Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Google integreert de openbaar-vervoersgegevens van 9292 in zijn Nederlandse Maps-dienst. De toevoeging betekent een flinke uitbreiding van het aantal routes en dienstregelingen en Maps bevat nu vrijwel alle gegevens van Nederlandse aanbieders van openbaar vervoer.

Gebruikers van Google Maps in Nederland hadden al de mogelijkheid om reizen met het openbaar vervoer te plannen. Hiertoe had Google overeenkomsten met de Nederlandse Spoorwegen, Connexxion en het GVB gesloten. Nu stelt ook 9292, een samenwerkingsverband van de ov-bedrijven in Nederland, zijn data beschikbaar, waarmee vrijwel alle ov-reisgegevens in de dienst verwerkt worden.

"Omdat alle Nederlandse dienstregelingen nu in Google Maps zijn terug te vinden, wordt het nog eenvoudiger om snel een reis te plannen", zegt Pim van der Feltz, directeur Google Benelux. Hij wijst erop dat de uitbreiding ook toeristen die Google Maps gebruiken zal helpen. Stefan Hulman, directeur 9292 is ook blij met de overeenkomst: "We vinden dit een mooi voorbeeld hoe we het openbaar vervoer aantrekkelijker kunnen maken door onze informatie te delen."

Waarom het zo lang duurde voor de 9292-gegevens in Maps verwerkt konden worden is niet bekend. Al in 2010 verscheen de reisinformatie van de NS en het Amsterdamse GVB in de ov-planner van Google.

Google Maps

Reacties (66)

Reactiefilter:-166065+147+22+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik heb vorig jaar mogen werken met de dataset van 9292 en weet dus wel waarom het zo lang geduurd heeft ;)

De dataset van 9292 wordt geleverd in de vorm van een text-based database op basis van de Google Transit Feed Specification (Zie https://developers.google.com/transit/gtfs/reference?hl=nl). Ik geloof dat die dataset in tekst een aantal honderden mb's groot is.

Dit komt omdat deze dataset veel dubbele data bevat; vb: voor elke buslijn wordt voor elke vertrektijd een route genoemd in deze dataset. Als deze bus 10 keer per dag rijdt, dan zal deze gehele route (inclusief referenties naar deze haltes, met een locatie) ook 10 maal in de dataset voorkomen. Bovendien implementeren de verschillende aanbieders de GTFS-standaard niet goed - Connexxion had bijvoorbeeld voor 'buslijn 50' 3 verschillende trajecten in de dataset zitten (verschillende regios maar wel hetzelfde lijn nummer). Daardoor moest er veel handmatig correctiewerk uitgevoerd worden om de dataset een beetje werkbaar te maken.

Ik kan me voorstellen dat Google hier nog wel even flink mee bezig is geweest om dit een beetje werkend te maken en daarbij de koppeling tussen google maps te maken. Als iemand hier meer info over wil kun je mij een DM sturen :-)

Note: Iedereen kan deze dataset GRATIS aanvragen op http://9292opendata.org/ Het is best leuk om je eigen 9292-app er mee te maken (we hebben destijds Algoritmiek getest op deze huge dataset).
Een paar maanden geleden werd mijn app nog uit de WP7 Marketplace gehaald, met als enige bericht "Haal de app eruit of we klagen je aan". Jammer dat dat destijds zo moest, vooral als een paar maanden later blijkbaar een hele API wordt opgesteld...

"9292 gelooft in open data" deden ze dat maar een paar maanden eerder al...

