Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 16, views: 8.613 •

Ron Gilbert gaat Double Fine Productions verlaten, maakt hij via zijn website bekend. Hij werkte sinds 2010 bij het bedrijf van zijn oude makker Tim Schafer. De twee kennen elkaar van LucasArts, waar ze samenwerkten aan klassiekers als The Secret of Monkey Island.

Een reden voor zijn vertrek geeft Gilbert niet in de update die hij op zijn eigen website plaatste. De veteraan stelt dat het tijd is om te gaan nu The Cave, de platformgame die hij bij Double Fine Productions maakte, is afgerond. The Cave verscheen in januari, voor de PlayStation 3, Xbox 360, Wii U en Windows. Volgens Gilbert is het tijd voor 'een volgende stap', al maakt hij niet duidelijk wat die stap zal zijn. 'Er zijn nog zo veel games om te ontwerpen', stelt hij. Zo wil hij een rpg voor iOS maken, onder de titel 'Scurvy Scallywags in The Voyage to Discover the Ultimate Sea Shanty: A Musical Match-3 Pirate RPG'. Waarom hij die niet in dienst van Double Fine wil maken, is niet duidelijk.

Gilbert trad in 2010 in dienst van Double Fine Productions, toen directeur Tim Schafer hem een baan aanbood. De twee kennen elkaar sinds de jaren negentig, toen ze bij LucasArts samenwerkten aan de eerste twee Monkey Island-games. Gilbert verliet daarna LucasArts. Schafer bleef langer bij LucasArts in dienst, om in 2000 Double Fine Productions op te richten.

The Cave

Reacties (16)

The Cave was een leuke game, maar het was zeker geen MI. Hoewel de dialogen de games echt maken, miste ik toch een beetje diepte in The Cave.

Anyway, ben benieuwd wat we in de toekomst van hem zullen gaan zien. :)
Gebrek aan diepte is een typisch probleem waar zo'n beetje alle DoubleFine games op dit moment mee kampen.
Omdat tegenwoordig niks meer als een euro mag kosten blijkbaar zijn diepgang, afwisseling, balans vaak de eerste zaken die verdwijnen. Jammer, want DoubleFine is tot meer in staat, maar op dit moment komt het er niet uit.

Neem nu hun 'Middle Manager of Justice'. Prima spel in de basis, met leuke RPG elementen. Maar is duidelijk geen seconde over balans nagedacht. Er is totaal geen diepgang in de gevechten, en variatie is ver te zoeken.
Echter omdat op 'mobile' dit de standaard is komen ze hier makkelijk mee weg, sterker het krijgt zeer goede reviews. Breng je zo'n spel op PC of console uit zou je vernietigende recensies krijgen (dit is niet elitair bedoeld trouwens).

Gezien hij blijkbaar voor iOS wil blijven ontwikkelen zou ik niet veel meer verwachten van hem wat betreft diepgang.
Zo'n mooie titel en dan
A Musical Match-3 Pirate RPG
Daar hebben ze er bij Big Fish honderden van.
Die titel van de iOS game :D
Ahaha volgens mij krijgt die de award voor de langste game name in de Appstore _O- oOo
Opvallend nieuws, had ik totaal niet verwacht. Het enige wat ik kan bedenken is dat timoflegend totaal niks in die ios pitch zag en dat Gilbert daarom zijn eigen weg gaat. Jammer.
My god, Tim Shafer en Ron Gilbert uit elkaar? Ik hoop niet dat dit consequenties heeft voor het Double Fine Adventure kickstarter project waar ik en 87.141 anderen backers van zijn.

http://www.doublefine.com/dfa
Waarom zou dat van invloed zijn?

Gilbert heeft daar helemaal niets mee van doen. hij heeft alleen in de eerste aflevering van de docu wat "advies"/ "input" gegeven.
Dat vraag ik me ook af. Al had ik het idee dat hij er niet zo bij betrokken was als in het begin werd gesuggereerd. Sowieso is het spannend hoe het project gaat verlopen want ik had begrepen dat het budget van 3,5 miljoen dollar al te weinig leek...

Anyhoe, jammer dat hij er vertrekt. Van de Kickstarter-video's lijkt Double Fine me best wel een leuk bedrijf om te werken.
Bij dit soort ambiteuze projecten is het budget nooit genoeg. Gelukkig maar dat hun budget niet oneindig is, anders kwam het nooit af. ;)

Ze moeten gewoon een beetje de scope verkleinen zoals bij elk gezond project.
Het oorspronkelijke idee was om een klein adventure game te maken. Een die in enkele maanden ging af zijn, dat is nu wel wat groter geworden dankzij het grote budget.
Gilbert had altijd al gezegd dat hij tijdelijk bij Double Fine zou zijn, om zijn eigen game te kunnen maken.

Gilbert is gewoon een persoon die niet lang op dezelfde plek kan / wil zitten, en daarna door wil en met andere mensen samenwerken.

Dit is dus geen verrassing, maar was al een jaar geleden (waarschijnlijk langer, weet het niet meer precies) aangekondigd. Heeft dus ook niks met persoonlijke relaties tussen Schafer en Gilbert te maken :)

edit: aangezien ik weer naar beneden wordt gemod (??), hier een linkje van vandaag wat basicly zegt wat ik zei: http://www.eurogamer.net/...n-why-he-left-double-fine

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 12 maart 2013 22:46]

Laten ze maar weer een Monkey Island game maken, en dan wel point and click, niet 3D lopen met WASD. Op die manier navigeren vanuit een fixed camera standpunt is echt 3x niks.
Ron Gilbert is echt een baas! Hij maakte Monkey island 1 en dat was gewoon super spel!
Hij heeft van bij het begin gezegd dat hij maar tijdelijk ging blijven, tot na de cave. Zo groot nieuws is het niet, al had iedereen ergens wel gehoopt natuurlijk dat hij officieel bij df zou gaan werken.
Ah, dit is wel jammer. Uiteraard snap ik de situatie wel. Double Fine gebruikt zijn teamleiders niet altijd om projecten te leiden, maar soms ook om gewoon programmeer/designwerk te doen, en Ron is natuurlijk wel 't beste als hij zelf de ideeŽn heeft. Bovendien weet ik ook niet of DF hem kan blijven betalen.

Maar op zich is 't jammer, want mijn nostalgische hart vond 't wel mooi dat ze weer samen waren. Wel twee van de meest hilarische mensen in de games industrie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013