Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 57, views: 32.966 •

Microsoft heeft in zijn nieuwe Envisioning Centre in Seattle een 120"-4k-scherm getoond in wat een bioscoopverhouding lijkt. De concept-tv maakt deel uit van een demo van Microsofts toekomstvisie voor interactieve verhalen op basis van Kinect-technologie.

Volgens Pocket-Lint, dat het Envisioning Centre bezocht heeft, verwacht Microsoft dat interactief verhalen vertellen op basis van bewegingsherkenning binnen vijf tot tien jaar de norm is voor home entertainment. De demo-opstelling van Microsoft bestaat onder meer uit een 120"-4k-display en Kinect-technologie om het verhaal op het scherm te sturen.

Microsoft concept tv 4k 120inch cinema verhouding

Het grote scherm lijkt op de foto's bij Pocket-Lint een beeldverhouding van 21:9 te hebben, al geeft Microsoft daarover geen duidelijkheid. Een dergelijke beeldverhouding wordt bijvoorbeeld gebruikt voor bioscoopschermen. Philips bracht als enige tv-fabrikant twee 21:9-tv's uit, maar die hadden een full-hd-paneel.

De 120"-beelddiagonaal van de 4k-concept-tv van Microsoft is zelfs groter dan de 110" van de S9-uhd-tv die Samsung op de CES 2013-beurs getoond heeft, al is het beeldoppervlak van die laatste groter, door de daarvoor gebruikte 16:9-beeldverhouding.

Aan weerszijden van de langwerpige concept-tv hangen bij Microsofts demo-opstelling schermen met verschillende beeldverhoudingen. Deze schermpjes fungeren als een soort interactieve beeldlijstjes voor de vertoning van onder meer animaties als onderdeel van de te sturen verhaallijn. Microsoft heeft geen plannen om de concept-tv ook daadwerkelijk uit te brengen.

Microsoft concept tv 4k 120inch cinema verhouding

Reacties (57)

Wauw dat ziet er echt gaaf uit! ik vind ook die soort fotolijstjes aan de zijkant erg mooi eigenlijk. het stat allemaal gezellig. Wel opvallend dat ze hun "eigen" tv laten zien, al dan niet voor de verkoop.
Helemaal mee eens !
Leuk met die fotolijstjes aan weerszijden, houd het beeld tenminste niet op bij de rand van de televisie maar vloeit als het ware over in de omgeving.
Dat is pas 'outside the box' denken :)
microsoft doet wel meer de laatste tijd met het "extenden" van het scherm/de ervaring:
nieuws: Microsoft projecteert beelden op de muur achter de tv met IllumiRoom

verder ziet dit project weer er mooi uit, .
zowieso is Microsoft bezig om het meer immersief te maken, ik kan iig nog niet wachten op games die het perspectief uitrekenen gebaseerd op head/eyetracking dmv kinect. dat icm dit zou echt super gaaf zijn imho. de tv wordt dan echt een soort "portaal" naar een andere dimensie, of een raam zo je wilt. hier een voorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

zou me niet verbazen als de volgende xbox dit kan, dmg de volgende kinect,
en dat dat ook de reden is dat microsoftzoveel research doet naar dit soort technologien.

met Kinect 2 zou men ook bijv erg intuitief deze tv aan kunnen sturen, wat erg fijn zou kunnen zijn, ook voor professionele/medische toepassingen.
Ik blijf me ook verbazen over hoe ms het elke keer weer voor elkaar speelt. Heb je al jaren bouwers op dat gebied, in dit geval een tv bijv Philips, Sony etc. Ms komt 1x met een tv en voila: zo moet dat!!
leuk dat ze eigenlijk iedereen kunnen laten zien dat ms het beter kan. Jullie al 20jaar tv's maken? Wacht wij maken er 1 wat jullie allemaal plat legt. Heerlijk haha.
Ik denk dat je de nieuwe Designline 55PDL8908 van Philips wellicht over het hoofd hebt gezien. Deze schuinstaande glasplaat hebben ze net een week of twee geleden geintroduceerd en is in mijn ogen veel vooruitstrevender dan deze 13 uit een dozijn tv.

