Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 153, views: 70.334 •

Mike Mika heeft de rom van het oorspronkelijke Donkey Kong-spel aangepast zodat zijn dochter Pauline kan besturen, het vrouwelijke personage in de game. Zo kan zijn dochter Mario redden in plaats van andersom. Mika maakte gebruik van Tile Layer Pro om de twee te verwisselen.

Mike Mika speelde met zijn driejarige dochter regelmatig Super Mario Bros. 2. Daarin bestuurde zijn dochter het liefst Peach, het vrouwelijke personage in de game. Toen Mika vervolgens de oorspronkelijke Donkey Kong aan zijn dochter voorschotelde, was ze teleurgesteld dat ze in de platformgame uit 1981 niet het vrouwelijke personage, die toen nog als Pauline bekend stond, kon besturen.

Daarop besloot Mika om zijn dochter tegemoet te komen en te proberen de rollen van Mario, die Pauline in Donkey Kong moet redden uit de handen van de gorilla uit de titel, om te draaien. Met behulp van het programma Tile Layer Pro kon hij de twee personages omwisselen, zodat de dochter van Mika nu Pauline kan besturen en Mario uit de armen van Donkey Kong kan redden. Mika doopte de nieuwe versie Donkey Kong: Pauline Edition.

Donkey Kong: Pauline Edition

Reacties (153)

Reactiefilter:-11530124+163+23+30
Nou ja, moeilijk doen... Meer gelijkheid voor vrouwen, ook in hoe ze aan bod komen in games, is geen slecht idee als je ziet hoe ze wereldwijd (ook in Nederland) nog op allerlei vlakken achtergesteld worden! Dat gebeurt soms subtiel, maar dat is niet minder erg. Deze hack kwam in ieder geval net (niet?) op tijd voor Wereldvrouwendag op 8 maart.

In deze context is het eigenlijk wel jammer dat een man het personage speelbaar maakte! ;)

Edit: @Fluttershy: Je hebt gelijk, ik vergat even dat het om een driejarig meiske draaide. Al is ze er absoluut vroeg bij met haar feministische protest! ;) Maar wat betreft dat "vermoeiende discussie"... Er zijn maar weinig misstanden die momenteel meer mensen aangaan of die dieper geworteld zijn dan deze. Het begint bij simpele dingen als entertainment. /stapt van preekstoel

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 11 maart 2013 12:43]

Ik snap niet hoe een leuke en simpele hack van een vader voor zijn dochter kan leiden tot deze vermoeiende discussie...
Haha grappig, inderdaad heel jammer dat een man zoiets doet!

Wat is dit nou weer voor gezwets? Natuurlijk zijn man en vrouw gelijk, maar het hoofdpersonage van deze game is toevallig man. Je gaat toch ook niet klagen als het hoofdpersonage van een boek man is?

Wel een geweldig idee van deze vader om op deze manier zijn dochter blij te maken!

[Reactie gewijzigd door Revolvist op 11 maart 2013 12:35]

Ja in tombraider weg met lara. Laat de butler het maar doen!
nou nee, ben (toevallig) tombraider aan het uitspelen en ik vind het vooral leuk dat Lara er als een normale vrouw uitziet. In mn PS1 en 2 tijdperk was ze meer een pimped halfslachtig manwijf.
Laat de butler nu maar thuis.
De mijne heeft ook verlof als ik hier de rommel zie .... "mama kom eens !"
Ja in tombraider weg met lara. Laat de butler het maar doen!
"Laat de butler nu maar thuis."

Sluit hem op in de frigo :D (nostalgie!)
http://www.youtube.com/watch?v=5GQYQopp9IE
gelijk =! gelijkwaardig.
Het idee dat mannen en vrouwen gelijk zijn, is idioot. Ik kan geen kind in me buik hebben, een vrouw is kleiner en minder sterk gebouwd, (qua kracht).

Maar OMG, wat ben je dan een top vader.
"Overdag zijn we elkaars gelijken, om 's avonds van het verschil te genieten !"
Says it all, wat mij betreft. :)
Zeg ik dat vrouwen een cloon zijn van mannen? Nee... maar waar ik wel een probleem mee heb is:

"Veel vrouwen zijn wel veel gelukkiger in een vrouwnrol, dan een mannenrol."

