Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 93, views: 32.571 •

Apple is in alle stilte de levering van iMacs met een vesa-mount gestart. De vesa-mount is aan de achterzijde geplaatst en is op zowel de 21,5"- als de 27"-iMac verkrijgbaar voor een meerprijs van veertig euro. De vesa-modellen worden echter zonder voet geleverd.

De optie om iMacs op te hangen via een vesa-mount is ook in de Nederlandse Apple-winkel verschenen. Tijdens het configureren van de iMac kan een muursteun of een bureaustandaard bijbesteld worden. De levertijd is momenteel met zeven tot tien werkdagen nog wel langer dan die van een conventionele iMac. De goedkoopste iMac met vesa kost 1425 euro.

Apple verkoopt voor oudere iMacs, cinema- en thunderbolt-displays al enige tijd een vesa-mount. De eveneens veertig euro kostende mount is echter niet compatibel met de nieuwste iMacs die Apple sinds het najaar van 2012 levert.

Apple iMac (najaar 2012) met vesa-mount Apple iMac (najaar 2012) met vesa-mount Apple iMac (najaar 2012) met vesa-mount Apple iMac (najaar 2012) met vesa-mount Apple iMac (najaar 2012) met vesa-mount

Reacties (93)

Mooi, echter raar dat de gewone voet er dan niet bij zit aangezien je extra betaald
Omdat dit geen gewone vesa is, dit is een "vesa-mountageadapter"
Apple logica
Ja natuurlijk een Mac heeft nooit problemen.. anders genoeg keren paar kernel panics voorbij zien komen bij medestudenten

Ontopic:

Blijf het knap vinden dat Apple iedere keer zulke hoge prijzen hanteert en mensen het blijven kopen.

[Reactie gewijzigd door vali op 14 maart 2013 15:55]

Ik heb ook nog nooit een BSOD gehad op Windows. Wat is je punt nu helemaal? Vali beweert nergens dat IEDERE mac last heeft van kernel panic, maar enkel dat het wl voorkomt.

Nog zo'n leuke: ik heb nog nooit kanker gehad, dus mensen hebben nooit last van kanker. Snap je waarom je logica niet klopt?
vali
donderdag 14 maart 2013 15:47
Blijf het knap vinden dat Apple iedere keer zulke hoge prijzen hanteert en mensen het blijven kopen.
Dat valt toch best mee?
Ik zie graag een paar voorbeelden van gelijkwaardige All in One pc's die echt veel goedkoper zijn.
Dan heb ik het dus over de zelfde dikte, grote, IPS paneel, vergelijkbare specs, inclusief besturingssysteem en niet te vergeten een strak design. (al kan je aan design misschien niet echt perse een prijskaartje hangen)

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 14 maart 2013 18:15]

Ga maar een keer naar de Staples. Genoeg all-in-ones met snelle i7 quad cores voor rond de 1000 euro. Probeer dat maar met een imac.

Tevens vindt ik dit weer zo zinloos. Extra betalen voor een veza mount terwijl t er bij bijna alle all-in-ones van de PC's er gewoon bij zit.
kevinwalter
donderdag 14 maart 2013 18:31
Ga maar een keer naar de Staples. Genoeg all-in-ones met snelle i7 quad cores voor rond de 1000 euro. Probeer dat maar met een imac.
Geef eens wat voorbeelden dan het zal mij benieuwen of je er n je vind totaal gelijkwaardig. Ik garandeer je dat je het niet vind.
Alleen een IPS paneel kost al gouw 200-300 euro extra. Als je die er uit haalt dan zit je rond de 1100/1200 euro. (wat de meeste fabrikanten ook doen, kijk maar naar de Dell XPS One 27".

