Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 95, views: 29.268 •
Submitter: Balance

Samsung bevestigt te werken aan een 'smartwatch', een horloge met functionaliteit van een telefoon. Wanneer het Samsung-horloge moet uitkomen, is onduidelijk. Vier jaar geleden bracht Samsung al eens een telefoonhorloge uit.

Samsung werkt al een tijdje aan het horloge, meldt persbureau Bloomberg op basis van een gesprek met een topman van het bedrijf. "Wij werken aan producten voor de toekomst en een horloge is daar een van", aldus Lee Young Hee, topman bij de mobiele tak. Het is voor het eerst dat Samsung bevestigt aan een 'smartwatch' te werken.

Lee ging niet in op de features van het apparaat en besprak niet wanneer het uitkomt of tegen welke prijs. Over het algemeen wordt verwacht dat het gaat om een luxe accessoire die via bluetooth verbinding legt met een telefoon en niet om een stand-alone-apparaat.

De bevestiging van Samsung dat het werkt aan een horloge komt na het gerucht dat Apple aan zo'n zelfde apparaat werkt en ook Google ermee bezig zou zijn. De bedrijven zouden inzien dat de markt voor smartphones verzadigd raakt na de explosieve groei van de afgelopen vijf jaar. Er zouden niet meer zo veel nieuwe gebruikers bijkomen, waardoor met andere apparaten de verkopen zouden kunnen worden opgekrikt.

Het is niet voor het eerst dat Samsung werkt aan een combinatie van telefoon en horloge. In 2009 kwam de S9110 uit, een horlogetelefoon die geen accessoire is, maar los gebruikt kan worden. In die periode bracht LG ook de WatchPhone in Nederland uit, een dure telefoon die eveneens de vorm van een horloge heeft.

Samsung S9110 uit 2009

Samsung S9110 uit 2009

Reacties (95)

Een schets van hoe het straks gaat. Apple's horloge lijkt in de verte niet op die van Samsung maar die van Samsung gaat straks wel ineens op die van Apple lijken. (That is als Apple echt met een horloge komt.)

Samsungs XBox err Galaxy controller is ook aardig geslaagd ;)

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 19 maart 2013 09:15]

Nee die van Apple lijken meestal op designs van Sony, zo kopieeren ze allemaal wel wat elementen van elkaar :)

En over die controller, uhm hoe moet je anders een controller maken, je had die van de SNES er ook bij kunnen plakken lijkt die controller van Samsung ook op, net als de xbox controller daar ook op lijkt...

Moet er niet aan denken dat ze een onbruikbare controller moeten maken omdat het anders te veel lijkt op iets wat al bestaat. Totaal niet in het belang van de consument...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 maart 2013 09:41]

@watercoolertje. Er is een verschil tussen een controller maken die functioneel erg lijkt op andere controllers (in het belang van de consument) en een bijna exacte kopie maken, met de zelfde kleurtjes op de knoppen en de zelfde icoontjes en de zelfde layout. Die layout zou eventueel nog kunnen vallen onder 'een bruikbare controller in het belang van de consument' maar zelfs jij zou moeten kunnen toegegeven dat het wel heel erg veel op elkaar lijkt.

Ik heb 2 plaatjes gevonden, helaas staan ze op een apple fansite, dus ik weet niet of je daar durft te kijken ;) http://www.macfreak.nl/ni...nderen-erg-goed-imiteren/
Ik zeg ook dat ze op elkaar lijken, best duidelijk ook:
je had die van de SNES er ook bij kunnen plakken lijkt die controller van Samsung ook op, net als de xbox controller daar ook op lijkt
En ik zeg ook dat ik daar juist blij mee ben :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 maart 2013 10:05]

Blij mee? Dus jij wilt graag eenheidsworst. Innoveren hoeft niet meer. Geen dingen zelf verzinnen.

