Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 39, views: 17.604 •
Submitter: Bokken

Gamers die de Oculus Rift via Kickstarter hebben besteld, zijn door de fabrikant geÔnformeerd dat ondanks eerdere beloftes de BFG Edition van Doom 3 geen ondersteuning zal bieden voor de virtual reality-bril. Ter compensatie wordt een tegoedbon verstrekt.

Op het forum van Oculus meldt een gebruiker dat hij een e-mail heeft ontvangen waarin wordt gesteld dat de BFG Edition van Doom 3 de development kit voor de Oculus Rift niet zal ondersteunen bij de release van de virtual reality-bril. Naar verwachting zullen de eerste Oculus Rift-brillen op korte termijn aan de eerste kopers geleverd gaan worden, maar gamers zullen de virtual reality-bril nog niet kunnen gebruiken om de Doom-shooter te kunnen spelen, ondanks dat dit bij de introductie van de Oculus Rift-bril op Kickstarter wel was beloofd. De game zou zelfs met de bril meegeleverd worden.

Oculus biedt teleurgestelde kopers enige compensatie aan. Zo kan gekozen worden voor 20 dollar aan Steam-credits of een tegoed van 25 dollar voor de Oculus Store. Ook kan de koper zijn geld terugkrijgen als hij dat wenst. Of en wanneer Doom 3 BFG Edtion alsnog de Oculus Rift zal gaan ondersteunen, is nog niet bekend.

Kickstarter-video van de Oculus Rift

Reacties (39)

Spijtig om te horen, denk dat dit het project een pak ongeloofwaardiger maakt (mocht dit in het begin gebeurt zijn). Er zijn nog wel een pak andere developers die erachter staan maar het is dan nog maar de vraag voor hoe lang.

Wat ik wel graag wil weten is de reden waarom dit niet zal lukken.
Kink in de kabel bij de samenwerking? Oculus te moeilijk of te beperkt op eoa manier?
Gek dat ik hiervoor een -1 krijg en jij een +1? :'(

En om te antwoorden op je vraag, ik ben bang dat John Carmack zelf liever z'n eigen VR kit wil pushen (is ie tegelijkertijd met die oculus rift van Palmer Luckey begonnen, nooit meer iets over gezegd, vast niet zomaar in de prullenbak gemieterd)

[Reactie gewijzigd door olivierh op 18 maart 2013 14:14]

Ok, wat meer achtergrond nieuws:

Oculus kennende (ik volg hun iedere beweging :+ ) zouden ze gewoon open melden indien het probleem een technisch probleem of een probleem aan hun zijde zou zijn. Het vermoeden van de community is dat er of onenigheid is tussen Oculus en John Carmack of alternatief dat id software moeilijk doet over de financiele overeenkomst of iets in die richting.

En wat betreft geloofwaardigheid, als de geruchtenmolen zich niet volledig vergist dan zal binnen de komende paar weken een update worden uitgerold voor team fortress 2 (inclusief een special in-game hat voor oculus rift owners). En zover bekend zal valve op dit vlak nog meer gaan presenteren op GDC. En zij zijn natuurlijk niet de enige grote speler die de oculus rift supporten, unreal en unity supporten de oculus rift ook en een groot aantal andere studios hebben ook intresse geuit (nogmaal; op GDC worden ook op dit vlak aankondigingen verwacht).

Hoe dan ook, ik raad dit artikel best aan over Doom BFG, al staat er niet al te veel nieuws in wat ik niet ook al in deze comment noem.
  • Valve (wrs binnen paar weken)
  • Dice
  • Epic games (vanaf release)
  • David Helgason/Unity3D (vanaf release)
  • Hawken (nu al)
  • id Software (natuurlijk ervan uitgaande dat er niet echt een ruzie is onstaan tussen oculus en id/John)
  • En nog natuurlijk Mojang/Notch, maar dat is een kleine naam in vergelijking :P
In ieder geval, genoeg support zou ik zeggen van de grote namen, en dan tel ik alle indie developers (zoals ik zelf) nog niet eens mee :P .

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 18 maart 2013 15:00]

Het is waarschijnlijker dat dit het resultaat is van het nieuwe scherm en de nieuwe motion sensor,. De versie van doom 3 die getoond werd was gemaakt voor het oude scherm en de oude motion sensor
Klopt dat sommige mensen dat in de community ook sugereerde, maar de complexiteit van het compatible maken met een VR bril zit *niet* in het parsen van de motion input zoals sommigen lijken te denken. De complexiteit zit hem in het aanpassen van de objecten, in het verhogen van bepaalde textures waar je normaal gesproken niet naar kijkt, en natuurlijk de basis support aan de engine toevoegen (free head movement, head movement not locked to weapon etc.), het deel waar je input parsed (wat wrs door de oculus sdk sowieso word gedaan) is in vergelijking relatief simpel en zou je al het voorgaande werk al hebben gedaan, dan zou dat laatste punt echt het verschil niet meer maken.
dus ze hebben de ondersteuning die er al inzat er weer uitgehaald?
Want bij mijn weten zat het er al in en was dat ook waarmee het al gedemonstreerd was.

