Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 39, views: 27.179 •

De bestelling van een miljoen BlackBerry 10-smartphones zou geen opsteker zijn voor de Canadese smartphonemaker, maar juist een tegenvaller. De order, geplaatst door een reseller, zou getuigen van weinig vertrouwen bij Amerika's grootste provider.

De bestelling voor een miljoen BlackBerry 10-smartphones is volgens AllThingsDigital geplaatst door Brightstar, een groothandel die geregeld de inkoop doet voor de grootste provider van de Verenigde Staten, Verizon Wireless. Alleen bij populaire smartphones regelt Verizon de inkoop zelf, volgens een analist van bureau Detwiler Fenton.

Daarom zou de bestelling van een miljoen smartphones juist een tegenvaller zijn. Verizon zou zelf het risico niet willen lopen om met onverkochte voorraden te blijven zitten en zou daarom het risico afwentelen op Brightstar. Een miljoen is geen bijzonder grote voorraad voor een smartphone bij Verizon, zeker niet als de voorraad over langere tijd wordt uitgesmeerd. Van de iPhone bijvoorbeeld verkocht de provider er 6,2 miljoen in het laatste kwartaal van 2012. Verkoopcijfers van andere smartphones bij Verizon zijn onbekend.

BlackBerry bracht zijn smartphone Z10 in de afgelopen tijd uit in onder meer de Verenigde Staten. De telefoon, waarvan Tweakers in februari een uitgebreide review publiceerde, is nog niet breed verkrijgbaar in Nederland. Het is de eerste telefoon met BlackBerry 10, het besturingssysteem waarmee de Canadese smartphonemaker zijn comeback wil maken.

BB Z10

Reacties (39)

Lijkt me gewoon verstandig zakendoen. Alleen de verkoopcijfers kunnen uitmaken of er sprake is van een tegenvaller of niet.
Van Verizon wel maar voor RIM is het wel een tegenvaller natuurlijk. Wanneer Verizon deze toestellen niet direct koopt wordt een situatie gecreerd waar 3 partijen marge willen maken. Dit zal dus resulteren in het feit dat RIM veel minder winst maakt. Het is dus mogelijk dat het juist geen verstandige manier van zakendoen is vanuit RIM gezien. Zo'n deal als dit kan ervoor zorgen dat je een mindere positie krijgt bij andere providers in de wereld en dus overall dit soort deals moet toepassen met een faillissement als direct gevolg (in theorie he :P)
Verizon levert waarschijnlijk een deel van haar marge in door de voorraadrisico's bij Brightstar te plaatsen.

Ongeacht de constructie is het voor RIM sowieso beter zaken doen met een afzet van 1 miljoen, dan zonder afzet (first rule of profit-maximization). Nu kunnen ze tenminste tegen andere providers zeggen dat er vraag is naar de nieuwe Blackberries.
Heb je gelijk in maar het grote verschil is wel...

Samsung/Apple komt naar provider X en zegt er is vraag naar onze telefoon. Wil je hem ook voeren?

RIM komt naar dezelfde provider en zegt er is vraag naar onze telefoon MAAR niemand wil echt risico nemen

Er zal geen provider in de wereld zijn die gelijk een bestelling plaatst. Ze zien in welke positie RIM zit en proberen het onderste uit de kan te halen.

Dit hoeft geen probleem te zijn natuurlijk zolang je de aantallen maar gaat halen maar het laat wel duidelijk zien dat het erop of eronder is voor RIM... wordt deze telefoon (of serie telefoons) een flop dan krijgen ze enorme problemen met de volgende series en zullen ze voor een lange tijd in de onderhandelingspositie blijven waarin ze zich nu hebben geworsteld
Wie zegt dat BB daar überhaupt naar kijkt, wie het afneemt? Een order is een order. Vergeet niet dat het gaat om een toestel dat zeker niet positief besproken wordt in de media, en dat het een toestel is dat toch voor specifiek gebruik bedoeld is.

Wanneer je 1/6e van de afzet van de iPhone haalt, wat het populairste mainstreamtoestel is dat op zeker verkocht wordt, is dat helemaal niet zo slecht voor een dergelijk toestel.

