Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties, 27.799 views •

Ontwikkelaar Stainless Games heeft 3,5 miljoen dollar opgehaald bij investeerders. Daardoor kan het bedrijf racegame Carmageddon: Reincarnation niet alleen ontwikkelen voor pc, maar ook voor next-gen-consoles, al maakt de studio niet duidelijk welke consoles dat gaan worden.

Welke partij de 3,5 miljoen dollar geïnvesteerd heeft in de ontwikkeling van Carmageddon: Reincarnation laat de Britse ontwikkelaar Stainless Games niet los. De studio maakt wel bekend dat het dankzij de investering in staat is om niet alleen een pc-versie van de racegame te maken, maar ook een versie voor next-gen-consoles. De studio laat daarbij in het midden of het werkt aan een versie voor de al aangekondigde PlayStation 4 of ook voor de nog aan te kondigen nieuwe console van Microsoft.

De ontwikkeling van Carmageddon: Reincarnation kwam halverwege 2012 van de grond na een succesvolle inzamelactie via Kickstarter. De studio dacht aan 400.000 dollar genoeg te hebben om een pc-versie van de game te maken, maar haalde in een maand tijd 600.000 dollar op. Stainless Games maakte de eerste twee games in de serie, Carmageddon uit 1997 en Carmageddon II: Carpocalypse Now uit 1998. De rechten op de serie waren echter in handen van uitgever SCi, zodat Stainless Games niet zelf kon besluiten om nieuwe delen in de serie te maken. De studio wist in 2011 echter de rechten op de serie in handen te krijgen. Sindsdien heeft het een iOS-versie van de eerste game uit de serie op de markt gebracht.

Een pre-alfa trailer van Carmageddon Reincarnation

Reacties (72)

Reactiefilter:-172067+149+24+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
"Welke partij de 3,5 miljoen dollar geïnvesteerd heeft in de ontwikkeling van Carmageddon: Reincarnation laat de Britse ontwikkelaar Stainless Games niet los. "

Volgens mij is dit bekend? Namelijk Bullfrog Productions co-founder Les Edgar.

"Carmageddon: Reincarnation developer Stainless Games has reached its goal of $3.5 million of additional funding for the game with the help of an investment by Bullfrog Productions co-founder Les Edgar, the studio announced today"

Source:
http://www.polygon.com/20...ional-funding-kickstarter
Leuk, daar 'komt de aap uit de mouw', het spel is dus een ruim jaar naar achteren geschoven voor kloterige consoles?? maar nee we focussen op PC mensen! en de vertraging is vanwege [leugens hier]

Tip: nooit iets backen op Kickstarter, heb zelf 3 projecten gebacked (dit, 3d printer, ouya) alle 3 vertraging, niet nagekomen beloftes, en meer. Kickstarter houd helemaal niet zo goed de boel in de gaten als ze doen voorkomen, in mijn ervaring is Kickstarter niet meer 'help met de ontwikkeling van X in ruil voor updates etc' maar 'gooi wat geld richting X en word vervolgens niet geupdate en daarna teleurgesteld'

Jammer, ik zit ondertussen maar weer TDR2000 te spelen, kunnen ze daar vinden dat het geen goeie game is (niet van stainless namelijk) maar het is in ieder geval nu te spelen, kan ik van hun gehannes niet zeggen, er zou bijvoorbeeld al een beta bij alle backers moeten liggen, en de Android versie (voorop gesteld dat ik vind dat ze geen tijd moeten verspillen aan mobiele versies) had ook al klaar moeten zijn, maar nee we hebben het zo druk met de pc versie en een publisher zoeken.
Ownee, met poorten voor consoles...

Edit: filmpje is trouwens een klein jaartje oud, van het nieuwe pc spel (dus niet de ios versie) en das alles wat ze tot nu toe hebben laten zien kwa gameplay, verder 2x een kort blogje over development, om m'n bovenstaande 'rant' een beetje te onderbouwen, daarbij moet ik ook zeggen dat ik wel nog steeds erg benieuwd ben etc, alleen niet zo blij met hoe ze contact onderhouden met de community, komt niet in de buurt van wat er werd beloofd.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 21 maart 2013 16:24]

Volgens mij zie je Kickstarter niet helemaal in het juiste licht. Je hebt 3 ontwikkeltrajecten gesteund die zich in vroege fase bevonden. Dat er gaandeweg dingen veranderen, tegenvallen of helemaal niet door gaan is een inherent risico. Kickstarter zelf heeft geen enkele verantwoordelijkheid om het proces te begeleiden of backers te informeren. Die verantwoordelijkheid ligt bij de projecteigenaren zelf. En Stainless houdt de backers best aardig op de hoogte. Ja, ze zijn teruggekomen op een eerdere statement dat er alleen voor de pc ontwikkeld zou worden. Maar is dat zo rampzalig?

