Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties, 16.447 views •
Submitter: damonk

Mozilla en Epic Games hebben een speciale versie van de Unreal Engine 3 uitgebracht die is bedoeld om complexere games voor het web mee te maken. Ontwikkelaars kunnen de engine gebruiken voor webgames en deze bijvoorbeeld in de Firefox Marketplace uitbrengen.

Dat maakte Mozilla bekend op zijn weblog. De webvariant van de Unreal Engine 3 is gemaakt met een door Mozilla gebouwde javascript-engine. Deze javascript-versie zou geoptimaliseerd zijn om 3d-games soepel in een browser te kunnen draaien. Nu er een versie van de Unreal-engine is gebouwd die is gebaseerd op Mozilla's javascript-engine, hoopt de browserbouwer dat game-ontwikkelaars hun spellen porten naar het web. Het bedrijf stelt dat Disney, EA en ZeptoLab al aan webgames werken die gebaseerd zijn op de javascript-technologie.

Eerder gaf Mozilla al een demoversie vrij van een game gemaakt met zijn javascript-engine. Het spel, genaamd Bananabread, kan in de browser worden gedraaid maar vereist wel WebGL-ondersteuning. Mozilla hoopt dat ontwikkelaars meer van dit soort games ontwikkelen en deze aanbieden in de Firefox Marketplace. De applicatiewinkel van Mozilla bevat web-apps voor de desktopeditie en de mobiele versie van Firefox.

De Unreal Engine 3 voor webgames is nog niet direct beschikbaar voor ontwikkelaars. Mozilla stelt echter dat de benodigde software binnenkort beschikbaar komt.

Reacties (47)

Reactiefilter:-147044+121+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Dat zijn hele leuke ontwikkelingen... bied veel kansen voor ontwikkelaars. Grafische schoonheid betwijfel ik nog een beetje. Ben erg benieuwd :D
Dat zijn hele leuke ontwikkelingen... bied veel kansen voor ontwikkelaars. Grafische schoonheid betwijfel ik nog een beetje. Ben erg benieuwd :D
Het succes van een game wordt niet louter bepaald door de grafische pracht die het biedt. Als ik naar Bananabread kijk (dank Jogai), dan zie ik een populaire, gratis speelbare, breed beschikbare FPS die het potentieel heeft de volgende CSS, MoH of UT te worden.

Ik heb zojuist een minuutje rondgelopen en geschoten in BananaBread, en ik ben echt onder de indruk dat dit met JS + WebGL kan. Ik weet niet hoe het zit met graphische lag op een volle room, dus als er 20 anderen door je scherm springen en op elkaar schieten, maar so far so good.

WebGL is bijna hetzelfde als OpenGL, maar dan met een JS sausje eroverheen voor zover ik dat kan zien, dus dat maakt het ontwikkelen ook weer makkelijker omdat 3D developers niet een nieuwe taal hoeven te leren.

Het enige wat ik mis is of de UE3 engine uit het artikel geschreven is op basis van WebGL. Het vermoeden wordt wel gewekt, maar nergens bevestigd.
Dit betekend dus dat je intensieve games als Unreal Tournament via je browser kan spelen... Jeetje, de technologie gaat echt hard vooruit!
Dat is niet nieuw hoor. Quake Live is al jaren te spelen via de browser. Het zal wel de toekomst worden denk ik, misschien hoeven local clients straks niet meer ge´nstalleerd te worden en kunnen ze rechstreeks uit de cloud draaien. Dan ben je echt platform onafhankelijk en always, everywhere on any platform online :)
Als ik mij goed herinner en inlees, zijn alle berekeningen nog voor de client.
Dus cloud is het niet en ook niet platformafhankelijk.
QuakeLive speelt echt via een native plugin.

Deze engine gaat dus gewoon werken op een Chromebook.
Heel nice inderdaad. Vraag me toch wel af hoeveel de browser dan moet laden, en wat dat met je geheugen doet.
En wat gebeurt er als de verbinding wegvalt...
Zodra de verbinding wegvalt, loopt de game vast? Heb je nooit dit soort browsergames gespeeld?

Wat mij betreft kun je dit soort browsergames zien als een soort always online DRM. Het enigste verschil is dat je hier niet alleen de nadelen hoeft te dragen. Hierdoor klaagt de consument ook niet.

Mooie ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door Defnox op 27 maart 2013 23:02]

Eh, als je verbinding wegvalt tijdens het spelen kan je gewoon door. Alleen nieuwe data downloaden kan dan niet, maar bij de meeste webgames word alles meteen gedownload als je begint te spelen.
Bij eenvoudige browsergames is dit inderdaad waar. Ik heb het echter over de complexere games waar ook interactie plaats vind tussen spelers. Denk aan MMO's zoals RuneScape (toevallig laatst in het nieuws waardoor ik hier aan dacht). Deze techniek is volgens mij ook niet gericht op browsergames van het kaliber spele.nl (alhoewel het wel een mogelijkheid is).

