Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 134, views: 31.545 •

Onderzoekers van het Wellesley College en de Carnegie Mellon University hebben onderzocht wat de invloed van de sluiting van Megaupload was op de verdiensten aan digitaal verhuurde en verkochte films. Ze concluderen dat de inkomsten met 6 tot 10 procent stegen.

De onderzoekers bekeken het effect van het sluiten van zo'n grote site op de digitale verkopen en onlineverhuur van films, zei assistant professor of Economics, Brett Danaher tegen Torrentfreak. Ze hebben in een onderzoeksdocument met de titel 'Gone in 60 Seconds: The Impact of the Megaupload Shutdown on Movie Sales' de resultaten vastgelegd van hun onderzoek, dat een periode besloeg van de sluiting, in januari 2012, tot 18 weken erna.

MegaUploadHet onderzoek werd gehouden in 12 landen, waar het aantal gebruikers van Megaupload sterk uiteenliep. Zo kregen de onderzoekers naar eigen zeggen een representatief beeld van het gebruik van de website. In Spanje en Frankrijk was dat het hoogst, met respectievelijk 17 en 11 procent van de internetters. In Amerika was de site het minst populair, minder dan 2 procent van de internetgebruikers maakte daar gebruik van de website. In België was de site ook redelijk populair: 9,6 procent van de internetters gebruikte Megaupload.

Het sluiten van Megaupload leidde volgens het onderzoek tot een toename van 7 tot 10 procent van digitale verkopen en een toename van 4 tot 7 procent van de verhuur van digitale films. Deze resultaten zijn gebaseerd op verkoopcijfers van twee grote filmstudio's uit Hollywood. Volgens de studio's hield Megaupload mensen weg bij het legaal aanschaffen van films. De onderzoekers suggereren dat de stijging van aankopen ook bij andere filmmaatschappijen het geval is, maar nader onderzoek moet hierover uitsluitsel geven.

Volgens onderzoeker Michael Smith, professor of information technology and marketing, is de boost van de digitale aankopen verrassend. Er zijn immers nog honderden sites die dezelfde content aanbieden zegt hij. Hij denkt echter dat voor sommige mensen 'legaal' toch de makkelijkste optie is.

De onderzoekers tekenen in hun conclusie aan dat de sluiting van Megaupload veel commotie opleverde en dat ook andere cyberlockerdiensten daarop hebben besloten de handdoek in de ring te gooien of de regels aan te scherpen. Dit kan ook een gunstig effect op de verkoop en verhuur hebben gehad. Daarnaast wijzen ze erop dat het effect op dvd-verkoop of het bioscoopbezoek niet is gemeten en dat ook de kosten die gepaard gingen met het sluiten van Megaupload niet zijn meegenomen. Bovendien is de periode van 18 weken na de sluiting beperkt en is niet duidelijk of het effect blijvend is. Of Megaupload schuldig wordt bevonden aan onder andere witwaspraktijken en auteursrechtinbreuk, waarvoor het is aangeklaagd, moet nog blijken, de rechtszaak loopt nog.

Reacties (134)

Reactiefilter:-11340134+199+28+31
1 2 3 ... 6
"dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door Warner Bros" ?
Nouja volgens het artikel de 2grootste in Hollywood. Ik ga er dus vanuit dat het onderzoek niet rust op feiten maar leugens om met megaupload af te rekenen.
Dus wanneer onderzoekers van een universiteit aan je deur kloppen met de vraag om informatie ga jij zowiezo weten waarvoor de informatie moet gaan dienen en ga jij die cijfers vervalsen? Wat denk je dat de impact daarvan zal zijn op het moment dat zoiets uitkomt? Zij hebben er echt geen baat bij om deze cijfers te vervalsen aangezien ze er veel mee kunnen verliezen.

Nu is er eens een onafhankelijk onderzoek dat een verband aantoont en weer is het niet goed. Enkel als de cijfers anders uitdraaien zou jij het onderzoek geloven.
Nu is er eens een onafhankelijk onderzoek dat een verband aantoont en weer is het niet goed.
Het ding is dat het onderzoek niet perse een causaal verband aantoont.

Statistiek is niet perse een exacte wetenschap. Het rekenen met gegevens an sich wel, maar andere zaken zoals het uitgangspunt van het onderzoek, de probleemstelling, de selectie van gegevens, de steekproef, en vooral de conslusie die je aan het onderzoek wilt verbinden zijn dat meestal niet. Wat dat betreft is statistiek bewust en/of onbewust manipuleerbaar.

