Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 152 reacties

Uit uitgelekte documentatie over de nieuwe Xbox, die de werktitel 'Durango' draagt, zou blijken dat games op de nieuwe console niet meer vanaf de disk gespeeld kunnen worden. Alle games zouden op de harde schijf van de console geïnstalleerd moeten worden.

De informatie over de eisen die aan het spelen van een game op de Durango zijn verbonden, komt uit door Vgleaks uitgelekte documentatie over de console. De Amerikaanse website The Verge heeft aangegeven dat de inhoud van de documentatie deels klopt met wat de site al wist over de in ontwikkeling zijnde console, maar vraagt zich desondanks af hoe oud de uitgelekte xdk is. Als het om oude documenten gaat, kan er inmiddels al een en ander zijn veranderd aan de Durango.

Volgens de documenten zullen blu-ray-disks gebruikt worden voor de distributie van games, maar bij het afspelen van de game gebruikt de console geen content van de disk meer. De console installeert elke game op zijn harde schijf, maar doet dit terwijl de gebruiker alvast aan zijn game kan beginnen. Volgens het document staat de grootte van de harde schijf nog niet vast, maar zou die voldoende zijn voor een 'groot aantal' games.

Uit de documenten zou niet alleen blijken dat games geïnstalleerd worden, ze zouden ook verklappen dat de nieuwe Xbox niet in zijn geheel uitgeschakeld kan worden. De console zou verschillende spanningsniveaus kunnen aanhouden, maar nooit helemaal uit zijn. Hierdoor kan hij continu verbinding houden met het internet, waardoor software en games altijd up-to-date zijn als de gebruiker zijn console wil gebruiken. Ook staat de console dan meteen klaar zodra de gebruiker wil spelen.

De documenten vermelden verder de implementatie van een nieuwe, verbeterde Kinect-sensor. Dat sluit aan op eerdere geruchten; eind februari verschenen er op VGLeaks al specificaties van een nieuwe versie van Kinect en daarbij werd al vermeld dat de hardware in de nieuwe Xbox zou worden verwerkt.

Reacties (152)

Reactiefilter:-11520140+186+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Zolang de meegeleverde hardeschijf:
A ) groot genoeg is
B ) makkelijk omwisselbaar is
heb ik er geen problemen mee. Tenslotte minder geluidshinder en geen slijtage van de schijfjes...

[Reactie gewijzigd door Zavantas op 20 maart 2013 15:33]

En niet meer hoeven opstaan om discs te wisselen als je een andere game wilt spelen!
Dat staat niet vermeld, mogelijk moet dat nog steeds net als bij de huidige XBOX, anders kan je simpel weg alle games een keertje lenen.
Niet als de game online aan je account gelocked wordt natuurlijk. Er gingen ook al geruchten dat ze 2e hands verkoop onmogelijk wilden maken, dus het is een mogelijkheid (al hoop ik van niet).
Echter is het verbieden van 2e hands verkoop in europa verboden. Wat ook al eerder vermeld is op tweakers in: http://tweakers.net/nieuw...enties-is-toegestaan.html. Dit geld voor alle software. Volgens mij moet steam zelfs ook met een aanpassing komen..
Tja 2ehands verkoop verbieden of gewoon onmogelijk maken zijn 2 verschillende dingen. als alle games gewoon gekoppeld worden aan en account dan kun je ze moeilijk nog verkopen.

Ik heb een hele reeks (PC)games die je voor gebruik moet koppelen, en vervolgens kun je er niets meer mee behalve inclusief account verkopen.
Volgens mij was het enige gevolg dat je je account nu officieel in Nederland mag overdagen.

Maar niemand verkoopt in de praktijk z'n hele account. Vervolgens is op dezelfde manier de steam markt opgezet, je krijgt nu de optie om een game als je die niet speelt door te ruilen / te verkopen, maar in de licentievoorwaarden van iedere titel op steam staat gewoon een bepaling die aangeeft dat na activatie de sleutel niet meer ontkoppelen is.

