Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 27, views: 13.621 •

Electronic Arts gaat het serverpark voor mmog Star Wars: The Old Republic verder inkrimpen. De drie servers waarop spelers uit AziŽ en OceaniŽ terecht kunnen, worden gesloten. De getroffen spelers kunnen verder spelen via de Noord-Amerikaanse servers.

Electronic Arts gaat de drie resterende Aziatische servers van Star Wars: The Old Republic opheffen omdat er te weinig spelers actief zijn, legt community manager Eric Musco in een blog uit. De resterende Aziatische spelers zullen worden overgeheveld naar Noord-Amerikaanse servers, waar meer spelers actief zijn. Musco kan nog niet aangeven wanneer de servers gesloten worden; voor het overhevelen plaats kan vinden, moet het ontwikkelteam eerst de migratie-programmatuur aanpassen.

De community manager legt in het blog uit dat EA overwogen heeft om de Aziatische spelers samen te voegen op één server, zoals veel spelers suggereerden. De uitgever heeft echter toch besloten om spelers over te zetten naar de Amerikaanse servers. De Aziatische PvE-server, PvP-server en RP-PvE-server worden nu samengevoegd met vergelijkbare Noord-Amerikaanse servers.

Star Wars: The Old Republic verscheen eind 2011 op de markt. EA probeerde het met de mmog op te nemen tegen marktleider World of Warcraft en startte daarom met hetzelfde verdienmodel. Na aanschaf van de game moest een maandabonnement afgesloten worden om te mogen spelen. De belangstelling voor de game liep echter snel terug en EA zag zich genoodzaakt om de mmog gratis speelbaar te maken. Sinds november 2012 probeert EA geld te verdienen aan de game via microtransacties, waarmee spelers virtuele voorwerpen kunnen kopen.

Logo Star Wars: The Old Republic

Reacties (27)

Goede keuze, plotseling PvE, PvP en RP servers ineen voegen zorgt voor heel veel problemen.
Te weinig mensen die deze game spelen zorgt voor meer problemen.

PS: Ik speel SWTOR als subscriber
Ik vind het erg jammer. Het is een erg leuk spel.
Waar andere MMORPG me niet kan boeiend door het nietszeggende verhaal....
Ach het verhaal zit er wel, maar ik gaat niet een kwartier een verhaal zitten lezen voor
een quest....

Ik speel SWTOR ook nog als subscriber. Je kan voor 26 euro twee maanden spelen.
Soms speel ik het weken niet, maar het blijft leuk.
Ik ben een Star Wars fan en zou het jammer vinden als dit spel de verdoemenis is gaat na zoveel tijd en geld erin te hebben gestoken door BioWare en LucasArts.

[Reactie gewijzigd door Dubrillion op 28 maart 2013 13:11]

De enige reden om te spelen was het verhaal. Maar de combat was zo saai dat ik het niet kon opbrengen om verder te doen.
De meeste EU en NA servers hebben deze problemen welk de APAC servers hebben niet. SWTOR is hierin niet de enige MMO welk het slecht doet binnen die regio.

Enkele anderen als WAR and RoM welk eigen servers binnen de APAC region hadden doen het daar ook beduidend slechter. En wat ik heb vernomen van WoT spelers enkele maanden geleden was het daarmee ook niet best gesteld, iig voor wat betreft Engels sprekende.

En tsja, wat verwacht je? Er zijn ruim 30 miljoen Engels sprekende binnen die regio tegenover de ruim 500 miljoen binnen NA en EU. Als je dan ook nog eens voor een MMORPG 3 servers hebt? Dan wordt het al helemaal dunnetjes.

Daarbovenop komt ook nog eens dat voor Aziatische spelers het eigenlijk niet interessant is om op deze APAC servers te spelen. Deels door de taalbarriŤre, maar ook door de server locatie. Er liggen namelijk vrij weinig verbindingen tussen AziŽ en AustraliŽ, en de ping tussen die 2 gebieden ligt best hoog. De ping naar West Coast servers ligt veelal lager.


Dus ja, zeer begrijpelijke keuze van BioWare. Heb het eerder op de SWTOR forums ook al aangegeven dat dit het meest waarschijnlijke scenario zou zijn, verplaatsing naar NA of EU servers.
Ik heb het 3 maanden gespeeld vanaf de lancering en het spel viel mij tegen. Constant "zonen" (bv. van je schip in orbit rond een planeet naar het oppervlakte soms wel +3x) gaf mij nou niet het gevoel in een wereld rond te lopen. Maintenance voor EU servers was overdag, wat vaak uitliep tot laat in de avond. Daardoor kon je regelmatig 1 hele dag in de week niet spelen... Het spel voelde ook traag aan en de end-game was verwaarloosd.