Eerlijk is eerlijk, ik moest toen gebruik maken van hun mobiele site omdat dat toen de enige optie was, maar toch, hoe men ermee omging was niet erg netjes

[Reactie gewijzigd door thefal op 14 maart 2013 14:55]

Hi je hebt het fout. Ik heb zelf vanuit de NL datastandaard (KV1,IFF,PAS) zelf GTFS gemaakt, voor spoor en bus (zie gtfs.ovapi.nl is echt opendata geen 9292 bullshit open). Zowiezo maken de Nederlandse vervoerder op CXX, GVB en NS na geen GTFS.
Connexxion heeft één open dataset en heeft dus geen meerdere buslijnen in dezelfde dataset. Er zijn wat uitzonderingen waar 2 vervoerders rijden bijvoorbeeld Syntus en Arriva, Connexxion en Veolia, waar je dubbele lijnen hebt. Dit probleem had 9292 zowiezo al voor de routeplanner. Als Veolia,Arriva, Syntus dat wel goed in hun datasets verwerken wordt het nog makkelijker.

Wat deze GTFS is is niet meer dan een dump van hun interne database. Zo valt er dus ook een hoop info weg die wel in de originele datasets van de vervoerder zitten, zoals de precieze route tussen twee haltes, de vertrektijden worden door 9292 op minuten afgereond, ook de
Ik vermoed ook niet dat Google hier lang mee bezig geweest, aangezien er een validator is en je eerst geen fouten moet hebben. Het is ook een standaard.
Ik lever zelf ook alle NL data aan Google zonder errors in de validatie (dus Google zou mijn data zo kunnen gebruiken)
9292 is langer bezig geweest om hun dataset op orde te krijgen, 9292 is echt bagger in combinatie met veel amateurisme binnen die club. Er zat ook geen prioriteit achtre aangezien dit alleen maar concurrentie is voor hun eigen website en apps. Echter zijn de ze door de markt keihard gedrukt dit nu te gaan doen.
Als je echt meer info wilt DM maar of post op de openov google group.

[Reactie gewijzigd door Skywave op 14 maart 2013 15:45]

Google maps gebruikt andere algoritmes om reistijden te bepalen. Ook de mogelijkheden van vervoer worden anders bepaald dan 9292.nl.

Te voet naar het begin en einde van de route is op 9292 3min en 1min. Bij google maps is dit 2min en 2min. 9292.nl heeft hierbij een betere schatting.

Erger nog is dat google maps niet eens de snelste route kan vinden. Ik zit op een route waarbij ik twee snelle mogelijkheden heb:
1. De bus pakken
2. De trein pakken en dan overstappen op diezelfde bus als bij optie 1

Optie 2 is 10 minuten sneller (total reistijd 20min in plaats van 30min). 9292.nl laat me optie 2 wel zien, google maps niet.

Voor mij is google maps dan nog geen betrouwbare optie voor het plannen van openbaar vervoer.
Het is ook niet voor jou bedoeld. Het is een alternatief voor 9292. Bedenkt wel dat 9292 de *data* beschikbaar stelt aan Maps, en niet de *dienst*. Maps doet niet een aanvraag bij 9292 als jij een route plant op Maps, maar doet dat zelf. Ze hebben gewoon de hele dataset ontvangen, en daar kun je algoertimes op loslaten wat je wilt.

Dat ze beter kunnen, ongetwijfeld. Meld het zou ik zeggen. Google heeft genoeg resources om het betrouwbaar te krijgen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 14 maart 2013 12:42]

Werd tijd, nu eens uitzoeken of de tijden kloppen en niet een database uit het jaar 0 gebruiken.
Dikke +1 voor google.
Edit: Jammer dat maps nog geen bus tijden geeft wanneer je op een halte klikt.

[Reactie gewijzigd door Brantje op 14 maart 2013 10:56]

Ja actuele vertrek tijden zouden helemaal fijne toevoeging zijn. Dit staat ook in de database van 9292 dus moet kunnen.