Zou het van meer vertrouwen getuigen wanneer Verizon dat toestel zelf had ingekocht? Dat wel, maar de conclusies die je verder trekt zijn volledig uit de lucht gegrepen. Vergeet niet dat voor een Verizon het toestel niet telt, maar het abonnement. en daarmee welk toestel zij kunnen verkopen bij hun abonnementen. Daar staat de Z10 er logischerwijs niet zo goed op.

Voor RIM telt echter gewoon de verkoop van die telefoons zelf, en die hebben ze nu verkocht. Brightstar moet ze nu afzetten richting verschillende partijen, zowel los als in combinatie met een abonnement.

Feitelijk is het dus niet eens zo'n vreemd proces gekeken vanuit BB. Immers had je vroeger altijd toestellen die je alleen kon gebruiken in combinatie met een BB-abonnement. Maar dat is dus niet meer het geval. Losse verkoop is voor Verizon niet interessant.

In het artikel staat ook dat Brightstar geregeld inkoop doet voor Verizon. Ik zie nergens staan dat dit alleen voor 'risicovolle' toestellen is of dat Brightstar alleen deze functie als risico-buffer zou hebben.
Voor RIM telt echter gewoon de verkoop van die telefoons zelf,
Ik hoop dat het verleden je wel heeft laten zien dat het niet alleen gaat om de huidige verkoop.
Dankzei die kortzichtige blik op de zaken zitten ze juist in deze k*t situatie

het gaat om het binden van klanten. Dat kan je op enorm veel manieren doen maar het binden van providers en zakelijke contract beheerders is van groot belang voor RIM...
Wat heeft de verkoop via Brightstar vs direct via Verizon te maken met het binden van klanten?

BB deed al aan klantbinding door die diensten die ze exclusief aanboden. Dat doen ze feitelijk nog steeds, aangezien alleen hun toestellen die diensten ondersteunen. Klanten hebben daarnaast de optie om ook buiten die diensten gebruik te maken van BB.

Wat is verder klantbinding? Appstore? Hebben ze ook allang. Maar niets van dit alles heeft te maken met het artikel.
Wanneer je 1/6e van de afzet van de iPhone haalt, wat het populairste mainstreamtoestel is dat op zeker verkocht wordt, is dat helemaal niet zo slecht voor een dergelijk toestel.
Let wel: Het artikel gaat er zeker niet vanuit dat die 1 miljoen in een kwartaal verkocht wordt, wellicht nemen ze daar meer dan een jaar de tijd voor om de voorraad weg te werken. Daarnaast zie ik dit toestel niet zo snel afzet van Apple's iPhone alleen wegsnoepen, die cijfers moet je smartphonemarkt-breed bekijken.
6% van de markt in the US en dan ga je opeens 3 miljoen bestellen ofzo. Ik had ergens gelezen dat er 115.000 toestellen bij AT en T in de winkels liggen. Dit is 2-20 toestellen per winkel wat ik had gelezen en maandag was daarvan 60% ongeveer verkocht en dat is exclusief de preorders. Dus kweenie hoe geweldig een miljoen is als dit voor de US is??? lijkt mij voldoende op dit moment.

Vergeet niet dat verkoop van blackberry minimaal in de winkels zijn en met de Z10 wordt er nu wat meer blackberry toestel verkocht en dat is al mooi en wat ik las in Canada dat mensen die het toestel hadden gezien van andere geintreseerd waren in dit toestel ook daar valt wat kleine winst uit te halen. Maar goed blackberry heeft zelf aangegeven de derde positie te willen en met een grote marktaandeel voor dit jaar wereldwijd met een mooie basis voor BB10. Ik denk dat ze tevreden zijn met een aandeel van 8% maar richten op 9-10% in the US.

