Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 38, views: 14.341 •

In een interview met de Franse krant Les Echos heeft Yang Yuanqing, ceo van Lenovo, gezegd dat het overnemen van BlackBerry een zinvolle zet voor het bedrijf kan zijn. In reactie op het nieuws steeg de waarde van het aandeel BlackBerry op de beurs met 14 procent.

Lenovo-logoYuanqing deed de uitspraak in een langer interview, waarin onder meer werd gesproken over de nummer-één-positie die Lenovo momenteel vervult op de wereldwijde computermarkt. Yuanqing vertelde dat zijn bedrijf nog trotser is op de derde plek die het vervult in de wereldwijde smartphonemarkt. Daarbij staat het bedrijf achter Apple en marktleider Samsung.

Op de vraag van de interviewer of Lenovo vanaf die positie zou willen opklimmen door overnames, bijvoorbeeld van BlackBerry, antwoordde de ceo dat externe groei vooral afhankelijk is van kansen, die niet ingecalculeerd kunnen worden. De ceo zei vervolgens dat de overname van BlackBerry misschien een zinvoBlackberrylle zet is voor het bedrijf, maar dat hij eerst de markt zou moeten analyseren.

Eind januari liet Min Wai Wong, cfo van Lenovo, al weten dat het bedrijf omzag naar overnames om een grotere rol te gaan spelen in de wereldwijde smartphonemarkt. RIM, dat inmiddels BlackBerry heet, was toen een van de mogelijke overnamekandidaten.

Reacties (38)

ook een manier van geld verdienen. Koop wat aandelen BB, ga dan roepen dat BB interessant is voor overname.... koers stijgt en cashen maar.

Ben benieuwd hoeveel procent zwijggeld er wordt betaald aan de beurswaakhonden.
Precies, denk dat ik ook maar is in de aandelen ga handelen.
Zou ik ook doen. En dan aangeklaagd worden, je geld kwijt zijn en een boete erbovenop. Succes. Zo werkt het niet.

Ontopic: ik denk dat het overnemen van Blackberry vol met risico's zit. De laatste keer dat het roer is omgegaan uit noodzaak, heb ik gezien dat er in blackberry nog wel wat bedienings-quirks zitten. Dat geeft mij geen vertrouwen. Ik verwacht dat het super werkt als ervoor betaald moet worden. Geef me dan maar Sailfish OS van Jolla: werkt uitermate gelikt en alle androids-app werken er op. Ik zeg: we zijn er.
Bedrijven zitten niet meer op BB te wachten.
Hun dure Enterprise infra word eruit gewerkt, medewerkers krijgen allemaal de keuze uit nieuwe smartphones en nog zijn tonnen per jaar goedkoper uit.

Ping is ook oud en geen USP voor jongeren.

BB had 2 stokpaardjes maar helaas zijn ze of verouderd en/of veel te duur.
als hij echt interesse had dan is dit inderdaad niet verstandig...
tenzij hij natuurlijk even wilden testen wat zijn eigen aandelen doen als reactie op dit nieuws...
op zich zou het geen slechte match zijn, in elk geval goed voor blackberry, maar of BB10 echt wat gaat worden is nog maar de vraag natuurlijk dus wel een grote gok imho...
Stom genoeg klopt dit wel, speculatie is namelijk wat heerst op de beurs markt.

Wel is een overname door lenovo misschien wel iets wat goed is voor blackberry.
Hierdoor kan blackberry zich misschien weer (succesvol) gaan richten op de zakelijke markt waar ze vroeger zo op gericht waren, en succesvol in waren.
Aandelenhandel als alternatieve inkomstenstroom voor Lenovo? Kom op jongens! Een bedrijf als dit ontplooit alleen een activiteit als het aankopen van aandelen als ze daar een strategische reden voor heeft.

De statement van Lenovo kan ook gelezen worden als dat het Lenovo menens is om een serieuze speler te worden op de smartphonemarkt en dat ze de nodige haast heeeft om dat publiek te maken. Waarschijnlijk duurt een mogelijk aankoop proces van RIM daarvoor te lang.

Dit gaat naar mijn indruk dus meer over de profilering van Lenovo als smartphone fabrikant dan over de intentie tot aankoop van RIM. Het laatste dient meer ter etalering van het eerste. De hogere prijs van de nog door Lenovo te kopen aandelen onderstreept dit.

[Reactie gewijzigd door teacup op 12 maart 2013 12:27]

Ik denk niet dat BB nog lang bestaat als het door Lenovo wordt overgenomen. Als eerste veranderd de naam op de telefoon, en al snel komen er LePhones uit de fabriek rollen in plaats van BB10 toestellen.

Maar misschien zit ik er wel naast. Als Lenovo voor een volledige overname (incl. Intellectueel goed) zou gaan, betekent het wel dat ze heel veel opeens in handen hebben, een compleet mobiel besturingssysteem om maar wat te noemen. Misschien willen ze daar wel op doorbouwen.