Laten we hierover kort zijn, vrouwenrollen (wat een vreselijk woord) zijn ondergeschikte, verzorgende rollen. Er is een reden dat dit verschuift, zowel mannen als vrouwen vinden dit niet meer nodig.

Alleen al die verschuiving toont aan dat de vorige poster aan het zwetsen is, de ontwikkeling laat zien dat het anders ligt.
Mannen worden t.o.v. vrouwen ook achtergesteld. Zo hebben mannen geen zwangerschapsverlof, zijn er vaak minder plee's waar je op kan zitten (mannen/vrouwen wc's is sowieso discriminatie, zeker bij ongelijke verdeling ervan) en zo nog wel meer kleinigheidjes.
Dan eis ik bij deze dat elke film waar een vrouw de hoofdpersoon is ook een versie wordt gemaakt met een man in de hoofdrol! Discriminatie!

Dat wordt nog lachen met alle Disney prinsessenfilms.

Waarom wordt die hele feministische discussie hierbij gehaald? Als dochterlief als hoofdpersoon een alien had willen hebben was er toch ook geen discussie geweest?
Nu overdrijf je het juist. Je verwart reële dingen in het normale dagelijkse leven met fantasie en films.
"Er zijn maar weinig misstanden die momenteel meer mensen aangaan of die dieper geworteld zijn dan deze."

- Veilig voedsel en schoon drinkwater
- Overbevolking door verstedelijking
- Malaria, AIDS en andere vaak fatale ziektes

Als je je druk maakt om de positie van vrouwen, maak je dan druk om de positie van vrouwen in India, Iran en Egypte, bijvoorbeeld.
Vrouwen zijn overal ter wereld systematisch achtergesteld op mannen, dus dat het meer mensen aangaat klopt wel degelijk. Dat er daarnaast nog andere problemen zijn ontkent niemand, maar dat wil niet zeggen dat zeven miljard mensen geen twee dingen tegelijk kunnen doeen.
Je hebt gelijk, maar ik vraag mij af hoe we dat kunnen verbeteren met een discussie over hoe vrouwen "aan bod komen in games".

Klagen over Samus Aran als pinup, onrealistische wiebelende borsten in DOA en of Lara Croft nou wel of niet een sterke rol heeft in deel X; allemaal "first world problems". Maak je druk over die arme vrouw in India die verkracht is en daaraan is overleden. Daar heb je veel meer aan om de ongelijkheid tussen mensen aan te pakken.

Dat is het vermoeiende van deze discussie. Geklets over fictieve personages in de marges van de vrije markt of statistieken in een volledig vrije en open arbeidsmarkt, terwijl een paar duizend kilometer verderop een vrouw half dood geslagen wordt om wat voor debiele reden dan ook.

Prioriteiten, mensen... Prioriteiten...
We leven in de 'first world' dus natuurlijk hebben we het ook over 'first world problems'.

Moeten we stoppen met discussiëren over hoe we onze eigen samenleving, hoe marginaal misschien ook, kunnen verbeteren omdat het ergens anders slechter gaat? Waarom niet allebei doen?

De discussie over de combinatie van seksime als diepgeworteld probleem en games als invloedrijk nieuw medium is hartstikke interessant als je het mij vraagt.

Trouwens, in India spelen mensen precies dezelfde games als hier.
Drogredenering. Alsof ik alle problemen in mijn eigen directe omgeving zou moeten negeren omdat ik mijn tijd beter kan steken in het oplossen van grotere problemen elders. Sterker nog, dat zou bijna suggeren dat ik, als ik een vrouw zou zijn, moet accepteren dat ik stelselmatig achtergesteld wordt qua sociaal-economische positie, want ik zou me eerst maar eens moeten inzetten voor 'echte' problemen. Immers, 'prioriteiten, prioriteiten'. Zo houd je ze wel klein ja!