Bovendien is dat een concept dat daadwerkelijk op de markt gaat komen. Zal wel ontzettend duur worden maar toch :)

Meer informatie ook hier: http://www.philips.co.uk/.../286449/cat/#/designline/

[Reactie gewijzigd door kibje op 22 maart 2013 12:49]

ik zie er niks speciaals in... alleen maar een tv achter een glasplaat.
Ja klopt die zag ik laatst voorbij komen, maar spreekt mij totaal niet aan. Althans een plank wat eraan vastgesmolten is vind ik niet echt wow. Verder zijn ook die specs goed ja voor een fabrikant met tig jaar ervaring.
maar kijk dat plaatje van ms nou eens, hun eerste echte tv. En inderdaad gelijk een echte:D
Nu maak je mij toch wel erg nieuwsgierig wat er zo vooruitstrevend is aan een schuinstaande glasplaat? Waar laat je al je peripherals? Een paar cm dikte is nu ook weer niet boeiend wanneer je je toestel aan de muur hangt.
Ziet er inderdaad tof uit. Ik mag wel hopen dat je bij de aankoop van zo'n systeem een contract ondertekend waarin staat dat Microsoft voor de energiekosten opdraait ... Ik bedoel; dat zal nogal wat gaan verbruiken ben ik bang.

Het heeft weinig zin om overal braaf spaar- en LEDlampjes in te draaien als je vervolgens zo'n installatie tegen de muur gaat schroeven. Dan hadden we de gloeilampen net zo goed kunnen laten bestaan.
Je hoeft het niet te kopen als het energie gebruik je niet aanstaat.
Eeeeh.. lang... en dan? Ik bedoel.. dat gaat er toch niet uitzien bij normaal TV kijken?
Wie weet naar wat voor formaat we over 10 jaar kijken.
Dus nee, nu heb je er niets aan. Maar de TV is dan ook niet over 5 jaar op de markt.
Als het zo doorgaat is het formaat van een TV / beeldscherm 10:1 .
Precies! Toen breedbeeld televisies kwamen zag het er ook niet uit bij normaal TV kijken (4:3). Daarom ook dat breedbeeld volledig geflopt is... Oh wacht.... toch niet....

21:9 is de normale bioscoop verhouding. Met 16:9 heeft men dit indertijd geprobeert te benaderen. Het is dan ook zeer de vraag waarom men toen niet meteen naar 21:9 gegaan is.

Dat Microsoft nu in feite zegt: Philips je had gelijk is wel een mooie veer in de reet van die Nederlandse developers (21:9 is nog in Nederland ontwikkeld voordat Philips zijn volledige TV divisie verkocht aan de verre oosterlingen).

En je hebt gelijk 360degreez dat zo'n TV de eerste tijd moeite zal hebben de normale 16:9 uitzendingen af te beelden. We zitten dan weer met Zoom/Stretch/zwarte balken net zoals we dat zaten toen 16:9 TVs het 4:3 domein in kwamen. Maar dat heeft 16:9 niet tegen gehouden en ik verwacht zomaar dat dat ook 7:3 niet gaat tegen houden.
Ik heb die 21:9 altijd maar vreemd gevonden. De meeste rechthoekige objecten in ons leven benaderen de 1:1,618 omdat het menselijk brein dat nou eenmaal mooi schijnt te vinden. Daar is veel design daarom ook op gebaseerd en wie weet zijn daarom zijn de 16:10 en 16:9 beeldschermen ook zo populair.

Lijkt me interessant om te zien of het afwijken van die ratio aanslaat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_ratio

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 22 maart 2013 13:31]

Er zijn veel misvattingen rondom deze "golden ratio" (phi). Hoewel de Fibonacci-reeks regelmatig te vinden is in de biologische natuur, wordt de gulden snede die hieruit voortkomt vaak daar gezocht en toegekend waar hij helemaal niet te vinden is. Wat architectuur en kunst betreft, is het alleen maar te vinden in modernere werken van ontwerpers met een phi-obsessie. En wat het menselijk brein mooi vind verschilt van persoon tot persoon. Net als muzieksmaak, voedselvoorkeur, partnerkeuze, etc is ook zoiets als "favoriete rechthoeksverhouding" volledig afhankelijk van smaak.

