Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 241, views: 56.478 •

Samsung heeft tijdens zijn Unpacked-evenement de langverwachte Galaxy S4 aangekondigd. De smartphone krijgt een 5"amoled-scherm met full hd-resolutie, maar het ontwerp is bijna gelijk aan dat van zijn voorganger Galaxy S III.

Er zijn verscheidene nieuwe functies, zoals SmartPause: met de feature wordt een video automatisch gepauzeerd wanneer de smartphone herkent dat de gebruiker niet langer naar het scherm kijkt. Doordat de sensoren in de telefoon de ogen van de gebruiker volgen, is het met Smart Scroll ook mogelijk om met de ogen te scrollen. Verder kan de telefoon bediend worden door de vingers boven het scherm te laten 'hoveren', iets dat Air View wordt genoemd.

Een andere vernieuwing is Samsung Knox, een feature die ervoor moet zorgen dat gebruikers zakelijke en privé-data gescheiden kunnen houden. Deze functionaliteit lijkt erg op BlackBerry's Secure Work Space, die binnenkort ook naar Android komt. Home Sync is bedoeld om gebruikers binnenshuis verbinding te laten maken met meerdere apparaten, om zo content uit te wisselen.

Met DualShot is het mogelijk, zoals de naam al doet vermoeden, om de twee camera's op het toestel tegelijkertijd te gebruiken. Daarbij wordt het beeld van de camera op de achterkant getoond, terwijl er op het scherm een soort postzegel verschijnt die het beeld van de frontcamera toont.

De behuizing van de nieuwe Galaxy S4 lijkt erg op die van de Galaxy S III. Het toestel is vrijwel even groot, breed en dik: met 136x69x7,9mm is hij iets dunner. Het scherm heeft met 1920x1080 pixels echter een aanzienlijk hogere resolutie dan zijn voorganger. Het scherm meet 5" in diagonaal en is van het Super Amoled-type. De accu heeft een capaciteit van 2600mAh.

Er kan verbinding gemaakt worden met 4g-netwerken met een maximale snelheid van 100Mbps download en 50Mbps upload. Verder is wifi in de vorm van 802.11b/g/n/ac aanwezig en is bluetooth 4.0 en infrarood aanwezig. Door infrarood-ondersteuning kan de smartphone als afstandsbediening worden gebruikt. Fysieke verbindingen kunnen gelegd worden met de mhl-poort, die bijvoorbeeld voor video-output gebruikt kan worden. Opvallend is dat naast de gebruikelijke sensoren er ook een temperatuur- en vochtigheidsmeter is ingebouwd.

De processor van de S4 hangt af van het land: sommige landen krijgen een versie met de Snapdragon 600 van Qualcomm, andere landen hebben een variant met een Exynos 5 Octa van Samsung zelf. Nederland krijgt de versie met de Snapdragon 600. Volgens Samsung is zijn nieuwe Android-topmodel vanaf eind april verkrijgbaar in 155 landen. De adviesprijs voor de 16GB-versie is 699 euro.

Samsung komt ook met een aantal nieuwe apps die worden meegeleverd op de Galaxy S4. Zo is er S Translator, die een soort tegenhanger is van Google Translate. Met S Health kunnen gebruikers de smartphone gebruiken als fitness-tracker, iets dat overigens ook kan met third party-apps. Met WatchOn kunnen gebruikers kijken wat er op tv wordt uitgezonden. De app werkt tevens als afstandsbediening via infrarood.

In de afgelopen maanden is geregeld informatie naar buiten gekomen over het nieuwe Android-topmodel van Samsung. Zo liet de Koreaanse fabrikant kort voor het Mobile World Congress weten het toestel aan te zullen kondigen, nadat er in geruchten al de nodige informatie naar buiten was gekomen. Van de Galaxy S4 wordt veel verwacht: de voorgaande modellen in de serie, de Galaxy S III, Galaxy S II en de originele Galaxy S, braken telkens verkooprecords.

Samsung Galaxy S 4 aankondiging Samsung Galaxy S 4 aankondiging Samsung Galaxy S 4 aankondiging Samsung Galaxy S 4 aankondiging Samsung Galaxy S 4 aankondiging

Reacties (241)

Reactiefilter:-12410214+1146+29+31
1 2 3 ... 9
Heel vet een mooie upgrade voor mijn s3.
Ik kijk de livestream momenteel, op youtube ook te zien, zeer moeilijk door te komen met al die toneelonzin, want ik heb nog steeds niet gehoord of er een octacore in zit (hoewel, als die er in zou zitten, hadden we het waarschijnlijk wel gehoord). Ben wel heel opgelucht met het Full HD Amoled scherm, en geen SLCD. Ook alle softwarefeatures die nu aan de hand van de toneelonzin gepresenteerd wordt ziet er oprecht interessant uit. Dualshot, eraser, en nog meer camerafeatures, ben wel benieuwd hoe ze al deze meuk overzichtelijk in de app een plek geven.

