Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Corsair heeft een nieuwe set werkgeheugen gepresenteerd, die volgens de fabrikant zelf de snelste ter wereld is. Het ddr3-pc24000-geheugen heeft een ddr-snelheid van 3000MHz. Om het geheugen zo snel te laten lopen moet de gebruiker over specifieke hardware beschikken.

De dual-channel-kit van 8GB is alleen compatibel met moederborden die beschikken over Intels Z77-chipset. Corsair noemt als voorbeeld de Asus P8Z77-I Deluxe en de AsRock Z77 OC Formula. Daarnaast is een Ivy-Bridge processor met een geheugencontroller die 3000MHz aankan vereist.

De latency van de modules is 12-14-14-36 bij 1,65 volt. Om de geheugenmodules op de hoge frequentie te koelen heeft Corsair een rode heatspreader aan de modules bevestigd. Een geheugenkoeler die geschikt is om de modules met vloeibare stikstof te koelen wordt standaard meegeleverd. Corsair gaat het geheugen in maart nog exclusief via de eigen webwinkel verkopen voor 750 dollar per set. Het aantal beschikbare modules is beperkt, omdat er weinig chips geschikt zijn om op 3000MHz te draaien.

Corsair Vengeance Extreme

Reacties (68)

Reactiefilter:-168066+143+26+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Zou iemand mij een indicatie kunnen geven hoeveel sneller dit geheugen is ten opzichte van DDR-3 op 1600MHz? Ik heb zelf 16GB 1600MHz van Kingston wat het prima doet, maar ik kan me niet voorstellen hoeveel sneller dit nou is... :)
heel simpel in de naam staat meestal iets als PC12800 (ddr3 1600) of PC17067.
dit is de theoretische doorvoor in MB/ps in single channel.
maar aangezien iedereen dual channel gebruik moet je dit dus x2 doen.

in de post staat dat het hier om PM24000 gaat dus 24000 MB/ps in singel en 48000 in dual channel.

nu de grote MAAR.
in wergelijkheid haalt geen enkele controller de maximum theoretische snelheid van van een setje geheugen.
zo is de winst die je zou verwachten bij de overstap van ddr3 1333 naar 2133 ook niet zo groot als het theoretische verschil.
als ik uit ga van het precentage dat mijn z77 pro bord van asus + de intel 3770k uit mijn 2133 haald (gemiddeld over de lees schijf en kopieer test) 22400 MB/ps van de 34133 kom ik uit op 65 % van de theoretische snelheid.

65 % van 48000 = 31200 wat het in theorie 71% sneller sneller maakt dan ddr3 2133.

maar ik zeg in theorie aangezien het onbekend is wat 71% sneller geheugen met de prestaties van de pc doet.
misschien is ddr3 2133 al meer da snel genoeg en merk je er dus helemaal niets van.
maar misschien zijn er ook applicaties waar sneller geheugen wel degelijk voordelen geven.
dat is iets wat ik nooit getest heb omdat ik nooit 2x 8gb geheugen in handen gehad heb van verschillende snelheden.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 16 maart 2013 19:24]

Over snelheid gesproken; de memory chips zelf halen die snelheid niet;
http://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM

Volgens mij is het een optelsom van de memory modules op een reepje.
natuurlijk zal het de snelheid van alle chips op het reepje bij elkaar zijn dit is bij een ssd net zo.
de chips self zijn niet zo snel maar doordat ze allemaal tegelijk aangespoken kunnen worden is het hele reepje wel zo snel.
Ik hoop de het geheugen van betere kwaliteit is dan de naam. Vengeance Extreme. God, dan komt het woord belabberd in me op.
Het valt me op hoeveel reacties hier zijn over belabberd, heeft geen nut ect.

