Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 98, views: 19.659 •

Nintendo heeft een video vrijgegeven waarin het laat zien hoeveel sneller het menu van de Wii U werkt na de systeemupdate die het in april gaat vrijgeven. Het traag werkende menu van de nieuwe console was een van de grootste kritiekpunten op het apparaat.

Nintendo liet in november, nog voordat de Wii U in Europa te krijgen was, al weten dat het de snelheid van het menu van de nieuwe console wil verbeteren. Het concern reageerde daarmee op klachten van klanten in Noord-Amerika, waar de console eerder op de markt verscheen dan hier.

Het Japanse concern heeft inmiddels een video op YouTube geplaatst waarin het de snelheidswinst laat zien die met de systeemupdate wordt behaald. De clip toont hoe lang het duurt voordat het homescreen van de Wii U te zien is nadat een game wordt afgesloten. Zonder de update duurt dat 20 seconden, na de update 8 seconden.

Het Japanse concern beloofde ook dat het starten van games sneller zou verlopen. Dat wordt in de video niet getoond. Het is ook niet bekend of de systeemupdate daarin verbetering aanbrengt. Nintendo zegde twee systeemupdates toe. De eerste zou in het voorjaar verschijnen, de tweede in de zomer.

Snelheidswinst na systeemupdate

Reacties (98)

Nou het is al een stuk beter, maar imo nog steeds veel te lang, kom op het is toch geen 2003 meer.
Agreed, het duurt nog steeds te lang, maar het is een hele verbetering...
moet zeggen dat het verder wel een heel erg leuke console is, zelden zo op de bank gelachen als met de Wii-U van mijn (en met mijn) maten. Nintendo land is gewoon geniaal, vooral Mario Chase en Luigi's mansion,

maargoed als ze dit soort fixes blijven maken wordt het echt wel een leuke console.
ook na de launch van de PS4 en Nextbox
Goed om te zien dat er ontwikkeling is. Ik wilde geen Wii U kopen vanwege deze farce.
Nu ik dit zie is het al een stuk beter. Ik kan niet zeggen dat het snel is, maar het afsluiten van een pc-game kost al meer tijd (crashes daargelaten :p).

Heel even wachten of de update in de praktijk ook soelaas biedt (en blijft bieden) en dat er geen punten zijn blijven liggen.
maar het afsluiten van een pc-game kost al meer tijd (crashes daargelaten :p).
het afsluiten van een pc game duurt bij mij minder dan 5 seconden en dan heb ik het over zware games zoals Arma 2 BF3 Crysis 3 etc

dus denk dat dit eerder aan jou pc ligt dan aan de "pc game"
Helemaal mee eens. Het starten van games en het tereug gaan naar het menu moet net zo snel en soepel werken als op een iPad. Een Wii U heeft stukken krachtigere hardware dan een iPad, waarom moet het zo lang duren om dingen te starten. Niet alleen het sluiten van een game, maar ook het openen van instellingen,de download manager, de eShop, etc. Op een console als dit verwacht ik gewoon geen merkbare laadtijd.
Het is gek dat dingen gelopen zijn zoals ze gelopen zijn. Nintendo hield ten tijde van de N64 vast aan de cartridge omdat ze geen laadtijden wilden. Toen kraaide er geen haan naar. Maar nu dat Nintendo alles optisch opslaat is het opeens wel een probleem geworden. 8)7
Mensen die op een console geen laadtijden verwachten zijn volstrekt onrealistisch. Overigens was ik dol op cartridges. Erin stoppen, apparaat aan en spelen maar. Gelukkig werkt de 3DS nog met cartridges, heerlijk.
Het hoofdmenu staat op de flash storage lijkt me ;) dan vind ik die 6-7 seconden nog aan de lange kant om een hoofdmenu te tonen, maar het is al een enorme verbetering tov de 20 seconden voor deze update.
Ik snap het probleem ook niet direct.
Zelf nog geen Wii-U in mijn handen gehad maar dit vind ik toch een acceptabele tijd.
De 20 seconden die het voorheen duurde zou ik me ook aan gaan ergeren.
Net zoals ik me erger aan de laadtijden op mijn Xbox360 waar ik niemand over hoor klagen.

