Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 113, views: 28.172 •
Submitter: Worsteneter

Microsoft heeft bij een update van de standaard-apps in Windows 8 ondersteuning voor synchronisatie met Google Accounts beperkt. Dat betekent in de praktijk dat gebruikers van Google-diensten hun agenda niet meer kunnen synchroniseren.

Windows 8Bij een update van een aantal standaard-applicaties van Windows 8 en Windows RT, waaronder de Mail-, Agenda- en Personen-apps, is ondersteuning voor bestaande ActiveSync-verbindingen met Google-servers verwijderd, zo merkte The Verge op. Uit een supportpagina van Microsoft blijkt dat om Google-accounts weer te laten werken, deze moeten worden verwijderd en opnieuw toegevoegd.

Daarbij lopen gebruikers echter wel tegen beperkingen aan: vanaf nu kan de agenda niet meer worden gesynchroniseerd. Ook kunnen de contactpersonen van maximaal één Google-account worden gesynchroniseerd. Waarom Microsoft de Google-integratie heeft beperkt is onduidelijk, maar de beslissing komt nadat Google bekend heeft gemaakt dat het de ondersteuning voor het ActiveSync-protocol voor consumenten zal schrappen.

Dat protocol wordt in de Windows-apps gebruikt om met de Google-servers te synchroniseren. Vooralsnog is de ondersteuning echter nog niet uitgeschakeld: de deadline is uitgesteld tot eind juli. Bovendien zou er voor bestaande gebruikers niets veranderen. Zakelijke gebruikers worden ontzien en kunnen ook in de toekomst dus nog ActiveSync gebruiken. Windows Phone, dat ook gebruik maakt van Google Sync voor het synchroniseren met Google-accounts, blijft werken met de ActiveSync-verbindingen totdat carddav en caldav worden ondersteund. Of Microsoft ook caldav en carddav zal inbouwen in Windows 8 is onbekend, maar omdat Windows 8 en Windows Phone steeds meer features gaan delen en meer op elkaar gaan lijken, ligt dat wel voor de hand.

Bij de update is nog een aantal andere wijzigingen doorgevoerd: zo heeft de Mail-app nu ondersteuning voor meerdere mappen, het markeren van e-mails en het selecteren van e-mail als spam. De Agenda-app biedt gebruikers nu de mogelijkheid om hun agenda voor een week te tonen, in plaats van enkel een dag of een maand. De Personen-app laat gebruikers nu op profielen van Facebook-gebruikers posten.

Reacties (113)

Reactiefilter:-11130102+161+28+30
Het is een interessante beweging dat de verschillende ecosystemen zich langzaam van elkaar afsplitsen. Het lijkt me een onhoudbare beweging dat Apple, Google en Microsoft elkaar steeds meer beconcurreren op alle vlakken, maar interoperabiliteit beperken. Uiteindelijk heeft ieder van de bedrijven een uniek voordeel (UI, Search, Zakelijk Desktop) en kunnen ze lang in de lucht blijven. Maar de gebruiker: die zal dit niet lang gaan pikken.
Wat een een enorm uit je duim gezogen stuk ! Lees eens goed active sync protocol wordt door google verruild voor caldvac en carddav. dus dan heeft het geen zin omdat meer te ondersteunen. waarschijnlijk zal die ondersteuning voor caldvac en carddav gewoon naar mail komen in de volgende update.
Afgezien dat je deze keer gelijk hebt: chill :) en het zou niet de eerste keer zijn dat Microsoft zich afzondert van de rest van de beschaving uit bescherming van de eigen markt met het argument dat ze zelf een betere standaard hebben (odf iemand?).

Het is imho opmerkelijk dat MS de activesync gebruikers eerst even gaar laat koken in eigen sop om pas na de ellende van een 1/2 jaar o.i.d. weer compatibiliteit aan te bieden. Merkwaardig toch? Als je écht het beste voor hebt met je gebruikers bied je toch beide gelijktijdig aan?
Hij heeft wel gelijk. Cal- en carddav zijn er al een tijdje, waarom niet meteen support inbouwen in je shiny new OS als je toch bezig bent?
Admin-edit:Knip

[Reactie gewijzigd door Dirk op 26 maart 2013 12:43]

Waarom niet meteen? Omdat halfbakken toevoegen ook niets oplevert. Ze zijn er mee bezig, maar het duurt gewoon wat langer. In plaats van maar gewoon meteen erin rammen, zijn ze aan het testen en aanpassen. En nee dat doen ze niet voor het eerst, maar dat is toch wat iedereen wil? Goed geteste features?
Microsoft staat niet persé bekend om goed geteste features.
Daarnaast zijn Caldav en Carddav niet de allermoeilijkste open protocollen om te implementeren.

Nee, hier speelt vrij zeker een politieke houding. Google en Microsoft zijn een wedstrijdje verplassen aan het houden.

Google stopt met Activesync. Niet omdat ze graag de open standaarden willen implementeren (de officiele versie) maar vooral om Microsoft te pesten. En ja, ze zijn zo aardig om Microsoft tot eind juli de tijd te geven.
Microsoft op hun beurt zeggen nu: We stoppen met Google synchronisatie (richting de buitenwereld laten ze het lijken alsof dit door de houding van Google komt). Ze zullen ongetwijfeld hierbij aan teleurgestelde gebruikers laten weten dat ze zelf ook vergelijkbare diensten aanbieden die nog wel geheel en compleet werken.