Het sluiten van Megaupload zal ongetwijfeld een effect hebben gehad. Er was namelijk tijdelijk een aanzienlijke dip in het mondiale internetverkeer. Anderzijds kan ik er niet echt in komen dat een aanzienlijk deel van de mensen die daar hun media vandaan haalden, mensen die niet van zins waren voor hun content te betalen, daardoor opeens wel bereid waren te gaan betalen voor die media.

De in dit onderzoek aangehaalde stijging van digitale aankopen kan net zo goed te wijten zijn aan het toch al stijgende aandeel van digitale aankopen ten opzichte van fysieke aankopen. En juist het verband tussen digitale aankopen en fysieke aankopen is in dit onderzoek niet meegenomen.. Zo ook of er op het moment van de steekproef toevallig populaire releases zijn geweest, of er aanbiedingen zijn geweest in digitale media, etc.
Als een onderzoek als dit wl ontegenzeggelijk wil aantonen dat een sluiting meer dan een druppel op een gloeiende plaat is, en/of dat er een causaal verband bestaat, dan zullen dit soort factoren juist wel meegenomen moeten worden.

Ik zou graag een onderzoek zien dat ontegenzeggelijk een causaal verband aantoont. Maar dit onderzoek faalt wat dat betreft imho behoorlijk.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 8 maart 2013 18:00]

De cijfers zouden best wel kunnen kloppen, maarrrrrr... dat er meer digitaal verkoop en verhuur is ontstaan kan uiteraard nog aan een aantal factoren meer liggen dan alleen megaupload offline halen.
Ik kan er nog wel een aantal verzinnen zo. Bijvoorbeeld:

1. Populairiteit van digitaal(online) verhuur en verkoop groeide zowiezo al voordat megaupload offline ging.
2. Misschien de gemeten periode slechter weer gehad dan de periode ervoor waardoor mensen meer binnen bleven en dus digitaal hun media aanschafte.
3. Mensen zijn minder om de crediet crisis gaan geven en meer geld gaan uitgeven door bijvoorbeeld positieve nieuwsberichten over de economy in de gemeten periode
4. is er misschien meer digitaal aanbod ontstaan zodat mensen uberhaupt meer digitaal hebben kunnen kopen?
5. Hebben de digitaal verhuur en verkoop bedrijven meer reclame gemaakt waardoor het groeide.

Deze factoren of andere vergelijkbare factoren zie ik nergens iets van terug in het artikel. Ze wijten het gewoon helemaal aan megaupload ongeacht of iets anders de groei van digitaal verkoop/verhuur misschien heeft veroorzaakt.

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 8 maart 2013 18:13]

indeed bekend spreekwoord is dan ook wel:

"You have lies, you have big lies and then you have statistics........."
Plus een flinke dosis marketing in de vorm van "wij van WC Eend".

Erg spijtig dit soort trends, maar goed.
Lies, damned lies, and statistics ;) maar ik denk eerder "inference does not prove causation"
Een ander feit is dat naast Megaupload veel meer sites aangeklaagd zijn, die zijn echter 'vrijwillig' gestopt met het aanbod van illegale content. Dus het is een grote hoeveelheid sites waar je niets meer van kon downloaden.
er is een zekere reden om dit ook te vermoeden, zie de duidelijke zin in de abstracte samenvatting van de uitkomst van dat onderzoek:
Controlling for country-specific trends and the Christmas holiday, we find no statistical relationship between Megaupload penetration and changes in digital sales prior to the shutdown
Kort gezegd, in een landenvergelijk ontdekten de onderzoekers geen verschil in verkoopsaantallen tussen landen waar veel ilegale distributie via megaupload en waar die veel lager was.
oftewel, er lijkt geen statistisch bewijs te zijn dat Piraterij digitale verkopen minder maakt, eerder doet het vermoeden dat piraterij een grotere doelgroep creert, dankzij een 'gratis' en vaak zeer toegankelijk aanbod..

hooguit, wat ze mogelijk wel aantonen is dat het aanpakken van een erg grote illegale site in eerste instantie leidt tot een overstap van die illegale gebruikers naar legale distributie.

dat aantal gebruikers is dan echter een 'extra' groep die 'geschapen' is dankzij piraterij... in die zin is piratrerij een soort van 'reclame' voor legale distributie, vergelijkbaar met bekende reclamevormen die veel legale sites ook graag aanbieden van 'een paar films gratis en daarna hopen dat de mensen overstappen op een betaald aanbod'...