HAHA! toch octacore dus!

[Reactie gewijzigd door jorrit91 op 15 maart 2013 00:52]

Wat een showtje, lijkt op een heel slecht toneelstuk. ben benieuwd naar het toestel.

edit: ik lees hieronder dat anderen het wel kunnen waarderen. ik snap die invalshoek echt volledig want toen mijn zus de kamer in kwam pakte ze meteen een stoel en wou ze mee kijken omdat ze van theater houd. helaas hield het na 2 minuten op toen de vrouwen van stage gingen en de man zijn korte technische praatje ging houden.

[Reactie gewijzigd door Sneek op 15 maart 2013 02:44]

Ik denk dat de show een stijl was, gezien de keuze voor het theater en dergelijke. Opzich nog wel leuk bedacht. In ieder geval leuker om te kijken dan vorig jaar. ;)

Ik moet zeggen ook ik ben niet echt onder de indruk van de software, veel te veel zooi die je toch niet kan of gaat gebruiken, zoals S translator, de S drive, Chaton Videochat, Dualchat, de Hub zooi etc. De camera functies zijn dan op zich wel weer leuk. Group play is altijd handig geweest op samsung apparaten (in ieder geval een stuk beter werkend dan de software in de playstore) en het is mooi dat ze de mogelijkheden uitbreden.

Hardware, sja design lijkt veel op de S3. Veel mensen zullen het verschil voor zover ik kan zien niet zien, wat altijd jammer is. Toch is de hardware indrukwekkend te noemen. Ik en veel mensen met mij zweren nog steeds bij AMOLED en ik had niet verwacht dat ze zover zouden zijn met de techniek. Hetzelfde geldt voor de processor en batterij en dat alles in een kleinere behuizing met removal battery en SD card slot.

Dat is toch voor velen toch wel het argument om een S4 te halen, het is toch top of the line hardware, ondanks het design, krachtig, klein, flexibel en betrouwbaar.
Heb je echt die hele show gekeken? Ik had liever snel even de specs gezien op een A4'tje, plus een korte video met uitleg over elke nieuwe software-functie. Daar ben ik trouwens ook niet zo onder de indruk van. Voor de meeste dingen bestaan trouwens al applicaties, zoals S Translator, die op zich wel handig klinkt.

Wat betreft Smart Scroll: volgens mij heeft het artikel het bij het verkeerde eind dat je met je ogen kunt scrollen. Uit de presentatie blijkt dat je scrollt door de telefoon te bewegen (naar je toe hellen voor naar beneden scrollen, geloof ik), niet door je ogen te bewegen: het enige waar je ogen voor dienen is dat dit scrollen alleen werkt als je met je ogen naar het scherm kijkt. Anders zou je per ongeluk kunnen scrollen. Het is dus verwant aan de Smart-nogwat waarbij de video op pauze gaat als je niet meer naar het scherm kijkt.

Ik vraag me trouwens af hoe consistent/betrouwbaar die oogdetectie is: andere applicaties die ik wel eens heb geprobeerd waren behoorlijk matig, en ronduit slecht bij minder licht.
Ik vind dit een van de beste presentaties ooit. Waar anderen altijd doen alsof het live demo's etc. zijn, "die helemaal niet zijn ingespeeld", komt Samsung nu met een leuke show. Niet meer naar de autocue kijken.

Lekker overdreven (Amerikaans) met flauwe humor. Het werkt voor mij! Geen kromme tenen.

[Reactie gewijzigd door projectnewtt op 15 maart 2013 15:37]

Bij mij werkte het ook wel. Was best aardig om te zien en meer een echte pitch dan een specsheet. Het was een levendig podium en ik denk een zeer aardige verandering voor al die reportrs die al 20 van zulke 'evenementen' hebben bijgewoond.

"is het met Smart Scroll ook mogelijk om met de ogen te scrollen"

Zeiden ze niet dat je daarvoor de telefoon een beetje moest kantelen? Volgens mij wel....

edit Jeps, in het menu staat: Once your eyes are detected your screen will scroll according to the phones tilt angle. Het is dus net even anders dan Samsung zegt (en wat iedereen overneemt)

Edit2 Ik lach me kapot. Heeft HTC net de camera bulb weggewerkt....komt Samsung ermee aanzetten. Lekker dan :)

[Reactie gewijzigd door BartOtten op 15 maart 2013 01:14]

Ik vond het wel grappig gebracht, beetje over the top, maar wel duidelijk alle features uitgelegd met "real life" situaties.