Nintendo koos bij de N64 voor cartridges om de laadtijden zo kort mogelijk te houden. Toen klaagde iedereen dat ze nog cartridges gebruikten wat minder opslag capaciteit had ten opzichte van CD-ROM wat de PS1 wel had. Niemand horen klagen over laadtijden op een PS1 wat ook veel malen hoger lagen dan de N64.
Ik ben ook van mening dat de laadtijden van de Xbox lang zijn, maar dat is niet altijd zo geweest (en na een format van de harde schijf weer beter). Maar de Xbox is een console die binnenkort zal vervangen worden door een nieuwe generatie, de Wii U is net op de markt. Een menu laden zou toch echt niet zo lang moeten duren? Games met laadtijden snap ik wat beter maar gewoon de menu? Dan was 20 seconden toch wel heel lang, zelfs 8 maar dat is nog acceptabel (want er moet in de achtergrond ook nog wat gebeuren).

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 27 maart 2013 18:02]

Helemaal mee eens. Het starten van games en het tereug gaan naar het menu moet net zo snel en soepel werken als op een iPad.
Hopelijk ben je een van de weinigen. Ik verwacht toch ook niet van een iPad dattie games als Battlefield 3 kan spelen. Daar is dat ding gewoon niet krachtig genoeg voor. En als je dat wil probeert heb je ook een aanzienlijke wachttijd.
Op een console als dit verwacht ik gewoon geen merkbare laadtijd.
Hoe verwacht je dan dat een console een game van een Bluray van 25 gig inlaadt? Als je geen minder laadtijd wil moet je alles van SSD laden. Dat is zowel duur als onnodig.
Als je verwacht dat de Wii U een app of een virtual game, met geen merkbare laadtijd start. Dan ben ik het met je eens.

Om het laden misschien sneller te maken zouden ze de game installeerbaar moeten maken. Om snel naar het hoofdmenu terug kunnen, zouden (een gedeelte van) het hoofdmenu altijd in het ram-geheugen kunnen stoppen. De Wii U reserveert van de 2GB ram 1 GB ram voor het besturingsteem:
2 GB total, consisting of four 512 MB (4 Gb) DDR3-1600 DRAM chips at 12.8 GB/s total bandwidth, with 1 GB reserved for the operating system and unavailable to games
bron: wikipedia
Wat ik trouwens frapant vindt. Als 1 GB ram voor het besturingssysteem wordt gereserveerd, waarom wordt dan niet het hoofdmenu gedeeltelijk in het RAM gezet. Of verbruikt het kale besturingssysteem met alle benodigde processen en services 1 GB ram?

Edit: Ik vermoed zelf dat inderdaad het besturingssysteem veel ram opslokt. Onder andere de services die de verbinding maken met de controllers. Beeldstream naar de controller, geluiden, touchinterface, bewegingssensoren (inc van de oude Wii controller). Daarnaast zijn er nog services die nodig zijn binnen de game zelf (3D api's, coreservices, etc)
Ik vermoed daarom ook dat Nintendo, het wisselen tussen een game en het hoofdscherm versneld heeft, door meer services die bij het hoofdmenu nodig zijn, in het ram-geheugen te laten.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 27 maart 2013 16:57]

Ook een ssd heeft laadtijden. 25 gb laden doen zelfs pci-e ssd's nog 25 sec over. En die kosten dan ruim 1000euro.

Wat nog zou kunnen althans wat ik me altijd heb afgevraagd is waarom zetten ze in een dvd speler of bd speler niet gewoon meer lasers. 4 lasers zou 4 keer meer speed betekenen met dezelfde omwentelingen... en wat kost tegenwoordig nog een lens van een bd speler...

Alle laser wordt aangestuurd door een kleine cpu die per laser aangeeft wie welk deel moet laden. Maargoed het zal wel aan mij liggen.
ipad spelletje = 20 a 50 mb wii u spel 4gb+ nogal een verschil he.


2 compleet andere apparaten en dus niet te vergelijken.
Ik doel op de laadtijd van het hoifdmenu, de settings menu's, de eShop, de download manager. Allemaal kleine, built-in apps die op flash storage staan maar die wel tientsllen seconden duren om te laden.