Mooi vooruitzicht....
Dat is toch ook wat er net met de aankondiging van de Samsung Galaxy S4 is bewezen? Het is een vlaggenschip en tegelijkertijd heeft het de innovatie van een modderschuit. Nieuwe dingen implementeren hoeft niet meer zo nodig, aldus de fabrikanten.
Wat een onzin over exacte kopie. Als je zelf dat artikel had gelezen, wist je dat die letters EN kleuren vrij standaard zijn in console land. De nvidia shield heeft die knoppen ook en daar is de layout ook vrijwel hetzelfde. Alleen de linker stick en dpad is omgewisseld. En ze zouden ook dom bezig zijn die letters niet te nemen, sommige spellen ondersteunen al de xbox controller en laten dan die knoppen zien.
Apple's designs lijken op Sony? Ik heb nog nooit een Apple design gezien dat lijkt op een Sony. Apple designs lijken op de van Dieter Rams maar het verschil is dat ze niet kopiŽren. Het is niet zo dat ze een mp3 speler van Braun nemen en die dan kopiŽren. Voor een iPod inspireren ze zich op een radio van Braun. Hetzelfde doen ze voor een computer behuizing. Voor de iMac baseren ze zich dan weer op een luidspreker van Braun. Het enige voorbeeld dat ik ken waar ze effectief Braun hebben gekopieerd is met de software versie van de calculator die gekopieerd is van de echte calculator van Braun. Voor design laat Apple zich echt wel niet inspireren door Sony.

Het is dus heel wat anders om je te inspireren op producten die een heel andere functie hebben dan het product dat je wil maken dan bijvoorbeeld Samsung die voor hun eerste twee Galaxy telefoons gewoon de iPhone kopieerden.
Geld=geld en daarbij is Samsung electronics een ander bedrijf (op papier) dan Samsung Mobile.
Het zijn de fanboys die emotionele gevoelens loslaten op concurrerende merken. Bedrijven kijken gewoon naar wat er onder de streep binnen komt. En een groot marktaandeel is leuk, maar niet zaligmakend. Zolang de marge bij Apple substantieel hoger ligt dan bij Samsung zal het ze een zorg zijn hoe groot het aandeel Samsung is.
Bedrijven kijken gewoon naar wat er onder de streep binnen komt.
En dit was een van de oorzaken van de kredietcrisis, teveel op resultaat sturen, te weinig op risico, innovatie en alle andere zaken die een bedrijf OOK succesvol kunnen maken.

Het is natuurlijk schitterend dat Apple goed geld verdient met hun spullen, maar ze hebben wel een relatief hoge marge en beperkt aanbod. En die hoge marge in combinatie met succes is ook een valkuil doordat de kostprijs minder belangrijk wordt. Stel dat er 'iets' mis gaat met iPhone 5S/6 en de verkopen halveren dan is nog maar de vraag hoe lang Apple het droog houdt.

Ongeacht of je fan bent van Apple, kijk eens naar HTC, Sony en nog een paar andere 'grote' telefoonmakers, die zijn van winstgevend naar verlieslijdend gegaan binnen 1-2 jaar. Nokia is van marktleider naar (net) 3de speler gegaan op de hele markt en de vraag is of ze die plaats gaan houden.
En dit was een van de oorzaken van de kredietcrisis, teveel op resultaat sturen, te weinig op risico
Uh, andersom dan toch. Teveel risico nemen, te weinig op resultaat focusen.
Uh, andersom dan toch. Teveel risico nemen, te weinig op resultaat focusen.
Nee, de banken hebben eigenlijk (op papier) bijzonder weinig risico genomen (hele veilige pakketten met hypotheken gekocht), met een goed rendement. Terwijl als je het risicoprofiel goed had bekeken het veel hoger lag. De focus lag dus op het resultaat en niemand keek goed naar het risico.

Maar zonder teveel off-topic te willen gaan. Een focus op 1 aspect in een bedrijf is gewoon altijd gevaarlijk. Daarom zie je Google (maar ook Facebook/Twitter/...) zo op zoek naar andere verdien modellen, is de hele techniek branche opzoek naar nieuwe producten die 'smart' gemaakt kunnen worden en zie je dat een bedrijf als Samsung altijd wel een aardig resultaat neerzet: risicospreiding.
Mijn inziens neemt Samsung een veel hoger risico. Zij maken enorme volumes, en zijn hier ook afhankelijk van. Zij hebben sterke concurrentie van bijvoorbeeld Sony en HTC, en kunnen zich alleen onderscheiden op hardware gebied, wat Sony/HTC ook kunnen.

Apple onderscheid zich veel beter, hoeft veel minder volume te draaien, heeft een veel trouwere 'fan'/customer base en is wat dat betreft veel stabieler.
Mocht het zo zijn dat Apple echt minder populair word dan kunnen ze altijd nog de prijs omlaag schroeven en waarschijnlijk neemt het volume dan zelf weer wat toe. Dat kan Samsung veel minder makkelijk.
Zpaz, vergeet niet dat de nVidia shield ook de richting op gaat van de "Xbox" controller. Alle fabrikanten willen gewoon iets maken dat lekker zit in de hand, en Xbox 360 controllers zitten het beste in de hand als je een potje met een controller wilt knoeien.