Ach, 2e handse verkoop zit er niet meer in, maar steam / origin / w/e voor accountje wissel binnen vrienden / familie is nog steeds mogelijk. Als ik op vakantie ben of andersinds meer dagen dan 4 weg ben van m'n game pc speelt er iemand anders m'n steam games of met m'n BF3 / MOHWF. En zo speel ik weer andere titels van anderen die ik zelf ander pas later uit de koopjesbak zou vissen. Dit was eerst ook in strijd met de regeltjes van Steam etc, maar dat is dus nu niet meer het geval.
Echter is het verbieden van 2e hands verkoop in europa verboden.
Daarom gaan ze mogelijk ook de gebruikersovereenkomst e.d. veranderen zodat het woordje 'kopen' er niet meer in voorkomt. Daarnaast, ze mogen 2ehands verkoop niet verbieden, maar ze hebben niet de plicht om het te faciliteren - zie bijvoorbeeld Steam. Volgens de uitspraak mag je digitale games doorverkopen, maar Steam is niet verplicht om dat te faciliteren (en doen dat dus ook niet).
[...]


Daarom gaan ze mogelijk ook de gebruikersovereenkomst e.d. veranderen zodat het woordje 'kopen' er niet meer in voorkomt. Daarnaast, ze mogen 2ehands verkoop niet verbieden, maar ze hebben niet de plicht om het te faciliteren - zie bijvoorbeeld Steam. Volgens de uitspraak mag je digitale games doorverkopen, maar Steam is niet verplicht om dat te faciliteren (en doen dat dus ook niet).
Dat gaat ze dus niet helpen voor games die je (fysiek) in de winkel koopt. Want daar krijg je namelijk de EULA niet vóór de aankoop te zien en is die EULA in Europa dus ook niet rechtsgeldig.

Voor games die online worden verkocht is het wel een mogelijkheid, dat je in plaats van een 'aankoop' een éénmalige betaling doet en daarmee een lifetime subscription afsluit.
Mij kan het niet eens zoveel schelen, al is het alleen dat ik het stoer vind staan als ik een flinke dosis spellen op mijn Steam account heb staan.
Zo stoer is het niet, ik zie het als zoveel overbodige aankopen waar je niets meer me doet.
Ga daar maar niet van uit. Net als bij de huidige Xbox360, moet de disc er waarschijnlijk inzitten ter controle bij begin van elk spel, anders kan je het niet starten. Als dit niet zo zou zijn wordt het uitwisselen van games wel heel makkelijk.
tenzij je digital copy's koopt echter zul je die licenties alleen door kunnen verkopen als jij je console verkoopt met je account
Dat weet je niet. Wellicht zit er een license tranfer optie bij. Gezien de ontwikkelingen in de EU zal dat hier wel moeten.
Nee hoor. Het is weliswaar zo dat licenties overdraagbaar zijn, en dat de leverancier niet mag verbieden dat een licentie doorverkocht wordt, maar er staat nergens dat de fabrikant dit ook moet faciliteren.
Als dit wel zo was zou bijvoorbeeld Steam, PSN, Xbox Live en alle online digitale shops in overtreding zijn. Aangezien er over dit laatste voor zover ik weet nog geen gerechtelijke uitspraak is geweest hoeft Microsoft helemaal niets te regelen om overdracht van digitaal gekochte spellen toe te staan.

[Reactie gewijzigd door TheKmork op 20 maart 2013 15:59]

Er staat dat de 2e hands koper, dezelfde rechten en service moet krijgen als de originele koper.
1. Article 4(2) of Directive 2009/24/EC of the European Parliament and of the Council of 23 April 2009 on the legal protection of computer programs must be interpreted as meaning that the right of distribution of a copy of a computer program is exhausted if the copyright holder who has authorised, even free of charge, the downloading of that copy from the internet onto a data carrier has also conferred, in return for payment of a fee intended to enable him to obtain a remuneration corresponding to the economic value of the copy of the work of which he is the proprietor, a right to use that copy for an unlimited period.

