Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 88, views: 45.887 •

Philips heeft twee nieuwe televisies met een opvallend ontwerp aangekondigd. De 46- en 55-inch televisies uit de PDL8908-serie bestaan uit grote vierkante glasplaten waarachter een televisiepaneel geplaatst is. De prijs voor het goedkoopste model bedraagt 2199 euro.

De glasplaat bestaat uit één stuk dat zwart is als de televisie uitstaat en naar beneden doorzichtig wordt. De televisie kan opgehangen worden, maar ook tegen een muur geleund staan. Het paneel van de beide televisies heeft een resolutie van 1920x1080 pixels op 1400Hz en ondersteunt 3d-beelden met behulp van actieve brillen. Ook maakt de televisie gebruik van Philips' Ambilight XL-technologie, waarmee lampen aan de achterkant van de televisie de omgeving verlichten met de kleuren van de televisiebeelden.

Philips PDL8908

De beide smarttv's zijn uitgerust met vier hdmi- en drie usb-aansluitingen. Daarnaast kunnen de televisies met internet verbonden worden via ethernet of wifi. De afmetingen zijn 1049x1049mm voor de 46 inch-variant en 1191x1241mm voor de 55 inch-uitvoering. De dikte van de modellen bedraagt 39,5 en 41,5mm. De televisies worden onder licentie van Philips geproduceerd door TP Vision.

Reacties (88)

Wel een leuk idee, je TV zo tegen de wand zetten.
Blijft er wel een probleem met al je snoeren met zo'n doorzichtige glasplaat.
Ook in het promofilmpje zie je af en toe snoeren achter het glas lopen.
moet zeggen een erg mooi concept inderdaad, erg casual feel.

maar vooral erg strak, geen stickertjes, randjes versieringen, gewoon 1 plaat.
erg mooi al is het wel fragiel met vervoeren mogelijk, en natuurlijk extra prijzig.
maar dan heb je wel een echt uniek en mooi product.

eindelijk innoveert philips weer eens echt :D
Hevig onpraktisch, je zit dus altijd tegen een achterover leunend scherm aan te kijken, lijkt me ontzettend storend.
Niet dus, want...
De televisie kan opgehangen worden, maar ook tegen een muur geleund staan.
Je hoeft hem niet schuin neer te zetten.
persoonlijk zou ik het wel fijn vinden als ze de TV uit zounen brengen zonder de "onderkant"

dus een glasplaat waar de tech achtetr zit maar dat deze niet tot de vloer rijkt.
zou het ook eer erg mooie tv zijn maar wal wat makkelijker in te delen in de meeste huiskarmers, en zonder plastic rand.
Inderdaad, dit is allemaal wel 'innoverend' enzo (ik begin echt een hekel aan die term te krijgen) maar zo past 'ie dus nooit meer in het gemiddelde TV-meubel. Plus, je zou verwachten dat een TV die zo'n opppervlak beslaat wel een fatsoenlijk geluidssysteem zou huisvesten, maar het is allemaal loze ruimte, en ik durf te wedden dat deze speakers net zo slecht klinken als alle andere TV's van de afgelopen 5 jaar. Sinds wanneer is het acceptabel om Hi-end TV's uit te brengen met low-end geluid?
Tegenwoordig hebben mensen een extern geluidssysteem. Waarom zouden ze daar dan dure speakers moeten inproppen. Trouwens mensen die deze tv kunnen aanschaffen zullen ook wel een mooie home cinema set hebben stasn :)
er zitten volgende mij gewoon 2 speakers op de achterkant als ik dat zo zie hoor... maar je hebt gelijk als je toch een dure tv koopt zet er dan goede speakers naast, ook te gebruiken voor je normale audio...
Ja maar waar laat je je centerspeaker bijvoorbeeld?
Dat is al acceptabel sinds er hi-end TVs bestaan. Iedereen die een hi-end TV koopt heeft een extern geluidssysteem mag ik hopen.

Verder is dit gewoon geen TV voor jou. De designers hebben alles uit de kast getrokken om de randen en de voet te verwijderen, en het eerste waar jij je zorgen over maakt is de TV meubel.
Bij deze Tv kan je er van uitgaan dat deze altijd tegen een muur moet staan. Wil je een tv in of op een meubel, koop je een ander. Omdat de Tv tegen een muur staat, kan het geluid getweaked worden dat het bijvoorbeeld via de muur de gebruiker bereikt. Zo kan bijvoorbeeld het geluid een of meerdere miliseconden eerder weg worden gestuurd als dat het beeld zich laat zien.

