Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

Lenovo heeft op het door Engadget georganiseerde Expand-evenement een nieuwe ultrabook gepresenteerd. De ThinkPad T431s heeft een licht gewijzigde touchpad ten opzichte van vorige ThinkPads en komt in april in de VS beschikbaar voor 949 dollar.

Lenovo houdt het ontwerp van de ThinkPad-ultrabooks al jaren min of meer hetzelfde, maar met de T431s is het bedrijf afgestapt van de muisknoppen onder en boven de touchpad. In plaats daarvan heeft de nieuwe ultrabook één groot touchpad met geïntegreerde knoppen, zoals steeds meer fabrikanten toepassen op nieuwe laptops. Andere zichtbare wijzigingen ten opzichte van voorganger T430s betreffen vooral bezuinigingen. Het aantal usb-poorten is omlaag gegaan van drie naar twee en ook de expresscard-slot heeft het veld moeten ruimen. De ultrabook beschikt nog wel over een mini-displayport en een vga-aansluiting, net als een gigabit-lan-aansluiting, een sd-kaartlezer en een smartcardslot.

De overige hardware die Lenovo in de nieuwe T431s heeft gestopt, biedt nauwelijks verrassingen. Het basismodel heeft een, veelvuldig in ultrabooks gebruikte, Core i5-3337U-processor, die op maximaal 2,7GHz tikt en een tdp van 17 watt heeft. Optioneel kunnen kopers een Core i7-processor krijgen. Welk model dat is, is nog niet duidelijk, maar vermoedelijk gaat het om een i7-3667U of een i7-3687U. Om het 14"-scherm van 1600x900 pixels van input te voorzien wordt gebruikgemaakt van de ingebouwde HD4000-gpu in de processor. Verder heeft het basismodel 4GB werkgeheugen, dat opgekrikt kan worden tot maximaal 12GB. Lenovo levert de T431s verder ook met ssd's; het basismodel moet het echter stellen met een conventionele harde schijf van 320GB.

De eenvoudigste uitvoering van de ThinkPad T431s ligt volgens Engadget in april voor 949 dollar in winkels in de Verenigde Staten. Het is onduidelijk of en voor welke prijs Lenovo de ultrabook naar Nederland brengt. De kans dat de laptop ook hier zal worden verkocht is wel groot; aangezien voorganger T430s ook in Nederland verkrijgbaar is.

Lenovo ThinkPad T431s Lenovo ThinkPad T431s Lenovo ThinkPad T431s

Reacties (61)

Reactiefilter:-161059+143+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Waarom brengen ze deze uit? Ze hebben toch al de Thinkpad X1 carbon serie v.w.b. Ultrabooks? Het enige verschil lijkt vooralsnog dat in de Carbon maximaal 8 GB werkgeheugen kan i.p.v. 12 van de T431s en dat het basismodel van de T431s is uitgerust met een HDD i.p.v. een SSD. Tevens is het design natuurlijk wat anders. O en de T431s heeft een gigabit ethernet poort.


Ik weet niet zo goed wat ik hier van moet denken. Ik heb zelf nu sinds twee maanden de Carbon X1 in mijn bezit en zie niet in waarom ik de T431s zou verkiezen boven de Carbon. Ik had dan ook verwacht dat de T431s over 3 USB poorten beschikt, 2 is toch in een zakelijke omgeving vaak net wat te weinig.

Tevens vind ik de Carbon echt heel mooi, ondanks het 'zakelijke' uiterlijk.


@tweaker2010 (reactie onder me)
Dat is voor de afvoer van warmte.


@Angelusz
Ik krijg regelmatig de opmerking van mensen dat ze het best wel mooi vinden. Het logo (thinkpad) rechts onder het toetsenbord geeft de laptop een 'stoere' look op de een of andere manier. En de zilveren letters op de achterkant van het scherm (lenovo) staat ook wel mooi.

[Reactie gewijzigd door FreqAmsterdam op 18 maart 2013 09:55]

@FreqAmsterdam

Ik ben het met je eens dat er best veel overlap zit in het rijtje T430 -> T430s -> T431s -> X1 Carbon. Niet alleen Lenovo maar alle PC fabrikanten zitten momenteel in een lastige periode waarbij het moeilijk is te voorspellen waar de toekomst naar leidt. Een breed scala aan producten is op dat moment (kennelijk) voor veel fabrikanten momenteel de gekozen koers.

