Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 154, views: 36.858 •
Submitter: HikariMisako

Logitech heeft nieuwe, op gamers gerichte randapparatuur aangekondigd. De nieuwe G-serie van Logitech bestaat uit vier muizen, twee toetsenborden en twee headsets. Een aantal van de apparaten is een opgefriste versie van al bestaande invoerapparatuur.

Logitech zegt bij het ontwerp van zijn nieuwe G-lijn wetenschappelijke tests te hebben uitgevoerd. Dat heeft erin geresulteerd dat de muizen zijn voorzien van een coating die het kleven van de hand aan de muis moet voorkomen. Daarnaast zouden de voetjes onder de muis minder wrijving opleveren, waardoor de muis vlotter over het oppervlak glijdt. De vier muizen hebben van Logitech de typenummers G100s, G400s, G500s en G700s meegekregen. Afgezien van de 's' als achtervoegsel zijn deze typenummers gelijk aan die van de vorige serie gamersmuizen.

Logitech G-serie 2013 Logitech G-serie 2013 Logitech G-serie 2013 Logitech G-serie 2013

De G19s- en G510s-toetsenborden hebben ten opzichte van de momenteel nog beschikbare G19- en G510-toetsenborden een licht gewijzigd ontwerp. Daarnaast heeft Logitech een uv-coating op de toetsen aangebracht, die voor meer duurzaamheid en controle moet zorgen.

Logitech G-serie 2013 Logitech G-serie 2013

De headsets tot slot, krijgen de typenummers G230 en G430 mee. De G230 biedt stereogeluidsweergave en wordt aangesloten met een 3,5mm-jack. De G430 kan 7.1-Dolby-surroundgeluid weergeven en via usb op de computer worden aangesloten. Bij beide headsets zijn een volumeregelaar en een knop om de microfoon te dempen op het snoer aanwezig.

Logitech G-serie 2013 Logitech G-serie 2013

De nieuwe muizen, toetsenborden en headsets komen begin mei 2013 voor onderstaande prijzen beschikbaar in Europa.

ModelPrijs in euro's
G700s 100
G500s 70
G400s 60
G100s 40
ModelPrijs in euro's
G19s 200
G510s 120
G430 80
G230 60

Reacties (154)

Reactiefilter:-11540149+175+25+30
En ze hebben nog steeds de shift \ Z layout, weer worden de websites volgegooid met de US-int layout zoals op het plaatje was dus _niet_ de definitieve layout is die Logitech in Europa verkoopt.

Mocht ik dus overstappen (niet dat het hoeft, G19 werkt nog toppie), wordt het dus wr eentje uit de US halen. :/

edit, verkeerde slash :$

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 20 maart 2013 14:30]

Zolang Logitech inderdaad geen normale layout meer levert, weiger ik ooit nog een toetsenbord te kopen van deze gasten.

Laatst kwam er nieuws naar buiten dat het slecht gaat met Logitech op de europese markt. Nou Logitech, hier heb je in ieder de voornaamste reden waarom heel veel mensen liever niet jullie toetsenborden kopen. In de hoop dat er iemand meeleest.

Fabrikanten, luister naar uw publiek.
geloof er niks van dat dat de reden voor het teruglopen op de EU markt te maken heeft met een andere lay-out waar slechts een handjevol mensen cht over struikelt, het overgrote deel past zich gewoon aan.

edit: zie de reacties hieronder... spreekt voor zich denk ik ;)

[Reactie gewijzigd door shameete op 20 maart 2013 14:27]

Wat ook nog belangrijk is, is of de toetsenborden mechanisch zijn.
Die nieuwe headsets zien er trouwens een stuk beter uit dan de G35.
Ik denk dat de dalende markt vooral te maken heeft met het gebrek aan vernieuwing. Zo interessant meer kan er niet meer verbeterd worden in de huidige markt van muizen en toetsenborden.

Het meeste waar ze nog verbeteringen in aan kunnen brengen is het uiterlijk van het toetsenborden en muizen, ik wordt niet echt enthausiast van de logitech gaming toetsenborden, terwijl ze kwalitatief wel goed zijn.
die 400s is letterlijk een MX518 maar dan zonder de vlekjes.
ja, eindelijk weer een nieuwe! :). Die heeft de thumb-buttons aan de zijkant tenminste op de juiste plek.

edit: de Nieuwe g19.. 200 euro? Hoe fancy dan ook, 200 voor een membrane keyboard?

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 20 maart 2013 15:38]

Ja, _alweer_ een nieuwe... Waarom? Omdat ze domweg de support voor oude muizen uit SetPoint halen. Mijn allereerst MX muis (precies dezelfde eigelijk) word niet meer ondersteunt, tja dan moet wel een nieuwe kopen. Terwijl ik het nog steeds de fijnste muis vind die ik ooit heb gehad.
Allez Allez, haal je toch een oude versie op? (google is your friend).

