Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

BlackBerry werkt aan smartphones die ook als tablet of laptop zijn te gebruiken. Volgens ceo Thorsten Heins worden er een aantal configuraties intern getest. Waarschijnlijk is het concept vergelijkbaar met apparaten zoals de Asus Padfone.

In een interview met ABC News zegt de BlackBerry-ceo dat smartphones inmiddels krachtig genoeg zijn om ook een tablet, laptop of desktop aan te sturen. Zijn bedrijf werkt aan ideeën om deze apparaten met elkaar te integreren. Op de vraag of er smartphones komen met een tablet- of laptopdock laat de ceo weten dat dergelijke opties worden onderzocht en bij zijn bedrijf intern worden getest. Het doel is dat de gebruiker al zijn computers met elkaar kan integreren, zonder dat hiervoor allerlei synchronisatiesoftware nodig is.

De ceo wilde verder geen details kwijt over specifieke apparaten die in ontwikkeling zijn, maar stelt wel meer informatie te zullen geven over de concepten die het in gedachten heeft tijdens het BlackBerry World-evenement dat tussen 14 en 16 mei wordt gehouden in Orlando. Of er dan ook concrete apparaten worden aangekondigd, blijft nog onduidelijk.

Asus kwam eerder al met de Padfone, een smartphone die in een tabletomhulsel is te stoppen. Daarbij is de tablet niet standalone te gebruiken, maar wordt deze aangedreven door de smartphone. Het is daardoor aannemelijk dat BlackBerry aan vergelijkbare concepten werkt.

Reacties (53)

Reactiefilter:-153051+131+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Waarom niet enkel de SOC loskoppelbaar maken.

heb je eigenlijk alleen een connector nodig voor scherm (DVI/DP/HDMI), USB voor Touch, en eventueel een BNC voor het antenne gedeelte.
De soc in de vorm van een 3G stick, met geheugen, 3g stick.

En een USB poort om die dan ook nog eens rechtstreeks in de pc kun stoppen.

Dan heb je eigenlijk een scherm, dat je makkelijk ook nog eens kan upgraden, of een andere maat scherm nemen, zonder SOC te moeten upgraden.
Dan heb je toch de enorme concurrentie van de Android tv-sticks en dat lijkt me niet zo slim om daar in te stappen zonder enige naamsbekendheid. Iets als Apple of Google TV lijkt mij dan een veel slimmer idee.

Ik denk wel dat Blackberry alle keuzes goed nakijkt en ik gun ze het beste.
Een mooie vooruitgang van BlackBerry! ik hoop alleen dat ze van de 'fouten' van de Asus Padfone serie leren. Dat wil zeggen dat de smartphones, tabletdocks en laptopdocks appart verkrijgbaar zijn en als het kan dat de docks universeel zijn met andere (BlackBerry) smartphones.

De Padfone serie van Asus is mij wel opgevallen nu ik een nieuwe smartphone nodig heb (de Desire Z wordt wel erg langzaam). Bij CB kan je de padfone 2 al voor 700 euro bestellen. Nu is dat aan de prijzige kant, alleen voor de nieuwe HTC One en S4 betaal je ook dat bedrag (al zit daar natuurlijk wel betere hardware in). Ik vraag me alleen erg af of je bij Asus zelf de phone en tabletdock appart kan kopen. Stel 1 van de 2 gaat kapot en dan kan je gelijk een nieuwe set kopen. Zit je dan met 2 werkende smartphones of met 2 werkende tabletdocks...

Als BlackBerry dit zou kunnen verbeteren en zorgt dat het allemaal universeel werkt (zodat je smartphone X met tabletdock Y kan laten communiceren en wanneer er een nieuwe dock beschikbaar je daar je oude smartphone in kan zetten). Als ze dat lukt hebben ze een uniek product in handen en hebben ze een streepje voor op de concurrentie!
had motorola niet een patent op een laptopdock voor een smartphone?


daar hoor je trouwens ook niks meer over...

[Reactie gewijzigd door humuluku op 23 maart 2013 16:13]

Motorola is daarmee gestopt en het dock van Motorola werkte heel anders, bij Motorola stopte je je smartphone in een apart dock met aansluitingen als USB en HDMI voor je beeldscherm en dat alles werkte dan op een Linux syteempje.