Dat er extra tijd genomen wordt hoeft helemaal niet erg te zijn. Dat er extra geld is geïnvesteerd zie ik als zeer positief, en dat het spel uitkomt op de next-gen consoles lijkt me ook geen enkel probleem. De nieuwe consoles verschillen technisch gezien niet ingrijpend van de pc, dus het parallel ontwikkelen kan prima verlopen. Door extra tijd en geld te gebruiken voor het project, stijgen de productiewaarden alleen maar en daarmee de kwaliteit van het eindproduct.

Ik zeg: Laat ze zoveel tijd nemen als nodig is om er een vette game van te maken. Aan de pre-alpha-beelden van juli 2012 hierboven te zien, kunnen ze de tijd goed gebruiken.

Je conclusie om maar "nooit iets te backen op Kickstarter" vind ik kortzichtig en ongeduldig. Ik heb een aantal enorm veelbelovende projecten gebacked. Wanneer, in welke vorm en of ze überhaupt uitkomen is afwachten. Het gaat om vertrouwen bij Kickstarter, en er is een risico dat je teleurgesteld wordt.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 21 maart 2013 16:13]

Ik ben blij dat ze nu veel meer geld hebben om C:R te maken en het plan om het zo snel mogelijk op de markt te brengen hebben laten varen en het wat later maar veel beter gepolijst gaan uitbrengen.

Hierbij nog 2 posts van "Nobby" die over dit onderwerp gaan.
http://www.carmageddon.com/comment/37199#comment-37199
http://www.carmageddon.com/comment/37258#comment-37258
Ik hoop alleen dat ze de 'nostalgie' in de game houden, manier van racen, manier van mensen overhoop halen, dat is beetje de core van de game geweest, met natuurlijk de hele gebeuren van auto's aanpassen uit Carma2 :P
Maar ze noemen dit next-gen? Misschien nog vroeg in ontwikkeling.. maar vind het er niet uit zien..

De wereld ziet er zo leeg uit, dat ze een heleboel nostalgie moeten toevoegen voordat dit een leuke game word :o
Maar ze noemen dit next-gen? Misschien nog vroeg in ontwikkeling.. maar vind het er niet uit zien..

De wereld ziet er zo leeg uit, dat ze een heleboel nostalgie moeten toevoegen voordat dit een leuke game word :o
De nieuwe versie krijgt als subtitel niet voor niets 'Reincarnation'. Misschien even opzoeken wat dat is? ;) Hint: het zijn beelden van de oude versie.
Ik denk ook niet dat mensen zitten te wachten op fotorealistisch mensen overhoop rijden, dat gaat namelijk weer helemaal opnieuw allerlei controverse opwerpen.

Ik verwacht dus dat het uiteindelijk product ongetwijfeld nog wel enigszins zal proberen duidelijk te maken dat het niet als realistisch gezien moet worden. Denk dus bijvoorbeeld aan een grafische stijl als die van Saints Row, wat een licht gestyleerde weergave geeft, maar met voldoende realisme om er toch wel goed uit te zien.

edit: moest eigenlijk reactie zijn op DarkUnreal

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 21 maart 2013 14:40]

Ik denk dat je het hier mis hebt: deze game studio hoeft (in tegenstelling tot in het verleden) dit keer met helemaal niemand rekening te houden. Ze mogen het zo controversieel en realistisch maken als ze zelf willen.

In het geval van de PC versie (met kickstarter funding) komt de funding namelijk rechtstreeks van de gamers zelf. En de gamers zelf willen maar 1 ding: vette graphics en een toffe game waarin het doel MENSEN DOODRIJDEN is. De media of politiek kan hierover nog zo over de zeik gaan en het proberen te censureren; in dit geval zal dat niet lukken.

Deze game kan straks online gekocht worden, buiten invloed van distributeurs, winkelketens, censuur door de overheid of investeerders.
De game is er nog niet. Wellicht dat de ontwikkeling nog niet eens gestart is. (haal ik uit de context van het artikel). De video is van de iOS-versie.
Nee, de trailer is een oude. iirc is de IOS versie niets anders als Carmageddon 1 voor mobieltjes. Zo zal ook de Android versie worden.