Hoe dan ook kan ik niet wachten op mijn preview versie van de Rift.
Nu nog mijn motion tracking systeem en ik ben klaar om deze wereld achter me te laten en lekker te gaan spelen met draken en ander fantasievol gespuis in de digitale wereld.
Ik volg de Rift al een tijdje en ik denk zelf niet dat het zozeer een probleem met de engine is maar eerder het spel wat er in gemaakt is.

Een van de grootste problemen waar de Rift in de vorm van compatibiliteit tegenaan gaat lopen is dat de meeste games op schaal zijn gemaakt.
Hier merk je niks van als je met een beeldscherm speelt omdat je geen gevoel van diepte/hoogte hebt maar met een 3D bril is dit anders je krijgt het gevoel alsof je een dwerg bent.

Hier moeten ze dus of een software oplossing voor verzinnen of alle levels opschalen naar een realistisch formaat en dat is volgens mij best een arbeidsintensieve onderneming.
Niet om lullig te doen, maar ik was zowiezo al geen fan van de BFG Edition.

On topic:

Wel mooi dat de kopers in ieder geval te compensatie een tegoed bon krijgen,
zegt voor mij alleen maar weer dat ze in ieder geval iets doen tegen klant ontevredenheid.

Verder wacht ik al een tijdje op de Rift, volgens mij gaat het helaas nog wel even duren.
Ik zal mijzelf even een 'ongewenste comment' riskeren,
puur om te melden dat je post helemaal nergens op slaat.

Wat heeft Carmack hier nou weer mee te maken?
Als je niet eens bij het bedrijf werkt, waarom dan zulke nutteloze uitingen?
Dit heeft Carmack ermee te maken:

"The Oculus Rift has been endorsed by John Carmack, Gabe Newell, Chris Roberts, and others." Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Oculus_Rift

Hij wordt vaker genoemd op de pagina. En Carmack is ook regelmatig in het niews geweest over de Oculus and Doom 3 BFG samenwerking.

En hier is zelfs een Artikel van Tweakers.net zelf http://tweakers.net/nieuw...virtual-reality-bril.html

[Reactie gewijzigd door Cloontje op 18 maart 2013 14:18]

Sorry maar;
Linkje#1 Linkje#2 Linkje#3 & Linkje#4

Misschien komt het omdat ik de oculus rift zo gevolgd heb dat ik dit weet, maar als je de bovenste paginas een beetje leest, weet je het ook.

- Carmack heeft prototypes van de Oculus Rift getest.
- Carmack heeft Doom3 BFG editie aangepast om te werken met Oculus Rift
- Carmack heeft dit getoond op game expos als zijnde het nieuwe ding
- Carmack heeft vermeld dat de aanpassingen aan Doom3 BFG in het retail product zitten.
- Als laatste maar zeker niet als minste, de naam Carmack heeft ~80% van de backers over de streep getrokken, en allerlij andere devs lekker gemaakt.

Oke, lees dat allemaal, en leg me dan eens uit wat er verkeerd is aan mijn reactie(s)????

Ik vind dus dat omdat meneer zich nu terugtrekt het gevaar bestaat dat de hele Oculus rift flopt, terwijl toen hij erbij kwam het juist de andere kant op ging en iedereen hoop had op goeie VR. En ja, het is toch ook een niet nagekome belofte? helemaal buiten de handen van Oculus dus vandaar dat hij 'schuld' heeft??

Naja ik zal wel malle henkie zijn ofzo, ik koop iig geen Oculus rift meer.
Leer lezen, niemand heeft zich terug getrokken. Doom 3 bied alleen geen ondersteuning bij de release. Dus als je zo een ding koopt moet je even wachten voordat je hem kan gebruiken. Vandaar -1
Sorry maar;
[...]
Naja ik zal wel malle henkie zijn ofzo, ik koop iig geen Oculus rift meer.
offtopic:
Als je dŠt nou had geschreven hadden mensen gesnapt wat je bedoelde en was je post ge+mod. je krijgt +punten als je post inhoudelijk wat toevoegt, en -punten als er inhoudsloos geflamed wordt. Niet omdat mensen het al dan niet met je eens zijn.

Mijn post (deze) gaat dus ge-mod worden omdat hij off-topic is, niet omdat er onzin in staat.

[Reactie gewijzigd door KnetterGek op 18 maart 2013 14:35]

Als het helpt, DICE toont interresse in het ding voor Battlefield 4.

[Reactie gewijzigd door KnetterGek op 18 maart 2013 14:14]

zoek op star citizen, als er een spel is dat 100% ondersteuning voor de oculus biedt, en ook dat het waard is om dit voor te kopen is het wel star citizen

[Reactie gewijzigd door dakka op 18 maart 2013 14:17]

Dat klinkt mooi, De graphics van BF3 vond ik wel wat,
Ik denk als dat gecombineerd word met een mooie VR bril,
dat ons wat moois te wachten staat.