2. Articles 4(2) and 5(1) of Directive 2009/24 must be interpreted as meaning that, in the event of the resale of a user licence entailing the resale of a copy of a computer program downloaded from the copyright holder’s website, that licence having originally been granted by that rightholder to the first acquirer for an unlimited period in return for payment of a fee intended to enable the rightholder to obtain a remuneration corresponding to the economic value of that copy of his work, the second acquirer of the licence, as well as any subsequent acquirer of it, will be able to rely on the exhaustion of the distribution right under Article 4(2) of that directive, and hence be regarded as lawful acquirers of a copy of a computer program within the meaning of Article 5(1) of that directive and benefit from the right of reproduction provided for in that provision.
Bron

En ja, Vrijwel alle games bedrijven trekken zich hier op het moment niets van aan.
Je krijgt een activatie code die je aan je account locked. Dan is je BR niks anders dan een install buffer. En niet je licentie. Je kan je BR door verkopen maar dat is je game niet. Dat is je activatie code. En daarmee kan je dus zonder schijf je games spelen.

Voordeel hiervan is dat je bij populaire game release je de DL servers niet plat liggen. En of flink ontlast worden.
Uiteraard moet er gevalideerd worden dat je de game ook echt bezit door de originele disc er in te doen.
Je kunt ook op andere manieren valideren, er worden bijvoorbeeld ook spellen digitaal mee gegeven bij een console. Deze valideer je ook niet met een cd/dvd?

Als MS dit systeem toevoegd aan een gekochte disc kun je vervolgens zonder disc gamen.
Ja maar dan stop je ook meteen de doorverkoop van de originele discs omdat uit lenen dan idd in eens heel simpel is.
Na, und? Dat is op de PC al jaren schering en inslag, het is slechts een kwestie van tijd voor de console daar ook aan gaat geloven hoor.
Het is nog niet bekend of je daadwerkelijk het game kan starten zonder dat de schijf in de drive zit. Het kan best zijn dat je toch de disk in je Xbox moet hebben zitten, ook al wordt deze niet gebruikt om content af te lezen.
Maar het is wel een goede evolutie. Ze zullen echter wel voldoende grote schijven moeten plaatsen, zeker voor mensen die een uitgebreide gamescollectie hebben.
Mijn huidige Xbox heeft een 250GB schijf en die is verre van vol, zelfs met de games die ik op dit moment geïnstalleerd heb.
Games zullen alleen meer groter worden waarschijnlijk ;)
Battlefield 3 met alle DLC is op de PC al een 35GB..
persoonlijk zie ik liever 2 discs, 1 ssd van zeg 32 GB, en een HDD voor de installs en andere media. als je de game opstart wordt alle info als 1 strom data (en dus snel) van de HDD naar de SSD geladen, en dan kan daar snel overheen gelezen worden tijdens het gamen,

dat zou het veel makkelijker maken grotere gebieden te streamen, en ook engines zoals IDTECH5 zouden hier enorm van profiteren.

oftewel disc erin,
begint alles te schrijven naar de SSD, en je kan gaan gamen na een paar seconden de essentiele files te hebben gekopieerd.
klaar/terwijl met gamen wordt de data ook opgeslagen naar de HDD. (essentieel een .iso file)
en verwijderd van de SSD (behalve waar je mischien net was? dus de compressed current ram state mogelijk zelfs...)

wederom gamen de levels laden vanaf de HDD en de streamen naar de SSD. en na 10 seconden dus nooit meer laadtijden.
Mja, maar dat zou betekenen:

- Disc erin, schrijven naar SSD.
- Onderbreek het spel bij het titelscherm, ramdump.
- SSD eruit, status is vervolgens inlaadbaar op andere consoles game is klaar voor piraterij.

Optische media is gewoon niet meer van deze tijd. Downloadsnelheden komen tegenwoordig al redelijk in de buurt van die van DVD spelers als het om kleine bestandjes gaat.

