Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 148, views: 33.090 •

Volgens een anonieme bron binnen ontwikkelstudio EA Maxis zijn de servers van SimCity niet essentieel voor de prestaties van het spel. Daarmee gaat de ontwikkelaar in tegen eerdere verklaringen van EA, waarin geclaimd werd dat de servers diverse zware taken op zich nemen.

"We plaatsen een groot deel van de berekeningen op de server, zodat die belasting verplaatst wordt van de computer naar de cloud". Zo luidde de officiële verklaring van EA Maxis' general manager Lucy Bradshaw over een van de redenen waarom gamers, om SimCity te kunnen spelen, continu verbinding moeten houden met een server. Daardoor zou het nauwelijks mogelijk zijn een alternatief te ontwikkelen waarbij geen gebruik wordt gemaakt van een server; het zou het team veel tijd en moeite kosten, aldus Bradshaw. Volgens een anonieme medewerker van dezelfde ontwikkelstudio is dat echter klinklare onzin.

"De servers doen helemaal niets aan de berekeningen die horen bij de simulatie van de stad die je aan het bouwen bent", stelt de medewerker. Website Rock, Paper, Shotgun heeft naar eigen zeggen bevestiging gekregen dat het inderdaad om een ontwikkelaar van Maxis gaat. "De servers doen servertaken, zoals het bijhouden van allerlei soorten berichten tussen spelers en steden. Ze zorgen ook dat savegames in de cloud worden opgeslagen en interfacen met Origin. Er is maar een kleine aanpassing nodig om ervoor te zorgen dat je SimCity als gelimiteerde singleplayer offline kunt spelen", aldus de ontwikkelaar.

Die limiet wordt volgens de medewerker opgeworpen doordat spelen in regio's zonder de server niet meer mogelijk is. Spelers kunnen in het spel verschillende steden in een regio beheren of met andere spelers in een regio gaan zitten. Contact tussen steden in een regio, bijvoorbeeld op het gebied van toerisme of woon-werkverkeer, loopt via de server. Dat aspect zou dus wegvallen. Offline spelen binnen één stad zou wel mogelijk zijn.

Er is na de release van SimCity veel kritiek ontstaan over het drm-systeem dat EA hanteert bij SimCity. Gamers moeten continu verbinding houden met een server, maar door de grote populariteit waren die servers in de eerste dagen na de release van het spel nauwelijks bereikbaar. Miljoenen spelers konden daardoor hun spel niet spelen. EA heeft inmiddels aangegeven gedupeerde gamers te gaan compenseren met een gratis game.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)

Reacties (148)

Reactiefilter:-11480144+169+210+33
Dit was al langer bekend (bij de eerste beta bleek al dat mensen offline ongelimiteerd konden spelen, niks online simulatie dus)
Zoals gewoonlijk loopt EA weer glashard te liegen, en het te verkloten voor degene die wel betalen.

En ja, erg lullig voor Maxis, maar moet voor hun ook niet nieuw zijn dat dit gebeurd (er is bij Spore destijds ook van alles bij elkaar gelogen over de werking en ontwikkeltijd enzo, ook door EA)

edit: hurr even 6 typefoutjes weggehaald.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 13 maart 2013 09:53]

Inderdaad, dit is gewoon liegen om je DRM keuzes te verantwoorden waar niemand op zat te wachten. Volgens mij kun je met een kleine client side server de regio taken zelfs nog overnemen en zou je alles offline kunnen doen.

Ik hoop dat dit echt in het gezicht van EA ontploft. Betalende mensen met een hoop problemen opzadelen en als mensen gaan lopen klagen dat ze een niet werkend product gekregen hebben wijzen naar een policy waar in staat dat je dan gewoon pech hebt.

Ik lach mij ook dood als een of ander team een fix maakt die het helemaal offline speelbaar maakt.
Ik zou erg graag een patch zien (al dan niet een officiele patch) waardoor ik een eigen SimCity server kan opzetten (niet offline, want dan kan ik nog met mijn vriendin SimCity spelen :+).
Ik verwacht dat de "gekraakte" versie niet heel lang op zich laat wachten. Maar de server-perikelen zijn niet het enige probleem in SimCity. Er wordt ook geklaagd over matige AI, te kleine maps enz. De hype is tot nu toe nog niet gerechtvaardigd naar mijn mening.