/edit: nieuws: 'Motorola stopt met laptop-dock voor smartphones'

[Reactie gewijzigd door max998 op 23 maart 2013 20:19]

De webtop software was gewoon een app bovenop Android, geen apart Linux systeem.
Ik meen dat de motorolla dock enkel bij een beperkt aantal telco operatoren beschikbaar zijn geweest. En dit tegen een prijs van ongeveer 250 a 300 dollar.
Mede hierdoor heeft het niet echt aangeslaan, als zij dit product nog iets betaalbaarder en op groter schaal beschikbaar gesteld hadden denk ik dat zij meer succes zouden hebben gehad.
Als Blackberry het goedkoper op de markt kan zetten, dan zou dat mooi zijn. De Padfone is nogal prijzig.
De z10 is al duur.
De playbook was vergeleken met ipad ook te hoog geprijsd.
Volgens mij kostte de Playbook ¤250,- bij de introductie en dat is echt niet zo duur hoor voor een tablet die in 2011 gewoon heel mooi en heel snel is.
En waar je niet mee kan e-mailen.
Dat was de 1.0 software, sinds v2 is email toegevoegd. Er komt nog een upgrade naar BB10, wat hem nog wel redelijk interessant maakt, al is het qua specs niet de nieuwste meer. Het OS is wel erg soepel, en de bouwkwaliteit uitstekend, daar moet-ie het van hebben. T zal nooit een hardloper worden, maar degen de huidige prijs kan je het een stuk slechter treffen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 maart 2013 22:05]

Dat klopt allemaal wel maar niet toen hij uitkwam. Tegen dat v2 uitkwam en dat ding een beetje prettig draaide wou niemand hem nog hebben.

Ik heb ooit in een meeting gezeten met 4 mensen van RIM in de tijd dat de PlayBook uitkwam. Ze hadden er allemaal één. Weet je waar ze hun afspreken en opmerkingen in noteerden? Een papieren agenda. Sinds die dag is het nooit meer goedgekomen met mijn vertrouwen in alles wat met BlackBerry te maken heeft :)
Het getuigt niet van een sterk ontwerp als basisfunctionaliteit er niet eens in zit. Dus geen wonder dat het ding voor geen meter verkocht.
de playbook 16Gb had een introductieprijs van 500 euro
nieuws: Prijs BlackBerry PlayBook daalt in Nederland tot 200 euro
Pas na een jaar en de verkopen nog tegenvielen hebben ze het met 50% verlaagd.
Nu niet meer, de 64 GB Playbook gaat voor een belachelijk lage prijs weg (~130 euro), nog geen derde van de prijs van een 64Gb iPod Touch, laat staan een iPad. Zelfs gammele Chinese noname tablets zitten niet op die prijs...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 maart 2013 22:08]

De z10 is al duur.
De playbook was vergeleken met ipad ook te hoog geprijsd.
Hm, een iPad is toch wel 600 euro duurder, nietwaar?
playbook 16GB versie 1e introductieprijs 500 euro.
nieuws: Prijs BlackBerry PlayBook daalt in Nederland tot 200 euro
Vergeleken met de ipad die groter, een beter os en app store had een beter deal nietwaar?

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 23 maart 2013 22:31]

Blackberry is meer voor de zakelijke markt , de consumentenmarkt is niet zo interessant voor ze.
BB is door de enorme sprong in 2009 en 2010 wel meer naar de consumentenmarkt gegaan en ze hebben de consument echt wel nodig nu.
Precies maar die consumenten hebben ze nodig omdat de werknemers steeds vaker apparaten van huis meenemen naar het werk. Niemand wou iPhones binnen de zaak maar men moest wel gezien de gehele directie plots een iPhone wou.

Als ze nu enkel maar op de enterprise richten zullen ze falen. Ze moeten een breed publiek aanspreken.
Ik had de indruk dat de doelgroep voor BB vooral pubermeisjes was :*)
Vanwege hun messenging service is dat rond 2009-2010 even een korte hype geweest bij consumenten, maar BB is al bijna vijftien jaar voornamelijk een enterprise produkt. De consumenten markt winnen ze nooit meer terug, dat was een toevalstreffer. Proberen ze niet eens meer.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 maart 2013 22:12]

Ben je denk ik niet veel in het buitenland. In de UK en Ierland loopt de gemiddelde scholier met minstens 1 BB rond.
Ben je denk ik niet veel in het buitenland. In de UK en Ierland loopt de gemiddelde scholier met minstens 1 BB rond.
Een oude BB dan toch zeker? Anders kan het nooit dat hun marktaandeel zo gigantisch gedaald is? De paar procent klanten die BB nu nog heeft, zijn vooral zakelijke klanten.
Tegenwoordig hebben die een iphone 64gb. Als je met minder aankomt hoor je niet bij de groep en ben je een echte loser waar niemand mee om wilt gaan. Alleen als men eens iemand in de zeik wilt zetten ben je de 'gelukkige' want dan doet de hele klas mee behalve die 3 of 4 andere 'losers' in de klas en de kans is groot dat die ook meedoen omdat ze dan eventjes de illusie krijgen dat zij er wel bij horen.
Dat is toch ook zo?
Omdat die pubermeisjes willen pingen en zakelijk over willen komen. Maar nooit van enterprise gehoord hebben
Was.