Een SSD is leuk om of je OS of een hele applicatie vanaf te laden, maar wat je nu voorsteld is wel erg veel tijdelijke schrijfacties op een erg kleine SSD, die dus binnen de kortste keren opgeschreven zal zijn en zal degraderen.

Een grote SSD waar al je games op passen is nu simpelweg nog te duur, een ¤100 consumenten product is nog te duur voor in een console.
Liever gebruiken ze een moderne snelle hardeschijf waar je gewoon alles heen kan sturen en leveren ze single install USB sticks met licentie in de code.
Én kleinere doosjes, én een snellere installatie.
denk dat dat wel meevalt ik heb het meer over een soort veredelde swapfile,
waar op gecached kan worden, en deze hoeft niet leeggemaakt te worden bij het afsluiten, alleen als er weer ruimte nodig is. meestal spelen mensne maar een paar spellene cht veel, dus dat is geen probleem.

verder bestaan er al een tijdje caching SSD's welke de veelgebruikte bestanden op een PC cachen naar een SLC SSD of een extra overgeprovisioneerde MLC SSD. dat kan hier dus ook prima.

en op zich is 16 GB extra cache al super, dat naast het ram van 4/8 gig zorgt ervoor dat je gewoon extreem veel zou kunnen precachen, en dus flink wat winst zou kunnen boeken.
Is het dan ook zo dat de fysieke spellen er niet in hoeven te zitten op het moment van spelen?
(ik heb zelf geen xbox maar dit is op dit moment bij sommige spellen toch het geval?)

overigens vind ik de niet-uit kwestie kwalijk, als dit als feature gebracht word zou het een leuke toevoeging zijn maar om dit "verplicht" te maken vind ik te ver gaan. Het zou toch niet zo moeten zijn dat je de stekker eruit moet halen om je console helemaal af te sluiten?
Bij de XBOX 360 moet je de game ook fysiek erin hebben zitten als je hem gaat spelen.
Anders is het wel heel simpel: spel lenen, installeren op je harddisk en je hebt een gratis game.
Mijn ipTV-receiver kan ook niet helemaal uit, behalve als ik de stekker er uit trek. Mijn mediaplayer idem. Ook mijn 360 kan ik met de afstandbediening aan zetten, ook al staat die uit.

Zie het meer als een WOL-feature, die op de achtergrond lekker updates binnenhaalt.

Het is bij de 360 zo dat je games beter ook kopieert naar de HDD, maar wel de disc er in moet hebben wil je daawerkelijk af gaan spelen.

Een HDD van 320/500GB is zo duur niet meer, en daar zul je aardig wat BR-content op kwijt kunnen(Ik twijfel hoe veel games de volle capaciteit van het medium gaan gebruiken)
Is het dan ook zo dat de fysieke spellen er niet in hoeven te zitten op het moment van spelen?
Als de discs er niet in hoeven te zitten ter verificatie, dan zijn er twee alternatieven:
- de game wordt gelinkt aan een uniek ID nummer van de console;
- de game wordt gelinkt aan een Microsoft XBox account.

Beide alternatieven maken het doorverkopen van een game eigenlijk onmogelijk. De eerste optie lijkt nog wel op dat Office 2013 licentie-prutsidee.
Ik ben benieuwd wat het wordt.
Dat moeten wel HDDs van een paar TB worden.

Daarbij kan je elke console geheel uitschakelen door de stekker uit het stopcontact te trekken.
Ik zou qua hardeschijf-formaat gokken op een 250 tot 750GB, gezien de verwachtte prijs van de consoles (ps4 zowel als durango). Spellen die je op retail discs koopt zullen wel 10 tot 50 GB zijn, maar in marketingtermen kan er dan alsnog gezegd worden dat er "een groot aantal games" op de schijf past. Die uitspraak is namelijk zo relatief dat het niks zegt.