Het overkoepelende probleem in de game-industrie is dat de laatste tien jaar alle macht in handen van de uitgevers is gekomen, in plaats van de ontwikkelaars. Dit is de directe aanleiding voor:

• Onnodige DRM
• Dure DLC die eigenlijk in het spel had moeten zitten
• Misplaatste microtransacties in veel te veel games
• Generieke vervolgtitels
• Slecht afgewerkte en overhaaste releases
• Enz

De goede games van de laatste tien jaar zijn allemaal uitgekomen ondanks invloed van de uitgever, niet dankzij. De geldwolven zijn steeds meer vergif voor de industrie.

Laten we daarom de onafhankelijke ontwikkelaars, die het goede voorbeeld geven, ondersteunen via Steam Greenlight, Kickstarter en andere platforms. Ook enkele grote ontwikkelaars als Rockstar die hun games zelf uitgeven en de gamer nog voorop zetten verdienen hulde in deze periode. Er komen alsnog veel goede games uit, dus ik wil hiermee niet zeggen dat gaming dood gaat of het allemaal helemaal mis is, maar er is wel degelijk een destructieve trend gaande, creatief gezien.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 13 maart 2013 10:32]

Ik verwacht dat de "gekraakte" versie niet heel lang op zich laat wachten.
Sterker nog, ik heb zo'n donkerbruik vermoeden dat deze Maxis-ontwikkelaar anoniem wil blijven omdat ie stille hints aan het geven is over het maken van een gekraakte versie.

Goed kans dat er straks gewoon een 'development' versie uitlekt van SimCity die intern gebruikt werd om te testen bij Maxis.

Wederom een mooi staaltje klantjes voorliegen van EA. En het dan gek vinden dat er zo veel software wordt gekopieerd. Is het begrip "consumentenvertrouwen" ze gewoon totaal vreemd?
@Geert1:

Hier kan ik mee instemmen. Rockstar heeft de release van GTA V uitgesteld en dat is volgens hun vooral om de kwaliteit te doen. Zoiets zul je andere grote "geldwolven" zoals EA of Activision niet snel doen.
@Stoney2K & @Geert1

Rockstar is ook niet heilig hoor, wat ze indertijd met L.A.Noire geflikt hebben was nu ook niet bepaald netjes te noemen..

nieuws: Ontwikkelaars L.A. Noire klagen over arbeidsomstandigheden (lees de laatste paragraaf maar eens)

nieuws: Missies geschrapt om L.A. Noire op blu-ray te laten passen -> zozo... laten ze later wel als dlc verschijnen... of niet?
nieuws: Rockstar kondigt LA Noire-dlc aan ->kassa kassa; het paste niet op bluray? maar we mogen er wel dik voor betalen!

nieuws: L.A. Noire-ontwikkelaar Team Bondi moet deuren sluiten -> zo'n vette game, maar jullie hebben uit de biecht geklapt dus sluit de boel maar...

Rockstar is net zo erg als EA, alleen brengen ze bij rockstar ook nog games uit die veel mensen leuk vinden en dit veranderd de perceptie...
Ik vond LA Noire namelijk zowat het beste spel dat er was toen het uitkwam; het was écht groot en groots (oa de lipsync was fenomenaal gedaanà

[Reactie gewijzigd door bogy op 13 maart 2013 14:30]

Ja om de erbarmelijk slechte PC port van GTAIV ook maar effe niet te vergeten.

Die ondanks alle beloftes van Rockstar volledig onspeelbaar was, en nog steeds ondanks de patches op mijn i5 met 8GB 1666MHz DDR3 en GTX560TI bak, wat toch redelijk zou moeten kunnen lopen dacht ik zo.
Mwoah, ik denk dat het nog wel even kan duren voordat ie gekraakt is. De game doet lokaal dan wel het meeste werk, maar je moet eerst zien te weten wat er precies online gebeurd en hoe je dat kunt afvangen. Ik kan me voorstellen dat dit een tijdrovend proces is, waardoor het wel even kan duren.
Bovendien kan DLC het spel zomaar veranderen. Er zijn nu een aantal versies met verschillende DLC die ervoor kan zorgen dat bepaalde zaken ook niet gaan werken en als ze het een beetje goed verworven hebben, kun je het gewoon niet doen.

Je kunt het wel allemaal op EA en Maxis afgeven dat ze voor een dergelijke constructie hebben gekozen, maar als je kijkt naar piraterij op de PC, dan is het best logisch dat ze op dit moment op zoek zijn naar middelen om weer te kunnen verdienen aan pc-only games. Free to play gaat niet echt op voor titels als deze (tuurlijk zijn er wat webgames, maar dat kun je amper simcity noemen), dus dit is een andere oplossing.