EA's SWTOR probeerde dan wel de concurrentie met Blizzard's WoW aan te gaan maar miste deze essentiele aspecten om de mmorpg succesvol te maken, imo.
Zelf speel ik al sinds pre-launch inclusief enkele weekends van beta, maar het is inderdaad lastig dat veel mensen afhaken. Als guildOfficer van De Ronde Tafel op EU-Tomb of Freedon Nadd is het niet zo evident om nieuwe spelers te zoeken.

In men eigen opinie ligt het probleem bij sommige keuzes en introducties van bepaalde gear tiers de afgelopen 12 maanden.

eerst had je een mooie set van 3 tiers (tionese iLvL 54, columi iLvL 56 en rakata iLvL 58) die telkens een stap vooruit waren in stats en werkelijk door endgame (operations/raids) te verkrijgen(zeker de hoogste tier). sommigen van deze set waren mooi buiten 1 stuk die het afgrijselijk maakten.

enkele maanden later kwamen daar 2 nieuwe tiers bij: Black Hole en Campaign (iLvL 61). deze stonden qua stats equivalent met elkaar, maar Campaign hadset bonussen. Campaign Armor was via endgame te verkrijgen terwijl Black Hole via grinding te verkrijgen was. daar op boven was de grinding voor BH sneller dan via end game de voorgaande tiers af te gaan. (de stats jump tussen rakata en BH/Campaign was ook redelijk groot.)

Weer enkele maanden later en weer 2 nieuwe tiers: Hazmat en Dread Guard (iLvL 63). hierbij was het hetzelfde liedje zoals bij BH/Campaign. alhoewel dat geen van deze niet meer te grinden was en werkelijk trg via endgame moest behaald worden. een soort redding, maar de originele 3 tiers zijn nutteloos geworden en deze waren nog altijd de main loot in de originele 2 raids ( en in de story mode van 3e raid).

nu enkele maanden in de laatste raid (die vaak gebugged was) veranderen ze het hele gear systeem(of organisatie ervan altans) samen met de nieuwe lvlcap. Alles van de originele 3 tiers word nu puur cosmetisch. basis raid gear is nu te kopen met commendation, dus dat is nu al grinden voordat 2.0 uit komt.
Slechte keuze, gros van aziatische spelers en australie hebben bagger-pingtijden op NA servers. Zeker als het een NA-oost locatie is, zit je met behoorlijk wat lag.

Ze geven NA servers mischien nu nog een kleine boost met wat extra mensen, maar dat zal met de tijd ook steeds verder teruglopen.

Grappig idee, zeer matige uitvoering :)
Beter lezen er staat op soortgelijke servers :)
Ik geloof dat men daar aan de andere kant van de wereld anders over denkt. Ik zou ze samenvoegen en de properties van de grootste server nemen. Wie het er niet mee eens is kan alsnog naar de amerikaanse servers verhuizen. Maar het is natuurlijk gewoon een bezuiniging en 0 is goedkoper dan 1.
Overigens zijn er ook nog gewoon subscriptions waar alle drempels die F2P wel heeft uit het spel zijn. Ik vind het die paar euros per maand in ieder geval meer dan waard. Is een heerlijk frisse douche na jarenlang World of Addons ;)

/reactie op Sditar btw

[Reactie gewijzigd door NotoriousBAS op 28 maart 2013 13:14]

World of Addons?
Raiden wordt in WoW voor een groot gedeelte door addons gedaan, SWToR verbied addons. Zie http://www.curse.com/addons/swtor hehe

/disclaimer misschien overdrijf ik een beetje af en toe :)

[Reactie gewijzigd door NotoriousBAS op 28 maart 2013 13:24]

Valt (volgens mij ) tegenwoordig wel mee. Het is ook allemaal veel simpeler geworden.

In vanilla had je decurse addon. Kon je gewoon op de knop drukken en klaar.

Dat kon niet meer dus kreeg je addons die het vooral makkelijker maakte.

Maar te gelijk werd ook het hele mechanisme veranderd/ makkelijker gemaakt.

Ik moet zeggen dat ik vooral gestopt ben omdat alles teveel op elkaar gaat/ging lijken.

Warriors die AOE abilities kregen. Paladins voor horde.


Anyhow back ontopic.

