Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 39, views: 7.927 •

Yoichi Wada stapt op als directeur van uitgever Square Enix. De topman nam zijn besluit nadat hij moest bekendmaken dat het fiscale jaar 2012 niet wordt afgesloten met een winst van 37 miljoen dollar, maar met een verlies van 138 miljoen. Wada was sinds 2003 directeur.

Het Japanse Square Enix, uitgever van games als Tomb Raider, Hitman: Absolution en Deus Ex: Human Revolution, waarschuwt aandeelhouders voor tegenvallende jaarcijfers. De uitgever had eerder voorspeld dat het fiscale jaar, dat voor Square Enix eindigt op 31 maart, zou eindigen met een winst van 37 miljoen dollar. Het concern moet die voorspelling echter bijstellen. Het verwacht nu een 'uitzonderlijk verlies' van 138 miljoen dollar. Het bedrijf presteert daarmee beduidend slechter dan in het fiscale jaar dat eindigde op 31 maart 2012. Toen boekte Square Enix een winst van 64 miljoen dollar.

De tegenvallende voorspellingen zijn voor directeur Yoichi Wada reden om op te stappen, al moet zijn ontslag nog worden goedgekeurd door de aandeelhoudersvergadering in juni. Zijn functie wordt voorlopig overgenomen door Yosuke Matsuda. De uitgever heeft een reorganisatie aangekondigd. Wada was directeur van het concern sinds 2003, toen Square Co. en Enix Corporation onder gezamenlijke titel verdergingen.

Met Wada vetrekt de tweede directeur van een grote gamesuitgever in korte tijd. Een week geleden stapte John Riccitiello, directeur van Electronic Arts, op. Ook daar waren tegenvallende financiële resultaten de aanleiding.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)

Reacties (39)

Dat samengaan van Square en Enix lijkt ondertussen op zo'n beetje alle gebieden tot desastreuse resultaten te hebben geleid...
Ze doen het eigenlijk redelijk goed via Eidos (Westerse Devs). Misschien tijd om Eidos als voorbeeld te nemen?
@Jeffrey_90 : Het zal voor een deel ook wel aan hun portfolio liggen. "Deus Ex: Human Revolution" vond ik maar matig en de laatste "Tomb Raider" is eigenlijk een kruising tussen "Far Cry" en "Uncharted". Erg spannend vond ik 'em in ieder geval niet. Beetje onsamenhangend dat hele spel. Bovendien ging me dat hele emo gedoe van Lara op de zenuwen, alsmede dat gekreun bij iedere stap. Snap ook niet dat die op Gamespot een 8,5 krijgt, waardoor "Tomb Raider" bijna net zo goed zou moeten zijn als "Uncharted", wat zeker niet het geval is.

Eens kijken wat ze verder zoal hebben ... "Final Fantasy" (moet je van houden, zeker na zo ongelooflijk veel delen-), "Sleeping Dogs" (was op zich wel aardig), "Dead Island" (meh ..), "Kane & Lynch" (ga ik verder maar niet op in ^^), en "Quantum of Solace" (met die vreselijk houterige besturing). Het komt natuurlijk op persoonlijke smaak aan, maar als ik zo het rijtje bekijk met titels die Square Enix heeft uitgebracht de laatste jaren staat er maar bar weinig in dat de moeite waard is (voor mijn gevoel dan).

De enige écht goede titels zijn "Just Cause 2", "Hitman" en "Batman : Arkham Asylum". En die zijn al weer enkele jaren oud.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 26 maart 2013 14:26]

Ja daarom zou ik ook zeggen schoenmaker blijf bij je leest. Square had genoeg eigen winstgevende ip's waar genoeg mee viel te doen, ook qua vernieuwing enzo, maar moest zonodig ook films en MMO's gaan maken..
Om zulke gigantische toppers als Deus Ex, Tomb Raider en Sleeping Dogs zo af toe doen als leuk en matig.. Dat zijn stuk voor stuk de toppers van afgelopen jaar, getuige ook de reviews en verkoop. Wat dat betreft staan ze er dus heel goed voor.