Dat het uiteindelijk fout is gegaan met de belasting van de servers is natuurlijk erg jammer en ook wel een beetje de schuld van EA en Maxis, maar vergeet niet dat ze toch aardig op weg zijn geweest om het te verbeteren. Er zijn veel mensen met problemen om in de server te komen, maar ikzelf heb toch aardig wat uren kunnen spelen. Dat ik daarbij andere problemen heb ervaren (vooral bugs en game mechanics gerelateerd) is weer een ander ding, maar dat kan door de opzet gewoon prima gepatched worden.

De start is dus niet goed geweest, maar ik zie deze game de komende jaren wel veel groeien.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 13 maart 2013 11:27]

Misschien moeten ze gewoon wat bezuinigen bij die gigantische uitgevers zodat ze een normale prijs van 30-40 euro kunnen vragen ipv 60 euro voor de standaard editie en 80 euro voor de bijna noodzakelijke DLC-inclusieve editie.
bijna noodzakelijke ???

dat er een supergastje is en wat franse e duitse steden. Lijkt mij niet noodzakelijk

Ik heb de normale editie dus zonder al diecrap en speelt precies hetzelfde hoor, en ik ben naast sommige bugs best tevreden over de game
Voor mij wel, 3 andere soorten gebouwen voegt toch een boel diversiteit toe voor mij. Ik speel het niet alleen om de gameplay maar ook om een mooi ogende stad te kunnen bouwen. Ik zou die deluxe edition dus graag willen hebben, maar ok, het is niet noodzakelijk en dus ook niet de 20 euro extra waard.
dan is het dus ook niet nodig om dit als negatief te bestempelen. het is een extratje wat je voor 20¤ kun kopen om een persoonlijk tintje aan je stad te kunnen geven. heb je het geld er voor over koop je het, heb je het geld er niet voor doe je het met de standaard steden. dat ze door dit soort toevoegingen een extra centje proberen te verdienen aan de echte hardcore fans met genoeg geld is hun goed recht en doet niets af aan het spel.

wat ik ook mis in dit stuk is het feit dat dezelfde persoon gezegd heeft in hetzelfde verhaal dat er wel beperkingen zijn met volledig offline. dat is toch wel een redelijk belangrijk stukje informatie in dit verhaal.

eigenlijk heeft hij niets nieuws verteld. je kun gedeeltelijk offline werken (weten we uit ervaring als je van de server gekickt word) maar hij geeft toch toe dat als je alleen offline zou spelen het beperkt zal worden.
Ho ho de prijs van 60 euro voor het standaard pakket is ook veel te veel.
Ik koop mijn games altijd op amazon.co.uk waar je de meeste nieuwe games tussen de 30 en de 40 euro kunt krijgen. Dus het is zeker wel negatief omdat het zo belachelijk duur is.
Maar het spel is nu al 40 euro op Amazon dus er is nog hoop. Als PC games in de UK niet zo goedkoop waren had ik een hoop van de games die ik nu in bezit heb niet gekocht.

En wat de anonieme persoon heeft verteld is dat je Simcity wel offline zou kunnen spelen (weliswaar met beperkingen), iets waarvan EA zei dat het totaal onmogelijk zou zijn.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 13 maart 2013 15:27]

Voor mij is diversiteit ook belangrijk, daarom was SimCity 4 gewoon geniaal. Customs kon je downloaden van communities en je kon vrijwel alle gebouwen, transport, omgeving helemaal naar je eigen wens te creeren.
Bij de nieuwe Simcity, kan dit dus niet. Je kunt geen customs downloaden, geen community en dus geen mogelijkheid om het spel nieuw te houden.
Simcity 4 heeft het 10 jaar uitgehouden, en de teller staat nog aan. EA wilt dat natuurlijk niet, zij moeten hun markt niet verzadigen als ze nog een vervolg op een vervolg van een vervolg kunnen maken. Dus meer winst.
Op zich allemaal aardig.EA moet ook kunnen bestaan maar zij kunnen beter minder games maken maar van hogere kwaliteit.