Vergeet niet: Google en Microsoft zitten in elkaars vijver te vissen. Ze bieden beiden zoekmachines aan. Ze bieden beiden online Office apps en mail aan. Ze maken beiden een smartphone in dezelfde prijsklasse en gedeeltelijk met dezelfde redenen. Ze zitten echt meer in elkaars vaarwater als Apple vs Google of Apple vs Microsoft: Apple verkoopt Hardware met een OS als gesloten systeem. Apple verdient zijn geld met de hardware. Google en Microsoft hebben beiden een ander business model zonder hardware.
Het probleem van CalDav is dat Google de ondersteuning daarvan OOK gaat stoppen. Natuurlijk had netjes geweest als Ms dat wel ingebouwd had maar over 2 maanden was dat ook weer nutteloos geweest. Google wil dat iedereen HUN gesloten standaard implementeert en MS doet hier niet aan mee. Hoewel het beide geen lieverdjes zijn is het Google die in dit geval begint
wablieft,???
gaat google ondersteuning stoppen voor hun calendersysteem???

hoe gaan we dan hun kalenders nog kunnen syncen???
sorry hoor qq2, maar wat je nu zegt zou ik wel eens onderbouwd willen zien; heb je een linkje ofzo waar dat men zegt dat caldav eruit gaat?

edit: OK ik had dus nog niet gehoord van het proprietaire google calender api ... (een stap achteruit als je het mij vraagt)

[Reactie gewijzigd door bogy op 26 maart 2013 13:23]

Helemaal mee eens, dat was dan ook mijn punt. Open standaarden mijn reet, dit is gewoon je marktaandeel gebruiken om de,concurrentie dwars te zitten. Precies het gedrag waar ze ms van beschuldigde...
Dit is ook het hele probleem. Iedereen wilt hun eigen standaarden en vooral elkaar ook dwars zitten. Google is al lang voorbij het stadium van "don't be evil" en tja MS doet dit al zo lang dat niemand zich nog een tijd kan herinneren dat MS dit niet deed.

Het trieste van dit alles is dat het dus de gebruiker de lul is. De gebruiker kan services/producten op deze manier niet van beide fatsoenlijk gebruiken, of het nou om mail gaat, apps, gaat enz, het maakt niet uit, constant zitten ze elkaar dwars.
Ze gaan ook zover dat dit ten koste van eigen services gaat. Zo wilt Google dat Gtalk een succes is, echter weigeren ze een app for iOS en WP te maken, voor een bedrijf als Google stelt dit niets voor, maar ze willen niet voor WP developen en ze willen het bij iOS beperkt houden. Gevolg is dat Gtalk geen kans maakt.
Oftewel heel erg dom en de gebruikers die hier wel heil in zien (wat logisch is want met een app, webmail en desktop client kan je op diverse manieren met elkaar praten), kunnen het dus schudden omdat de helft van hun vrienden het niet gebruiken.

Ik ben ook bang dat we echt nog steeds in het beginstadium zitten, ze vechten elkaar de tent uit over wie het mobiele ecosysteem gaat leveren.
Bronnen aub. Nog geen gesloten protocol van Google gezien en nog veel minder vernomen van het stoppen met caldav.

Daar komt nog bij dat ik het stoppen met ActiveSync heel goed snap. Dat kost ze iedere maand licentiegelden. ActiveSync is van MS en dus niet open (zoals veelal het geval is bij ze) en voor gebruik er van moet betaald worden.

Voor een club die ze al een poot uitdraait met o.a. android (MS verdient meer aan Android via patenten dan Google zelf!) kan ik goed snappen dat ze niet nog meer willen betalen, zeker gezien er genoeg standaard protocollen zijn (caldav dus bijv.) die wel open (en vrij te implementeren) zijn.

Zullen we het nog niet hebben over de rond uit misselijke machtsspelletjes rondom html5 en x.264. Dat MS dat kan betalen lijkt me wiedes, a) kost hun OS geld, b) bezitten ze een groot deel van die patenten zelf. Proprietary codes hebben gewoon geen hol te zoeken in een open standaard (wat html5 wel zou moeten worden, maar dat zal nooit het geval zijn met x.264). En dan zullen we de recente klachten van Nokia (wie was de topman ook weer? juist ja) tegen webm ook maar even vergeten.

Ik vind helemaal niet dat Google heilig is overigens, verre van zelfs. Maar dat open MS gebeuren van de laatste jaren stinkt nog steeds enorm hard aan alle kanten.