Dat alles mits de legale distributie ook mee kan concurreren in gebruiksvriendelijkheid, dus een goed en snel vindbaar aanbod en niet het lastigvallen van gebruikers met eindeloos lange ´voorfilms' en aanbiedingen, voordat ze een flim kunnen genieten.

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 9 maart 2013 11:08]

Je ziet dat op het moment de 'Smart TV's' sterk in opkomst zijn, daar zitten accounts aan vast van bijvoorbeeld Samsung, met hun eigen app marktplaats. Daar zou zo maar een 'eerste jaar halve prijs' abonnement voor netflix oid bij kunnen zitten.

Je ziet dat ook voor tablets en smartphones, misschien kan je een account voor thuis, je tablet en je smartphone combineren en is dat opeens wel de moeite waard.

Heb je eenmaal zo'n abonnement, dan val je direct in hun 'het heeft effect'-straatje, maar dat zegt niet dat je dan ook stopt met downloaden, of dat je dat abonnement niet toch na n of twee jaar alsnog weer stopzet.

Dit zijn echt de ontwikkelingen van de laatste 2 jaren.

Het wegvallen destijds van Suprnova of het 'bijzonder accurate' rapport van BREIN over het internetverkeer na het blokkeren van TPB was ook een dip van een paar weken voordat mensen nieuwe ingangen hadden gevonden.

Zoals houseparty al schreef zijn er nog een veelvoud aan niet meegewogen factoren te verzinnen.
Een feit is dat sinds de download snelheden zijn verhoogd de videotheken steeds minder klanten kregen! Ik vind dit een zeer slechte zaak,had liever gezien dat er een download verbod was gekomen!
Dit onderzoek had inderdaad een stuk beter gekunt.
Maar wat is het nut om de verkoop cijfers te vervalsen,deze worden op een later tijdstip toch bekend gemaakt!
En wat mij is op gevallen dat met de verhogingen van de download snelheden de stabiliteit van het net er niet beter op geworden,ervaar nu meer lag dan voor de verhogingen!
Een feit is dat sinds de download snelheden zijn verhoogd de videotheken steeds minder klanten kregen!
De verkoop van choomdioxide cassettebandjes is ook helemaal ingestort. Wat ik maar zeggen wil, de terugloop van videotheken kan ook hele andere oorzaken hebben. Zoals bijvoorbeeld veel meer zenders dan de 3 netten in de hoogtij dagen; komst van video on demand, zakken van prijzen van DVD's om maar een paar te noemen.

Wat je eigenlijk zou moeten doen is Megaupload weer net zo in de markt terugzetten en dan meten of het aantal weer met hetzelfde percentage terugloopt. Als het dan nog steeds oploopt dan weet je dat de groei aan iets anders te weiten is. Maar ja, voor zo'n experiment krijg je de handen niet op elkaar bij de entertainment industrie.

Kortom, het is een gevalletje statistiek uitleggen in je eigen voordeel.

Wist je dat het eten van brood aanzet tot inbreken? Het blijkt namelijk dat inbrekers bijna zonder uitzondering nog geen 24 uur voor hun inbraak brood hebben gegeten.
De videotheken kregen minder klanten omdat de consument een altenatief kreeg voor de beschadigde banden en schijfjes die ze leenden bij de videotheek. Heel wat ergenissen werden daarmee aan de kant geruimd. Daarnaast zullen de ultra hoge boetes bij een dagje te laat inleveren ook meegespeeld hebben.

Nee, met videotheken heb ik geen medelijden. Typisch gevalletje van "wie niet luistert zal het voelen"
Uit eerste hand kan ik je vertellen dat ook de resultaten van onderzoek bij TNO naar de opdrachtgever toe gewerkt worden.
Een 'verkeerde' uitkomst heeft namelijk gevolgen voor een volgende opdracht.
Wie betaald, die bepaald..

