Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties, 25.845 views •

Jagex zal in de zomer een vernieuwde versie van zijn onlinespel RuneScape uitbrengen. De nieuwe versie krijgt onder andere een html5-client waarbij gebruikers zelf de interface aan kunnen passen. Daarnaast kunnen gebruikers meer invloed uitoefenen op de omgeving.

Dat maakte de Britse gamemaker bekend in een behind the scenes-video. Een van de belangrijkste veranderingen in RuneScape 3 is dat de Java-client wordt afgeschaft en wordt vervangen door een html5-variant met WebGL. Deze client biedt de mogelijkheid om de interface naar wens aan te passen. Wel kunnen gebruikers nog voor de Java-versie kiezen als zij hier behoefte aan hebben. Volgens Jagex wordt de game op alle fronten aangepakt, waarbij ook de gebruikerservaring moet veranderen. Zo moeten de keuzes die spelers maken in het spel meer invloed krijgen op de spelervaring, al ontbreken specifieke details nog.

RuneScape 3 zal volgens Jagex een aanzienlijke verbetering worden qua graphics. Dat moet er voor zorgen dat gebruikers zich bij het spelen meer betrokken voelen bij de speelomgeving. Ook de audiokwaliteit is verbeterd en de high scores worden onder handen genomen. Jagex belooft in de komende weken meer details vrij te zullen geven over hoe RuneScape 3 er precies uit komt te zien en wat voor veranderingen er worden aangebracht. Betalende leden zullen daarbij op termijn toegang krijgen tot een bèta-versie.

De nieuwe RuneScape-versie is de derde grote release die het spel heeft gekend in zijn twaalfjarig bestaan. RuneScape 2 werd in 2004 uitgebracht en bracht onder andere een grote verandering aan de game-engine met zich mee. In 2008 kwam RuneScape HD uit, waarbij het spel niet langer in een klein browserschermpje gespeeld hoefde te worden: de gebruiker kan nu zelf de schermgrootte instellen of full screen spelen.

Reacties (43)

Reactiefilter:-143040+125+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Jeetje RuneScape. Pure nostalgie. Je kon je altijd helemaal verliezen in dit soort games. Ik heb hier werkelijk honderden uren ingestoken.

Deze game sprak mij volgens mij aan door het overzicht. Geen grote hoeveelheden klassen maar een simpel systeem waar niet teveel fantasy in zat verwerkt.

Aan de nieuwe/oude game zal ik overigens niet beginnen. Daarvoor is deze game mij net iets te verslavend.
Waar is de bron vermelding?

Ik ben geintereseerd om hier meer van te zien. Een link naar het desbetreffende filmpje zou fijn zijn.
Hier is een linkje naar de youtube-video waar alle info uitkomt:
*klik*
Oeh, ik ben benieuwd of ze hetzelfde gaan doen als met de overgang van Classic naar RS2. Ik heb laatst weer een membership genomen puur voor de zogenaamde 'oldschool' versie, wat een soort van image was van het spel in 2007. Tot nu toe bevalt het me heel erg, puur nostalgie gevoel.

Wat ik me afvraag is of men weer overnieuw moet beginnen... Zo ja, zou ik mij er misschien nog aan wagen.
Bron voor nieuwsitem: Behind the Scenes Video: Bonus Edition (RuneScape 3)

Enkele beantwoorde vragen, onder andere ook die van jou (Bron - 3e post):

- Is this a fresh start with a new character?
No, it's a continuation of the current game, no stat reset, no transfer is necessary... we're not taking anything away! RS3 is a major upgrade to the tech, visuals, audio, user interface, hi scores, website, plus a big campaign of new content where the players drive how the story evolves... but fundamentally it's building on the same game underneath.

- Will it work in browsers other than Chrome?
We're hoping that by the summer that it will work in Firefox too. And yes, it works on Macs.

- Do I need to use the HTML5 client to experience RS3?
No, you can use the java client (including downloadable client) to get the other benefits and content. However the graphic & performance improvements do require the HTML5 client. Both the HTML5 and Java clients connect to the same servers; there aren't separate worlds.

- Will there be a beta for members? Will Gold & Silver premier club members get early access?
Yes and yes. More info to come in the next couple of weeks.

- What does RS3 this mean for regular game updates?
We'll still be doing our weekly game updates; this won't change.