Over het algemeen heb je misschien wel gelijk dat dunne Tv's vaak wat minder goed klinken. Mijn Samsung bijvoorbeeld, EH5300W klinkt bijvoorbeeld aardig maar niet echt goed, de high end Panasonic plasma tv's vind ik echter verrassend goed klinken (er zit ook een klein prijsverschil in).
Op de 1ste foto zie je jouw droom-tv links staan: glasplaat reikt niet tot de grond en de randen zijn in hout.
Inderdaad, ik zou dit prachtstuk ofwel ophangen ofwel in een diepe brede gleuf in een custom made ondersteunend meubel zetten of misschien zelfs (deels) in de vloer
redelijk simpel op te lossen, mak een gleuf in de muur achter de tv, rechtstreeks van de aansluitingen de muur in.

als je zo een design tv koopt zou dat ook geen probleem moeten zijn.
Net bekeken liep prima.
Ik heb hetzelfde probleem. Op een of andere manier laadt de speler niet de 360p video maar gewoon de 720p/1080p video terwijl ik toch echt de instelling op 360p heb staan.
Even pauzeren zodat je een buffer hebt.
Of uitzoeken of je provider youtube afknijpt.
Dat is op te lossen met een simpele ip range block.
Zulke design IdeeŽn mogen ze meer in het echt proberen :)

Ligt het aan mij, of heeft de camera een paar dode pixels? Ergens Links onder midden.
dit is een design TV dit moet je zien als een schilderij een work of art.
niet alleen in een practische zin. en er is zat ruimte naast de TV.

practisch is het mogelijk niet maar wel erg rustgevend en strak, perfect voor een huis met een minimalistisch design. en mischien wil ik wel helemaal geen TV meubel...
Altijd fijn zo'n reactie die qua taal en inhoud een dieptepunt zijn.

1) Dergelijke TV's zijn niet bedoeld voor 'gewone consumenten'. Die kopen een TV onder de 1000 euro. Gelukkig maakt Philips die ook nog.

2) Dergelijke initiatieven worden door bedrijven opgezet om te kijken wat er technisch allemaal mogelijk is. Veel dingen die uit dit project geleerd worden zijn dan later toe te passen in andere designs.

3) De toekomst gaat toch naar draadloze connectivity. Er zal steeds minder aan je TV vast zitten.

4) Het feit dat dit een concept is ťn ook nog eens voor de consument verkrijgbaar is, is alleen maar een voordeel.

5) JŪj hoeft het product niet te kopen, maar ik kan menig hotel of bedrijf bedenken waar zo'n TV prachtig in de lobby zou staan...

Altijd van die waardeloos onderbouwde kritiek hier op Tweakers op dergelijke innovaties; het is gewoon om moe van te worden. Zijn jullie nu echt zo 'narrow-minded'? Of kun je op Nu.nl je ei niet meer kwijt?
"Waardeloos onderbouwde kritiek" lijkt mij van uwentwege nogal egoÔstisch uitgedrukt...

Ik kan perfect begrijpen dat u dat leuk vindt dat een concept eens tot in de woonkamer geraakt. Maar langs de andere kan begrijp ik iedereen die hier een groot actueel functioneel probleem bemerkt ( mezelf inclus )

Zelfs bij B&O durven ze dergelijk concept nog niet aan denk ik , omdat wat hier ontbreekt namelijk geluid is , en connectivitiet. Volledig draadloosfulld HD materiaal of hoger , zonder compromissen, is nog een illusie voorlopig. Daarom vind ik ze te vroeg en had ze beter concept gebleven.

Voor wie enkel beeld en design belangrijk vindt , is dit zonder twijfel heel attractief. De verkoopscijfers zullen ons ongelijk of gelijk geven :)
En waarom zou er geen (laag) kastje voor of naast kunnen staan? De TV kan opgehangen worden en hoeft niet op de grond te staan. Zo zie ik het alvast in mijn nieuwe woning als een mogelijk alternatief voor onze huidige PFL9903.

