Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 27, views: 11.115 •
Submitter: Icingdeath

Ergens deze week verschijnt de update waarmee Team Fortress 2 speelbaar wordt met de Oculus Rift. Wie de Kickstarter-campagne van de vr-headset ondersteund heeft, krijgt er een in-game-bril bij. Eerder lekte al uit dat Valve werkt aan ondersteuning voor de Oculus Rift.

Oculus VR, het team achter de Oculus Rift maakt bekend dat Team Fortress 2 later deze week gespeeld kan worden in VR Mode. In die modus kan de game gespeeld worden met de vr-headset. Valve geeft bovendien een virtuele variant weg van de headset. Wie de Kickstarter-campagne van de headset ondersteund heeft, krijgt van Valve een code waarmee hij Rift Dev Kit Hat, die er net zo uitziet als het fysieke exemplaar, kan downloaden.

In januari lekte al uit dat Valve Team Fortress 2 geschikt wil maken voor de Oculus Rift. Toen werd het programma bekend van de Game Developers Conference, die eind maart in San Francisco plaatsvindt. Op het programma staat een lezing van Valves Joe Ludwig onder de weinig verhullende titel: "Wat we geleerd hebben van het porten van Team Fortress 2 naar virtual reality".

De Oculus Rift kwam ruim een half jaar geleden in het nieuws toen John Carmack, programmeur en medeoprichter van id Software, zijn enthousiasme toonde voor de bril. Carmack beloofde dat hij ondersteuning zou inbouwen voor de Oculus Rift in de BFG Edition van Doom 3, die vorig jaar op de markt kwam. Eerder deze week maakte Oculus VR echter bekend dat de shooter toch geen ondersteuning krijgt voor de vr-bril.

Team Fortress 2 met Oculus Rift Team Fortress 2 met Oculus Rift

Reacties (27)

Dit is super nieuws, nu kunnen we 3D meemaken hoe je de enemy scout naar kleine stukjes schiet :P Ik vraag me alleen af hoe het werkt met de controle van het spel.
En het word allemaal nog leuker als je bedenkt dat de razer hydra ook TF2 support. Maja, grappig hoe de geruchten hierover tot in de details correct bleken te zijn :P . Waar ik alleen wel bang voor ben is dat mensen nu de OR dev kit gaan kopen als er teveel officiele support lijkt te zijn... maja, we zullen wel zien.

Trouwens, voor de nieuwsgierigen, in die nieuwspost van gisteren had ik een lijstje bij elkaar gezocht van grote developers die support voor de rift hebben beloofd of al gemaakt, dus David Mulder in 'nieuws: Oculus Rift-vr-bril krijgt geen Doom 3 BFG-ondersteuning bij release'

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 19 maart 2013 10:13]

Ik vermoed dat binnen de 48 uur nog de officiele release van de Rift aangekondigd zal worden, deels om de reden die jij aanhaalt. Er is nog OR gerelateerd nieuws op komst en de timing van Valve's officiele aankondiging valt er netjes mee samen.
dat is inderdaad een leuke combinatie,
overigends kan je natuurlijk nog steeds de muis gebruiken, je telt de 2 inputs gewoon bij elkaar op, zodat je om kan draaien maar bijv ook een andere richting op kan kijken.

enige waar ik bang voor ben is als je je hoofd snel beweegt dat de framerate dat niet direct bijhoudt, de minnste lag zorgt ervoor dat je hersenen denken dat er iets mis is met je en maken je dus misselijk als zelf verdedigings reactie, soortgelijk bij wagenziekte, ik beweeg zonder dat ik het doe dus ik zal wel vergiftigd zijn.

zelfs op 60 FPS is de lag minimaal 1/60 = 16,6 ms. maar dat is als het hoofd stopt met bewegen toen het frame berekend werd, dus dit moet je X2 doen dus 32 ms.
dan rekenen we nog niet mee andere lag, zoals input lag van de sensoren, en weergave en decoding en beeldscherm input lag. komen we toch al snel op zo'n 40 ms uit.

bijna niet te zien bij een normaal scherm maar zeker een potentiele gevarenzone met zo'n helm.

Een mogelijkheid zou zijn een bredere FOV (zeg 10%) uit te renderen dan de rift zelf heeft als beeld, en de framebuffer dan weer te projecteren op een sphere, en dan te kijken waar de persoon heenkijkt en de rest te clippen. dan kan je op de rift zelf op vanuit de computer zelfs met een lagere framerate altijd met desnoods 200+ fps het beeld aanpassen.

paralax wordt lastiger, maar rotatie werkt dan wel perfect. en hoevaak ga je als een uil heen en weer met je hoofd. maargoed ik ben benieuwd. goed om te zien dat er een alternatief komt voor Doom 3 !
Waarschijnlijk is dat ook een deel gewenning. Toen 3D first person shooters wat meer op de markt kwamen hoorde je ook van veel mensen dat ze er wagenziek van werden, volgens mij heb ik daar echter de afgelopen 10 jaar niemand meer over gehoord.
Wat betreft het optellen van de input van de muis en de rift, dat kan natuurlijk, maar ik hoop dat we games krijgen waarbij de rift echt je hoofd bestuurt en de muis je gun en de horizontale rotatie van je lijf. Dan kun je ook opzij of even achterom kijken terwijl je rechtdoor rent en geeft naar ik verwacht de beste illusie van realiteit tot we echt een soort van holodecks krijgen waar je zelf in rond kunt rennen.
Ik heb het nogsteeds met shooters... echter, als ik V-Sync aanzet, heb ik er geen / een stuk minder last van.
Ik heb er erg veel last van, vreemd genoeg had ik dit vroeger niet maar heb ik het sinds een jaar of 6 Š 7.