Reisadvies van 9292 is vaak nog wel wat twijfelachtig. Benieuwd of ze zelf route berekenen of manier van 9292 gebruiken. Die van 9292 is vaak minder dan die van de NS.
Inderdaad, zou nog een goeie toevoeging zijn. Bij een route staat er ook (nog) niet meer bij hoe de halte heet (In de kaart zelf). Maar al dan nog niet optimaal, dit is al wel een hele dikke verbetering waar zo'n beetje iedereen op zat te wachten.
Wanneer je op de halte zelf klikt, staat er "Geen Dienstregeling".. Echter, bij "Stations in de buurt" staat dan de zelfde halte met lijn nummers, die geven wel de vertrektijden. Lijkt alsof er dus verschillende halte versies in de database van Google staan.
Tijdje gelezen dat real-time informatie (met storingen etc.) later dit jaar wordt toegevoegd! Vind het in ieder geval al een hele verbetering. Google Now :9~
Eindelijk. Dat miste ik nog het meeste aan Google maps.
agreed! erg fijn dit, heeft even geduurt maar nu is het er. hopelijk worct het dan ook makkelijker om van a via b naar c te gaan bijv. en je route te zien.
Dit kon al langer. Je kunt tussenbestemmingen toevoegen, "zoveel"(weet niet wat de max is) je wilt. Ik denk niet dat dit @ the moment mogelijk is voor OV-reisgegevens. Maar dat komt misschien ook nog wel.
Het probleem is dat er vaak wel een bushalte stond (bv Arriva) maar er geen vertrektijden bekend waren. Al kan ik me wel herinneren dat er ergens een keer vertrektijden hebben gestaan, maar dat daarbij de realtime weergave ontbrak (mogelijk is dat connexxion geweest). In ieder geval is meer data in dit geval wel beter.
Ja dit is zeker een welkome toevoeging, helemaal in combinatie met Google Now. Eens kijken of Google mij beter op de hoogte kan stellen van aangepaste dienstregeling enz.
Ben benieuwd wanneer het volledig is opgenomen in Google Now. Ik woon in de grensstreek en krijg wel info van De Lijn (Belgische bus) naar NS-station en vervolgens NS om naar werk te gaan.

Aangepaste dienstregeling werkte niet bij NS, hopelijk is 9292 een real-time dienst ipv alleen dienstregeling.

Edit: is al opgenomen, krijg nu volledige reis met NS+Veolia (limburg).

[Reactie gewijzigd door H92! op 14 maart 2013 11:08]

Ik mis actuele beelden. Mijn omgeving is sinds 2005 niet meer ge-update.
Ik denk dat VirtualGuineaPig luchtfoto's bedoelt.
Als ik met het openbaar vervoer reis en de routes/tijdstippen wil weten bekijk ik het toch via de pagina van de dienst zelf, en niet via Google Maps :) Ik wil toch niet vertrouwen op Google's accuraatheid.

[Reactie gewijzigd door Terrestraeon op 14 maart 2013 10:54]

Die nu dus precies hetzelfde is als de gegevens van 9292... Misschien de volgende keer eerst de nieuwspost lezen ?

Ontopic : net even getest , werkt perfect . Volgens mij zelfs nog meer opties dan de echte 9292 app (bijv minst lopen , of minst overstappen )
Nou, mijn ervaring is dat 9292 ook niet altijd even accuraat is. Inderdaad, net zoals Chris5488, ga ik wel via de initiële aanbieder.
Want als jij in de middle of nowhere bent weet jij of de bus die je nodig hebt van Arriva, Connexion of Hermes is? En je weet ook welke van de drie aanbieders het best aansluit op de trein of metro?