- What are the system requirements to run the HTML5 client?
We'll talk more about this over the coming months, especially as we further optimize the code closer to release. We expect it to have a higher min spec than java (which is incredibly low min spec) but perform better on more modern hardware.

Kan echt niet wachten! Er zaten toch limieten aan onder andere de snelheid van het spel in Java. Met HTML5 wordt de hardware van tegenwoordig toch beter benut!

Edit: Ook leuk om te weten dat de site met fora vernieuwd zal worden, dit wordt onder andere besproken in het filmpje gemaakt bij de BTS.

[Reactie gewijzigd door Tacy op 24 maart 2013 11:50]

WebGL? Is dat nu dan plots een standaard geworden? Weer zo'n types voorbeeld van jaren geleden om maar voor 1 browser te ontwikkelen. Dat ze het nu nog niet hebben geleerd na IE6...
WebGL? Is dat nu dan plots een standaard geworden? Weer zo'n types voorbeeld van jaren geleden om maar voor 1 browser te ontwikkelen. Dat ze het nu nog niet hebben geleerd na IE6...
Ik zie er alleen maar voordeel bij op dit moment en het kan wel degelijk op meer dan 1 browser ;)

WebGL kan op:
* vanaf Chrome v9 (v13 ook Cross-origin resource sharing)
* vanaf Firefox v4 (v8 ook Cross-origin resource sharing)
* vanaf Safari v5.1 (disabled by default)
* Vanaf Opera 11 en 12 (ook disabled by default)

Enkel op Internet Explorer kan het nog niet.. (Microsoft heeft er ook nog niet over gesproken eigenlijk) <- misschien wel positief eigenlijk? :>

Dus ik zie je probleem niet?

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 24 maart 2013 13:57]

Microsoft heeft zich wel degelijk uitgelaten over WebGL en niet op zo'n hele positieve manier. WebGL introduceert namelijk een hoop beveiligingsproblemen (wat in de vroege implementaties van Firefox en Chrome leiden tot bijvoorbeeld het mogelijk maken van screenloggers) De veiligheid is onderhand wel verbeterd en hangt natuurlijk sterk af van de implementatie, maar Microsoft weigert het vooralsnog te te implementeren in IE vanuit security-oogpunt.
WebGL werkt reeds in meerdere browsers, qua ondersteuning staat Chrome momenteel gewoon voorop.

"Dat ze het nu nog niet geleerd hebben IE6"
De klanten hebben geleerd om andere browsers te gebruiken zoals Firefox en Chrome die ten minste proberen de standaarden te gebruiken.

Chrome is sowieso een betere keuze dan IE aangezien je het opensource Chromium project hebt. Ook webkit is volgens mij het best ondersteund op mobiele browsers.
Ondertussen hebben we met de Unity player al volledige DirectX11 support in de browser en nog steeds zijn mensen onder de indruk van WebGL (wat nog niet de halve performance heeft van een native applicatie).

Van Java applet naar HTML5 is alleen goed omdat je voor HTML5 geen toolbars hoeft te installeren.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 maart 2013 12:07]

Unity is yet another plugin, webgl komt standaard mee met elke installatie van chrome/firefox. En webgl is cross-platform, in tegenstelling tot unity (dat draait niet op linux afaik).

Dat webgl trager is dan directx zou kunnen, maar dat komt dan puur door de snelheid van de javascript interpreter/drivers, voor de rest is webgl vrij bare-metal.

Overigens zal rs dan blijkbaar niet meer in IE draaien, Microsoft gelooft niet in webgl
Er is in principe weinig mis met plugins. Het kost afhankelijk van je browser 2 of 3 klikken om de Unity plugin te installeren en dat hoef je maar 1 keer te doen.

Ik heb in WebGL weinig gezien dat echt indrukwekkend was en Javascript is natuurlijk gewoon veel trager als bytecode.
Het is maar een factor 2 trager dan bytecode, tenminste in FireFox. Dat is van dezelfde orde, dus dat valt nog best wel mee, vooral als het daardoor multiplatform is. C/C++ heeft namelijk snel de neiging om OS-afhankelijk te worden op het moment dat je met graphics gaat werken.

