Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 105 reacties
Submitter: keverjeroen

Samsung heeft op zijn Amerikaanse Twitter-account een vage foto van de Galaxy S 4 geplaatst. Het getoonde toestel heeft ronde hoeken, een metalen rand en lijkt op het toestel dat maandag op foto's van een Chinees forum te zien was.

De foto staat bij een tweet met de vraag 'wie er klaar is voor het Unpacked-event op 14 maart'. Unpacked is de naam die Samsung geeft aan zijn persconferenties. De fabrikant heeft afgelopen week al enkele teaserfilmpjes geplaatst, maar daarin was het toestel zelf niet te zien. Dit is de eerste keer dat Samsung iets toont van de telefoon.

De afbeelding laat de randen van het scherm zien en toont bovendien een metalen rand rondom de behuizing. Het ontwerp wijkt niet ver af van dat van de Galaxy S III. De afbeelding toont ook enkele elementen niet: zo is de speakergrill, die bij telefoons over het algemeen boven het scherm zit, niet te zien. Ook de openingen voor de frontcamera en de sensoren zijn onzichtbaar. De contouren komen overeen met die van de foto's die maandag online verschenen.

Samsung presenteert de Galaxy S 4 in de nacht van donderdag op vrijdag, Nederlandse tijd. Volgens geruchten krijgt de telefoon een 5" full-hd amoled-scherm, draait het op een octacore-processor van Samsung zelf en heeft het nieuwe features als scrollen met de ogen.

Teaserplaatje Samsung Galaxy S 4 Teaserplaatje Samsung Galaxy S 4, met wat meer licht

Update, 9:33 Op de Chinese site waar eerder foto's opdoken, is nu ook een video verschenen van de vermeende Galaxy S 4 Duos. Er zijn wel enkele vraagtekens te plaatsen bij de video; zo is er geen boot-logo van de Galaxy S 4 zichtbaar en in de audio zijn nu en dan de voor Samsung kenmerkende 'blup'-geluiden te horen zonder dat de gebruiker iets op het scherm aantikt.

Reacties (105)

Reactiefilter:-1105096+155+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Het eerste wat ik dacht toen ik het filmpje zag....

En als je goed kijkt kloppen de 2 telefoons nog niet eens, kijk maar naar de front speaker als ik de foto van samsung en de video mag/moet geloven.
Er zijn wel enkele vraagtekens te plaatsen bij de video; zo is er geen boot-logo van de Galaxy S 4 zichtbaar en in de audio zijn nu en dan de voor Samsung kenmerkende 'blup'-geluiden te horen zonder dat de gebruiker iets op het scherm aantikt.

Niet zo gek dat de "blub" geluidjes niet kloppen met de aanrakingen op het scherm, het geluid loopt overduidelijk niet synchroon met het filmpje. De audio lijkt zo'n 10 sec achter voor te lopen, irritant is ook die apple iPad reclame die er doorheen schalt.

Edit

[Reactie gewijzigd door Gallant op 13 maart 2013 12:16]

Ik mag dan wel een - krijgen voor me vorige bericht maar het is een persoonlijke mening.
Een duur toestel met zulke hardware in zo'n glimmende fisherprice behuizing is gewoon
zonde,enkel omdat de kwaliteits controle met aluminium te veel tijd zou vragen en samsung er 100 miljoen wil verkopen pfff. buiten dat is het meer een kinder/dames toestel met al die leuke bliepjes als je een nummer intikt en die kinderlijke kleurtjes overal. Nee Samsung is niet meer mindblowing en komen nu met een geupgrade s3 aanzetten... maar ja die verkoopt wel goed dus waarom niet.
Mensen huilen over plastic en overige bijzaken.

Feit : Het meerendeel van de consument ( en ja..die bestaan niet uit tweakers ) kan dat niets schelen. Die schaffen het toestel aan en daar gaat het om.