Een vervolg die revolutionair is aan de eerdere. Maar nee. Wij krijgen misschien een nieuwe patch, verwikkeld rond een ''nieuw'' progamma, en noemen het een nieuwe game.

hiermee bedoel ik dat de meeste opvolgers zo weinig veranderen, ze konden net een nieuwe patch zijn, met een kort verhaal erbij
Ahum COD serie, or any other shooter

Diversiteit is over het algemeen minder geworden als we kijken naar games. Wat voor verschillende gameply hebben we nu dan?
Shooter- City building- Sims- Assasins creed stijl games achtig-
ik kan geen andere opnoemen die echt anders is.

Spijtig

[Reactie gewijzigd door ooop op 13 maart 2013 21:32]

Ik heb 47 euro betaald voor de Limited Editie, je moet natuurlijk verder kijken dan de Gamemania om de hoek. Nu heb ik ook geen last meer van de serverproblemen, maar ik blijf het een spijtige zaak vinden dat een game als deze online servers nodig heeft. Als het niet noodzakelijk is voor het spel zou een offline mode toch wel tof zijn. Al was het maar omdat binnenkort door werken aan de straat er veel internet-onderbrekingen zullen zijn. Als het met een kleine patch kan aangepast worden dan hoop ik dat ze dat ofwel binnen de komende weken doen ofwel wanneer ze van plan zijn de servers af te sluiten. EA kennende is dat dan binnen een jaar of 2.
gebruik je smartphone de huidige 3g tethering connecties zijn snel zat en wat betreft latency. het enige wat een beetje data kost is de synchronisatie en de updates (paar honderd mb max per update) je hebt dus geen grote data bundels nodig

simcity is op de huidige 3g connecties goed te doen

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 14 maart 2013 10:28]

Je kunt het wel allemaal op EA en Maxis afgeven dat ze voor een dergelijke constructie hebben gekozen, maar als je kijkt naar piraterij op de PC, dan is het best logisch dat ze op dit moment op zoek zijn naar middelen om weer te kunnen verdienen aan pc-only games.
Als ze geen always online drm hadden gebruikt voor deze Simcity, had ie allang bij mij op m'n harde schijf gestaan (door hem gewoon te kopen). Nu zal dat pas gebeuren wanneer deze drm eraf is gehaald door Maxis of wanneer de game door een groep is gekraakt.

Maar goed, zal altijd een kip/ei verhaal blijven
Sorry maar dit is niet vreemd hoor. Uitgevers steken nou eenmaal zo in elkaar. Heb het destijds ook in de muziek branche gezien. Toen de singleverkopen terug liepen gaven de platenmaatschappijen downloaders de schuld. Omdat iedereen dat nummer nu download koopt niemand meer de single. Dus als platenmaatschappij heeft het steeds minder zin om een single uit te brengen. Ook DJ's gingen over op, weliswaar betaalde, MP3 systemen. Hierdoor is de single markt langzaam doodgebloed.

Wat platenmaatschappijen altijd vergeten zijn te vertellen is dat het op een gegeven moment 3 weken duurde voordat een single in de winkel lag. Als een nummer voor het eerst op de radio gedraaid werd, duurde het 3 weken voordat dat nummer te koop was in de winkel. Ik heb destijds vaak nee moeten verkopen in de winkel waar ik werkte aan mensen die het nieuwe nummer kwamen kopen. Gevolg? Mensen willen op dat moment het nr hebben en gaan dus downloaden.

Kortom, de muziekindustrie heeft de Single verkopen, en ook op andere manieren de CD verkopen ook zelf stelselmatig de vergetelheid in geduwd, terwijl ze piraterij de schuld gaven.
Uitgevers geven niets om consumenten of artiesten, of in dit geval ontwikkelaars. Het draait alleen om geld.
platenmaatschappijen hadden gewoon met de tijd mee moeten gaan
Spotify en al dat soort stream programma's zijn nu de manier om je content de verspreiden het is gewoon markt verandering.
Ik wil niet vervelend zijn maar Rockstar geeft niks uit dat is take 2 interactive die GTA uitgeeft. En take 2 is ook niet al te brilliant in het uitgeven van spellen ze hebben enkel gezien dat ze een hoop geld verdienen met GTA en daar door kunnen wachten op een volgend deel.
Dit is dus de reden waarom ik steeds meer hekel aan diverse series begin te krijgen. Neem bijvoorbeeld Call of Duty. Elke spel is bijna identiek aan het vorige deel. De enigen die het niet met me eens zullen zijn zijn mensen die als er twee maps en een wapen worden aangepast menen dat het een volledig nieuw spel is. De diepgang is wat mij betreft allang zoek. MW1 was nog wel een beetje geinig om uit te proberen, MW2 was meer van hetzelfde en niets aan, en Black Ops 1 heb ik nauwelijks aangeraakt voor ik de serie echt volledig vaarwel besloot te zeggen. Ik houd het wel op zo nu en dan een LAN-party met CoD2 met wat vrienden, eens in het jaar. Meer dan dat is de serie mij niet waard.
Het is ook complete lariekoek!