Slechts mijn mening natuurlijk. De absolute waarheid boven tafel krijgen zal toch nooit lukken. Anders waren er al lang een zooitje aangeklaagd, Google ook overigens.
De hyperlink functionaliteit werkt bij mij ff niet maar zie bijv dit artikel over het stoppen van support http://www.libertypages.com/clarktech/?p=6031.

het argument dat Google moet betalen voor AS is waar maar niet van toepassing. Boven een bepaald plafond zijn die kosten namelijk vast en daar zitten ze met betaalde gmail accounts al lang al aan.

beide zijn natuurlijk niet heilig maar googles verantwoording was Open standaarden!!!!!1 maar hun eigen protocol is dat ook niet en kan bovendien elk moment wijzigen of microsoft uitsluiten want het is geen Open standaard. ActiveSync kost geld voor server producten maar is iig een Open standaard die iedereen tegen dezelfde voorwaarden kan implementeren
ActiveSync was de standaard, al jaren. En Google zet dat alleen uit voor niet-betalende klanten dus licentiekosten zijn het issue niet. En caldev gaat er ook weer uit, ten gunste van Google's eigen gesloten calender API. De tijdelijke focus op caldev blijkt dus een wassen neus: het gaat google niet om open standaarden maar om hun eigen standaarden.
calDAV is gewoon beschikbaar, alleen niet via de API. Zo hoeven ze geen 2 feeds in de API aan te leveren.

Je kunt altijd caldav verbinding maken en importeren.
Euh, dit is niet correct. CalDAV wordt enkel voor de API gestopt.
Nee, hier speelt vrij zeker een politieke houding. Google en Microsoft zijn een wedstrijdje verplassen aan het houden.
Laat ze dat lekker in hun achtertuin doen. Volgens mij is het vrij slechte 'business practice' om dit soort wedstrijdjes over de ruggen van klanten uit te vechten.
het is google dat activesync niet meer wil ondersteunen, dus microsoft moest zich aanpassen, dat hierdoor functionaliteit verloren gaat is niet de schuld van microsoft
activesync als compleet protocol was er al voor cal en card.
Het is google die de zaak belokkeerde. Weliswaar kost activesync geld, maar dat zou vast bespreekbaar zijn geweest.
Het is google die de zaak belokkeerde. Weliswaar kost activesync geld, maar dat zou vast bespreekbaar zijn geweest.
Sorry, voor een echt zinnige reactie zul je een maandje moeten wachten, dan ben ik *wellicht* klaar met lachen.

Maar om het kort te houden, net zo bespreekbaar als x.264 patent vrij neem ik aan? Ik lach nog even verder...
Admin-edit:
Weg
&
Admin-edit:
Knip
Off-Topic: Wauw, dit vind ik echt top! Eindelijk wordt er een Hard Gemodereerd, Dank je wel Tweakers, eindelijk hebben jullie goed geluisterd! Grote klasse - mijns inziens! :Y)
Bij Apple zie je ook dat ze niet blij zijn met de prominente aanwezigheid van Google op hun platform. Het uitbrengen van een eigen Maps applicatie heeft niet alleen maar met gebruikskosten voor Google te maken maar ook met controlle van je eigen systeem. Google brengt voor alle noemenswaardige systemen z'n applicatie pakketten uit. En omdat het doel van Google met name het verzamelen van gegevens is maakt het Google niet uit of hun (app)locatie nou op Android, iOS of Windows draait. Maar daardoor ontstaan wel systemen die voor de meest essentiële apps (Webbrowsing, agenda, contacten, mail en internet search) teveel op elkaar gaan lijken. Microsoft en Apple willen zicht echter onderscheiden.

Voor de gebruiker is het natuurlijk belabberd dat dit gebeurd. Ik heb "ecosysteem" van een Windows 7 notebook, een aantal recente Mac's, iPad's en een Android telefoon. En deze werken perfect samen, maar wel op basis van met name Google apps. Dat dit nu onder Windows 8 problemen op gaat leveren is voor de gebruiker natuurlijk niet goed. Zelfs het soms overdreven beschermende Apple is hier minder extreem bezig.
AES is nog steeds aanwezig en is ook daadwerkelijk een beter protocol dan CalDAV en CardDAV...
CalDAV wordt volgens de spring cleaning alweer verruild voor de Google calendar API. Developers die CalDAV nog willen gebruiken, zullen gewhitelist moeten worden.
Google gebruikte CalDAV als excuus om activesync te droppen voor een 'open standaard', maar nu willen ze hun eigen standaard weer doordrukken.
Google gebruikt CalDAV niet voor het droppen van activesync. Google ondersteunt activesync nog steeds, maar voor betaalde gebruikers. Microsoft vraagt nou eenmaal geld voor het gebruik van Activesync. Niet zo raar dat Google geen zin heeft om dat op te hoesten. Als je het dan toch wilt hebben kun je ook gewoon betaalde gmail nemen.
Niet alleen dat, maar het stoort me al een tijdje mateloos dat aangeschafte apps enkel en alleen op het device ecosysteem geinstalleerd kunnen worden waarmee je de app gekocht hebt.

Dus voor alle 3 de markets (4 eigenlijk, want Windows Store is ook (nog) niet uitwisselbaar tussen telefoon en desktop) mag je de app opnieuw aanschaffen ook al heb je een licentie. Leuk dat 3x aanschaffen van Angry Birds..

@MatthiasDS: Dank voor de correctie.

