Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties, 28.575 views •

Een modmaker is er in geslaagd de debug-modus voor SimCity te activeren. Deze voor ontwikkelaars bedoelde tool maakt enkele handelingen mogelijk die niet standaard mogelijk zijn binnen de gameplay van het vorige week uitgebrachte spel.

'AzzerUK', zoals de modder zich op Reddit noemt, heeft het resultaat van de wijzigingen die hij aanbracht in de code van SimCity op YouTube geplaatst. Te zien is hoe de speler snelwegen kan aanpassen en aanleggen, zowel binnen de grenzen van zijn stad als daarbuiten. Ook heeft hij een wijziging aangebracht waardoor het spel niet stopt als de speler langer dan twintig minuten geen verbinding heeft met de server, en is hij erin geslaagd steden het werkelijke inwoneraantal te laten weergeven.

Hoewel AzzerUK benadrukt dat een serververbinding nog steeds nodig is voor het opstarten van de game en het opslaan van steden, is het dus wel mogelijk om langere perioden zonder verbinding met de server door te spelen. Op dat moment zijn de regiofeatures van SimCity echter niet toegankelijk. Eerder deze week gaf een medewerker van EA Maxis al aan dat een dergelijke oplossing makkelijk toe te passen zou zijn.

Met de fix die zorgt dat spelers het juiste inwonersaantal te zien krijgen in een stad, lost AzzerUK bovendien een 'feature' op die veel spelers een doorn in het oog is. SimCity lijkt duizenden inwoners extra te verzinnen in een stad, die er in werkelijkheid niet zijn. Zo telde een grote stad van AzzerUK maar 15.000 inwoners, en niet de 100.000 die er volgens SimCity in zaten.

Reacties (83)

Reactiefilter:-183078+155+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Het zijn nu mods, maar het zijn straks complete "play the game like you are supposed to"-pakketten door releasegroepen en/of modding communities.

EA Games heeft echte een foute inschatting gemaakt. Dit zal ook zeer zeker blijken op het moment dat een releasegroup een werkende crack levert die ervoor zorgt dat de gehele DRM wordt buitengesloten (of iets van een soort van mini-emulator die de server emuleert).

Pas dan zal EA Games (en het management, dat deze dingen verzonnen heeft) zien dat de massa deze ' crack' zal installeren. Moi incluis. EA Games heeft ontzettend veel kosten gemaakt om deze DRM in te bouwen (servers hebben ook maintenance nodig, bandwidth is niet gratis), en met de DLCs zullen ze dat wel weer een beetje terug proberen te verdienen.

Ik game eigenlijk alleen in de trein (4 keer in de week 2.5 uur treinen) omdat ik dan even relaxed kan spelen, maar dit wordt me onmogelijk gemaakt. Daarom wacht ik de crack af, en dan speel ik gewoon wanneer het mij uitkomt.

[brainfart]
Hoe moeilijk zou het zijn om met wireshark de requests en responses uit te lezen, en vervolgens een simpele commandline tool bouwen die deze responses simuleert? Ik ga van het weekend wel even kijken in hoeverre er geen ladingen packets over de lijn gaan...;-)
[/brainfart]
[brainfart]
Hoe moeilijk zou het zijn om met wireshark de requests en responses uit te lezen, en vervolgens een simpele commandline tool bouwen die deze responses simuleert? Ik ga van het weekend wel even kijken in hoeverre er geen ladingen packets over de lijn gaan...;-)
[/brainfart]
Waar je vooral mee zit, denk ik, is dat alles met versleuteling zit dichtgetimmerd. Dus in hoeverre dat verkeer afhankelijk is van je Origin login, IP/MAC-adres en systeemtijd kan nog een probleem zijn.

Als je 2 situaties kan creëren die hetzelfde verkeer opleveren hoef je alleen maar dat verkeer te dumpen en te herhalen als je opnieuw wil spelen. Dan is een offline-mod, of zelfs een gekraakte versie, bijna een feit.
And the story continues. :Y)

Schandalig wat er allemaal speelt rondom Sim City. Wat ik opvallender vind is dat mensen blijkbaar dachten dat EA het goed zou doen. :)

[Reactie gewijzigd door chaoscontrol op 14 maart 2013 13:00]

Tja, nu begint het wel interessant te worden. Ik ben benieuwd of men er ook in zal slagen om verwijderde features terug in te voeren, zoals bijvoorbeeld terrain editing e.d. Wat ook steeds duidelijker aan het worden is, is hoe relatief makkelijk het gaat zijn om niet enkel de packages aan te passen maar ook de functies van UI en networking.