Laten we niet vergeten dat alles wat we nu bezitten gebaseerd zijn op eerder voorkomende ontwerpen uit het (verre) verleden.

Zoals Steve Jobs ooit zei: "Good artists copy, great artists steal."
Zo te zien komen er een hoop verschillende "smart watches" aan, alle bedrijven brengen naar buiten dat ze er mee bezig zijn. Benieuwd of hier weer patent recht zaken aan gekoppeld worden :P
Als dat gebeurt, dan zal Microsoft voorop staan aangezien die in 2003 al hun lijn met SPOT watches hadden. Zal wel weer een nieuw gevalletje worden waar MS veel te vroeg met een nieuw concept komt, en alle concurrenten een paar jaar later het concept verbeteren en de hele markt veroveren.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 maart 2013 13:26]

Na het succes van Pebbel was dit te verwachten en als Ouya een succes word zullen er ook game consoles komen van Samsung, Google en wellicht Apple.
Apple heeft allang een console ;)

Apple TV + een mac/ipad/ipod touch/iphone + airplay :)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 19 maart 2013 09:41]

Neen, de console van Apple was de Peppin, en dat was een flop. Ze zullen vast wel 2x nadenken voor ze die markt opnoeuw betreden.
De "pippin" was inderdaad een flop, maar denk dat Apple deze markt ook goed in de gaten houd.

De Pebbel is een groot success, maar zou Samsung daar echt naar gekeken hebben? In het artikel staat "Samsung werkt al een tijdje aan het horloge". Ben wel eens benieuwd wat een "tijdje" is.

"Er zouden niet meer zo veel nieuwe gebruikers bijkomen, waardoor met andere apparaten de verkopen zouden kunnen worden opgekrikt."

What's next? Zowel Apple, Samsung en Google laten mooie dingen maken. Waar zou Samsung op dit moment aan denken bij "andere" apparaten? :)
De Pebbel is een groot success, maar zou Samsung daar echt naar gekeken hebben? In het artikel staat "Samsung werkt al een tijdje aan het horloge". Ben wel eens benieuwd wat een "tijdje" is.
Je kan er vrij zeker van zijn dat een of andere tak van hun R&D er al jaren mee bezig is geweest.

Met oa Glasses is wel duidelijk dat de "wearable" smartphone het volgende gat in de markt is, dus het kan zijn dat Samsung dit nu gewoon een hogere prioriteit geeft als voorheen.
Ouya is helemaal niets bijzonders of speciaals, dat is ook niets meer dan 1 van de 100en flutconsoles die we al jaren op de markt voorbij hebben zien komen.. Elke android-on-a-stick is vergelijkbaar met ouya bv..
Dat is niet waar, Ouya heeft veel betere marketing gehad, en als resultaat, meer support als die andere '100'n android versies'.

[Reactie gewijzigd door Ghostier op 19 maart 2013 10:59]

ze hebben wel een SDK en hele indie developer community achter hun gekregen. Dat hebben alle andere android-on-a-stick niet.
Hardwarematig heb je gelijk, wat ecosysteem betreft echt niet
Ik hoop in elk geval dat dit soort horloges een stuk minder lomp worden dan ze er hier uit zien. Dit ziet er niet zo comfortabel uit om te dragen om mijn (relatief dunne) pols.
Heb je het artikel Łberhaupt gelezen? Dat is de S9110 uit 2009. Er zijn nog helemaal geen plaatjes van het nieuwe telefoonhorloge van Samsung uitgegeven. Zeker met flexibele amoled-displays kan dat mooi de kromming van je pols volgen en je weinig in de weg zitten.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 19 maart 2013 09:32]

Ja, ik heb het artikel gelezen, en ja ik weet dat dit het oude model is. En toch spreek ik de hoop uit dat de (nieuwe) horloges minder lomp worden dan wat er op deze plaatjes te zien is. Of betekent nieuwer volgens jou ook automatisch kleiner?
Het moet minstens kleiner _kunnen_. Zo'n flexibel oled-schermpje is 0,05mm dik. Dat voegt dus weinig toe aan de elektronica. Je ontkomt er niet aan dat je hem dagelijks moet bijladen, want een fatsoenlijke batterij past er niet op. En juist dat is iets wat mensen kan gaan tegenstaan.
Nou, als ik zie wat er bij veel mensen om de pols zit dan zou het mij niet verbazen als het groot en lomp wordt.. zelf heb ik een hekel aan het dragen van een horloge, en zie dan ook helemaal niet het nut van zo'n ding als je toch al een mobieltje met een redelijk formaat scherm bij je hebt.. maargoed genoeg mensen die het wel interessant vinden..
Samsung is wel lekker aan het trollen tegenover Apple. En terecht. Als concurrenten je voor iedere scheet aanklagen zou ik ook mijn middelvinger opsteken.