Als ik zie dat vrouwen in mijn omgeving stelselmatig stereotyp neergezet worden (bijvoorbeeld met belachelijke lichamelijke verhoudingen in games of films) en daar iets aan wil doen, dan zeg ik daarmee helemaal niet dat het wereldvoedselprobleem onbelangrijk is of dat ik goedkeur dat aan de andere kant van de wereld iemand mishandelt wordt. Dat zijn problemen van een andere orde, die een andere aanpak vereisen. Die vergelijking die je trekt raakt daarom kant noch wal.
Overbevolking door verstedelijking
Nou wordt ik echt misselijk. Komt vast door de steden ja - heeft absoluut niks te maken met het feit dat we maar onbeperkt door blijven fokken. Het feit dat niemand dat aan durft te kaarten zegt al genoeg. Om het maar niet te hebben over de genenpool vervuiling.

En gelijkheid? Welke man kan kinderen baren dan? Welke vrouw (of iel mannetje) gaat Badr Hari KO meppen? Je kan wel op rechten/plichten/maatschappelijk niveau gelijkheid wensen (vind ik ook prettig - geen behoefte om vrouwen (of wie dan ook) te onderdrukken) - gelijk zijn, zijn we verre van.
Mwoah, dat valt wel mee. Als je iedereen ter wereld een eigen plekje wilt geven in Texas, dan krijgt iedere persoon 98m2 ter beschikking.

Maar ja, omdat iedereen graag in grote steden wilt verblijven...
Nou ik zal dan even inspringen op freaky's en fluttershy's statement.

Er is inderdaad genoeg ruimte om door te blijven fokken maar niet in het economisch model waar we nu in leven. Er is namelijk genoeg productiecapaciteit om iedereen van voldoende voedsel te voorzien maar ja dat levert niks op dus dan kunnen ze beter honger lijden. Dan kunnen zogenaamde goede doelen tenminste ook nog wat verdienen. Nou ja de mensen die zo slim zijn om een betaalde baan bij een goed doel te krijgen en niet de jojo's die het als vrijwilliger doen natuurlijk.

Dus in het huidige economische klimaat zou ik ook zeggen dat de helft van de mensen maar een planeetje verder moeten gaan kijken.
Wellicht zou dochter lief nog veel plezier beleven aan "Jill of the Jungle"?

Alle gekheid op een stokje... maar ik vind het een prestatie van papa lief! Zelf zou ik niet in staat zij om dit te doen... denk ik...

Voor vrouwendag zou dit een leuk item geweest zijn, maar dan hed het inderdaad een weekje eerder naar buiten moeten komen.

Zou je bij deze vader ook verzoekjes in kunnen doen? Bij Super Mario Bros zou ik met knuffeldraak Bowser de loodgieter Mario eens een keer willen verslaan :D
Hahaha vrouwen, altijd moeilijk doen.
Volgens mij deed hier een man moeilijk (ik had gezegd: 'dan heb je pech') maar wel voor een vrouw...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 maart 2013 10:05]

Evolutie heeft nix te bepalen (toeval). We hebben een vrije keuze als mens.

Ontopic: leuke vader! Da's nog eens sociaal-maatschappelijk verantwoord hacken :)

En btw, er zijn genoeg vrouwen in games met stoere rollen, tomb raider en StarCraft om even snel 2 te noemen, al zijn ze niet geschikt voor de kleintjes ;). Anderen nog meer voorbeelden?
De hele doa series ;)
De Dead On Arrivel series? :+
Lara dient voornamelijk als eyecandy (en in de laatste is het volgens de producer de bedoeling dat spelers haar "willen beschermen"), en Kerrigan moet uiteindelijk gered worden door een man. DOA zullen we het maar helemaal niet over hebben. Niet echt geweldige rolmodellen, toch?

