Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 27, views: 6.863 •

De verkoop van zogeheten 'boxed' games is het afgelopen jaar flink gekrompen. De omzet van zowel console- als pc-games daalden aanzienlijk, waardoor de omzet 17 procent lager lag dan die in 2011. De verkoop via online winkels steeg echter fors.

NVPI logo 250pxDat meldt de NVPI, de Nederlandse branche-organisatie voor de entertainmentindustrie. In 2012 zouden er bijna 7 miljoen games 'in doosjes' zijn verkocht. Dit was goed voor een totale omzet van 218 miljoen euro. De verkoop van fysieke dragers voor games nam echter voor zowel de pc als console af: in 2012 werd een omzet van 27,7 miljoen euro behaald in het pc-game-segment, een daling van 11 procent. De verkoop van boxed console-games daalde met 18 procent naar 187,2 miljoen euro. De lagere daling bij de pc-games zou te danken zijn aan enkele populaire titels exclusief voor de pc, zoals Diablo 3 en Guild Wars 2.

Ondanks dat de fysieke gameverkoop flink daalde, werd er door de game-industrie meer omgezet in de online verkoop: de omzet van 28 miljoen euro in 2011 steeg naar 42 miljoen euro in het afgelopen jaar. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de verkoop van games via Xbox Live, Sony Entertainment Network en Nintendo Network, maar ook Steam, Google Play en iTunes.

De verkoop van consoles daalde ook sterk: games in Nederland gaven 105 miljoen euro uit in 2012, tegenover 146 miljoen euro in 2011. Volgens de NVPI is deze forse daling te wijten aan het feit dat fabrikanten nieuwe consoles hebben aangekondigd of pas net op de markt hebben gezet, zoals de Wii U van Nintendo.

Reacties (27)

Volgens de NVPI is deze forse daling te wijten aan het feit dat fabrikanten nieuwe consoles hebben aangekondigd of pas net op de markt hebben gezet, zoals de Wii U van Nintendo.
En natuurlijk dat er een paar toptitels waren in 2011, iets minder in 2012 (battlefield 3 en MW3 bijvoorbeeld).
De huidige consoles zijn 7-8 jaar oud, hoog tijd dat er iets nieuws komt. De statistieken zullen weer stijgen met de PS4 en X720.
Ga daar maar niet teveel van uit, Sony en Microsoft willen ook graag een graantje meepikken uit de digitale verkoop, zou me dus niets verbazen dat bij de nieuwe generatie consoles je ook makkelijk via direct download nieuwe games kan kopen.

Edit: Ik ging er van uit dat TurkWizardGezer doelde op de boxed games verkopen van de consoles en niet op de verkopen in zijn algemeen.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 14 maart 2013 23:50]

Als je het via direct download koopt telt het nog steeds mee voor deze statistieken. De totale markt zal dus groeien of mensen het nou bij een online winkel kopen zoals Bol.com of direct via de Xbox of Playstation.
Misschien zijn er nog mensen die doen zoals mij? Ik koop enkel boxed, maar wacht een aantal jaar met kopen als er overdreven DRM op zit.
Ik vraag me af of dit komt omdat gamers spellen nu online kopen en dat niet geregistreerd wordt in Nederland?
Ja, ik denk niet dat Play, Game.co.uk, Zavvi, Amazon, Ebay, etc... werden opgenomen in dit onderzoek...
Ok. En de eigen platformen? Steam, origin?
Onder ‘Games digitaal’ wordt verstaan de door GfK Retail and Technology Benelux geschatte betaalde consumentenomzet via 1st party networks, 3rd party networks en online networks .

marktonderzoek dus, hoe betrouwbaar zou dat zijn?
Games worden steeds vaker legaal gedownload (aka steam, origin, psn, xbla, eShop (Nintendo), App Store, Google Play, etc) simpelweg omdat dat makkelijker is. Je kan gewoon vanuit je luie stoel je spel kopen en direct spelen.

Natuurlijk zijn er nog altijd mensen die liever een doosje hebben, maar dat is de minderheid (vermoed ik).
Dat is vaak wel het probleem, het verschil tussen online en in de winkel is soms echt extreem.

Had een uitbreiding voor anno 2070 online gekocht voor 10 euro bij een dozen schuiver, terwijl de uplay website dood leuk 30 euro er voor vraagt.

Als je mazel heb dan is die uitbreiding heel mischien in de aanbieding met een steam sale. Maar tja.. voor het zelfde geld wacht je voor niets.
op de pc koop ik ook alles via steam, omdat door de sales het gewoon veel goedkoper is, maar console games zijn veel goedkoper via amazon uk, en ik moet er ook mijn zetel niet voor uit allen 3 tot 5 dagen wachten. het beste is, wanneer ik het spel beu ben breng ik het naar de gamemania en krijg ik er nog iets voor terug ook

[Reactie gewijzigd door maevian op 14 maart 2013 20:39]

resell is idd ook nog een pluspunt bij gamesin box hehe zo had ik het nog helemaal niet bekeken.
Meh ik weet niet. Ik ben zelf een 'geduldige hoarder'.