Sinds whatsapp op de markt is en gratis Pingen niet meer boeiend is, imo niet meer.
Back to the roots, de zakelijke markt.
Ik ben benieuwd! Volgens de geruchten gaat het vrij goed met de nieuwe telefoon van ze, en als ze hier een mooi en innovatief product kunnen neerzetten gaat dat zeker goed verkopen denk ik!

Gun het BlackBerry wel, meer dan de miljarden giganten als Samsung en Apple. O+
Gun het BlackBerry wel, meer dan de miljarden giganten als Samsung en Apple. O+
Ik ben bang dat Blackberry alleen niet zomaar een grapje kan uithalen als dit, daar is de marktpositie van Blackberry op dit moment niet echt stabiel en ze hebben snel geld nodig om geen rode cijfers meer te hebben.
Dat zijn dan toch andere "geruchten" dan die ik gehoord heb:
- Uitverkocht in veel winkels > Hoe groot was de voorraad?
- Bij de launch in de UK meteen 100£ goedkoper
- Order van 1M devices teruggeschroefd naar 300k
- Geen grote launch > weinig vertrouwen in het eigen product?
Misschien wel een telefoon met een tabletdock dat in een laptop-/keyboarddock kan :+
"In een interview met ABC News zegt de BlackBerry-ceo dat smartphones inmiddels krachtig genoeg zijn om ook een tablet, laptop of desktop aan te sturen."

Hahaha, ja een tablet zou eventueel het os van een desktop kunnen draaien maar daar blijft het bij.
Laptops geld het zelfde voor, een 660m zie je niet echt in een tablet verschijnen en ook een cpu/gpu met de prestaties van een desktop helemaal niet.


Ach ja, als iemand zoiets denkt dan verklaart het wel waarom het zo slecht gaat met RIM/bb.

Enige keer dat het zou kunnen werken is wanneer remote desktopping word verbeterd op zo een manier dat de tablet eigenlijk niks anders is dan een draadloos beeldscherm/toetsenbord.
En zelfs dan zou het lastig worden.

[Reactie gewijzigd door Daisai op 24 maart 2013 11:53]

De huidige generatie tablet SoC's (Clover Trail, Exynos 5250, Snapdragon S4 Pro) hebben grofweg de performance van een AMD Brazos, en de nieuwe generatie van komende zomer nog eens een 30-50% sneller, dat kan toch heel aardig als desktop machine gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 maart 2013 15:49]

Daar heb je inderdaad gelijk in. Voor de power user zal het voorlopig nog niet gaan gebeuren dat je een smartphone hebt die je zowel naar tablet als laptop kunt ombouwen. BB heeft hier denk ik veel de nieuwste trend voor de toekomst te pakken. Binnen een laar jaar zullen er veel verscheidene apparaten op de markt komen die je kunt converteren naar tablet of laptop :)

Als BB daadwerkelijk producten uitbrengt zoals ze hier omschrijven zijn ze wel vooruitstrevend, wat BB wel een nieuwe impuls kan geven. Daarmee direct ook innovatiever dan Apple. MS doet wat mij betreft wel goed mee met Windows 8.
Je zegt dus dat het concept niet kan werken omdat er geen desktop CPU/GPU in kan, maar hoeveel mensen hebben daadwerkelijk die CPU/GPU power nodig? Office taken en een beetje internetten kan zo goed als elke SOC wel aan, een spelletje kun ze ook aardig draaien.

Het lijkt erop dat je het hele idee afwijst omdat je er geen zware 3d games mee kan spelen, ik denk dat er genoeg mensen zijn die nooit een zware game spelen en dus helemaal niet al die power nodig hebben.
Die "zware" games die jij bedoeld zijn niet de enige reden waarom dit nooit werkt, ook de rand apparatuur.
Een pc kan meer spanning leveren om al die rand apparatuur van stroom te voorzien, of je wilt een 500watt voeding in je tablet zetten.
Dan hebben we het ook nog over comfort, typen met een gewoon goed toetsenbord wat jij fijn vind werkt beter dan een touchscreen of een aanhangsel dat ze wel eens een toetsenbord noemen voor tablets.
Dan ook nog over de kracht van een pc, ja voor simpel internetten is een tablet genoeg.
Alleen als jij nogal veel verschillende programma's draait dan kan een pc dit makkelijk aan, waar een tablet het moeilijk zou gaan krijgen.