Ik heb mijn oude MX muis ook moeten wegdoen, maar die was gewoon op :p. Blijven toch mijn favoriete muizen om te werken en gamen. Het toetsenbord vind ik wel fijn, maar overpriced.

support van Logitech is trouwens super. Naar een jaar een toets los van mijn G15 toetsenbord, door mijn fout dan nog stuk gedaan ook. netjes een nieuw toetsje gestuurd door die mannen.
Ja mijn oude MX vond ik ook geniaal. Maar de G500 vind ik eigenlijk ook zeer goed. De ergonomie leek wat minder, maar uiteindelijk ben ik hier heel tevreden over.
Enige dat me stoort is dat die verdomde kabel maar in zijn geplooide vorm blijf (van in de verpakking dat is er nooit uitgegaan)
je kan de kabel goed verwarmen met een haardroger en dan recht trekken bijvoorbeeld met boeken dat de kabel strak blijft dan gaat die met het afkoelen deze vorm houden

auto bouwers doen dit ook al jaren zo
Had ik ook aan de hand met mijn G500 van 3 jaar oud, de kabel was zeer sterk geplooid in de doos en deze harde 'plooien' waren er niet uit te krijgen, zeer irritant.
Sinds kort had de kabel het zelfs helemaal begeven, maar dankzij de uitstekende klantenservice van Logitech heb ik een volledig nieuwe G500 gekregen. Deze nieuwere versie heeft een iets makkelijker plooibare kabel, dus misschien is het ontwerp onlangs aangepast.

Het probleem met falende kabels was een zeer bekend probleem bij de G500, en de muis had nog een aantal andere veel voorkomende defecten. Hopelijk lossen ze die ook op met de nieuwe muizen, ipv enkel maar de 'look'.

Ik vind de oude versies trouwens mooier, deze zijn een beetje te 'kinderachtig'.
@ Seroo

Inderdaad, viel me ook direct op.
De MX518 (vroeger de MX516) is gewoonweg terug van naam veranderd. Zodat ze waarschijnlijk weer de support kunnen weglaten in hun drivers zodat je terug een nieuwe met kopen.

Had gehoopt dat je bij de opvolger het muiswieletje eindelijk ook zijdelings kon laten scrollen/duwen. Ziet er niet naar uit dat ze gedaan hebben :(
Ik heb er verschillende gehad en vind ze kwalitatief helemaal niet zo goed. Het zijn goedkope toetsenborden met een vervormd en beschilderd stuk plastic. De software die erbij zit is ook niet om van te dromen.

Daarbij komt het vaker voor dat de kabeltjes aan de binnenkant snel loslaten als het toetsenbord niet altijd helemaal stationair op een bureau staat.

Al met al zijn het grappige gadgets, maar vind het meer commercie dan kwaliteit.
Uiteindelijk zijn al die lichtjes en knopjes ook alleen maar leuk voor een tiener LAN party of zo, en voldoet een setje als deze prima:

pricewatch: Trust DS-3400D Wireless Optical Deskset

Gaat maanden mee met n batterij en intensief gebruik.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 20 maart 2013 15:45]

Sommige mensen stellen nou eenmaal andere eisen aan hun equipment.
Ikzelf ga meestal voor stylish maar nog steeds geschikt om wat te gamen.
Anderen gaan resoluut voor gaming en omgekeerd.

Ik ga bvb ook nooit meer een wireless muis kopen, hoe je het ook draait, er zal altijd een batterij inzitten die voor meer gewicht zorgt, ik wil gewoon een hele lichte ergonomische muis zonder op zo'n notebook prulletje te moeten klikken.

[Reactie gewijzigd door Pure_evil op 20 maart 2013 18:42]

Ik vindt het echt onhandig. Die '\' er tussen. Mijn laptop heeft dat ook, die komt toevallig uit duisland dus heb ook qwertz. Maar veel games gebruiken de linker shift, en een kleine shift is dan gewoon verdomd onhandig omdat je veel eerder mis zit.

Gezien dit gericht is aan gamers weet logitech heel goed wat ze doen.
Die kleine shift was inderdaad even wennen en eerst was ik er ook niet van gediend. Maar als je er eenmaal aan gewend ben kan je als gamer die extra toets bij je linkerhand wel waarderen. Het is de ideale push-to-talk toets!
Belg hier, altijd al gewoon om kleine shift te hebben, het is maar hoe je het geleerd hebt denk ik. Het voordeel van hem NOG makkelijker te vinden weegt (imo) echt niet op tegen het gemis van <>\ op die plaats :)

Edit: foutjes

[Reactie gewijzigd door Pure_evil op 20 maart 2013 18:42]

Ik wacht liever op een waardige opvolger van mijn MX Performance muisje. Op zich een fantastisch apparaat maar de foward- en back knoppen zitten wat te hoog waardoor ik er af en toe niet hard genoeg op druk.

Die gamemuizen zien er op zich wel stoer uit, maar ik hoef al die (voor mij-) onnodige poespas niet.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 20 maart 2013 15:18]

Sorry maar de lay-out interesseert me echt geen bal.