Wat ik me vooral afvraag is hoe de ping tijden zijn. Ik bedoel met een ping > 100 jaag je toch de rest ook nog weg.
Het is ook totaal niet interessant om te spelen. De graphics zijn outdated, bij elk scherm wat je opent zijn 90% van de functionaliteiten uitgeschakeld voor gratis accounts.

Vanaf volgens mij level 10 gaat het levellen expres trager als je niet betaald. En behalve het verschil tussen betaalde en gratis accounts zie je ook overal dat je apart nog voor dingen moet betalen.

Dus of het is de marketing van het spel of het is gewoon veel te dichtgetimmerd.


Een verdien model zoals WoT werkt prima, veel gratis spelers, maar er zitten ook mensen tussen die onderhand meer dan 150 euro hebben uitgegeven aan premium items. Maar behalve het verdien model wordt WoT ook constant bijgehouden met updates en zelfs grafische updates. Terwijl SWTOR al jaren stilstaat (zo lijkt het tenminste).
Ja want iedereen moet maar alles voor niets krijgen, een MMO is toch zeker een eerste levensbehoefte!

Graphics outdated? Ik ga voor gameplay maar vind het prachtig.

Bumps voor F2P: Ja en wat verwacht je anders? Er moet natuurlijk wel enige voordelen zijn om te subben. Overigens waren er eerst te weinig spelers en toen is het (deels) F2P geworden niet andersom.

Jaren stilstaan: volgens mij bestaat het net anderhalf jaar en daarin is al veel gebeurd.

niet interessant om te spelen: Subjectief.
Om hier even op in te haken. Ik speel het spel al sinds de pre release beta weekenden enzovoorts.

Op dit moment is het volgende model bij Swtor van toepassing:

Ruwweg elke 8 weken is er een content update (meer items in de cash shop die cosmetisch zijn of een event voor dailies enzovoort)

Tussenin vinden updates plaats voor bugfixes kleine fixes en eventueel een aanpassing in wat er in de aanbieding is in de casshop.

Hate or leave it. Maar dit model wat ze hier hebben is echt niet zo klote als dat je denkt.

De grote tegenhanger uit het verleden is Lord of the rings online? Daar moet je als voormalig subscriber en koper van de game op je nieuwe characters opnieuw quest packs kopen.
Dus imho is swtor zo slecht nog niet ^^
Dat EA weer eens servers sluit van een game die nog niet zo oud is, is niet echt groot nieuws. Het is daar een gewoonte geworden. Telkens met de vage verklaring "weinig spelers", maar wat is weinig?
Ik dacht dat men net regionale servers gebruikte om de ping en lag zo laag mogelijk te houden voor spelers? Was het dan niet logischer geweest om de servers samen te voegen tot 1 server in plaats van 3? Dat zal toch ook al een besparing zijn?
Is dit niet redelijk nutteloos gezien het verschil in tijdzones?
Daarbij de torenhoge ping vanuit AziŽ, had me beter geleken om de servers samen te voegen.
Ik heb het een tijdje gespeeld, maar het viel me een beetje tegen. Het leek veel te veel op WoW qua gameplay elementen en speelstijl. Tijdens de ontwikkeling zag het er veelbelovend uit maar helaas hebben ze die verwachtingen niet kunnen waarmaken.
Ik ben ťťn van de velen die 'erin getrapt' is in december 2011. Genomen omdat ik als WoW veteraan toe was aan wat anders. Een andere setting, maar wel de gameplay elementen waar ik aan gewend was. En het leek erop alsof ze alles wat er miste in WoW hadden toegevoegd. Dus ik was verkocht!

Ik heb mijn 'gratis' maand niet eens afgemaakt.

Ik stuitte op de vele bugs, ver te zoeken balance en ontbrekende features, zoals iedereen. De graaihandjes van EA hadden het spel maanden te vroeg de markt op gedrukt om de sales van 2011 nog even te pushen. Een half jaar later was het spel wel af, maar de belangrijkste groep(overstappers van WoW) hadden het vertrouwen al opgegeven.

Een reboot! Nieuw verdienmodel, free to play. Enorm jaloers op het succes van games als League of Legends dachten ze dit concept nog beter uit te werken. Je kon het grootste deel van het spel volledig gratis spelen! Als je (zoals ik) ooit de retail versie had gekocht kreeg je vele bonussen. En als je voor de volledige (endgame) ervaring wilde gaan kon je gewoon je maandelijkse abonnement weer in laten gaan.