Ik zou hooguit female Shepard kunnen bedenken als echt rolmodel.
Croft heeft in de volledige spelserie bewezen dat ze haar mannetje kan staan. Daar moet simpelweg niet over gediscuteerd worden. Dat ze in de nieuwe game enorm kwetsbaar word opgesteld doet geen afbreuk aan de vrouw die ze op latere leeftijd zal worden.
Daar moet wel degelijk over gediscussieerd kunnen worden, wat een vreemde opmerking.
Miss Pacman.
Einde discussie
And ofcourse Kirby and Metroid Prime's Samus Aran
Kirby is mannelijk, zolang je daar bij roze blobs over kan spreken, en Samus? Vroeger misschien.
Kirby is mannelijk, zolang je daar bij roze blobs over kan spreken, en Samus? Vroeger misschien.
In de Metroid serie is Samus nog altijd vrouwelijk. Dáár gaat het over, ook bevestigd door het artikel die je aanhaalt:
Samus Aran is no longer a woman, but a sexualized woman. What was once an almost genderless character has been injected with sexuality
Concreet: er werd altijd aangenomen dat Samus vrouw is, later is dat verwezenlijkt en nog weer later, zoals het artikel het noemt, 'geïnjecteerd met seksualiteit'.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 11 maart 2013 12:45]

Ik bedoelde "En samus [een rolmodel]? Vroeger misschien." Maar, toegegeven, het lijkt nu net of ik vind dat samus geen vrouw meer is.
"Tweakers.net wil clicks en reacties generen omdat men hier ten onrechte een politieke ondertoon aan kan verbinden"

Tweakers wil dat helemaal niet. Ik vond het gewoon leuk, lief en schattig en door het technische aspect ook nog leuk voor de gemiddelde Tweaker. Meer niet.
Wat mij op mijn beurt ook ontmaskert als iemand die graag met het vingertje wijst. Mijn excuses. Maar het effect is er.

Ik hoop dat je desondanks van het Chrono Trigger filmpje hebt kunnen genieten.

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 11 maart 2013 22:39]

Het effect is er zeker, al had ik daar - misschien naïef - niet op gerekend. Het gaat om een driejarig meisje en driejarige meisjes zijn heel erg bezig met het herkennen van meisjes als meisjes en jongetjes als jongetjes. Daar is nog niet zoveel feministisch aan, volgens mij (maar ik ben geen expert).

Verder heb je gelijk, het Chrono Trigger-voorbeeld is technisch veel indrukwekkender. Maar juist doordat de hack (meer een mod) in dit geval zo super simpel was, vond ik het leuk.

Het is uiteraard geen onderwerp waar we uitputtend over willen berichten, dergelijke hacks. Daar kun je een geheel eigen website mee vullen. We pikken er af en toe wat uit, puur op basis van enthousiasme. Als er een gaatje is omdat er even geen dringend ander nieuws te tikken is, gooien we zoiets er tussendoor. Gewoon, omdat het kan :)
Het gaat in dat artikel gewoon over de in-game outfits sinds Zero Mission.
"Previously, to see Samus Aran outside of her suit was a rare sight, but now it is par for the course. She was once fleeting and mysterious, but has now emerged unabashedly into daylight."

Ze is nu meer als vrouw aanwezig juist in plaats van als geslachtsloos karakter.

Ze is geheel bedekt zonder inkijk of zelfs een lage kraag. Met losse kleding zou je niet in het pak passen. Ze is nu zichtbaarder als vrouw aanwezig. Iemand met vrouwelijke lijnen en uiterlijk in een strak pak is helemaal niet vreemd. De meeste joggsters die over straat gaan zijn meer verhullend dan het pak van Samus. Ik denk dat het pak onthullender had geweest als het om sexuele objectificering te doen geweest was. De sexualisering van Samus vind in fan-art plaats.

Ik zie het niet als oneerbaar dat ze aantrekkelijk eruitziet zonder pak. Haar fitte voorkomen past ook prima in de integratie van het spel.

Ik vind het vooral opmerkelijk dat je juist Samus als voorbeeld neemt als je objectificering van vrouwen in games wilt bespreken. Het is een heel actief en machtig personage, ook als je kan zien dat ze waarschijnlijk niet staand naar de wc zou willen.

Wat ik wel met je eens ben is dat er een aspect van het karakter verdwenen is met zichtbaar maken van de persoon in het pak. Maar dit had niet anders geweest als het een man was. Als dit jouw bezwaar is ben ik het met jou eens, maar niet met het gelinkte artikel. Dan vind ik de graphics bij deze editorial een overtuigender punt maken:
http://www.examiner.com/a...-role-model-to-sex-object

Het doet me denken een de tv-serie "Big-Guy". Een serie over een super-robot die Amerika beschermt tegen het kwaad, maar waar stiekem een piloot in zit. Dit is een streng bewaakt geheim van de staat in deze serie. Een robot-personage is erg teleurgesteld wanneer de waarheid aan het licht komt en de inhoud van het pak niet aan de verwachtingen voldoet.