Als ik op een iPad op home druk ben ik direct weer in springboard. Waarom kan een Wii U met veel krachtigere hardware dit niet ?

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 27 maart 2013 16:19]

Ik vraag me ook af, zo lastig is toch niet om dat menu te laden? En trage acties uitzoeken, en kijken of ze echt nodig zijn en een alternatieve manier zoeken. (cachen van bepaalde gegevens?)
Het is natuurlijk wel iets anders als dat; weet jij hoe de CPU en het geheugen werken? Wie zegt dat het menu dusdanig in het geheugen blijft dat het zo weer vanuit het geheugen opgepakt kan worden? Qua RAM zit er volgens mij niet zoveel aan boord en het opslaan op een 4GB of 8GB disk (in geval van de witte editie) is ook niet echt een optie.
je pc start toch ook niet in 2 seconden.

je bios moet namelijk eerst ingelezen worden en daarmee alle hardware in je pc en daarna moet jet od opgestart worden en de drivers ingeladen worden..

mensen verliezen hier gewoon de realiteit uit het oog 10 sec of 30 sec het maakt echt niets uit zolang de game maar goed werkt daar is hij immers voor gemaakt.
Mijn recente laptop, met win 8 en hybride SSD/HDD start koud op in een 8 tal seconden. Ze halen er op de achtergrond wel wat voor uit, zoals het hybernaten van de kernel, maar een lage boottijd is nu eenmaal zalig.

Neemt niet weg dat de laadtijd inkorten van 20+ seconden naar 7 seconden al een mooie prestatie is. Kan alleen nog maar beter worden :)

[Reactie gewijzigd door Tronic op 27 maart 2013 15:16]

je pc start toch ook niet in 2 seconden.

je bios moet namelijk eerst ingelezen worden en daarmee alle hardware in je pc en daarna moet jet od opgestart worden en de drivers ingeladen worden..

mensen verliezen hier gewoon de realiteit uit het oog 10 sec of 30 sec het maakt echt niets uit zolang de game maar goed werkt daar is hij immers voor gemaakt.
De realiteit van iedere keer 30 seconden te moeten wachten om in het menu te komen is anders behoorlijk vervelend.

En die vergelijking van een pc met een bios slaat natuurlijk kant nog wal. (Het apparaat is toch allang opgestart, in het filmpje zijn ze een spel aan het spelen en gaan vervolgens terug naar het menu, ze zetten het apparaat toch niet uit en weer aan?)
Inderdaad nog steeds aan de lange kant. Maar goed, het opstarten van de Xbox duurt ook pak-em-beet 60 seconden. Terug gaan vanuit een game naar Dashboard gaat ook niet voor minder dan 20 seconden. Dus in huidige generatie is de Wii U tijd best acceptabel.

Helaas wordt het vergeleken met het bijvoorbeeld uit een app gaan op een Android/iPad, en tja... dat kost minder tijd. Een oneerlijke vergelijking... Een tablet hoeft geen data op te halen op een remote systeem, waarschijnlijk een DVD en meerdere flash-drives uit te lezen en dit te vertolken in een draadloos signaal dat weer een beeld vormt.
Werd tijd, best zielig dat Nintendo dit zolang heeft laten aanslepen. Console is al dik 4 maand uit en werkte trager in menu's dan zijn voorganger :/
Niet zielig maar men gokt op het verkeerde paard :) flash geheugen is niet zaligmakend. Je heb altijd wel iets sneller nodig om het slim te "cachen".
Nou kom op zeg, het Wii U menu is nu ook weer geen UI die overloopt van de grafische pracht waardoor überhaupt enige laadtijd verantwoord zou zijn, sowieso moet dat makkelijk in die 1GB geheugen passsen die gereserveerd is voor het systeem dus wat is dat voor onzin?
Ik heb zelf nog nooit een Wii U in mijn handen gehad, maar als ik het zo zie zou ik dat ding al direct uit het raam gemikt hebben. Er wordt inderdaad snelheidswinst geboekt, maar ik zou niet willen zeggen dat het nu sneller is...eerder iets minder traag :|
Ik hoor daarnaast ook van mensen die zo'n ding gekocht hebben dat je tegen rare dingen aanloopt als "ik heb een wiimote en zo'n tablet ding maar ik kan niet met twee spelers spelen terwijl alle knoppen ook op die tablet zitten, moet een 2e wiimote kopen"... Riiiiight, volgens mij is nintendo gewoon helemaal de weg kwijt.