Uit verschillende hoeken is al gemeld dat je makkelijk 20 minuten tot een half uur offline kan spelen, zolang je maar in je stad bezig blijft.
De stad groeit gewoon door en alleen direct contact met de regio (zoals de regio bekijken) stopt de simulatie.
Maar stad overschrijdende elementen functioneerden gewoon nog, zoals geld verdienen met een vuilniswagen die in een andere stad rondrijdt!

Uiteindelijk is de hele release echt een farce en zouden Maxis en EA zich moeten schamen.... maar dat doen ze natuurlijk niet! :o
Want het geld is inmiddels binnen en nieuwe klanten komen vanzelf wel weer als de problemen zijn opgelost.

Want kennelijk zijn wij gamers erg vergeetachtig en vergevingsgezind.

Vergeven en vergeten:
- Privacy & Origin;
- het verkrachten van studio's als Bullfrog, Westwood en Pandemic;
- Microtransacties in alle games
- Weg met de tweede handsmarkt.
En waarschijnlijk nog tig andere zaken.

Pas als we met onze portemonnee gaan stemmen, zal EA luisteren. Doen we dat niet, welke reden hebben ze dan om er iets aan te doen?

SimCity is financieel gezien ook gewoon een succes, dus waarom een succesvol recept veranderen?

[Reactie gewijzigd door SqueakyClean op 13 maart 2013 12:26]

"Pas als we met onze portemonnee gaan stemmen, zal EA luisteren."

Of er wordt besloten dat het aan een dode franchise lag en mensen niet meer op dat soort games zitten te wachten.

Begrijp me niet verkeerd; ik ben het met je eens dat we dit soort spellen niet moeten kopen. Maar bij EA heeft men geen lerende houding en is de mentaliteit niet gesteld op het ontvangen van kritiek. Alles wordt weggewuifd en dergelijke projecten worden gewoon niet meer opnieuw aangeraakt.
Maar bij EA heeft men geen lerende houding en is de mentaliteit niet gesteld op het ontvangen van kritiek. Alles wordt weggewuifd en dergelijke projecten worden gewoon niet meer opnieuw aangeraakt.
Dat is toch logisch? Immers verdienen ze daar niets aan. Als Simcity nu uiteindelijk teveel negatieve publiciteit krijgt dat franchise doodbloedt ... Denk je dat EA daar dan van wakker ligt? Ze gaan dan gewoon verder met de volgende cashcow. Zolang men EA blijft kopen, blijven ze dit doen. EA Games is een van de grootste (zo niet DE grootste) games-uitgever, dit kunnen het zich gewoon permitteren om zich brutaal en arrogant op te stellen. Uiteindelijk zal EA echt wel een game uitbrengen (of een oude koe uit de sloot trekken) die weer een populair serie oplevert, en het verhaal begint weer van voor.

Uiteindelijk loopt de game wel 'aardig' merendeel van de mensen is tevreden, degene die dat niet zijn, worden weggewuifd. Business as usual, nothing to see here, move along.
Nu maar efkes wachten tot Skidrow met een sappige offline release komt ;-)
Het was mij vorige week ook al opgevallen. Mijn mines en 'global market trade' werkten zonder problemen door en ik kreeg inkomsten terwijl ik geen verbinding had met de server. Hij gaf pas een fout melding toen ik de client afsloot en de savegame moest syncen. Hiervoor maakte hij speciaal een verbinding met de server. Daarnaast is het duidelijk te zien in de game zelf. Sinds de 1.4.x patch kan je niet meer zoeken naar andere regio's om in te spelen. Dit hebben ze gewoon uitgeschakeld, en dus geen zoekbelasting voor hun servers. Ook zijn de leaderboards (tijdelijk) offline. De server doet dus helemaal geen reet behalve stats genereren en je save games bij houden.