Erg vet toestel...... _/-\o_

En erg mooie nieuwe features die echt wat toevoegen aan het gebruik.

Hier kunnen veel producenten voorlopig een puntje aan zuigen, voorlopig lijkt het me erg moeilijk te overtreffen.
Dit juweeltje kan echt bijna alles.
Precies. Dit toestel kan alles wat alle andere toestellen ook kunnen. Vrijwel alles, van IR blaster tot floating touch, zit namelijk al in andere toestellen. De nieuwe features voegen in mijn ogen weinig toe.
Als Samsung-fanboy vind ik dit toestel nog het grootste kopie van andere modellen...

Of het erg is? Het idee is natuurlijk 'waarom zou je een ander toestel kopen, want dit toestel kan hetzelfde n mr'. Voor de consument is dat natuurlijk een pluspunt.
Ja ik ben het eens met je. Voor mij zijn de laatst telefoon upgrades niet echt boeiend meer. Wat moet ik met die sterkere processor? Dan kan ik 10% van de games op hogere prestatie gebruiken. Mijn telefoon is snel zat voor al het normale smartphone gebruik. Wat voegt deze S IV nu extra toe tov de s lll, in de praktijk? Behalve 4G.
Ik kan alleen zo genoeg dingen opnoemen wat zeker de HTC One wel kan en deze niet dus daarin zijn ze toch niet echt geslaagd als dat het doelw was...
Zoals een SD kaart insteken en de batterij verwisselen?
Weer dat gehannes over batterij en SD kaart verwisselen. Waarom zou ik? Ik heb in de tijd dat ik mijn Desire Z heb letterlijk nog NOOIT de SD kaart verwisseld, en de batterij ging er uit omdat ik bij m'n simkaart moest. Het wordt maar al te vaak als minpunt gebruikt, maar met hoe zuinig ze zijn met de batteirj van vandaag hoef ik echt niet meer te switchen. Besides, mocht de nood hoog zijn, een externe snellader kost tegenwoordig ook geen drol meer. Daarnaast is 32GB echt RUIMSCHOOTS voldoende voor je halve muziekcollectie and then some. Non-removable SD kaart en batterij zijn echt geen dealbreakers meer. Voor 50% van de mensen niet, trouwens...
Voor zeker 80% van de consumenten maakt de batterij en de ds-card niet uit. Sterker nog, ik werk in een telefoonzaak en kan dus nog wel wat preciezer schatten hoeveel telefoons hun maximale capaciteit gebruikt zien worden: ongeveer 5%. En dat zijn vooral iPhones. SD kaartjes gaan erin bij de setup van de telefoon maar daarna worden ze grotendeels nooit vervangen, batterijen evenmin.

Leauk argument voor op T.net maar onzin als je het over de hele markt hebt.
Jouw mening maar duidelijk niet de menig van miljoenen anderen!
De processor van de S4 hangt af van het land: sommige landen krijgen een versie met de Snapdragon 600 van Qualcomm, andere landen hebben een variant met een Exynos 5 Octa van Samsung zelf.
Dit hangt dus af van waar je woont. De Snapdragon 600 is een quad-core, the Exynos 5 Octa is uiteraard wel een octa-core. Echter zou ik aan het 'octa'-idee niet te veel waarde hechten; cores zijn echt niet alles. Of het in dit geval wel degelijk een voordeel heeft moet blijken uit de benchmarks.
Het gaat voornamelijk om de big.LITTLE architectuur. Het woord octa zegt helemaal niks over de kracht.

De Exynos 5 Octa heeft naar mijn weten vier snelle en energie slurpende Cortex A15-cores die geklokt zijn om 1,8Ghz en vier tragere en zuinige Cortex A7 cores. De bedoeling is dat de snelle cores het werk doen wanneer er veel wordt gevraagd van het toestel, en de trage cores wanneer er licht werk moet worden verzet. Het zorgt dus niet voor een hoop extra prestaties, maar de techniek moet ervoor zorgen dat de chip minder verbruikt, door constant te wisselen tussen de verschillende cores.