Speculaties...
Waarom zo sceptisch? BB is een erg interessant bedrijf. De innovatie miste gewoon waardoor het zo is gelopen. De concurrent liep TE ver uit.
Lenovo en BB zijn meer zakelijk gerichte bedrijven. Lenovo maakt nu een entree op de smartphone markt en ik denk dat BB een goeie aanwinst voor hun zou kunnen zijn.
Ik denk niet dat een bedrijf als lenovo zo een risico zou nemen, wat jij hier beschrijft is volgens mij handelen met voorkennis. Daarvoor kan je zwaar boetes krijgen
Leuk om te zien dat Lenovo zo groeit in een toch moeilijke periode. Een overname zoals deze kan inderdaad goed zijn. Beleggers zijn in elk geval positief want Blackberry ging goed omhoog! Deze marktpenetratie die zij hebben gedaan is goed, alleen de concurrentie is moordend
edit: verkeerd begrepen :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 maart 2013 10:44]

"In reactie op het nieuws steeg de waarde van het aandeel BlackBerry op de beurs met 14 procent."

Het laatste jaar is BBRY gestegen met 100%:
http://s1.postimage.org/eu3diajwv/BBRY.jpg

Koers is nu 14.90$. Ben benieuwd wat het overnamebod zal zijn.

Hier een leuk stukje over waarom Lenovo Blackberry over zou nemen:
http://www.dazeinfo.com/2...erate-acquire-blackberry/
De koers van Blackberry is destijds enorm hard gekelderd vanwege de storingen op RIMs eigen netwerk, waardoor hun smartphones een stuk minder 'smart' werden.

Dat is uiteraard geen excuus, maar het plaatst de verloop van de koers van het Blackberry-aandeel wel in perspectief. Het is een noodlijdend bedrijf en het is wellicht interessant voor Lenovo om een grote hoeveelheid know-how en intellectuele eigendomsrechten binnen te halen, maar het bedrijf an sich is - bot gezegd - vergane glorie.
BBRY is niet met 100% gestegen in 1 jaar. Zoals je eigen grafiek laat zien was die 100% stijging in 6 maanden. Echter was de koers bijna gehalveerd in de 6 maanden hiervoor. bron: http://www.google.ca/finance?cid=674819

Op jaarbasis is de koers 12% in de plus, niet 100%.
Je hebt gelijk. Ligt eraan hoe je ertegenaan kijkt.

Binck geeft aan dat de koers 140% omhoog is gegaan b.v. in de afgelopen 52 weken:
http://s10.postimage.org/42zche7dl/BBRY.jpg

[Reactie gewijzigd door Squ1zZy op 12 maart 2013 11:41]

Wat je zegt, klopt niet. Uit het staatje is af te lezen dat de huidige koers 140% hoger is ten opzichte van de laagste koers gedurende de afgelopen 52 weken.

Wanneer je de stijging van het aandeel wilt uitdrukken over de afgelopen 52 weken, dan maak je een vergelijk tussen de huidige koers en dat van 52 weken geleden. Niet van een willekeurig (of bewust bepaald) tussenliggend moment.

De koersverloop over de afgelopen 52 weken zie je hier:
http://www.iex.nl/Aandeel-Koers/350186424/Blackberry.aspx

Waarbij een jaar geleden de koers circa USD 13 bedroeg, momenteel circa 15. Dus op dit moment is sprake van een stijging van circa 15% over de afgelopen 52 weken.

Overigens is het zo dat het handelen met voorkennis, zoals door sommigen wordt gesuggereerd, strafbaar is. Daar beland je makkelijk mee in de bak en wordt in de financiŽle wereld als misdadig beschouwd, ondanks dat het soms wordt geromantiseerd (evenals een bank beroven :) ). Een bedrijf als Lenovo of iemand in de positie van Yang Yuanqing zal zich daar niet snel schuldig aan maken. Voor kleine bedragen is het voor zo iemand niet profijtelijk genoeg, bij grote bedragen loop je snel in de gaten en heb je bij voorbaat de schijn tegen.

Edit: zinscorrectie.

[Reactie gewijzigd door Edddd op 12 maart 2013 13:04]

Een overname van een Amerikaans bedrijf door een Chinees bedrijf dus. Voor Blackberry zelf goed, echter zal de technologie die daarmee in Chinese handen komt waarschijnlijk ook misbruikt gaan worden, aangezien zeker op de binnenlandse markt copycatting hoogtij viert. Dit kan best negatief uitpakken voor de andere ''grote twee'' (Samsung en Apple).
Blackberry is een Canadees bedrijf. Waar ik mij als Blackberry gebruiker meer zorgen om maak is wat er in handen valt van wie ten aanzien van de beveiliging en privacy-gevoelige gegevens van mijn (bewust op die aspecten gekozen) Blackberry, daar waar hun zelfstandigheid afbrokkelt.
Blackberry is Canadees. Niet Amerikaans.
Ondanks dat BlackBerry een Canadees bedrijf is, zal een eventuele overname door Lenovo niet zomaar gebeuren... juist omdat Lenovo Chinees is... De Amerikanen (overheid) maken veelvuldig gebruik van de diensten van BlackBerry, en accepteren niet dat BlackBerry een Chinese eigenaar krijgt. En Amerikanen zullen hier zeker invloed op hebben.
Ze kunnen het wel niet willen accepteren, maar wat kunnen ze eraan doen? Het is een Canadees bedrijf, dus middels wetgeving heeft de Amerikaanse overheid geen invloed. En verder is het een bedrijf dat beursgenoteerd is, de aandelen zijn dus vrij verhandelbaar. Lenovo of een ander bedrijf kan langzamerhand een belang opbouwen (binnen de regels die gelden op de beurs inzake meldingen van belangen) en een bod uitbrengen aan de aandeelhouders.