Overigens had dit onderzoek een heel andere conclusie:
'Megaupload Shutdown Hurt Box Office Revenues'
https://torrentfreak.com/...x-office-revenues-121124/

[Reactie gewijzigd door lexited op 8 maart 2013 18:53]

Uit eigen ervaring weet ik dat doen mijn p2p website afgeloten werd ik sindsdien veel minder naar de bios ben geweest. Niet op een punt te maken maar simpelweg omdat ik niet meer dagelijks informatie over films lees. Ik heb op dit moment ook geen flauw benul wat er in de bioscoop draait.

ps. Laatst mijn eerste DVD gekocht...is de DVD-lezer in mijn Mac kaput. Zucht...ik heb het geprobeerd.
Zoals te lezen in het artikel (EDIT: ik bedoelde het artikel dat Lexited postte) gaat het daar om relatief onbekende films. Blockbusters die op meer dan 500 schermen getoond werden gingen er op vooruit na de sluiting van Megaupload (in lijn met dit nieuwe onderzoek dus).
Dat is natuurlijk logisch, want die 'kleine' films hebben een gigantisch voordeel van de extra mond-tot-mondreclame. De grote titels hebben zelf al een flinke promotiecampagne, dus er wordt vaak maar weinig extra hype gecreerd door de downloaders.

Niemand hier lijkt de conclusie ook maar een kans te geven. Wat als het nou waar is? Misschien vindt een deel van de downloaders het de moeite helemaal niet waard om een nieuwe bron te zoeken en komt dan uit bij een legaal platform.

[Reactie gewijzigd door lennartje op 9 maart 2013 16:46]

"Zoals te lezen in het artikel gaat het daar om relatief onbekende films. "

Nou, zoals ik dat onderzoek lees hebben ze zich alleen op 1 blockbuster gericht en daar al hun conclusies uit getrokken.
Verder vermijden ze andere economische factoren als de pest.
Zo wordt er bijvoorbeeld geen vergelijking gemaakt met dezelfde periode in andere jaren en wordt er in brokken van weken of maanden gewerkt terwijl sales van week tot week behoorlijk kunnen schommelen.
Is er mischien een giga-reclamecampagne geweest die de sales extra heeft aangezwengelt? Weten we niet, want is niet in het onderzoek opgenomen.
En zo hangt dat hele onderzoek aan elkaar met zelfgekozen feiten.
Tsja, alleen heb je het dan niet meer over 'onderzoek', daar bij TNO. Dan is het gewoon schrijverij op aanvraag, en fouter dan het zwichten van Stapel.
Ik geloof absoluut in de objectiviteit van de onderzoekers, maar niet van de studio's.
Zijn de gegevens die zij aanleverden wel juist?

Ik kan makkelijk zeggen dat bij het nulpunt van de meting er x verkopen waren, maar dat het werkelijk aantal hoger blijkt te liggen

Dan krijg je dus ook een sterke discrepantie in de waarden

//edit typo//

[Reactie gewijzigd door metalmania_666 op 9 maart 2013 02:47]

Geloven is hier nietszeggend.
Je zou het onderzoek moeten lezen en op basis daarvan kijken of het objectief is.
En ik vond dat het voor een deel erg selectief de zaak behandelt.
Zo heb ik sterk de indruk dat uitschieters in de cijfers een te grote rol toebedeeld krijgen in de correcties. Ook zie ik dat correlaties in meetpunten weggewuifd worden.
En dan op basis van de 4 landen die enorm uitschieten een conclusie trekken over de wereldeconomie.
Dat onderzoek is dus echt te treurig, zeker gezien het onderzoekscentrum financieel wordt gesteund door de entertainmentindustrie.
@blokker, Digitale films is een groeiende markt, het feit dat toevallig megaupload is gesloten betekent niet meteen dat er een verband is. Daarnaast zijn er nog altijd grote torrentsites waar je net zo gemakkelijk films etc. kan downloaden. Triest dat mensen nog steeds dit soort 'onderzoeken' geloven. Zoals hieronder al beschreven dit is een 'wij van WC eend' onderzoek.