Het geheugen heeft als extreme OCer zeker nut het zijn namelijk gewoon cherry picked chipjes.
Nu moet je soms 5/6 setjes kopen voordat je 2 sticks kan vinden die dit doen en dan nog geen eens garantie hebben als je ze stuk maak en nu wel!
Het is dus zeker niet als mainstream product bedoeld vandaar is het een beperkte oplage en alleen bij corsair zelf te koop.

Laat de nieuwe records maar komen 3600/3800Mhz


Overigens de koeler die je erbij krijg zal vast de nieuwe ney ram cooler zijn:
http://kingpincooling.com...?p=24325&postcount=24

[Reactie gewijzigd door ChrisdeW op 15 maart 2013 15:04]

Ehm ok. Wat een belabberde reactie ;) Ik had het over de naam van dit spul, en dan kom jij met een een technisch verhaal. Ik begrijp best dat dit erg duur en erg goed zal zijn, maar dan noem je geheugen toch niet zo? Hupsa, serie nummertje erop en de winkel in. Whats next, blote dames plaatjes erop?
Waarom? Uit benchmarks is gebleken dat geheugen modules nu weinig uitmaken bij games, het verschil tussen 1200 MHz en 2400 MHz modules is nauwelijks merkbaar, verschillen zijn niet eens 1 fps in games, en ik kan mij moeilijk voorstellen dat andere applicaties wel significante verschillen hebben tussen lower end RAM en high end RAM.
Heb je daar heel toevallig een goede bron voor. Ik ben heel benieuwd.
Artikeltje is al wat ouder, maar niet minder interessant:

http://www.tomshardware.c...ry-scaling-i7,2325-7.html

[edit] Deze is al wat recenter en denk ik meer waar ikt het over heeft::

http://www.anandtech.com/...-bridge-igp-with-gskill/8

Het is deels waar wat er gezegd wordt, maar voor sommige games lijkt het wel degelijk verschil uit te maken. Denk wel dat het bij de meeste games van nu erg marginaal zal zijn en imho niet het prijspremium waard is.

[Reactie gewijzigd door Venator op 15 maart 2013 13:41]

Dit soort prijs premium geheugen is nu en in het verleden nog nooit het geld waard geweest voor de gemiddelde home user, enkel en alleen interessant voor diegene die graag hoge scores behaalt in de Benchmark's, en waarvan in de praktijk de verschillen slechts enkele procenten van elkaar liggen.
Heb je daar heel toevallig een goede bron voor. Ik ben heel benieuwd.
Is een bron nodig?
Het is op zich wel logisch dat je FPS in games voornamelijk tegen een GPU en eventueel CPU limiet oploopt. Natuurlijk heb je ook RAM nodig, maar de huidige bandbreedte van DDR3 RAM (bijna 13GB/s) is meer dan genoeg om een game op tijd te voorzien van de nodige data. Je HDD en RAM upgraden zal voornamelijk snellere laadtijden opleveren, maar verwacht geen magische FPS winst, dat zit voornamelijk in CPU/GPU. Het feit dat je met sneller RAM je CPU soms wat extra kan pushen laat ik voor het gemak even achterwege ;)
Hoezo, wacht wat? Bij andere applicaties die RAM intensief zijn kan het wel wat uitmaken. Ik meen eens een vergelijking te hebben gezien binnen Distributed Computing (aka het folding verhaal), waar hoger geklokt RAM bij eenzelfde processor sneller taken kon verwerken. Dat was bijvoorbeeld met een P45 systeem met Q6600 met enerzijds DDR2 (800MHz) en anderzijds P45 met DDR3 (1333MHz).

Binnen een platform met enkel DDR3 is dit ook interessant en zegt volgens mij alles wat ik hierboven probeerde te noemen, check: http://www.legitreviews.com/article/1542/10/

Stel je voor dat je 12 uur rendert daarvoor of zelfs 24/7, nou dat scheelt een hoop (gemiste) performance. Al is het maar 2 seconden in die vergelijking, lijkt niks maar uiteindelijk maakt het nog echt een verschil. ;)
Of het in dit geval met een 750 dollar dure kit prijstechnisch te verantwoorden is, is een ander verhaal. Maar merken doe je het dus wel bij sommige zaken.