En toch zit er naar mijn mening ondanks bovenstaande voldoende differentiatie tussen de T431s en de X1 ... De X1 biedt echt de ultieme mobiliteit, onder voorwaarde van een aantal beperkingen. Wanneer je echt alleen maar reist is tellen alleen gewicht, connectivity en batterijduur. (ik vlieg zelf bijna wekelijks). De keuze schermgrootte versus autonomie is voor mij dan de keuzefactor tussen X230 en X1.

Wanneer je minder reist, en vaker op vaste locaties werkt is de keuzefactor tussen X1 en T431s op dat moment veel meer bijvoorbeeld de mogelijkheid van een echt Docking station geworden. Ik gebruik zelf de Lenovo USB 3.0 dock, fantastisch apparaat, maar je moet wel beseffen dat je dan een enkele USB aansluitng gebruikt voor 2x display, 1x gigabit ethernet, audio en 5x USB ... Een echte dock levert dat dedicated zonder compromis op snelheid, Het feit dat je tot 12Gb RAM en normale HDDs en SSDs kunt gebruiken maakt dat de T431s vele malen beter geschikt is voor mensen met (iets) hogere performance eisen en/of veel met virtuele machines werken.

Ik weet het, het zijn niet zulke grote conceptuele doelgroep verschillen (gamers versus roadwarriors) maar ze zijn desondanks duidelijk genoeg in mijn optiek. En ik ken genoeg mensen die er een gruwelijke hekel aan hebben continu dongels mee te moeten nemen voor ethernet of display ... :-)

Na jarenlang van T400s -> T410s -> T420s --> T430s te zijn gegaan (met hier en daar een X2x0 tussendoor) heb ik nu bewust gekozen voor een X1 Carbon met i7/8Gb/256Gb/WWAN/Touch + USB dock .... En ik hoef niet anders meer ... Zelfs mijn Macbook Air is definitief de kast in verdwenen ... De T431s hoort wat mij betreft veel meer thuis bij de minder frequente reiziger met hogere vaste werkplek eisen.

[Reactie gewijzigd door wiz op 23 maart 2013 10:47]

Al sinds 5 jaar zie ik geen verandering op de laptop makt, op uitzondering daargelaten:

De netbook-hype
Het ultrabookbook fenomeen.
De SSD.
Het retina-diplay fenomeen (5jaar geleden bestond er al een dell M4400 met 1920*1200 op 15.4")
Windows is niet bruikbaar op een dergelijke resolutie, ook met fontscaling op 150%

Voor mij moet een laptop inderdaad tegelijk zijn: Mobiel, krachtig, en uitbreidbaar.
Mobiel: Matt scherm, lange autonomie, 3G, lichtgewicht
Krachtig: SSD, QuadCore + dedicated CPU, minstens 4GB ram, maar ook minstens 120PPI
Uitbreidbaar: VGA, HDMI; of DP, 4x USB2.0, ExpressCard Slot
Waar vroeger ook nog de volgende zaken aanwezig waren:
(eSata) (Firewire) (Smartcard lezer), zou ik nu minstens verwachten een USB3.0 aan te treffen

Wel 5 jaar geleden kon je al een HP 8530P/W kopen. Enige minpunt is accuduur, en gewicht (= mobiliteit) (upgradebaar met Core2Quad, 2de harde schijf met Upgrade bay, Expresscardslot voor USB3.0)

BTW: voor consumenten is het allemaal veel mooier, zij hebben genoeg aan een tablet voor internet, email, youtube, facebook.

Voor ontwikkelaars wordt het steeds ongelukkiger. Sinds de komst van 16:9 op laptops, is een laptop gewoon niet meer geschikt om te ontwikkelen
De nieuwe chromebook Pixel is een product dat ik heel hard toejuig, tegelijk ook een slag in het water, door 1 de prijs, 2 gemis aan USB3, 3 De beperkte opslag, 64 GB is gewoon niet genoeg voor een ander OS dan chromeOS

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 18 maart 2013 12:30]

Ik zou graag meer hierover horen. Met name hoe lang hij op z'n batterij kan teren. Dat is toch nummer ÚÚn voor een ultrabook. Dat was in het verleden niet bijzonder lang bij lenovo's ultrabooks. Dit is geen bijzonder licht, dun model. Een uur of 8-9 lijkt me dus zeer wenselijk aangezien er plek genoeg is voor een batterij.

En hoe goed is het scherm? Qua kleur en hoe goed leesbaar in een zonovergoten kamer?