De Snapdragon 600 daartegen werkt volgens een heel ander principe, want met deze chip is het mogelijk om elke core op een andere kloksnelheid te laten lopen. Bij eerdere ARM-processors kon de kloksnelheid dynamisch worden aangepast, maar moesten alle cores op deze snelheid draaien. Dat is bij de Snapdragon 600 niet het geval, daar kan bijvoorbeeld core 1 op 200Mhz draaien, core 2 op 300MHz, en core 3 en 4 op 100MHz. Terwijl wanneer je eerder core 1 op 200Mhz zou klokken de andere cores (2,3,4) ook op deze snelheid moesten draaien.
De Snapdragon 600 daartegen werkt volgens een heel ander principe, want met deze chip is het mogelijk om elke core op een andere kloksnelheid te laten lopen. Bij eerdere ARM-processors kon de kloksnelheid dynamisch worden aangepast, maar moesten alle cores op deze snelheid draaien. Dat is bij de Snapdragon 600 niet het geval, daar kan bijvoorbeeld core 1 op 200Mhz draaien, core 2 op 300MHz, en core 3 en 4 op 100MHz. Terwijl wanneer je eerder core 1 op 200Mhz zou klokken de andere cores (2,3,4) ook op deze snelheid moesten draaien.
Dat geldt allemaal OOK voor de Exynos 5 Octa, maar dan met met de keus om nog verder terug te schakelen naar andere cores die ook weer een bereik hebben van xxx mhz tot xxxx mhz per core :)

Dus dat werkt niet anders, het werkt precies hetzelfde, met het verschil dat samsung NOG een serie van 4 core's heeft die kwa zuinigheid al het andere op de markt voorbij streven :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 maart 2013 09:03]

Wie zegt dat? De chips zijn qua cores helemaal niet met elkaar te vergelijken, dus je conclusie is aardig voorbarig, vooral gezien de prestaties van de accu van de HTC One. Het is ook goed mogelijk dat de Cortex A15 cores zoveel energie verbruiken dat er voor Samsung niks anders op zat dan te kiezen voor deze setup.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 15 maart 2013 13:05]

Ik zou jezelf nog maar eens in gaan lezen in de werking van Exynos 5 Octa, er zijn zelfs aanwijzingen dat ze de A15 cores een behoorlijk stuk hebben moeten terugklokken omdat de SoC anders gaat throttled.
Het gaat voornamelijk om de big.LITTLE architectuur.
Maar is ie nou big of little endian? :)
@Killerman1991 : Nou ja, ik was aan het twijfelen of ik bij de "early adopters" wilde zitten. Echter; de S4 is niet zo'n hele spectaculaire upgrade tegenover de S3 die ik momenteel nog bezit.

De processor zou eventueel een reden kunnen zijn plus het grotere werkgeheugen van 2 GB. Bij mijn S3 merk ik toch wel dat het grootste deel van het werkgeheugen (1GB) in de regel vol zit hoewel ik amper apps op mijn toestel heb staan. Het full-HD scherm is ook wel leuk natuurlijk, maar al met al zit ik er niet om te springen om mijn S3 nu la minute te verkopen.

Om eerlijk te zijn had ik op een spannender ontwerp gehoopt. De S4 zit een beetje tussen de S3 en de Note in te sukkelen en is qua uiterlijk nogal saai. Ik zit niet te wachten op een opvolger die er vrijwel exact hetzelfde uitziet. Het oog wil tenslotte ook wat.

Ik wacht wel even tot in September mijn contract afloopt bij T-Mobile; daar wilde ik sowieso al weg vanwege de brakke verbindingskwaliteit. Zal eens kijken of ze tegen die tijd leuke aanbiedingen bij Vodafone hebben...
Als je geheugen niet bijna vol zit is er iets mis met je telefoon, Android is zo gebouwd dat het zo veel mogelijk in het geheugen vast houdt. Het verschil tussen 2 GB en 1 GB(met het geheugengebruik van de huidige apps) is dat het opruimen van apps langer uitblijft waardoor de historie langer bewaart kan worden.
Ik wou persoonlijk niet overstappen van S3 naar S4. Het zijn allemaal kleine verbeteringen. Samsung gaat Apple achterna. Zelfde design en hardware verbeteren.
Wie koopt er dan ook elk jaar een nieuwe telefoon?

Zelfs dan, wat zouden ze er nog meer in moeten bouwen dan een nieuwere SOC en nieuwere camera en nieuwer scherm en nieuwe touchsensor en meer extra software en een andere behuizing?
ja s4 is ook geen nieuwe telefoon maar een update van s3
Thanks voor de link ;). Wow die acteurs zijn echt irritant over the top niet grappig Amerikaans. Dit is ongeveer net zo slecht als dat reclame spotje van laatst.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 15 maart 2013 00:47]