Onderdelen hebben nou eenmaal een bepaalde waarde. Ook Apple mag daar maar maximaal een x bedrag marge op nemen. Het kan dus nooit honderden euro's duurder zijn voor een soortgelijk product.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 14 maart 2013 18:42]

Ook Apple mag daar maar maximaal een x bedrag marge op nemen
Waarom zou Apple daar een maximale marge op nemen? Apple mag vragen wat ze willen, alleen koopt het op een gegeven moment niemand meer.
Dat valt wel mee hoor. Apple heeft namelijk iets waardoor ze kunnen vragen wat ze willen; een volledig eigen ecosysteem. Geen enkel ander bedrijf heeft een product in een dergelijk strak jasje, met een IPS scherm en een eigen besturingssysteem. Stel dat MSI met een eigen besturingssysteem komt om op de MSI Wind all-in-ones te installeren, wordt het pas een rele vergelijking.

Het idee dat een bedrijf zowel volledige hardwarematige als softwarematige support kan leveren (en de Apple service is binnen je garantieperiode subliem) is uniek. Daarom is het 'gerechtvaardigd' dat Apple dit soort prijzen vraagt; ze zijn uniek.
Ja natuurlijk een Mac heeft nooit problemen.. anders genoeg keren paar kernel panics voorbij zien komen bij medestudenten

Ontopic:

Blijf het knap vinden dat Apple iedere keer zulke hoge prijzen hanteert en mensen het blijven kopen.
tja dat is nou marketing, de apparatuur van apple lijkt voor de tweakers vaak te duur voor iets wat je ook van een ander merk kunt krijgen, maar als je het voor de gemiddelde consument bekijkt is het iets wat status heeft, de klant voelt zich speciaal en wil daar best een paar centen extra voor neertellen
Ik koop m'n Mac's niet voor de status maar omdat het goede computers zijn met een goed OS voor een goede prijs. Je speciaal volen of je status ontlenen aan een auto of ander product is wel zielig.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 14 maart 2013 22:31]

Dan moet je wel weten wat een kernel panic inhoud ... gokje ze hebben er zeker weer eigen geheugen ingepropt als Kingston 8)7 dat is vragen om kernel panics |:(
Denk eerder dat je de oorzaak moet zoeken in stevig aanhobbyen met MacPorts.... 1x gedaan en daar de nodige standaard OS-zooi mee om zeep geholpen en toen maar weer overgegaan naar door anderen gebouwde binaries.

Tweaken is leuk, maar mijn Mac is toch vooral een apparaat dat het 'gewoon moet doen'.
vwb de 40euro meerprijs is misschien op de achterkant te verhalen
http://tctechcrunch2011.f...12/11/imac-rear-angle.jpg
Als je daar 4 schroefgaten in zou maken en die voet kon normaal losgemaakt worden, dan had je er zo een VESAmount tegenaan kunnen schroeven, het is er vlak genoeg voor (iig met die iMac die ik hier heb staan. Dat was een vrij minimale aanpassing geweest.
Er schuilt een mechanisme en hardware achter en een beetje kenner weet dan een vesa mount altijd al mogelijk was. Wellicht is nu het design dusdanig anders dan er wat meer aanpassingen nodig zijn dan slechts 4 schroefjes?

Ik snap al die ophef hier dan ook niet, gezeur om niks
Op een mac heb je minder hardware gerelateerd problemen , omdat je er dus ook niets kan aan wijzigen /upgraden. Dat is voor velen een groot pluspunt en voor andere weer een groot minpunt.
Het is maar wat je van een pc verwacht.
Benne
donderdag 14 maart 2013 16:14

Op een mac heb je minder hardware gerelateerd problemen , omdat je er dus ook niets kan aan wijzigen /upgraden. Dat is voor velen een groot pluspunt en voor andere weer een groot minpunt.
Het is maar wat je van een pc verwacht.
Dat is niet geheel waar, hetgeen wat de gemiddelde consument wil upgraden is de HD of geheugen. De HD vervangen is wat onhandig maar zeker mogelijk. Het zal de gewone consument wel afschrikken maar een iter niet. Geheugen upgraden is een eitje, dat kan moeders nog :P

