Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 53, views: 16.906 •
Submitter: shishdem

Het Canadese Blackberry claimt de grootste bestelling in de geschiedenis van het bedrijf te hebben ontvangen. De bestelling van één miljoen BlackBerry 10-toestellen is afkomstig van een niet nader genoemde partner van het bedrijf.

BlackBerry Z10De bestelling bestaat volledig uit BlackBerry 10-telefoons, die de fabrikant in januari 2013 introduceerde. De bestelling is een "enorme blijk van vertrouwen in BlackBerry 10", aldus Rick Constanzo, evp global sales van BlackBerry. Die blijk van vertrouwen kan het bedrijf goed gebruiken. BlackBerry heeft namelijk al enige tijd te kampen met teruglopende verkoopcijfers.

Het is niet bekendgemaakt of de bestelling alleen bestaat uit Z10-toestellen, of dat er ook Q10-toestellen besteld zijn. De BlackBerry Z10 is in Nederland al verkrijgbaar; de Q10 zou in april uitkomen. De reden dat BlackBerry de besteller niet bekendmaakt zou zijn wegens een geheimhoudingsafspraak. Wel zou het om een bestaande partner van het Canadese bedrijf gaan.

Naast de buitengewone bestelling is er nog meer goed nieuws voor BlackBerry-gebruikers. Crackberry meldt namelijk dat Whatsapp een app voor BlackBerry 10 heeft uitgebracht. De populaire chat-app was tot nu toe nog niet beschikbaar voor de nieuwste BlackBerry-modellen. De app is gratis te downloaden uit BlackBerry-appworld.

Reacties (53)

Hoeveel korting krijg je als je 1 miljoen stuks in 1x afneemt?
Lijkt me heel erg sterk dat BB 85% korting op de adviesprijs zou geven. Dat betekent namelijk dat je per toestel nog maar zo'n ¤ 90 binnenkrijgt. De fabricagekosten alleen al zijn echter ingeschat op ¤ 115 per toestel.

Zo'n partner kan natuurlijk makkelijk een van de grotere Amerikaanse providers zijn. Die raken 1 miljoen toestellen wel kwijt.
Of wellicht de Amerikaanse overheid.

[Reactie gewijzigd door AllSeeyinEye op 14 maart 2013 11:10]

Denk je serieus dat iemand dat hier weet?

OT: mocht het waar zijn dan ben ik blij voor BB maar het zal ze niet redden ben ik bang. De One is in mijn ogen een beter toestel, en daar komt vannacht de SIV nog bij.
Denk je serieus dat iemand dat hier weet?

OT: mocht het waar zijn dan ben ik blij voor BB maar het zal ze niet redden ben ik bang. De One is in mijn ogen een beter toestel, en daar komt vannacht de SIV nog bij.
Het lijkt me wel een goede vraag. Meer marktaandeel is weliswaar mooi, maar als je erdoor minder of geen winst op je toestellen maakt, schiet je er als fabrikant op de lange termijn nog niets mee op.

En wat is jouw definitie van een beter toestel? Of is dat puur gebaseerd op het OS wat erop staat?

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 14 maart 2013 11:15]

Een groter marktaandeel zorgt natuurlijk voor meer ontwikkelaars voor de Blackberry app store (bestaat die?). Een store vol met apps zorgt ervoor dat mensen sneller durven over te stappen en hun favo funky apps niet hoeven te missen op het andere/nieuwe OS. Dus misschien nu weinig winst (of misschien zelfs verlies) op een miljoenen order maar wel meer exposure wat op lange termijn zijn vruchten afwerpt.

[Reactie gewijzigd door Cogency op 14 maart 2013 11:23]

Denk je serieus dat iemand dat hier weet?
Waarom niet? Er zijn genoeg Tweakers die uiteindelijk een commerciële functie zijn gaan bekleden (werken voor IT fabrikanten in onze regio is ook vaak sales of pre-sales) en best inzicht zouden kunnen hebben in prijsopbouw. Op de interne prijslijst van één van mijn vorige werkgevers stond ook een staffel tot 250.000 units. In onze regio kon je daar niet super veel mee maar dat gaf een heel aardig beeld van de prijsopbouw. Ik verwacht zelfs dat er niet zoveel veranderde als je er 1 miljoen zou bestellen.