Niet te vergeten de slecht verstaanbare topman van Samsung
Hij kan beter S translate demonstreren :+
General: Optional 2G/3G/LTE connectivity
Form factor: Touchscreen bar phone
Dimensions: 136.6 x 69.8 x 7.9mm, 130 g
Display: 4.99" 16M-color Super AMOLED HD pentile with a resolution of 1920 x 1080 pixels (441ppi)
Chipset: Qualcomm 600
CPU: 1.9 GHz
GPU:Adreno 320
RAM: 2GB
OS: Android 4.2.2 (Jelly Bean)
Memory: 16/32GB/64GB storage, microSD card slot
Still camera: 13 megapixel auto-focus camera, face detection, touch focus and image stabilization, Dual Shot, Cinema Photo; 2MP front facing camera, video-calls
Video camera: Full HD (1080p) video recording at 30fps
Connectivity: Wi-Fi a/b/g/n, Wi-Fi hotspot, Bluetooth 4.0, standard microUSB port with MHL features (TV Out, USB host), GPS receiver with A-GPS and GLONASS, 3.5mm audio jack, NFC, Infrared port
Battery: 2600 mAh
Misc: TouchWiz UI, Extremely rich video/audio codec support, built-in accelerometer, Smart stay and Smart rotation eye-tracking, Smart pause, Smart school, S Health, Air Gestures

Wat eerste hands-ons:
Android Authority
Android Central
Android Community
Bloomberg
Business Insider
• GGSM Arena
PhoneDog
SlashGear
T3
Tech Radar
The Verge
Trusted Reviews
Uber Gizmo
Wired.co.uk
What Hifi
WP Central


Was gewoon het eerste lek wat ik postte op woensdag 23 januari:
http://www.mobilecowboys....laxy-SIV-Rumor-2301-a.jpg :P

EDIT: De versie in Nederland (/Europa) krijgt de Qualcomm 600 soc

[Reactie gewijzigd door CLB op 15 maart 2013 03:04]

Woah, dus wel een soort van octa-core!

Ik hoorde wat vage geruchten over 8 cores, die blijken dus te kloppen. Maar dan wel 4 cores op 1.8 ghz and 4 cores op 1.2 ghz.
Die 8 cores staan nooit tegelijk aan.
Dat snap ik ook wel, maar van alle geruchten die ik had gehoord dacht ik zo van "wat? een octa-core? why!?" Maar nu het blijkt dat ze op verschillende snelheden draaien snap ik de logica er achter wel.
Ik mis Gorillaglass 3 in het rijtje.
Lijkt me ook een grote pr tov van bv the HTC One.
Bepaalde landen krijgen de Snapdragon, waaronder de VS 8)7
Als Nederland de Snapdragon 600 krijgt sla ik 'em sowieso over. Met de Exynos 5 octacore wil ik er misschien nog wel eens over nadenken. Wat mij betreft hadden ze er toch minstens 4GB in mogen steken. Met de geheugenprijzen zou dat niet al te veel verschil mogen maken. Bovendien zijn die toestellen sowieso al peperduur dus vind ik niet dat ze daar mop moeten besparen.

Ik vind meer werkgeheugen eigenlijk belangrijker dan processorkracht.
Omdat je graag in plaats van 40 apps, 80 apps in het geheugen wilt laten staan? Ik zie het voordeel van meer werkgeheugen pas als mijn werkgeheugen te klein wordt voor de paar apps die je normaal gesproken tegelijk(/om en om) gebruikt. Als dit er 20 zijn zijn het er al veel (browser, whatsapp, spellen, camera, telefoon, sms.. noem maar op). Op dit moment kun je 2GB daarmee nog niet vol krijgen, dus het voordeel van 4GB lijkt mij op dit moment helemaal niks.


edit: typo

[Reactie gewijzigd door miniplaat op 15 maart 2013 10:52]

@miniplaat : De reden dat ik graag meer werkgeheugen zou zien is omdat ik niet ieder jaar een nieuwe telefoon wil kopen. Ik heb nou heel erg het gevoel dat fabrikanten express nt voldoende werkgeheugen in hun top toestellen prikken zodat je na 1 / 1,5 jaar weer een nieuw toestel nodig hebt omdat apps steeds groter en complexer worden.

Qua processorkracht voldoen ze lange tijd, maar de opslag en werkgeheugen kunnen na verloop van tijd krap worden. Fabrikanten willen natuurlijk dat je binnen kort tijdsbestek blijft consumeren.
Waarom zou je in een telefoon zoveel werkgeheugen willen hebben, het is en blijft een smartphone en geen PC? Android werkt prima op lage specificatie's, met uitzondering van (zware) games.
Zit ook wifi ac in, staat er niet bij ;)
Design is niet veel veranderd. Lijkt wel op de Galaxy S3 Plus. Vindt het wel jammer dat ze niet wat anders hebben gemaakt. Ze richten zich vooral of de software en nieuwe features wat allemaal wel leuk is maar waar je niet veel aan hebt. Ik blijf maar bij mijn Nokia Lumia 920.
Alsof je van plan was dit toestel te kopen..