Wat ik bedoel te zeggen is dat 9292 en nu dus ook maps je van deur tot deur leidt

Het voordeel van maps is dat je ook nog eens de route kan beoordelen.
mijn ervaring is ook dat 9292 niet altijd accuraat is, ik merk het in Utrecht ook... soms staat er vertrektijd X:58 en dan is X:56, wat dan wel goed op het bushokje staat of de app van CXX zelf.
Ik gebruik 9292 nu al jaren (site en nu ook de App) en vooral op de site ben ik nog nooit iets tegen gekomen dat niet klopt

Wel eens een andere route voorgeschoteld gekregen via de App dan op de Site.
Die van de Site was dan duidelijk beter / korter

en de loop afstanden staan nogal strak ingesteld, van huis deur tot openbaar vervoer deur, zonder maar een minuutje speling

wel is mijn ervaring alleen met bussen en treinen

[Reactie gewijzigd door Sinester op 14 maart 2013 14:59]

Van de week nog zei 9292 me dat ik bus 14 in Eindhoven moest nemen om bij mijn bestemming aan te komen. Blijkt er helemaal geen bus 14 te komen en wanneer die eenmaal wel kwam, had die een ander eindstation aangegeven dan stond op 9292.

Heb gelukkig mijn weg nog wel kunnen vinden met de ouderwetse papieren aanplakbiljetten. :+
Alleen jammer dat ze de route nog erg abstract weergeven, er wordt een rechte lijn van station naar station getrokken. Dat ziet er soms heel raar uit en sluit slecht aan op wat je verwacht, zeker omdat de kaart eronder wel gewoon geografisch is weergegeven.

edit: was een reactie op "Uncle Mel", my bad.

[Reactie gewijzigd door Rutje! op 14 maart 2013 14:19]

Dit is een issue van 9292. Arriva,Connexxion en GVB leveren wel buigpunten aan in hun dataset, maar wordt verarmd in de 9292 processing fase. Gelukkig gaan de datafeeds van Connexxion en GVB gelukkig via die vervoerders zelfs ipv 9292.
Chris heeft wel een punt. Niet over Googles accuraatheid want die is identiek aan 9292, is immers zelfde data.

Maar ik merk heel vaak dat de bus of tramtijden (GVB, HTM of Connexxion) van 9292 gewoon echt niet klopt. Tijdentabel bij de halte komt nieteens overeen met 9292. Daarom kijk ik ook als ik echt een aansluiting moet hebben op de site van de initiele aanbieder en dus niet 9292.
Hoop dat dit ook goed verwerkt wordt in Google Now!
Is dit ook te gebruiken op Android? Of iOS?
Op Android in elk geval wel. Ik weet niet of het ook ondersteund word door de iOS versie van Google maps, maar ik neem aan van wel
Mooi om te zien dat ze dan eindelijk 9292 kunnen weergeven. In grote delen van het land was geen info beschikbaar, terwijl het via maps veel handiger werkt dan met straatnamen.

Ik hoop dat binnenkort ook Bing en Nokia gebruik kunnen maken van de 9292 data. Vooral Nokia Transport is op dit moment knap waardeloos in Nederland.

Bij mij is er nog geen informatie te zien over Arriva dienstregeling (omgeving Den Bosch), maar hopelijk volgt dat snel.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 14 maart 2013 11:46]

Ik krijg al wel gewone informatie over stadslijnen van Den Bosch :) Zal dus langzaam uitgerold worden.
Hopelijk komt 9292 ook naar nokia transport, want dat zou echt wel chill zijn.
Dat is een fijne verbetering van de dienst, aangezien het nu ook weer wat makkelijker wordt een reis naar het buitenland bijvoorbeeld te plannen, waar ik voorheen altijd bahn.de voor gebruikte... Ik heb alleen wel het gevoel dat er al aardig wat busroutes in stonden, toen ik het laatst probeerde, maar het kan natuurlijk toeval zijn.

Leuk zou zijn als het ook zou werken over een langere tijd, wat nu dus niet het geval is. Ik kan namelijk geen reis meet plannen naar de luchthaven voor mijn vakantie, wat een week geleden nog wel kon.

[Reactie gewijzigd door martin149 op 14 maart 2013 10:59]

Mooi, ik heb nooit zoveel aan Google Now gehad omdat die me altijd vertelde dat een reisje van een half uur anderhalf uur zou duren met het OV, maar daar komt nu misschien verandering in.