Denk aan knoppen om zelf te kunnen synchroniseren, maar ook om zelf grotere maps en regions te maken, introducties van ondergrondse infrastructuur en skinning van objecten alsmede UI. Hoewel de EULA van EA het strikt doet verbieden, lijkt het toch ook mogelijk ondertussen om offline & save locally mogelijk te maken door spelers.

Het begint een beetje een race tussen EA en klanten te worden op het moment. Weinig verstandig eigenlijk om überhaupt zo'n race aan te gaan. Altijd veel beter om te streven naar synergie en mee te rijden op de golven van het enorme potentieel van je klanten.

Op zich wel erg zonde dat er inmiddels zo'n discrepantie is komen te bestaan tussen de marketing en de realiteit. Dat had men toch beter moeten inschatten. Juist in dit soort modellen moet je altijd niet het risico nemen dat men je product onder de loep neemt, als die kans bestaat dan moet je juist er zorg voor dragen dat je dit accepteert en klaar bent om daar in mee te gaan.
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het veranderen van snelwegen en dergelijken zometeen in DLC vorm verschijnt aan ¤24,99 ;)
Ze zijn er toe in staat. Of wat dacht je van extra oppervlak voor je steden bijkopen (bijvoorbeeld een euro per km2) zodat je niet meer gebonden bent aan de belachelijke 4km2(?) per stad.
Als EA slim is nemen ze dit snel over ipv dat ze het tegenhouden.
vroegah bracht EA nog wel eens modtools of andere handige software uit om games mee aan te passen.
Jammer dat dat dan weer in het verleden is en niet het heden :/

Wat ik zowieso niet snap is dat de gemiddelde gamer op de pc wel enigzins verstand heeft van dit soort dingen (daarom heeft ie een pc en geen console) maar dat ontwikkelaars denken dat het nog steeds full-on retards zijn die geen crack kunnen googlen en installeren.
contradictio in termines (of zoiets)
Contradictio in terminis.
Met een zo'n 'waardige' gametitel moet je ook niet dollen... Laat het bestaan voor hoe het ooit bedacht is... niet inzetten als melkkoe voor de grote domme massa. EA ruikt geld... en wil games zo versimpelen dat zelf me moeder het kan spelen (sorry ma :))
Voor alle software-developers/providers:

DRM FAALT.

Als het mogelijk is langere tijden zonder internetverbinding te spelen, dan zal het misschien ook niet lang meer duren voordat er een hack is die zelfs zonder internetverbinding spelen mogelijk maakt, of via contact met een proxy of iets dergelijks.

Bij GTA IV is het ook al een crime, opstarten duurt een paar minuten. Zo jammer...
En het ergste is dat ze gewoon domweg, koppig blijven vasthouden aan het rotte systeem.
steam (drm) heeft mij van het piraten afgeholpen. drm an sich is niet verkeerd. always online daarentegen...... kan het niet hard en vaak genoeg roepen; boycot ubi/ea/blizzard
al max payne 3 gespeeld?

heb het gekocht via steam maar iedere keer crashte het
heb dan de folder in de steamapps verplaatst naar m'n c: en al de spaties in de directorynamen verwijderd en dan pas wou ie spelen


dit is een heel slechte evolutie
"steam (drm) heeft mij van het piraten afgeholpen."

Ja, maar steam heeft je waarschijnlijk niet door de DRM van piraterij afgeholpen.
Nee steam heeft dat gedaan ondanks de drm, door aan te tonen dat drm de betalende gebruiker helemaal niet in de weg hoeft te zitten.
ubi en ea snap ik, maar blizard? Hoe wil je online spelen zonder online te zijn...
Single player Diablo III bijvoorbeeld. Daar zou echt geen online bij nodig hoeven zijn hoor.

[Reactie gewijzigd door kibje op 14 maart 2013 15:10]

Het enige probleem daarbij is dat de service providers (Blizzard in dit geval) gewoon platgaan.

