Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 52, views: 14.154 •

AOC heeft op de Cebit in Hannover een monitor met een beeldverhouding van 21:9 en een diagonaal van 29" uitgebracht. De q2963Pm gaat 499 euro kosten. AOC komt in april met een scherm voor gamers, dat een verversingssnelheid van 120Hz en responstijd van 1ms heeft.

Aan het rijtje fabrikanten die een monitor met de Cinemascope-verhouding van 21:9 op de markt hebben, is AOC toegevoegd. Op de Cebit toonde het bedrijf zijn 29"-monitor met deze verhouding. Het ips-scherm met type-aanduiding q2963Pm heeft een resolutie van 2560x1080 beeldpunten en de helderheid bedraagt 250 nits. De monitor beschikt over hdmi, vga, dvi-d en twee displayports, die in de steun verwerkt zijn. Wie het scherm aan de muur wil hangen, kan dat doen, want het apparaat is compatibel met 100mm-steunen van de vesa-standaard. De q2963Pm komt op de markt voor 499 euro en dat is dezelfde prijs als Philips voor de consumentenversie van zijn 21:9-monitor vraagt.

AOC q2963Pm Cebit 2013 AOC q2963Pm Cebit 2013 AOC q2963Pm Cebit 2013

AOC toonde ook zijn g2460Pqu. Dit is een op gamers gericht scherm, dat in april moet verschijnen voor een prijs van 349 euro. Het scherm moet het van een hoge refreshrate en responstijd hebben en het gaat dan ook om een model met tn-paneel. De verversingssnelheid bedraagt 120Hz en er is ondersteuning voor 3d-weergave. De resolutie is 1920x1080 pixels, de contrastratio 1000:1 en de helderheid 250 nits. De responstijd is met 1 milliseconde zeer laag.

Op het gebied van aansluitmogelijkheden zijn vga, dvi, hdmi en displayport aanwezig, maar ook heeft AOC een usb-hub met vier poorten ingebouwd. Verder heeft de monitor geïntegreerde speakers en een koptelefoonuitgang. De monitor is 13cm in hoogte verstelbaar en kan 90 graden gedraaid worden.

AOC g2460Pqu Cebit 2013

Reacties (52)

En wat is de diameter van de "AOC toonde ook zijn g2460Pqu. Dit is een op gamers gericht scherm" ???
ah 24-inch !!!

bron:
http://nl.hardware.info/n...0pqu-120hz-gaming-monitor

#mieren....# aan
Afwisselend wordt het woord "monitor" en "scherm" gebruikt, ik zou zeggen je hebt een monitor met een bepaald type scherm/paneel.
#mieren....# uit

[Reactie gewijzigd door BUR op 7 maart 2013 12:59]

En wat is de diameter van de "g2460Pqu. Dit is een op gamers gericht scherm" ???
http://www.google.nl/url?...amp;bvm=bv.43287494,d.ZWU

24" dus volgens de specs van AOC.
Ben wel benieuwd hoe die 1920 bij 1080 resolutie er op zo'n uitgerekt scherm uit ziet.
Als je alleen de titel al goed leest, lees je dat AOC met twee monitoren komt. Het 21:9 model heeft geen 1920 x 1080 resolutie maar een resolutie van 2560 x 1080. Gewoon 1:1 pixels dus.
Kan een willekeurige videokaart dat genereren?
Ben wel benieuwd hoe die 1920 bij 1080 resolutie er op zo'n uitgerekt scherm uit ziet.
Dat wordt raar uitgerekt. Hetzelfde als dat je een 4:3 resolutie op een 16:9 of 16:10 scherm gaat draaien.
Maar goed, dan kun je gewoon instellen op je videokaart of monitor dat je de aspectratio wilt behouden, dan heb je alleen wat zwarte balken.
Die resolutie is helemaal niet mogelijk voor een cinemascherm (zou er afschuwelijk uitzien) en er staat 2560 bij 1080.
Gezien de type aanduiding zou ik zeggen 24". Ik vind het alleen zo jammer om te zien dat ze allebei maar 1080 pixels in de hoogte hebben.
Het ips-scherm met type-aanduiding q2963Pm heeft een resolutie van 2560x1080 beeldpunten
1 scherm heeft dus een hogere resolutie
24".