[Reactie gewijzigd door Ireyon op 26 maart 2013 09:42]

Niet alleen dat, maar het stoort me al een tijdje mateloos dat aangeschafte apps enkel en alleen op het device geinstalleerd kunnen worden waarmee je de app gekocht hebt.
Dat klopt niet. "Enkel binnen het ecosysteem waarin je de app gekocht hebt" lijkt me correcter. Of is het binnen de Windows Phone store en de iOS store niet mogelijk om apps op meerdere devices te installeren?
Jawel, ik heb mijn windows phone device gereset en je kan dan gewoon je apps weer downloaden. Ook al zegt de marketplace dat je het opnieuw moet kopen gewoon op de buy optie duwen en dan staat daar dat het gratis is, dit is idd niet heel erg handig maar het werkt wel.
Voor de Windows Store en Windows Phone Store zal dat niet meer zo heel erg lang duren, deze twee worden in een later stadium (Blue) namelijk bij elkaar gevoegd, of toch volgens geruchten, en het lijkt me alleen maar logisch...
Alleen zo jammer dat google het zeer uitgebreidde protocol activeSync verruild voor het zwaar beperkte caldvac en carddav..
Kun je dat ook beargumenteren? Wat maakt ActiveSync dan beter dan CalDAV en CardDAV? Ja, het synchroniseert geen e-mail, maar daar zijn al andere protocollen voor dus dat is ook geen noodzaak.

Ik gebruik al tijden naar volle tevredenheid CalDAV en CardDAV, en zou het zeker niet zwaar beperkt willen noemen.
Bovendien, EAS wordt nog steeds ondersteunt door Google. Er isniets verruild.

EAS kost geld en daarom heeft Google besloten dat EAS support alleen wordt gegeven voor mensen die er dan voor betalen.

De gebruikers van gratis gmail zullen inderdaad CalDAV en CardDAV moeten gebruiken.
Het is een interessante beweging dat de verschillende ecosystemen zich langzaam van elkaar afsplitsen. Het lijkt me een onhoudbare beweging dat Apple, Google en Microsoft elkaar steeds meer beconcurreren op alle vlakken, maar interoperabiliteit beperken. Uiteindelijk heeft ieder van de bedrijven een uniek voordeel (UI, Search, Zakelijk Desktop) en kunnen ze lang in de lucht blijven. Maar de gebruiker: die zal dit niet lang gaan pikken.
Onzin, word juist steeds meer samengevoegd, gaan zelfs al geruchten rond dat sommige partijen naar 1 systeem toe willen voor alle apps, dus android apps gewoon op windows, firfox os, ect zal draaien. Firefox wilt daar dus voortouw in nemen en andere dwingen om zich aan standaarden te houden, zoal ze ook heeft afgedwongen met browser versnippering en dat is ze ook vrij goed gelukt en bijna geen versnippering meer van standaarden.

Dit is gewoon overstap naar nieuw sync systeem via de api van google, word in toekomst gewoon weer mogelijk om agenda te synchroniseren. MS heeft het alleen beetje verkeerd uitgekiend maar is mede de schuld van google die het uitschakelen ineens heeft verschoven naar later tijdstip. MS gaat echt niet google diensten blokkeren, word vast en zeker gefixed.

Overigens kan je agenda sync ook zelf wel fixen.
http://dottech.org/89331/...le-calendar-on-windows-8/
gaan zelfs al geruchten rond dat sommige partijen naar 1 systeem toe willen voor alle apps, nieuws voor me.. geef eens een bron?
Het is nieuw voor mij dat er fabrikanten zijn die naar 1 systeem toewillen voor apps op alle platformen, wat technisch gezien ook onmogelijk is omdat ieder systeem zijn eigen API heeft, tenzij het een webbased systeem is en dus binnen de webbrowser draait, wat dan opzich weer het nadeel heeft dat het niet natief is en dus geen volledig gebruik kan maken van het systeem.
Leuk dat twee van zulke mega bedrijven onderling lopen te 'bitchen' waardoor uiteindelijk de consument/afnemer de dupe wordt. Ik heb hier een W8 machine en een Android tablet, het is gewoon onmogelijk om de twee fatsoenlijk de agenda te laten synchroniseren.. Maar goed, er is hier niet echt een betere partij, beide slopen ze bestaande functionaliteit/koppelingen uit hun software.
Google sloopt EAS eruit, niet Microsoft. Het is toch logisch dat als Google iets niet meer ondersteund, dat Microsoft dat dan ook niet hoeft te doen.
Wel als MS dacht dat dit een rede zou zijn om geen Google te gebruiken slaan ze de plank mis, dit is nog een rede om geen Windows 8 te gebruiken als Google gebruiker...

Als corporate gebruiker maak je zeer waarschijnlijk toch gebruik van Google apps for Business en daar zit een Outlook plugin bij, Outlook is ook iets dat corporate gebruikers ook eerder zullen gebruiken dan de ingebouwde W8 mail client.

Als prive gebruiker maak je natuurlijk toch al gebruik van de webinterface van Google ipv. een dedicated webclient...
@Cergorach en @Paknaald:

Microsoft haalt dit op tijd weg omdat het toch wel gaat stoppen met werken: Google heeft ActiveSync voor consumenten dood verklaard, niet Microsoft!

Sterker nog, het is prima mogelijk om Microsoft services via ActiveSync op Android apparaten te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Sebazzz op 26 maart 2013 09:02]

Google heeft ActiveSync voor consumenten dood verklaard, niet Microsoft!
Microsoft heeft een leuke patent portfolio rondom ActiveSync staan. Nog even los ervan dat ze door de EU al meerdere keren op de vingers zijn getikt over gesloten formaten, afgeschermde/proprietary verbindingen en ander concurrentie beperkende maatregelen!