Ik vraag me af wat het verbruik zal zijn wanneer de console in standby-modus is. Het idee van snel kunnen starten met gamen en automatische updates terwijl je afwezig bent staat mij wel aan, maar het gevoel dat dat ding altijd "aan" staat weer niet. Mijn PC en PS3 doe ik ook gewoon uit als ik er niet mee bezig ben; voorkomt toch verspilling van energie.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 20 maart 2013 15:50]

Bij een 250 Gb HDD kun je dan maar 4 games installeren en niet eens meer games uit Xbox Arcade kopen. Krijgt MS gegarandeerd gezeik mee. Zal wel vanaf 1TB zijn neem ik aan. Mocht dit uberhaupt waar zijn.
4 games? 8)7
Grootste spel dat ik al gezien heb is battlefield 3 met alle patches & dlc = 35GB,
Meeste games zijn zo'n 5-15GB..

aan 15GB per spel zit je dan aan een 16 spellen voor 250GB
Nu nog, ja, maar met de volgende xbox kunnen de games een stuk groter worden (gezien het apparaat technisch ook meer zal kunnen)
Computers kunnen nu al een stuk meer dan wat de volgende generatie consoles zal kunnen.. Ze zijn dan ook meer gericht op de software kant (de consoles) ;)
aan de andere kant is het nu maar al te irritant voor mensen die vrij weinig op hun console gamen (zoals ik) dat ze eerst een half uur updates moeten downloaden, alvorens ze een spel kunnen spelen.
of gewoon een stby killer gebruiken.. Zo heb ik in mijn TV kast zo'n stekkr blok met een aan uit schakelaar.. Behalve mn routeer/modem/en Mac mini gaat alles uit :) oke oke.. alarm klok en koelkast na dan..
maar een bd van 50 gb even overzetten naar een HDD, dan zit het al gauw vol.
Dus dit lijkt me echt onhandig werken :s en het duurt ook nog een verschrikkelijk lang om over te zetten.
Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van de grootte van de HDD. Als dit 3Tb word dan kan je wel even voort. Daarnaast staat er niet in het artikel of er van single- of dual-layer blu rays gebruik gaat worden gemaakt, want dat scheelt ook al weer 25Gb (max).
Nee.. Het is niet omdat een blu-ray 50GB kan bevatten, dat deze dit ook heeft..
Op de PC kan je dit makkelijk zien, meeste spellen zijn rond de 5-15GB.. BF3 met alle DLC en patches is een 35 GB.
Lees ik het verkeerd, komen er geen discs meer uit voor de xBOX?
maar gewoon via wat installeer je ze dan ? of is het van een bd naar hdd overzetten en dan spelen zonder bddisc wat voor nutteloze actie is dat dan?

En als het via de download gaat, verwacht ik wel goedkopere prijzen voor de games dan...
Schijfjes komen wss wel nog uit op blue ray maar hun data wordt meteen op de HD van de xbox geinstalleerd zodat je enkel hij enkel nog maar het schijfje nodig heeft om het spel op te starten of enkel te installeren. Beetje zoals pc games dezer dagen werken. Niet geheel overwacht dat men deze richting inslaat.
Niet alleen dat, de ps3 heeft grote problemen met een aantal games omdat de bluray lezer veel te traag is. Dat zullen ze dus wel proberen te voorkomen
Of je *leest* het artikel.
Volgens de documenten zullen blu-ray-disks gebruikt worden voor de distributie van games, maar bij het afspelen van de game gebruikt de console geen content van de disk meer.
Waarschijnlijk zullen ze gewoon op disc te koop zijn, en zodra je het schijfje in je console stopt zal hij alle content + updates op de harddisk zetten.
Je leest verkeerd :)
Gaat erom dat je de games niet meer actief van een DVD/Blueray zal afspelen maar vanaf de harde schijf.
Je leest het verkeerd.
Je koopt nog gewoon een disc maar moet die naar HDD kopieren om hem te spelen.