Eentje om in het oog te houden!
Het punt is juist dat dit voor een zeer gerichte doelgroep een interessante tv kan zijn. Dus zul je niet aan de verkoopcijfers kunnen zien of dit een succes is ja of nee. Niemand bij philips verwacht dat dit exemplaar de verkoopsuccessen gaat brengen die ze willen hebben.
Hoewel niet exact hetzelfde zit B&O hier qua filosofie niet ver vandaan

http://www.bang-olufsen.com/en-US/picture/beovision-11

Niets mis met deze Philips TV in mijn ogen en er is niemand die je dwingt hem te kopen. Het ziet er (tenminste op een plaatje) best mooi uit. Dat het misschien ergonomisch niet ideaal is, tsja, als dat het criterium is voor het uitbrengen van producten wordt het een lege boel in de winkelschappen. Elk voordeel heeft zijn nadeel en het perfecte product bestaat niet. Zolang het product interessant genoeg is, heeft Philips (of TPV) er een mooi product bij.
Wow RobbieB , freaq reageerde prima kwa inhoud , je kan het er hoogstens niet mee eens zijn. De geschreven vorm is inderdaad ondermaats en betwijfel of dat met onkunde te maken heeft en daar mag je m.i. een kleine aantekening bij maken . Maar in je laatste wordt je onbeleefd . Mijn schrijfkunst is ook niet hoogstaand maar maak je daar nu niet al te druk om hier @ tweakers .

Ontoppic . Dat er eens gekeken wordt naar andere designs juich ik toe maar ik denk dat er niet veel meer opties zullen komen , dit is aardig en meer designmatig leuk . Het lijkt me niet de juiste stand om naar te kijken als zittend dus voor thuis gebruik niet praktisch .
als je er voor zit merk je het niet en voor de lichtinval is het beter.
en waar laat je je afstandsbedieningen moeten die maar continu op tafel rondslingeren ?
en ten derde moet je hem aan je muur vastschoeven om te voorkomen dat dat ding niet omvalt.
Uhhh op tafel waar ze altijd liggen? Hoe heeft dit design iets te maken met waar jij je knopjes legt? En als iets tegen een muur leunt en iets meer dat een A4 weegt hoef je je niet veel zorgen te maken over 'vastschoeven' (hoewel ik natuurlijk niet weet wat jij thuis allemaal doet).

Kan het zijn dat je Philips geen 'suc6' wenst?
Kan het zijn dat je Philips geen 'suc6' wenst?

nee hoorals ze een product maken dat beter is dan de huidige lg tv's (660S) zou ik ze zo overwegen meer concurentie is nog altijd goed.
het lijkt mij alleen een onpractisch product.
en design heeft dus ook veel te maken met de rest aangezien dit design een heel ander product uit de weg ruimt zonder goed alternatief.
dit had miscchien beter geweest als het een soort van L vormig product was waat je dus onderop gewoon je decoders en afstandbedieningen zou plaatsen.

dus uit 1 stuk plexiglas ofzo een plank achtig idee inbouwen zodat je je zooi kwijt kan.
dan het het en design en practisch geweest

en wat betreft vastschoeven ik moet er niet aan denken dat min kat weer aan het spelen is en achter de tv schiet.
dan kan ik namelijk wel raden wat er gebeuren gaat :)

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 14 maart 2013 20:55]

Die tv zal best een paar kilo wegen, hij is behoorlijk groot en het is een gigantisch glasplaat. Als jouw kat (missgn hooguit 7kg) daar onderaan tegen duwt valt dat echt niet om. (simpele hefboomwerking)
Ik kan mijn afstandsbediening voor mijn lcd nu ook niet meer op de tv kwijt hoor!

OnToppic:
Mooi innovatief van Philips.
OK het heeft een paar nadelen, maar daar zijn ongetwijfeld oplossingen voor.
Zo herinner ik mij nog die reclame waarin een man een gat in zijn muur maakt om zijn groot bakbeest er uit te laten zien als een flatscreen ;)
Dat dacht ik nu ook, alleen denk ik dat de meeste mensen geen speciaal plekje hebben voor de afst bediening en dus idd continu "rondslingert" op tafel.

De Ambilight effecten van dit scherm zien er trouwens ook goedkoop uit. Je kunt de indivituele lampjes adhv de reflectie op de muur tellen. En vd zijkant zie je ook gewoon een goedkope led strip zitten en oplichten.

[Reactie gewijzigd door endemion op 15 maart 2013 10:22]

Grote kans dat er wellicht ook een standaard komt. En het heeft nog een groot voordeel, hang je de tv op aan de muur, met een kleine ruimte ertussen, kun je al je randapparatuur achter het glas plaatsen zodat je bijna niks meer ziet, en toch de afstandbediening nog werkt.