Edit:
Trivia http://en.wikipedia.org/w..._the_Boy_Robot_(TV_series)

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 11 maart 2013 20:27]

Als je jouw commentaar doortrekt zou je erbij uitkomen dat het pak van Samus als een soort Boerka werkte en dat nu de mensen tieten en lekker kontje kunnen zien ze geen respect meer voor haar hebben. ik vind dat een rare gedachte.

oops. was @ Basputin.

[Reactie gewijzigd door LordofLight op 11 maart 2013 21:20]

@ ErwinPeters, ik heb je reactie met interesse gelezen, je hebt een aantal leuke punten en het klinkt alsof je er goed over na gedacht hebt. je komt ook rationeel over,

Wat me dan ook enorm verbaast is dat je"afsluit' :
wat in mijn mening alleen maar negatieve gevoelens tussen mannen en vrouwen en maatschappelijke schade tot gevolg heeft

Discussie is toch altijd goed!?
Wellicht geef je zelf hier met je schrijven wat mensen stof tof nadenken (nadenk is ook altijd goed :+ )

Vrouwelijke helden;
Volgens Activision verkopen vrouwelijke hoofrolspelers niet (nieuws uit 2010, willicht achterhaald)

In bijna alle RPG's kun je vrouwelijke als mannelijke karakters kiezen. ook WOW en LOL bijvoobeeld. (redelijk bekende spellen toch?)

@ je 3e alinea, waarom mensen tegen sterotype idolen zijn kan ik wel een aantal argumenten bedenken, om te beginnen bij 'stereo typen'

OnTopic, leuk artikel leuk nieuws coole papa!
Als dochter lief iets vraagt probeer je dat als papa toch te regelen :) en deze man heeft dat heel mooi gedaan

[Reactie gewijzigd door Nounours op 11 maart 2013 17:15]

Drakan: Order of the Flame heeft Rynn
Dit vind ik dan weer een raar plaatje. Wie gaat er nou half naakt met een zwaard staan zwaaien? Bij een wapen als dat hoort enige vorm van body-armour. Tenzij ze er aardappels mee schilt ofzo.

Strakke kleding is in dit geval niet erg toepasselijk.

Ook hier zijn de stukjes harnas niet geplaatst op logische plaatsen.
http://juegos-de-consolas...an-order-of-the-flame.jpg
Alleen het hart en de slagader bij het bovenbeen worden beschermt. Dit is slechts een stap beter dan DoA. Los van dat mensen hier een politieke mening over zeggen te hebben, is mijn bezwaar dat het gewoon niet overtuigend is om half naakt aan een gevecht deel te nemen. Soms kan je gewoon niet zien of iemand een soldaat, avonturier of een prostituee is. Gewoon ergens een zwaard op een half naakte character plakken en roepen "dat kan je toch zien" voldoet niet aan enige standaard van visuele communicatie.

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 11 maart 2013 21:57]

Evolutie heeft net bepaald dat dit niet meer van deze tijd is. De middeleeuwen liggen al een tijdje achter ons.
Het lollige is eigenlijk dat als de man een complete rewrite had gemaakt van het spel voor de PC, dat het dan helemaal niet nieuwswaardig was geweest. Nu heeft hij eigenlijk alleen maar wat sprites verwisseld.
Ik vind dit echt gewoon grappig. Ben een tijd geleden op Kotaku al eens een artikel tegengekomen waar een vader in 'The Legend of Zelda - The Wind Waker' Link in een meisje 'veranderde'. Linkie

Ik ben stiekem eigenlijk benieuwd of Nintendo ooit een Zelda spel gaat maken waar je daadwerkelijk Zelda zelf speelt .... en nee, dat gedrocht op de CD-I telt niet :p
Gelukkig is dat gedrocht op CD-I ook niet gemaakt door Nintendo, dus je statement klopt nog steeds :+

Vwb artikel vind ik het een mooie aktie van die vader om voor zijn dochtertje haar favoriete karakter beschikbaar te maken. Zal wel enig werk gekost hebben om naast het omwisselen van de karakters ook de animaties te maken voor Pauline.
Ik dacht aan precies hetzelfde spel :P. Die hadden ze mij ook in de woestijn mogen begraven!

