Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 32, views: 11.778 •

Richard Garriott, beter bekend als Lord British, heeft rpg Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues aangekondigd. De Brit, bekend van de Ultima-serie, probeert via Kickstarter geld op te halen voor de ontwikkeling van de game. Hij wil de game maken met zijn nieuwe bedrijf Portalarium Inc.

Garriott hoopt Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues in 2014 op de markt te kunnen brengen. De Brit werkt naar eigen zeggen al enige tijd aan de game, met zijn nieuwe bedrijf Portalarium Inc, dat gevestigd is in het Amerikaanse Austin. De game verschijnt als download voor pc en Garriott hoopt dat Forsaken Virtues het begin gaat vormen van een hele serie Shroud of the Avatar-games die hij als episodes uit wil brengen. Hij omschrijft de game als een solo-ervaring, hoewel er ook een persistent world is waar spelers elkaar kunnen ontmoeten.

Garriott probeert via Kickstarter geld in te zamelen om de ontwikkeling van de game te kunnen bekostigen. Hij hoopt 1 miljoen dollar op te halen. Dat lijkt te gaan lukken: binnen drie dagen staat de teller al op 700.000 dollar.

Richard Garriott is een veteraan in de game-industrie. Hij maakte in 1979 zijn eerste game, een hobbyproject voor de Apple II. De game deed het goed, waarna Garriott in 1981 rpg Ultima I: The First Age of Darkness zou maken, eveneens voor de Apple II. Garriott zou vervolgens ontwikkelaar Origin Systems oprichten, om een hele serie Ultima-games te maken. Daaronder ook Ultima Online uit 1997, een van de eerste mmog's. Garriott was ook degene die de term mmorpg verzon. De Brit kwam de afgelopen jaren vooral in het nieuws vanwege zijn ruimtereis. In 2008 vloog hij als toerist naar het International Space Station. Na zijn avontuur in het ISS zou Garriott Portalarium oprichten.

Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues

Reacties (32)

Hier een interview met de beste man (over de aankondiging) bij Roosterteeth: http://www.youtube.com/watch?v=G-6IzK3Iwrc
Prima nieuws, mooi om te zien dat er weer een RPG komt die, kijkend naar het verzameld bedrag al de nodige aandacht krijgt. Volgens mij heeft Richard samen met zijn broer Origin Systems opgericht wat ze later hebben verkocht aan EA. Een man die weet wat hij doet denk ik zo.

[Reactie gewijzigd door Jeroen V. op 11 maart 2013 12:09]

Een aantal dagen geleden is er nog een erg veelbelovende RPG op Kickstarter gestart: Torment: Tides of Numenera. De maker, InXile, heeft op dit moment al een succesvolle Kickstarter-RPG in productie: Wasteland 2.
Torment ging zo snel in het begin dat ze nu het project zijn dat het snelst bij de 1 miljoen kwam, ze deden er minder dan 7 uur over, en staan nu zo rond de 2,5 miljoen. Niet heel verwonderlijk, de game waar ze op voortbouwen, Planescape: Torment is natuurlijk een van de klassiekers in het genre! Ze besteden heel veel aandacht aan het verhaal met mensen die betrokken waren bij het origineel, bij Mask of the Betrayer en bij boeken en gaming modules van TSR en White Wolf.
http://www.kickstarter.co...torment-tides-of-numenera

Ik ben wel benieuwd wat het met beide initiativen wordt, ze vertegenwoordigen denk ik de twee stromingen in de (westerse) RPG wereld. Shroud of the Avatar gaat in de richting van Ultima, Elder Scrolls en de interactieve werelden die je in veel MMORPG's ziet. Torment treedt duidelijk meer in de voetsporen van Planescape: Torment, Baldur's Gate, KOTOR en Mass Effect, de richting van interactive storytelling.
Thanks voor de info over torment, een van de leukste games van vroeger,
het ziet er veelbelovend uit.
Geweldig, dat er een nieuwe telg in de serie komt.
Ik heb letterlijk jaren gedaan over Ultima VII part 2: Serpent Isle
Ik vind Richard Garriot nou ook weer niet zo geweldig... Er wordt met geen woord gerept over Tabula Rasa. Dat was nou niet bepaald een meesterwerk.
Zelf zou ik een mooie samenvatting van zijn werk willen zien voor mensen die niet bekend zijn met het werk van Richard Gariott. Dan kunnen we misschien een beter idee krijgen van wat we kunnen verwachten.
Lees het verhaal rond Tabula Rasa en je weet hoe hij nu in iedergeval werkt.

