Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 38, views: 37.534 •

Minstens twee Chinese fabrikanten komen met tablets met Cortex A15-soc's. De prijzen zijn nog niet bekend maar waarschijnlijk komt hiermee de mogelijkheid dichterbij om een goedkope tablet met deze krachtige chip in handen te krijgen.

Chips met Cortex A15-cores, die op de ARM v7-architectuur gebaseerd zijn, zorgen voor een flinke prestatieverbetering ten opzichte van de huidige generatie. Onder andere de Nvidia Tegra 4 en de Samsung Exynos 5-soc's zijn rond deze rekenkernen opgetrokken. Tablets met de chips zijn echter nog schaars, waarbij de Nexus 10 bijvoorbeeld een uitzondering is.

Hoewel die tablet van Google al geen hele hoge prijs heeft, lijkt het erop dat er goedkopere Chinese tablets Cortex A15-soc's op komst zijn. Volgens AndroidPC.es brengt bijvoorbeeld Ramos een tablet met Samsung Exynos 5250-processor, die een kloksnelheid van 1,7GHz krijgt, terwijl de Mali T604-gpu op 533MHz geklokt zou worden. Mogelijk gaat het om de Ramos Mini Pad, met 7,85"-scherm met ips-paneel en beeldverhouding van 4:3.

Daarnaast zegt Smart Devices onder de naam SmartQ te werken aan een tablet met niet nader aangeduide Cortex-A15-chip. De Spaanse Android-site speculeert dat het om de OMAP 5432 of 5430 van Texas Instruments gaat, gezien de banden van Smart Devices met het Amerikaanse chip-bedrijf. Ook wordt de suggestie gewekt dat de tablet een dual-OS-model wordt: gebruikers zouden Android of Ubuntu kunnen draaien. De tablet wordt echter pas in de tweede helft van 2013 verwacht.

Reacties (38)

Oei, daar zou ik graag een van willen aanschaffen!

Een tablet met een Cortex A15 quad-core soc i.c.m minimaal 2GB RAM en 32GB flash zou ik zeer verwelkomen :Y)

Zal dit er dan een zijn?
9.7-inch Tablet PC, Allwinner A40 (A15) Quad-core Cortex/8GPU 1GB DDR3 Storage 4GB/32GB
  • Chipset: Allwinner A40 (A15) (Quad-core Cortex)/8 GPU (Open GL ES1.1/2.0, Open VG 1.1)
  • 1GB DDR3
  • 9.7 IPS Screen (2048 x 1536p) with capacitive touch panel
  • OS: Android 4.1 / Jelly Bean, Flash 11.1
  • Built-in Wi-Fi, speaker, g-sensor, light sensor, USB OTG
  • Cameras: Front camera 0.3-megapixel, rear 2-megapixel (Optional 5.0-megapixel)
  • 3G dongle
  • Audio format: MP, WMA, FLAC, AAC, OGG, wav
  • Video format: MPG, RMVB, FLV, ASF, WMV, MP4, 3GP, RM, avi, H.264 up to 1080P Full HD
  • Photo format: jpg, bmp, gif, png
  • Aluminum back housing
Wellicht vergis ik mij :P


Edit:

@ Simyager hieronder: flash indeed en geen ROM ;)

[Reactie gewijzigd door dutch666 op 16 maart 2013 18:48]

ben je niet de enige. ik wacht hierop al enige tijd.
Ach, ik zou al zeer blij zijn met een dual-core Cortex A-15! :P

Mits ze ongeveer hetzelfde prijsverschil blijven behouden met de tablets die hier verkrijgbaar zijn, worden dit natuurlijk zéér interessante apparaten!
Waarom wil je in vredesnaam een 32GB ROM(Read Only Memory)? Je bedoelt hoop ik flash-geheugen ;) :+ .
Flash is weer gebaseerd op EEPROM (Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory). Dus in zekere zin is ROM niet eens zo heel erg verkeerd in die context. Flash is uiteraard een stuk duidelijker.

Overigens kan ik op de allwinner site nog niets vinden over de A40

http://www.allwinner.com/product/A-Serial.php

Terwijl ook dit bedrijf A40 gebasserde tablets heeft.

http://www.new-dragon.cn/product.asp?fid=6

Weten zij meer of kloppen de specs niet?
32 GB ROM? Read Only Memory = ROM.
Beter heb je 32 GB opslag ruimte...
Minimaal 1000 stuks... Wie doet er mee :-)

Ik was al geďnteresseerd in deze http://www.pandawill.com/...-video-silver-p71296.html

[Reactie gewijzigd door pandit op 16 maart 2013 18:47]

Dat is dus geen A15 SOC, maar een A7 :)
CPU: Allwinner A31, Cortex A7 quad core, 1.5GHz; GPU: PowerVR SGX544 MP2
Overigens wel uitermate ingewikkeld: Cortex A15, Allwinner A31, Arm V7...