(nee, niet vanwege de hoofdpersoon)
Ik ben een groot voorstander van Link als vrouw:
http://www.youtube.com/watch?v=dXmMQJMFL_I
Wellicht dat je het beter snapt als het op een wat andere manier wordt uitgelegd.

http://whatever.scalzi.co...ficulty-setting-there-is/
Dit is een leuke manier van hacken.
Hij doet er niemand kwaad mee, integendeel hij doet zijn dochter er veel plezier mee.

[Reactie gewijzigd door audiomuts op 11 maart 2013 09:54]

Hacken is nooit iets kwaad.. jij hebt cracken voor.

Ontopic:
Wel leuk :-) is nog eens gedaan bij zelda dacht ik dat Link opeens een rok had ;)
Hacken is nooit iets kwaad.. jij hebt cracken voor.
Jawel, hacken is wel kwaad. Gestructureerd programmeren is wat iedereen zou moeten doen :)
Jawel, hacken is wel kwaad. Gestructureerd programmeren is wat iedereen zou moeten doen :)
Bekijk de definities in het woordenboek even. De media heeft het kwaad gemaakt.
Een omschrijving van hacken en cracken.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 11 maart 2013 12:48]

Kijk anders eens even wat verder dan je woordenboekdefinities, dit was gewoon een grap van twop.
Leuk voor zijn dochter, maar de nieuwswaarde?
Omdat Het Kan. Daar zijn we immers Tweakers voor.
Omdat het kan, ja. Maar dan nog is de nieuwswaarde beperkt. Het gaat hier niet om een hack waar enorm veel vrije tijd is ingekropen. Het is gewoon het juiste tooltje downloaden, de rom aanpassen en je bent er eigenlijk al.
niet zo klagen over nieuwswaarde, dit is toch leuk om eens te lezen. Niet elk nieuwsbericht moet over bedrijf X klaagt bedrijf Y aan vanwege patent Z. Wat is er mis met leuke verhalen om eens te lezen.

grappige hack of kun je dit niet beter een mod noemen.
Dan zouden ze wel een entertainment sectie kunnen opzetten net als in de krant, zodat er morgen staat:

'Beruchte vaderhacker slaat opnieuw toe: Donkey Kong - Mario edition'

Moest dit een artikel zijn geweest over de tile replacer zou het wel nog tof zijn, maar het gebruik van een tool lijkt me op zich niet zo speciaal.
Ik moest ervan glimlachen... Dat is meer dan ik kan zeggen van veel nieuwsartikelen.
90 % van wat als nieuws gebracht wordt heeft m.i. geen nieuwswaarde... Geheel subjectief iets dus.
Hack-a-day nieuwswaarde idd. Het is geloof ik ook niet eens een aangepaste cartridge, maar op de Wii virtual console.
Er zijn genoeg mensen die games modden. En dan niet simpel wat tiles, maar 3D modellen.
Het is inderdaad de "Original edition" op de Wii Virtual Console, je kan dat zien aan de jaartallen van de copyrights in het begin van het filmpje (1983-2010)
Impossibru zat ik in de eerste instantie te denken. :)
best knap om een oude rom aan te passen
Goedemorgen ;) je weet dat op t.net ook een gaming onderdeel zit? Dit is een puur leuke nieuwsitem wat imo ook wel mag.
Nooit van termen als gamification of serious gaming gehoord, neem ik aan? Wellicht niet van toepassing op dit artikel maar het geeft wel een aardig idee hoe nutteloos je generaliserende post is.
kinderspeelgoed. Daarom dat er games met een M, AO of 18+ rating bestaan zeker...
Impossibru zat ik in de eerste instantie te denken. :)
best knap om een oude rom aan te passen
Enige moeilijk is het kunnen lezen en herschrijven van de ROM (Read-Only Memory buiten de console om. Met name het herschrijven lijkt me de uitdaging. Over beveiliging hoef je er niet over in te zitten; dat was er toen totaal (nog) niet.
omdat het niet makkelijk is om een spel uit 1981 te hacken.
dus ze wouden hier aandacht aan besteden :)
Waarom is een spel uit 1981 "hacken" niet zo makkelijk dan? Is gewoon een kwestie van rom downloaden, openen in Tile Layer Pro, de sprites zoeken, en vervolgens die veranderen. Waarschijnlijk ook nog het palet aanpassen, maar daar zullen ook wel tools voor zijn.
Rom hacking, voornamelijk sprite switching, werd juist bij die oude spelletjes volop gedaan omdat het nog relatief simpel was. In het zipje van de rom download zaten al 23 aangepaste versies van het spel, waardoor ik moest zoeken naar het origineel...
Dit soort roms hacken is juist heel eenvoudig. Dus ja eerlijk gezegd vind ik de nieuwswaarde hiervan ook niet echt hoog. Ik dacht eerder dat hij de besturing ervan had aangepast omdat zijn dochter een beperking had want zo komt de titel namelijk over.