Meestal speel je toch wel terwijl je internetverbinding hebt, kan je daar net zo goed gebruik van maken. Maar nu, omdat je even niet op de server kan is het meteen oorlog en is DRM gewoon crap.
Developers/providers hebben vaak de vrijheid niet om die keus te maken ;) Wordt vaak van bovenaf opgeleged.
Mensen leren het toch niet en blijven het kopen, dus who can blame them?
Jongen wees blij dat je nog zover komt. Ik krijg GTA 4 niet eens meer opgestart, games for windows live crashed :/ Opnieuw installeren vanaf MS website helpt niets... lachen man.
Bij GTA IV is het ook al een crime
Dat GTA om crime draait wisten we al langer, toch? :+
Ze dachten eerder dat Maxis het goed zou doen. Die hebben zich spijtig genoeg laten doen door EA.
Sin City kunnen ze het beter naar omdopen ;)
Wanneer wordt deze modder eigenlijk een hacker? DRM omzeilen is toch een vorm van hacken al is het in dit geval wel een heel grijs gebied wat wel en niet onder DRM wordt verstaan...

Volgens mij heb je bij modden de toestemming van de fabrikant, bij hacken weer niet.

[Reactie gewijzigd door Marcelloz op 14 maart 2013 13:08]

Wanneer wordt deze modder eigenlijk een hacker? DRM omzeilen is toch een vorm van hacken al is het in dit geval wel een heel grijs gebied wat wel en niet onder DRM wordt verstaan...

Volgens mij heb je bij modden de toestemming van de fabrikant, bij hacken weer niet.
Er wordt aangegeven dat er nog steeds een internetverbinding nodig is om het spel op te starten, de DRM wordt dus niet omzeild. Wat er daar na echter gebeurt is dat de timeout voor de periode waarbinnen het spel nog een keertje bij de server zich moet melden enorm verlengd is, waardoor je het spel, wederom nadat hij initieel al verbinding heeft gehaad, "offline" te spelen is.
Het is inmiddels duidelijk dat het ook mogelijk is om de Origin login requirement te omzeilen, zelfs te verwijderen, middels modificatie van packages (wat Maxis op twitter heeft aangegeven toe te staan).

Zolang ontwikkelaars van mods zich houden aan modificatie van packages en introductie van custom packages zijn er eigenlijk geen grenzen, met uitzondering van de positie van EA zelf (immers, de EULA is behoorlijk discretionair en arbitrair).
[...]
Er wordt aangegeven dat er nog steeds een internetverbinding nodig is om het spel op te starten, de DRM wordt dus niet omzeild. Wat er daar na echter gebeurt is dat de timeout voor de periode waarbinnen het spel nog een keertje bij de server zich moet melden enorm verlengd is, waardoor je het spel, wederom nadat hij initieel al verbinding heeft gehaad, "offline" te spelen is.
... En de volgende stap is om het netwerkverkeer af te tappen tussen de servers van EA en de SimCity client. Als je dat kan imiteren ben je ver zat.

Ik verwacht volgende week wel de echte RELOADED release op de bekende kanalen.
Ik denk dat je hier naar het consumentenrecht moet wijzen...

Als de autoverkoper jou een auto verkoopt met ingebouwde wielklem die er pas af gaat als je eerst naar de verkoper belt - Als de verkoper een weekje met vakantie gaat of gewoon de telefoon een dag niet opneemt, wat doe je dan? Ben je dan niet in je recht om de wielklem er gewoon af te slopen?

Grijs gebied inderdaad, maar ik denk toch echt dat dit eerder richting de consument gaat dan het bedrijf. Consumenten hebben namelijk ook rechten, je mag niet een onbruikbaar product leveren, dan een klant aanklagen omdat deze het product voor zichzelf gewoon bruikbaar heeft gemaakt.
Je mag het spel toch gewoon terugsturen?
Ik keek heel erg uit naar Simcity maar always online DRM in een single player simcity spel? Kom op. Ik heb hem dan ook niet gekocht, niet alleen omdat ik geen zin heb om straks tegen de beperking aan te lopen als ik met het spel op mijn (internetloze) vakantiebestemming aankom en simcity wil spelen en niet blijkt te kunnen maar ook omdat ik geen zin heb om die zooi toe te juichen.