Het kan bellen..smssen..internetten en nog veel meer en daar is het om te doen.
Wil je perse met de looks stunten..ga dan voor de iPhone want dat is de telefoon om mee op te scheppen/showen.
Functioneel is Samsung/Android ze al lang voorbij gestreefd.
Als je gewoon netjes via de play store alles installeerd is er niks aan de hand. Pas als je ''onbekende bronnen toestaan'' aanvinkt en je gaat naar een random site een apk downloaden dan heb je wel kans op. Ik heb totaal 6 android gebruikers in me familie en geen 1 heeft malware. Ik ben zelf al 4 jaar android gebruiker en heb nooit malware gehad. Wel soms van die irritante reclames maar dan is zo opgelost met ad-free.

En eerlijk gezegt vindt ik dat malware verhalen maar een methode om mensen van android af te laten schrikken.
10% van alle apps in de playstore is malware. Dat is nogal wat! http://wmpoweruser.com/tr...ay-store-apps-is-malware/ Je kan ze wel vaak al redelijk goed detecteren, apps die plaatjes beloven van schaars gekleede vrouwen kun je maar beter links laten liggen :)
10% van alle apps in de playstore is malware. Dat is nogal wat! http://wmpoweruser.com/tr...ay-store-apps-is-malware/ Je kan ze wel vaak al redelijk goed detecteren, apps die plaatjes beloven van schaars gekleede vrouwen kun je maar beter links laten liggen :)
Bij die 10% horen bjivoorbeeld ook netwerk analyse tools. Absoluut geen malware dus. Ik gebruik al jaren Android en heb nog nooit apps in de Play Store gezien met plaatjes van schaars geklede vrouwen. Die 10% lijkt me dus nogal overtrokken. Het zal ongetwijfeld meer zijn dan andere OS'en vanwege het grote marktaandeel en de minder scherpe controle en restricties.
Lekker betrouwbaar, een AV vendor die een angstbericht de wereld instuurt...
En zoals al word aangegeven zijn de meeste mensen geen tweakers en weten niet eens van het malware probleem bij Android.
Mij kan het wel schelen of het toestel van goedkoop plastic is of niet. Zo te zien is de S4 een lachertje vergeleken met de HTC One. Ik ga geen 600 euro betalen en dan een stukje goedkoop plastic in mijn handen voelen. Dan betaal ik veel liever 600 euro en voel ik kwaliteit in mijn handen. Samsung doet weer hetzelfde trucje: een toestel lekker goedkoop produceren, miljoenen pompen in marketingcampagne en de schaapjes komen wel. Voor mij zeker geen S4.
Samsung doet weer hetzelfde trucje: een toestel lekker goedkoop produceren, miljoenen pompen in marketingcampagne en de schaapjes komen wel.
Dat laatste heb je gelijk in (de reclames werken inderdaad goed op de schaapjes) dat eerste slaat nergens op, Samsung gebruikt veel duurdere schermen dan de rest van de markt. Dan kan je weer van de rest zeggen dat ze zuinig lopen te doen (wat ik zelf niet vind, maar volgens jouw redenatie wel)...
Mij kan het wel schelen of het toestel van goedkoop plastic is of niet.
Komt het even goed uit dat Samsung geen goedkoop plastic gebruikt. Kan je toch een Samsung kopen!

Zie ook: https://www.youtube.com/w...e=player_detailpage#t=50s

En laat dat filmpje nou precies zien waarom ik polycarbonaat verkies boven aluminium of glas, de flexibiliteit :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 maart 2013 17:18]

De smaken verschillen. Samsung produceert gewoon goedkope toestellen qua hardware en besteden wat meer aandacht aan de software. De software is aardig en het loopt allemaal wel ok, maar de bouw oogt en voelt gewoon goedkoop aan. Jij vindt het geen goedkoop plastic? Dat vind ik wel opmerkelijk. En hoe weet jij dat Samsung de duurste schermen maakt? Ik heb het gemerkt de afgelopen jaren. Volgens mij kwamen zij met die belachelijke 'pentile schermen'!? Zij vonden het zo lekker goedkoop om te produceren. Ik heb de S3 een paar keer vastgehouden en ik kon gewoon niet geloven hoe goedkoop het eruit ziet en aanvoelt. Het is bijna lachwekkend om een toestel van 600 euro op de markt te brengen met dat goedkope plastic. Maar goed, zoals aangegeven, smaken verschillen. Ik ga liever voor een prachtig gebouwd toestel, zoals de HTC One, dan dat goedkope plastic van Samsung.