De rest zoals processor/videokaart zit je aan vast, maar dat zit je bij alle "All in one" systemen. Of ze nou van Apple zijn of welk ander merk dan ook.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 14 maart 2013 18:26]

Geheugen upgraden kan enkel nog bij de 27" iMac
Geheugen upgraden kan enkel nog bij de 27" iMac
Kan ook bij de 21.5" versie alleen is het een heel stuk lastiger.
De nieuwste generatie iMacs moet je open snijden met een mesje. Dat gaat zelfs de gemiddelde ITer te ver.
Ik zou de aanschaf van een iMac geen gebrek aan economisch inzicht noemen. Het prijsverschil met een PC bij de aanschaf is vrijwel hetzelfde als wanneer je hem na 2-3 jaar weer probeert door te verkopen.

Echter, dan moet je er wel een voet bij hebben, want de meeste iMacs worden tweedehands met voet verkocht. Als daar een extra VESA mount bij zit is dat een leuke extra.
Kost helemaal niet 100% minder voor apple. Die vesa mount is met de achterkant mee gefreesd. Dat betekent dus een extra pijplijn voor de behuizingen. Dat kost behoorlijk veel geld.
Het punt is dat dit een volledig aparte rear case is met die bevestiging erop, dus je kunt hem uberhaupt niet uitwisselen met de normale voet.
Waarom moet dit 40 euro duurder zijn?
De gewone standaard is veel meer ijzer.
Omdat Apple heeft uitgevogeld dat mensen bereid zijn meer te betalen voor een VESA mount versus een normale voet.

Prijzen hangen niet af van wat iets kost, maar van wat het voor de koper waard is.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 maart 2013 15:17]

Vrij simpel: omdat de vraag ernaar lager is en dit dus in mindere mate massa-geproduceerd kan worden. Dat is duurder.

En zoals hierboven al gezegd wordt: de kostprijs en de verkoopprijs hebben weinig met elkaar te maken (behalve dat de 2e niet vaak lager is dan de 1e). De verkoopprijs is wat men ervoor wil betalen.
Kortom je betaald voor de logistiek en niet voor het materiaal.
Exact. Een aantal respondenten hier snappen niet dat als er afgeweken moet worden van het "default" process dit kosten verhogend werkt. Het "weglaten" van de voet nog afgezien van een aangepaste achterkant vraagt om een andere procedure en die is nu eenmaal kosten verhogend.
Dit soort ijzer noemen we ook wel aluminium :)
Mys was me voor. idd aluminium.

Het is duurder daar dit een extra stap in het productieproces is.

[Reactie gewijzigd door Sneeuwhaas op 14 maart 2013 17:29]

Een voet met VESA-mount zou wel een goed idee zijn! Dan niet speciaal van Apple maar als universeel product.

Waarom? Bij monitoren komt het wat minder vaak voor, maar bij televisies raken de bijbehorende voeten vaak kwijt als mensen hem direct aan de muur hangen. Gaan ze hun interieur veranderen of verkopen ze de TV, dan blijkt de voet onvindbaar.

Met dat laatste in gedachten is het nog niet eens zo'n gek idee van Apple om de voet weg te laten (nooit erbij gekocht is functioneel equivalent met later onvindbaar), maar dan zou ik het netter vinden om het model met VESA-mount even duur of zelfs iets goedkoper te maken dan het model met voet.

@hieronder: op zolder opslaan betekent dat hij f onvindbaar f reeds weggegooid is op het moment dat iemand hem nodig heeft. In de praktijk toch wel, is mijn ervaring.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 14 maart 2013 15:43]

Een normaal mens slaat dan de voet gewoon op zolder op.

Iedere TV/Monitor heeft tegenwoordig een VESA aansluiting, alleen bij Apple weten ze het nog zo te maken dat je er extra voor moet betalen en de voet gooien ze weg......