(Voor wie tijd & interesse heeft, hier is een 1½ uur durende video http://www.youtube.com/watch?v=JuGT1aZkPQ0 over de feiten en onzin rondom phi :) )

De bekende beeldverhoudingen van 21:9, 16:10, 16:9, 4:3 en 3:2 hebben allemaal hun oorsprong en functie en ik denk dan ook niet dat er een "ideale" beeldverhouding is voor alles wat je met een scherm wilt doen. Dit grote Microsoft scherm met 21:9 verhouding is leuk voor het weergeven van films die zijn gemasterd met de ratio van 2.39:1. Toch zijn er nog altijd een heleboel films met een 1.78:1 verhouding (films met veel "verticale actie" zoals Jurassic Park, War of the Worlds, The Avengers). Samen met alle moderne tv uitzendingen en huidige console games, lijkt 16:9 me voorlopig de beste keuze voor de woonkamer.

En Microsoft die verwacht dat interactief verhalen vertellen op basis van bewegingsherkenning binnen vijf tot tien jaar de norm is voor home entertainment… Ik geloof er niet zo in. Het lijkt erop dat ze hun Kinect-tech nog meer willen pushen. Het kan pas de norm worden als ze andere fabrikanten erbij betrekken.
En wat het menselijk brein mooi vind verschilt van persoon tot persoon. Net als muzieksmaak, voedselvoorkeur, partnerkeuze, etc is ook zoiets als "favoriete rechthoeksverhouding" volledig afhankelijk van smaak.
Je zou een compleet andere smaak hebben kwa eten, kunst, muziek en vrouwen als je in een andere cultuur geboren was.

Een "ideale" beeldverhouding is wel met een logica te benaderen, namelijk een beeldverhouding die aansluit bij je gezichtsveld. Bij een bepaalde verhouding/grootte van een scherm zie je niks anders dan scherm.. Wat die ratio is weet ik niet.
Philips heeft al lang 21:9 TV's. Blijkbaar is er dus zeker vraag naar en dat kan ik wel begrijpen. Vaak heb je bij films balken op standaard HD formaat tv's. Als je alleen films en series kijkt is dat 21:9 een perfect formaat om te hebben.
Oude 4:3 films kijken zal dan wel opeens een drama zijn :P

Daarnaast is het misschien voor bepaalde bedrijven leuk om in de lobby te hebben hangen.

[Reactie gewijzigd door Dekar1 op 22 maart 2013 12:08]

Ik meen gelezen te hebben dat die 21:9 schermen juist niet populair waren en dat de productie ervan stop is gezet?

[Reactie gewijzigd door Royeboi op 22 maart 2013 12:12]

Dat is helaas waar, dat gebeurde vorig jaar. Ik vond het al vreemd dat Mediamarkt ineens ging stunten met deze toestellen en heb er enorm veel spijt van dat ik geen "toestelletje" heb meegenomen destijds.

Wellicht is dit nieuws van Microsoft toch weer een impuls om hier alsnog iets mee te doen? Ik ben zelf nog steeds van mening dat dit een domme zet van Philips is, je kunt niet vlak na de opmars van 16:9 FullHD televisies verwachten dat de klant - zeker in crisistijd - de knip trekt om "wéér" een nieuw toestel te kopen.
Het ligt anders, 21:9 is alleen maar een van de bioscoopformaten (1:85:1 is er ook een en volgens mij worden er ook wel eens films gelijk in 16:9 uitgebracht). Er is geen enkele aanwijzing dat tv-makers ooit over gaan stappen op iets breders dan 16:9 behalve dan een enkel projectje of reclame.

Dan blijf je dus zitten met een tv waar je 90% van de tijd (als je al 10% v.d. tijd cinemascope films kijkt) moet stretchen(geen optie voor velen) of met zwarte balken zit (bijna de helft v.h. beeld met 4:3 uitzendingen).

