Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 20, views: 8.202 •

Uitgever Nordic Games brengt in het voorjaar nieuwe versies van Painkiller: Hell & Damnation op de markt. De pc-shooter verschijnt niet alleen voor de Xbox 360 en de PlayStation 3, maar ook voor OS X en Linux. Daarnaast wordt binnenkort een mod-kit vrijgegeven, die gebaseerd is op UnrealEd.

Uitgever Nordic Games maakte in januari al bekend dat Painkiller: Hell & Damnation in april verschijnt voor de Xbox 360 en PlayStation 3. De Zweedse uitgever wil echter meer, en is van plan om in april of mei ook een versie voor OS X en Linux op de markt te brengen. Wat de OS X- en Linux-versies van de game gaan kosten en waar ze te krijgen zullen zijn, maakt de uitgever niet bekend.

Nordic games maakt ook bekend dat binnenkort de mod-kit voor de game wordt vrijgegeven. Het zijn de tools die ontikkelaar The Farm 51 gebruikt heeft om de game mee te maken. Het gaat daarbij om een aangepaste versie van UnrealEd, aangezien The Fam 51 gebruikmaakte van Unreal Engine 3 om de game mee te maken. Een bètaversie van de sdk moet begin april beschikbaar zijn en wie geïnteresseerd is, kan zich nu al opgegeven voor deelname aan de test.

Painkiller Hell & Damnation is een remake van de originele Painkiller, een pc-shooter uit 2004, gemaakt door het Poolse People Can Fly. Hell & Damnation wordt echter gemaakt door het eveneens Poolse The Farm 51, dat de hele game nagemaakt heeft met behulp van Unreal Engine 3. Naast de levels uit de originele game heeft The Farm 51 ook uitbreiding Battle Out of Hell toegevoegd, die ook in 2004 op de markt kwam. De pc-versie van Hell & Damnation verscheen al in oktober 2012.

Painkiller Hell & Damnation

Reacties (20)

vond het een matige game
De co-op doet me eigenlijk een beetje denken aan Serious Sam
In hoeverre verliest Windows inmiddels aandeel in de consumentenmarkt aan Linux? Ik houd Linux al jaren in de gaten, in de verwachting dat het ooit wat wordt, maar ik heb de indruk dat het nog steeds een beetje onderaan kabbelt. Heeft iemand betrouwbare cijfers over de afgelopen 2 jaar?
k houd Linux al jaren in de gaten, in de verwachting dat het ooit wat wordt,
Als iedereen zo denkt, dan wordt het natuurlijk nooit wat.. ;)

Ik heb geen betrouwbare cijfers, maar met nieuws dat Valve nu op Linux uitkomt, Bitwig (alternatief voor het populaire studioprogramma Ableton) naar Linux komt, Dell laptops maakt met Ubuntu, en er in China zelfs winkels komen met grote Ubuntu panels, dan heb ik inderdaad het idee dat het de goede kant op gaat.

Ikzelf draai in ieder geval al jaren Ubuntu en ben er dik tevreden over. Het is eventjes wennen, maar daarna wil je niet anders meer.
Windows verliest marktaandeel; gebaseerd op statistieken van deze week. Niet dat het benoemswaardig is; 2% , maar dat aandeel was 0% 3maanden terug.

Hoe je het ook ziet, linux gaming kan alleen maar groeien! Valve, EA, Blizzard, maken of werken reeds aan games voor linux. Ontwikkelaar Epic heeft ook aangegeven linux beter te zullen gaan ondersteunen.

Met de komst van de steam-box (waarvan ik verwacht dat het een uniform hardware systeem wordt die door ontwikkelaars/uitgevers ge-rebrand worden. En voorzien van eigen logo/uitvoering.) Zullen dan ook meerdere uitvoeringen van komen.
We’re also working to port good old Daniel Garner to Linux and Mac this April/May.
Let wel; de mod-tools waar over gesproken wordt kun je niet gebruiken onder mac/linux!!

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 8 maart 2013 11:03]

Kleine correctie:

iD en ook Epic hebben al jaren native ports voor hun (FPS-) games op linux (zowel voor de client als de server). Alleen de laatste van Epic met de Unreal3-engine: UT3 is nooit geport, ondanks dat ze het wel hadden aangekondigd in het begin.

Daar was helemaal geen Steam of WINE voor nodig. Die ports werden voor o.a. Epic gemaakt door Ryan C. Gordon. zie ook: http://icculus.org/lgfaq/ . iD ontwikkelden de games zelfs op linux, voordat ze ze op Windows uitbrachten.
UE3 is wel geport, dat is door iccurus gebeurd, hij heeft daar echter geen toestemming van epic voor gekregen, onlangs dat ze dat eerder hadden toegezegd. 2 maanden geleden is de eerste UE3 op linux uitgebracht; dungeon defender

Binaries zweven nog her en der (loki installers) maar worden niet meer geupdate!