Vertaling: Standaard onspeelbaar met kleine inventory en ontbrekende action bars (wtf?). De bonus voor de early adopters maakte het niet veel beter. En als je je maandelijkse abonnement weer voortzette had je nog steeds niet alles! Graai graai graai. Als er ooit geschiedenisboeken geschreven gaan worden over de opmars van free to play games zal SWTOR er ongetwijfeld in staan als voorbeeld hoe het absoluut niet moest.

Ontopic: Als er nog mensen zijn die daadwerkelijk plezier beleven in dit spel (in welke form dan ook), alvast mijn excuses. Maar wat mij betreft trekken ze de stekkers uit alle servers, ik vind het zonde van de CO2 uitstoot.
Dit was precies het gevoel wat ik had bij swtor.

jaren wow gespeeld, in de closed en open beta van swtor gespeeld, deluxe edition pre-ordered. maar ook de gratis maand niet afgemaakt. ben ondertussen nog steeds niet max-level. Probeer het zo nu en dan nog wel eens, maar meestal ben ik binnen het uur alweer klaar. Vind het toch zonde want het spel had zoveel perspectief, en mogelijkheden.

Het meest vervelende van de f2p op het moment zijn toch wel de missende action bars, Ik had al het gevoel dat er te weinig plek was op de action bars (jedi guardian) voor m'n nodige spells. maar nu is het helemaal huilen.
Ik heb twee characters naar het hoogste level gebracht.. was 50 geloof ik, kan het al niet eens meer herinneren.

Leuke story en samen levelen was dan ook wel erg leuk vooral met de keuze-gesprekken.


De wereld was ontzettend linear en elke planeet klein met maar ťťn soort fauna per planeet? Daarbij kwam nog het "zonen" wat alles behalve vloeiend verliep.. Dat maakte eigenlijk alles al stuk voor me. Ruimtereizen leek me juist zo leuk.

Elke wereld is wel een beetje van hetzelfde, de dorpjes, maar vooral de steden vond ik ontzettend saai en uitgestorven op een paar droids die een rondje lopen na. Het duurde niet lang voordat ik niet eens meer geÔnteresseerd was in hoe de volgende planeet er uit zou zien. Ik wou alleen nog maar tot het einde komen.

De pvp was ondertussen wel leuk. Ik was vooral een fan van Hothball, maar ik vond ze alle 3 grappig. Niemand was eigenlijk veel te zwak of te sterk dankzij het automatische "balancing," en waren de wedstrijden erg team gericht en in mijn ervaring was het even vaak winnen als verliezen. De teams waren wel af en toe ongelukkig samen gesteld, maar viel erg mee. Pluspuntje vond ik hoe de klassieke rollen als "Tank" en "healer" in pvp ook gewaardeerd werden. (Je kreeg punten voor het opnemen van damage van een medespeler als tank)

Combat vond ik geen bal aan. Eentonig, weinig abilities en gebeurde eigenlijk in hele levelcarriŽre niks spectaculairs. Om WoW er bij te halen - vond het uitvogelen van de juiste combinatie daar een stuk leuker (en nog steeds.) Het enige leuke aan combat was het zwaaien met een lightsaber.. als je die class had dan. Het was niet bepaald moeilijk of te lang, maar voelde wel erg.. "Spam A button" aan.

De specs vond ik helemaal niks. Elke spec leek op elkaar en bij sommige classes maakte het bijna helemaal geen verschil. De twee verschillende "wegen" die je bij elke class kon kiezen leek aanvankelijk leuk bedacht, maar omdat een class eigenlijk zo eentonig en simpel is... voelde het alsof ťťn hele class eigenlijk door midden was gedeeld om het als twee te kunnen verkopen.

Mooie graphics, maar saaie environment. Snapte bij mijn oude computer ook totaal niet waarom de specs Zo hoog moesten zijn als de wereld design zo ontzettend lelijk was. Had toen constant lag en er was absoluut niks waarvan je dacht "zo dat is mooi." Op het kontje van mijn character in de slavegirl outfit na dan.

En het spijt me dat ik het zeg (krijg altijd veel commentaar over dit onderwerp): Maar je maakt mij niet wijs dat er zo ontzettend veel space travel is en je niet eens helikopter kunt vliegen in een wereld.

Om terug te gaan op de graphics - ik vond als de wereld dan zo mooi moet zijn, laat met het dan ook van boven bekijken.. dat gevoel had ik ook bij bijvoorbeeld Guild Wars 2, waar de wereld inderdaad een stuk mooier was.