Ach, als ik onzin loop uit te kramen moet je maar nog een keertje reageren om mij te herstellen :)

[Reactie gewijzigd door Defnox op 27 maart 2013 23:02]

Scheelt weer dat ik op tijd ben gestopt met Isogenic, Het heeft mij eigenlijk nog iets langer geduurd dan ik verwacht had.

video: Van de zolder naar de Valley: Isogenic Engine (video)

Kudos voor mozilla en Epic. Nu is het wachten op een javascript renderer voor Blender en Ogre en dan kunnen we los met 3d in webgames.
Als dat allemaal of grootendeels Javascript is, dan geven ze hun broncode toch weg? Ook lijkt het me makkelijk om cheats in te bouwen etc.
Nu nog hopen dat die webgames zˇnder microtransacties zijn, dan zijn we helemaal blij.

[Reactie gewijzigd door Marinai op 27 maart 2013 21:16]

Webgames zonder microtransacties of webgames waarvoor je eerst betaalt met harde euro's zijn de enige oplossing waarbij we allemaal (developer en gebruiker) blij kunnen zijn. Aan jou als gebruiker de keuze ;)
Advertenties, maar die blokkeren mensen tegenwoordig steeds dus dat zal straks geen optie meer zijn.
Ik moet nog maar zien hoe dit in de praktijk werkt.. Het lijkt me dat dit met optimale verbinding is en met zware systemen.
Dus ik vraag me af of dit representatief is voor de praktijk, en al helemaal als je met meerdere mensen online speelt.

Als het goed werkt zou het heel mooi zijn!
Met Unity kun je al lang 3d games in de browser spelen.
Ja maar voor unity heb je de unity web player nodig. (corrigeer me als ik het fout heb)

Voor de webversie van unreal engine 3 is geen plugin vereist, een moderne browser moet het naar verluid zonder problemen afspelen.

Ik ben erg ge´nteresseerd in deze ontwikkeling, we maken bij ons op het werk namelijk gebruik van unity en ook de unity web player. Echter vindt ik het persoonlijk jammer dat er een aparte player vereist is.

Het bericht heb ik dan ook gelijk hier aangekaart als alternatief, dankjewel Tweakers!
Dat is een mooie reden om Firefox weer te gaan installeren! Als Mozilla dit doorzet en de publishers gaan hier echt mee aan de slag, zie ik Firefox ook wel weer populairder worden. Op het moment kies ik op OSX en Windows toch echt voor Chrome.. Gewoon omdat het een stuk sneller gaat. Mozilla hoeft, als dit een hit wordt, zich daar ook niet meer druk om te maken. Met leuke en mooie webapps zie ik Firefox weer helemaal terugkomen!
Ik durf te wedden dat jij geen verschil merkt tussen Firefox 19+ en Chrome. En populariteit van Firefox is al jaren stabiel.
Qua snelheid is er misschien niet veel verschil (op het feit na dat FF bij mij nog wel eens wil vastlopen, chrome niet), maar de UI van Chrome vind ik beter. Daarnaast werkt de autocomplete ook een stukje beter dan in FF.
Omdat Chrome iedere keystroke naar Google servers stuurt ja. Iets wat ik expliciet niet wil. Ik vind Firefox's Awesomebar best wel... awesome.
I second that. Ik ben al jaren Firefox en Chrome gebruiker, en hoewel dat vroeger wel zo was, zie ik geen merkbaar snelheidsverschil meer tussen de browsers. Dit nieuws klinkt dan ook als muziek in de oren. Hopelijk pikken de ontwikkelaars dit vlotjes op.
Hier zouden ze Runescape op moeten baseren.
Dan zijn in iedergeval de graphics geweldig.
Wat is dat nou weer voor onzin? Een game engine is geen magische fix voor slechte graphics ofzo. Runescape is gewoon slecht getextured.

Een game die er in de Quake engine slecht uit ziet zal er ook in Unreal niet beter uit zien.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 maart 2013 21:44]

Je moet wel een goede engine hebben om veel data te verwerken anders kun je er wel mooie textures in stoppen maar presteert het voor geen meter.

Ten opzichte van Runscape 2 ziet 3 er best mooi uit. Maar in vergelijking met zo iets als WOW is het niet zo mooi.
Ja je zijn nu tog bezig met Runescape3(van Java naar HTML5).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True