[Reactie gewijzigd door emporio81 op 12 maart 2013 17:45]

Er zijn weinig telefoonmerken waar op dit moment nog echt revoluties gaande zijn in de ontwerpen. Alle nieuwe toestellen die op dit moment uitkomen zijn alleen maar iets grotere en iets snellere varianten van wat ze voorheen waren.

Ik ga er vanuit dat zowel Google als Apple bezig zijn met iets nieuws en revolutionairs neer te zetten. Google heeft een grote focus op innovatie met o.a. de smart watch en Google Glass natuurlijk. Apple weet dit ook dus zal ook bezig zijn met soortgelijke eigen technologiŽn.

Een jaar of 4 geleden had ik nog de hoop dat het Nokia was die met mooie nieuwe revolutionaire dingen zou komen. Vooral de video's die destijds uit hun lab kwamen waren erg inspirerend. Helaas door de complete focus op MS komt Nokia nauwlijks toe aan eigen innovatie, behalve binnen de Windows Phone 8 zelf (zoals die 44MP camera waarvan gezegd wordt dat hij eraan komt in een WP8).

Ik koop voorlopig geen nieuw toestel tenzij mijn huidige kapot gaat. Met de recente prijswijzigingen in abonnementen stap ik mooi over op Sim Only. Ik steek mijn geld wel in andere gadgets, die zijn er gelukkig nog genoeg :D
Geen speakers meer :P

Toch grappig dat ie matched met het vorige uitgelekte model, enkel had die wel sensoren en een speaker die zichtbaar waren...

Zal het uiteindelijke design dan ook wel zijn, opzich jammer dat het bijna hetzelfde is, aan de andere kant koop ik een telefoon niet om het design maar wat ik er meer kan (en dus wat er in zit)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 maart 2013 09:04]

En geen front camera ;).

Daarnaast denk ik niet dat dit hem is. Random foto's online zetten zorgt natuurlijk wel voor speculaties. Maar het kan ook doelbewust zijn om te misleiden. Zie de opmerking van Purplemadness. Het lijkt gewoon een S3. Waar dan veel mensen met open ogen intrappen. (en ik niet, maar dat kan natuurlijk net zo fout zijn ;) ).
Toch denk ik niet dat Samsung bewust zelf verkeerde foto's gaat verspreiden. Dat zou niet echt handig zijn als je straks op de personferentie een totaal ander model laat zien. Dat je nu niets ziet van de sensors en speakers zegt niets, waarschijnlijk gewoon er af geshopt om de vorm te tonen.
Wat is een verkeerde foto? Een foto van een S3 online plaatsen? Misschien komt er ook wel een S3+ en is dat deze.

Aandacht is aandacht goed of slecht maakt niet al te veel uit in dit stadium. Je moet de hype in leven houden.
S3+? we praten hier over Samsung.
Er komt eerst een niew vlaggenschip, enkele maanden later komt de geŁpgrade versie van de voorganger voor de mensen die minder uit willen geven.

In mijn ogen zijn momenteel degene met de snelste ontwikkeling Nokia en Samsung, meeste niewe functies en andere innovatie.
Welke innovatie? En scherm dat elke keer weer ietsje groter is?

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 12 maart 2013 11:38]

DIt is eerlijk waar de eerste samsung smartphone die ik oprecht mooi vind.
Hij ziet er ook een stuk meer solide uit.
Echter qua feeling in het besturingssysteem vind ik het heel erg goedkoop overkomen met de felle kleurtjes, echter is dit natuurlijk alleen maar persoonlijke voorkeur.

Maar ik vind persoonlijk dat sony toch met meer innovatie op de proppen komt dan samsung. Denk bijvoorbeeld aan waterdichte telefoons die geen concessies doen qua prestaties.

Ik hoop dan ook dat de fabrikanten van smartphones zich meer gaan richten op solide toestellen ipv toestellen met een plastic feel en waarbij je ze 1x laat vallen ze niet meer te gebruiken zijn.

[Reactie gewijzigd door Slapabeardon op 12 maart 2013 09:56]

Het is gewoon de oude S3 zonder grill en sensoren..