*Dit ging inderdaad niet over de Philips TV. Ik had het over de standaard van een voetbal, en de glazen van het ministerie van financiŽn. Mijn reactie is derhalve ook compleet offtopic, excuses daarvoor.

[Reactie gewijzigd door Brazos op 15 maart 2013 16:17]

cool hoor, maar aangezien je toch versterkters, consoles etc aansluit, heb je toch allemaal lelijke kabels etc.

ps: geluid stotterde flink vanaf 1 minuut.
Draadloze audio/video via WiFi Direct?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 maart 2013 18:49]

Zoals ik hem nu tegen de muur zie staan neem ik aan dat de kijkhoeken niet ideaal zijn, tenzij je hem zodanig recht zet en hij een gevaar wordt om door een klein duwtje omver te duwen. Glas is mooi totdat je daar een peutertje rondlopen hebt die graag overal aankomt. Je ziet ook keihard het stof liggen en stopcontacten kunnen niet meer worden weggewerkt achter een kastje oid.

En als je er dan nog een blu-ray speler/mediaplayer/digicorder ofzo wil aanhangen en nog eens een PS4, dan moet je toch al een kastje ernaast gaan plaatsen om al die doosjes bij te zetten.

Het oogt mooi, maar denk dat het in de praktijk stukken minder zal zijn.
Je zou 'm in principe ook op een tv-meubel kunnen zetten. En hij zal net zo snel om gaan vallen als een gewone televisie, in principe ligt het zwaartepunt op dezelfde plek, of zelfs iets meer naar achteren dan een gewone televisie.

Ik vind het een grandioos ontwerp, fantastisch mooi en modern. Ben wel benieuwd hoe het eruitziet als de tv aan de muur hangt, want dan is de glasplaat vooral nutteloos.
Grappig die reacties over kastjes en onpraktisch...

Want nu kun je niets in een kastje zetten?
Ik geloof dat je bij geen enkele tv een kastje krijgt.
Dat is altijd je eigen keuze geweest, zo ook hier.

Voor iedereen die niet out of the box kan denken, en overal problemen in ziet;
Wil je perse een kastje eronder dan doe je dat toch lekker. Zet hem erop of hang hem op.
Wil je perse je kabels in zicht dan houdt echt niemand je tegen.
Wil je perse al je apparatuur op een kluitje midden in de kamer, lekker onder de tv, dan kan dat toch gewoon.

Maar het kan dus wel anders;
Het begint met draadloos (PDF Wifi specs PDL 8908, helaas geen 5 GHz band(pdf opent pas bij 2e poging/opnieuw?)) of langere kabels dan die van 1,5 meter.
Ik heb leidingen in staan frezen om voor de huidige platte tv`s alle bekabeling achter de tv uit te laten komen, zodat de tv los hangt.
Dat kan hier ook.
Ik heb systemen aangelegd waarbij alle apparatuur in een (antiek) dressoir/ (antieke) kledingkast aan de andere kant van de kamer zat.
Dat kan hier ook.

Het is maar net hoe je denkt;

Logic will get you from a to b. imagination will take you everywhere. (Albert Einstein)

Dus vindt je een kastje kopen logisch als je een tv koopt dan is dat prima.(Vooral doen en scheelt meters kabel)
Vind je dat er luidsprekers in een tv horen, prima. (Maar stop dan alsjeblieft met al die posts over de slechte kwaliteit van tv-speakers en doe je surround systeem weg)(die zitten erin overigens 2x15W)
Vind je innovatie niets, koop vooral een CRT toestel, (Dan kan je ook een lekker groot kastje kwijt.)
Geloof je dat je alleen recht op een scherm kunt kijken omdat je anders een slechte kijkhoek hebt. Ook prima. (Maar dan geen ruzie maken thuis wie vandaag in het midden, recht voor de tv, mag zitten, of niet klagen dat je geen plaats hebt met zijn vieren op die plek.)

Philips/TP Vision laat hier zien dat met een beetje verbeelding een geheel nieuwe wereld opengaat.
Als je dat wilt.........want hij gaat nog in productie ook.

Nog wat extra weetjes over deze PDL8908 naast de info die in het artikel staat.;
De glasplaat van de 55" is een rechthoek (1191 x 1241mm), niet vierkant zoals in het artikel staat, de 46"is wel vierkant (1049x1049 mm)(voor de kniesoor),
dualcore processor, Micro dimming, Wifi Miracast en Symplyshare, "smart-tv", 3D Max technologie, Skype compatible, 2 x 15 W speakers geÔntegreerd, en op de achterkant van de Afstandbediening zit een toetsenbord geÔntegreerd.