Het is inderdaad meer het uiterlijk die ik zo 2010 en ouder vind. Dat past gewoon echt niet meer tussen de producten die fabrikanten nu op de markt gooien. Wel jammer, heb nog de g9 laser mouse en doet het nog prima. Hoef voorlopig niet over te stappen voor zoiets als dit.
ik heb zelf een logitech muis en tb (bluetooth)
de reden dat ik niet weer een product zal kopen van logitech is dat ik deze hardware niet kan pairen met andere dongels en dat de storingsgevoeligheid echt belachelijk is.
heb ik de ontvanger in m'n pc met het tb ernaast, blokkeerd het tb op de meest onhandige momenten waardoor ik dus niet meer kan wegspringen voor rondvliegende kogels of Uberhaupt nog een stap kan zetten (dit is te omzeilen door de ontvanger met een usb kabel vlak naast het tb te leggen (oftwel je hebt alsnog een kabel naar je tb lopen, draadloos my @$$...)
de muis heeft wel allerlei leuke functies en snelheids settings maar hij is minder gevoelig als een standaard el cheapo 5,- muis en werkt ook alleen op een muismat (mijn oude razor werkte op alles en was belachelijk gevoelig en was nog eens 20,- goedkoper)

nu gebruik ik dus een action tb van 3,- en een hp muis van een aantal jaar oud en daarmee kan ik beter spelen als een logitech set van over de 100,- puur omdat hun een paar cent willen besparen op een ontvanger en geen vrijheid geven om een betere ontvanger te gebruiken

ook heb ik een logitech h800 headset dat gepaired met m'n telefoon door het hele huis bereik heeft (als ik de telefoon op mn slaapkamer laat bijv.) maar met de ontvanger van logitech kan ik net een paar meter voordat het begint te kraken en te haperen.
hierbij moet ik wel eerlijk zeggen dat de headset zelf wel erg fijn is, prima accu heeft en zeer goed geluid produceert.

ik denk dat ze zichzelf overschat hebben en dachten dat klanten hun rotzooi wel zouden blijven kopen nu ze eenmaal een beetje een goede naam hadden.
als ik dit soort gedoe wilde hebben met hardware had ik wel "lokitek*" uit china besteld o.i.d.
*knipoog naar die slechte chinese rip-off namen
Persoonlijk vind ik die backslash niet zo heel erg, Ik gebruik deze nou juist voor bijv. Push-To-Talk in TeamSpeak.

Laatst heb ik de G710+ mechanische toestenbord van logitecht gekocht (ook met de backslash) was in het begin even wennen maar is superhandig voor die push-to-talk.

zo hoef ik bij de meeste games niet mn hele toestenbordindeling te veranderen wil ik
een makkelijke maar snelle toests hebben voor TeamSpeak.
"shift / Z layout"

Ik begrijp het even niet, wat bedoel je met "shift / Z layout" en hoe is dit juist wel of niet goed?
De toetsenborden die bij ons verkocht worden hebben links achtereenvolgens Shift, \ (backslash geen forward slash) en Z.

Dus niet zoals op de plaatjes hierboven een brede Shift-toets.

Maargoed, dat is niet het enige verschil. In deze versie is de Enter-toets breed en neemt in de hoogte slechts 1 rij in beslag. Bij 'ons' is de Enter- toets smal en neemt hij in de hoogte 2 rijen in, met de backslash onder de ], in plaats van tussen de Backspace en de Enter- toets.

[Reactie gewijzigd door Jaap-Jan op 20 maart 2013 14:19]

Raar, m'n G510 heeft dat niet. Die heb ik hier gewoon in NL gekocht.
Dat kan gewoon, niet alles wat hier verkocht wordt is voor de NL gemaakt en andersom...
Enkele modellen van de G-series hebben wel de originele layout, ook mijn G15-V1 en G11 heb ik nog in ShiftZ variant kunnen krijgen. De V2 en G19 echter, deze laatste zelfs 5x besteld in NL, heb ik nooit meer in ShiftZ variant gevonden in NL.

Edit @ hierboven, was inderdaad een \ , natuurlijk geen / :P

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 20 maart 2013 14:30]

Ofwel een US layout...

Veel toestenborden die in NL worden verkocht van DELL en HP hebben een US layout.. De rest heeft een NLD layout.. Hoge enter en kleine linker shift met een \
Ook mijn HP EliteBook laptop heeft een shift z, geen backslash. Die zit ook bij mij tussen backspace en enter.

Ik heb het ook nog nooit anders gezien in Nederland, dus ik snap het probleem nog niet.
Mijn HP EliteBook laptop anders niet. Die heeft mooi een shift \ indeling ;-)
Zal inderdaad, zoals hieronder zegt, door de BE AZERTY komen.
Ik denk dat dit door NL QWERTY en US QWERTY komt.
Wij Vlamingen gebruiken (over het algemeen) BE AZERTY, ook genuanceerd verschillend van FR AZERTY.
Offtopic: Hier op "mijn" werkplek heb ik twee computers met twee verschillende toetsenborden van HP liggen. De ene heeft wel de indeling zoals jij hem omschrijft terwijl de ander de indeling heeft met "shift Z"-indeling. "Zelfs" bij HP gaat het wel eens fout :P

Ontopic:
Ik ben ook niet zo blij met die "shit \ Z" indeling. Die backslash op die plaats ben ik eenmaal daar gewent en aangezien ik nogal een semi-authist begin ik me al snel te ergeren als ik moet programmeren op een ramplank met die indeling.