Dat Google niet bereid is om (meer) te betalen aan Microsoft is dus een zegen voor de consument! Niet omdat iedereen nu Google kan gebruiken, maar omdat we dan eindelijk naar een standaard gaan die iedereen mag implementeren! Ik ben niet zozeer pro-google of anti-microsoft, maar vooral voor keuze! En door deze actie komt er voor de consument (uiteindelijk) meer keuze/vrijheid.
Dat Google niet bereid is om (meer) te betalen aan Microsoft is dus een zegen voor de consument!
Complete bullshit. Google hoeft niets extra's te betalen, ze hebben gewoon een bulk licentie die ze blijven gebruiken voor hun zakelijke klanten. Daarnaast blijft ActiveSync op de clients (Android apparaten dus) gewoon beschikbaar. Het stopzetten van ActiveSync diensten voor niet-betalende gebruikers zal Google geen ene dollar opleveren.
En door deze actie komt er voor de consument (uiteindelijk) meer keuze/vrijheid.
Oh, hoe dan precies? Hoe heeft de consument er profijt van dat iedereen zijn eigen protocol implementeert en er uiteindelijk helemaal geen uitwisseling meer mogelijk is tussen devices van verschillende vendors? Google liep bij het droppen van EAS te huilen dat ze voor open standaarden zijn, maar ondertussen hebben ze ook gewoon aangekondigd te stoppen met CardDav (behalve voor whitelisted developers) en dat clients in de toekomst hun eigen calendar API moeten gebruiken.

En mag ik u eraan herinneren dat Google CardDav eigenlijk ook pas ondersteunde vanaf september vorig jaar?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 26 maart 2013 10:11]

Als google tig miljoen klanten geen activesync support meer geeft. denk je dan dat ze nog evenveel betalen voor hun dienst?

Sterker nog, al die deals waar Microsoft Android fabrikanten geld afhnadig maakt voor de active sync protocollen. Kunnen ook allemaal op de schop als EAS gewoon uitgefaseerd wordt.
Onzin wat je nu zegt. De server licentie van EAS is een patent licentie dus je betaalt om de patenten te mogen implementeren. Aangezien ze het nog steeds supporten voor de huidige gebruikers en voor zakelijke gebruikers zal Google echt niks minder gaan betalen.

De client licenties worden betaald door de fabrikanten van de Android telefoons en ook die zullen niks minder gaan betalen want elke unit support nog steeds EAS.

En Microsoft maakt niks afhandig. Ze hebben voor dit protocol een licentie model opgezet en wie daar gebruik van wilt maken moet gewoon betalen. Microsoft moet toch zijn research kosten terug verdienen?
EAS ondersteuning blijft bestaan voor klanten die het al gebruikte en betalende klanten, Google maakt verdient er geen cent aan! Ze moeten die licentie toch blijven betalen. Al vraag ik me af hoelang het nog duurt voordat Google EAS ook helemaal opschort.
Ja dat denk ik wel. Dat zijn namelijk de licentie voorwaarden van AS. Er is een maximum plafond bedrag. Dit is zo gedaan zodat je goedkoop een eigen implementatie kan maken (dus paar gebruikers) en later op kan schalen zonder dat je MS miljarden moet betalen. Google gaat makkelijk over die drempel heen met haar zakelijke abonnees

Dit gaat er gewoon om dat Google MS dwars wil zitten door haar marktaandeel te gebruiken om wp en w8 adoptie dwars te zitten. Dat bedrijven elkaar zieken vind ik prima maar als je het over de rug van je klanten gaat doen vind ik dat zwak
Jij wel, een ander misschien niet... Ben nu een tevreden gmail gebruiker, maar gezien de ontwikkelingen bij Google (droppen van applicaties, wijzigen eigen gedragscode, and so on, and so forth) wil ik misschien wel een overstap overwegen. Dat zal dan overigens niet naar een van de 'big boys' zijn.
(edit:reactie op Cergorach)

Helaas werkt de gmail web interface echter vrij slecht op bijv de surface RT, vaak traag en unresponsive (in tegenstelling tot de meeste andere sites) De google interface op Windows phone slaat al helemaal nergens op (soort jaren 80 UI)

Zelf ben ik een trouwe google (gmail,calendar/igoogle etc) van het eerste uur, maar door matige integratiemet windows (phone) 8 krijg ik toch steeds meer mijn twijfels...
Echter als Microsoft nu ook 'kinderachtig' terug gaat lopen doen, zal ik ook niet snel naar hun online diensten willen switchen.

[Reactie gewijzigd door J27 op 26 maart 2013 09:08]

Zelf ben ik een trouwe google (gmail,calendar/igoogle etc) van het eerste uur, maar door matige integratiemet windows (phone) 8 krijg ik toch steeds meer mijn twijfels...
Echter als Microsoft nu ook 'kinderachtig' terug gaat lopen doen, zal ik ook niet snel naar hun online diensten willen switchen.
Ik vind de standaard emailclient van WP7.8 anders prima werken met Gmail: snel en overzichtelijk. Echter, ik heb geen ervaring met integrate van google calendar, igoogle, etc.