Conflict of interest is strong with this one.
Er staat helemaal nergens dat de twee grootste in Hollywood het onderzoek hebben gesteund, er staat alleen dat de stijging van verkoop gebaseerd is op verkoopcijfers van de twee grootste. Dat is iets totaal anders.
Oftewel weer propaganda praat uit de USA.
waar staat dat exact, je kan natuurlijk niet weten hoe de verkopen van een product veranderen zonder hulp van de leverancier. verder vind ik 6-10% niet heel veel als ik eerlijk ben, niet gezien de hoeveelheid heisa, en andere services die de handoek in de ring gooiden.

als piraterij via dit soort sites 25% is, en dit dat bijna helemaal platlegde 6-10% stijging oplevert dan is dat niet veel, de vraag is natuurlijk zijn mensen gaan uitwijken naar bijv torrents? of zijn mensen gestopt illegaal te kijken... (door niet te kopen of dat legaal te doen)

verder, is dit natuurlijke stijging door inburgering van bijv netflix, (we zien neit de normale verhuur cijfers over langere tijd) is de film beschikbaar gemaakt op andere/nieuwe download platformen in deze tijd? was het een aangeraden film op een van deze services etc etc.

kortom nog veel variablen waar weinig over te zeggen valt.
maar wel goed dat er pogingen worden ondernomen dit soort dingen te onderzoeken.
waar staat dat exact, je kan natuurlijk niet weten hoe de verkopen van een product veranderen zonder hulp van de leverancier. verder vind ik 6-10% niet heel veel als ik eerlijk ben, niet gezien de hoeveelheid heisa, en andere services die de handoek in de ring gooiden.
Lees het artikel nog eens, 6%-10% is juist wel veel voor 1 site. Zijn nog tig andere site's die niet offline zijn gehaald. Dat maar 1 site sluiten en media aandacht voor 6-10% meer verkoop zorgt dan is dat juist heel veel.

Word namelijk altijd beweerd door illegale downloaders dat het geen effect heeft om sites te sluiten en dat er tien voor terugkomen. Dit onderzoek toont dus aan dat het wel invloed heeft, als 1 site al zoveel invloed heeft. Helemaal verbieden en alles sluiten zal dus gigantisch effect hebben op de massa. Zal altijd groep zijn die zich er niks van aantrekt en wegen toch wel weet te vinden, net als vroeger toen het nog voor select groepje voorbehouden was en geen bedreiging vormde voor de markt.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 8 maart 2013 17:53]

er waren tig sites die spontaan de handoek in de ring gooiden, dus werd in 1x practisch de hele groep sites waarnder rapidshare etc ook aangepakt werden.

en voor een hele groep 6-10% stijging is weer niet extreem veel te noemen naar mijn mening, het gaat wel om veel geld, maar procentueel gezien is het niet extreem veel.
De o zo zielige Media-industrie? En hun geheel doorgeslagen managament-systeem van wettelijk ingevoerde (afgehamerde) rechten. En ze moeten zoveel moeite doen om dat geforceerde onnatuurlijks te blijven handhaven! En maar klagen, en maar blijven wijsmaken! Het eindigt waarschijnlijk als echte mensen hierover eens gaan nadenken. Net als op het strand, neem een handvol zand, en hoe harder je knijpt, hoe minder je over houdt!

Waar komen de gegevens vandaan die gebruikt zijn in : Rob Reid: The $8 billion iPod

The numbers behind the Copyright Math
http://blog.ted.com/2012/...ehind-the-copyright-math/
'wij van wc eend..'

ik vind dit soort berichten tenen krommend slecht, elke week staan er wel een paar onderzoeken bij tweakers die de uitkomst door de sponser op worden gedwongen (athans conclusies die de sponser graag zien). Helaas lees ik dan niet een sceptische kant tekening vanaf tweakers zeide...

(van uitgaande dat de eerste reactie gelijk heeft, ik heb helaas wel het vraagteken over het hoofd gezien).

[Reactie gewijzigd door Luukje01 op 8 maart 2013 17:31]

Uit het artikel: "The authors thank two anonymous major motion picture studios for individually providing data to support this research. These studios, however, exercised no editorial control or oversight of the research findings. The findings in the research are entirely our own."

Op zich is er overigens ook geen probleem als het gefinancierd wordt door de muziekindustrie, zolang je je financiers maar niet de mogelijkheid geeft het artikel niet uit te brengen/veranderen als het hun niet zint.

Verder nog wel een belangrijk discussiepunt van uit het onderzoek: "Because we only observe 18 weeks following the shutdown, we also do not know whether the sales increase will persist or if these consumers will eventually find their way back to alternative piracy channels."

[Reactie gewijzigd door Pikoe op 8 maart 2013 17:46]

En jij denkt letterlijk dat grote filmstudios onderzoeken gaan financieren waaruit kan blijken dat het sluiten van Megaupload helemaal niet leidde tot stijgende verkopen?