Dat ze jou niet aan staan heeft natuurlijk niks te maken met goede of slechte keuzes van Square-Enix.
@Collaborator : Natuurlijk is het een kwestie van smaak.

Ik geef enkel aan dat ik "Deus Ex: Human Revolution" redelijk vond. Reden hiervoor is dat ik het originele Deus Ex heb gespeeld, dus een vervolg (dat lang op zich heeft laten wachten) schept hoge verwachtingen. Naar mijn mening zijn die maar voor een gedeelte ingelost. Persoonlijk zou ik het een 7,0 geven.

Tomb Raider (ik heb het over de release van dit jaar) is geen slechte game persé, maar geweldig vond ik 'em niet. Ze zijn natuurlijk een risico aangegaan om een proloog te maken, maar ook hier zet ik zo mijn vraagtekens bij. Er zitten verschillende spelelementen in die eigenlijk weinig met elkaar te maken hebben. Ik vind dat het eigenlijk een slechte "rip off" is van Uncharted. Daar zat tenminste een goed en spannend verhaal in. Ik kan me wat dat aangaat prima vinden in de "review" van "Zero Punctuation" : http://www.escapistmagazi...ctuation/7025-Tomb-Raider

Aangezien ik de hele Uncharted franchise grijs gespeeld heb weet ik wat adventure games te bieden hebben. Ik had bij ieder deel het gevoel in een interactieve film te zitten; iets dat ik bij Tomb Raider absoluut niet heb. Wat ik overigens wel mooi vond aan Tomb Raider zijn de graphics. Ook ligt de framerate bij de PS3 versie best hoog, waardoor het allemaal vloeiend aanvoelt. Daar kunnen veel andere games een puntje aan zuigen. Echter ontbreekt (vooralsnog) de 3D-functie; iets dat bij Uncharted 3 wel aanwezig was (en erg goed uit de verf kwam). Als ik aan Tomb Raider een score toe zou moeten kennen zou ik het een 7,5 geven.

Met Sleeping Dogs heb ik wel lol gehad. Het is een lekkere sandbox die zich voor de verandering eens niet afspeelt in New York. Alleen daarom kan ik het al aanbevelen. Grafisch gezien misschien wat minder mooi dan GTA 4, maar de "melee" vechtstijl bevalt me wel. Daarom zeg ik ook dat het een aardige game is. Geen topper, maar zeker een 7,5 - 8,0 waard.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 26 maart 2013 20:34]

Je mening is volstrekt irrelevant hier, zowel critici als sales spreken je tegen. Zodra je Zero Punctuation begon te quoten als echte review begon ik hardop te lachen. Maak een aparte review, zodat we hier in een nieuwspost niet op hoeven te kijken.

Ze komen blijkbaar niet uit de kosten. Wat minder besteden aan management/administratie rompslomp en exorbitante advertenties. Of, God beware het, ze beginnen te werken zoals Activision en maken bandwerk van hun games waardoor ze in elke sequel nauwelijks kosten hoeven te steken. *cough*Call of Duty*couch* Van die aanpak hou je waarschijnlijk meer.

[Reactie gewijzigd door Neverwinterx op 26 maart 2013 20:21]

@Neverwinterx : Natuurlijk is Zero Punctuation geen échte review. Echter kon ik me wel in veel van zijn punten vinden nadat ik Tomb Raider had gespeeld. Je moet gewoon tussen de zinnen in leren lezen. Ik bedoel; hoe nauwkeurig vind je de reviews van bijvoorbeeld Gamespot of IGN ?

Uiteindelijk komt het toch op jezelf aan. Blijkbaar doen niet alle titels het even goed. Ook de nieuwere titels brengen (vooralsnog) minder op dan gehoopt, anders hadden ze nu geen tegenvallende resultaten gehad.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 26 maart 2013 21:16]

Het zal niet aan de titels liggen, hitman was best goed, deus ex ook goed en tomb raider was geweldig. Ik hoop in ieder geval dat er een tweede tomb raider aankomt.
Final Fantasy 13 was een gigantische flop
14 ;) 13 is nog best aardig verkocht en heeft aardig hoge cijfers gehaald (met natuurlijk wel de issue richting 13-2 en de DLC rond lightning), het was 14, de MMO, die enorm flopte en afgelopen jaar (en dit jaar) enorme revamp heeft gekregen. Developmentteam ging verder, maar er was 0,0 inkomen vanuit de game zelf.
@shadylog : Ik kan vrij weinig met die Japanse games. Urenlange niet te "skippen" dialoog, "turn based combat" en wazige verhalen ...