Overigens, het is nog totaal onduidelijk of MS met deze laatste update nu 'kinderachtig' (zie ook het bronartikel). Mogelijkerwijs hebben Google en MS achter de schermen een aantal voorwaarden afgegesproken bij de extended support van Activesync.

Hoe dan ook, dit is natuurlijk wel balen voor de early-adopters van Win8/RT. Hopelijk komen MS/Google snel tot een hernieuwd inzicht en volgt een update met uitgebreide functionaliteit snel.

[Reactie gewijzigd door hieper op 26 maart 2013 09:21]

excuus, ik bedoelde de web interface, google integratie op phone (7.)8 in de standaard email client en calender is inderdaad prima.
Ik vind de standaard emailclient van WP7.8 anders prima werken met Gmail
Klopt maar die is duur MS gebouwd.
De website van gmail is echter heel zwaar verouderd als je die benaderd met Windows Phone 8. Terwijl daar toch met IE10 een heel moderne browser op staat
blijkbaar geeft google opzettelijk een oude versie van hun website door aan Windows Phone gebruikers.
Ook heeft Google geen eigen apps op Windows Phone waar inmiddels al tienduizenden veel kleinere organisaties wel een apps op Windows phone hebben hebben gemaakt
Oh wacht, 1 google app. Google search wat gewoon een soort website launcher is.

Er is duidelijk sprake van een soort blokkade van Google jegens Windows Phone om hun eigen android platform voor te trekken.

Beetje zielig en nu krijg je een soort tegenreactie met windows 8 die ook al vrij zielig is.
Het doet je bijna verlangen naar een Android monopolie zodat Google eens eindelijk aangepakt kan worden.
Maar ik denk dat daar het Google businessmodel mee te maken heeft. Google maakt gebruik van ads, als er maar x mensen zijn die een bepaalde dienst gebruik maken en x is te weinig, dan maak je verlies op het moment van maken van apps.
Het is ook vooral dat alle apps geporteerd zullen moeten worden, alleen maar 1 dienst maken voor een ander platform zou ook raar zijn.

Aan de andere kant hoeft het maken van een app niet zo duur te zijn lijkt me.
Alleen is het niet Google die de apps moet maken, Microsoft heeft, meermaals, toestemming gevraagd tot APIs van oa. YouTube om zelf een officiële app te kunnen maken, maar dat is keer op keer geweigerd.
Je ziet toch dat 3th party mensen een Youtube app kunnen maken. Waarom zou Microsoft dat dan niet kunnen?
Het probleem zit bij google, niet bij MS. Google heeft gezegd dat ze ActiveSync gaan blokkeren/stoppen met hun diensten, en nu heeft MS dus hun apps hierop aangepast, dus als je als googlegebruiker ergens wilt gaan zeiken, dan moet je dat bij google doen, niet bij MS.. Ga nou dus niet doen alsof MS hier de boosdoener is..
Activesync is er nog gewoon bij Google. Alleen moet je dan wel betalen voor gmail. activesync is dan ook een betaald protocol, dus zo raar is dat niet.
Tot juni nog voor gratis gebruik, dan enkel nog voor betalende en huidige klanten.

De vraag is: hoe lang duurt dat nog?
Ze gaan voor Windows Phone CalDav en CardDav toch ondersteunen, daar heeft Google ze zelfs extra tijd voor gegeven (http://tweakers.net/nieuw...c-voor-windows-phone.html).

Zal dit niet een soort tussenfase zijn, want als ze het voor WindowsPhone kunnen maken (http://www.theverge.com/2...e-coming-to-windows-phone) zou integratie in Windows8 toch ook wel moeten lukken?
Google heeft wel de CalDAV v1 API's deprecated. Voor versie 2 moeten ontwikkelaars expliciet door Google gewhitelist worden. Het kan zijn dat Google het voor Windows Phone wel whitelist en voor Windows 8 niet.

Maar ik denk inderdaad dat het een tussenfase is.
Ik denk dat het er uiteindelijk naartoe gaat dat je moet kiezen voor het Apple, Google of Microsoft platform. Op het moment dat je gaat "mengen" loop je kans dat je functionaliteit mist.
Inderdaad, en dat is nu dus al zo inmiddels.
En je moet je afvragen of je je als consument daarin moet willen laten dwingen. Ik gebruik Google , iCloud ea cloud providers door elkaar heen. Waarbij ik iCloud alleen voor de propriety ios zaken gebruik (helaas). Maar we moeten gewoon open standaarden afdwingen, voor mijn file cloud storage gebruik ik dan ook een storage provider met open standaarden ( webdav,ftp ea). Met een skydrive achtig iets in zee gaan is dan ook een domme zet. Ik ben even niet op de hoogte hoe goed Google drive nu webdav of andere open protocollen ondersteund.

Update: Uiteraard gaf ik file storage als cloud voorbeeld , het gaat om de open protocollen.

[Reactie gewijzigd door 318238 op 26 maart 2013 12:14]

Is dit microsoft zijn reactie op wat google jegens hun de laatste tijd aan het doen was? Vind ik nou niet zo slim van microsoft, ze hadden een voorbeeld kunnen neerzetten door zich niet tot het niveau van google te verlagen.