Het lijkt me dat wanneer dit soort partijen onderzoek financieren, zij er weldegelijk belang bij hebben dat het onderzoek hun gewenste antwoord oplevert. We praten hier wel over de filmindustrie die haaks staat op de visie die oprichters van sites als Megaupload hebben.

Als de onderzoekers zichzelf als onafhankelijk en betrouwbaar willen laten bestempelen, weigeren ze de financiering van dit onderzoek wegens mogelijk conflicterende belangen.
Het is helemaal niet gefinancierd door die studios, die studios hebben enkel data aangeleverd.
Kijk eens aan, waarom geloof ik dit weer wel GRATIS RECLAME!
[PDF]
Piracy and Movie Revenues: Evidence from Megaupload A Tale of ...
https://editorialexpress...../download.cgi?db...Delen
Bestandsformaat: PDF/Adobe Acrobat - HTML-versie
25 jan. 2013 – Piracy and Movie Revenues: Evidence from Megaupload. A Tale of the Long Tail ? Christian Peukert. LMU Munich*. Jrg Claussen. CBS† ...

IIOC2013-145.pdf
Mijn vader is wetenschapper (medisch gebied) en heeft vaak te maken gehad met onderzoeken die door grote bedrijven zoals Glaxo betaald werden. De uitkomst stond eigenlijk al vast, al werd dat niet hardop gezegd.
Tegen het zere been van hem, dat is het laatste wat hij wil, dus met keiharde echte cijfers komen. Vervolgens gaat de klant met statistieken aan de slag, laat wat ogenschijnlijk onbeduidende regels in het verslag veranderen, en Hey Presto! Gelukkige klant, ongelukkige vader.

Persoonlijk ben ik bij beste weten nog nooit op Mega(upload) geweest. Ook mijn vriendenkring had/heeft het er nooit over. Zelf heb ik altijd TPB of KAT gebruikt.
Zo'n impact, over zo'n korte tijd gemeten riekt naar spelen met cijfers. Hier zeiden de providers ook dat in die tijdspanne er eigenlijk geen verschil was in torrentverkeer na de blokkade van TPB.
Stuurpan
vrijdag 8 maart 2013 17:00
"dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door Warner Bros" ?

beetje het "wij van wc eend adviseren wc eend" verhaal.
Mmm, beetje jammer. Dit is voer voor de organisaties die achter dit soort websites aan zitten :( En ook genoeg voer voor de politiek om het dan maar te ondersteunen :(
Onderzoek my ass (mogelijk)

Ik heb het niet helemaal gevolgd. Maar staan er ook andere redenen.

Vragen waar ik met dit stukje op tweakers mee blijf zitten

Hoe zit het met release data van grote films op blue ray/dvd

Wie heeft dit onderzoek gedaan en in opdracht van wie?

Wat was het weer in dit tijd (immers kan slecht weer mogelijk een rol spelen bij de verkoop van dergelijke media)

Hoe lang is de verkoop op zo'n niveau gebleven? Of zijn we weer terug bij af. Wat zou betekenen dat het tijdelijk is en daardoor mogelijk gewoon toeval/andere redenen voor zijn.
Wie heeft dit onderzoek gedaan
Onderzoekers van het Wellesley College en de Carnegie Mellon University
en in opdracht van wie
This research was conducted as part of Carnegie Mellon University’s Initiative for Digital Entertainment Analytics (IDEA).

[Reactie gewijzigd door hAl op 8 maart 2013 17:18]

[...]

Onderzoekers van het Wellesley College en de Carnegie Mellon University
Wil je dan ook even zo vriendelijk zijn om de tweede helft van de vraag te beantwoorden?

Geeft misschien wat meer inzicht in de gekleurdheid van het onderzoek....
The creation of IDEA was made possible through an unrestricted gift from the Motion Picture Association of America.
Bron: http://www.cmu.edu/news/s...digitalentertainment.html

Blijft wat mij betreft een dubieus onderzoek, en niet alleen vanwege ontbrekende mogelijkheden waardoor de verkoop kan zijn gestimuleerd (zoals houseparty al zei) en of dit niet toevallig al een trend was.
"The authors thank two anonymous major motion picture studios

Zie geen enkele reden waarom dit niet geopenbaard zou kunnen worden. Normaal doen onderzoekers dit namelijk zoveel mogelijk zodat hun onderzoek herhaalbaar is. Maakt de boel direct onbetrouwbaar mijns inziens.
Dus jij vind het niet erg dat andere geld verdienen over jou rug!
Deze resultaten zijn gebaseerd op verkoopcijfers van twee grote filmstudio's uit Hollywood.
Er mag eens flink getwijfeld worden aan de betrouwbaarheid van dit soort cijfers. Hollywood heeft al de gewoonte om redelijk creatief te boekhouden, dus verkoopcijfers zou ik in dat geval met een korrel zout nemen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hollywood_accounting

Vooral omdat het Hollywood was die uiteindelijk de sluiting van Megaupload veroorzaakte. De confirmation bias ligt in dat geval wel redelijk dichtbij.