Al is het wel zo dat je, vanwege de afwijkende resolute, minder beeldoppervlak krijgt dan bij 'reguliere' 24" schermen. Waarbij een 1:1 het meeste beeldoppervlak geeft, en hoe verder de verhouding uit elkaar gehaald wordt, des te minder beeldoppervlak je overhoud.
Hoezo krijg je minder oppervlak dan bij reguliere 24" schermen? Het aangekondigde 24" scherm is gewoon 16:9 zoals het gros van de 24" schermen die er te krijgen zijn?.
24" 16:10 schermen zijn tegenwoordig eerder de uitzondering dan de regel.


En tja, 120Hz is leuk en aardig, maar ik hoef echt geen TN beeldscherm. Tot er fatsoenlijke 120Hz schermen uitkomen (lees: x-IPS of xVA), hou ik het wel bij m'n 60Hz scherm.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 7 maart 2013 13:35]

TN is (net als IPS) voor gamers interessanter dan xVA vanwege de potentieel lagere lag. IPS is duurder dan TN. Conclusie: TN heeft bestaansrecht.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 7 maart 2013 14:34]

IPS heeft een te lage reactiesnelheid voor echt goed gamen hoor, TN is echt het beste als je gaat gamen.
Veel TN heeft anders weer flinke input-lag omdat er vaak van 8bit kleuren/kanaal een 6-bit PWM/raster beeld moet worden berekend.
Het woord scherm zou ik hoe dan ook vermijden, omdat het in het spraakgebruik zowel voor het de monitor als het paneel kan staan. Daar is al genoeg verwarring over geweest, en als ik een cent had voor elke frontpage-reactie waarin het verschil tussen apparaat en paneel voor verwarring zorgt, kon ik reeds met pensioen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 7 maart 2013 14:29]

Overigens is voor een desktop helderheid niet echt relevant, sterker nog voor mij is het zelfs zo dat een van mij schermen met led backlight nog te hoog staat op minimum helderheid dus die nits kunnen me gestolen worden. Ik neem aan dat dit gewoon weer een tn paneel is maar goed met 120hz is niet veel anders te verwachten.
100-120 nits is inderdaad veel beter voor je ogen. Het is na een calibratie even wennen maar je hebt die extra helderheid echt niet nodig in een normaal verlichte kamer!
Eerder gericht op filmkijkers lijkt me. Ziet er breed uit :P, geen zwartbalken meer onder films.
Het zijn 2 modellen. De 21:9 is voor gamers/videobewerkers/filmkijkers etc.
Het 120Hz model is niet 21:9. Deze is op gamers gericht.

[Reactie gewijzigd door Hierkomik op 7 maart 2013 12:58]

Inderdaad als hun marketingafdeling ook nog benadrukt dat deze monitoren geschikt zijn voor filmliefhebbers dan bereiken ze een grotere doelgroep. Dat is de rede die vele fabrikanten opgaven om van een 16:10 schermverhouding naar 16:9 te gaan.

Ontopic:

Voor veel games is het waarschijnlijk beter omdat het meer overeenkomt met je gezichtsveld. Voor ander computergebruik lijkt het me daarentegen niet handig.
De echte reden is natuurlijk dat 16:9 panelen veel goedkoper zijn omdat ze massaal in televisies toegepast worden. Leuke bijkomstigheid is de hoge helderheid, dat staat ook leuk in de marketing maar is vooral bij televisies nuttig.
250 is niks. Ik heb een Eizo SX2431 die haalt 450, en mijn Acer 2723 zelfs 500cd/m2. Sinds er LED backlights zijn is het maar slappe hap met de helderheid en het gamut. CCFL is daar nog steeds heer en meester.
Eerder gericht op filmkijkers lijkt me. Ziet er breed uit :P, geen zwartbalken meer onder films.
Ware het niet dat de meeste anamorphic films 2.39:1 zijn, ofwel 21.51:9, en je dus alsnog balken onder/boven krijgt danwel oprekken/croppen moet. Met 16:9, 1.85:1 films krijg je juist weer balken links en rechts.
Als het gericht is op filmliefhebbers mag het wel een 24p ondersteunend scherm zijn, anders heb je last van telecinejudder (3:2 pulldown).
Het meest niet-vertelde spec van alle monitoren en TV's. 48p kan ook nog, ik heb een monitor die goed in 48hz draait (47.952Hz), dan zie je alle beelden 2x. Op 24p blijft ie namelijk zwart.
AOC is dat een beetje een betrouwbaar merk? Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit iets van gezien of over gehoord.
Ik had een keer een AOC scherm, ze zijn goed in kwaliteit en bouwkwaliteit. De garantie is echt super chill. Ze komen hem gewoon omruilen aan huis. De koerier neemt een nieuwe mee en zelfs met dode pixels deden ze nooit moeilijk. Normaal bij een asus of samsung halen ze hem eerst op en controleren ze eerst het scherm maar bij AOC nam de koerier gelijk een nieuwe mee. En ze hadden toen 3 jaar garantie (weet niet hoe dat nu zit...)
Inderdaad, niet echt een bekend merk, het komt oorspronkelijk uit de VS. Volgens hun website http://www.aocdisplay.com/ leveren ze standaard 3 jaar garantie in Europa, dus dat zit wel goed.
Als je AOC Amerikaans noemt is JVC ook een Amerikaans merk, immers zijn ze opgericht op Amerikaans initiatief. Echter staat de O in AOC voor Overseas net als de J in JVC voor Japanese staat en zijn het dus andere bedrijven dan hun moederbedrijven waar die letters niet in voorkomen. Beide moederbedrijven bestaat overigens ook al lang niet meer.