Snelheid in dit verhaal speelt dan een grotere rol dan bijvoorbeeld latency. Dat laatste voor strakkere timings geldt maar minimaal in performancewinst.

[Reactie gewijzigd door marcel87 op 15 maart 2013 18:37]

Dit lijkt me het nou niet echt waard, je kan 2800 mhz ram van corsair kopen voor 220 euro.
pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX3M4A2800C12
Het aparte aan dat snel geheugen gedoe is dat het NIET tot amper werkt op welk moederbord dan ook op de gegeven snelheden. Al helemaal als je boven de 8 Gb komt.
Het is crime om een werkend set geheugen te vinden wat het echt goed doet op een bepaald moederbord
Ik ben bijna 3 maanden bezig geweest om rrn 16 Gb corsair ddr3 2000 mhz geheugen set op een asus moederbord werkend te krijgen, maar uiteindelijk zijn beide retour de fabrikant ondanks 3 nieuwe sets geheugen en 2 vervangende moederborden.
Uiteindelijk draai ik nu met 1866 mhz geheugen op een msi z77 gd80.
En het mooiste nog van dit alles is dat het als je goed bekijkt amper enige snelheids winst geeft
In diverse benchmarks zie je soms geheel geen versnelling. Dus grappig dat ze dit maken maar nuttig nee niet echt.
Laat corsair maar eens eerst geheugen gaan maken die echt werkt op elk moederbord zonder gezeur, dat lijkt mij nuttiger dan deze grappen
De DDR standaarden zijn nu precies die afspraken tussen geheugenmakers en moederbord makers. Hou je aan die standaard, qua snelheid, latencies en spanning, en het werkt 99.9% zeker.

Uiteraard wordt de zekerheid die de standaard biedt alleen gehaald doordat er overal wel iets marge in zit. Overklokken is de hobby om die marges maximaal uit te buiten. Maar je moet niet gaan klagen als overklokken niet lukt. Als het gegaradeerd is, is het geen overklokken meer.

Die DDR3 standaard is 1.5 V, 1866 of 2133 MT/s (1066 Mhz), dus jouw 2000 "Mhz" is geen officiele snelheid.
Ik weet niet, maar bij mij staat bovenaan toch echt 428,75 en geen 220,-! 8)7 :P

[Reactie gewijzigd door KoploperMau op 15 maart 2013 14:42]

Tja, een Audi van 60k (TT RS) trekt ook van 0 tot 100 op in 4.5 seconden, wil je echt die Ferrari hebben die er een seconde sneller is? Kost wel 10x zoveel... Malloten heb je overal ;)
Ik heb hier toch wel mijn vraagtekens bij, 750 euro voor 8GB vind ik heel veel, ondanks de snelheid van 3000 Mhz. De latency is zo ongelofelijk traag. Als je wil gamen, wacht je processor alsnog.

Alleen bij kantoorwerk (renderen, constante stromen informatie) is dit RAM (misschien) interessant waarbij juist het aantal megahertz belangrijker is dan latency.

Dan komt het volgende, volgens mij kan je best wel wat snel geheugen kopen voor 750 dollar wat makkelijker te integreren valt in een systeem.

Kortom, idee is leuk, alleen volstrekt kansloos.
Latency kan hoger zijn, maar als de kloksnelheid hoger ligt, wordt de effectieve latency lager.

DDR1600 op CL8 zal langzamer zijn dan

De cycle time bij 3000Mhz (1500Mhz) is slechts 0,667ns. De cycle time op 1600Mhz is 1,25ns.