Heb een poos terug Okami HD gekocht op PSN. Het duurde bijna 20 minuten voordat ik eindelijk kon beginnen te spelen. Eindeloos geleuter met vreselijke geluidseffecten en een verhaal waar ik echt geen hoogte van kreeg. Iets met wolven en een draak, dat is wat is blijven hangen.

Ik vraag me af hoeveel FF's ze nog willen maken. Is het niet een keer tijd om er een eind aan te breien ?
Misschien moeten ze de prijzen van hun iOS titels eens onder de loep nemen. RPG's uit jaren de jaren 90 voor ± ¤15/stuk is nogal aan de dure kant als je het vergelijkt met andere games uit het genre. Ik ben vroeger groot fan geweest van de Final Fantasy-reeks maar voor zulke bedragen zal ik zelfs uit nostalgisch oogpunt niet eens overwegen om zo'n game op iPhone of iPad te spelen.
Deze week Final Fantasy 1 voor WP8 gekocht voor ¤4,99. Dat vond ik wel een redelijk bedrag, op Android zitten ze volgens mij ook rond de ¤15 inderdaad.
Kwaliteit van games is niet zo relevant, de verkoopbaarheid, daar gaat het om. Hoewel de effecten van deze twee factoren parallel aan elkaar zouden moeten lopen, is dat in werkelijkheid zeker niet altijd het geval.

Je moet gewoon commerciële knallers hebben die ook nog eens goede games moeten zijn. Bij EA zullen ze wat tikken hebben gehad na de tegenvallende kwaliteit van een paar van hun grote titels. Square Enix heeft deze knallers feitelijk niet. TombRaider en Hitman (beiden (relatief) recentelijk pas uitgekomen) zouden het kunnen zijn, net als Sleeping Dogs. Maar bijv. Final Fantasy is echt alleen voor de liefhebbers.

Het feit dat zelfs EA met zo veel succesvolle IP's tegenvallende resultaten boekt, zegt een hoop over de industrie.
De markt is gewoon erg sterk verschoven naar de jaarlijkse 'moetjes' dwz FIFA/CoD en soortgelijke titels die niet vernieuwen maar de massa trakteren op het bekende multiplayer festijntje dat ze gewend zijn. De grote publishers staren zich blind op het creeren van meer van deze franchises met het beeld dat daar het grote geld ligt. En dus valt vrijwel elke franchise vroeg of laat ten prooi aan dat principe. Maar er is helaas maar plek voor 1 of 2 soortgelijke franchises op de markt. Alle andere verdwijnen in de niche of aan de zijlijn. Games met inhoud en mod tools die in de niche verschijnen worden opgepakt door mod community. Games met beperkte inhoud of een gesloten ecosysteem, worden vergeten.

Eigenlijk wijzen deze tegenvallende cijfers (mn die van EA) erop dat de aanpak die gekozen is, en de versimpeling die je over de hele linie in games tegenkomt, misschien toch niet de beste is geweest. Ik geloof er in ieder geval nog steeds heilig in dat 'de gamer' geen homogene groep is maar dat het gamesaanbod net zo gevarieerd moet zijn als elk ander product: voor ieder wat wils. Dat betekent blockbuster titels met grote budgetten, versimpelde titels, maar het moet ook betekenen dat er titels moeten blijven die je lang blijven boeien en hoge replay waarde hebben. En juist die categorie ontbreekt de laatste jaren steeds meer.

De focus ligt te veel op mooie plaatjes en eye candy, lange cutscenes en het eeuwige 'pakkende' verhaal (hoeveel games falen op dit gebied...) en daar gaat ook veel te veel budget naar toe. Het budget dat eigenlijk aan inhoud toegekend had moeten worden, wordt pas later benut maar dan in de vorm van DLCs. En dat pikken veel gamers toch echt niet.