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 16 maart 2013 21:16]

Leuk ding, maar voor die prijs kun je ook meteen een Nexus of Samsung instap tablet kopen :) . Chinese tablets worden pas interessant als ze ook een beetje cheap zijn (rond de 100-150 euries), want je blijft met de 21% btw en duanerechten zitten en dat tikt al snel dus 25% van de prijs erbovenop.
Klok en klepel verhaal, als ik je reactie zo lees.

Kopen in China (of eigenlijk: Hong Kong) valt heel niet tegen. Ik heb in januari bij een van de vele Hong Kong-websites een 7" tablet gekocht, v.v. een 1,6 GHz dual-core A7 CPU, Mali G400 quad core GPU, 1Gb ram/ 4 Gb interne opslag, IPS capacitief scherm en Android 4.1.1 voor omgerekend 70 euro incl. verzenden. En voor ca. 91 euro kon ik er een nog beter type krijgen, met een hi-res scherm en een back-face camera. Dit soort budget tablets zijn in Nederland ook wel te vinden maar dan ben je ca. 110-115 euro kwijt voor het instapmodel, of je wordt afgescheept met antieke A8 single-core CPU's oudere android versies en matige schermen..

Btw afdracht vindt pas plaats als je pakket er (steeksproefgewijs) door de douane er uitgepikt wordt, maar zelfs dan is het nog steeds voordeliger. Je moet alleen wel geduld hebben m.b.t. de verzending, want om de verzendkosten 'gratis' te houden, kopen deze verkoopsites vaak 'restruimte' in bij containertransporten. Een wachttijd van 4 tot 6 weken is dan ook niet ongewoon.

Douanerechten dien je overigens pas te betalen bij netto bedragen boven de 150 euro.
Inderdaad klok klepel verhaal. Dat je geen invoerrechten + BTW + inklaringskosten hoeft te betalen is eerder uitzondering dan regel. Het minimum bedrag is overigens 22 euro voor commerciele zendingen en 45 euro voor kado's en dus niet 150 euro. Chinezen geven vaak een lagere waarde op maar dat is natuurlijk lastig als het pakket beschadigd raakt. Dan keert de vervoerder ook minder uit.

http://www.postnlpakkette...ket-ontvangen/buitenland/
Het cadeau-verhaal klopt ook niet

Alles boven ¤22 moet je voor betalen, ook items die als "cadeau" zijn aangevinkt. Dit is niet steekproefgewijs en gaat praktisch volledig automatisch. De 21% BTW is vaak niet zo'n probleem, maar het postbedrijf rekent ook zo'n ¤13-¤17.50 in rekening voor het innen van die btw kosten. Dus een tablet van ¤50 kost in werkelijkheid iets van ¤75.

Enige wat je kunt doen is de chinees vragen of hij de waarde misschien als ¤20 opschrijft.. Maar als je dat te vaak doet loop je ooit tegen de lamp.

[Reactie gewijzigd door redtails op 17 maart 2013 15:07]

Allwinner A40 bestaat niet. Er waren geruchten dat de A31 A40 zou gaan heten, maar is niet het geval. Eveneens heeft Allwinner geen cortex-A15 cores, enkel A7 (zijn wel volledig compatible met elkaar).
Oei, daar zou ik graag een van willen aanschaffen!

Een tablet met een Cortex A15 quad-core soc i.c.m minimaal 2GB RAM en 32GB flash zou ik zeer verwelkomen :Y)
Dat is een van de vele tablets met A40 core, dit artikel op tweakers doet je denken dat er nog geen goedkope China A15 tablets bestaan maar er zijn al tablets met A40 core dan je op je handen kan tellen.

Artikel klopt gewoon niet, is niet goed onderzoek gedaan door de schrijver. Jij heb er eentje van de vele gevonden. Heb er afgelopen weken naar verschillende gekeken want zie tablet met allwinner A40 wel zitten en was al paar weken info aan zoeken dus vandaar.

@oliveroms
Daarom zijn er tablets te koop met A40 core, omdat die niet bestaat. 8)7

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 16 maart 2013 21:42]

Toch jammer dat de allwinner a40 (nog) njet bestaat.
Lang niet meer gehoord van SmartQ, ik wou van ze 4 jaar geleden een tablet kopen, maar toen kwamen A-merken die je hier kon kopen...met garantie :P .