Daarnaast heb ik het altijd bullshit gevonden het online gebeuren. Net of PC's tegenwoordig niet snel genoeg zijn om dit soort dingen te berekenen. Misschien tijd voor EA Maxis om in een volgende patch gewoon een offline private region function in te bouwen.

[edit]
quote: geert1
Er wordt ook geklaagd over matige AI, te kleine maps enz. De hype is tot nu toe nog niet gerechtvaardigd naar mijn mening.
Oja, de AI is soms echt absurd dom. Elke map is zo gemaakt dat je onmogelijk meer dan 250,000 inwoners kan hebben, misschien iets meer als je alleen maar residential in je city zet en je com/industries aan andere steden in de regio overlaat. Ik hoop dat dit allemaal nog gepatched wordt.

[Reactie gewijzigd door Genosha op 13 maart 2013 10:44]

Dan moet jij nog ff oefenen ;). Ik heb meer dan 300.000 inwoners (niet zonder problemen overigens) maar zeker niet alles Residentials. Dat is procentueel gezien maar 20% van mijn hele map denk ik. Wel allemaal wolkenkrabbers natuurlijk. Dan zit er ook nog commercie en industrie in de stad, inclusief handelscentra, recycling, kerncentrales en ben ik een Arcology aan het bouwen.
Het kan best wel en dat vind ik dus juist leuk aan de game; je kan niet alles maken / doen en je moet dus keuzes maken i.p.v. dat je map zo groot is dat je ALLES kan bouwen.
Het is alleen jammer dat je keuzes moet maken. De bekende vrijheid van SimCity ontbreekt compleet.

Verder is het aantal inwoners ook een complete leugen. Het is gebleken dat het aantal inwoners eerder een factor 10 lager is.
Daarnaast heb ik het altijd bullshit gevonden het online gebeuren. Net of PC's tegenwoordig niet snel genoeg zijn om dit soort dingen te berekenen.
Bovendien zou EA nooit zoveel geld uitgeven aan extra rekenkracht in hun servers. Zeker als je ziet dat ze al zoveel moeite hebben met een simpele hostingserver en ogenschijnlijke eenvoudige features als leaderboards uit moet zetten om overbelasting te verminderen.
Wat EA zegt moet je gewoon altijd met een korrel zout nemen. Als zij zeggen dat de servers een groot deel van de berekeningen doen, denk dan in bijv. 10% van de berekeningen. En tsja, daar komt het waarschijnlijk wel aan gezien commuting en dat soort fratsen server-side geregeld lijkt te worden.

En met enkele features sterk verbonden aan zaken als toerisme, of bepaalde speelstijlen erg gericht op commuters, is de online feature in die zin essentieel.

Zoals gewoonlijk echter weet EA het op een manier te zeggen waarbij veel mensen denken dat de servers het grootste deel van de simulatie zouden verrichten, of zonder servers helemaal niet gespeeld zou kunnen worden, etc. Iets waar niet enkel EA schuldig aan is, maar ook de gamer. En zeker diegene welk net als met het gemiddelde roddelverhaal het doorvertellen met keer op keer een schepje er bovenop.

Overigens is dit niet enkel en alleen een issue bij EA. Zo heeft enkele maanden geleden de grote naam achter de nieuwe Super Smash Bros Melee op twitter nog aangegeven om voorlopig zijn posts online sterk in te zullen perken, aangezien hij maar hoefde te zeggen dat hij spel A gespeeld had, en de geruchten deden al weer de ronde op dat de nieuwe Super Smash Bros Melee features van spel A zou integreren.


De tweede grote reden voor EA wat betreft het online only is uiteraard de simultaneous users. De grote concurrent, Steam, heeft een peak user count van ruim 5 miljoen momenteel. EA moet om serieus genomen te worden binnen deze digitale markt daarbij in de buurt weten te komen, en hanteert hierbij een soortgelijke strategie als welk Valve heeft gebruikt. Door origin te verplichten. En niet te vergeten zal er ook een belangrijk aandeel inzitten in het willen terugdringen van piracy.

Dit soort zaken gaan simpelweg niet veranderen, de gamers community heeft dit al te lang getollerereerd en doet dit nog steeds. Met iedere release zijn er wel weer negatieve klanken, komt er weer een petitie met een paar duizend handtekeningen, en vervolgens wordt het spel toch alsnog verkocht met meer dan één miljoen exemplaren.
Het is sowieso een belachelijke claim dat er voor iedere simcity speler een machine staat de draaien die simulaties doet. Dat zou EA meer kosten dan dat het spel zou opleveren.

