Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 27, views: 19.220 •
Submitter: Sleepkever

Onderzoekers van HP hebben een brilloze 3d-techniek voor mobieltjes ontwikkeld. De techniek werkt met grote hoeveelheden kijkpunten, waardoor de weergave meer op die van een hologram lijkt en meer diepte toont dan huidige technieken.

De onderzoekers beschrijven de techniek in wetenschapsblad Nature, in een artikel met de titel A multi-directional backlight for a wide-angle, glasses-free three-dimensional display. Van de huidige technieken voor 3d zonder bril is geen enkele erg geschikt voor implementatie in smartphones, horloges of tablets, meent HP. De vinding van HP verschilt van de veelgebruikte parallax barrier-technologie, die is toegepast bij de Nintendo 3DS-handheld, en de Integral Imaging-technologie met microlenzen voor tv's.

HP maakt voor zijn brilloze 3d-techniek gebruik van een backlight-constructie waarbij een speciale lightguide het licht, afkomstig van led's aan de randen van het paneeltje, in een groot aantal richtingen uitstuurt. Deze lichtgeleidingslaag is daarvoor voorzien van kleine cirkels waarin groeven op nanoformaat geëtst zijn. De lcd vlak boven de backlight fungeert als sluiter. Omdat de ogen van een kijker elk andere pixels zien, kan een 3d-effect worden gecreëerd zonder dat een bril noodzakelijk is.

HP's 3d-technologie voor mobieltjes HP's 3d-technologie voor mobieltjes HP's 3d-technologie voor mobieltjes

Het team gebruikte een lcd met hoge resolutie om passieve en actieve modulatie op 30fps te demonstreren. De pixeldichtheid van dit schermpje bedraagt 88ppi, het 3d-beeld kan vanuit 64 kijkpunten waargenomen worden en de maximale kijkhoek is 90 graden. Het onderzoeksteam heeft ook al doorzichtige handheldprototypes ontwikkeld met een pixeldichtheid van 127ppi en 200 kijkpunten. De hoeken waaronder het beeld te zien is, zouden in theorie op te rekken zijn naar 180 graden en het 3d-effect is tot op een afstand van een meter te ervaren.

Het effect van het grote aantal kijkpunten is dat bijvoorbeeld de zijkant van een hoofd zichtbaar is als een mobieltje van opzij bekeken wordt en de bovenkant bij het kantelen van het toestel. Nadeel is dat de beelden ook met veel camera's tegelijk opgenomen moeten worden: 64 en 200 voor de demonstratievideo's. De kans is dan ook klein dat de techniek op korte termijn in producten wordt ingezet.

Reacties (27)

"Nadeel is dat de beelden ook met veel camera's tegelijk opgenomen moet worden: 64 en 200 voor de demonstratievideo's."

Dat is geen probleem voor 3d-models :)
Dat vraag ik mij af. 64 tot 200 camerahoeken renderen is behoorlijk wat.
Als je in real-time rendert (bijvoorbeeld een UI) kan je wellicht gebruik maken van een soort headtracking maar het lijkt me moeilijk.
Je rendert alleen de hoeken waar naar gekeken wordt. Kan je bepalen met bv een camera in de display.
Erg interessant, de vraag is wanneer zoiets realtime word. 3D Horloge ;)
Hopelijk binnen 2 jaar dus geen noodzaak meer om met een logge telefoon over straat te lopen, maar gewoon een horloge met hologram.
Waardoor iedereen je "scherm" kan zien? Nee dank je...
in principe kan iedereen dat nu ook. Er zullen vast wel manieren zijn om het nog meer prive te krijgen (kijkhoeken etc)
Die moet je dan wel ieder halfuur opladen.
Het is nog steeds zo dat je alleen 'achter' het scherm kijkt. Kijk maar op de video.
De reclame borden van de toekomst!

[Reactie gewijzigd door wokkelz op 21 maart 2013 16:54]

Leuke techniek, maar niet voor iedereen toegankelijk. Wanneer men zoveel kijkhoeken nodig heeft om een goed 3D model te krijgen is het praktisch ontoepasbaar momenteel. Het zou namelijk veel te veel energie vragen van 1) een mobiele soc of 2) de accuduur is drastisch lager. Daarnaast zijn de kosten zo erg hoog, doordat zoveel camera's nodig zijn. Kortom, het klinkt erg leuk en in de nabije toekomst wordt deze techniek beter uitgerust waardoor we over enkele jaren daadwerkelijk hologrammen kunnen zien. Voor nu is het slechts een proof-of-concept.
Ik blijf erbij dat Minority Report een heel leuk idee geeft over media en computers in de nabij toekomst...
Staan dansen voor je scherm met moeilijke handbewegingen (incl benodigde handschoen) zijn al achterhaald imho. Zelfs de TV's in de Mediamarkt kunnen je al volgen zonder handschoenen.