Conclusies: For all practical intents and purposes is AOC Taiwanees, net als JVC Japans is.

Het grappige en verwarrende aan hun Amerikaanse timeline is dat het hele woord TPV er niet in voorkomt. Hoe die band zit, zal je dus zelf moeten uitzoeken. Reden is duidelijk; de Amerikaanse consument koopt liever een Amerikaans product of althans een product dat hij als zodanig ervaart.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 7 maart 2013 14:58]

Uit het hoofd AOC is ook van TP Vision (Philips brandname).
Klopt zo blijkt uit Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/AOC_International
TPV Technology Limited (informally TPV) is a multinational electronics manufacturing company headquartered in Hong Kong, China. It is the world’s largest manufacturer of computer monitors.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 7 maart 2013 13:08]

Ik heb het niet zo op TP Vision, ze hebben de Philips naam overgenomen maar de televisies zijn niet van dezelfde kwaliteit zoals toen het nog onder de hoede van Philips zelf viel.
maar de televisies zijn niet van dezelfde kwaliteit zoals toen het nog onder de hoede van Philips zelf viel.
Heb je tests? Wat is er precies minder geworden?
Voor zover ik heb gelezen is de beeldkwaliteit van de eerste nieuwe serie onder TP Vision ongewijzigd t.o.v. de Philips voorganger.
Temperatuur van de schermen kan hoog oplopen en daarmee bedoel ik te warm om aan te raken. Beeld kwaliteit heb ik me niet in verdiept maar dat van de warmte viel me op toen ik door de Media Markt als onwetende consument mijn hand op de behuiziging legde en die bleek abnormaal warm te zijn.
Dat hangt ervan af wat je voor modellen in gedachten hebt. De naam TPVision zegt niets over waar het toestel ontworpen en gefabriceerd is.

De high-end modellen (in elk geval 7000-serie en hoger) zijn qua ontwerp en fabricage nog net zo Philips als ze altijd al waren.

De mid-end modellen (5000 serie) waren voorheen vaak Philips, de afgelopen jaren door Sharp gefabriceerd naar Philipsontwerp. Ik meen dat ze nu een TPV of een Fusion-chassis hebben.

De low-end modellen (3000 serie enzo) zijn al jaren geen Philips meer (en toen ze nog Philips waren zaten er bijvoorbeeld goedkope panelen en langzame processors in, dus ook al duidelijk een budgetproduct), maar wisselend TCL en TPV geweest en nu dus vooral TPV.


Overigens hebben we het hier niet over televisies, maar over monitoren. Hoewel je dat niet zou zeggen, een compleet ander product dat toevallig met de televisie gemeen heeft dat je ernaar kan kijken. Monitorfabrikanten die televisies op de markt brengen, komen vaak niet verder dan het lage marktsegment, onder andere omdat ze geen flauw idee hebben van de benodigde signaalverwerking.

De monitoren van TPV hebben met ingang van 2006 wel een aardige kwaliteits-boost gehad en zijn eigenlijk even functioneel en betrouwbaar als de monitoren van Philips Taiwan tot die tijd. In 2006 is Philips Taiwan opgekocht door TPV.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 7 maart 2013 14:49]

Grappig klok-klepel verhaal. De tv afdeling van philips is losgesneden en een apart bedrijf geworden. Zelfde mensen zelfde fabrieken.
AOC is niet van TP Vision, en TP Vision is geen Philips brandname, maar je hebt het bijna goed.