Uiteindelijk is zo'n scherm dus alleen voor de fanatieke filmliefhebber, of voor iemand die het geld heeft een aparte film-tv te kopen waar hij dus geen tv op kijkt.
1.85:1 en 16:9 zijn zo goed als hetzelfde, de meeste mensen zullen het verschil niet zien. Sterker nog, de meeste mensen zullen de TV zo ingesteld hebben staan dat 1.85:9 gewoon beeldvullend weergegeven wordt.

21:9 (of 2.35:1) is inderdaad een bioscoopformaat. Of je iets hebt aan een 21:9 TV is heel erg afhankelijk van wat je met je TV doet. Persoonlijk gebruik ik mijn TV vooral voor films kijken en daarnaast wat voor te gamen. Gezien (volgens Philips) rond de 60% van de films in 2.35:1 zijn geschoten is de TV voor mij erg interessant, ik kijk immers 50% van de tijd naar een scherm met zwarte balken, ongeacht of ik een 21:9 of 16:9 TV heb.
Ik denk eerder dat ze hun tijd te ver vooruit waren.
Je ziet 21:9 ook bij monitoren de laatste tijd steeds vaker en ook andere tv-producenten naast Philips hebben inmiddels een 21:9 model in de collectie.
Ik snap ook niet waarom ik steeds overal lees dat 16:9 en 4:3 op zo'n 21:9 tv een 'drama' zou zijn.
Het kijkt prima. Niets mis mee. Of je kijkt met balkjes, of je laat de tv schalen/zoomen.
Het 58" scherm is groot genoeg om een normaal tv-programma op fatsoenlijke grootte te kijken en bij films is het simpelweg genieten.
Ik vermoed eerder dat de prijs van deze toestellen de gemiddelde filmliefhebber er van weg hebben gehouden.
waarom maken ze het als ze het niet gaan gebruiken? is dit voor de toekomst kijken hoever ze kunnen gaan met hedendaagse techniek?
tenzij wij plotseling in villa's gaan wonen hebben wij er niks aan

niet omdat we dan geld hebben maar gewoon omdat onze huizen te klein zijn voor dit soort schermen

we zitten dan te dicht op het scherm wellicht wel leuk voor bedrijven
maar de standaard Nederlandse bewoner heeft hier niks aan
Veel concepten worden ook ontwikkeld om het 'concept'. Een bedrijf doet altijd know-how op en stuit wellicht op andere interessante of nuttige vindingen. Zo is Teflon destijds niet ontwikkeld voor huis- en tuingebruik.

Het is niet echt een technische prestatie. Natuurlijk is een 120" 4k tv wel state of the art. Maar Microsoft wil hiermee vooral hun visie uitdragen. Zo zien wij de (nabije) toekomst qua techniek. Het lijkt niet zozeer te gaan om de achterliggende techniek, maar meer om de 'ervaring'.

Laten we wel wezen, dit spreekt wel meer tot de verbeelding dan een -imposante- specsheet. Helemaal als het neerkomt op de gemiddelde consument.
Zou inderdaad 21:9 kunnen zijn.
Heb het plaatje even in Paint gezet en de pixels van het scherm opgemeten (369 breed bij 160 hoog).
Dat komt bijna exact overeen met 21:9.
Kijk, dankuwel. Zat er net aan te denken om het zelf even te doen (snap niet zo goed dat Tweakers het niet even snel gecheckt heeft). Verder denk ik dat Microsoft hier een prachtige tv heeft neergezet, de trend van dunnere randen en minder tv combineren ze hier met het omvormen van de televisie tot kunststukje aan de muur. Geweldig gedaan met die lijstjes ernaast.
Ik snap het niet. Deze plaatjes waren volgens mij eerder al te zien in een van de reclame filmpjes van Microsoft (of zon filmpje met hun visie over de toekomst). Als die TVs daar hangen in het Envisioning Centre, dan kan het toch gewoon opgemeten worden? |:( Niet door Tweakers misschien maar ik neem aan dat het een kwestie van tijd is voor iemand dat doet. Daarnaast kan het op de foto opgemeten worden. (MS hoeft dus geen duidelijkheid te geven, die kan je zelf creëren).