CL8 bij 1600Mhz = 8x1,25=10ns
CL10 bij 3000Mhz= 10x0,667=6,67ns


Bij deze modules: 12x0,667=8ns. Nog steeds behoorlijk snel dus!
Wel snel inderdaad, die tCAS=10 is leuk voor het voorbeeld maar hoeveel volt moet je er dan wel niet bij geven? Lijkt me niet echt realistisch bij normaal gebruik iig.

Deze modules zijn qua latency bijna net zo snel als een 120 euro kostende kit van 2x8GB 2133 @ CL9.

2000 x (CL / snelheid in MHz ) = Latency in nanoseconden (ns)
2000*9/2133= 8,44ns

Maar goed, wat Victor zegt, OC-ers zullen er onder LN2 vast nog wel wat leuks mee kunnen doen. Wellicht dat 3600C12 of 3000C10 best haalbaar is dan, wat beide 6,67ns is, alleen heb je dan een (fors) verschil in bandbreedte.
Pro-overklokkers worden vaak gesponsord en daar zullen deze sets waarschijnlijk terecht komen. Er wordt niet voor niks een geheugen-koel-bakje voor LN2 bijgeleverd.
Zoals ChrisdeW hierboven aangeeft; het merendeel van de tweakers heeft waarschijnlijk niets aan dit ram; die kopen voor hetzelfde bedrag een complete PC. Echter als je extreem wilt overclocken dan kun je met dit ram verder gaan dan ooit en nog je garantie houden ook.

En of het nut heeft; dat kan de koper bepalen. Ik vind een Ferrari bijvoorbeeld ook niet nuttig. kost dik 3 ton en je kan maar 1 passagier meenemen. Een speedfreak vindt een Ferrari daarentegen mogelijk de beste aankoop ooit, want hij gaat zo lekker hard.
Inderdaad.
Er zijn nu al geheugen stickjes te koop onder de 130 euro wat op CL9 en standaard op 2133Mhz draait. Deze klokken zelfs op CL10 @ 2400Mhz. Dit 600Mhz meer (300Mhz x2) kan ik mij niet opbrengen om zowel 600 euro meer neer te leggen en gewoon luchtkoeling door mijn kast(ruimte beslag).

Daarnaast heb je zelfs, voor dat geld, bijna het hoogste haalbare CPU. Ik haal dan liever goedkopere latjes dat leuk kan draaien op bijvoorbeeld CL9 @ 2000Mhz.

[Reactie gewijzigd door Modest71 op 15 maart 2013 18:26]

Dual channel 8GB voor 750 euries?
Welke gek gaat dat kopen, niet eens hardware freaks, die gaan eerder veel geheugen kopen denk ik...
Welke gek gaat dat kopen
Ze hebben het over vloeibaar stikstof, dus ik denk dat dit bedoeld is voor overclockers die wereldrecords willen breken.
Tja ben je dan nog altijd niet beter/sneller uit om goedkopere ram in quad channel etc te zetten.
Net zoals raid en trunking constructies doet dat niks aan je latency enkel bandbreedte.

[Reactie gewijzigd door analog_ op 15 maart 2013 17:05]

Ik moet het toch wel eens zijn met TweakingKlaas, 750 dollar per set voor maar 8GB is wel heel erg veel voor die marginale snelheid die je ermee wint.. Maargoed, zoals ik zag is DDR3 geheugen de laatste tijd aanzienlijk gestegen in prijs (modules die sinds januari met bijna 30 euro zijn gestegen).
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat de Dominator Platinum 2800 MHz is voor hetzelfde aantal geheugen, en deze toch aanzienlijk goedkoper is.

http://www.corsair.com/me...t-cml8gx3m2a3000c12r.html

Alsnog, er zullen zeker weten een stelletje mensen zijn die gek genoeg zijn om dit te kopen, al is het waarschijnlijk eerder om op te scheppen, ookal had ik zelf voor de dominator platinum gegaan vanwege de looks :P.