Als een thuis pc de simulatie niet zou kunnen draaien dan kan je er van uitgaan dat er minimaal een zware server nodig is om de simulatie te draaien. Als je daar nog eens in meeneemt dat server hardware op lagere clocksnelheden draait dan een normale pc...

Voor de rest houd ik mijn mond over EA want iedereen weet ondertussen wel wat ze uitvreten :p.
Tuurlijk zullen i7 machines dat prima zelf kunnen, maar ergens is het best logisch om de trage apparaten wat hulp te bieden door de cloud wat berekeningen te laten doen. Ook kun je door het groeperen van berekeningen veel meer doorvoeren dan dat je het op elke client apart laat doen. Dus ergens is het wel mogelijk dat er een serverpark is dat constant staat te berekenen, maar gezien het feit dat ze geen abonnementsmodel gebruiken voor de game is het niet echt logisch en lijkt het me meer een tijdelijke oplossing. Maar de game an sich is ook niet echt zwaar, dus we zullen zien wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Volgens mij is het enige online rekenwerk dat er gebeurt rekenwerk dat wel online MOET. En dat zijn dus alleen de features die gerelateerd zijn aan online gameplay. Dat is ook wat de medewerker hier claimt. We zullen zien of een piratenversie komt die ineens loeizwaar is of een zo'n versie die rustig op oude core 2 pc'tjes draait. Ik verwacht het tweede.
het is maar hoe je het bekijkt, want de betreffende anonieme werknemer zegt wel dat de servers gewoon gebruikt worden voor bepaalde dingen en dat het wel wat werk kost om die offline te maken, hij/zij beweert niet dat het met 1 regel code is aangepast dat het hele spel offline te spelen is..

Ook moet je toch een beetje voorzichtig zijn, want het gaat om een anonieme bron en niemand die ook werkelijk bevestigd heeft dat deze bron werkelijk bij Maxis werkt, het zou dus ook gewoon om (de zoveelste) faker kunnen gaan..
Vervhaal van Maxis is natuurlijk erg stuk aannemelijker, maar was dit verhaal ook niet het geval toen met Spore? Daar was toch ook een heel lulverhaal bedacht door EA door de late release?

SimCity vond ik altijd leuk, maar een 'always on' principe ga ik op een sandbox game niet doen. Als het een MMO is, snap ik het, maar niet met zulke games.
mee eens. vond simcity echt een leuke game(s). vooral de oude simcity's zoals 2000. Maar constant online, nee dankje. je bent ook, voor zover ik lees, erg afhankelijk van buren en dergelijke. Vind het leuker als dit gewoon offline is en door de computer wordt geregeld.
Je bent niet per definitie afhankelijk van je buren, aangezien je ook zelf met meerdere steden in een regio kan spelen.
Hierdoor ben je dus afhankelijk van je eigen steden en niet van andere personen ;)
Zelfde verhaal als met Diablo III, waarbij het always online noodzakelijk was voor een goede game experience. "Built from the ground up to be a multiplayer game".

Dezelfde Diablo III die nu voor de PS3/PS4 uitkomt.. Met offline modus!

Jammer genoeg zijn er nog altijd mensen die deze standpunten verdedigen en deze zooi blijven kopen.
Even Offtopic: Hebben andere mensen die Simcity spelen ook het probleem dat ze hun save niet op een andere server kunnen spelen? Stel, jij speelt dag 1 op Europa West 1, en wil op dag 2 verder spelen maar de server zit vol, jij gaat naar Europa West 2 en daar staat je save dan niet. Ken je opnieuw beginnen.

Vind trouwens wel dat sinds zaterdag de beschikbaarheid v/d servers veel hoger is. Heb dan ook sinds zaterdag geen problemen meer gehad. Wel eens connectie verloren maar die werd vanzelf hersteld.
Klopt inderdaad. Save games zijn server gebonden helaas. Vreemd concept zoals ze dit ontworpen hebben.
Klopt inderdaad. Save games zijn server gebonden helaas. Vreemd concept zoals ze dit ontworpen hebben.
Het zou beter zijn als je savegames aan je account gebonden zijn en de steden die je bouwt wel servergebonden zijn. Ze kunnen bij EA nog een lesje leren van hoe het is ingericht bij World of Warcraft. Kan me daar de laatste heftige serverproblemen niet meer van herinneren.
Yep, je save moet je vervolgen op de server waar deze oorspronkelijk gemaakt is.
Save games zijn server gebonden inderdaad.
En sinds dit weekend (en de 1.4.x patch) zijn de server super stabiel en veel groter qua capaciteit. Maar misschien komt dit omdat dingen zoals de 'join game' functie en alle leaderboards uitstaan.
Ik vind deze DRM geen issue, echter wat ik wel vervelend vond is dat je bij de release een spel koopt (boven de markt geprijsd), die je niet kan spelen omdat ze te weinig servers hadden. Dat vond ik erg slordig maar vooral frusterend!