Nee je hebt inderdaad niets aan nieuwe features, het design is veel belangrijker. Ik kijk namelijk altijd naar de randen en achterkant van mijn toestel ipv naar het scherm.. Wat ik met het toestel kan doen is totaal niet belangrijk..

Blijf jij maar lekker naar het design van je nokia kijken joh :)
Jeps, Apple had dit de Galaxy 3S genoemd denk ik. Er is verbetering maar het is niet wereldschokkend
Die is grappig, de 4S en 5 zijn toch behoorljk verschillend, als je daar geen verschil tussen zien heb je toch een flink probleem aan je ogen. Stukken lichter, langer, dunner etc. De 5 heeft wel degelijk vrij grote wijzigingen, maar inderdaad de look is hetzelfde, en dat is vrij logisch. Jammer dat je beweert dat Apple niet innoveert, dat is schijnbaar uit afgunst, want net zoals Samsung doen ze dat wel.
De S4 is ook gewoon een voortborduursel op de S3, en is best wel logisch. Ook hier zie je dat mensen onrealistische verwachtingen hebben, je kunt niet elk jaar een totaal nieuw design met allemaal nieuwe fratsen op de markt zetten.
Op een 1 of andere manier verwachten mensen dat het de ene keer een vliegtuig is en de andere keer een boot.
Om echter een vergelijking met Apple te trekken alsof zij het beter geregeld hebben dt gaat mij te ver.
Ik trek de vergelijking juist omdat ze het hetzelfde geregeld hebben. De 4S had tenminste nog Siri, wat ik eerlijk gezegd een innovatiever iets vond dan alles wat Samsung in deze telefoon heeft gestopt. Maar in the end zijn beide telefoons 'meer van hun opvolger'. Niet altijd slecht, maar als je het zo groots gaat presenteren levert dat teleurstelling op.
Vind ik dus ook, als ze nu een ander design hadden was dit interessant geweest, de specs zijn wel leuk. Wel teleurgesteld dat er nog steeds gebruik gemaakt word van Touchwiz.
Ze gaan een beetje de strategie van hun grootste concurrent achterna.. Een nieuw toestel uitbrengen dat een evolutie is in techniek en design.
Toch erg knap dat de hele Galaxy serie het zo goed doet :)
Had ik ook op gehoopt, maar dit is alleen weggelegd voor de Chinese klanten met 'Unicom' als provider. Erg jammer, was voor mij een perfecte werktelefoon geweest!
Er komen verschillende versies, waarschijnlijk zit er ook wel eentje tussen met dual sim.
Draait deze wel op Android? Daar het in het inmiddels half uur durende presentatie niet eens genoemd is.
Leuke specs, maar een opgewaardeerde Galaxy S3 dus.
Alle telefoons van de Samsung Galaxy lijn draait op Android.
De Samsung Ativ lijn draait op Windows phone.

Als Samsung dus een telefoon heeft met de naam Galaxy erin dan weet je dat het op Android draait.
Natuurlijk weet ik dat het op Android draait, maar in de hele presentatie werd het misschien twee keer genoemd, Samsung is bezig met het creeren van zijn eigen eco systeem, niets mis mee, maar ze onderdukken wel wat er echt in de telefoon zit aan software.

De Galaxy S4 zelf vind ik een mooi toestel, als de S3 niet had bestaan tenminste.
Android 4.2.2...

Stond in de aftiteling.

Qua software zit er wel veel vernieuwing in, de verbeterde integratie met home-devices is ook veelbelovend.

Maar waar ik persoonlijk erg blij mee ben is de IR-port, net zoals op de HTC One. Hiermee kan je dus al je apparaten mee bedienen, zeg maar dag tegen al je afstandsbedieningen!
Werkt die IR goed? Krachtig genoeg? Want ik had ooit in het verleden zo'n Windows phone met IR zender, maar die was niet krachtig genoeg voor de afstand van bank tot tv.
Interessant dat je dit zo noemt. Het zal me niet verbazen als Samsung net als Amazon een fork van Android wordt.

Nee, deze telefoon en TouchWiz (ach wat haat ik dat toch) zal de relatie met Google zeker geen goed doen. Sterker nog, dit staat haaks op wat Google voor ogen heeft met Android.