Apple-lovers 8)7 :X
Iedere TV/Monitor heeft tegenwoordig een VESA aansluiting
Geef eens n voorbeeld van een TV/Monitor met een bolle achterkant (zoals de iMac) EN een VESA aansluiting!
Wat maakt die bolle achterkant uit?

Apple had ook haar eigen voet met VESA mount uit kunnen brengen en de iMac zo standaard leveren. Kan je hem zelf ophangen als je dat wilt. Dit is weer een echte Apple actie. Meer vragen voor iets wat in de rest van de wereld standaard is.

En als een bolle behuizing zich daar niet voor leent maak je hem plat. Werkt prima. Lijkt de iMac alleen wel dikker en dat willen we natuurlijk niet, dan kan je de consument minder goed voor de gek houden met deze optische illusie.
Wat maakt die bolle achterkant uit?
Duidelijk nog nooit een VESA mount gebruikt!
Voor apparaten met een bolle achterkant heb je altijd een adapter of andere speciale montage voorziening nodig.
En als een bolle behuizing zich daar niet voor leent maak je hem plat.
maw je offert het design op omdat een minuscule fractie van de gebruikers het scherm wil ophangen? Lijkt me echt een logische beslissing 8)7
Nee, je offert een minimaal stukje design op wat verder toch bijna niemand ooit zal zien (de achterkant) voor iets waarbij je een bepaalde standaard aan kan houden (VESA). Er hoeft maar een klein oppervlak van de achterkant vlak gemaakt te worden, en dat zit toch wel centraal.
Nee, je offert een minimaal stukje design op wat verder toch bijna niemand ooit zal zien (de achterkant)
Ben ik niet met je eens, denk maar eens aan kantoren,recepties en beurzen.
Het is niet voor niets dat bedrijven vaak iMacs gebruiken op een beurs.
Nou moet je een keer goed kijken naar de achterkant foto van deze, tov de achterkant foto van een normale. De oude manier van ophangen van de iMac aan de voet (verwisselbaar met een vesa adapter) was wat dat betreft handiger. Waarom ze gekozen hebben voor deze niet-te-verwisselen voet weet ik niet, maar het lijkt me duidelijk dat een standaard vesa vlak en dan gewoon de voet daarmee vastmaken op de imac een significante inbreuk op het design zou zijn.
Een voet met VESA-mount zou wel een goed idee zijn! Dan niet speciaal van Apple maar als universeel product.
Die zijn op zich wel te vinden hoor, alleen is het een niche product, omdat mensen meestal gewoon een standaard mount willen hebben.
Probleem is juist dat er geen standard-mount bestaat voor voeten. Elk merk, afmeting en modelreeks kan een eigen montagevariant hebben.
@hieronder: op zolder opslaan betekent dat hij f onvindbaar f reeds weggegooid is op het moment dat iemand hem nodig heeft. In de praktijk toch wel, is mijn ervaring.
Als op zolder opslaan voor jouw betekent dat iets f onvindbaar f reeds weggegooid is. Dan wordt het f tijd om je zolder netjes op te ruimen, f tijd om te beginnen met beter op je spullen te letten.
Waarom moet jij een goedkope jij-bak verkopen? Kan je soms niet lezen? Ik heb het toch niet over mijn eigen zolder? Als je wilt weten hoe ik weet dat het klopt wat ik zeg: Ik kom regelmatig sloop- en looptoestellen tegen, en het percentage ontbrekende voeten is significant.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 17 maart 2013 05:59]

Het is gewoon belachelijk dat mijn nieuwe iMac van 3000 euro niet de optie heeft om opgehangen te worden. Maar daar ging ik mee akkoord toen ik hem kocht. Wat me dan wel frustreert is dat het nu drie maanden later ineens wel kan. Als ze dit nou gewoon hadden aangegeven tijdens de presentatie dan had ik hem wat later gekocht.