Daarbij vindt ik 200euro voor ook echt tever gaan voor een (niet mechanisch)toetsenbord. Al die "fancy crap" aan de kant en al was het een mechanisch toetsenbord -denk ik dat Logitech inziet dat ze de "R&D" kosten voor dit product niet door aantallen zullen terug verdienen, maar door absurde winst marges. Maar goed - je komt ze iets wat vaker als sponser tegen dus wellicht dat het daar ook mee te maken heeft :P
Ik heb zowel links (tussen de shift en z) als(!) rechts (links naaste de Enter) de backslash \

een Silvercrest van de Lidl!!! _/-\o_
Ik vraag me hetzelfde af, maar volgens mij is dat het \ knopje tussen de Z en de shift. Waarom dit een probleem is weet ik niet....
begrjip ik ook niet helemaal. ik gebruik de G510 met ook de shift\z layout en heb er geen seconde last van gehad. zie dus ook niet helemaal waarom dit een reden zou moeten zijn om een ander merk te nemen. hooguit dat je shift toets niet zo groot is, maar dat lijkt me voor 99% van de mensen binnen 1 dag geen probleem meer te zijn.
Ik heb daar wel last van, zeker met games. FPS: shift is sprinten, RTS: shift is orders qeuen. Ik zal nooit een keyboard met kleine shift toets kopen.
Dus ipv apparatuur aanpassen moeten wij ons maar aanpassen aan iets inferieurs ?

Nope , genoeg toetsenborden keuze op de markt .
Ik heb hier ook een tijd last van gehad. tijdens het typen kijk ik nooit naar mijn vingers en ben ook een "lange" left shift knop gewend. Als je dan in plaats van een hoofdletter steeds een \ typt is dat best irritant.

Maar om daarvoor nu een toetsenbord niet te kopen wat je graag wilt hebben is overdreven.
Ik gebruik Keytweak, daarmee kun je de functies van je knoppen aanpassen. ik heb nu gewoon 2 kleine linkse shift knoppen naast elkaar. Werkt perfect.
Het is op zich ook geen probleem.. al is het wel zo dat ik en vele met mij al jaren lang op een keyboard zitten te rammen waar een US layout op zit.

als je dit al lang gewend ben, dan zit je dus steeds mis als je op de shift wil drukken en als je een \ wil zit je de enter.

om deze reden heb ik ook mijn Logitech K810 terug gestuurd en er zelf 1 met veel moeite uit de US laten komen. wel helemaal gelukkig mee nu! :-D

misschien is dat nog wel het meest vervelende.. dat op zo'n beetje elke Nederlandse webshop er plaatjes staan met de US layout. dus je verwacht een US layout.. en dan bij het openen "verassing" een andere layout.

edit (type + toevoeging laatst alinea)

[Reactie gewijzigd door Ballistic op 20 maart 2013 14:27]

Met name het verschil van de enter toets (en de positie van de backslash/pipe) is verschrikkelijk.
Ik heb diverse toetsenborden, met verschillende layout, maar die 'hoge' enter is het ergst qua foute aanslagen. (op de voet gevolgd door een nederlandse layout als je niet blind typt...)
Wat is wel de definitieve layout dan? Ik ken namelijk geen andere soort.
Maar wat is precies het verschil dan?
Mijn oude G15 heeft een grote linker-shift toets en een enter toets die meerdere rijen groot is.

Ik moet binnenkort mijn toetsenbord en muis upgraden, want die zijn echt flink versleten. Een nieuwe muis gaat er sowieso wel in zitten, zien er goed uit. Hopelijk zijn dat de prijzen voor de logitech shop en niet voor een online retailer, zit namelijk nogal een prijs verschil in :P
Weet niet zeker wat je nu bedoelt

Heb ook een G19, en heb SHIFT |+\ Z layout. (dus met een extra toets tussen de SHIFt en de Z).
Vind hem persoonlijk af en toe wel handig, maar het is zeker niet de meest gebruikte knop.

Het grootste verschil voor mij zit hem in de layout rond de ENTER toets. Maar ja, snel genoeg aan gewent.

Waarom zou je vanwege dat kleine verschil een toetsenbord uit de VS halen?

Foto van mijn G19: http://img820.imageshack.us/img820/7821/img1931large.jpg

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 20 maart 2013 14:26]

En dat 'kleine' verschil is juist het probleem. Waarom aan iets wennen wat gewoon te koop is in 'originele' layout? Ik type enorm veel blind, lappen tekst en code, als je de slijtage op mijn originele keyboard ziet, zit dit allemaal aan de rechterkant van de linker-shift. En het is juist die rechterkant die dus weg is gehaald en vervangen door de \, waar je ipv dus shift-tekst opeens \-tekst zit te typen.

Dat trouwens naast het verschil in enter-toets, van 1 naar 2 regels (waar normaal je \ zit toets zit).

Ergens op forum staat nog een topic hierover, mede ook vanwege de pricewatch (die dus qua serienummers een verkeerde foto had, waar het verschil goed zichtbaar is).

Einde van de rit, ik betaal grof geld voor een top-keyboard, dan neem ik geen genoegen met 'wennen aan' of 'aanpassen van', was het een keyboard van 3 tientjes vond ik het best, maar voor 150-200 euro stel ik gewoon hoge eisen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 20 maart 2013 14:35]

waarom aan iets wennen wat nog geen 5 minuten duurt. Daarnaast heeft het met gamen zelfs een positieve functie want je heb een extra keybind in de buurt :)

Persoonlijk vind ik de layout zelfs beter als de US QWERTY. Zogenaamde puristen lopen te zaniken dat ze er niet mee kunnen werken maar dezelfde pursiten zijn er helemaal niet afhankelijk van, want die slaan de shift met de pink allemaal links van de linker shift aan en kan je makkelijker met je rechterpink de enter klikken.