Dit is gewoon simpel werken heeft meer te maken met wil je er uberhaupt tijd insteken.
tegenwoordig vind ik dat "hacken" sowiesow niet zo interesant.
zelfs een kind van 10 kan het nog voormekaar krijgen een programma te "HACKEN"
met behulp van een freeware programma die hij gedownload heeft... lekker boeiend ;p
Klopt inderdaad. Mijn zoontje van 12 heeft zelf windows 8 op zijn pc gezet, deze dual-boot gemaakt met Ubuntu en onder Windows heeft hij nu een minecraft-server gedownload, geïnstalleerd en deze deelt hij nu via Hamachi met zijn vriendjes. Heb me met dit alles nadrukkelijk NIET mee bemoeid, om te kijken hoe ver hij zou komen. Het lukte hem! _/-\o_ Inmiddels heeft hij ruim 50 mods in Minecraft geïnstalleerd en vindt hij het nogal traag worden.. duh.. |:(
Maar wel leuk om te zien hoe handig kinderen al kunnen zijn op die leeftijd! :D
De nieuwswaarde is dan ook niet in eerste instantie het feit dat hij sprites heeft verwisseld, maar het feit dat hij de rollen letterlijk heeft omgedraaid.

Houdt rekening met de tijd waarin het spel is uitgegeven: begin 1980. In die tijd zaten er al weinig kinderen achter een spelconsole, laat staan meisjes. De markt was dan ook specifieker gericht op jongens/mannen dan meisjes.

We gaan echter met de tijd mee en hebben nu dan ook talloze games met vrouwen/meisjes in de hoofdrol zoals één van mijn favorieten destijds: Oni.
Valt toch nog wel tegen hoor. Hier een youtube-video van een vrouw die een analyse doet van hoe vrouwen worden neergezet in videogames. Het gaat ook wel over oude spelletjes maar zeker niet zo oud als 1980, daarnaast komen ook nieuwe games aan bod.

https://www.youtube.com/watch?v=X6p5AZp7r_Q

Overigens vind ik het persoonlijk niet zo'n drama, maarja dat komt misschien omdat ik een man ben :)
Hoe kan het dat er van Pauline klim-, spring-, naarbovenkijk- etc, animaties in de ROM zitten? Bijzonder als dat er allemaal al in zat? Omruilen van de karakters is dan wel een stuk eenvoudiger.
Zou het kunnen zijn dat het een simpele sprite is die hij heeft toegevoegd? Als je toch al aan het Rom hacken bent is dat niet heel erg veel werk meer haha :P
Nou denk ik haast dat het gewoon simpelweg zelfgemaakt is. Een beetje 'pixelen' kan bijna iedereen wel :)
Om maar even een link van een onderstaande poster te lenen:
If I was going to replace the sprites, I needed to go all in. I needed to reduce Pauline’s height – she is three tiles tall to Mario’s two, a throwback to when Donkey Kong was going to be a Popeye game. I managed to reduce her height by taking some liberty with her design. I kept the head and hair pretty much intact. But, without any sort of onion-skin animation tools, I was animating blind with only the Mario sprites as reference.