(offtopic)

Zelfde geldt voor de fusiondrive in de 21" modellen. Het zou me niet verbazen als ze binnenkort ook iMacs gaan leveren met SSD van 256GB en 512GB, een optie die momenteel ook nog niet beschikbaar is. 1100 euro (3 maanden terug) voor een 768GB (nu 900 euro) is ook niet bepaald aantrekkelijk.

[Reactie gewijzigd door nanoChip op 14 maart 2013 15:28]

Niet bedoeld als bashing, maar toch met enige verbazing en bewondering...

Zoveel fabrikanten komen er toch niet mee weg om iets dat al 10 jaar industriestandaard is (eigenlijk al langer, maar 10 jaar geleden waren er meer fabrikanten die nog hun eigen ophanging hadden), pas nu te gaan leveren en dan nog tegen een aardige meerprijs.

Let wel; we hebben het hier over 4 triviale schroefgaatjes en eventueel nog een stukje oudijzer om de boel intern te verstevigen. Misschien begrijpelijk dat ze die om esthetische redenen liever weglaten (het stukje oudijzer zit wegens ruimtegebrek kennelijk buitenboord), maar om ze al die tijd niet eens in het assortiment gehad te hebben??

@diverse reacties hieronder: dank voor de verduidelijking. Het was er op andere dikkere modellen dus al langer. Alsnog blijft het grootste deel van mijn argument staan; het ontbreken van zo'n mogelijkheid is niet meer van deze tijd.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 14 maart 2013 15:46]

Welke AIO's ken jij al die dit leveren dan?

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 14 maart 2013 15:31]

Welke AIO's ken jij al die dit leveren dan?
Ik weet dat in elk geval de MSI AP2011 het heeft, en er zijn in elk geval meer All in one's van MSI die gewoon een standaard VESAmount hebben aan de achterkant.

Ik snap ook niet echt dat Apple het standaard niet heeft. Alle monitoren en een aantal All in one's die ik heb gehad waren voorzien van de 4 VESAmount schroefgaatjes. Soms zit daar de standaard voet op geschroefd, vaak ook niet (bijv bij mijn Dell monitor klik je de voet erin, maar daaronder zitten 4 schroefgaten, dus kun je vrij makkelijk een VESAmount monteren).

Dat zou zijn zo'n Imac ook makkelijk kunnen als ze dat zouden willen zonder zo'n extra beugel.
Onthoud wel even dat een iMac wel zwaarder is dan een MSI en een stuk groter. Zomaar vier schroefgaten maken in een stuk alu wat niet heel dik is en slechts 4 of 5 cm aan diepte geeft intern is niet echt verstandig laat staan dat het lelijk is aangezien de meest mensen hem met voet gebruiken. Deze zit ook geintegreerd evenals deze vesa mount. Als gebruiker bestel je of het een of de ander. Ik zou zelf voor een 27" me vesa mount gaan. Veertig euro vind ik niet bijzonder veel. Een goede beugel kost al gauw drie keer zoveel.
Onthoud wel even dat een iMac wel zwaarder is dan een MSI en een stuk groter.
Dat hoeft niet hoor. Zo zwaar zijn die Macs nou ook weer niet.
Zomaar vier schroefgaten maken in een stuk alu wat niet heel dik is en slechts 4 of 5 cm aan diepte geeft intern is niet echt verstandig laat staan dat het lelijk is aangezien de meest mensen hem met voet gebruiken. Deze zit ook geintegreerd evenals deze vesa mount. Als gebruiker bestel je of het een of de ander. Ik zou zelf voor een 27" me vesa mount gaan. Veertig euro vind ik niet bijzonder veel. Een goede beugel kost al gauw drie keer zoveel.
Intern moet je sowieso al de stevigheid hebben voor het apparaat, de standaardbeugel zit er immers ook aan. Een VESAmount zal het gewicht eerder nog wat meer verdelen dan die standaardbeugel doet.
En 40 euro niet duur? Je vergeet dat dit puur 4 schroefgaten zijn die je krijgt. De daadwerkelijke beugel moet je er nog bijkopen. Dit is puur om een mac VESAcompatible te maken.
Die voet is in het frame vastgeklemt. Dat hebben ze zo ontworpen dat je met het frezen gelijk een goed gewichtsverdeling creert. De achterkant van de iMac is gekromd en kan dus nooit direct op een vesa mount gemonteerd worden omdat je daar echt een adapter voor moet hebben. Anders krijg je krassen gaat hij scheef hangen of schroef je hem zo strak dat de kast gaat ontzetten als hij wat warmer wordt( het is immers ook gelijk een koelblok). Zomaar 4 gaten kan dus gewoon niet en moet wel met een adapterplaat.
Apple's wegen zijn ondoorgrondelijk.