Het is overigens een tweede of iemand die die kennis heeft dat ook zou posten natuurlijk. Maar vragen staat vrij of misschien maken er mensen educated guesses.

@Tweaker2010
Meer marktaandeel is weliswaar mooi, maar als je erdoor minder of geen winst op je toestellen maakt, schiet je er als fabrikant op de lange termijn nog niets mee op.
Ik vermoed dat Blackberry ook een % pakt op bv. app-aankopen. Als je je toestel zonder verlies de deur uitdoet maar dan 30% van de waarde van app-aankopen mag houden kan dit prima winstgevend zijn.

[Reactie gewijzigd door Saus op 14 maart 2013 11:24]

De One is nog niet uit, de Blackberry wel dus dat vind ik geen vergelijking nog.
Blackberry richt zich sowieso op een andere klant dan een HTC, Samsung, Apple, Sony, etc.. Dus de vergelijking is sowieso niet één op één te maken.

Je hebt mensen die BB vergelijken met iOS, WP en Android. Maar die richten zich niet op de serieuze emailgebruiker waar zakelijke eigenschappen belangrijker zijn. Denk aan zaken als privacy, beveiliging en mogelijkheden tot beheer en monitoring.

[Reactie gewijzigd door Kenju op 14 maart 2013 14:43]

het is een deal van 500 miljoen dollar
"De bestelling van één miljoen BlackBerry 10-toestellen is afkomstig van een niet nader genoemde partner van het bedrijf."

Tja, kan natuurlijk waar zijn of een mooie marketing stunt...
Een bestelling van 1 miljoen stuks fake je niet zomaar hoor, eind van de maand zijn de kwartaalcijfers bekend en dan zie je zoiets echt wel terug.
Hoeft ook niet te faken, als BB ze na die kwartaalcijfers weer terug gaat kopen bijv staat dat wel degelijk mooi op de kwartaalcijfers, alleen op de volgende niet zo ;)

Niet dat ik denk dat dat is gebeurd :P maar faken is altijd mogelijk (top40 gebeurd het vrijwel hetzelfde, daar kopen zangers/platenmaatschappijen hun eigen liedje zodat ze hoger in de lijst komen te staan wat weer extra externe verkopen oplevert)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 maart 2013 11:17]

Ik denk niet dat aandeelhouders dat zouden accepteren, laat staan beurswaakhonden...
Nu moet nog blijken of het nieuwe BB OS net zo sterk was als het oude... 1 miljoen stuks stuur je natuurlijk niet zomaar terug!
Tja, Pronken met een 'bestelling'... Ze hadden beter kunnen wachten tot de toestellen daadwerkelijk in handen van de consument is en daadwerkelijk is uitgeleverd.

Op een of andere manier doet me dit een beetje denken aan die platenmaatschappijen die grote partijen van hun eigen singels terug kochten om zo de hitlijsten te beïnvloeden. Zijn dit de laatste stuipen van Blackberry om de koers te laten stijgen?

[Reactie gewijzigd door Deem op 14 maart 2013 11:09]

Zo'n grote order is koersgevoelige informatie, en moet dus naar buiten gebracht worden.
Ik vind het een beetje raar bericht. Welk bedrijf heeft nou 1 miljoen mensen in dienst die in aanmerking komen voor een Blackberry? Er zijn maar een handjevol ''miljoenen-bedrijven'' en ik ga er niet vanuit dat die allemaal een blackberry krijgen (zijn meestal alleen de midden/hoge functies).

Vreemd bericht...
Grote providers natuurlijk met meer dan X miljoen klanten.
Een telecomprovider die ze doorverkoopt bij het afsluiten van abonnementen?
niemand heeft een miljoen mensen in dienst die in aanmerking komen voor een BB. Wie zegt dat de onbekende partij ze zelf gaat gebruiken en niet heeft gekocht om door te verkopen ?
Wat je zegt klopt wel als je naar alleen bedrijven als eindklant kijkt maar het zou net zo goed kunnen zijn dat het hier om een provider gaat zoals bijvoorbeeld AT&T of Verizon die ze vervolgens weer doorverkoopt aan de consumenten.
Ik zou eerder denken aan een provider als China Mobile (de grootste ter wereld). Met zo'n 703 miljoen abonnees moeten ze een miljoen toestellen wel kwijt kunnen lijkt mij.
Amerikaanse overheid of leger zit je al snel aan te denken. Die organisaties zijn dermate groot dat ze zo'n order kunnen plaatsen.