De trailer was een van de eerste Physics en Render testen dacht ik. Er was lulkraak pedestrians en powerups geplaatst. Het aantal pedestrians on screen zou veel meer moeten worden en de powerups wat tactischer/logischer geplaatst worden.
Het is een filmpje wat pre-alpha is. Staat eronder
Deze was gepost ergens rond het einde van de kickstarter campagne.

De versie voor iOs en de nog uit te komen versie voor Android zijn een regelregechte port van Carmageddon 1, en hebben dus niets met de nieuwe ontwikkeling van Reincarnation te maken.
Wel zullen de levels van Reincarnation gebaseerd zijn op de oude spellen, maar dan in een nieuw jasje.
Het filmpje is gewoon de remake van de eerste Carmageddon voor iOS, zoals aangehaald in de laatste paragraaf.
Ik volg sinds de Kickstarter het nieuws van Stainless op de voet. En de passie waarmee zij hun eigen kindje weer maken is echt geweldig. Ik ben er dan ook zeker van dat alle humor en idiote dingen van de eerste twee Carmageddon's weer gewoon terug komen in dit nieuwe deel :)
Het ziet er uit als een mod voor Carmageddon 2, en dat is in mijn ogen prima!
Als dit een pre-alfa versie voor moet stellen hebben ze inderdaad een lange weg te gaan. Nostalgie moet natuurlijk behouden worden, maar de graphics moeten wel bij de tijd zijn. Anders krijg je een beetje zo'n Duke Nukem Forever verhaal; waar ze de gameplay weliswaar redelijk hetzelfde hebben gehouden maar de waardeloze graphics toch veel roet in het eten gooien.

Als ik Carmageddon op de PS4 wil ga spelen wil ik de ledematen met grote precisie en detail afgereten zien worden. Ik vind het te makkelijk om (bijna) 16 jaar oude graphics even te porten naar nieuwe hardware. Zo makkelijk moeten ze zich er niet vanaf kunnen maken.

Ik bedoel; Carmageddon kwam voor de PC uit. Om dit naar simpelweg naar een next gen console te porten die bereids over PC-hardware beschikt heb je geen $ 3,5 miljoen voor nodig.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 21 maart 2013 14:24]

Dit filmpje komt van rond het einde van de kickstarter campagne, dus de eerste test met collision detection en een physics test, verder stonden ze toen nog erg aan het begin van de ontwikkelings fase. het zal dus nog wel een stuk beter worden.

Ik vraag me alleen wel af of dit de release verder uit gaat stellen omdat ze nu ook de consoles tegelijk klaar willen hebben (met evt extra features)

straks nog eens kijken wat ervan gezegd wordt op het kickstarter forum :P
het is stainless games zélf die de rechten heeft nu en ook genoeg geld, dus wees er maar zeker van dat ze het nodige zullen doen om ons hetzelfde plezier opnieuw te kunnen gunnen.
Ik denk dat ze dat well zal lukken aangezien ze een hoop van de mensen die de eerste delen hebben gemaakt weer hebben aangenomen. Destijds vertrok mijn lead bij Codemasters voor deze game :).
Goeie oude tijd idd, nu maar niet hopen dat het ala tdr is, die vond ik persoonlijk stukken slechter.
TDR was niet van Stainless.. de rechte waren toen al uit hun handen
Nog beter zelfs. Op de website van Carmageddon staat er bij TDR 2000 doodleuk:
"We don't talk about this".
De afbeelding die daarbij staat spreekt boekdelen :P
Bron: http://www.carmageddon.com/history/carmageddon-tdr-2000

Ik heb er alvast het volste vertrouwen in dat men teruggaat naar de gameplay van Carmageddon I & II. Met 3.5 miljoen wordt het natuurlijk geen kaskraker zoals de Need for Speed franchise, maar alles wat ik er al overgehoord heb stemt me vol vertrouwen.

Objectief ben ik niet. Ik heb het project gesteund op kickstarter.

PS: Aan alle critici: de video die tweakers heeft toegevoegd dateert van juni 2012 & dit zijn pre-alpha beelden (ook beelden van de originele carmageddon trouwens).
Hier het origineel : https://www.youtube.com/watch?v=nqwfGqwJlGo

Edit: PS toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Djiezes op 21 maart 2013 13:28]

Ik mis in de video wel die leuke 'pakketjes' waarmee je tijdelijk een extra feature krijgt.. Zou dit uit de game zijn gehaald, of moet dat nog geïmplementeerd worden in de final?
Er is al gesproken over power-ups en deze staan wel op de planning. Er werd op het forum van het spel ook gevraagd naar ideeën voor nieuwe power-ups meen ik, dus ze zijn hiermee bezig.
Het flimpje is een Early Alpha build die je ziet dus ver van klaar maar ga er maar van uit dat ze er komen
De studio laat daarbij in het midden of het werkt aan een versie voor de al aangekondigde PlayStation 4 of ook voor de nog aan te kondigen nieuwe console van Microsoft."
En de Wii U?