In plaats van het op voorbaat al afschieten van de layout omdat het anders is (welke zelfs het meerendeel van de haters zijn) moet je het gewoon eens proberen want het heeft echt wel zijn voordelen en het zogenaamde wennen is nog geen 5 minuten.
Wennen doe je meer aan de aanslag dan aan de layout.
Zeker nooit gehoord van het '10-vinger-blind' systeem? Dan reik je normaal nooit zover met je rechterpink naar de entertoets, die hangt namelijk standaard boven de ";" knop. Is dus voor mensen die al decennia lang dezelfde layout gebruiken wel degelijk een significante aanpassing en niet 'even vijf minuten wennen'.
Yup, ik wel... ik type al 30 jaar blind en nog nooit problemen gehad met de indeling die Logitech tegenwoordig gebruikt...
Ach... hoe lang zullen ze nog toetsenborden verkopen, ze hebben al van alles afgestoten om zich te richten op de mobile/tablet accessoire markt...
Dat jij jezelf sneller kan aanpassen dan een menig mens (in 5 minuten!?!) is mooi meegenomen.

Voor gamers zal het minder een probleem zijn, want actions kunnen aan meerdere keys worden gebindt (tenzij de gamedevs te lui of te dom zijn om zoiets te implementeren).

Maar voor ander gebruik zoals een tekst typen of programmeren / scripten is het
gewoon een groot drama.

Zeker als je code gaat kloppen waarbij de '\' teken voor bijv. '\n' (de newline character) en '|' voor vergelijkingen in bijv. if-statements, essentieel zijn.
Hmm zo, mja is toch niks mis mee? Dat verschil merk ik toch niet eens op, zeker aangezien ik op verschillende soorten toetsenborden tik (voor mijn werk, thuis, laptop etc.)
Als ze nou alleen een dvorak versie hier leverde was het een ander verhaal geweest haha :+
Mijn huidige G19, mn oude G15 en de nieuwe G19 alle drie gewoon in NL gekocht in de Dixons / MyCom en random zelfstandige zaak, alle drie gewoon US-Intl layout zonder Shift / Z layout.
Eentje uit de US halen vindt ik dus een beetje onzin - gewoon goed kijken als je uberhaupt gaat kopen, zelfde als alles wat je koopt.

Muis en tobo wijzigingen - zo miniem dat ik niet eens de moeite ga nemen verder te kijken. Headset wijziging - tov van mn G35 wel leuk dat de knoppen nu aan de snoer hangen ipv op oor zelf. Had er niet zo'n probleem mee dat ze op de headset zelf zaten maar snoer knoppen is wellicht net wat fijner. :)

Voor de rest - lijkt haast alleen vernieuwd zijn 'om te vernieuwen' niet omdat er leuke nieuwe features zijn of goedkoper materialen oid.
Ik vind die extra slash tussen de shift en de Z dan weer heel erg fijn.

Het is maar wat je gewend bent denk ik, maar ik denk dat ze er goed aan doen om ook de brede-shift-variant uit te brengen in Europa.
Ik heb een G510 met shift <backslash> z layout ... gewoon hier in NL gekocht.
Die shift \ Z layout gaan ze denken niet snel afschaffen: bijna alle Europese toetsenborden hebben speciale karakters die een plekje op het toetsenbord moeten krijgen. Die halve shift levert alvast een knop extra op. In Nederland drukken ze daar bij gebrek aan speciale tekens maar een backslash op. Dat is goedkoper dan voor Nederland een andere layout te moeten distribueren.

Gewoon een ordinaire centenkwestie dus. De meeste europeanen zullen niet klagen - want die krijgen een toets erbij waarop ze wl zaten te wachten - en die paar zeurende Nederlanders zullen de business case voor Logitech niet veranderen.
100 euro voor een (goed uitziende) muis. Volgens mij is het geen crisis.....
Aan de ene kant: 100 euro is veel geld voor een apparaat als een muis. Aan de andere kant: het is wel iets wat een lange tijd mee gaat en wat je ieder moment dat je achter je PC zit gebruikt. Ik heb zelf jaaaaren met simpele OEM muizen van een 10tje gedaan (ieder jaar weer een nieuwe), en heb toen besloten eens 70 euro uit te trekken voor een Logitech Performance MX. En ik moet zeggen: ik heb er geen spijt van. Je doet immers een paar jaar met een goede muis. Vergelijk het eens met wat mensen uitgeven aan games (50 - 60 euro voor enkele tientallen uren spelplezier?), mobiele telefoons (200-600 euro voor iets wat je 2-3 jaar gebruikt?) en mobiele abonnementen (rekeningen van 30-60 euro zijn niet ongebruikelijk). Dat op een rijtje zettende valt 100 euro voor iets wat je over 3-4 jaar afschrijft en waar vele, vele uren gebruiksgemak in zit best mee.
persoonlijk zelfs in 35 graden zomer op een lan geen plakmuizen gehad dus mijn g700 van 5 tientjes kan er gewoon nog mee door (ook vind ik de G700 mooier).