Echter vraag ik me af wie zo'n ding nou eigenlijk koopt. Ik zie mij er nog niet mee rondlopen. Voor mij is de tijd niet zo belangrijk dat ik deze op ieder moment van de dag bij me moet dragen om mijn arm. Voor die ene keer in de week dat ik de tijd zou moeten weten kijk ik wel op mijn telefoon.
Tsja, ik zie nu ook mensen foto's maken met een tablet (en dan noemen ze mijn DSLR lomp groot :P). Sterker nog: tot Apple met de iPad kwam, wilde niemand een tablet, want het was toch erg onhandig met typen enzo... Nu wil iedereen een tablet en komen de eerste verhalen van verstoffende tablets waar de hype vanaf is naar boven.

Waarom zou het met horloges niet net zo gaan? De afgelopen 2-3 jaar heb ik diverse mockups en proto's gezien van horloges met Android erop. En waarom zou dit ook niet de toekomst zijn. Dit in combinatie met zo'n bril van Google lijkt me ideaal!
Echter vraag ik me af wie zo'n ding nou eigenlijk koopt. Ik zie mij er nog niet mee rondlopen.
Dat riep men ook van de mobiele telefoon en zolang niemand het koopt, loop je er ook mee voor lul. Nu word je voor fossiel uitgemaakt als je niet mobiel bereikbaar bent ;)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 19 maart 2013 09:27]

@Grrrrrene : Nou ja, ik heb ook nog steeds geen tablet en hoef er eerlijk gezegd ook geen. Ik heb een goede smartphone (S3) die ik altijd bij mij heb. Daarnaast heb ik thuis een laptop voor al m'n werk.

Waarom zou ik een apparaat kopen dat tussen een smartphone en laptop in zit en beide functies niet goed vervult ? Een tablet om te bellen is debiel; zelfs met zo'n ouderwets bluetooth oortje loop je voor paal. Een tablet kun je ook niet als volwaardige laptop gebruiken; daar zijn ze te traag voor en bovendien typt het lang niet zo lekker.

Kortom; ik zou niet weten wat ik met een tablet moet.
Onzin, er waren genoeg mensen die een tablet wilde en al hadden, Apple heeft het alleen extra populair gemaakt..

Dus jij vindt ook dat iedereen met een digitaal horloge al voor lul loopt.. ik zie namelijk in de winkel al genoeg horloges liggen die plat zijn en eigenlijk het uiterlijk hebben van een smartwatch (om ze zo maar even te noemen), dus waarom dan ook niet 1tje die het werkelijk is..
@SuperDre : Met zo'n simpel digitaal horloge loop je voor lul ja. Je ziet er dan uit als iemand die te veel geld uitgeeft op de kermis om kansloos oude meuk uit de grijpers te trekken.

Als je nou een mooi en betaalbaar analoog horloge om hebt dat bij je kleding past, vooruit. Een smartwatch vind ik dan weer overdreven; net als dat sneu volk dat duizenden euro's aan een Rolex o.i.d. uitgeeft. Overdrijven is ook een vak.
@SuperDre: Ik snap niet helemaal waarom je zo reageert op mijn post? Ik zeg toch juist dat men er (op termijn) niet mee voor lul loopt? Of wilde je op Titan_Fox reageren? Hoe dan ook: met een digitaal horloge geef je wel een bepaald statement af. Vooral als er zo'n calculator bij op zit, dan is de kermisfactor compleet ;)

Digitale horloges zijn ontzettend uit en dan bedoel ik dus het horloge zonder wijzerplaat, niet een "smart horloge". De een is er gevoelig voor of iets "uit" is en of ze ergens mee "voor lul lopen", de ander niet.

@Titan_Fox: Je hoeft voor mij niet te verantwoorden waarom jij geen tablet wil. Je kunt gewoon niet ontkennen dat sinds de iPad de markt voor tablets enorm gegroeid is. Goed, ik chargeerde misschien door te zeggen dat voor de iPad niemand een tablet wilde, maar laat het 's 1% zijn geweest destijds, nu verkopen ze er jaarlijks miljoenen, alleen al in Nederland.