Het enige wat dit gaat veroorzaken is dat google, apple, microsoft steeds meer elkaar het leven zuur gaan lopen maken. Waar het resultaat uiteindelijk bij de consument terecht komt. Gewoon zonde als je het mij vraagt.
Het heeft veel eerder te maken dat Microsoft weeral gedwongen moet worden door externe factoren om gewoon de standaarden te volgen. Microsoft blijft Microsoft en dat is een ontegensprekelijk voorbeeld daarvan, ook al weet ik dat op t.net dit een uitspraak is gelijk aan vloeken in de kerk.

Als een derde partij dan opeens (terecht) zegt van "wij ondersteunen enkel nog maar IETF standaarden zoals 95% van de wereld" en je blijft uw oude gewoontes hanteren dan kom je in de situatie dat je dan opeens nog CalDAV en CardDAV moet gaan implementeren.

CalDAV is een standaard die in 2007 gepusht werd door mensen van Apple, Oracle en Commercenet. Het is al even lang een RFC standaard (http://tools.ietf.org/html/rfc4791) die je vrij kunt implementeren. Er is weinig andere argumentatie dat je op zijn minst er support voor hebt in uw devices.

Het heeft trouwens weinig te maken met die whitelist gezien Microsoft op die lijst staat en dat veel eerder gaat over de toegang tot de servers dan dat de API's nu tussen v1 en v2 radicaal zijn veranderd.

Feit is dat Microsoft nog moest beginnen met CalDAV en CardDAV te implementeren enkele maanden terug (http://www.theverge.com/2...e-coming-to-windows-phone)

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 26 maart 2013 09:43]

Ugh...

EAS is ook een standaard en CalDAV is niet zomaar even implementeer baar (voor Googles platform), de v1 APIs ervan worden afgedankt door Google en voor de v2 moet je expliciet gewhitelist worden. Microsoft is Microsoft, maar wel een totaal ander Microsoft dan 15 jaar geleden. Google is Google, maar wel hetzelfde soort bedrijf als Microsoft 15 jaar geleden.

Ook is EAS een open standaard, terwijl CalDAV dat niet is...

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 26 maart 2013 13:24]

Concurrentie is goed, maar dit begint wel heel irritant te worden. Eerst stopt Google met ActiveSync (push mail) voor de consument. Dus ik kan op mijn iPhone nu niet meer pushmail krijgen via ActiveSync (=toch de marktdefault voor push). En CalDav en CardDav zijn leuk, werken ook goed. Maar waarom moet ik als eindgebruiker last hebben van die concurrentstrijd tussen Google, Apple en Microsoft.

Microsoft begint nu terug te jennen, triest hoor... Zakelijk gezien niet vreemd, maar goed als je ActiveSync niet wil ondersteunen als je Google heet, is het dan raar dat Microsoft zijn ondersteuning beperkt? Technisch zijn er wel alternatieven, ok... maar als je Microsoft heet en 80% van de markt op de dekstop in handen hebt en jezelf altijd nog koning vindt... moet je dan echt luisteren naar het gepeupel?

Tja en Apple... Apple doet zijn eigen ding, dat doet het al jaren. Ze bepalen de standaard, zijn moeilijk om mee samen te werken. Hun iCloud is meer en meer de concurrentie voor alle andere cloud diensten.

De koers is duidelijk, de consument moet kiezen... of je ben Apple fan, of Android/Google fan of je doet het met Micorosoft... Consumerization heet dat...

En als je wilt winnen in zo'n agressieve markt dan concurreer je op standaarden, functionaliteit en patenten. En als het met patenten niet lukt, dan probeer je je klanten te locken in jouw eco-systeem. Heel klassiek allemaal.

Zucht... en ik als klant maar denken dat ik koning was... O, wacht, was... het gaat niet meer om mij als klant, ik moet vooral vele verschillende accounts instellen op mijn nieuwe iPhone als ik mijn Google Account wil blijven gebruiken. En mijn hotmail wil koppelen. #laatmaar #ikgawelzelfeenserverinrichten #owncloud #ownmail #owndropbox
Het is de strijd van de giganten. Maar ik als gebruiker wordt gewoon vergeten. We zijn de "kleintjes" in de grote getallen van die bedrijven.

Als je de gebruiker centraal zou zetten dan moet het niet uitmaken welke dienst ik waar vandaan haal. Het zou mijn keus als eindgebruiker moeten zijn. Nu zie je meer en meer dat je ingesloten wordt door één van de grote drie. #nietgek #welirritant
Misschien moet je je aluhoedje even afdoen en gewoon chillen. Het enige bedrijf wat me de laatste tijd opvalt wat zich voordoet als 'gigant' is Google, wat ik daarboven aangaf.