Vooruitziende blik: http://www.theverge.com/2...sung-dominance-of-android

[Reactie gewijzigd door Smithers.83 op 15 maart 2013 01:27]

De SGS5 zal vast op Tizen of een eigen Fork van Android gaan draaien. Ze noemen de naam Android niet en ook door de skin van Samsung zie je niet dat het een Android toestel is.
Leuke aannames, ik beweer echter het tegendeel :)
Wat mij ook bevreemde is het bericht op TheVerge dat Samsung ook high end Tizen toestellen gaat uitbrengen. Was er ook vanuit gegaan dat ze met name op het "Asha segment" zouden mikken (nog onder Android en de allergoedkoopste WP toestellen). Blijkbaar zien ze ook mogelijkheden bovenin.
Jammer dat ze het lelijke design van de S3 hebben overgenomen. Het design van de S2 had ik persoonlijk liever gezien. Momenteel zou m'n voorkeur dan ook uit gaan naar de HTC One waarbij je ook een stuk minder bloatware hebt.
Samsung is druk bezig om binnen Android haar eigen ECO systeem te creren, met alle bij behorende nadelen als veel bloatware...

Op moment dat Samsung je in haar Galaxy web heeft gevangen laten ze je niet meer los.....
Mwoa. Noem eens 1 functie die Samsung in Touchwiz heeft toegevoegd waar je echt niet zonder zou kunnen leven als je bv. overstapt naar een HTC One.

S Voice? S Translate? S Health? S 'gimmick-functie-die-niemand-ooit-praktisch-gebruikt-anders-dan-om-te-showen'?

Nee. Ook Samsung heeft door dat er qua hardware niet heel veel meer te innoveren valt (op de camera en batterij na) en probeert het nu op software te gooien. Maar als iets me duidelijk is geworden is wel dat ze het beter bij stock Android kunnen laten ipv een high end toestel van +600 volgooien met bloatware waar niemand op zit te wachten.
Ik ben het grotendeels met je eens, maar zowel op hardware als software gebied valt er nog genoeg te innoveren. Ver voorbij camera's en bloatware. Dat is gewoon heel erg moeilijk. Verzinnen is lastig, uitvoering nog lastiger.

Wie had ooit voorspeld dat instagram een goed idee zou zijn. Foto bewerken met lage jaren zestig kwaliteit en delen. Een combinatie van bestaande mogelijkheden goed uitgevoerd in een idee waarvan velen hadden gedacht dat niemand zat te wachten op beschadigde foto's.

Twitter is ook prima voorbeeld. Maar hoe bedenken wij hier even augmented reality gaming en voeren het dan overtuigend uit? Deze telefoon is gewoon ook niet the next big thing op hardware gebied, het is lastig te voorspellen wat dat wel is totdat het er is. Ik vermoed toch all in one zoals convertible padphones met bijpassende software (een compleet os)
HTC had eerst geen brightness scroller, die gebruik ik erg vaak.. Quick toggles heeft htc tegenwoordig wel, toch?.
Mwoa. Noem eens 1 functie die Samsung in Touchwiz heeft toegevoegd waar je echt niet zonder zou kunnen leven als je bv. overstapt naar een HTC One.
Ik kon er wel 10 noemen maar aangezien Android steeds groeit en dus dingen overneemt wat Touchwiz (en sense) toevoegt zijn daar vandaag de dag weinig van over. Neemt niet weg dat Samsung dus wel dingen bedenkt die blijkbaar zo in trek zijn dat ze in Android zelf te voorschijn komen :)
Maar als iets me duidelijk is geworden is wel dat ze het beter bij stock Android kunnen laten ipv een high end toestel van +600 volgooien met bloatware waar niemand op zit te wachten.
Je kan 99% van die dingen disablen denk niet dat je kan spreken van bloatware als je met 1 vinkje kan zorgen dat dat onderdeel er niet meer in zit (kan met de S3 ook al). Zo heb ik al die Samsung Hub zooi helemaal niet...
Ik zie eerder veel dingen van Miui en CyanogenMod opgepikt worden door de fabrikanten en DAN pas in Android terecht komen. En sommige daarvan zijn vreselijk simpel maar reuze handig:

- als lockscreen aanstaat de home-button ingedrukt houden = zaklamp. Leek me extreem onzinnig maar nu gebruik ik het bijna elke avond als ik naar mijn bedje loop :) (Miui feature)
Is het niet meer het design van de Note? Ik vind dit ontwerp er toch strakker en zakelijker uitzien dan het S3 "pebble' ontwerp met die rondingen voorop.
Sorry die show doet me denken aan een goedkope Amerikaanse soap, verder, ja leuke hardware maar veel bloatware en een weinig verrassend design. Ik vind het niet echt een bijzonder apparaat, het enige wat ik boeiend vind is de dual cpu opstelling. Ik ben benieuwd hoe dat presteert, maar of dat 600 euro waard is...
De verkoopcijfers zullen het niet met je eens zijn...