[Reactie gewijzigd door Sjoerdbaltjes op 15 maart 2013 13:28]

En dan niet eens Dominator geheugen, maar de Vengeance lijn...

Ik dacht dat de dominator lijn Corsair's highend was. En nu brengen ze in de Vengeance lijn (de gamers lijn) opeens 3Ghz geheugen uit?
Als je goed leest gaat het hier niet om het aantal geheugen.

[Reactie gewijzigd door Sjoerdbaltjes op 15 maart 2013 13:22]

Heb jij hem naar Ongewenst gemod? Het gaat hier inderdaad wel om 8 GB geheugen, voor een nogal forse prijs.
Vengeance Extreme is the world’s fastest rated memory kit, and the first rated for 3000MHz. This 2x4GB kit operates at 1.65V with latency settings of 12-14-14-36, and comes equipped with low-profile Corsair Racing Red heat spreaders.

SKU# CML8GX3M2A3000C12R
Our Price:
$749.99
Rap is het wel.
Nee, ik heb niks met zijn reactie gedaan. Ik bedoel dat het hier om de SNELSTE RAM gaat, niet zozeer om hoeveel geheugen er in zit.

Ik ga er maar van uit dat jij die 'ongewenst' was op mijn reactie, maarja.

Zijn reactie brengt het over alsof hij alleen naar het aantal geheugen kijkt en dan naar de prijs.
Ik heb gelezen dat de i5 3570K hoger dan 1,5volt niet altijd leuk vindt en boven de 1,65volt zelfs fataal kan worden: klik.

Kon er weinig over vinden, maar ik zie her en der wel vervelende verhalen erover. weet iemand meer?
de prijs gaat niet alleen over het feit dat het het snelste ram is, maar ook om dit:
Een geheugenkoeler die geschikt is om de modules met vloeibare stikstof te koelen wordt standaard meegeleverd.
ten eerste zoals bij de buren te lezen valt:
http://nl.hardware.info/n...nce-geheugen-met-3000-mhz
gaat het om een blok van kingpin.

dit is 1 blok bijna massief koper, waar je normaal ook al een hele klap geld voor neerlegt:
http://kingpincooling.com/containers/
dat is dus een 100 euro dat erbij komt.

daarnaast vind je DDR3 modules bijna niet boven de 2800 mhz. en dat is al bijna 500 euro (weliswaar voor 16gb):
pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD16GX3M4A2800C12

dus al met al is het een best redelijke prijs als je het mij vraagt. al is memory tegenwoordig goedkoop, en volop in massaproductie, dannog heb je te maken met de yields van deze chips waarvan het er maar 1 op de 50 overleeft zoals is gezegd in het artikel van de buren:
De extreem hoge snelheden van de DDR3 modules kan worden bereikt doordat Corsair zelf de beste chips selecteert voor de geheugenmodules en vier keer handmatig alle chips bij langs gaat, waardoor slechts 1 op 50 chips zich mogen scharen bij de absolute top van de geheugenchips.
alles word ook 4x met de hand gecheckt, en daar zit ook wel wat tijd in van medewerkers. daarnaast is dit nota bene ook niet eens in massa productie.

dus 750 euro is best redelijk voor die koeling met de snelste chips. dannog zijn deze latjes bedoeld voor lui die geld teveel hebben/gesponsort worden.

Wat mij wel opvalt, is dat er niks genoemt word over de X79 chipset. dat is dan weer jammer als je zo super high-end gaat. laten we maar hopen dat dat wel is bij Ivy-E

[Reactie gewijzigd door Fordox op 15 maart 2013 14:37]

Idd. Alleen vrij veel moeite voor wat? Luttele % meer prestaties ?
Het gaat dan ook om het voltage voor het geheugen en niet het voltage voor de cores van de processor.
Nog steeds zo bij geheugen. 1.5v lijkt ideaal te zijn bij IB, heb je gelijk niet zulke hoge latency als bij dit product.
Als ik me niet vergis wordt latency bij geheugen weergegeven in cycles. Hoe sneller het geheugen hoe korter de tijd per cycle.
Dit geheugen loopt op 3000MHz, dat is 0,33ns per cycle.
12 cycles duren dus 4ns. Als je even door de pricewatch zoekt zal je denk ik niet zo heel veel snellers vinden.

