Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 12, views: 11.065 •

Microsoft zal maandag een update voor de Kinect for Windows-sdk uitbrengen die het developers mogelijk maakt om handherkenning toe te passen in software. Daarnaast kunnen er volgens de softwaregigant ook 3d-modelleringstechnieken worden gebouwd met de vernieuwde sdk.

De release van een verbeterde sdk van Kinect for Windows hangt al enige tijd in de lucht, maar Engadget weet te melden dat versie 1.7 op maandag 18 maart beschikbaar zal komen. Volgens Microsoft is het de belangrijkste update van de sdk sinds de initiële release en is met name de nieuwe tool Kinect Fusion, waarmee 3d-objecten en personen ingescand kunnen worden, een interessante toevoeging voor developers.

Naast Kinect Fusion, dat bijvoorbeeld gebruikt kan worden voor 3d-modelleringssoftware, heeft Microsoft ook handherkenning aan de sdk toegevoegd. De Kinect-software zou onder andere het indrukken van een knop via een handbeweging moeten herkennen, evenals grip-to-pan-bewegingen. Ook zouden de gebruikte algoritmen in staat zijn om twee personen te herkennen die voor een Kinect-controller staan.

Volgens The Verge geeft de nieuwe sdk aan Kinect op Windows een hogere nauwkeurigheid en snelheid dan op de Xbox 360. Microsoft heeft daarnaast aangekondigd dat het voorbeeldcode op Code Plex beschikbaar zal gaan stellen aan developers die de Kinect-camera gebruiken.

Kinect opengewerkt

Reacties (12)

Hmm wat mij nog niet duidelijk is is of de oude (eerste gen) kinects ook op de PC kunnen? Hij wordt gevonden maar daar blijft het eigenlijk ook bij.
Ooit iets gelezen over stroom toevoeg probleem. Iemand ervaring met dit?
Het concept lijkt me super gaaf voor htpc's of uberhaupt precentaties!
De Xbox 360 en de Windows Kinect zijn compleet anders. Ze hebben verschillende hardware en chipsets aan boord.

De versie voor de Xbox verbruikt minder bandbreedte omdat de USB bus op de Xbox anders te zwaar belast wordt en andere devices daar last van zouden krijgen wat de game ervaring negatief zou be´nvloeden.
Als developer van de Brekel Kinect software kan ik je verzekeren dat de XBox variant zonder enige problemen werkt op de PC hoor.

Je hebt inderdaad een losse power adapter nodig (audio componenten trekken teveel stroom) welke bij een losse Kinect bijgeleverd wordt. Als je Kinect in een XBox bundle zat kun je de power adapter los kopen.

De Kinect for Windows en Kinect for XBox hebben een identieke chipset, op wat minimale firmware na. (net als de Asus en PrimeSense sensoren trouwens) Een aantal software features zijn alleen voor de Windows variant beschikbaar.

Houd er rekening mee dat je voor de 'for XBox' variant wel de volledige SDK moet installeren omdat MS deze officieel alleen licensed voor development gebruik. 'for Windows' is ook voor commercieel gebruik en daarvoor volstaat de runtime install.

Enne 1.7 is inderdaad een update met leuke toevoegingen! :-)
Er zijn adapterkitjes te krijgen waarmee een eerste gen Kinect aan de PC gekoppeld kan worden. Een aparte voedingsaansluiting zit hier bij.

De kinect werkt, wat je zult merken is dat de FOV van de xbox kinect niet dichtbij kan kijken. Hier zijn aparte "brillen" voor te krijgen om dichterbij te kunnen zien. Je hebt in de hoeken dan wel veel verstoring, maar werkt voor de basis herkenning goed.

De Windows Kinect heeft zoals [eNeRGy] al aangeeft veel meer bandbreedte en kan objecten dichterbij herkennen.
Oh, kun je Kinect dan ook bij bijv. Autodesk Inventor en Solidworks gebruiken :o
Dat zou een leuke feature zijn, alleen wel hopen dat de maten dan kloppen :/
Voor OpenNI (de tegenhanger van de KinectSDK) zijn al meerdere 3D scan applicaties beschikbaar:

- ArtecStudio
- KScan3D
- Skanect

Die werken redelijk, maar niet meer dan dat. Het is leuk voor organische vormen (beeldjes etc) waar een kleine afwijking niet zo'n ramp is. Maar als je een nauwkeurig 3D model van bv een Fotocamera wilt maken, zal je erg veel achteraf moeten corrigeren.

Het is wel leuk dat je direct de texturen hebt.
Ik heb weleens in filmpjes op you tube gezien dat ze de pc bedienden d.m.v. een Kinect. Weet niet of het de XboX of de Windows versie was.
Maar wat mij nou leuk lijkt is, ik kijk veel films via een beamer die op mijn computer staan, dus computer bedienen met de Kinect. Geen muis meer nodig! Alleen in de filmpjes (http://youtu.be/M-wLOfjVfVc) vind ik persoonlijk dat er toch lijkt alsof er nog wat vertraging in zit.
Is dit inmiddels verbeterd? Je ziet het vooral als hij de muis beweegt op het bureaublad.
"Kinect for Windows-sdk krijgt handherkenning en 3d-modellering".

Video:

http://www.youtube.com/watch?v=b_Fs3Ugq-2I

Misschien goed om in het bericht erbij te vemelden dat de SDK ook naar OS-x gaat.

Overigens zout t me leuk lijken als er een vorm facial expression recognition erbij zou zitten. Uiteindelijk kan iedereen dan zn eigen 3-d tv show maken waarin de persoon alle karakters zelf kan spelen :D.

[Reactie gewijzigd door Faisalovic op 18 maart 2013 10:04]

Ben benieuwd, de xbox Kienct werkt bijna identiek. Deze, zoals gekocht voor een XBox, is gewoon te gebruiken met windows sdk op een Wiindows Pc en nu dus waarschijnlijk ook op OSX. De firmware verschilt zover ik weet idd weinig, het is vooral de licentie waar je voor betaald, maar dat is dan ook niet eens zoveel geld. XBox is wel te gebruiken voor onderzoek (yippie, ben een phd) en persoonlijk gebruik.
Wow in combinatie met een 3d printer is dit ideaal, een object snel scannen en meteen uitprinten !

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.