It was 12 a.m. when I started, and I was so in the zone that I had replaced most of the game’s sprites by morning. When I woke up, I finished off the sprites, then swapped the palettes. Only when I played the game, the colors of other objects were all messed up. It appeared that the colors used by Mario were shared with ladders and the pop-up scores. So I found every instance of those sprites and replaced them with the Pauline “white” color.
De animaties zaten dus niet in de ROM, die heeft de maker van de hack zelf moeten tekenen. Ik kan me voorstellen dat dat nog best een aardige klus is geweest.

[Reactie gewijzigd door evEndzhar op 11 maart 2013 14:06]

Of gewoon een tweak:
A slight adjustment or modification.
Doet me erg denken aan dat filmpje over games recentelijk, damsels in distress.
Heb ook beetje het vermoeden (mede door alle aandacht) dat dit of niet zelf bedacht is, of in overleg dit verhaal naar buiten word gebracht om reacties te pollen.

Dit filmpje -> http://youtu.be/xpBUt7jlKl4

(Ik ben het trouwens op zekere hoogte eens met de stelling, maar ze doet ook wel erg zielig, en in alle eerlijkheid als ze echt 'hart' had voor dit doel had ze geen 250,000 hoeven opstrijken via kickstarter voor een beetje een paar filmpjes maken)
Ze vroeg om iets van $16,000, maar kreeg vele malen dat bedrag binnen. Hoezo is dat "zielig doen"?
Omdat ze met dat geld over anderen blijft klagen in plaats van dat ze zelf een game gefinancierd die bij haar beeld van een eerlijke rolverdeling past. ze vroeg om 6.000 wat redelijk is, en kreeg 200.000. Ze ging ook eerst nog even rondreizen (ter promotie zei ze) waardoor ze haar deadlines miste met enkele maanden.

Ze klaagt liever dan dat ze actie onderneemt, terwijl ze wel die mogelijkheid heeft. Zielig doen vind ik ook niet accuraat, maar dat ze over damsels in distress praat is enigszins ironisch.

Overigens iheb ik een probleem met de andere verschijnsels die zij als issues ziet en haar manier van aanpakken van deze problemen, die zij schijnbaar aanstootgevend vind. Die maken het voor mij moeilijk om haar serieus te nemen in de rol van activist voor gelijke rechten, wat feminisme pretendeert te zijn:

http://www.youtube.com/wa...7Fm7vjQ1d-cDA&index=8

of dit hypocriete verhaal waarin iets gelijk op gaat maar slechts naar de mannen gekeken word wanneer dit als probleem word opgevat:

http://www.youtube.com/wa...Fm7vjQ1d-cDA&index=26

Of deze waarin ze geen probleem heeft met het omschrijven van mannen in games als "dicks" en ook niets meer dat. Om me even tot haar niveau te verlagen, alleen tegen sexisme wanneer dit over vrouwen gaat dus:

http://www.youtube.com/wa...Fm7vjQ1d-cDA&index=28

en hier hoef ik niet eens uitleg te geven hoop ik. dat is gewoon ver gezocht:

http://www.youtube.com/wa...=UU7Edgk9RxP7Fm7vjQ1d-cDA

Ik vind het jammer dat haar kanaal zo veel aandacht krijgt en dit soort lichtgeraakte en respectloze onzin word verspreidt en ook nog eens gefinancierd.

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 11 maart 2013 18:12]

Offtopic:
Gezeik over nieuwswaardig, ik vind het zelf een leuk bericht (lekker afwisselend!). Ik wist niet dat ROMS veel worden ge-edit, dus voor een leek als ik is dit leuk!

Ontopic:
Wel erg leuk dat papa dit voor zijn dochtertje fixed! Ook awesome dat hij zijn dochter old school games voor schotelt :P

[Reactie gewijzigd door JerX op 11 maart 2013 10:31]

ROM-edits zijn gewoon leuk om soms even onder de aandacht te brengen. Niet super nieuwswaardig maar wel leuk om over te lezen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.