Nog vreemder is dat de mate van misselijkheid verschilt per engine, bij de Valve engine duurt het lang (uurtje) voordat ik er last van heb maar bijvoorbeeld bij Call of Duty wordt ik ziek binnen 5 minuten.

Als ik stug doorspeel (wat ik een keer heb geprobeerd om te zien of het bijtrekt) dan zet de misselijkheid zich om in het legen van de maag... helaas...

V-Sync heb ik overigens nooit echt bewust geprobeerd, zal ik eens checken.

[Reactie gewijzigd door M-Opensource op 19 maart 2013 14:39]

Maar 60 fps is ook wel echt heel makkelijk te halen. Ik heb dan wel een redelijk high-end rig, maar ik haal 300 fps (capped) op max settings 1080p
Nogal wiedes dat Carmac Doom 3 heeft terug getrokken..
Als Valve iets uit brengt dan werkt het ook gewoon goed, daar wil je als concurrent geen half af product naast zetten.

En wie weet wat er deze week nog meer wordt aangekondigd.

[Reactie gewijzigd door Hightree2k op 19 maart 2013 10:08]

Dit had ik eigenlijk al zien aankomen door het interview tussen Gabe Newell en de Nerdist podcast. Gabe is wel redelijk geÔntereseert in virtual reality. Leuk dat deze ondersteuning er gaat komen.
Doom3 bfg zal het niet bij de release van de Oculus ondersteunen maar grote kans dat deze er uiteindelijk nog wel gaat komen.
Haha, ben ik de enige die op die foto ziet dat de persoon in kwestie een 'Power Glove' T-shirt draagt? :P

In ieder geval is het leuk om te zien dat allemaal die concept ideeen van de jaren 70 en 80 langzaamaan terug komen met technieken die er veel beter voor geschikt zijn. De toepassing van de oude methodes was gewoonweg met technologie die nog niet geheel de kracht had.

Dat gezegd hebbende blijft ik toch in de mening dat het niet 'de toekomst' is maar dat zal een bedrijf als Valve zich ook wel realiseren. Toch leuk dat ze als bedrijf investeren in het geheel en de aandacht erbij houden. Wat dat betreft is Valve altijd een bedrijf wat boven op baanbrekende zaken zit. Het brengen van Steam naar Linux, de Ocolus Rift Support om maar wat voorbeelden te noemen.
Haha, ben ik de enige die op die foto ziet dat de persoon in kwestie een 'Power Glove' T-shirt draagt? :P
http://www.youtube.com/watch?v=AacoxHFYvZw ;)
Geweldige ontwikkeling. Zou de speler op de foto's in dit interview toevallig een kinect achtige camera op zijn desk hebben?

http://www.engadget.com/2...2013&utm_medium=email
Dat lijkt op een pricewatch: Logitech HD Pro Webcam C910

Zie ook: Plaatje 1 en Plaatje 2

Hoogst-waarschijnlijk om reacties van gebruikers te filmen en later te analyseren.

[Reactie gewijzigd door rickiii op 19 maart 2013 13:00]

Heh, ik dacht dat je het over deze foto had :+
En nu zien hoeveel mensen de Oculus Rift opeens gaan kopen alleen voor de "hat" (oftewel de virtual Oculus Rift item). :P
En nu heb ik al Oculus store credit gekozen als DOOM 3 replacement :/ hopelijk kunnen ze dat nog fixen
Team Fortress 2 is free to play, dus je hebt geen steam credit nodig.
Kan niet wachten tot mijn Devkit d'r is!

Uiteraard ben ik een enorme games enthousiast, maar daarnaast kan ik de bril voor werk icm Unity ook voor architectuur visualisaties inzetten!

Ik heb in het verleden al een aantal VR goggles kunnen ervaren (modellen varierend van $800 t/m $15000) en geloof me, uit eigen ervaring kan ik zeggen: de Oculus Rift is de overtreffende trap voor een fractie van de prijs.

Je kan het wel uitleggen: de FOV is gigantisch, maar seeing is believing - dit is iets wat je niet zo maar kan adverteren, je moet het ding zelf op je neus hebben gehad om te weten wat het precies met je doet.

Mooi om te zien dat Valve het in hun meest online gespeelde game implementeerd, maar het liefst had ik een titel als L4D1/2 gezen, aangezien de snelheid in deze games wat rustiger is, maar wie weet volgen ze snel als de TF2 implementatie goed wordt ontvangen!

Ik denk ook dat hele mooie kansen gaat creeeren in de games industrie - ipv dom missies uit te voeren, krijg je ervaringen voorgeschoteld!

The future is now 8-)

[Reactie gewijzigd door BaT op 19 maart 2013 11:56]

Team Fortress 2 is de sandbox voor Valve. En ook hun grootste cashcow, aangezien de ingame store bakken met geld binnenhaalt voor Valve. Maar ik zou inderdaad ook liever de Occultus in L4D2 zien.

L4D1/2 zullen denk ik ook geport gaan worden in een later stadium. Men is L4D1/2 nog niet vergeten bij Valve, aangezien laatst nog de workshop is uitgebreid en extended mutation system is geÔmplementeerd. Daarnaast komen er met de samenwerking met Resident Evil (capcom) nieuwe (special?) infected in de game. Lijkt me stug, dat ze daar de Occultus niet in gaan implementeren :)
Ik had liever gelezen: "Valve kondigt Half Life 3 officieel aan"

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013