Als je het vergelijkt met java, de huidige taal, dan is het al helemaal snel. Java mag dan wel bytecode zijn, maar het blijft gedraaid worden binnen een VM, wat de boel best wel vertraagd.
de overhead van de vm is tegenwoordig nog minimaal, dat zou niet meer mee mogen wegen in je keuze voor java, tenzij je misschien een OS ontwikkelt of zo.

een factor 2 trager, ik ben benieuwd waar je dat op baseert!

ik vind de keuze voor webGL een aparte, er is nog geen brede ondersteuning voor, en qua performance ga je er op achteruit mbt de huidige java client. Het enigste voordeel in mijn optiek is dat je geen plugin meer hoeft te installeren.
Van mij mogen ze eerst wel wat aan die botters doen.


Toen runescape 2007 eraan kwam was er na 2 weken al weer heel wat botters.
Echter had ik toen al 4 weken legit gespeeld en had het al voorgezien en had toen 3 weken een bot gebruikt om wat winst te maken en daarna te stoppen.

Maarja aangezien dit keer html5 gaan gebruiken zal het scripten voor botters makkelijk gaan.
Daarbij al ze waarschijnlijk mensen gaan verbannen, dat ze heel wat geld mislopen.

Ik denk dat runescape ze tijd wel heeft gehad, als je nagaat hoeveel votes de community had minder dan <500k.
Ik neem aan dat je het hier over de votes voor de "old school servers" hebt? Die 450.000 stemmen (wat misschien maar de helft van alle betalende spelers is) betalen wel allemaal maandelijks minstens 5 dollar. Da's toch minstens een slordige 2,25 miljoen dollar omzet per maand, daar komen de inkomsten uit micropayments en advertenties nog bij.

Dat de markt veranderd en het spelersaantal wat terugloopt wil niet zeggen dat het "zijn tijd gehad heeft".
Want nu zijn ze niet volop bezig hele tijd acties te ondernemen tegen de botters? |:(
Jup, ik ken meerdere mensen die meerdere rs2007 accounts vanaf dezelfde pc 24/7 botten zonder breaks. En die bots lopen regelmatig vast op obvious manieren (een bot die een hele dag lang door een deur probeert te komen). Maar niemand die ik ken is nog banned voor macroing. Ik denk dat ze voor de rs2007 server maar een heel klein developement team hebben en zich eerst focussen op bugs fixen.

Ze hoeven niet iedereen met een auto typer of auto alcher te verbannen maar het zou wel zo eerlijk zijn als ze de mensen die 24/7 botten aanpakken.
@cloontje, google het eens of ga zelf naar de bron: Runescape

Video + uitleg van BTS (behind the scene)
http://services.runescape...cenes-video-bonus-edition

Edit: T.net heeft het er nu ook bij gezet :)

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 24 maart 2013 13:37]

Ik mag toch verwachten dat er een bron vermelding is bij een nieuws bericht? Ze hebben het toch uit een bron. Ik heb het idd zelf even gegoogled.
Op de officiŽle website staat een artikeltje die linkt door naar de hierboven geplaatste link, kijk maar op de website anders. :)

//Offtopic
Jah, maar Cloontje heeft wel gelijk. Ik neem Tweakers.net veel serieuzer en vindt het een betere bron dan nu.nl , maar zelfs nu.nl heeft meestal een betere bronvermelding.

Sowieso moet je juist als een journalist ALTIJD je bronnen vermelden, tenzij het een anonieme bron betreft, dan is het wat anders. Ook mis ik de oude feedback knop welke je heel makkelijk op kon klikken. Nu moet je omslachtig gaan doen voor alles, vindt het wel jammer zeker van Tweakers.net .
Klopt, mee eens.
Speel sinds Runescape Classic. En de game wordt steeds beter.
Op dit moment draait er een BETA van de Runescape Bestiary. Hierin kun je zien hoe de vernieuwde WebGL client draait. (Werkt alleen op de nieuwste browsers, Chrome/Firefox). Zelf kan ik niet wachten tot de nieuwe client gereleased wordt.

[Reactie gewijzigd door mariop1 op 24 maart 2013 12:18]

Ah Runescape, daar heb ik vroeger toch aardig wat tijd aan besteed, zeer leuk versavend spel :)
Er was altijd wel wat te doen voor alle lvls, goede progression, leuk crafting systeem en veel quests. Iets dat veel spellen tegenwoordig helaas missen.
Als ik die ingame afbeelingen zie mis ik het toch een beetje.
eindelijk positief nieuws over rs, goed dat ze overgaan op HTML ipv. Java.
Ik hoop dat de RS 2007 server lekker old school wordt, dan maak ik misschien ook weer een account aan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True