Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 24, views: 12.605 •

DICE is aan het kijken of het de bestaande Frostbite 2-engine, waarop ook Battlefield 4 en Dragon Age 3 zullen gaan draaien, compatibel kan maken met de virtual reality-headset Oculus Rift. De VR-bril was een groot succes op Kickstarter en zal waarschijnlijk in mei beschikbaar komen.

Frank Vitz, creative director bij DICE en ontwikkelaar van de Frostbite-engine, bevestigde dat er inderdaad gekeken wordt naar de mogelijkheid om ondersteuning voor de Oculus Rift in de engine te bouwen. Het nieuws werd opgepikt door Mtbs3d, dat een vacature voor een afstudeerplaats bij DICE in Stockholm tegenkwam, waarna het contact met Vitz opnam. De creative director heeft wel aangegeven dat hij geen beloftes kan doen over de ondersteuning van de Oculus Rift door DICE en dat het proces zich momenteel nog in een experimenteel stadium bevindt.

Het Rift-project van Oculus-oprichter Palmer Luckey werd door John Carmack van id-Software als eerste opgepikt. Die spelontwikkelaar gaf ook als eerste ondersteuning voor de 3d-bril in de heruitgave van Doom 3. De Oculus Rift wordt ondertussen door meerdere gamestudio's ondersteund. Epic Games is van plan om ondersteuning voor de Rift in de Unreal Engine te bouwen en Valve is ook enthousiast. Aan dat rijtje kan DICE dus ook toegevoegd worden. Het is de planning van Oculus VR om de devkit van de Rift in mei 2013 uit te gaan leveren. Degenen die 300 dollar of meer via Kickstarter hebben gedoneerd, krijgen de vr-bril dan ook toegestuurd.

Vroeg concept Oculus Rift

Reacties (24)

Het feit dat grote bedrijven hier serieus over doen en support willen bouwen vind ik al een mooi ding op zich zelf. Des te meer reden dat dit product echt een toekomst zal krijgen.
Tja ik zie het meer andersom. Het is voor grote engine-bouwers erg simpel om een R&D mannetje een paar uurtjes te geven om eens te kijken naar zo'n ding. Support lijkt me niet echt lastig, het is een kwestie van het scherm aansturen met de juiste resolutie en stereoscopic 3d uitsturen lijkt me, verder wat input van sensoren en knopjes enzo.

Dit soort nieuwsitems zijn denk ik juist waar ze het voor doen. 'Frostbite 2 ondersteunt futuristische hardware!' -> 'wauw dat zal dan wel heel erg hi-tech zijn!' -> 'Toch maar eens bf4 pre-orderen'.

Edit: Ook interessant voor potentiele licensees

[Reactie gewijzigd door littlebitpwnsu op 7 maart 2013 14:48]

Het is wat uitgebreider dan alleen je grafische output aanpassen. Een belangrijk deel van de Oculus is de IMU (bewegingssensor-suite). Als je hoofd wat beweegt en draait moet voor volledige immersie ook het beeld draaien. Liefst zonder dat je wapen alle kanten op slingert. Het moeilijke is niet de graphics, maar de gameplay aanpassen.

Wel heel tof dat een grote speler ook kijkt naar Oculus integratie.
Jammer dat ze dit niet in BF3 toevoegen, maar ik ben toch heel erg benieuwd hoe dit gaat werken. Alles wat ik van de Oculus Rift tot nu toe gezien heb, ziet er echt goed uit!
Hoewel ik zeer ge interesseert ben in de Oculus Rift, het is alleen dat ik voorzichtig ben geworden, en wacht of het echt aanslaat, of, of dat het een leuk hebben dingetje is, dat nooit echt door breekt.

Als er een Oculus Rift II uit komt, zal ik er zeker sterk aan denken om het te kopen!
Devkit in mei verstuurd... Dus dat is nog niet het uiteindelijke product?
Duurt lang zo..
ik dacht dat devkits allang verstuurd waren. Ik snap de off topic mod niet zo. je bent gewoon on topic. Daarnaast ben ik het met je eens dat het wel lang duurt zo.
Nee, want dit had hij geweten als hij enige informatie over dit product had opgezocht of bijvoorbeeld de kickstarter pagina had bezocht.

Gelukkig snappen deze jongens dat alles staat of gaat met de ondersteuning van de ontwikkelaars. Zonder games koop je dit ding uiteraard niet. Vandaar dat ze ook met Dev-kits zo veel mogelijk ondersteuning willen krijgen.

Kijk anders even de kickstarter video voor meer informatie:
http://www.kickstarter.co...s-rift-step-into-the-game

Wat ik heb gezien gehoord is dit een must-buy zodra deze op de markt komt.
De pers is er in ieder geval anuniem over eens:

Geoffrey Morrison, of CNET, compared trying on the Oculus Rift to jacking into the Matrix. “Not only was this the coolest thing I saw at CES, but it’s possibly the coolest thing I’ve ever seen,” he wrote.

Lauren Goode, of All Things D, observed that the device “makes the wearer feel as though he or she is literally living in a video game.”

Dan Nosowitz, of Australian Popular Science, gushed, “it’s impossible to really get across how world shift the Rift is. It’s exactly like we dreamed virtual reality would be.”