Het is ook niet noodzakelijk zo dat die Blackberries in 1x op de mat gedumpt worden. Het kan ook zijn dat het een bestelling over 3 jaar is (met allerlei ingebouwde opties om er vanaf te zien).

Wat ook kan, is dat het gaat om een telecombedrijf, dat verwacht 1 miljoen Blackberries aan klanten door te verkopen. Bijvoorbeeld een Indiase of Indonesische telecomprovider. Dat die zo'n vertrouwen hebben, dat ze nu al een grote order plaatsen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 14 maart 2013 11:21]

Ik vind het een beetje raar bericht. Welk bedrijf heeft nou 1 miljoen mensen in dienst die in aanmerking komen voor een Blackberry? Er zijn maar een handjevol ''miljoenen-bedrijven'' en ik ga er niet vanuit dat die allemaal een blackberry krijgen (zijn meestal alleen de midden/hoge functies).
Het zou best wel eens een order van het Amerikaanse Ministerie van Defensie kunnen zijn ;)
Employer: United States Department of Defense. Employees: 3.2 million
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_employers
Verder is het wel mooi om het effect van deze bestelling op de beurs te zien, het aandeel van BB ging gelijk met 8% omhoog, snel geld verdiend dus. ;)
The company’s NASDAQ-listed shares closed at US$15.64, up 8%, while TSX-listed shares closed at $16.04, up nearly 8.2%. http://business.financialpost.com/2013/03/13/a-tremendous-vote-of-confidence-blackberry-partner-orders-one-million-bb10-devices-in-record-purchase-order/

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 14 maart 2013 11:27]

"niet nader genoemde partner van het Canadese bedrijf".

Dat Canadese bedrijf is dus Blackberry; http://en.wikipedia.org/wiki/BlackBerry_(company)
Denk jij dat een derde van de medewerkers van het Amerikaanse ministerie van defensie in aanmerking komt voor een telefoon van de zaak? Bedenk je dat de meeste van die medewerkers gewoon soldaten zijn.

Verder is het natuurlijk ook niet zo dat je geld verdient met een koersstijging, tenzij je het op een lager punt gekocht en nu verkocht hebt.
Zou natuurlijk ook gewoon een distributeur met 1 centraal inkoop orgaan voor een continent kunnen zijn. Zulke orders warenvoor de 9700 destijds geen uitzondering.
Eerst berichten dat ze "boven verwachting" verkopen zonder getallen, nu dit bericht.

Ik blijf het maar vreemd vinden
Laat me raden; die niet nader te noemen partner is een retailer of een grote telecomprovider. Amazon.com of Vodafone o.i.d.

Leuk natuurlijk. Maar het toestel heeft pas succes als die retailer ze in rap tempo weet te slijten aan het klootjesvolk.

Het berichtje is gewoon een marketingverhaaltje om de schijn op te wekken dat deze BB nu al enorm populair is.
Het enige "bedrijf" dat ik kan bedenken dat mogelijk de toestellen zal afnemen is het Amerikaanse Department of Defense (DOD).

De geheimzinnigheid omtrent de transactie is daar ook mee te verklaren. Daarnaast waren er plannen van het DOD om hun infrastructuur open te gooien voor andere devices, waar ze nu alleen nog exclusief Blackberry gebruiken. Het zou een mooie deal zijn voor Blackberry.
ff de aandelen laten stijgen voordat ze worden opgekocht door lenovo :-)
Cashen voor de heren Directeuren
Goed nieuws dan voor Blackberry. Een mooie order, waar ze zeker een opsteker van krijgen (al zal het marktaandeel niet significant hierdoor stijgen). Enige opties van wie RIM deze order heeft gekregen:
- een overheid (waar beveiliging zeer belangrijk is)
- multinational (waarbij medewerkers een telefoon krijgt - verspreid over een aantal jaar)
- grote, internationaal opererende providers zoals Vodafone
Een miljoen is niet niks, waardoor het waarschijnlijk gaat om een provider die deze toestellen tegen een relatief lage prijs gaat verkopen.