde versie van wat bij Diablo 2 de third party websites deden (d2jsp). Bij een D3 zonder AH was deze handel in zijn totaliteit verplaatst naar third parties, net als D2. Ruilen is Jou eenmaal een essentieel onderdeel van deze franchise dus waarom zou de AH, een van de enige goldsinks in D3, het probleem zijn? Wellicht dat ze nu de AH de 'schuld' geven omdat het geintegreerd is, bij third parties is het heel moeilijk om de effecten te kwantificeren.
De echte diablo fans hoor je anders niet want de beste items vind je niet op RMAH maar op de battlefields
Ze kunnen toch gewoon een server openen waar de AH uit staat? Of zeg ik hier iets heel doms?
Dat past niet in het verdienmodel van Diablo 3, dus vergeet het maar.

Blizzard heeft ook al sinds jaar en dag volgehouden dat er nooit, maar dan ook nooit een offline playable versie komt. Dus andere servers, no way.
Het is wel huilie-huilie in de game-industrie, blizzard baalt van RMAH, EA baalt van always-on-drm in Sim-city, klinkt mij meer als een bunch of bull-crap en de "fans" weer in het O-tje nemen door bij de volgende game precies hetzelfde te doen.
Mijn advies, stem met je portemonee koop geen games van EA, ubisoft en Blizzard, de enige manier om belachelijke DRM zoals deze partijen ze aanbieden te doen verdwijnen.
Ehmz, dankzij steam ben ik afgestapt van het piraten. Helaas kan ik games als Farcry 3 en Battlefield 3 niet in steam spelen zonder origin/uplay waardoor ik alsnog maar 1 optie heb, piraten (ben principieel tegen DRM van uitgevers die niet multi-uitgever werken, om nog maar te zwijgen van always-on-drm)
Battlefield is eigenlijk alleen maar leuk in de MP omgeving, BF3 heb ik gekregen bij SC3 maar dat kan mijn PC niet meer aan.

FarCry 3 heb ik nog niet gezien, maar ik ben nooit zo een aanhanger geweest van FarCry.

Maar het Always Online concept is inderdaad naadje, met name als het niet nodig is. Voor Diablo hoeft het niet in de Single Player modus, echter, in d2 had je een Ofline en een online character nu kun je beiden dat is dan wel weer aardig.

Bovendien is DIablo 3 ook leuker in de MP omgeving, vind ik tenminste.

Maar DRM is inderdaad een waardeloos systeem, dat is volgens mij wel wat klantvriendelijker op te lossen.
Steam is ook DRM, maar in redelijk goede vorm. Je moet namelijk ingelogd zijn om bij je library van games te kunnen.

Persoonlijk heb ik nog 1 probleem met steam en dat is dat zodra de servers offline gaan, je niet meer in offline modus kan komen, want die kan je alleen activeren als je verbonden bent met de servers.
Piraterij is er altijd geweest en zal ook altijd blijven, natuurlijk raak je een x % aan omzet kwijt al vraag ik mij dat serieus af want diegenen die een illegale versie vroeger had, koopt nu de game gewoon niet.

Echter voor EA gezien haar winstmarges en groei over de periode dat er nog volop pirated games beschikbaar waren, het prima gedaan. Illegale games zijn hoogstens een luis in de pels, als het dat al is.

Nee EA denkt met DRM de winst te kunnen maximaliseren, maar ik betwijfel dat, je kunt je Euro maar 1x uitgeven.
Gaat dit over het auction house met in-game currency of die met waar je met echt geld kan betalen? Trouwens vond ik dat de prijzen in het real money auction house echt abnormaal, $250 voor iets in een spel. Ik begrijp dat mensen het anders via van die tricky chinese sites doen maar het gaat om het principe.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door LD1995 op 29 maart 2013 11:59]

Het gaat over beide varianten.
De auction house met in-game currency vond ik niet echt slecht, eerder slim en makkelijk om scammers tegen te gaan.
Je gaat scammers juist niet tegen. Gold wordt te populair omdat je het in grote getalen nodig hebt waardoor juist het kopen van gold zeer interessant wordt. En zodra het kopen ervan interessant wordt zal ook het farmen en verkopen er van zeer interessant worden. Het moedigt juist het gold farmen alleen maar meer aan.
En hoe farm je het beste? Met een bot. Want die kan beter farmen dan welke speler dan ook.
binnen 1 uur heb je makkelijk 1mil gold(en ik ben extreem traag:P), wat gelijk staat aan 25eurocent(ligt aan het moment) van Blizzard zelf kopen. Tis maar wat je zelf wilt, ik vond de ingame currency goed werken, alleen de AH had soms belachelijke prijzen.

Scammers zie je nergens, want het is zo toegankelijk voor iedereen^

Snap niet waarom je uberhaupt met een bot zou proberen, terwijl farmen via de game chapters zelf of gold farming only extreem makkelijk is..

En de RMAH werkte totaal niet, een item wat bijv* 25euro kost. En je kijkt dan naar de normale AH zie je vaak bijna precies hetzelfde item voor 5mil(noem maar wat) en dat zou met gold ongeveer gelijk staan aan 1.25euro. Je kunt het geld ook niet op je rekening laten storten. Tis gewoon een saldo voor de Blizzard store. Echt een faal als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door luqa1337 op 29 maart 2013 13:47]

Omdat het je zelf tijd kost?
Een bot zet je aan en je loopt weg, einde van de dag "leeg" je de bot en hop, gratis geld (of gold, maar dat is dus hetzelfde).

Je koopt een lading goedkope licenties van keystores, zet een aantal VM's op een server en je kunt het spel een aantal keer tegelijk spelen. Natuurlijk kan je dan beter bitcoins gaan minen, maar goed, dit komt gewoon in $$$ op je paypal terecht.
En dat maakt dus het spel kapot, als mensen het gaan spelen om geld te verdienen. Ondertussen blazen de prijzen op voor de gewone speler omdat het gold niets meer waard is.

En zodra je weer tijd in geld gaat uitdrukken, waarvoor speel je het spel dan? Je speelt toch voor de plezier en de thrill om iets leuks te vinden? Nee tegenwoordig moet alles in geld uitgedrukt worden.

Dan ga je toch berekenen hoelang je nodig hebt te spelen om Inferno uit te spelen, oh 300 uur? dat keer je uur loon, en dan een deel van dat geld investeren in Gear en even paar monsters killen en het spel weg leggen, heb je toch weer wat uur en dus geld uitgespaard.

Echt... 8)7
Beiden. Het gaat erom dat item hunting ingame totaal niet interessant was (itt diablo 2) omdat je gewoon de beste items op de auction house kocht.
Leuk dat je al in de verleden tijd praat. :D Zo van Been there done that.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True