Leuk dat hij als pionier heeft gestaan rond MMO's, maar 'behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst'.
Achter Tabula Rasa nooit meer hij heeft het spel nooit afgewerkt en heeft dan een reisje naar ruimte gedaan ! http://en.wikipedia.org/wiki/Tabula_Rasa_(video_game)

[Reactie gewijzigd door Exitz op 11 maart 2013 12:43]

Ook vreemd. Hij kan wel als ruimtetoerist naar de IIS vliegen, maar heeft geen geld om dit kickstarter project zelf te betalen?
Kickstarter hoef je dan ook niet enkel te zien als financieringsbron, maar ook als animo-meter voor een bepaald spel wat je in gedachten zou hebben.
Die ruimtereis was ook bedoeld om een toenmalige game "Tabula Rasa" te promoten.
NCsoft had de ontwikkeling in handen, dus het is niet raar zijn wanneer NCsoft ůůk wat heeft toegelegd.

Daarnaast, als je kosten kunt minderen dan doe je dat. Als jij ergens - ongeacht hoeveel geld je hebt - iets goedkoper kan krijgen (wel even goed(e) (kwaliteit) doe je dat ook. Waarom mag hij dat niet? Omdat hij geld heeft? Bethesda Obsidian heeft ook genoeg geld, maar heeft ook een Kickstarter opgericht voor hun nieuwe game.

Het spel doet me eigenlijk niets - zijn hele presentatie is leuk afgelezen van een autocue die naast de camera staat. Het werd helemaal zielig toen hij oplas "Shroud of the Avatar starts with you!" met een lam handje "wijst" hij ergens naar en kijkt niet eens in de camera. :P

Nee, ik word er nog niet warm van - overigens heb ik ook het idee dat we tegenwoordig worden doodgegooid met RPG's.

[Reactie gewijzigd door SacreBleu op 11 maart 2013 18:06]

Link naar Bethesda kickstarter? Kan er niets over vinden.
Ongeloofelijk hoe mensen de meest subtiele dingen oppiken en blijkbaar dat dan als argument hanteren om uit te leggen dat een spel misschien niet overeen komt met wat ze leuk vinden.

Ik snap dat wel, ik zie het ook, dat oplezen en zo. Maar weet je, deze mensen zijn...mensen. Het is niet makkelijk om een gestructureerd verhaaltje te houden over iets al weet je precies waarover je praat.

Het zou niet best zijn als we allemaal zo makkelijk, gedetailleerd en to the point uit het hoofd kunnen samenvatten waar een onderwerp over gaat. Sommige mensen kunnen dat, het helpt ook als je de materie heel goed kent. Maar de meeste mensen hebben wat geheugensteuntjes nodig of gebruiken een tele-prompter.

Ik vind het niet bezwaarlijk. Kijk naar de video's van David Braben in zijn kickstarter project. Hij lijkt wel verlegen! Kijkt veel weg van de camera, naar beneden. Ik wil nooit voor een publiek staan en iets zeggen. Spreekbeurten op school, ik heb er nog nachtmerries van.

Dat iemand dus iets opleest betekent niet dat hij er niet achter staat of niet goed weet waarover het gaat of geen passie genoeg heeft om betrouwbaar over te komen.