Heel innovatief inderdaad, een waterdichte telefoon.
Je moest eens weten hoeveel er al terug zijn gestuurd naar Sony met waterschade.
Geen concessies? Probeer er het einde van de dag maar eens mee te halen zonder oplader..

En dat "plastic" komt juist altijd goed uit de tests als het gaat om vallen..
een beetje offtopic, maar waar baseer je het op dat het einde van de dag niet zonder oplader te halen is?

Ik haal bij normaal gebruik (whatsapp, bellen en browsen, paar youtube filmpjes) met de Xperia Z met gemak 48uur zonder opladen. Ik heb op dit moment nog 44% batterij na 43uur gebruik. Daar kon ik bij mijn vorige telefoon alleen maar van dromen.

Ik ben ook wel benieuwd naar de bron van je waterschade claim.

Ontopic:
Ik vind deze s4 leaks er wel stukken strakker uitzien dan de s3, ben benieuwd of dit hem echt is.

[Reactie gewijzigd door nioz op 12 maart 2013 12:28]

De Note 2 vind ik de eerste mooie. Lijkt me trouwens ook eens mooi om de telefoon van carbon te maken.. Snel even een patent indienen.
De Note 2 vind ik zelf ook de eerste mooie telefoon van Samsung. Daarom heb ik hem ook gekocht (en het scherm formaat beviel mij wel).

De achterkant heb ik vervangen met een aluminium klepje die ik op eBay tegenkwam voor weinig. Mijn Note 2 voelt gewoon super solide en duurzaam aan nu!
Installeer dan gewoon stock Android? Je bent een tweaker ;)
Stock Android is het beste Phone OS wat er is.
"Ik hoop dan ook dat de fabrikanten van smartphones zich meer gaan richten op solide toestellen ipv toestellen met een plastic feel en waarbij je ze 1x laat vallen ze niet meer te gebruiken zijn."

Laat het dan gewoon niet vallen, ik smijt mijn TV toch ook niet tegen de muur aan? Beetje slap verhaal als men zelf niet zuinig is op zijn spullen.
Claimen ze zelf dan dat dit de S4 is? Voor hetzelfde geld komt er dadelijk nog z'n zelfde plaatje met de S2 en S1.. om de evolutie te tonen.

Van de andere kant heb ik wel ergens gelezen dat ze meer op software gebied willen innoveren.
Ach we zullen het donderdag op vrijdag wel zien
Ik denk eerder dat Samsung hier bewust achter zit, vanwege marketing.
Ik wil niet veel zeggen, maar dit is de eerste keer dat Samsung een zelfde soort hype weet op te zetten als Apple ieder jaar heeft met de iPhone, iPad of Macs... :)
Daarom staat het ook op het officiŽle account van Samsung... Als ze hier niet bewust achter zitten, is er iets flink mis.
De bedrijven maken die hype niet. Apple niet en Samsung niet. Dat komt echt door de consumenten zelf.

Nou ja, Samsung wat meer, omdat die dit soort dingen aankondigen met billboards enzo.

[Reactie gewijzigd door SoloH op 12 maart 2013 13:59]

Samsung en hype gaat niet samen :Y)

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 13 maart 2013 06:45]

Hm, dit zou ik toch teleurstellend vinden. Ik zou graag weer een nieuw ontwerp zien, zoals we dat eigenlijk elk jaar gezien hebben bij de S-lijn, verder kwam de One X qua prestaties vorig jaar al akelig dicht in de buurt van de S3, en met de One wordt dat volgens The Verge alleen maar beter, plus dat dat toestel er fantastisch uit ziet, van geweldige bouwkwaliteit zou moeten zijn, doen mij toch de overstap overwegen. Als Samsung premium zou gaan, zonder verlies van bouwkwaliteit (zoals de iPhone 4(s), die 'fantastische bouwkwaliteit' had, maar zodra je 'm liet vallen was er niets van over), zouden ze hun concurrenten denk ik zo van de kaart vegen. Nu neigen mensen die het design van hun smartphone en de bouwkwaliteit belangrijk vinden steeds meer naar bijvoorbeeld HTC denk ik.
En je hebt de laatste uitgelekte benchmarks van de S4 al gezien? Als die kloppen heeft Samsung weer dezelfde voorsprong als met de S1/2 :)
Tja, dat zal best, maar je weet ook dat de gemiddelde consument daar geen reet om geeft. De gebruikerservaring van de One X was gewoon erg goed, in tegenstelling tot het toestel wat ze tegenover de S2 zetten, de Sensation (bij deze wil ik 'm graag nomineren voor de award voor matigste telefoon van het decennium), en volgens The Verge zetten ze met de One weer een goede stap voorwaarts. Gebruikerservaring en populariteit, daar kiezen mensen op, ik denk dat HTC dichterbij gaat kruipen als dit het ontwerp is, het gaat dan toch tegenvallen, niet iets heel vernieuwends, in tegenstelling tot HTC.
Uhm jij begint over prestaties, ik weerleg dat die niet beter gaan zijn dan de S4 als de laatste benchmarks kloppen en ineens zijn de prestaties niet belangrijk.