Toen hadden ze ook al Ubuntu@ARM, maar zetten ze nu Ubuntu Tablet/Phone, of weer de 'normale' ARM Ubuntu?
jammer alleen dat de accus van deze chinese talets vaak bagger zijn.
ik heb er een aantal maar 3 uur is krapaan mogelijk (browsen en video niet eens gamen!).

deze powerhongerige kernen zullen dus zeker niet helpen..
jammer dat er nog steeds geen moeite gedaan lijkt te worden om de accuduur beter te maken. we heben voorlopig genoeg prestatie we hebben nu meer accuduur nodig.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 16 maart 2013 17:44]

inderdaad, ik heb hier een SIII clone die de orginele SIII ver achter zich laat qua batterij gebruik. Met WiFi, G3 (om en om gebruik) en gemiddeld internet gebruik kan ik hier 4 volle dagen mee doen t.o.v. een orginele SIII met ongeveer hetzelfde gebruik/gedrag na 1 dag ...De standaard EXTRA batterij die je er helemaal (en bijna altijd) gratis bij krijgt heb ik nog niet nodig gehad.

M.a.w. geef 's een (echt) voorbeeld?

b.t.w. waar denk je dat de batterijen van zogenaamde A-merken vandaan komen... |:(

[Reactie gewijzigd door ioor op 16 maart 2013 18:12]

clones? Dat moet je toch niet doen man dat is toch zonde.. neem dan een neo n002i of yiayu g3. Of je wacht op de g4 / iocean x7
de s3 clone heeft een dual core 1ghx ipv quad core 1.4 ghz en maar 800x480 dus nogal logisch dat ie minder sap verbruikt dan de originele S3:)

maargoed het kan ook nog gewoon zeer slechte optimalisatie zijn roms van chinese vlug vlug producten zijn namelijk over het algemeen erg slecht geoptimaliseerd en missen vaak zelfs drivers.
zoo heeft mijn ampe verschillende sensoren waar ze gewoon geen drivers voor in de rom gestopt hebben (auto brightness, compass, accu temp en vast nog meer)
Er zijn ook S3 clones met quad MTK6588 (weet het nummer niet helemaal zeker, niet de 6589 iig) en 1280x720.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 16 maart 2013 21:58]

een ampe a76 (android 4.0 512 ram 8 gb rom) en de oude mid (merkloos) was nog waardelozer met nog geen anderhalf uur video playback.

met de ampe haal ik net geen 3 uur youtube wat ik heb getest met 480p classic films op 20% brightness (meer dan genoeg het scherm is ERG helder)

verder heeft de rom ook nogal wat problemen zoals krakend geluid bij zware apps crashende/beviezende launcher.
geen ondersteuning voor details over accu.
geen gebruikers/nederlands woordenboek.

maargoed dat is een andere discussie.
op cebit heb ik massas tablets gezien met quadcores a15 chips ....

trouwens; project shield heeft ook al clonen naar wat ik daar gezien heb, en de ouya zal het echt moeten hebben van z'n brede lijn exclusives (als die er komen) want ik heb echt waar dertien consoles in een dozijn gezien die in een controller gepropt waren en die je op je tv kon aansluiten, er was vaak zelfs geen 'bakje' meer nodig.. extra controllers kon je via Bluetooth met de maincontroller (die ook de 'machine' bevat) verbinden...
Er zijn legio tablets te vinden met een Retina screen, Cube, Onda etc. noem ze maar op

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 17 maart 2013 03:38]

2e helft kan ook q4 zijn.
Blijft interessant die Chinese android devices, ze hebben daar nu al van die A7 quadcores en A9 quadcores.

Ik had gister ook eens gekeken op site van Ainol, ze hebben best aardige tablets, maar als je ze moet importeren dan zou ik een Nexus 7 interessanter vinden.
Ook wordt de suggestie gewekt dat de tablet een dual-OS-model wordt: gebruikers zouden Android of Ubuntu kunnen draaien.

Dan koop ik mij ééntje. Moet erg prettig werken zijn. Ik wil wel niet onder de 10" gaan ;)
Onzin er zijn zat china tablets te koop met metalen behuizing, waar denk je dat het gros van de A merk tablets gemaakt worden, drie keer raden?

China en Taiwan
Titel is misleidend, bijna alle tablets komen uit China, ook de ipads en samsung tablets.
Ik denk dat het wel duidelijk is dat het om Chinese fabrikanten gaat :) Dat Apple en Samsung productie in China draaien, maakt het nog geen Chinese fabrikanten...

@CedricD: Zo'n dual-OS apparaat klinkt inderdaad best interessant.
maar als je zegt: ik heb een chinese tablet' denkt men toch niet direct aan een samsung of Apple.
Voor al die mensen die onterecht denken dat hun Ipad daar niet vandaan komt


http://www.mostwatchedtoday.com/tag/where-are-ipads-made/

http://www.cultofmac.com/...-ipads-are-made-in-china/

http://www.foxconn.com/ContactUs.html

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 17 maart 2013 04:21]