[Reactie gewijzigd door brabbelaar op 18 maart 2013 13:37]

Boy dit is geen tablet.
Ik weet dat ze bij Lenovo degelijke, sterke apparatuur fabriceren, maar qua design kan dit echt niet meer. Dat logo zo schuin gedrukt zowel voorop als achterop is echt lelijk.
En ja, smaken verschillen, maar anno 2013 is dit echt not done.

Het gemis van de 3e usb poort. Ik weet niet of ik dat zal missen. Bij mijn huidige laptop (oude Acer Aspire) heb ik 3 usb poorten, maar gebruik er eigenlijk altijd maar 2. Een voor m'n muis en een voor een usb stick/externe schijf.
Niet mee eens.

Ik vind het juist een heel mooi design en hoef persoonlijk niet iets dat glimt met een "leuk" kleurtje, of iets met een "eigen identiteit".

Ten tweede, of het je smaak is of niet, je wilt juist met een grauw zwart laptop rondlopen in de zakenwereld.

Dus dat het in 2013 not done is, is niet waar.
Hoe kun je nou in 1 zin zeggen dat design aan smaak en dus mening onderhevig is, en dan in de zelfde zin zeggen dat iets echt niet meer kan (wat een feit zou zijn)?

Ga lekker op je acer verder werken als je design zo veel belangrijker vindt dan kwaliteit.

Sommige design zaken zoals het schuingedrukte logo, zwart, hoekig en het logo "thinkpad" maken het visueel een thinkpad, of denk je dat design niet vooral in functie staat van uitleggen over wat voor machine je het hebt? Juist dit uiterlijk verteld je in een oogopslag dat het een kwaliteitsmachine is, Eentje die zich visueel onderscheid van de massa aan spuitgiet plasticen acers en andere buigende consumenten rommel.
I heb wel eens het idee dat ik de enige ben die thinkpads er heel mooi uit vind zien. Hele strakke, minimalistische laptops. Ik vind al dat glimmende met lijnen in het aluminium juist niks.

Wel jammer dat Lenovo nog steeds niet aan de full-hd schermen wilt, hiermee gaan ze echt achter lopen op Asus.
Inderdaad, vooral jammer dat ze vroeger gewoon wel toffe schermen aanboden, tot de hele concurentie overstapte naar wazige widescreen schermen en ze mee gingen.

Een t60P was er al prima met 1600x1200 scherm te kijgen, en dat was echt al 6 jaar terug oid.
Hier nog een fan, we staan dus niet alleen ;).

Ik houd gewoon heel erg van designs die alle onnodige details overboord gooien, zonder overdreven minimalistisch en strak te willen doen: form equals function. Thinkpads maken altijd een soort statement: het schuine logo in de hoek is lekker tegendraads, en de volledig matte afwerking maakt dat ze juist opvallen door hun eenvoud. Bovendien kom je met zo'n ding gewoon serieus over. Geef mij als (zakelijke) laptop maar 10x liever een thinkpad dan een gemiddelde zakelijke HP of Dell met hun dertien-in-een-dozijn aluminium look.

Wel jammer van de geringe hoeveelheid usb-poorten. Het gezeur over geen full-hd snap ik niet echt, 1600x900 op 14" lijkt me juist perfect. In Windows schalen veel elementen toch niet lekker mee en met full hd zouden dingen juist te klein worden naar mijn mening.
Zijn die ge´ntegreerde knoppen nu ook een beetje goed, met mijn lenovo x121e vind ik de ge´ntegreerde knoppen vreselijk, hoewel linker muis knop wel redelijk werkt en deze ook met een simpele tab werkt is de rechter knop echt een kriem, en de middle click is er helemaal niet. Als dit nog steeds het geval is vind ik het een slechte zaak.
Ik ben een grote fan van het tepeltje in het midden van het toetsenbord, maar ik vrees dat dat ding echt zinloos wordt als je geen muisknoppen meer hebt.

Om fatsoenlijk te kunnen skrollen met zo'n pookje, heeft Lenovo de middelste muisknop een skroll functie gegeven, wat prima werkt. Maar een virtuele middelste muisknop op het touchpad lijkt me niet lekker werken. Maar overal aan de zijkant van het scherm de skrollbar vast moeten pakken, is ook geen optie.
oh normaal scrol je met die knop, op linux werkt hij standaard als middle mouse button wat heel handig is als je pagina's in een nieuwe tab wil openen.
Wel echt kloten dat ze 'Ultranav' overboord gegooid hebben. Werkte heerlijk icm met de trackpoint...
O? Ik heb sinds twee maanden een lenovo met windows 8 en ik heb Ultranav er nog op staan. Ik meen ook dat ik daar vrij recentelijk nog een update voor heb ge´nstalleerd.