AOC is een merknaam van TPV en TP Vision is de naam van de joint venture van Philips en TPV.
Maar volgens mij heeft de g2460Pqu geen 3D weergave. (ik kan hier in ieder geval niets over terug vinden)
Nog best mooie schermpjes, in het verleden hadden ze designs bij AOC. :X

120 Hz is heerlijk om mee te werken niet alleen voor gamers. Ik gebruik het zelf ook op mijn laptop zonder dat ik de de 3D functie (twee keer 60 Hz) gebruik, en het is heerlijk rustig.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 7 maart 2013 13:04]

En 3D heeft deze monitor juist weer niet ;)

Dus buiten dat je 120fps tearless kan behalen, zie ik weinig meerwaarde.

Of beter, 21:9 wordt lang nog niet zoveel ondersteund, het is bijna goedkoper om gewoon 2x 16:9 monitoren neer te zetten.
Zelfs voor het weergeven van een stabiele 40 FPS met v-sync is een 120 hz monitor fijner dan 60 hz.

60 hz zal elk frame in dat geval 1x (60hz dus 1/60 sec) of 2x (30hz dus 1/30 sec) weergeven. Een 120 hz kan een frame 1x (120 hz) 2x (60hz) 3x (40hz) 4x (30hz) etc weergeven. Bovendien is de tijd vanaf het berekenen van het beeldje tot het weergeven korter waardoor het beeld vloeiender zal bewegen.

Edit:
Dus wanneer je tussen de 40 en de 60 FPS speelt op 60 hz zal je af en toe 1/30 sec naar dezelfde frame kijken terwijl dit bij 120hz 1/40 sec is.

[Reactie gewijzigd door dapyroo op 7 maart 2013 14:38]

Dusdanig behoorlijk dat 60% of meer van de gamers dat niet eens ziet? :P
Is het echt zo lekker rustig een 120hz panel?
Ik heb zelf een monitor van 60hz en een van ouderwetse 4:3 op 75hz en ik vind die van 75hz toch rustiger.

[Reactie gewijzigd door Gionimo op 19 maart 2013 15:32]

Eindelijk! ips, 120hz en 1440p in 1 scherm. Binnen kort in de v&a 3x dell u2711 :D

Waarom krijg ik min 1?

[Reactie gewijzigd door BTU_Natas op 7 maart 2013 15:43]

Ik wacht nog op een monitor met:
- IPS
- 1920x1200 of hoger
- 120Hz
- Amoled.

edit:
Oeps... stom van me. Aangepast.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 7 maart 2013 23:08]

IPS en AMOLED? Dat gaat niet samen.
Tevens zul je sneller iets vinden wat OLED is dan AMOLED. AMOLED is alleen interessant doen met de benaming voor OLED met TFT's en dat zit in vrijwel elk OLED display.

Ook zullen we niet zo snel 120Hz OLED zien in monitoren. Is niet nodig. Tenzij de consument dit wil maar dan is het puur marketing.
Ik denk juist dat we vaker 120Hz zullen zien in combinatie met OLED. In tegenstelling tot LCD, is er bij OLED in principe geen 'bottleneck'-snelheidsbeperking in de aansturing.
Het is niet nodig. OLED heeft geen last van motion blur. Het enige wat ik mij zou kunnen bedenken is dat 120Hz OLED monitoren over 120Hz Black Frame Insertion (BFI)zullen beschikken en natuurlijk 3D. Maar verder zou ik het niet weten.
Jammer dat alle 21:9 schermen (LG, Philips, AOC) tot nu toe 29 inch zijn met 2560x1080p. Te lage pixeldichtheid wat mij betreft.

Ik zou graag kleinere 21:9 schermen zien met dezelfde resolutie, ik hoef niet zo'n bakbeest, maar ik zou graag mijn dell 21,5-inch ips-scherm met 1920x1080 willen vervangen voor een bredere variant met 2560x1080p.
De q2963Pm komt op de markt voor 499 euro en dat is dezelfde prijs als Philips voor de consumentenversie van zijn 21:9-monitor vraagt.
Dat is opzich niet heel erg vreemd, aangezien het inwendig vrijwel zeker om hetzelfde toestel zou gaan (Philips monitoren komen vrijwel altijd van TPV of Qisda, en dit is te toevallig dus zullen beide monitoren wel TPV-producten zijn).

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 7 maart 2013 15:01]