Wat betreft die toetsenbordlayout, who cares, je tikt/gamed net zo snel op een us als eu zolang je instellingen in je os maar goed staan.
Also: laten we die layouts gewoon helemaal de deur uitdoen zodat we van dat gezeur afzijn.
Als jij het waard vind dan is dat eigenlijk al prima denk ik altijd. Ikzelf heb ook een tijdje dure muizen gekocht, maar vond het toch wel tegenvallen. Die gingen namelijk ook gewoon kapot (kabels/jitter/dubbelklik/uitvallende sensors). Ik ben nu kritischer en overgestapt op wat goedkopere muizen (30-40 euro) die eigenlijk net zo goed zijn (sensor , bouwkwaliteit en ergonomie), maar niet al die fancy on the fly knopjes en leds hebben. Bovendien vermijd ik lazermuizen die de prijs erg opdrijven zonder een echte verbetering te zijn boven IR.

Even terug naar dit nieuwe aanbod van logitech. Besef je wel even dat dit advies prijzen zijn, de daadwerkelijke prijs in de winkel is vaak een stuk lager bij logitech producten. De prijs is echter niet waar ik me aan stoor. Cuncurrenten zijn tegenwoordig ook duur en muizen van 80 euro zijn echt geen uitzondering meer. Blijkbaar zijn gamers het bereid te betalen, dat gebeurd nou eenmaal voor ' niche' producten.
Waar ik me echter het meest aan stoor is dat er amper 'echte' vernieuwingen of verbeteringen lijken te zijn ten op zichte van de vorige reeks.
Alsof iedereen last heeft van de crisis :P

ja ik heb er last van in de zin dat iedereen steeds komt zeuren bij dure producten 'het is toch crisis?', maar verder nergens last van :)
Alsof iedereen last heeft van de crisis :P

ja ik heb er last van in de zin dat iedereen steeds komt zeuren bij dure producten 'het is toch crisis?', maar verder nergens last van :)
Jouw economische situatie bestaat niet onafhankelijk vd economische situatie van de rest van de samenleving, daarvoor ben je vast niet rijk genoeg. Je zal hooguit welvarend genoeg zijn dat de crisis je nu nog niet direct raakt.
Maar als de basis van jouw economische situatie (de rest vd samenleving) ver genoeg inzakt, zal dat op termijn ook gevolgen hebben voor mensen zoals jij die er (nu nog) wat ruimer bij zitten, al je zelfgenoegzame smilies ten spijt.

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op 20 maart 2013 15:00]

Alleen, als mensen zoals hem (of mij) ons ook nog iets gaan aantrekken van die crisis en dit soort producten links gaan laten liggen, gewoon omdat het crisis is, maken we diezelfde crisis alleen maar erger.

Mensen die vandaag de mogelijkheid hebben om te consumeren zouden dat ook gewoon moeten doen in plaats van schrik te hebben van wat morgen gaat komen. Het is enkel door de economie draaiende te houden dat we deze crisis kunnen overwinnen.
G700(s) is ook (optioneel) draadloos, dat tikt ook wel aan denk ik. Het is trouwens wel een erg goeie muis.
zo dat mag wat kosten, 200 euro voor dat toetsenbord, met een miniscuul schermpje?
dat vind ik nogal aan de prijs. 120 voor het andere 510 toetsenbord is ook niet geodkoop te noemen.

de G500s ziet er wel uit als een fijne muis maar wederom kan men bij concurrenten toch ook voor minder een erg goede muis krijgen, mischien dat de reviews laten zien dat het de premium waard is maar ik ben nog niet overtuigd.
De G500 is altijd al een strakke muis geweest. Ik heb de oude nog (http://www.amazon.co.uk/L...qid=1363784657&sr=8-1)

Goede muis, super stevig.

Zou je kunnen melden welke concurrent goedkopere heeft btw? Ik herinner me net dat dit 1 van de goedkopere was .. .
Je hoeft je muiskabel ook niet te gebruiken voor zekering tijdens het bergbeklimmen he? Die kabel van jou is gewoon belachelijk mishandeld, die koordkabeltjes zijn oerdegelijk.
Dit zijn natuurlijk ook adviesprijzen!

Zover ik kan zien zijn het duidelijk refresh modellen en niet compleet nieuwe designs.

Maar goed als het werkt, waarom dan veranderen en een nieuw kleurtje en iets aangepaste layout is ook leuk op zijn tijd (dacht Logitech)... :Y)

G19 doet het bij mij ook nog prima, maar had hier bij deze prijs voor een toetsenbord graag gezien dat ze mechanische knoppen hadden gebruikt (dat deed het plaatje even vermoeden, maar zie dat nergens terug in de tekst.)
De nieuwe G430 headset mag naar mijn mening niet gezien worden als een waardige opvolger van de G35 headset omdat de G430 geen volumerocker op de oorschelp heeft. Ook vind ik de kleur van de G430 wat kinderlijk (zeker vergeleken met de G35) maar dat is puur smaak.
Design mag echt veel beter joh.

Of is hun doelgroep 13-16 jarige gamers
Ik snap niet dat ze vast blijven houden aan de numerieke toetsen, bij gamen zit dat alleen de muis in de weg.
Ik gebruik de numerieke toetsen vooral mij MMO's, alles zit netjes op en onder elkaar waarbij je gemakkelijk targeting, movement en camera kunt instellen. Je keyboard macro's, zowel van de game als je toetsenbord kun je dan makkelijk en snel gebruiken met je linkerhand. De enige keren dat ik een muis gebruik is wanneer het targeting systeem niet goed werkt en ik een enkele keer handmatig moet bijstellen. Ook kan het handig zijn als je je belastingaangifte doet, overigens ;)
Er zijn genoeg uitgebreidere PC games die gebruik maken van het numerieke toetsenbord.