Vind zelf de S3 een stuk minder mooi dan deze. De uiterste rondingen zijn gelijk maar voor de rest is de S4 strakker geworden.

Daarbij hoe kan je spreken van een techblunder, technisch gezien blaast deze telefoon alles omver wat er is incl de nieuwe htc.
hij is net wat vierkanter als de vorige, zie plaatje:
http://www.mobilecowboys....laxy-SIV-Rumor-2301-a.jpg

Maar gelukkig komt deze wel meteen in het zwart en niet alleen in het blauw (en wit, maar wie wil dat nou ;))..
@Watercoolertje
Laten we de verkoopcijfers nu maar even afwachten he.
De prijzen van de Samsung toestellen worden ook steeds hoger (van hun high-end toestellen in elk geval).

Daarnaast lees ik al zeer zeer veel reacties dat velen dit vinden tegenvallen..paar gimmicks die je amper zult gebruiken..batterij-vretende gimmicks.

Dan hebben we het nog niet eens over hoe lelijk het toestel is en totaal niks vernieuwends qua uiterlijk (daar waar iedere Samsung-fanboy Apple erop aanviel zijn ze nu verdomd stil).

Nee, als ik echt zou moeten kiezen (buiten de iPhone om) dan ging ik nu voor een HTC One, veel mooier, niet vol met zinloze gimmicks en Sense vele malen mooier dan Touchwiz.
Laten we de verkoopcijfers nu maar even afwachten he.
De prijzen van de Samsung toestellen worden ook steeds hoger (van hun high-end toestellen in elk geval).
Dat worden ze helemaal niet! Hoe kom je daar bij? de adviesprijs is al jaren hetzelfde, en de Note serie is elke keer 100 euro/dollar duurder...

En de verkoopprijs is elke keer rond de 550 euro bij het uitkomen :)
Dan hebben we het nog niet eens over hoe lelijk het toestel is en totaal niks vernieuwends qua uiterlijk (daar waar iedere Samsung-fanboy Apple erop aanviel zijn ze nu verdomd stil).
Raar de vorm is veranderd (vierkanter), de zijkant is compleet anders, de bezel is veel kleiner geworden. De S3 is niet zo mooi, de S4 vind ik veel strakker en mooier :) Gelukkig hoef ik een toestel niet op het uiterlijk te beoordelen want het maakt me overigens geen snars uit.

Vind het best wel innovatief dat ze een kleinere telefoon dan HTC neer kunnen zetten met een fors groter scherm (11,64%), grotere accu en uitbreidmogelijkheden voor SD...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 maart 2013 10:29]

Dat de HTC groter is heeft voornamelijk te maken met de dubbele speakers die waarschijnlijk een stuk beter geluid opleveren dan deze S4 dat kan doen. Daarbij gebruikt HTC zo min mogelijk plastic en dit zal dan ook de reden zijn dat de batterij en sd niet vervangen kunnen worden. Hoe meer er vervangen kan worden, des te meer/groter je klepjes moeten zijn.
mee eens. Dit gaat hem echt niet worden.
tegenover de htc one is dit naar mijn mening meer zooi in een kleiner doosje
Mijn god wat een bedragen, het wordt alleen maar hoger ;(
(ok, het is speculatie, maar ik vermoed wel dat ze zoiets echt gaan doen)

Ik ga maar eens op zoek naar een goedkopere smartphone.... Goed scherm, goede accu, bel kwaliteit en een snelle verbinding zijn tegenwoordig belangrijker dan de mogelijkheid om een spelletje te spelen voor mij :/

(btw. wordt de support voor de S II nu net zo snel gedropt als die voor de S I ? want dat vond ik wel een rot actie van Samsung.... )
Ach, hier een telefoon van bijna 2 jaar oud, werkt heel soepel op CM10, camera, scherm, connectivity is nog bij de tijd, alleen een beetje weinig RAM.

Ik heb wel wat gekeken naar een opvolger, maar met die 5" tabletdingen en de specs van tegenwoordig is een midrange telefoon goed genoeg. Alleen high-end wordt duurder, de rest daalt alleen maar in prijs. Je betaalt vooral voor de marketing lijkt het wel.
Hier ook niet echt een probleem mee. Ik draag de S2 (prive) naast de S1 (zakelijk)

We zijn tweakers, dus mijn S1 draait nu op 4.2.2 en de S2 op 4.04
In sommige acties is de S1 trager maar voor algemeen gebruik kan hij nog supergoed mee.

Het enigste wat mij, en vele andere op XDA tegensteekt is dat Samsung wat broncodes weigert te lossen waardoor ontwikkeling niet zo vlot gaat.

Tweakers vinden altijd een weg!
1 2 3 ... 9