Kijk naar sandbox titels als Skyrim en Fallout en je begrijpt wat de doorsnee blockbuster game mist: mod tools en vrijheid. Het zijn games die je blijft spelen. Dus als daar content aan toegevoegd wordt, heeft die veel meer waarde. Extra content in een lineaire game is als een director's cut: je betaalt je blauw voor vijf minuten extra footage en een boel kletsverhalen die weinig aan de ervaring toevoegen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 maart 2013 17:22]

Hun Square Enix Europe titels waren inderdaad top, maar blijkbaar hadden ze nog hogere verwachtingen. Tomb Raider verkoopt 3.4miljoen units tot nu toe en Hitman 3.6 (zonder digital sales), maar hun verwachtingen lagen nog hoger. Lijkt me dat ze vooral onrealistisch bezig waren.
Die knul denkt ook, laat ik nu maar opstappen en hopen op een mooie handdruk dan nog een jaar zitten en moeten inleveren op m'n salaris. Zulke mensen kan ik dus niet uitstaan, mensen die dan maar opstappen omdat het even tegenzit. Laat dan zien dat je een vent met ballen bent en kom met een goed plan om de boel weer op orde te krijgen, waar ben je anders baas voor.
Als hij zelf niet opstapt, dan word er een motie van wantrouwen ingediend door het bestuur. Of zelf opstappen met minder gezichtsverlies, of weggestemd worden door je collega's 'omdat'. Your choice.

edit: Hoe kom je erbij dat hij een gouden handdruk krijgt? Aannames.

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 26 maart 2013 14:20]

Hoe kom je erbij dat er een motie van wantrouwen wordt ingediend? Aannames. Die man heeft het eerst 8 jaar goed gedaan, waarom zouden ze dan na 1 minder jaar een motie van wantrouwen in gaan dienen?
jij zou dus altijd (uit principe) nee zeggen tegen een gouden handdruk als jij weg moest gaan.

uit jouw commentaar lees ik net alsof jij denkt dat deze man alleen maar daar zit om geld te graaien, en de tijd dat hij daar was niks heeft uitgevoerd.


grappig dat wij mensen altijd zulk commentaar hebben als er iemand opstapt.
maar ik denk dat dat echt iets nederlands is. eerst schreeuwen dan pas verder kijken.
Leuk dat je deze kans nog even aangrijpt om een sneer uit de delen aan heel Nederland. Je verwijt eerst dat hij alle topmannen die gouden handdrukken aannemen over een kam scheert, om het 3 zinnen verderop zelf lichtjes over te doen.

De fijne details van deze zaak zullen nooit boven komen drijven. Ik vind niet dat dit zou moeten betekenen dat niemand hier zijn licht over zou mogen laten schijnen omdat ze toevallig geen inside info hebben. Zou de wereld behoorlijk kleurloos maken.

Overigens vind ik jouw kijk op deze zaak mooi, maar naïef. Je ziet vaak dat dit soort topmensen buitenproportionele salarissen en gouden handdrukken opstrijken.

Ontopic: nu ben ik benieuwd of dit soort wijzigingen in de top resulteert in koerswijzigingen. Hebben toch een alleraardigst portfolio.

Edit: toevoeging op wat ik nou eigenlijk bedoelde met naïef

[Reactie gewijzigd door Furydante op 26 maart 2013 16:14]

Ik zeg die man heeft het 8 jaar goed gedaan, maar nu heeft hij een tegenslag en stapt maar op, zonder ook maar iets af te wachten. Wat is 1 jaar op die 8 jaar? Shit happens, om dan maar meteen het bijltje er bij neer te gooien is wat mij betreft not done. Lekkere baas ben je als je bij een wat minder jaar maar meteen opstapt. Dat zou juist een reden moeten zijn om er in het nieuwe jaar een veel beter jaar van te maken.
Of hij houdt de eer aan zichzelf.