Of het voltage op het geheugen problemen op kan leveren voor een i5 weet ik ook niet, heb je daar een bron van?

@Jeroenneman hieronder.
Daar twijfelde ik ook over. Ik denk dat je gelijk hebt, maar dat geld net zo goed voor alle andere DDR modules, dus voor de vergelijking maakt het niet uit.

[Reactie gewijzigd door Tvern op 15 maart 2013 17:01]

0,667ns.

3000Mhz is werkelijk slechts 1500Mhz, omdat bij DDR, de waarde altijd wordt verdubbeld.
Klopt, dit komt omdat er per klokcyclus 2 keer data wordt verzonden over de bus. Er moet inderdaad met de snelheid van het kloksignaal gerekend worden om de cyclustijd te berekenen, dus 0,667ns zoals je zei.
Aan een CAS latency van 12 cyclussen kom je dan op 8ns uit.

Ter vergelijking:
1333MHz DDR3 met CAS latency van 5, dan kom je neer op 7,5ns.
1600MHz DDR3 met CAS latency van 6 komt ook op 7,5ns.

CAS5 1333MHz is niet te koop in de pricewatch, CAS6 1600MHz wel:
pricewatch: G.Skill F3-12800CL6T-6GBPI
Deze is per klokslag dus sneller, maar deze heeft dan ook 'maar' 12,8GB/s bandbreedte, tegenover de 24GB/s dat de nieuwe Corsairs kunnen doorvoeren.
Ben benieuwd hoeveel sneller dit nou daadwerkelijk is dan de beruchte DDR 1 winbond bh-5 chips @300mhz (DDR600) met CAS 2-2-2-5 :) op 3.8v hehe....
Het hoe korter de cycle hoe sneller het geheugen gaat niet helemaal op het is net wat ingewikkelder. google het maar eens.
Het voltage van je RAM is met de meeste middenklasse- en luxe-moederborden individueel te variren, en dat benvloed niet het voltage van je CPU.

youre welcome
Ehm, het beinvloed niet het voltage van je CPU zelf maar wel die van de memory controller die ingebakken zit in de CPU, te hoog voltage betekend einde memory controller en einde CPU.
Thanks voor de uitleg, weer iets geleerd vandaag. _/-\o_
Ik vroeg me na het lezen van het artikel al af hoe het kan dat dit geheugen snel wordt genoemd met zulke latencies, terwijl mijn 5 jaar oude geheugen rond de 4 a 6 zit (de exacte latency weet ik niet meer).
De IMC bij zit bij intel i5-i7 tegenwoordig ook op de DIE ingebakken, en inderdaad vinden deze n hogere spanning dan 1,65V niet prettig, dat staat los van de Vcore, nog niet zolang geleden had je namelijk ook nog veel 1,8Volt memory dat kon problemen geven ,maar dat mag tegenwoordig geen probleem met zijn, keuze in goed geheugen genoeg.
1,8V op DDR3??
Ben je niet in de war met de JEDEC std van DDR2, die is 1,8V.

Vraag me af hoe corsair de garantie kan geven dat dit daadwerkelijk op deze speeds kan draaien. Dergelijke extreme OC's hebben behoorlijk onbekende factoren.

Prijstechnisch vind ik het niet eens zo extreem, zie regelmatig AD's warbij CPU's aangeboden worden die per X aantal is gekocht om de best OC'er eruit te halen.
i5/i7 cpu's hebben niet alleen een hekel aan geheugen met een voltage voben de 1.65v maar sommige ddr layouts accepteren ze ook gewoon niet.