Ik hoop dan ook dat heel veel mensen het spel niet kopen om een statement te maken. Stemmen doe je met je portomonee. Wel jammer dat de huidige generatie jongeren (de meeste gamers) het geen bal lijkt te interesseren dat ze geld uitgeven aan iets dat niet van hun wordt, iets dat elk moment uit de lucht gehaald kan worden en wat nooit eigendom wordt en later niks meer waard is.
Geen enkel stukje software zal je eigendom worden, tenzij je het zelf ontwikkeld hebt. En zelfs dan kan het nog dubieus zijn. Je betaalt altijd voor gebruiksrecht.
Ik ben het er absoluut mee eens dat dat gebruik ten alle tijden mogelijk moet zijn, niet plaatsgebonden mag zijn en zonder bemoeienis van de licentiegever te gebruiken moet zijn.
Als je afhankelijk bent van ten eerste een internetconnectie en ten tweede de betrouwbaarheid van de service die je van EA krijgt, dan heb je al 2 factoren die strijdig kunnen zijn met het ten alle tijden kunnen beschikken over de software.

Always on DRM is ook hetgene wat mij tegenhoudt om deze game te kopen. Server maintenance, server plat of anders niet beschikbaar... die drama kennen we al van andere games.
Echt jammer dat ze voor deze oplossing gekozen hebben....

[Reactie gewijzigd door Poops_McGhee op 15 maart 2013 13:56]

grotere steden maken met debug mode ook mogelijk...

http://i.imgur.com/cQFyXb8.jpg

NEXT SIMCITY EXPANSION YOULL BE ABLE TO MAKE EVEN BIGGER CITIES FOR ONLY @30,-!!!
Helaas heb je gelijk ook, Ik zou zeggen hoop maar dat het geen 50 word. EA kennend is dat best mogelijk. Als ze zouden doen zo als bij BF3 waar de uitbreidingen redelijk nog zijn dan ben ik wel tevreden all is 2x 50 euro betalen best duur.
volgens mij is die 2048x2048 de normale grid size. Zou wel fijn zijn als er een mod/hack komt die grotere steden mogelijk maken. van mij mag het wel een factor 9 groter ofzo...

Edit onee ik zie dat het meevalt standaard maps zijn 1024x1024 dit is wel goed nieuws als er een mod uit komt!

[Reactie gewijzigd door alwinuzz op 14 maart 2013 16:53]

Laat die offline hack maar komen. Ik betaal graag voor het spel maar met de onbetrouwbare internetverbinding waar ik woon, is de altijd-online-DRM voor mij simpelweg geen optie.
Groot gelijk in mijn ogen… ik kies er zelf wel voor wanneer ik online wil gamen. Als ik offline wil gamen wil ik niet persé aan een internetverbinding vast zitten. Always-on DRM (en DRM op zich) is in mijn ogen al jaren een doorn in het oog.

Ik koop het spel graag, maar wel pas als ik dan ook gelijk via een andere weg die offline-hack kan implementeren.
laat maar komen
Hmmm ... een probleem met debugmode is wel dat je buiten je grenzen zaken kunt aanpassen (lees: andere steden kunt bewerken). Dat lijkt me niet zo'n goed idee en zal dan ook snel opgelost worden.
Nu hebben ze dus een valide reden om deze 'mod' te verbieden: zodat je andermans steden niet kunt bewerken.

Het wordt nog lachen als er straks een illegale versie te verkrijgen is die de gebruiker veel meer mogelijkheden biedt dan de legale versie.
Ik voel mij wel genaaid door EA wat betreft de marketing en de 'boehoe, het kan niet en het moet online etc. etc.' best jammer, ik had wel vertrouwen in ze..
Ik niet, ik koop het spel wel over een jaar of 2. Mits de prijs flink gezakt is en er mooie valuepakketten beschikbaar zijn.
Ik ben vanwege de prijzen, trammelant en niet volledig speelbare spellen gestopt om als een dolle het nieuwste van het nieuwste te kopen. En dat bevalt mij prima :)
Tijdelijk bannen is moeilijk als je gewoon zonder internet verbinding door kan spelen.

Edit: artikel niet goed gelezen.

[Reactie gewijzigd door Nystran op 14 maart 2013 13:09]

Uitleg in tekstvorm:

http://www.reddit.com/r/S...3_getting_started_basics/

Saillant detail :
Met de fix die zorgt dat spelers het juiste intwonersaantal te zien krijgen in een stad, lost AzzerUK bovendien een 'feature' op die veel spelers een doorn in het hoog is.
En hoe heet die functie?

simcity.GetFudgedPopulation() = function

Pijnlijk.. }>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True