Ik snap ook niet echt wat de reden is om een -1 hiervoor te geven. Oh en hashtags bij reacties? Helpt niet bepaald om je serieus te nemen.
Het is jammer dat Microsoft zo slecht is in PR want dit is (grotendeels) niet hun fout. Google heeft aangegeven dat ze met de aankomende spring clean ophouden met het ondersteunen van CalDav. Iedereen moet maar het proprietary calendar protocol van Google gebruiken. Microsoft is natuurlijk geen lieverdje maar hun protocol is een open standaard. Googles standaard is dat niet en dit gekloot doen ze enkel im Ms dwars te zitten.

dat bedrijven onderling vechten is prima maar ik heb wat moeite om dit gedrag van Google waar klanten last van hebben, met 'don't be evil' te rijmen. Ik ben eigenlijk een heel tevreden Gmail gebruiker maar ik ga nu toch overwegen over te stappen. Jammer.
Voor die CalDAV v2 moet je echter gewhitelist worden, en neem het maar van mij aan dat Google Microsoft niet zal whitelisten, of toch zeker niet zo makkelijk.
Je relaas raakt kant noch wal.
...Microsoft begint nu terug te jennen, triest hoor... Zakelijk gezien niet vreemd, maar goed als je ActiveSync niet wil ondersteunen als je Google heet, is het dan raar dat Microsoft zijn ondersteuning beperkt? Technisch zijn er wel alternatieven, ok... maar als je Microsoft heet en 80% van de markt op de dekstop in handen hebt en jezelf altijd nog koning vindt... moet je dan echt luisteren naar het gepeupel? ...
Google ondersteunt ActiveSync nog wel, maar heeft de ondersteuning beperkt tot zakelijke klanten en bestaande consumenten. Dat laatste was een onderhandelingsuitkomst (die onderhandelingen liepen over langere tijd en waren voor MS een mislukking). Bovendien lijken de activesync-problemen van tijdelijke aard, omdat MS heeft aangegeven om Caldav en Carddav te zullen gaan ondersteunen. Het grootste probleem is dat Google een stap verder gaat dan Caldav met een proprietary API voor iig hun calendar (bron: evertrooftop@reddit, dd 14-3-2013).

Google stapt om strategische redenen over op een nieuwe standaard, waar zij niet afhankelijk zijn van een licentie op ActiveSync. Denk maar eens na over wat de gevolgen daarvan zijn op het organisatorische vlak.

Je kunt het ook omdraaien: als je als consument gebruik maakt van Google's gratis diensten, dan heb je tegenwoordig kans op beperkte functionaliteit indien je je niet overgeeft aan Google's ecosysteem.

Edit: toekomstig probleem toegevoegd mbt proprietary api voor Calendar

[Reactie gewijzigd door hieper op 26 maart 2013 11:27]

Helemaal eens. Het is ook niet raar dat Google dit doet, gezien de licentie affspraken met Microsoft. De oorzaak ligt gewoon bij Microsoft zelf dus. Die grote jongens (Microsoft, Google en Apple) onderhandelen over de rug van de gebruiker.

De strategische reden is gewoon: geld.... Als je als Google moet betalen en aan voorwaarden moet voldoen van de grootste concurrent, dan wil je wel eigen standaarden ondersteunen. Is echt logisch.

Beide partijen Google en Microsoft hebben "schuld" aan de situatie. Alleen de gebruiker "betaald" met ongemak de situatie die nu ontstaat. Zal wel weer een tijdje duren voordat het beter wordt.

En inderdaad lijkt het erop dat we "Gratis" services leveren niet langer genoeg is, maar dat we als consument steeds meer gedwongen worden om een "eco-systeem" keuze te maken, wil je de volledige functionaliteit hebben. Of betalen natuurlijk (o, wacht, ik betaal al door al die tracking meuk en advertenties, maar goed) gewoon aan Google / Microsoft / Apple.

Laten we niet vergeten, voor niets gaat de zon op. De aandeelhouders winnen altijd #dollars

[Reactie gewijzigd door number3 op 26 maart 2013 11:28]

...Beide partijen Google en Microsoft hebben "schuld" aan de situatie. Alleen de gebruiker "betaald" met ongemak de situatie die nu ontstaat. Zal wel weer een tijdje duren voordat het beter wordt. ...
Het is nog maar de vraag hoeveel ongemak er daadwerkelijk is ontstaan. Vooralsnog lijkt het alleen de early-adopters te raken. En voor hen is een 'gratis MS alternatief' beschikbaar.

Ik vermoed dat MS nu (via deze update) functionaliteit uit Win8/RT sloopt om de kans op claims van consumenten te beperken.
Ben ik ook mee eens. Wat als je nou iets wil toevoegen aan de standaard. Of echt wil innoveren aan de standaard. Dan kan dat niet. Want het is jou standaard niet. Je kan wel je eigen standaard hebben en die opengooien zodat 3th party partijen hem kunnen ondersteunen en er zelf aan blijven sleutelen.

Echter vind ik persoonlijk zelf dat MS en Google samen een beetje dom aan het doen zijn. Ik zou zeggen:

Hou beiden je eigen standaard... maar laat ze wel open en ondersteun elkaars standaard. Zo kun je je eigen standaard vernieuwen en innoveren en toch als je standaard back compatible is.. gewoon elkaars standaard ondersteunen zonder problemen.

Beide partijen willen dit niet... en dit is gewoon een kat en muis spel.
Mooi, helemaal eens met MS. Zelf de boer op met je product en niet afhankelijk zijn van 'derden'.

Weekagenda is, lijkt mij, ook iets wat vanuit de gebruikers komt, en daarmee geeft MS naar haar klanten te luisteren.
Eigenlijk wordt je er gewoon moe van , allemaal die restricties :O ze willen allemaal hun eigen ding, en de klant is er inderdaad de dupe van.
Het verwonderd mij eigenlijk , dat microsoft ook al niet de appstore heeft geintroduceerd in windows 7 ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSalaris

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste website van het jaar 2014