Dan heb je ook nog consoles, aangezien heleboel spellen de graphics en de enige worden aangepast voor de console markt zal het onmogelijk zijn om die spellen op het zelfde moment op de tablet te spelen.

En de consoles zijn de enige waar de controles te vergelijken zijn met die van de tablet, aangezien je vaak maar 1 controller hebt.
Meeste tablet makers richten zich nou eenmaal op games en de performance.

We zijn niet van een 1ghz cpu naar een 2ghz quad core cpu in tablets gegaan zodat we sneller door onze contacten lijst kunnen scrollen.

[Reactie gewijzigd door Daisai op 25 maart 2013 04:32]

Welke rand apparatuur? Audio stuur je draadloos door via Airplay, printen doe je draadloos en je tobo + muis gebruik je draadloos.
Het comfort van b.v. het Apple wireless keyboard is daarnaast optimaal. Het beste tobo dat ik ooit gebruikt heb. Ik gebruik het al jaren als tobo op mijn werk en prive. En die verbind je eenvoudig met je iPad.
Ook het "controls voor games" probleem is opgelost met een wireless controller.
Randapparatuur is een non-issue. Randapparatuur hoeft niet fysiek aangesloten te zijn, het liefst niet zelfs.

Technisch gezien kan je tablet je pc al makkelijk vervangen voor de meeste taken. Zelfs gaming is al mogelijk op een niveau dat ver boven dat van de vorige generatie consoles ligt. Alleen voor zware taken als ontwerpen, editing, rendering; heavy lifting is het nog niet toereikend. Maar niet iedereen heeft een shovel nodig. Met een luxe wagen kom je prima van a naar b.

Het probleem wat er is mbt je phone/tablet dokken als pc is de software. Windows 8 kiest ervoor om 2 losstaande schillen naast elkaar te laten draaien; een voor touch (metro) en een voor de pc omgeving (traditioneel Windows).
Die systemen zijn verder niet degelijk met elkaar geïntegreerd waardoor het wisselen van "modus" niet zonder irritatie is.
Het wachten is op software die de 2 gebruiksdoelen naadloos in elkaar over laat gaan.
Daar zie ik meer heil bij Apple waar OSX en iOS langzaam naar elkaar toe groeien en zo een consistente user experience bieden. Ik hoefde m'n pa bijvoorbeeld bijna niet uit te leggen toen hij voor het eerst op een Mac ging werken. Hij kende de iPad al en herkende veel terug in OSX Mountain Lion. Herkenning, daar gaat het om, daardoor voelt een systeem vertrouwd en is het laagdrempelig om er mee te werken.
Dat is ook de reden dat iOS niet zo nodig aangepast hoeft te worden omwille van de verandering. Alles werkt er prima mee. Geen concurrent die het (significant) beter doet.

[Reactie gewijzigd door 254370 op 25 maart 2013 08:00]

Ik snap de propositie niet. Welk probleem wordt hier nu opgelost?
Ik snap niet dat je het niet snapt. Artikel is duidelijk en goed geschreven.
Dat a.alles kleiner en zuiniger en ook nog is effectiever wordt
Dat zeiden ze ook bij de Laser toen ze die hadden uitgevonden: Wat moeten we ermee???

Soms komt de uitvinding eerder dan het doel... Kijk maar eens waar lasers nu voor worden gebruikt. CD-spelers tot aan meet apparatuur om afstanden te meten. En nog meer duizenden applicaties.
telefoon+tablet+laptop? dus een telefoon die in een tablet kan met een toetsenborddock. padfone+transformer tablet fusie maar dan à la Blackberry met BB OS10.
Door de cloud (DropBox, iCloud, SkyDrive, Google Drive, ...) synchroniseren je PC, tablet en telefoon prima. Er is dus geen enkele behoefte aan een telefoon met een tablet dock en toetsenbord!
Instellingen & savegames van apps en games kunnen volgens mij nog niet gemakkelijk in de cloud opgeslagen worden. En het voordeel aan een telefoon met tablet dock en toetsenbord is dat je al je apps op 1 device hebt staan maar je het scherm en toebehoren aan kunt passen aan de situatie.