Je kunt het ook 'verantwoordelijkheid nemen' noemen namelijk. Een topman die blijft zitten na 9 jaar en een eindresultaat dat tegenvalt, dat zijn de mensen die je niet kan vertrouwen. Want die mensen lukt het kennelijk om de aandeelhouders cq bestuursraden om te lullen met een mooi verhaal over verbetering, terwijl de enige motivatie daarachter is dat de beste man koste wat kost wil blijven zitten. DAT zijn de topmannen die je liever kwijt dan rijk bent.

Generaliseren klinkt altijd zo kortzichtig...
Ondertussen vergeet je wel de 8 jaar daarvoor dat het wel goed ging.
Goed, ik ga even een gouden toekomst voor SquareEnix voorspellen, mochten ze dit doen:

Remake FF7 in HD. En BAM positievere jaarcijfers.

Maar dan nog, Tomb Raider en Deus Ex waren echt fantastische games, dat die niet meer verkocht zijn dan is wel jammer. Ik heb hitman niet gespeeld, dus geen mening.
Oh? Ik denk dat je je daarin nog lelijk zal vergissen. Zo'n remake kost megaveel goud, ook al is het een remake.

.. Stiekem zou ik het wel spelen.
"Zo'n remake kost megaveel goud, ook al is het een remake"
...
gil :P
Denk je echt? De gamers van nu kennen FF7 niet eens. En de gamers van toen, die hebben nog een PS1 exemplaar liggen. Want die zijn er genoeg. En die gamers geilen juist op old school graphics en de charme van die console.

Je rekent SquareEnix rijk :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 maart 2013 17:16]

http://i.imgur.com/GEQFqvy.png

Economische crisis he, men koopt nou maar minder spelletjes.
3.5+ miljoen per spel willen verkopen met een userbase van rond de 200+ miljoen lijkt me heel weinig.
Maar het gebeurt niet, tenzij 't een COD of andere shooter is, de markt is ook verschoven naar mijn mening.
Voor de rest hebben ze aan hun zelf te danken, Wada, Xbox360 preference dit generatie....lange lijst van oorzaken.
Maar zoals iemand al zei, als EA met hun knallers ook verlies boekt dan zegt 't al genoeg over de industrie.

[Reactie gewijzigd door Arai op 26 maart 2013 14:47]

Ze moeten zich meer gaan richten op de prijs. Meer verkoop voor iets minder geld. Hierdoor zullen ze meer verkopen en de winst behalen. Ik verbaas me nog steeds hoeveel geld ze vragen voor een spel. Tuurlijk zijn er een paar games echt het geld waard. Maar de meesten zijn leuk voor een paar uur. Ik zou daar never nooit ¤40 voor betalen. Maar ja. Dit heb ik al eerder gezegd.
Heerlijk die analyses.
De wereld zou zo veel beter af zijn zonder analysten.

Zo veel verlies is ook slecht natuurlijk, maar afstappen op basis van een analyse...
De titel is verwarrend. Maar het gaat om een echt verlies dat gemaakt wordt. En niet een klein beetje ook. Bijna 400% onder de voorspelling uitkomen is gewoon bedrog en dan past opstappen, die man kan de aandeelhouders immers niet meer onder ogen komen.
Grappig dat er alleen maar games genoemd worden die niet zozeer van Square(-Enix) zijn. Eidos anyone?

Had op zijn minst wel Final Fantasy verwacht. (En ja, ook sinds -Enix erbij gekomen is hebben ze redelijk grote Final Fantasies verkocht.)
Mijn vote beginnen ze ook te verliezen na de horror van de afgelopen Final Fantasy's.
Dit waren mijn absolute nummer 1 games (tot en met FFXI).
Puur voor FFX heb ik zelfs een Playstation gekocht, zie ze dat nog maar eens na doen.


Triest is 't! ;(
Ik zag het liefst dat SquareEnix het volgende deed.

Volledige remake van Final Fantasy VI op bv PS4 en Xbox Durango, en een verbeterde remake van de eerste Act Raiser.

Dat waren voor die tijd goede spellen van beide makers, jammer dat ze bij SquareEnix er voor hadden gekozen het MMO combat systeem te gebruiken, turn-based had juist zijn eigen charme vond ik.