Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 13, views: 10.200 •

Fotodiox heeft een lensadapter voor middenformaatlenzen uitgebracht waarmee met behulp van een NEX-camera foto's met een uitzonderlijk hoge resolutie te maken zijn. Hiervoor is de RhinoCam-adapter voorzien van een schuifmechanisme voor de camera.

Fabrikant Fotodiox heeft de RhinoCam-lensadapter, onderdeel van zijn Vizelex-lijn, modulair opgebouwd. De adapter bestaat uit twee in elkaar schuivende metalen platen, een frame met een Sony E-mount, waarop een NEX-camera bevestigd kan worden, en een zoeker voor de beeldcompositie. Aan de andere kant kunnen via losse adapterringen middenformaatlenzen voor onder meer de Pentax 645-, Mamiya 645- en Hasselblad V-camerasystemen bevestigd worden.

Normaal gesproken zijn deze mf-lenzen ontworpen om een sensoroppervlak van 62,4 bij 46,8mm te beschijnen, in het geval van het 645-formaat. De aps-c-sensor van een NEX-camera is echter slechts 22,2 bij 14,8mm groot. Dankzij de vaste posities van het schuifmechanisme van de adapter kunnen de afzonderlijk te nemen foto's via een programma als Photoshop nauwkeurig aan elkaar worden 'geplakt'.

De RhinoCam heeft een stand om panoramafoto's te maken, waarbij de NEX-camera alleen horizontaal verschoven wordt, en een 645-stand voor het maken van foto's met een maximale resolutie van 140 megapixel bij gebruik van een NEX-7, die daarvoor verticaal gedraaid is. Voor deze laatste stand worden acht afzonderlijke adapterposities gebruikt, waarbij de camera zowel horizontaal als verticaal verschoven wordt.

Het voordeel van de RhinoCam-oplossing voor het maken van panoramafoto's in vergelijking met bijvoorbeeld het Gigapan-panoramastatiefhoofd is dat camera en lens bij die laatste roteren, terwijl bij de Rhinocam alleen het sensoroppervlak verschuift. Hierdoor hoeft de software minder te corrigeren. Een nadeel is echter dat panoramafoto's een beduidend kleiner blikveld kunnen bestrijken.

Op de Fotodiox-website, die op het moment van schrijven overbelast is, is de RhinoCam-adapter te koop voor 499 dollar. Tweedehands zijn genoemde middenformaatlenzen vanaf ongeveer 500 euro te koop.

Fotodiox Rhinocam lensadapter

Reacties (13)

Redelijk interessant voor landschap- of architectuurfotografie. Maar ik stel mij zo voor dat als er ķets in de achtergrond beweegt, dit er nogal vreemd uit gaat zien tussen de verschillende belichtingen. Wel een super gaaf concept om het oude glas van zolder te halen, natuurlijk!
Ontopic:
Wat ik me afvraag, zo bijzonder is dit niet toch? Je kan bijvoorbeeld ook zelf 8 foto's maken (net als bij dit systeem) zonder dure 'adapter' en andere lens, dan kom je op 8x16MP=128MP of op 8x24MP=192MP (nex7) uit. Hell what, of je maakt 16-32 foto's voor nog meer megapixels :Y)

Ok, het is wel iets meer stitsch-werk...

Ietwat offtopic:
Leuk, ik las het al op SonyAlphaRumours. De NEX wordt voor veel andere zaken toegepast, ook telescoop zooi en veel alternatieve (oude) lenzen door tal van adapters. De 16MP NEX'jes hebben trouwens een 23.4 x 15.6 mm Exmor APS HD CMOS Sensor, dus wat groter dan in het bericht staat vermeld.

[Reactie gewijzigd door ToFast op 7 maart 2013 16:29]

Het grote verschil is natuurlijk dat je hier een mechanisch hulpmiddel hebt waardoor alles toch iets nauwkeuriger en voorspelbaarder is dan "los uit het handje".

Ook heb je geen enkel probleem qua vertekening of perspectief omdat de sensor beweegt en de lens blijft zitten.

Wel fijn voor mensen die met veel middenformaat materiaal zitten natuurlijk. Is toch net iets anders dan een aps-c kitlensje...