[Reactie gewijzigd door nlb op 26 maart 2013 21:23]

Het wordt een tegenvaller in the US. Ik vind het een geweldig toestel maar :

--- Blackberry wordt in bijna alle artikelen kapot gemaakt met echt negatieve berichten. Nu was dit al een paar weken zo maar nu helemaal door foxbusiness - financial post en ga zo maar door. Alle artikel schrijven dat blackberry niks meer verkoopt in the UK en dat mensen hun toestellen terug brengen ivm netflix en instagram en de levensduur van de batterij. Artikelen copieren elkaar in snel tempo en zie het nu overaal terug en dit lijkt het einde van een amerikaans avontuur. Het produkt wordt ook keihard doodgemaakt _/-\o_ Dit speelt zich al na 1 dag van de lancering en het produkt krijgt geen lucht.

Ik zeg tegen blackberry get the hell out of the US and spend your money somewhere else in europe or asia of is veel adverteren de oplossing? kweenie tijd zal het leren.

[Reactie gewijzigd door nlb op 26 maart 2013 22:11]

Rocket science: wat verwachten ze dan? Dat met de afgelopen successen iedereen enorme grote voorraden Blackberry zou nemen?

Ik denk dat Blackberry een lange weg te gaan heeft. Als ze die 1 mln weten te verkopen, blije klanten krijgen en een mooi eco-systeem weten te bouwen, dan wordt misschien de volgende Blackberry een groter succes met voorraden meer richting iPhone / Android...
@oja ben het helemaal mee eens, het nog steeds wat er daadwerkelijk over de toonbank en dus hoe popilair en of hoe graag m'n deze toestel(len) willen hebben en dat weet niemand nog tenzij m'n met keiharde verkoop cijfers komt !
Vele winkels in de USA zitten met voorraden Z10's die niet verkocht raken te worden.
Dat lijkt me onjuiste informatie... De z10 is pas deze week gelanceerd in de VS, dus kunnen we nu nog niet spreken van tegenvallende verkoopresultaten en/of grote voorraden in de winkels aldaar...
sinds vrijdag bij AT en T en de rest volgt deze week of later bij de providers in the US. Er is zelf eentje die pas begint met verkoop zodra de Q10 er is.

[Reactie gewijzigd door nlb op 26 maart 2013 17:51]

raar gezien enkel AT&T sinds vorige week verkoopt.
Vandaag volgt T-Mobile en de 28ste volgt Verizon
Eigenlijk is het gekkenwerk.

Niet alleen moet BB het consumentenvertrouwen terugwinnen, maar ook van de providers... 1 Miljoen op voorraad hebben is voor Verizon niet veel (geeft dit artikel aan), maar zelfs dat willen ze niet doen.

Frustrerend voor BB, maarja, eerlijke kansen hoef je niet te verwachten op de vrije markt. o.O
Is prima eerlijk. Soms is de werkelijkheid gewoon hard. Maakt het inderdaad wel moelijker voor ze.
Volgens mij zijn/waren de kansen voor BlackBerry gelijk aan die van andere fabrikanten. Echter hebben ze deze verspeeld toen ze niet met de globale trend meegingen.

De neergang van BlackBerry is juist een teken dat de vrije markt haar werk doet en dat innovators worden beloond. Als je eenmaal achter raakt, zul je nou eenmaal wat meer inzet moeten tonen om weer bij de 'grote jongens' te komen.
eerlijke kansen hoef je niet te verwachten op de vrije markt.
Deze opmerking begrijp ik eerlijk gezegd niet. Volgens mij heeft Blackberry exact dezelfde kansen als ieder ander. Het is echt niet zo dat Verizon dit doet om BB te pesten. Verizon denk gewoon aan zichzelf en wil geen risico lopen.

BlackBerry kan dit probleem oplossen door de voorraad bij Verizon neer te zetten, maar zelf de eigenaar te blijven totdat een toestel verkocht wordt.

Dit wil BlackBerry niet, want die willen de aandeelhouders blij maken met 1 miljoen verkochte toestellen in zeer korte tijd.
Er kan natuurlijk ook weer bijbesteld worden. Vergeet niet dat dit toestel pas vorige maand in ver verkoop is gegaan, en dat de berichten erover niet eens zo positief waren. Daarnaast komt er met de Q10 een ander model aan waar mensen meer van verwachten.
Het nieuwsbericht klonk eerst zo positief: een bedrijf heeft maar liefst 1 miljoen BlackBerries besteld!