Maar ik begrijp het wel; die vier gaatjes zijn natuurlijk verschrikkelijk voor het ontwerp. :)
Maar ik begrijp het wel; die vier gaatjes zijn natuurlijk verschrikkelijk voor het ontwerp.
Zoals je op de foto's kunt zien is er meer voor nodig dan 4 gaatjes!
Maar je hebt wel een punt over het ontwerp want met die VESA adapter ziet de achterkant van iMac er niet uit.
Uit het artikel:

"Apple verkoopt voor oudere iMacs, cinema- en thunderbolt-displays al enige tijd een vesa-mount."
Ik begrijp dus dat je ze voorheen niet eens standaard kon ophangen? Voor dat geld?
De kit zelf was gewoon al wel te koop hoor ;)

http://store.apple.com/nl...-applethunderbolt-display

Alleen deze ondersteunde niet de nieuwe (dunne) iMac. Daar waren blijkbaar wat interne wijzigingen voor nodig om dit goed voor elkaar te krijgen. En daarom is het nu een configuratie-optie geworden ipv een losse accessoire.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 14 maart 2013 15:33]

Dat is wel een mooie toevoeging voor de nieuwe iMac's. Door die dunnere rand aan de zijkant lijkt het nu echt alsof er alleen maar een scherm hangt, in plaats van heel de computer erachter. Met een draadloos toetsenbord en muis lijkt het me een erg leuk apparaat om als TV / PC te laten fungeren.
er gaan dan ook al maanden de geruchten dat Apple met een TV komt. En zie hier, een Apple TV!

Misschien een testje van Apple.
Hoe krijg je het voor elkaar om incompatible vesa mounts te maken? Afmetingen, schroefgaten e.d. zijn toch heel precies vastgelegd? Iemand een idee?
Hoe krijg je het voor elkaar om incompatible vesa mounts te maken?
Dit is geen VESA mount maar een VESA adapter zodat je gebruik kunt maken van een VESA mount.
Iemand een idee?
Voor apparaten met een niet vlakke achterkant (zoals de iMac) heb je altijd een adapter (of speciale afstandhouders) nodig om gebruik te kunnen maken van een VESA mount.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 14 maart 2013 16:52]

Het gaat om een vesa-montageadapter waarmee je een iMac geschikt maakt voor montage op een vesa-muurbevestiging. De montageadapter is dus aan n kant vesa-compatible en met de andere kant kan hij op een iMac gemonteerd worden. Het type voor de oude iMac is niet geschikt voor de nieuwe omdat de nieuwe een andere behuizing heeft en de adapter dus een andere vorm moet hebben.
Voor zover ik kan zien is dit een geheel met de achterkant, dus het is meer dan een simpel stukje aluminium, het is mee uitgefreesd. Bedenk daarbij de mindere vraag dan is 40 euro nog best ok. De oude was ook 40 euro, dus je kunt ook stellen dat deze relatief goedkoper is.

Zoek maar eens een dergelijke adapter voor een ander soort apparaat, ik denk niet dat je snel onder zo'n prijs zit vanuit de fabrikant zelf.