Dat is lekker makkelijk discussiŽren, voor jouw dan, ik haak hier nu af :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 maart 2013 09:40]

Jij stelt hier dat de one x dichtbij de s3 kwam, maar de s3 kwam een x aantal maanden later uit.
deze had dus ook een voorsprong op techniek logischerwijs.
ik ben zelf geen fan van Samsung maar ze brengen wel altijd interessante nieuwigheden
Op de afbeelding van het filmpje zie ik de speaker en een sensor hoor. Maak ook niet uit, een speaker zal niet zodanig verstopt worden zodat het geluid extreem gedekt word. Plak een sticker op de speaker gleufjes en je hoort niks meer.

maar denk dat jij t verschil niet weet tussen een receiver en speaker.
receiver hou je tegen je oor tijdens bellen. De speaker voor je beltoon
hilarisch! LG neemt een graven op Galaxy S4 advertentie:

http://www.knowyourmobile..._g_is_here_4_you_now.html
Opnieuw met plastic behuizing? Toch wel een enorme afknapper voor een toestel in die prijsklasse
Ik heb een nexus 4, geen plastic. Liet dit ding 1x vallen en gelijk stuk. Was dit plastic geweest was er niks aan de hand. Gebruik je metaal dan krijg je allemaal krassen. Je wilt uiteindelijk toch een mooi hoesje dus kan je het beste zo licht mogelijk materiaal gebruiken.
Je wilt uiteindelijk toch een mooi hoesje dus kan je het beste zo licht mogelijk materiaal gebruiken.
Mag ik dit niet meer zelf bepalen ? Ik wil geen hoesje, al helemaal niet om een toestel als de S2 of een iPhone, deze vind ik er gewoon strak en mooi uitzien en een hoesje verpest de hele look van het apparaat. Nee als je gewoon fatsoenlijk met je spul om kunt gaan heb je ook geen hoesje nodig.
De achterkant van mijn vorige toestel (Desire Z) is van aluminium. 2 jaar lang in een hoesje gezeten en enorm voorzichtig mee omgegaan maar de achterkant is echt een bende met allemaal krasjes en coating die eraf is. Wat dat betreft kun je toch echt beter hoogwaardig kunststof hebben als behuizing. Kunststof kan ook heel wat meer stress verdragen in tegenstelling tot glas/metaal/aluminium.
Ja, maar sommige mensen gebruiken hun telefoon niet. Ze leggen hem alleen in de vitrine onder een spotlichtje om het mooie materiaal te bewonderen :Y)
Niet laten vallen dan gaat het ook niet stuk, waarom dit verwijten op het product terwijl je het zelf doet?
de meeste telefoons zijn toch echt van plastic hoor, ze noemen het leuk iets anders maar het is en blijft plastic
nouw nee, de One is gwoon alluminium ;) , en ziet er gewoon in mijn ogen beter uit dan de S3/S4.