En ieder z'n hobby. Een Rolex is best een mooi stukje techniek. Het is ook meer een sierraad dan een horloge, want een gemiddelde Swatch geeft al beter de tijd aan. * Grrrrrene heeft een Breitling gekocht, een jaar of 10 terug. Val ik nu onder de categorie sneu volk omdat ik meer geld uitgeef aan een horloge dan jij? Waar ligt de sweetspot volgens jou?

Iedereen heeft wel een bepaalde productgroep waar hij/zij meer geld aan uitgeeft dan een ander. Denk aan auto's, sierraden, horloges, computers, (foto)camera... So what?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 19 maart 2013 14:32]

Er zit een wezenlijk verschil tussen de introductie van de mobiele telefoon en een smartwatch. De mobiele telefoon voegde iets toe wat we nog niet hadden: kunnen bellen waar geen vaste verbinding is.
De smartwatch doet niets anders dan iets wat we al hebben verplaatsen van broekzak/hand naar pols.

De hype zal er vast wel komen, maar zal naar mijn mening lang niet zoveel houvast hebben als de mobiele telefoon.
Er zit een wezenlijk verschil tussen de introductie van de mobiele telefoon en een smartwatch. De mobiele telefoon voegde iets toe wat we nog niet hadden: kunnen bellen waar geen vaste verbinding is.
Maar daar bestond amper behoefte aan. Wel op zakelijk gebied misschien, maar voor de consument absoluut niet. Er is een hele periode geweest (ik praat over 1996-1998 ongeveer) waarin men vond dat mensen met een mobieltje voor lul liepen met hun zinloze telefoongesprekken in het openbaar. Langzaam aan veranderde dat en had op een gegeven moment praktisch iedereen een mobiel. En dan ineens is het handig en is het een feature die je niet wilde missen.

Mijn ouders vonden een afstandsbediening bij een tv ook onzin, tot ze er een hadden en ontdekten dat het toch best relaxt was om op je bank te kunnen blijven zitten terwijl je van zender wisselde. En daar ontstond het zappen.
De smartwatch doet niets anders dan iets wat we al hebben verplaatsen van broekzak/hand naar pols.

De hype zal er vast wel komen, maar zal naar mijn mening lang niet zoveel houvast hebben als de mobiele telefoon.
Mijn ervaring is dat je de toekomst amper kunt voorspellen. Ik zie ook meer toekomst in zo'n Google-bril. Lijkt me echt heerlijk om altijd alles op internet te kunnen opzoeken, de weg te kunnen vinden, extra info krijgen bij bepaalde producten, enzovoorts. Zo'n horloge voegt wat dat betreft niet zo heel veel toe nee.
Samsung is wel lekker aan het trollen tegenover Apple. En terecht. Als concurrenten je voor iedere scheet aanklagen zou ik ook mijn middelvinger opsteken.
Waar zie jij dat trollen?
Ze zijn gewoon bezig met nieuwe producten. Sinds de flexibele amoled-displays bestaan kan je ineens veel meer.
Het zal mij niets verbazen als Nokia, HTC en ga zo maar door ook al die mogelijkheden aan het verkennen zijn.

En als ze geen metaal gebruiken in de delen die in contact kunnen komen met de huid juich ik dat toe. Ik heb kennelijk een metaal allergie, en kan derhalve geen horloge dragen, zelfs niet als hij van titanium gemaakt is.
Samsung is wel lekker aan het trollen tegenover Apple.
Wie is nou wie aan het trollen, als het al trollen is? Samsung (en LG) had vier jaar geleden al een horloge/telefoon, Apple komt er nu pas mee. Die telefoon heeft ze blijkbaar niet gebracht wat ze ervan verwacht hadden, anders hadden ze het wel doorgezet.

Zoals al eerder is gebeurd (iMac, iPad...) heeft Apple een oud idee afgestoft, er een goed design voor gemaakt en dat gaan ze nu in de markt zetten.

De iPod, iPhone en iPad hebben aangetoond dat, als een Apple product aanslaat, Apple dan per definitie marktleider is voor dergelijke producten. Het kost de concurrentie dan heel veel tijd en geld om die hegemonie te doorbreken.

Samsung heeft blijkbaar geleerd van die situaties: ze weten dat Apple met zo'n horloge bezig is, en gaan nu dus proberen min of meer gelijktijdig een soortgelijk product in de markt te zetten.