Verder OT: Opvallende keuze, de serie producten die ze namelijk hebben doet het al goed, dus de reden van de update snap ik niet helemaal. Ach, ik kan het ze ook niet kwalijk nemen. Altijd leuk om iets 'nieuws' te hebben.

Ik ben de laatste tijd steeds meer te spreken over Logitech. Mijn oude G9x was een tijd geleden kapot en ik kreeg meteen een nieuwe (Had ook aangegeven dat ik geen idee had wanneer ik dat ding had gehaald). De oude kon ik ook wel houden en daar heeft een Tweaker als het goed is een nieuw snoer opgezet. De andere is ook meteen verkocht en daarvoor een G700 in de plaats genomen. Baalde wel wat van dat de nieuwe muizen nog steeds de oude software gebruikten (Setpoint), terwijl mijn G13 wel netjes de Logitech Gaming Software gebruikte. Ondertussen zijn alle muizen ook overgegaan en heb ik dus alle instellingen voor mijn games binnen n profiel (Muissnelheid, alle knoppen van mijn G700 n G13 en scriptjes). Qua headset blijf ik er vandaan, maar verder is het prima spul.

@Mr.niceguy.89. Ik heb altijd al een hekel gehad aan de ultra glimmende dingen met veel ledjes, maar dit ziet er toch prima uit. De ledjes op de muis zijn vrij subtiel. Het ziet er allemaal redelijk donker en massief uit (Geen neon groen), met nog wat kleurige details. De toetsenborden zijn natuurlijk wel erg verlicht, maar dat valt verder precies in te stellen. Je kan van Logitech ook niet verwachten dat ze alles heel strak en minimalistisch gaan maken.
Nu maar hopen dat ze iets aan de kabel hebben gedaan bij de G500. Zo te zien is deze weer omhuld met een stoffen omhulsel welke bij mij al meerdere G5's en G500's de das om heeft gedaan. De G400 heeft wel een "ouderwetse" stevige rubbere kabel maar deze heeft helaas weer geen laser.

Om een voorbeeld te geven waarom deze kabels naar mijn mening zeer slecht zijn:
- Foto 1 ( hier begint het probleem )
- Foto 2 ( dit is wat er uiteindelijk gebeurde met mijn kabel )

Dit probleem heb ik in het verleden nog nooit gehad met de MX serie.
Hoe krijg je dat in godsnaam voor elkaar? Ik heb dit met al mijn Logitech muizen nog nooit gehad!
M'n vriendin en ik hebben hetzelfde probleem gehad met dat stoffen omhulsel. Uiteindelijk het omhulsel maar doormidden geknipt om de spanning van de kabel te halen.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik zit al zo'n 7 jaar met m'n Logitech G5 muis, en die werkt nog alsof hij nieuw is… inclusief de kabel die nog knik-vrij is :)
ik vind het ook knap!! rol je dan je kabel iedere keer (te) strak op ofzo?
Muis ligt op mijn bureau, verplaats hem hooguit n keer per jaar tijdens The-Party. Dit probleem ontstaat als je de knikken niet goed eruit buigt zodra de muis uit de verpakking komt, ik moet eerst de kabel zo recht mogelijk buigen anders ontstaan er uiteindelijk situaties zoals op foto1.

Wat er gebeurt is het volgende:
De kabel drukt zich naar buiten en komt uiteindelijk onder druk te staan in een hoek van 90 graden, doordat er spanning op de kabel zit krijg je deze ook niet meer in het stoffen omhulsel gedrukt. Na een tijdje is de spanning zo groot dat het rubber begint te scheuren en je het stoffen omhulsel los moet snijden. Mijn muis heeft een jaar lang nog gewerkt in de staat van foto2 totdat er uiteindelijk ergens een los contact kwam ( niet zo gek ). Op foto2 zie je nog aan de kabeltjes hoeveel druk er op stond voordat ik het stof doorsneed.

Mijn 8 jaar oude MX518 werkt nog perfect en die kan ik elke dag oprollen als het moet, ik heb nu binnen 3 jaar tijd al 2 G5 muisjes en 3 G500 muizen versleten en dat terwijl ik deze kabels nooit oprol.. Logitech helpdesk is wel zo vriendelijk om telkens een vervangend product te sturen.

[Reactie gewijzigd door quintox op 20 maart 2013 16:20]

Dat probleem heb ik ook met een Roccat muis.. eerste foto in ieder geval, op meerdere plekken is die geknikt, bij de USB connector zit ie al een beetje los. 2de foto heb ik nog niet maar zal ook vast wel komen.

[Reactie gewijzigd door Moneta op 20 maart 2013 15:49]

Ik heb exact het zelfde bij mijn G5 muis, echter is hij tot op de dag van vandaag hierdoor niet overleden. Maar wel design fout.