Stukje plastic voor zo'n prijs...
Wel een snel stukje plastic met een mooi scherm .
Voor mij zou breekbaar of buigbaar materiaal weer een afknapper zijn, liever iets wat makkelijk terug veert zijn zijn oorspronkelijke vorm, en dat is plastic :)

Als ik mijn S3 vast houdt voelt ie overigens een beetje als een platte kiezelsteen, ben ik juist wel blij mee :)
is er al nieuws bekend over het scherm ? gaan ze weer kiezen voor pentile screen (5" full-hd amoled-scherm) ? men vriendin heeft een S3 en ik een htc one x, moet toch zeggen dat ik liever mijn scherm zie dan dat van haar en waarschijnlijk zal ze wel via haar abbo deze s4 kunnen krijgen, ze overhalen voor een htc one zit er niet in, misschien maar goed want anders zijn er binnenkort twee htc one's in huis

[Reactie gewijzigd door Rigs op 12 maart 2013 09:05]

is er al nieuws bekend over het scherm ? gaan ze weer kiezen voor pentile screen ?
Indien ja en icm 1080p ga je dat van je leven niet kunnen zien...

Weet ook niet of je het scherm van de S3 minder mooi vindt omdat het pentile is of omdat de kleuren gewoon overdreven zijn ingesteld (wat namelijk compleet los van elkaar staat), dat eerste gaat verbeterd worden (hogere PPI), dat 2de zeker niet, dat is juist wat Samsung bewust instelt :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 maart 2013 09:07]

Je weet dat je zelf een kleuren profiel kan kiezen he... (dat gezeik op die kleuren altijd)

Op de S3 is pentile zeker wel zichtbaar, vooral bij dunnere lijnen. Op 1080 zal dat wel weer minder duidelijk zichtbaar zijn.
Op contrast is amoled gewoon heer en meester en dan neem ik pentile sowieso voor lief (ook op de S3)
Je weet dat je zelf een kleuren profiel kan kiezen he... (dat gezeik op die kleuren altijd)
Klopt heb hem zelf, op Dynamic, de reden dat ik SAMOLED wil is juist door de kleuren en het echte zwart :D
Het is misschien wel een soort Galaxy S3s, in plaats van een echte S4. Misschien probeert Samsung nu wel het zelfde truukje als Apple. Niets extern veranderen, maar bijvoorbeeld alleen een sterkere CPU, en wat nieuwe gimmicks (zoals dat scrollen met de ogen) toevoegen.
Ze zullen toch echt ALLE internals moeten verbeteren om de concurrentie bij te blijven, precies hetzelfde toestel aan de buitenkant kan dus niet, zeker niet als die 5 inch wordt, en de bezels zoals op het plaatje even groot zijn als op de S3.

Denk dat er ook nog een kans is dat dit een S3+ is en dat er ook nog een S4 komt :)
Het is Apple toch jaren geleden ook gelukt om met de 4S de concurrentie weer redelijk bij te zijn, met precies dezelfde behuizing, op de antenne na? Ik zie niet precies in waarom dit niet zou kunnen, helemaal omdat componenten steeds kleiner worden.
Samsung is Apple niet, dus nee z'n simpele redenatie gaat hier niet op...
Knap dat jij bepaald wat Samsung moet doen om succesvol te zijn.
Volgens mij is het succes van smartphones tegenwoordig afhankelijk van de hype die er omheen gecreŽerd wordt. Met ijzersterke marketing kom je er als bedrijf mee weg dat je een jaar hetzelfde design gebruikt dat heeft Apple wel bewezen. Zo heeft Samsung ook bewezen dat je met ijzersterke marketing wegkomt met een plastic design. Gezien ze dit jaar starten op Times Square kan het al bijna niet meer fout gaan.
Volgens mij komt het gewoon omdat de s3, note2 en de iPhone hele goede toestellen zijn.
Volgens mij komt het gewoon omdat de s3, note2 en de iPhone hele goede toestellen zijn.
Nou niet zo logisch doen!

Dit is de phone(y) war! :+
Teleurstellend als dit echt is. Vind de ronde vormen niet echt denderend als ik heel eerlijk mag zijn
Ben ik helemaal met je eens.
Ik vind het model van de S2 stukken mooier dan die van de S3.

Ergens ga ik er stiekem van uit dat ze inderdaad morphen naar de S4.
Of misschien wil ik dit wel graag.

Zou teleurstellend als ze iPhone achterna gaan met al vanaf de iPhone 4 exact dezelfde vorm 8)7