Raids waren op zich wel leuk. Een beetje klein, erg makkelijk. Ik deed ze met mijn social guild. Veel bugs waarvan we bij sommige niet eens verder kwamen en het duurde ontzettend lang voordat sommige gefixed waren.
(Zoals dat puzzeltje met die twee pillars... weet de namen niet meer. Kwam er op neer dat het makkelijker was om in Hard mode te doen dan Easy.)

Sommige stukjes in de raid mechanics waren wel leuk. Als het hele gear systeem en de combaat niet zo saai was, had endgame nog best leuk kunnen zijn.

Dat hele, saaie en vooral "dode" gevoel dat ik bij Star Wars had, werd net na het uitkomen ook nog eens bevestigd door de homepage. Ik had rond 5 dagen voor launch access, en in die hele periode..... Voor.. tijdens launch... na de launch.. leek die donkere homepage van ze wel uitgestorven. Het voelde van begin af aan al alsof het enige punt was om het spel maar te verkopen en "klaar is kees, de rest komt vanzelf wel."
Die zielige updates deden mij niet overtuigen dat die van het begin af aan al in de planning stonden, al was dat op papier misschien wel zo.

Al met al; het spel voelde slecht gebouwd aan.. in meerdere opzichten, qua opstelling of zelfs als programma dat het is. Ik had meteen na de koop het gevoel er ingeluisd te zijn. Alsof de bedoeling was "kopen en nu bekijk je het maar, de paar mensen die het niet snappen zuigen we ondertussen even van de maandelijkse subscription leeg en daarna doen we het zogenaamd free to play, met af een toe een "Content patch" met data wat een van onze stagiaires op vrijdagavond in elkaar frutselt."

---
BioWare, LucasArts en EA... EA bepaalt duidelijk de regels. Daarom is het ook een flop geworden aan alle kanten.

Over BioWare gesproken. Het spelletje voelt nog goedkoper aan als je ziet dat zo ongeveer 90% van het design zo uit Mass Effect is gekropen.... (Hey, had dan liever een Mass Effect co-op gemaakt.)

Ik wil wel zeggen dat bijna alles op MMO gebied, of het hele gamevlak me tegenvalt. Waar zijn de goede oude MMO's en de echte Final Fantasy's. Van mij hoeft het hele graphics en 3D en dergelijke allemaal niet meer. Alles is marketing en micro-transacties.. de grote bedrijven zoals EA, Activision en Ubisoft maken alles kapot.

Maar ja.. dit is allemaal uitsluitend alleen mijn ervaring en opinie.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 28 maart 2013 15:06]

Niet zo overdrijven, het was een toffe game. Leuke setting, goed verhaal, cinematics waren leuk, dungeons waren grappig gebouwd. Weinig mensen zijn van mening dat de level experience van 1-50 het probleem was, de weken na de launch was er meer dan genoeg te doen, genoeg mensen aan het questen, veel world pvp en genoeg te exploreren. de game stierf uiteindelijk uit omdat er tijdens end-game niks te doen was, er was geen challenge.

Tier gear was bugged en was veel te makkelijk te verkrijgen. Nightmare mode in operations stelde al helemaal niks voor. Bijna elke social guild had alle raids wel zo'n beetje gecleared op Nightmare binnen 4 weken. De tactics en boss fights waren gewoon onder de maat. Je kwam al vrij snel op een punt dat je inlogde om rondjes te cruisen door de fleet.

Voor mij geeft SWTOR een super singleplayer ervaring ( of co-op, whatever ), maar het mist een paar essentiele eigenschappen die een MMORPG goed maken en het een betere replaywaarde geven. Al met al vind ik het geen verkeerd spel aangezien ik er toch zo'n 300 uur in gestoken heb. Dat vind ik tegenwoordig een succesvolle game! Als je kijkt wat er zoal gereleased word ( kuch MoH WF ).
Hopelijk blijft de latency nog goed.
Ik speel dit spel ook en in de zomer vanuit China als ik daar 10 weken zit.
Als het oost amerika is, vraag ik me af. Vorig jaar hebben zij bij APB nog de chinese server gesloten en iedereen mocht naar de US, maar voor een TPS is 150ms latency niet echt te doen.
tja was te verwachten het verhaal tijdens het levelen was leuk maar het ontbreken van endgame contend was een groot minpunt.
verder waren de graphics zwaar zwaar outdated tera en rift hadden dat beter voor elkaar.
Dan weet men dus ook wanneer Simcity/Battlefielf e.d. Servers offline gaan...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.