Verder op discussie van hierboven verder...die toetsenbord lay-outs die logitech(en anderen) verkoopt in europa zijn gewoon slecht. altijd al gergerd aan die grote blok enter en het missen van de / toets erboven. Doe mij maar Microsoft toetsenborden. Nu de curve 3000 typt erg fijn, voor gaming nog niet echt getest.
Ik heb ook het zelfde probleem met mijn G5 alleen mijn muis doet het nog wel maar dat stoffen omhulsel zit er als een soort te grote sok omheen.
Ik heb ook al meerdere jaren een G500. Ik moet zeggen dat ik een stoffen omhulsel fijn vind. Deze kan meer hebben dan kunstof naar mijn idee. Ook werkt deze als een trekontlasting waardoor er minder snel schade aan de kabel zou moeten ontstaan. Nu is het wel van belang dat je probeert je kabel zo min mogelijk gedrongen neer te leggen zodat deze niet steeds over dezelfde plek moet buigen. Ik kan mij niet anders voorstellen hoe de kabel kapot is gegaan.
Bij mijn G500 zitten ook van die knikken in de kabel en n z'n knik lijkt sprekend op foto 1. De muis kabel is 1x opgerold geweest en dat was toen ik hem uit de nieuwe verpakking haalde, verder raak ik die kabel nooit aan.
Vanuit de fabriek worden die kabels redelijk strak opgevouwen met z'n sluitertje, iets wat niet heel bevorderlijk is voor het product lijkt me. Misschien toch maar eens contact opnemen.
Ik heb het zelfde kabel probleem gehad met mijn G5. toen deze het begaf (kabelbreuk) heb ik logitech gebeld om na te gaan of ik een nieuwe kabel kon bestellen, deze izjn niet los te koop. wel werd er aan gegeven dat de muis nog ondergarantie viel en de draad ook en kreeg ik een vervangende muis (voor een draadloze gegaan). omdat het model beviel heb ik vervolgens ook maar een G400 aangeschaft voor mn werk. de modellen G400s, G500s en G700s zien er zo op het zicht hetzelfde aan (op de kleurtjes van hun jasje na)
reactie op quitox
Nu maar hopen dat ze iets aan de kabel hebben gedaan bij de G500. Zo te zien is deze weer omhuld met een stoffen omhulsel welke bij mij al meerdere G5's en G500's de das om heeft gedaan. De G400 heeft wel een "ouderwetse" stevige rubbere kabel maar deze heeft helaas weer geen laser.

Om een voorbeeld te geven waarom deze kabels naar mijn mening zeer slecht zijn:
- Foto 1 ( hier begint het probleem )
- Foto 2 ( dit is wat er uiteindelijk gebeurde met mijn kabel )

..



Ik heb 3 muizen zo verloren, G9, G500 en nog een ouder model..
het is me een raadsel wat er precies gebeurd maar krijg je iets dergelijk als foto 2 van quitox en dan reageert de muis steeds minder.
Vervolgens moet je de muis en draad op een bepaalde manier houden ander reageert deze amper.

Nog nooit met Logitech hier over gehad.. :|

Mijn volgende muis word een Razor..

Toetsenborden zijn wel top. Volgens had eerst een G15 (oranje backlight en scherm). Veel lol gehad met MS Sideshow. maar het ding was te lomp voor bureau. Ingeruild voor een Logitech Classic.. deze heeft een moeilijk leven hier op mijn kot maar doet het goed.

...edit
post raakte verdwaald in berg andere reacties.. beetje aangepast

[Reactie gewijzigd door Peran op 20 maart 2013 17:17]

Heb je contact met Logitech opgenomen? Mijn G9x ging door hetzelfde probleem kapot. Eerst dacht ik gewoon dat ik de kabel in een rare hoek had (Liep wat half achter verschillende dingen langs), maar Logitech deed totaal niet moeilijk met het vervangen. Zal wel een bekend probleem zijn geweest.
Wat is het grote verschil tussen de 510s en de 19s? Alleen het LCD paneel?
Het is nogal een prijsverschil, en ik neem aan dat de G19s niet mechanisch is zoals de G710+?

Ik heb nog steeds een eerste gen G15, en die mag toch wel eens vervangen gaan worden.
Ik weet niet wat jij doet met je muis hoor, maar ik ken meerdere fanatiek gebruikers van g5 en g500's maar niemand heeft dit probleem.

Zoals je op je eigen foto's kan zien zit er binnenin de "sleeve" gewoon een rubberen kabel.

[Reactie gewijzigd door ariantje1991 op 20 maart 2013 14:08]

Alleen is deze rubberen kabel binnen de sleeve een stuk minder dik en stug zoals bij de MX kabels ( of zoals bij de G400 ). Ik gebruik al logitech muizen sinds de MX500, maar heb nog nooit een kabel probleem gehad totdat Logitech de stoffen sleeves introduceerden.
Zozo, eindelijk van dat klote snoer afgestapt van de G35, ongelofelijk wat een goedkoop spul was dat zeg.

Beetje jammer dat ik net een Sennheiser headset gekocht heb, anders had ik wel de nieuwe Logitech gekocht.
sennheiser is vele malen beter dan die logitech rommel.. ik heb net mijn g35 verkocht voor 50 euro en heb een sennheiser pc360 met een astro mixamp gekocht zit vele malen beter niet zo zwaar
. maar ben well benieuwd welke jij gekocht hebt?
Voor een wat goedkopere versie, de PC320.