Nu blijkt achteraf dat het een tussenhandelaar is voor een grote telefoon-provider in plaats van een megabedrijf die z'n personeel wil voorzien van nieuw spul.
We zullen zien wat er gebeurd maar aangezien blackberry niet een hele goede naam meer heeft naar velen flopper zit ik er eigenlijk ook niet op te wachten op een blackberry en ik begrijp ook dat Brightstar niet heel veel gaat bestelen omdat ze eerst willen kijken of er nog wel een markt voor is.
En daarom hadden ze ook de Q10 moeten launchen en niet de Z10 he! :)

Nu compete je met iPhones, terwijl ik om me heen nog best veel Blackberry-gebruikers zie die niet zonder toetsenbord willen...

[Reactie gewijzigd door ufear op 26 maart 2013 13:44]

Vreemd, als 100 analisten vinden dat het wel positief is om een order van 1 miljoen binnen te halen en 1 analist vind van niet, dan wordt op Tweakers ingegaan op het verhaal van de ene analist die zo'n mega order toch negatief weet te brengen.

Ja natuurlijk halen Samsung en Apple grotere orders binnen, maar je moet op dit moment BlackBerry ook niet vergelijken met die 2 maar met Nokia/Windows8.
BlackBerry probeert number 3 te worden (blijven) op de smartphone markt en dat gaat ze lukken ook.
Hoe kom je erbij dat 100 analisten dit vinden? Waarschijnlijk waren er enkele analisten die dit vonden. Alhoewel er op de 1 miljoen in eerste instantie ook redelijk lauwtjes werd gereageerd.

Later komt er gewoon meer informatie naar buiten dat het niet Verizon is geweest is maar een willekeurig inkoopbedrijf. Die zijn voorraad ook nog op andere plekken kwijt zou kunnen.
Het bizarre is juist dat analisten bijzonder sceptisch zijn, terwijl investeerders de afgelopen maanden juist steeds meer vertrouwen hebben gekregen in Blackberry. Bloomberg had daar vanochtend nog een heel artikel over:
http://www.bloomberg.com/...ism-corporate-canada.html
Iemand gaat er gelijk krijgen, ofwel de analisten aan de zijlijn, ofwel de investeerders die hun centen erin steken.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 maart 2013 15:10]

Ik heb je een +1 gegeven vanwege het 2de stuk dat je schrijft, daar ben ik het volledig mee eens. Hoe komen ze er bij om BB momenteel te vergelijken met Apple qua inkoop orders? Apple is een van de populairste merken, BB is ver achterop geraakt en moet nagenoeg vanaf 0 weer beginnen. Je gaat toch ook niet de nieuwste Lada vergelijken met de de VW Golf?

Als je BB al ergens mee wil vergelijken, doe het dan idd met Nokia. Ook zij zijn achterop geraakt en proberen weer op te krabbelen.
Geestig dat dit exact de distributeur is waar ik op hinte bij het uitkomen van dit nieuws bericht. En nee dan is het dus geen tegenvaller. Enkel een teken dat de distri de fullfilment van de provider aan het overnemen is. Simpel gevalletje betere logistiek of grotere financiele reserves bij de distri. Wat wel weer beangstigend zou kunnen zijn, daar het indirect kan betekenen dat Verizon geen geld heeft. Het is allemaal maar net hoe je het nieuws wilt lezen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door TDCCBB op 26 maart 2013 14:33]

Ik denk dat de meeste particulieren blackberry al vergeten zijn en
allang op de hoogte is van de aanwezige concurrenten waar ze naar zullen kijken, ik vermoed
dat de meeste particulieren niet eens weten dat blackberry met een nieuwe telefoon een comeback probeert te maken na die veel te lange tijd dat ze erover gedaan hebben precies in de periode dat telefoonland met een opmars bezig is, het is gewoon veel te laat.
Blackberry zat juist precies goed in de periode dat smartphones de grote groei doormaakten, BB is samen met de iPhone in de periode 2008-2010 gigantisch gegroeid bij consumenten. Het is alleen daarna in tegenstelling tot Apple spectaculair teruggevallen.

Net als HTC, trouwens.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 maart 2013 18:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Intel Smartphones Processors Sony Microsoft Games Apple Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013