[Reactie gewijzigd door DivineOne op 21 maart 2013 12:02]

Wanneer ze zich richten op de PC en Next-Gen, lijkt het erop dat ze voor een serieus project gaan en de Wii-U inderdaad aan zich voorbij zullen laten gaan. Al kan ik me best leuke toepassingen van de exclusieve Wii-U-opties bedenken. Denk aan een kaart van waar alle tegenstanders zich bevinden met hun schade.

Maar de Wii-U moet het eigenlijk gewoon hebben van de Nintendo-games. De overige grote titels zullen voor het gros niet op de Wii U verschijnen, daar is het platform gewoon niet interessant genoeg voor aangezien niet één op één zaken geport kunnen worden. Zeker niet nu het gezien de x86 architectuur waarschijnlijk nòg makkelijk zal zijn om tussen de drie populairste platformen zaken over te zetten.
Zou next gen moeten zijn maar qua hardware kan hij net de Xbox 360 en PS3 verslaan. De GPU is wel wat krachtiger dan die eerste twee. Maar de CPU kan het niet bijhouden. Daar zijn de Xbox360 en PS3 soms zelfs beter.

De PS4 en de nieuwe Xbox hebben zo veel meer power dan de WII U. De Wii U is qua hardware niet echt next gen te noemen.
Die valt voor zowat niemand onder Next gen.
Als je kijkt naar de betekenis van het woord dan heb je helemaal gelijk. De Wii U is dus in principe een current-gen console, net als dat de PS4 en xbox 3 dat zullen zijn op het moment dat ze uitkomen.

De Wii U valt echter gewoon in dezelfde generatie als de PS4 en de xbox3, de vraag is dus gewoon terecht.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 21 maart 2013 12:47]

Dit kan of een enorm succes worden, of enorm floppen. Ik bekijk het in ieder geval met de nodige belangstelling, lijkt me wel weer eens leuk een vernieuwde ouderwetse Carmageddon-game.
Het spel is ook met multiplayer functie. Dus mocht het floppen, de mensen die dit vroeger gespeeld hebben, zullen dit sowieso massaal online gaan spelen.
De studio dacht aan 400.000 dollar genoeg te hebben om een pc-versie van de game te maken, maar haalde in een maand tijd 600.000 dollar op.
Ontwikkelaar Stainless Games heeft 3,5 miljoen dollar opgehaald bij investeerders. Daardoor kan het bedrijf racegame Carmageddon: Reincarnation niet alleen ontwikkelen voor pc, maar ook voor next-genconsoles
Heeft Stainless zich zo vreselijk vergist in de ontwikkelingskosten of is het gewoon zo duur (10-voudige dus) om een Console game te ontwikkelen?

edit: Typo

[Reactie gewijzigd door technomania op 21 maart 2013 12:06]

Hun team scholen in console-programmeren zal al heel wat tijd & geld kosten, console certificaties kosten stukken van mensen,... Maar vermoedelijk gaan ze ook de grafische kwaliteit nu optrekken om beter te kunnen scoren op de consoles.
Geweldig, ik speelde de eerste op mijn mac, daarna over gegaan naar de pc om uiteindelijke terug te komen bij deel 1 op de Ipad. Vind het z'n toffe game dat ik alle kartonnen Boxen nog heb met daarin nog de cd's. En als je deel 1 in je cd speler stopt en naar track 2 ging had je ook nog eens de muziek van de game (als ik het me goed herinner.)
De muziek van de game stond er inderdaad 'gewoon' als audio tracks erop. Had hem ook altijd in de cd speler zitten om te luisteren. Fear Factory is vet ;)
Geweldig. :D

Ik vraag mij af of in Duitsland ze nog steeds verlangen dat voetgangers groen bloed moeten hebben als ze worden aangereden. Het lijkt niet veel maar het was destijds toch wel een baanbrekend spel voor zijn tijd. Een hoop taboe en gedoe er rond om heen. Maar op wat uitzonderingen na zoals op een bepaalde koninginnendag een paar jaar geleden na zien we toch echt niet massaal jonge mensen voetgangers moedwillig over hoop rijden. :+

Ik hoop dat ze een kwalitatief hoog racespel weten neer te zetten, niet alleen maar voetgangers omver rijden maar mooie parcours, verschillende wagens met upgrades en een leuke multiplayer modus.