Deze kerels zijn hard core developers, geloof me, het is hard werk en zo goed wordt het niet betaald als je slechts een code monkey bent. Maar passie, daar heb ik weinig twijfel over.
Maar passie is niet genoeg uiteraard. Maar dat geldt dan weer voor iedereen, wat je ook doet.
Richard Garriot heeft 28 millioen dollar schadevergoeding gekregen vanwege zijn gedwongen vertrek bij NCsoft. Dus geld heeft tie wel. Om nog maar niet te spreken van de royalties van de Ultima series. Ultima Online draait na 15 jaar nog steeds.
Uiteraard gekocht ;)

Zie hier ook een interessant interview met Iolo, een van de companions uit de Ultima reeks:
http://www.youtube.com/watch?v=nDyMuANAzBY
Persoonlijk ben ik behoorlijk moe van alle matige MMO's, en van de inherente problemen in het genre (grinding, bots, asociaal gedrag, weinig blijvende verandering in de game, generieke quests, statisch vechtsysteem). Een aantal games hebben geprobeerd het genre naar een hoger plan te tillen; naar mijn idee zonder veel succes. De alpha-beelden van dit spel overtuigen mij nog niet dat dit echt de verlosser van de MMO-ellende gaat worden en Tabula Rasa is niet echt de meest veelbelovende portfolio.

Aan de andere kant: Ik schat dat dit een meer niche-game zal worden, waardoor de community vast leuker en serieuzer zal zijn dan die van een aantal grote, mainstream MMO's. Als het verhaal, de klassen, de quests en de crafting echt goed worden uitgevoerd, kan het best iets leuks worden voor de liefhebber.
Hij omschrijft de game als een solo-ervaring, hoewel er ook een persistent world is waar spelers elkaar kunnen ontmoeten.
Het klinkt als een single player game met ook een multiplayer gedeelte.
Maar als je voor dat eerste altijd online moet zijn haak ik af.
Je moet het zo zien.. de wereld is continue bezig. Als jij uitlogt, draait de rest gewoon door. Je kunt het niet offline spelen. Maar dat is bij geen enkele mmorpg.
General features:
- Multiplayer Online Game - which can also be played solo player / offline
Tabula zelf was een aardige game, het was het probleem rond NCsoft en Garriot dat het einde van Tabula betekende (NCsoft doet wel vaker van zulke onzin).

Toch heeft de game als basis een nieuw genre neergezet, dynamic PvE content. Net zoals nu Firefall ook werkt, 1 van de factions binnen de game is volledig AI gestuurd en probeert steeds stuk land te veroveren.

En er is aardig wat succes geweest met nieuwe methodes in MMO's, GW2 met dynamic questing, C9/Vindictus (dungeon based) en Tera met action combat. Een game hoeft geen triple A te zijn om een aardig publiek te bereiken.

Grappig dat de meeste MMO spelers niet eens weten hoe ziekelijk veel MMO's er continue uitkomen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 11 maart 2013 13:14]

De dynamic questing van GW2 vond ik nu echt een voorbeeld van nep-innovatie. In plaats van een statische questgiver heb je nu een puntje op de kaart waar je naartoe loopt. Om dan met nog minder verhaal een generieke killquest te doen. Als dat de innovatie is in het genre, is de rek er misschien echt uit. Ook van de andere beloofde vernieuwingen van GW2 kwam naar mijn mening niet veel terecht: Het vechtsysteem en het craftingsysteem zouden out-of-this-world vet dynamisch nieuw moeten worden, terwijl het hooguit een kleine stap is ten opzichte van andere MMO's. Het is een goed spel voor de liefhebber, maar ze hebben veel beloofd dat naar mijn idee totaal niet is waargemaakt.

Maar aan de andere kant: Er zijn zeker mogelijkheden om iets leuks met het genre te doen. Het probleem is dat de meeste MMO's financieel onderuit gaan binnen een jaar. De kosten zijn hoog en de risico's groot. Veel grote ontwikkelaars en uitgevers (zoals EA, Ubisoft, Activision) richten zich daarom ook al veel minder op MMO's dan 5-8 jaar geleden. Het genre is een stuk lastiger gebleken dan de hype toentertijd deed vermoeden.

Misschien dat Blizzard zich weer zal moeten laten gelden als voortstuwer van het genre, zoals ze dat bij WoW deden. Dat spel jatte inhoudelijk vooral van Everquest e.d. maar presteerde het wel om het toegankelijk te maken, de kwaliteit ver te verhogen en het grote publiek ervoor te interesseren. Misschien dat Project Titan ook weer iets leuks neerzet.
Voor het gros van de MMO spelers is WoW hun standaard geweest, puur omdat ze geen enkel andere MMO kennen of alles 'niet WoW' vinden. Geef mij maar lekker de diversiteit van MMO's die allemaal iets presteren, dan 1 grote MMO die de 'nieuwe standaard' gaat bepalen.