Persoonlijk vind ik het een prachtig ontwerp en maak ik een diepe buiging voor de ontwerpers en Philips/TP Vision.
Gewoon een glasplaatje aan of tegen de muur, de eenvoud is geniaal en geeft een enorme rust (mits je niet perse een kastje erbij moet hebben natuurlijk).
Ik zie dat ook nog wel als "afscheidingswanden/muurtjes" gebruikt gaan worden.
Chapeau..........

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 14 maart 2013 21:16]

Helemaal mee eens. Eindelijk weer eens een design wat me aanspreekt. Tot nu toe vond ik de Sony KDL serie (staande glasplaat in een alu goot) nog de mooiste, maar dit is echt van een andere orde.
Persoonlijk vind ik vrijwel alle tv's saai of lelijk. Vergeet immers niet dat zo'n tv jarenlang in je interieur staat waardoor je je al snel meer gaat ergeren aan het design dan dat je blij bent met die paar graden extra kijkhoek of die gele subpixels (technische specs). Daarom ben ik erg verast dat juist Philips met zo'n mooie vinding komt.
Overigens, wat betreft het gezeur over de speakers: het verbaasd me dat er Łberhaupt speakers inzitten. De meeste mensen die ik ken (incl mezelf) gebruiken een tv feitelijk als monitor, waardoor zaken als een tuner en speakers voor mij weg kunnen blijven. Belangrijker vind ik de responsiveness van de AB (bij Philips nogal eens een issue) en de logica van de interne menu's. Als ze dat goed op orde hebben dan kan dit zeker een B&O-waardige stijl icoon worden.
Ziet er prachtig uit. Ik stel mij zo voor dat je hier geen andere apparaten (set top box, console etc) bij in de buurt kunt hebben zonder dat het afdoet aan de esthetiek van zo'n plaat.
Meeste mensen denken hun zelf in hoe het bij hun in de woonkamer gaat staan. Maar het is toch duidelijk dat deze design, totaal niet in alle woonkamer inrichtingen gaat passen. Deze is puur bedoelt voor futuristische woonkamer, klein voorbeeld http://www.intel.nl/conte...dam.thumbnail.610.305.png
En mensen die praten over omvallen van de TV maak je geen zorgen, Philips kennende hebben ze er ook aangedacht. Het omval oplossing hebben ze zo goed weggewerkt dat je het niet ziet :P

Edit:link

[Reactie gewijzigd door NiscoRacing op 14 maart 2013 18:09]

Vraagje is het nou echt 1400Hz of is het een typo en gaat het om een 140Hz tv?
1400Hz is geen typo, maar een softwarematige techniek om het beeld vloeiender te maken. Maar het paneel blijft gewoon 50Hz ;)

Ook toevallig. Rod White + Gerard de Wit in ťťn filmpje :+
Paneel zal eerder '200hz' zijn zoals de huidige topseries. Wel max 60hz input maar dat is eigenlijk een losstaande specificatie...
Ik denk dat het wel klopt. Mijn 2 jaar oude Philips TV is al 800Hz.
Handig zo'n glazen lel op de grond, kan je makkelijk met je stofzuiger er tegen aan stoten :)
Het zal wel gehard glas zijn.

Ze zijn goed bezig hier in Eindhoven, prachtig apparaat!
Volgens mij lijken me dit TV's voor het hogere segment, ook naar de prijs kijkende. Dit zul je niet snel in een goedkoop huurhuis tegenkomen. Maar eerder in de leuke koophuizen, waar mensen moeite zullen doen om alle bekabeling en apparatuur netjes te integreren, zodat het aanblik niet wordt verstoord daardoor.

Ik denk een mooi idee en het ziet er ook leuk uit. Ik ben wel benieuwd naar de beeldkwaliteit en de performance van deze tv serie. Daarnaast dacht ik, dat Philips zich uit het consumenten segment ging terugtrekken?
Dit is dan ook de design line van TP Vision en niet zomaar een televisie. Prijs kwaliteit is het ook helemaal geen interessante televisie maar daar is het ook een design televisie voor. Design staat boven de specificaties.

Philips maakt deze televisies ook niet meer maar dit is TP Vision. TP Vision is een joint venture met Philips en de televisies worden nog altijd onder de naam Philips verkocht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.