ps. En mag mag toch hopen dat window management beter is in de toekomst want hoe Cruise met die schermpjes moest klooien elke keer.....
Ja, knopjes zijn inderdaad veel makkelijker dan bijvoorbeeld Kinect en het werkt ook veel beter. Touchscreens met feedback zou erg mooi zijn.
De gebruikte techniek is bijzonder maar "brilloze 3D" voor mobiele telefoons is dat niet. LG heeft al een aantal modellen op de markt gehad met deze vorm van 3D (albeit o.b.v. andere technieken). Zie o.a. http://en.wikipedia.org/w..._3D-enabled_mobile_phones
De gebruikte tehcniek ook niet direct, die is alleen nieuw op dit formaat schermen. De techniek lijkt heel erg op Philips' WOWvx technologie die tot een paar jaar geleden ontwikkeld werd voor promotie/reclame/etc monitors.

Sterker nog, ik heb dit bij Philips zelfs wel eens op en 5" schermen werkend gezien.

Het nadeel van deze technologie is dat de resolutie per view laag is. Om te bepalen wat de resolutie is moet je dacht ik de resolutie van het scherm delen door twee keer het aantal views (hoewel het ook wel eens kwadratisch kon zijn).

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 21 maart 2013 16:33]

Heel interessant dit. Ben voor m'n stage in het ziekenhuis van Leeuwarden ism LIMIS (Leeuwarden Institute for Minimal Invasive Surgery) bezig met een onderzoek opzetten naar de waarde van 3D voor laparoscopische (kijk-) operaties waarbij klassiek gewerkt moet worden vanaf een 2D-beeld en dus stereoscopie (3D) mist.

Er zijn al sinds mid jaren '90 een aantal technieken op de markt (actieve shutter glasses, passieve polarization glasses en ook een HUD systeem), maar uit onderzoek blijkt dat onze hersenen naast visuele cues die leiden tot de bekende diepte-perceptie ook anti-cues geven wanneer het oog 'zeker weet' dat iets plat is. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat wanneer met kijkt naar een 2D-afbeelding van een 3D-object met 2 ogen open minder diepte wordt waargenomen dan met 1 oog dicht. Met 2 ogen ziet het lichaam namelijk dit is evident 2D, hier zit geen diepte in (je mist bijvoorbeeld bewegingsparallax en egocentrische depth cues). Andere anti-cues blijken een frame rond een scene te zijn (zoals bij een tv) en een glasplaat voor een scene (ook al is die 3D!). E.e.a. staat duidelijk uitgelegd in een artikel van Hofmeister et al.

De werktheorie is derhalve dat anti-cues of flatness cues voornamelijk ontstaan door het oppervlak en de rand van de te aanschouwen scene. Een werkbare 3D-techniek waarbij beeld dus als een hologram wordt weergegeven in het luchtledige (dus zonder frame of glasplaat) zou voor dergelijke technieken een enorme uitkomst bieden. Om nog maar niet te spreken over de brillen die niet meer nodig zijn (en bij lange operaties best snel willen gaan kriebelen).

Uiteraard is dit nog verre van toepasbaar, zeker gezien de noodzaak tot het opnemen met zoveel camera's. Bij laparoscopie is het met 2 camera's al behelpen. Toch al met al mooie ontwikkelingen.
Hmm, er bestaan al grotere schermen met -voglens mij- (vrijwel) dezelfde techniek. Jaren geleden bij de TU Delft gezien. Ook daar waren er enkele tientallen kijkhoeken en het de getoonde gerenderde animatie moest dus in realtime +/- 100 keer berekend worden. (Er waren alleen wat draaiende tandwielen te zien).
Het scherm had de prijs van een Audi, geen idee wat voor audi..
Dan hebben ze zo'n enorm geavanceerde uitvinding gedaan en hebben ze zo'n lullig filmpje met iemand die het inspreekt alsof ie onder de dekens op zijn slaapkamer zit, bang dat zijn moeder hem hoort. |:(

Maar, ff doorontwikkelen en produceren maar!
Het lijkt me ook wel mogelijk om alleen de kijkhoeken te renderen die ook daadwerkelijk waargenomen worden. Zo zal je met twee ogen maximaal 2x een scene renderen in het geval van 3d realtime graphics.

dit moest een reactie zijn op het artikel niet op Ursamajor. Excuus

[Reactie gewijzigd door Fexxman op 21 maart 2013 16:43]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013