Maar het grote nadeel blijft inderdaad het tijdsverschil tussen de verschillende opnames van relatief bewegende onderwerpen.
Het is niet alleen meer stitschwerk, je gaat ook veel meer vertekening hebben en voor een architectuurfotograaf is dat net zo belangrijk, dat je geen vertekening hebt. Hiermee benader je ook gewoon de beeldopbouw van een middenformaatcamera veel beter dan als je in photoshop gewoon een beetje gaat stitchen.

Handig als relatief goedkope tilt-shift lens :)
Er zijn zeer goede automatische stitchprogramma's die Photoshop doen lijken op de spreekwoordelijke loopfiets. Doorgaans met automatische lenscorrecties, verwijderen van vignetting, belichtingscorrecties, etc.
Goed voorbeeld is Gigapano Pro. Werkt als een tierelier en nog veel goedkoper en flexibeler dan deze oplossing.
Uit de hand werkt een dergelijke techniek ook erg goed. Zoek maar eens op 'ryan brenizer method' of kijk op ons eigen GoT topic: Het Bokeh Panorama topic

Hier een voorbeeld van 70 foto's uit de hand genomen, hier leidt het tot een extreem kleine scherptediepte:
http://gathering.tweakers...message/38947271#38947271

[Reactie gewijzigd door vandermark op 7 maart 2013 16:35]

Ik zie weinig extreem, behalve dan het potentieel aantal megapixels. De scherptediepte is nominaal niet extreem klein - in dit geval enkele meters.

En het "effect" is ook niet bijzonder. Met een beetje lichtsterke telelens op maximaal diafragma krijg je min of meer hetzelfde effect. Weliswaar van een stuk verder genomen.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 8 maart 2013 08:22]

6x4,5 is niet 62,4 x 46,8mm maar 56 x 41,5mm. Dat is nog uit het analoge tijdperk, voor digitale MF is het in de praktijk zelfs wat kleiner. De nieuwste PhaseOne 80MP bv. meet 53.7 mm x 40.4 mm en dat wordt keihard genoemd als full frame met een cropfactor van 1,0.
Je kan ook gewoon een rail op je,statief zetten, zoals,ze,die,voor Video veel gebruiken. Heb je zelfde effect en gebruik je,altijd,het scherpste deel (midden) van je lens. Dus snap de meerwaarde niet echt naast "omdat het kan".

wel gaaf trouwens dat het kan
Je kan ook gewoon een rail op je,statief zetten, zoals,ze,die,voor Video veel gebruiken. Heb je zelfde effect en gebruik je,altijd,het scherpste deel (midden) van je lens. Dus snap de meerwaarde niet echt naast "omdat het kan".
De meerwaarde is dat je compleet parallaxvrije stitches krijgt zonder speciale panorama-hulpstukken. Deze adapter is minder flexibel dan een panoramakop, maar wel een stuk simpeler te gebruiken (niet nodig om het parallaxvrije punt te vinden voor elke lens, je hoeft alleen de camera te verschuiven en af te drukken).
Leuk initiatief. Denk echter wel dat de oude middenformaat lenzen lang niet goed genoeg zijn voor de sensor van de NEX als je die op deze manier gebruikt.
Volgens mij maak je een denkfout. Een panoramastitch van 140+ megapixels ga je waarschijnlijk toch een flink stuk verkleinen. Op 100% vergroting zal de scherpte er inderdaad minder goed uitzien als een lens die voor APS-C sensorformaat (NEX) gemaakt is, maar dat hangt sterk af van gebruikte lens.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 8 maart 2013 13:54]

Tweedehands zijn genoemde middenformaatlenzen vanaf ongeveer 500 euro te koop.
Aldus het artikel. Wie heeft die wijsheid uit zijn duim gezogen? Ik heb een Mamiya 645 200mm f/2.8 APO voor iets meer dan 200 euro gekocht en dat is waarschijnlijk de scherpste lens die ik heb, zelfs vergeleken met mijn kleinbeeldlenzen van Carl Zeiss. Er zijn zat goede middenformaatlenzen te koop voor onder de 500 euro.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013