edit: Tuurlijk, ik schop wat nintendo fanboys tegen het zere been... maar wat ik bedoel is niet dat de tablet niet een goed idee zou zijn (dat is het juist wel denk ik), maar waarom ze stomme limitaties als deze in hun eigen games (dit ging om een mario game) stoppen terwijl ze zo op het eerste gezicht totaal niet nodig zijn.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 27 maart 2013 19:27]

gezien de nieuwe ps4 controller denk ik dat nintendo niet alleen aardig op weg is, maar net zoals altijd de hele console development kar trekt. het is de vraag of de rest deze keer wel op tijd aansluiting kan vinden.
Dat gevoel had ik dus ook. Ik vind de "rechter situatie" (after) al verschikkelijk traag. Om de linker situatie had ik hem teruggebracht denk ik. Holy crap wat een trage bende :o

Ik vraag me op dat soort momenten echt af of Nintendo dit nou wel acceptabel vond in de aanloop naar de release (dus voor de klachten van consumenten)? Je gaat toch geen minuut zitten wachten op een menu? Een spel laden, OK, dat mag misschien 's een minuut kosten (is opzich ook al lang), maar dit is echt tergend traag.
Goed dat Nintendo ook hier aandacht aan besteed. Persoonlijk vind ik 8 seconden nog steeds aan de lange kant om weer terug te keren naar een hoofdmenu, maar het is een stap in de goede richting!
Ik gok dat dat komt doordat de iPhone de game als een apart proces draait. Applicatie visueel sluiten, menu uit het geheugen laden en misschien de app nog op de achtergrond af laten sluiten. Bij de Wii U denk ik dat ze het menu bij het spelen van een game uit het geheugen gooien, en misschien dat ze bij het afsluiten eerst wachten totdat de app zelf is afgesloten. Daardoor heb je aardig wat vertraging bij het teruggaan naar het menu, maar kan je misschien meer doen als game developer zijnde.
Daarnaast hebben ze nu al de specificaties vastliggen: om dingen aan te passen moeten ze binnen die specificaties blijven, anders loop je het risico dat games niet meer werken.
6 seconde, das echt nog te lang
Wow ik wist niet dat before zo dramatisch was. Ik had er wel dingen over gelezen maar dit :X . Goed dat ze dit oplossen.
Oplossen is een groot woord, 'verbeteren' is hier beter op zijn plaats.
De mensen die meteen schreeuwen: "Duurt nog steeds te lang", vergeten dat de wiiU constant 1080p beelden naar een extern apparaat aan het streamen is.

Vandaag de dag zijn we veel te verwend.

van 20s naar 8 seconden is een winst van 120%. Ik zeg chapeau!
Sorry hoor, maar de beelden streamen gaat met een enorm hoge snelheid, het is niet alsof het beeld op de display 20 seconden achterloopt ofzo....

Ik had het zelf nog niet gezien maar het is enorm traag je kan een senseo koffie zetten voor je terug bent uit een game in het menu (in de oude situatie) en dat is wel belachelijk. Het nieuwe menu is imho nog steeds 'te traag' maar er is zeker een grote vooruitgang geboekt.

(waarom +2 hier boven voor een non argument?)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 27 maart 2013 11:38]

En ik zeg : Had dit bij release al goed verzorgd . Als fabrikant kom je "gelukkig " gewoon niet meer weg als je half -klare producten aflevert . 5 sec vind ik al lang wachten .