Weet iemand toevallig welke bedrijven allemaal interesse
hebben getoond in dit project naast ID en DICE?
Valve voor zover ik weet. Vast wel meer te vinden op de Kickstarter pagina.
Volgens mij ook Unity en Epic.
Mensen lezen er staat :
"Oculus Rift-vr-bril krijgt geen Doom 3 BFG- ondersteuning bij release"
Er staat nergens dat Carmack alles heeft laten vallen en er mee gestopt is.
Mogelijk is Carmack er gewoon nog niet klaar mee, slechte driver ondersteuning etc. Maar waarschijnlijk komt een paar maanden later wel een versie klaar met rift ondersteuning.
Bij de hierboven gegeven wiki link staat ook bij Doom 3 BFG Delayed, wat engels is voor vertraagt :P

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 18 maart 2013 14:25]

Het staat inderdaad bij de titel 'bij release'.
Ik kan echter moeilijk geloven dat dit er nadien nog bijgevoegd wordt.
Zeker als je een reden noemt zoals slechte drivers etc.
Hij was er van in het begin bij betrokken en heeft alle access gekregen die nodig is
om zoals hij het noemt 'de toekomst' van gamen te voorzien van de juiste technische ondersteuning.

Daar alleen al voor lijkt het mij meer dat er een haar in de boter zit.
Puur speculatie natuurlijk.
En nu maar vingers gekruist houden voor de oculus en hopen dat bedrijven interesse zien voor het compatible maken van games voor de oculus dan is het het kopen waard. En niet zo loopt als de PSvita, de PSvita had in mijn ogen niet genoeg games om het vervolgens aan te schaffen ondanks dat ik wel interesse in het apparaatje had. (soort gelijke situatie zou jammer zijn).

[Reactie gewijzigd door W4RH34D op 18 maart 2013 14:25]

ja dat is natuurlijk wel bitter, heb je de rift kan je er geen game mee spelen.
erg slordig imho.
Ook slordig: denken dat de Rift een consumer device is @launch. Als de dev-kit met SDK uitkomt zit daar geen Doom BFG support in, nog. Dat is ťcht iets anders dan dat de uiteindelijke consumer-level Rift geen Doom support zal hebben.

Het enige wat je met vastigheid kunt stellen is dat devvers die de Rift dev-kit nu kopen dus geen voorbeeld kunnen nemen aan bestaande Carmack-code omdat die nog niet af gaat zijn. Of uiteindelijk de consumentenversie Doom ondersteunt kun je uit dit nieuwsitem niet opmaken en dat is nog zo ver weg dat ik me er sowieso nog geen zorgen om zou maken.

Overigens is het op de PC, omdat er voor OpenGL en Direct3D geprogrammeerd wordt, goed mogelijk een driver te prutsen voor de Rift die bestaande 3d spellen stereoscopisch rendert zonder aanpassing aan het spel zelf. Mťt aanpassingen aan het spel is waarschijnlijk beter, maar het kan zo best redelijk werken. De Rift is niet de eerste VR helm, en het wiel hoeft niet geheel van voren opnieuw uitgevonden te worden.

[Reactie gewijzigd door KnetterGek op 18 maart 2013 14:34]

Het betreft hier de devkit van en niet de consumer versie.. Ik denk dat de meeste developers er niet zo wakker van zullen liggen dat ze Doom3 niet kunnen spelen.

Wat ik wel verontrustend vind is dat er niet word gemeld waarom Doom 3 niet meegeleverd word. Bij alle demos van de Oculus was Doom 3 namelijk wel speelbaar.. Zou Carmack dan bedenkingen hebben over de Oculus?
Zijn zat games die het al ondersteunen. Crysis, Mirror's Edge, Half Life 2 en Skyrim bijvoorbeeld. En een groot deel van die games kan je gewoon met dat Steam tegoed kopen.
Maak je niet druk, er wordt al druk gesleuteld aan Oculus support voor Doom 3.
https://github.com/tmek/DOOM-3-BFG-VR

Via reddit
Je kunt er toch sowieso ieder spel op spelen? je sluit het gewoon met hdmi ofzo op je pc aan toch? dan is je beeld wel geen 3d maar dan is het gewoon iets van 20"-30" op een afstandje?
Volgens mij niet, de ondersteuning moet echt ingebouwd worden.

https://docs.google.com/s...dXNBZnc&rm=full#gid=0
Dat zou kunnen als de Oculus alleen met stereoscopy zou moeten werken, maar dat is niet het geval. Er hoort namelijk ook nog headtracking bij. Er zijn al wel diverse games gemod om het te ondersteunen en engines als Unity en Unreal zullen het ook wel vrij snel ondersteunen (maar dan moet headtracking wel door de developer ingebouwd worden).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013