Ik koop AL mijn spellen via Steam simpelweg omdat ik zo kan wachten tot de prijs gedaald is en een spel (incl. alle uitbreidingen/DLC) voor een mooie actie kan aanschaffen.

Laatst nog Ólle GTA spellen en Ólle Tomb Raider spellen via een steam aanbieding gekocht.. ik ben trots op mijn Steam lijst van aangeschafte spellen (die op het moment rond de 150 titels telt).

Ik koop vrijwel nooit een spel wanneer het net uit is voor de volle mep van 50-60 euro maar wacht meestal op zijn minst tot het nog maar 20-30 euro kost.

In de winkel kopen vind ik niet chill.. je weet niet eens of ze het spel hebben, je moet goed zoeken om het te vinden (als je het al vind) en dan is het nog maar de vraag wat ze ervoor vragen.
In Steam type je de naam van het spel in en zie je meteen ˛f ze het hebben, wat het kost en welke uitbreidingen er allemaal zijn en wat die kosten.
Overigens kun je via een digitaal platform als Steam makkelijk (gecategoriseerd/filtered) browsen en zo leuke nieuwe titels tegen komen.
Zelf filter ik nl. wel eens op 'spellen onder 5 of 10 euro' om zo leuke (oude) games tegen te komen!

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 14 maart 2013 23:48]

alsje geduldig ben maakt het inderdaad niet uit en is het makkelijker maar in feite betaal je nog steeds te veel omdat de kosten lager zijn.

maargoed dat even terzijde de groep mensen de preordered en lang naar een game uitkijkt wil natuurlijk niet wachten om een game te spelen dus voor hun is wachten tot de prijs zakt geen optie en dan is het gek dat je voor een digi download evenveel betaald als een spel in box.
En nu de vraag, komt deze enorme verschuiving door piraterij of doordat je games wel makkelijk online kan kopen (in tegenstelling tot fimls en muziek)? De film- en muziekindustrie kan hier van leren.
Ik denk dat Spotify een succesvol voorbeeld is in de muziek industrie, ben bereid er voor te betalen en het is makkelijker dan downloaden.
Ik wil niet anders dan boxed.
Voor zo'n 35 euro koop je Tombraider 3 voor de PS3 bij amazon.
Via PSN betaal je nog veel te veel en dan zit er nog niet eens een mooi doosje bij.
Tegenwoordig moet je voor elk fatsoenlijk spel online activeren met Steam of vergelijkbaar. Waarom zou het het dan in de fysieke winkel kopen als het via de online webshop en/of Steam (en vergelijkbaar) zelf al een stuk goedkoper is?

Ik vind het artikel een beetje te negatief over de 'internet shop services' klinken (de titel van het artikel alleen al) ten gunste van fysieke winkels. Dat die ervoor gekozen hebben om niet bij de tijd te blijven, en daar nu de pijnlijke resultaten van zien, is toch hun probleem?

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 14 maart 2013 20:36]

Op pc valt inderdaad steam te prefereren, op consoles een fysieke kopie. De prijzen in de store van microsoft en sony zijn gewoon belachelijk hoog (60-70 euro voor een AAA titel), terwijl de game in een doosje bijvoorbeeld al voor 50 euro bij amazon te koop is en je kan deze ook nog doorverkopen mocht je het spel beu zijn. Ook zit je met het feit dat ps3 games erg groot zijn, en het psn erg langzaam is met dl speeds en met beperkte harde schijf zit je ook nog.
Vergeet niet dat retail land nog steeds veel 'macht" bezit en het downloaden niet prefereert.

Hardcopy geniet bij mij ook nog steeds de voorkeur. Heeft toch wat een fysiek doosje in handen en het staat leuker in mijn game collectie op de plank :) Tenzij het significant goedkoper wordt, zal ik niet overstappen
De reden dat de online prijzen zo hoog zijn is omdat ze geen directe concurrent willen zijn van de game shop. Die hebben ze namelijk nodig voor de verkoop van de consoles.
Als ik even de Game Mania hier in het winkelcentrum als voorbeeld neem.
De hele toko staat vol met console games en ergens in een hoekje staan 2 schapjes met PC games. Dat zijn dan een paar AAA titels waar 60+ euro voor gevraagd wordt en die vaak voor 50 of minder vanaf release al op Steam te krijgen zijn.

Vragen naar een wat minder bekend spel is zinloos. Ze kunnen of willen niet bestellen, ookal hebben ze zat andere games van de zelfde publisher in huis.

Zo gek is het niet dat boxed verkopen dalen als er geen competetief aanbod is voor boxed games.
Daalde , 2012 is al geweest.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Apple Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles Besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013