De ued/mod-tools gaan niet werken onder linux. via wine wel, maar dat is totaal niet werkbaar. rebuilden vna map duurt 3x zo lang onder linux. En onder windows duurt dat al snel ruim een uur of 2.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 8 maart 2013 15:41]

Het lastige is dat het nooit goed meetbaar is. Ik heb de afgelopen jaren bij aanschaf van laptops zowel zakelijk als persoonlijk nooit de keuze gehad er een met Linux aan te schaffen. Er zijn in het verleden een paar modellen geweest maar dan voldeed de hardware of de prijs gewoon niet. Maar het eerste wat ik deed was Linux installeren. Mijn Windows aankoop wordt dan vrolijk meegeteld in statistieken terwijl ik die in de praktijk niet meer gebruik. Op mijn werklaptop staat Windows niet eens meer geinstalleerd. Mijn linuxinstallaties tellen niet mee omdat die nergens geregistreerd worden.

Ik weet ook geen manier hoe het beter kan met de stats, maar het zou maar zo kunnen dat het aandeel Linux al veel hoger is. Dat verklaart op zich ook de snelle stijging van het gebruik van Steam op Linux.
Als je websites bezoekt wordt het operating systeem wel meegestuurd, op die manier valt er vrij nauwkeurig iets over het marktaandeel te vertellen.
Steam doet 1x een polling op jouw account, afhankelijk van welk os je het meeste gespeeld hebt; odner dat OS wordt aan jou toegekend. Wanneer dat gebeurd is mij niet geheel duidelijk. maar dat is door Valve toegelicht in post op reddit.

Ik koop zo goed als alleen games die onder linux draaien, echter heb ook veel CS:GO gespeeld(windows). Volgens Steam ben ik een windows gebruiker. Terwijl mijn collectie voor 98% uit linux games bestaat. Dit omdat ik CS:GO in begin veel onder windows heb gespeeld.
Lastig te zeggen. Vooral omdat de desktop pc steeds minder centraal lijkt te staan en gespecialiseerde linux apperaatjes zoals telefoons ed functies overnemen. Minder windows desktops? Neu niet echt denk ik. Meer linux gebruik? Ja, heel veel.
Gaat goed met linux gaming, hoe meer hoe beter, en hopelijk gaan anderen nu ook overwegen om linux versies uit te brengen.
'warning this is a skill based old skool fps' .

I like :-)
ik dacht ff alles van painkiller te kopen via steam, was het maar de korte versie of zo. Ik miste echt heel veel levels. Blijft leuk om te spelen maar voor die prijs voelde ik me echt genaaid!
Ik heb dit spel nog niet zolang geleden gekocht op Steam, zou ik dan de linux versie via Steam (voor linux) kunnen spelen zonder een extra versie te kopen ?
als je de game via steam kan kopen op windows neem ik aan dat je dezelfde credentials kan gebruiken op steam voor linux.

ik weet dat de indy bundles gewoon 1 key hebben die volgens mij op beide versies werken.

btw,
waarschijnlijk draait deze game ook wel met wine/playonlinux.

de enige games die lastig zijn aan de gang te krijgen onder linux met wine zijn die verdomde games die eisen dat je eerst .net installeert...

heb afgelopen tijd red alert 3 zitten spelen en die draait out of the box als een zonnetje met wine.
Bij Steam is dit in de regel overdraagbaar. Dat hebben ze erg goed voor elkaar daar.
Ha, goed om te zien. Wat je nu ziet is dat bijvoorbeeld voor ATI de proprietaire drivers een stuk sneller zijn dan de open-source drivers, maar deze laatste werken weer een stuk beter voor multi-monitor. Wellicht dat er met meer games op Linux een stroomversnelling komt in de ontwikkeling van drivers waardoor, bij voorkeur de open-source, drivers beide dingen goed gaat doen.
Ik denk dat ATI/AMD zeker nu nog een afwachtende houding aanneemt aangezien Ubuntu op Mir overgaat en de overige distributies op Wayland, of op Xorg blijven. Drie drivers bouwen voor een dergelijk marktaandeel zullen ze niet snel doen (doen ze nu al niet best voor 1 display server).

Ik ben blij dat er nu eindelijk felle discussies gevoerd worden over Xorg, maar de situatie nu is alleen maar nadelig denk ik.
Altijd mooi om te zien dat Linux meer en meer serieus begint te worden genomen. Als je kijkt naar de cijfers van Valve is het een klein maar zeker significant OS is. 2 procent van de installaties is op Linux, het is niet veel, maar 2 procent van een goede verkoop is wel een klap geld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013