Dat ze dit nu vertellen, wist je ook wel weer van te voren. ik zou het wel fijn vinden als er bv offline modus kwam, dat je max .. uren zonder internet toch kan doorspelen in een gesimuleerde regio evt in je eentje. (bv op vakantie).

Echter ben ik alle frustratie van vorige week al weer vergeten omdat de servers nu redelijk ok zijn en het spel wederom fantastisch is.

[Reactie gewijzigd door niekhind op 13 maart 2013 09:59]

Dus dat je de game over 2 jaar misschien niet eens meer kunt spelen omdat de servers offline gehaald zijn is geen issue?

Bedankt voor het ondersteunen van dit soort rare fratsen.
Vroeger altijd veel Simcity gespeeld maar helaas was ik toen te jong om alle onderdelen te begrijpen. Als kind kun je het ook niet laten om een stad op te bouwen en die dan laten verwoesten door een tornado. Wel heb ik vorig jaar Cities XL 2011 gekocht omdat ik het toch leuk vind om iets te bouwen. Daarnaast snap ik de onderdelen nu veel beter. Ik keek niet echt uit naar Simcity maar misschien koop ik het wanneer de prijs is gedaald en er goede reviews uit zijn. Verder ben ik niet te spreken over de handelswijze van EA games.

EA is de laatste tijd bezig zichzelf in korte tijd kapot te maken. Dit was volgens velen al eerder aan de orde maar de afgelopen weken is het pas echt veel besproken. Dead Space 3 die niet goed genoeg zou verkopen, het dubieuze geval van microtransacties, de sluiting van sommige studios die onder EA games vallen en nu dit nieuws. In Battlefield 2 was het ook al zo'n ramp met de servers. Je mag van een groot bedrijf verwachten dat ze leren van hun fouten maar dit is helaas niet het geval bij EA. We zullen zien wat er gaat gebeuren.

Maar goed, ik wacht dus nog even af en kijk de kat uit de boom met SimCity.

[Reactie gewijzigd door Jeroen V. op 13 maart 2013 10:03]

Als je reacties op tweakers en andere fora moet geloven is EA zich al 10 jaar "in korte tijd kapot aan het maken". Maar laten we eerlijk wezen; het maakt niet uit hoe hard we klagen op nieuwssites en fora. Het gros van de consumenten geeft er gewoon niet om. Sim City is de grote naam en daarom zullen mensen het toch wel kopen.
Ik vind Simcity, het gehele concept gewoon echt een single player game..triest dit maar dat is natuurlijk een mening
Ik moet zeggen dat ikzelf de laatste tijd geen tot weinig problemen (keertje servers offline in beeld) tegen kom.
Het altijd online zijn maakt mij persoonlijk niet veel uit, maar kan begrijpen dat mensen die niet altijd op locatie een goede verbinding hebben (of als de servers down zijn) ze toch het spel willen spelen.
Ik zou zeggen laat Maxis/EA de launcher zodanig aanpassen dat je met een simpele knop/switch kan schakelen tussen online en offline, dan is iedereen happy en trek je wederom een grote groep (SC4) spelers aan.

Als ze daarna ook nog eens een regio update doorvoeren met grotere speellocaties is het helemaal top! :)
Dat je altijd online moet zijn kan ik meeleven. Maar laten ze het dan wel goed doen.
Wat een nieuwe regio gestart met een maat van mij. Dus ik zeg na een tijdje ben je nog wel aan het game (via origin chat, ingame chat was er al meegestopt) hij zegt ja hoezo? Nou omdat ik zie dat je maar 700 inwoners heb en we zijn al een uur bezig. Krijg ik als antwoord terug dat hij toch echt al 13.000 inwoners heeft. Dus zelfs het online aspect van de game en de samenwerking tussen spelers is kut.

Hoop toch echt dat ze dit heel snel gaan verbeteren.