Idee erachter is 99% zeker dat men de game makkelijker kan patchen als er bugs inzitten.
Tegenwoordig komen zo vaak updates uit voor een game dat dit een logische stap is. Ze kunnen dan makkelijk de game patchen via Internet als hij op de HDD staat. De disc patchen is niet zo handig ;) en de game op de disc en patches op de HDD is ook moeilijker te regelen/onderhouden.
Op zich heb ik hier geen problemen mee, als je er dan maar wel een eigen HDD in kan gooien. Want de HDD prijzen die MS rekende voor de X360 zijn natuurlijk best schandalig. Ook zou het dan wel zo fijn zijn als er dan ook geen game disc meer in de drive aanwezig hoeft te zijn, maar dat zal wel wishfull thinking zijn.

"ze zouden ook verklappen dat de nieuwe Xbox niet in zijn geheel uitgeschakeld kan worden"

Daarvoor heb ik dan ook al jaren een schakelaar op mijn stekkerdoos zitten :)
Dacht dat men alleen boos was op apple voor 300 euro voor een 1Tb hdd te vragen :+

Anyway.. Ik denk dat er wel een 1TB of grotere HDD in komt. Heb nu een 320 Gb schijf maar die is ook almet 75% gevuld. Zeker als games groter worden is het wel handig om een grotere HDD te hebben
De hoop voor een SSD als HD kunnen we nu waarschijnlijk wel laten varen. (indien de hardeschijf een paar TB's aan ruimte bevat)
Waarschijnlijk zal het een hybrid HD met cache zijn die groot genoeg is om het spel in te laden. Scheelt warmte, lawaai en stroom en daarnaast krijg je er snelheid voor terug.

Edit: Ten minste dat zal ik doen als MS zijnde..

[Reactie gewijzigd door Deveon op 20 maart 2013 15:48]

Betekend dit ook dat je games voor een gezellig avondje mee kan nemen naar iemand anders, of zou de game (net als een soort serial) verbonden worden aan je xbox? Wat zou betekenen dat je elke game maar op een console zou kunnen installeren....
Dat is voor de nieuwe xbox nog niet bekend. Er kan gekozen worden voor een structuur waarbij de disk altijd in de drive moet zitten, maar er wel vrij gespeeld kan worden op meerdere consoles (niet tegelijk dan uiteraard). Oftewel net als bij de huidige consoles dus.

Een andere optie zou zijn: online authenticatie / DRM / koppeling aan je account. Als zo'n koppeling er komt en niet ongedaan gemaakt kan worden, dan zou dat het einde betekenen van tweedehands handel. Zelf verwacht ik dat het niet zo ver zal komen, en Sony heeft al aangegeven dat ze geen harde belemmeringen op dit gebied gaan inbouwen in de PS4. Microsoft zal dit voorbeeld vast volgen, want tweedehands gaming is een heet hangijzer voor gamers (en terecht).

[Reactie gewijzigd door geert1 op 20 maart 2013 16:17]

Als ik nu in mijn glazen bol kijk voorspel ik geen makkelijk verwisselbare harde schijven en officiele Microsoft-schijven van 300 euro. Kunnen ze hun userbase lekker driedubbel laten betalen.
Ik vrees er ook voor, maar dat zullen ze dan wel merken aan hun 'trouwe' klanten die dan misschien toch eerder geneigd zijn naar de concurrent over te stappen, mits Sony dit ook niet toepast.
Mag dit wel met EU milieu wetten?

Volgens mij moesten namelijk alle apparaten tegenwoordig gewoon uit gaan als ze standby gaan, in de zin van maximaal 0.01 watt gebruiken, en dus niet in halve slaapstand van 1~5 watt 24 uur per dag = 120watt per dag...

120 watt per dag alleen voor DRM controle (met patch updates als slecht excuus) gaat nooit goedgekeurd worden door de EU, dat is erg doorzichtig...
De PS3 en Wii U doen precies hetzelfde
Dat altijd standby is niet voor niets. Het is gewoon weer een of andere DRM doos die altijd aan moet staan.
Dat hoeft echt niet. Er zijn nog wel andere mogelijke voordelen te noemen.
Kortere opstart tijd
Software update zonder dat je er iets voor hoeft te doen of het merkt
Berichten ontvangen zodat je ze gelijk ziet dat je berichten hebt als je thuis komt
En zo nog wel wat dingen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Games

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True