Heb je misschien een bronnetje van je opmerking, want als dat zo is ben ik niet zo blij. :(

ps:
De opmerkingen over een full-hd scherm ben ik het volledig mee eens, maar ik vrees dat je dat dan in de prijs ook zult terug zien. Ik was al ontevreden over het feit dat de X1 Carbon tot max 1600x900 ging. Ik ben best bereid om wat extra neer te leggen voor dat HD scherm.

@joeytje78
Ik vrees dat die informatie nog niet beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door FreqAmsterdam op 18 maart 2013 13:21]

De software zal er nog wel zijn, maar de dubbele muisknoppen ed zijn er niet meer. Puur hardwarematig bedoel ik dan.
Jammer dat veel laptops maar 2 usb ingangen hebben had er graag meer gezien op laptops. 3 of 4 zou geen kwaad kunnen zodat je met een muis van usb naar usb kan kopieren.
Stel dat ik dit ding zou gebruiken dan kan ik niet eens telewerken en een muis aansluiten.
Ik heb twee usb-poorten nodig voor een usb-drive en een smartcard reader. En die werken meestal niet of slecht via een hubje.

Deze valt dus af. Overigens doen ze het om te bezuinigen, ik ben benieuwd of we dat straks ook zullen zien in de prijs.
Er gaat 800 euro af in vergelijk met zijn voorganger dus dat klinkt wel netjes.
De T431s is desgewenst met ingebouwde smartcard reader te krijgen. Daarnaast zijn er USB smartcard readers in de handel die in mijn ervaring hartstikke betrouwbaar zijn, ook de opvouwbare. Wanneer je jezelf een beetje flexibel opstelt is zelfs met slechts 2 USB poorten vrijwel elk scenario denkbaar. Gewoon een goede Bluetooth muis erbij kopen want uitgerekend die dingen hoef al jaren niet meer bedraad en/of met dongel te gebruiken.
De Lenovo Thinkpad reeks is voor bedrijven voornamelijk. Dus de reacties hierboven ivm design zijn juist incorrect. Op je bedrijf wil je een zo sober mogelijke laptop met een zo hoog mogelijke bouwkwaliteit.
Patserig overkomen is alles behalve de bedoeling van bedrijven zoals J&J.

Ik heb de T420 Thinkpad van Lenovo en zelf ook een MBP.
Nu moet ik zeggen dat die aparte knoppen wel handige zijn als je iets aanklikt en dan een stuk moet selecteren. Met een ge´ntegreerde knop zoals bij de MBP zit je dan snel met je vinger aan de zijkant van de trackpad.
(scrollen gaat dan weer veel beter op de MBP hoor, dus daar moet geen reactie op komen :p).
Ik heb gewoon soms mijn twijfels aan het ontbreken van een aparte toets.
2x de aparte toets zoals tot nu toe het geval was, is wel in mijn ogen wat idioot.
Op je bedrijf wil je een zo sober mogelijke laptop met een zo hoog mogelijke bouwkwaliteit.
Dat lijkt vaak de teneur op Tweakers, alles wat degelijk, lelijk en saai is, is 'zakelijk'. Dat klopt mijn insziens helemaal niet. Een aantrekkelijke werkomgeving is goed voor iedereen, klanten en tevreden personeel. Mensen veranderen niet in robots als ze aan het werk zijn, werken met mooie dingen is inspirerend en er is een overdaad aan onderzoek waaruit blijkt dat mensen beter functioneren in mooie omgevingen. Waarom staan bedrijven als Apple en Google erom bekend dat ze zo'n zotte kantooromgeving hebben? Omdat ze willen presteren. Het is onverstandig te denken dat mensen onder tl-buizen met stalen bureaus en stellingkasten op goede ideeŰn komen.
Het aantal usb-poorten is omlaag gegaan van drie naar twee en ook de expresscard-slot heeft het veld moeten ruimen.
Jammer, 2 USB-poorten lijkt me wel wat erg weinig voor een ultrabook. Die zijn al snel bezet (door bijv. een muis en USB-stick). Ik zie toch echt 4 poorten naast elkaar zitten aan de rechterkant. Of zijn dit niet allemaal USB-poorten?

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 18 maart 2013 09:54]

Nee dat is cooling

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True