Alles wat ze nog hebben is hun opgebouwde playerbase waarom ze kunnen teren, wel grappig dat elke vervolg game de laatste tijd niet meer het behaalde succes heeft gehaald van zijn voorganger (SC2, D3), vraag ik me af of Titan uberhaubt nog iets gaat worden.

Ik ben juist blij dat EA/Ubi/Acti stoppen met MMO's, zulke games moet je niet bij zulke publishers neerleggen, bijna elke game die ze hebben aangeraakt ging kapot. (en een ander nam het over en maakt er wel een succes van, APB vind ik leuk voorbeeld hiervan).
Er is wel iets te zeggen voor de meer niche-MMO's die iets unieks doen, maar mij gaat het toch om de gehele ervaring. Als een MMO een tof nieuw vechtsysteem introduceert maar de missies zijn oersaai, of een enorm bevredigende manier van craften terwijl er te weinig content is (zijn maar voorbeelden), dan maakt dat een spel voor mij toch vaak niet het spelen waard. Vandaar dat ik toch zoek naar een spel die alles goed doet, de inherente problemen in het genre grotendeels omzeilt of oplost en alles echt in een nieuw jasje giet.

En ik betwijfel of zo'n game er ooit komt. Dat kan namelijk alleen met een budget van 200 miljoen+, en dat heeft zowat geen enkele uitgever / ontwikkelaar ervoor over na de financiŽle flops als SWTOR. Kleinere ontwikkelaars kunnen alsnog mooie dingen maken, en wie weet komt hieruit nog eens een pareltje voort, maar ik hou mijn adem er niet op in.

Persoonlijk ben ik er achter gekomen dat een singleplayer-ervaring dingen kan bereiken die een MMO (bijna) niet kan doen: Namelijk het epische gevoel dat de spelwereld en het verhaal echt door je eigen acties worden beÔnvloed. Een MMO voelt voor mij altijd aan als een systeem om mensen bezig te houden, terwijl een goede singleplayer-RPG aanvoelt als een verhaal dat je speelt. Na zat te zijn geworden van WoW ben ik dus eigenlijk gewoon geen MMO-gamer meer :)

[Reactie gewijzigd door geert1 op 11 maart 2013 15:49]

Maargoed, zoiets was al jaren geleden bekend: speel geen MMO om het verhaal. SWTOR dacht het wel te doen, dan krijg je dus een bij elkaar geraapt singleplayer spel met multiplayer features. Dat is zoeken naar een verhaal/quests in een FPS als CS of BF3.

Ironisch is altijd, mensen willen dialogs, cutscenes, storylines, die ze grappig genoeg na 1x spelen meteen door proberen te skippen (GW2 dungeons zijn leuk voorbeeld, maar daar kan je tenminste skippen, tegenstelling tot bepaalde WoW dungeons).

Daarbij ben ik ook niet zo blij welke kant de commerciele MMO's nu opgaan, hopelijk dat de aankomende titels dat weer iets de andere kant opsturen. Grappig bijvoorbeeld dat ik nog steeds 2 MMO's speel die in 2003 en 2004 zijn uitgekomen, puur omdat er in dat combat genre nooit iets beters is gekomen.
Je zit hier toch naast. Ultima Online had al dynamic PvE content. Ik kan me nog herinneren dat steden als Britain, Vesper, etc werden aangevallen, waarbij de hele stad echt overspoeld werd en 100den spelers aan de rand aan het vechten waren.. heel erg cool. Nu was dat niet een aparte fraction/guild iets. Maar een scripted event. Maar ik denk dat UO echt de grondlegger is geweest voor alle hedendaagse mmorpg's.. En geen enkele kan aan Ultima Online tippen. Ik heb vanmiddag nog even de nummers uit Ultima Online afgespeeld.. en kreeg er enorm nostalgisch gevoel van hehe.. Dat spel was echt fenomenaal voor die tijd en nu nog.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Apple iPhone 6 iPhone Apple iPhone 6 Plus Smartphones Laptops Microsoft Games Apple Activision Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013