Kom op Nintendo , dit moet instant kunnen ! Als een oude Android phone instant terug naar home kan , dan zeker een console uit 2013!
Als een oude Android phone instant terug naar home kan , dan zeker een console uit 2013!
Mijn Desire Z denkt daar soms toch anders over.
Als je op de Wii U op de home knop drukt krijg je het Wii U Home menu ook instant te zien. Echter wanneer je vanuit dit Home menu naar je startmenu gaat herstart je Wii U in principe. (Spel wordt afgesloten, menu software wordt gestart, flashgeheugen / hdd wordt gescant)

Koud opstarten van de Wii U duurt ook niet langer dan het afsluiten van een spel.
Het lijkt me zonde om 1080p naar een tablet te sturen die die resolutie helemaal niet weergeeft.
De resolutie van een Wii U pad is 854 x 480.

Verder zou die helemaal niets uit moeten halen voor de laadtijden van menus, maar zou je het over een latency van een paar tienden van seconden hebben.
het is overingeds uitgezocht dat de latency naar de tablet juist erg laag was, dat was een van de dingen die ze echt veel werk in hebben gestoken.

blijkbaar hebben ze ervoor gekozen het OS niet "aan" te houden tijdens het gamen om de game niet in de weg te zitten, echter toch niet de optimale keuze lijkt me. een iets snellere CPU had dit euvel kunnen voorkomen.
het is overingeds uitgezocht dat de latency naar de tablet juist erg laag was, dat was een van de dingen die ze echt veel werk in hebben gestoken.

blijkbaar hebben ze ervoor gekozen het OS niet "aan" te houden tijdens het gamen om de game niet in de weg te zitten, echter toch niet de optimale keuze lijkt me. een iets snellere CPU had dit euvel kunnen voorkomen.
Zoiets brengt weer meer kosten met zich mee voor Nintendo (en uiteindelijk dus de klant, bij nieuwkoop, om te zwijgen over terughaalacties), eerst de software zelf maar eens optimaliseren. Je kent de architectuur niet die gebruikt wordt, dus zeggen dat een betere CPU het probleem had kunnen oplossen is imo te kort door de bocht. Waarom je een +2 krijgt is mij onduidelijk.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 27 maart 2013 13:17]

Een iets snellere CPU zou dit euvel niks verhelpen in zijn huidige staat, enkel iets sneller verhelpen op zijn best.

Wat wel zou helpen, als het OS al uit het geheugen gegooid wordt, is meer ram toevoegen. Zoiezo de goedkoopste oplossing in deze tijd waar ram erg goedkoop is en een beetje raar dat Nintendo niet net wat ruimer heeft gekozen. Zeker als ik hierboven lees dat ze 1GB reserveren voor het OS. (wat er dus op zou duiden dat er genoeg ram beschikbaar is voor het OS, of het moet echt een log geval zijn)
Het lijkt me zonde om 1080p naar een tablet te sturen die die resolutie helemaal niet weergeeft.
De resolutie van een Wii U pad is 854 x 480.
Ware het niet dat de WiiU twee schermen aansturen kan, waarvan de TV uiteraard een full HD TV kan zijn. :)

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 27 maart 2013 13:17]

Als jij dan inderdaad ook Assassin's Creed 3 wegdrukt als je op die home-knop drukt, dan heb je een punt. Dat trekt nogal wat RAM en CPU-vermogen weg. Angry Birds daarentegen...
Nintendo had duidelijk wat meer power in die Wii U mogen steken
Denk eerder dat het OS niet lekker in elkaar zit. Op de huidige generatie gaat het ook sneller als de oude situatie bij de WiiU.
De NES was sneller met het door menu's heen scrollen :)
Menu NES??

De NES werdt niet door een ingewikkeld OS aangestuurd. Er zit alleen een controller in die controleert of een cardridge insert is. Zo kan hij niets laden en niets dispalyen dan alleen Insert Cardrigde..
Als ze de 'after' versie hadden bij release dan denk ik dat mensen nog steeds hadden geklaagd dat het menu van de Wii U erg traag is. Bijna 10 tellen moeten wachten op een menu is gewoon erg lang.

Bij het ontwerpen van interfaces is een van de eerste dingen die je leert dat elke actie van je applicatie die meer dan 2 seconden nodig heeft om het resultaat aan de gebruiker te tonen, simpelweg te lang duurt.

Ik zou graag een paar euro extra voor games betalen als ze weer vanaf cartridges geladen konden worden. Gewoon er in stoppen, aanzetten, spelen maar :)