Als het aanslaat zitten ze gebakken, als het project mislukt hebben ze even pech. Blijkbaar heeft Samsung, net als Apple, de financiŽle armslag om dit te kunnen doen.
Vergeet niet dat Nokia ook al jaaaaaaren bezig is met concepten voor extreem dun spul op dit gebied, gekoppeld met smartphone.
Die nieuwe trend met "smartwatches" lijkt me interessant. Dan zou de telefoon als primair basisstation dienen, terwijl de horloge alle meldingen binnen krijgt en waar je eventueel alle berichten op kunt lezen/schrijven. De smartphone wordt dan een soort NAS-systeem dat alles ontvangt en gewoon via Bluetooth 4.0 alles doorstuurt. De accu's zijn er sterk genoeg voor. Mij lijkt het wel een interessante toevoeging.
Wat mij nog meer interesseert is hoe de Glass-bril zou kunnen samenwerken met de smartwatch en dan je telefoon. Drie apparaten die hetzelfde zouden kunnen doen is namelijk niet interessant. Wat in ieder geval wel gaat komen is vernieuwing.
Leuke ontwikkeling en om eerlijk te zijn ziet deze Samsung er een stuk beter uit dan wat er tot nu toe is getoont van Apple.
Dat ze een transparante horloge maken is misschien een leuke gimmik voor kids maar ik zie toch niet snel zakelijke mensen daarmee rond wandelen, de samsung past wat dat aan gaat vele malen beter bij een suite.
Helaas zijn dat plaatjes van de in 2009 uitgebrachte S9110

Ik ben wel benieuwd wie zoiets koopt. Ik zal er niet veel hebben als werknemer in de zorg helaas :+
Er is nog helemaal niks getoond van Apple. Alles wat je online ziet zijn mock-ups die gemaakt zijn door een stel fanaten.

Dit is wat er van de iPhone getoond werd voordat hij uitkwam: mockup, mockup, mockup, mockup.

Uiteindelijk kwam Apple met iets compleet anders en dat zal (indien ze er daadwerkelijk mee bezig zijn) bij een Smartwatch ook het geval zijn.

De grote vraag is of Samsung dit eerder uit gaat brengen dan Apple of dat ze eerst de kat uit de boom gaan kijken om daarna (weer) met de markt mee te gaan.
@SuperDre
Waar heeft Apple geroepen dat zij de tablet hebben uitgevonden?? Of de Smartphone??
Onzin, onzin en nog eens onzin.
Tegenstanders roepen vaak onzin zonder met feiten te komen.
Ja, er waren al smartphones voor de iPhone..maar het werd pas echt bruikbaar en groot vanaf de iPhone.
Tablet idem.
Nu de smartwatch?? We zien het wel..smartwatches waren er misschien al..maar ook die dingen hebben tot op heden niet het grote publiek bereikt.
Hopelijk lukt het Apple nu wel..en anders maar niet.
agent_00
dinsdag 19 maart 2013 09:19
Leuke ontwikkeling en om eerlijk te zijn ziet deze Samsung er een stuk beter uit dan wat er tot nu toe is getoont van Apple.
Er is nog helemaal niets getoond van Apple.. allemaal gemaakt door mensen zoals jij en ik.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 19 maart 2013 11:30]

Juist, bluetooth verbinding de hele dag met je horloge. Ik denk dat dit een aanslag wordt op de battery life van je telefoon :p Denk niet dat het een groot succes zal worden zolang het geen stand-alone apparaat is. Je ziet immers ook weinig mensen met een bluetooth koptelefoon op lopen.

off-topic: Ik heb het gevoel alsof die vrouw direct in me ziel kijkt. creeepyyy
Valt wel mee hoor :) met de laatste BT spec kan je redelijk zuinig verbinding houden.
Of vanuit de telefoon alleen een bluetooth verbinding initieeren zodra er iets te melden valt aan het horloge, en vice versa?
Bluetooth is niet noodzakelijk, lijkt me. Desnoods kan je via een kabeltje in je mouw naar je broek toe verbinding leggen met je smartphone. Omdat het kan natuurlijk.
Bij de Pebble wordt een battery drain van 3-5% per dag gemeld voor bluetooth. Dat valt dus wel mee.
BT4.0 is heerlijk zuinig en heeft de mogelijkheid een wake up signaal te sturen.
Dus als je een bericht krijgt, stuurt het een wake up signaal naar de horloge en start het een data connectie
Even een toevoeging Sony heeft er dus al een te koop met android. Voor de mensen die het informatief vinden.

http://www.sonymobile.com...s/accessories/smartwatch/