Ik zie de invloed van de Amerikanen hier niet. Tenzij ze het zelf overnemen, maar BlackBerry als Amerikaans staatsbedrijf..... lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
@Makaveli09:
Errmm.... Lenovo computers zijn (waren) ook Amerikaans hoor, ze hebben het overgenomen van IBM. Lekker Chinees geworden. Geen enkele reden om te denken dat die telefoontjes niet ok Chinees kunnen worden toch?

[Reactie gewijzigd door rbs760 op 12 maart 2013 20:35]

IBM is in 2004 toch ook overgenomen door Lenovo? Wat hebben zij dan misbruikt? :)
Ik denk dat je toch een tikkeltje China-vrees hebt ;)
IBM heeft de PC hardware tak verkocht aan Lenovo. Alle andere hardware, diensten en software zijn nog steeds gewoon IBM. Het is meer net zoals Philips de televisie afdeling heeft verkocht aan een Chinees bedrijf, maar Philips bestaat gewoon nog steeds in dezelfde vorm als voorheen.
Ze hebben alleen de PC divisie van IBM overgenomen, dat is een heel groot verschil.
Volgens mij zit Blackberry ook totaal niet wachten op een overname, maar juist om een samenwerking.
Ik denk dat Blackberry zich niet teveel moet focussen op innovatie en apps en gekkigheid. Als Blackberry terugvalt op hun kernwaarden, oerdegelijke sterke telefoons maken met een lange batterijduur en veilige communicatie, wereldwijd, en hier de marketing ook weer op toespitst, ze een stuk verder zijn. :)
M.a.w. Het zakelijk segment? Reguliere consumenten eisen meer van hun telefoon dan stevigheid tegenwoordig. BB was eerst voor de zakelijke mensen... Toen werd het, vooral, door de jeugd als een hippe telefoon gezien.
Ik denk dat Blackberry zich niet teveel moet focussen op innovatie en apps en gekkigheid. Als Blackberry terugvalt op hun kernwaarden, oerdegelijke sterke telefoons maken met een lange batterijduur en veilige communicatie, wereldwijd, en hier de marketing ook weer op toespitst, ze een stuk verder zijn. :)
Telefoons maken en daarin succesvol zijn daarbij draait het allang niet meer om alleen de hardware. Merken als Samsung domineren juist vanwege hun software en hun duidelijke filosofie om een brede markt te bedienen. Veel toestellen die op elkaar lijken, scherp geprijst, dat is wat de consument wil. BB moet zich meer op bedrijven richten, al vermoed ik dat (bij een evt overname) Lenovo zich met BB vooral wil focussen op de consumentenmarkt in China.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 12 maart 2013 12:41]

Stiekem zie ik BB liever overgenomen door Microsoft zodat de BB zakelijke diensten kunnen worden geÔntegreerd in Windows Phone. Dan heeft windows het beste zakelijke platform in handen.
Ik hoop dat ze het os blijven doorontwikkelen.
Het is een hele goede zet voor de huidige CEO @ BB.


Het is en blijft jammer dat ze te lang stil gestaan hebben.
Daarom lijkt mij het ook onverstandig dat Lenovo BB gaat overnemen EN BB als naam blijft gebruiken. Een andere naam voor de telefoons zou misschien wel een mogelijkheid kunnen zijn.

Ook bugs in de betere/duurdere BB toestellen zijn nog steeds niet opgelost, workaround die 9 van de 10 keer niet werken (vaak whatsapp kwijt op een ander toestel). Maar ja, we hebben gelukkig nog keuze genoeg.

[Reactie gewijzigd door pstalman op 12 maart 2013 12:43]

De naam Thinkpad heeft Lenovo ook behouden. En met een goede reden: het is het meest herkenbare merk in de geschiedenis van de zakelijke notebook.
Lenovo koopt gewoon marktaandeel/markten, een heel makkelijke groeistrategie.

BB heeft nog een groot marktaandeel in de zakelijke markt en met de kennis van lenovo kan bb zich kwalitatief verbeteren terwijl het daar als zelfstandig bedrijf niet voldoende middelen voor heeft. Op zich hebben de twee organisaties voldoende synergetische voordelen.
hoe kan de overname van een bedrijf dat kopje onder gaat zoor zijn eigen koppigheid een goede zet zijn...
als je op wat petentjes uitben kan je beter wachten tot ze kopje onder zijn en dan voor een lager prijsje de patentjes op de kop tikken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Smartphones Beheer en beveiliging Google Laptops Apple Sony Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013