Ik ben eens benieuwd hoe die cijfers zullen liggen als er een onafhankelijk onderzoek wordt gedaan wat door andere wetenschappers kan worden geverifieerd. Dat zou betekenen dat er mensen eerlijk moeten zijn over hun download- en koopgedrag, maar zou een veel beter inzicht geven in de relatie tussen media downloaden en kopen.

Nu durft er bijna niemand openlijk toe te geven dat ze downloaden (en al helemaal niet aan Hollywood), omdat ze, vooral in de VS, bang zijn voor consequenties.
Er staat in het verslag dat de maatschappijen niet hebben zitten mee-editen, maar dat laat inderdaad nog de mogelijkheid voor knoeien met de cijfers voordat het overhandigt werd open.
Er staat in het verslag dat de maatschappijen niet hebben zitten mee-editen, maar dat laat inderdaad nog de mogelijkheid voor knoeien met de cijfers voordat het overhandigt werd open.
Dit dus.

Als je bekijkt dat de grote filmstudio's blijkbaar jaar in, jaar uit, "geen winst maken", dan vraag je je af hoe de filmindustrie nog bestaansrecht heeft. Want elk ander bedrijf dat jaren achter elkaar zonder winst draait zou allang failliet zijn en met zijn werkzaamheden zijn gestopt.
Diverse film studio's maken nog wel winst maar aanzienlijk minder dan bijvoorbeeld ICT bedrijven als Apple, Microsoft en Google.

De bioscoop doet het nog wel goed maar de verkoop en verhuur van video's hebben natuurlijk enorm te lijden onder illegale downloads.
Films die dus geen lang bisocoopleven hebben lijden al snel verlies.
En de ruimte in bioscopen is maar beperkt zodat kleinere film initiatieven het heel moeilijk hebben.

[Reactie gewijzigd door hAl op 8 maart 2013 17:26]

Wat een up/downloader zegt is anders ook niet altijd te vertrouwen. Die spreken ook in hun eigen voordeel over de extra muziek en films die ze kopen door het illegaal downloaden.

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
En dat is allemaal te relateren aan megaupload? Niet aan het feit dat thepiratebay ook achter hun broek aangezeten wordt?
Of aan het feit dat er in die periode meer content was waar mensen voor wilden betalen?

Ik twijfel bij dit soort onderzoeken altijd een beetje aan de verbanden die gelegd worden omdat er gewoon tal van factoren zijn die er invloed op kunnen hebben, en onbekend is welke invloed deze erop hebben.
Megaupload was gigantisch. Na het sluiten van Megaupload was er behoorlijke dip in de globale internet traffic te zien.
Wauw. Ik wil dat onderzoek dan wel even nalezen.. het lijkt me sterk om daar een verband tussen te zien aangezien naar mijn idee torrents/nieuwsgroepen veel populairder zijn dan websites zoals MegaUpload. De enige plaats waar ik massaal geuploadde films tegen kom zijn van die half onbekende fora en bijna elke film is wel via een torrent in redelijke tot hd kwaliteit verkrijgbaar.

Ik denk dus dat er meer speelt dan MegaUpload die verdwenen is..
Zoals ook in de tekst staat is dit de site ervoor en is dit de deeplink ernaar

Daarnaast denk ik ook dat er meer aan de hand is. Er is A ) met de cijfers geknoeid voor de onderzoekers er mee aan de slag gingen, of B ) er was in die periode een nieuwe film/serie op DVD/Blu-ray/online waardoor de verkopen omhoog gingen, ongeacht het resultaat van het neerhalen van Megaupload.