Ik meet
Onderste en Bovenste
8:3,5 = 16:7 en 8,3:3,5= ongeveer 17:7.
16:7 = 21:9,2 en 8,3:3,5=21:8,855

Gemiddeld geven de twee plaatjes een verhouding van 21:9,0275, dus ja 21:9
Philips heeft hun 21:9 model uit de markt gehaald omdat ze totaal niet verkochten. Niche markt voor patsers, want dagelijks tv wil je er niet op kijken :)
Dat is eigenlijk net wel interessant... Ik roep even een categorie tableds en smartphones... Meerdere fabrikanten hadden dit al geprobeerd, maar achteraf blijkt dat vooral het ecosysteem rondom deze apparaten zeer belangrijk is.

Menig apparaten waren geflopt, en de grote massa hebben ze nooit bereikt. Een andere fabrikant doet het net even wat anders en bied er een mooi ecosysteem omheen, en hop... succes!

MS heeft hier duidelijk een andere insteek dan Philips... we zullen zien, ik ben wel benieuwd..

Maar inderdaad, zonder goede content, of het juiste ecosysteem verwacht ik een Philipsje... of liever een Zunetje...

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 22 maart 2013 11:53]

TV voor film liefhebbers bedoel je ;) Kijk bijna nooit naar dagelijkse tv uitzendingen en als ik dat al doe gaat ie gewoon op de native beeldverhouding. Heb je paar zwarte randen aan de buitenkant, net zoals "jullie" bij de meeste films randen boven en onder het beeld hebben.

Films zien er echt super uit als het een 21:9 film is. Je bent niet meer het halve scherm kwijt aan zwarte balken, maar het volle scherm wordt gebruikt. Dus een 50" scherm, lijkt dan ook echt groot, ipv een 16:9 50" scherm, waarbij je een groot deel van het scherm kwijt bent.

En was tijd terug ook nog eens voordelig geprijsd bij de MM. Dus als filmliefhebber kon ik em niet laten liggen. Echt top scherm. Nog steeds super happy mee.
Ja das waar ook... ik vergat de echte filmliefhebber die inderdaad alleen maar films kijkt. Daar zal het een geweldig scherm voor zijn, want Philips maakt gewoon top tv's. Desalniettemin, het blijft een niche markt. Pas als er genoeg marktaandeel is zal 21:9 een standaard formaat gaan worden, maar dat zie ik echt niet snel gebeuren. Als dat al gebeurt dan zal dat nog jaaaaren duren..
dank je dat je me een patser noemt .... maar ik nodig je een keer uit om divers beeld materiaal te komen kijken ... en het is opvallend hoeveel films op tv in het originele bioscoopformaat worden uitgezonden. maar het leuke is dat ik nu dezelfde reacties krijg als 20 jaar geleden toen ik mijn eerste 16:9 kocht ....
Dat brei ik toch net recht hier boven... ;)
Nice.. Leuke opstelling inderdaad met die schilderijtjes in verschillende maten erbij die "meedoen" met het beeld.. Zelfs ook vloerprojectie zit erbij zag ik op één vd foto's... Doe mij dit setje maar thuis :P
Ziet er echt gaaf uit jammer dat er geen video is zodat we het in beweging zien. Snap ook niet dat er weer zoveel mensen zijn die dit niet gaaf vinden maar dat komt waarschijnlijk omdat het van Microsoft is, in de toekomst zullen er vast ook wel versies komen voor de 'gewone' consument. Ben zelf niet echt een fan van Kinect op de 360 maar op deze manier geïntegreerd zie ik wel zitten, geeft weer een andere kijk ervaring denk ik. :)
Leuk als technological showcase, niets meer niets minder. Ik betwijfel of TV uitzendingen binnen 5-10 jaar naar 21:9 gaan :)
wow. De bloesem op de vloer in de tweede foto maken wel een soort rijke kijkervaring.
Dit (in combinatie met het langwerpige scherm) geeft wel meer het gevoel dat je er middenin zit.

MS lijkt zich te gaan richten op het betrekken van de volledige woonkamer:
video: Microsofts Research-afdeling toont IllumiRoom op de CES

Goede ontwikkeling

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013