[Reactie gewijzigd door Gropah op 8 maart 2013 17:18]

Megaupload werd niet zoveel gebruikt voor films omdat je er maar bestanden van enkele honderden MB's op kwijt kon voor normale accounts. Voor films werden en worden meestal torrents gebruikt. Voor episodes van tv series en anime was megaupload wel handig, want daar ging het om kleinere bestanden. Bedenk ook dat mensen een DVD of BR kopen omdat ze een behoorlijke beeldkwaliteit willen zien op een tv scherm, voor hen is het downloaden van gecomprimeerde bestanden die je op een pc bekijkt geen logisch alternatief.

Ik vind het dan ook niet geloofwaardig om een verandering in filmaankopen te koppelen aan het verdwijnen van Megaupload.
Megaupload werd niet zoveel gebruikt voor films omdat je er maar bestanden van enkele honderden MB's op kwijt kon voor normale accounts.
Ik weet niet hoor maar op mijn ATV met XBMC erop kon ik vrijwel iedere denkbare film bekijken via Megaupload. Hele oude films, nieuwe films. Alles... Tot op heden geen vergelijkbaar goed alternatief gevonden met zelfde hoeveelheid aan films en snelheid van streams als bij Megaupload (ik had betaalde account). Dus ik ben weer terug gegaan naar nieuwgroepen (via Sickbeard, Couchpotato, FTDWorld e.d) wat op zich ook prima werkt. Moet je alleen van te voren downloaden wat je later wil bekijken.

Megaupload spoorde op een gegeven moment toch ook mensen aan om zoveel mogelijk films te uploaden?
Persoonlijk snap ik dit niet. Ik heb nooit dit soort sites gebruikt voor het downloaden van mijn content en ik zou het ook niet willen. Je moet betalen of je doet erg lang over het downloaden. Er zijn zoveel andere, betere alternatieven.

Daarnaast denk ik dat dit percentage nogal hoog ligt en wat mij nog meer opvalt is dat er wordt genoemd dat:
Volgens onderzoeker Michael Smith, professor of information technology and marketing, is de boost van de digitale aankopen verrassend. Er zijn immers nog honderden sites die dezelfde content aanbieden zegt hij. Hij denkt echter dat voor sommige mensen 'legaal' toch de makkelijkste optie is.
Hier ben ik het dus gewoon niet mee eens. Als ik online een film wil huren dan zit ik of A) heel lang te bufferen om het met een beetje kwaliteit te bekijken of B) tegen een gare UI aan te werken die nauwelijks werkt in Linux. Daarnaast is er ook niet zoiets als netflix of hulu in nederland actief en met de hoeveelheid films en series die ik kijk kan het echt niet uit om het dus maar allemaal los te doen via de vele duizenden kleine (en grotere) diensten die er zijn.
Hou er wel rekening mee dat het publiek dat deze films download streamt het niet zo nauw neemt met de kwaliteit aka torrent publiek, icemovies plugin voor XBMC gebruikte ook een lange tijd deze mirror voor videos, op een media speler.

Volgens mij ook een lange tijd downloads voor serries en ios apps.
Hoewel ik zulke onderzoeken altijd erg lastig op waarheid te schatten vind, geloof ik wel dat de verkoop van (digitale) films steeg. Megaupload was gigantisch.
Iets met confounding en het feit dat je nog op 1000 andere plaatsen films kunt downloaden maken voor mij dit onderzoek nogal onbelangrijk.

En gaat digitale verkoop en rental niet sowieso al gestaag omhoog? Puur omdat het meer/makkelijker wordt aangeboden?
Meer cijfers en grafieken graag. 10% stijging door de sluiting van uploadsites. ...
Hoe was die trend net voor de sluiting en zette de trend zich niet gewoon door?

Mijn gevoel zegt; dat klopt niet. mensen die nu niet betalen gaan dat dan ook niet ineens doen. Zeker niet als er zo ontzettend veel 'gratis'-alternatieven zijn.


Daarnaast zitten digitale verkopen extra sowieso in de lift (ten koste van de aantallen van Illegaal downloaden en traditionele DVD-verkopen.)

Maarja - hoe objectief ben je als je betaald wordt door de content-industrie.

[Reactie gewijzigd door Stranger__NL op 8 maart 2013 17:08]

Ok.. dus studio's (die een belang hebben bij een bepaalde uitkomst) hebben cijfers aangeleverd die mede de basis vormen voor de conclusie van het onderzoek.

Daarmee lijkt een twijfel aan de betrouwbaarheid van die conclusie per definitie gerechtvaardigd.
1 2 3 ... 6