Wired – Best of CES
PCMag – Best Gaming Gear
GameFront – Best of CES

“The Rift is certainly one of the most amazing things I've seen at CES this year - hell, in any year. It's not really possible to describe what it's like to use it, but as soon as I put the goggles on and turned my head, I think my mouth dropped. It's flat-out awesome.” - Dan Nosowitz, Popular Science


“I haven’t been this excited about a piece of hardware with the potential to change gaming since 3D hardware acceleration took off. And I believe this could even be bigger.” - Don Woligroski, Tom’s Hardware

[Reactie gewijzigd door dycell op 6 maart 2013 20:01]

Ik vind het vooral opmerkelijk dat ik nog NIEMAND heb horen zeggen "It was pretty cool I guess, but we'll have to see how the public responds". Iedereen die 'm op z'n hoofd heeft gehad is lyrisch.
je hebt de devkit; doe het zelf pakket, die zijn tijdje terug (okt-nov) de eerste batch van verstuurd. is een voor geassembleerd model, en over paar maanden gaan de eerste productie modellen er uit begrijp ik.
Kickstarter backers krijgen hem deze maand al (voor de game developers conference). Althans dat was de lezing vorige week nog. Mijn ordernummer zit ergens in de 40000 dus dat zal nog wel maanden duren. Kan maar zo dat ze bij 1 zijn beginnen te nummeren.

[Reactie gewijzigd door melgers op 6 maart 2013 19:35]

Krijg je dan dadelijk ook eye-sight-aiming, aimen waar je ogen naar kijken?

Anyway, het wordt tijd voor Frostbite 3, want Frostbite 2 is niet meer echt speciaal tov andere engines, zeker als je kijkt naar de next-gen console graphics.

Daarnaast laten de next-gen consoles de PC graphics ver achter zich omdat er geprogrammeerd kan worden voor een dedicated platform ipv een game te moeten maken waar 300 verschillende grafische kaarten mee uit de voeten kunnen...
deelds gelijk in maar je slaat ook de plank mis. Er wordt een budget GPU in de nieuwe consoles gestopt. Ze kunnen dan wel het uiterste eruit halen. Maar een PC zal dan met een high endkaart hetzelfde kunnen. Dus zeg maar hetzelfde resultaat alleen met meer.

Frostbite 2 staat nogsteeds als een huis.BF3 heeft alleen vrij lage systeemeisen voor de beelden die het kan tonen. Ga een bijvoorbeeld meer compacte shooter bouwen en overdadig gebruik maken van effecten. Dan is de BF3 engine meer dan geweldig.
Frostbite 2 is pas sinds 2011 in producten te vinden. Echt oud is het dus niet?

De clausule ''Next gens laten PC's achter zich'' en ''PC master race'' zijn in de praktijk een no-brainer. Next gens genieten het voordeel van ''to the metal'' programmeren, PC's hebben het voordeel upgrades te kunnen krijgen.
Daarnaast laten de next-gen consoles de PC graphics ver achter zich
gast je hebt een nieuwe bril nodig
Consoles zijn trouwens niet next gen als we het over de hardware spec's hebben.
de ps4 is al verouderd verder zijn de graphics die ps4 op het moment laat zien niet vernieuwend dit doen pc's al een aantal jaar en daar voor heb je geen high end pc nodig

ps4 zit op het grafische niveau van een HD7850 das een mid end game kaart van 150 euro
8 jaguar cores op 1.6ghz beetje traag imho had liever 4 snellere core's gezien dan hoeven devs niet te kloten met hoe goed hun games threaded zijn kost veel minder tijd en geld en dat kunnen ze dan besteden aan de games zelf
Bf3 gebruikt volgens dice slechts 40 procent van de capaciteit van frotbite2 en wat weet jij nou van een engine. Ik in ieder geval niks.
firest0rm heeft wel gelijk.

Consoles zijn niet vernieuwend t.o.v. PC hardware.
Dat consoles minder overhead hebben en meer draw calls per frame ophoesten doet daar weinig aan af.

Ja consoles zijn efficienter voor gaming maar de marge die ze daarbij halen is bij lange na niet genoeg om een high-end PC bij te houden, de hardware op een high-end PC is simpelweg te snel en de overhead winst waar console fanboys zo prat op gaan een druppel op een gloeiende plaat in die context.

Consoles moeten betaalbaar zijn, zo betaalbaar mogelijk om vervolgens winst te maken op de games.
HIgh-end PC's zijn een heel ander verhaal.

Dat consoles minder presteren dan de "huidige pc" is inherent aan het marktmodel.
Je hebt echt geen idee waar je over praat zoals je zegt over de engine.. Enuh, over wat voor PC praat je? want als we het over de huidige highend videokaarten hebben dan kan ik je zeggen dat die de next-gen consoles er met gemak uitblazen, zelfs met de extra overhead.. Ja de nextgen is zeker een behoorlijke vooruitgang, maar net zoals de vorige generatie is de hardware die er in zit gelijk aan een op dit moment beschikbare mid-range/highend pc's, maar zoals je al zegt, omdat het dedicated hardware is, valt daar meer uit te halen dan men bij een huidige PC kan en daarmee dus de levensduur ook kunnen verlengen (omdat ze de hardware nog beter en beter (leren) kennen)..
Mei? Ik denk dat de schrijver niet goed gelezen heeft. De planning van versturen van de devkits is halverwege maart.

"A short and sweet update on the shipping schedule: we still expect to start shipping development kits in mid-March."

Bron:
Kickstarter update 18

De volledige planning zoals te vinden in de kickstarter update (#13):
Link

[Reactie gewijzigd door stimmits op 6 maart 2013 18:39]

Voor mensen die als eerste besteld hebben wellicht. Als je echter nu een devkit koopt is de verwachte levertijd helaas toch echt in mei, zie ook de Oculus VR website:
Pre-order the Oculus Rift development kit and access to the Oculus SDK.

Expected to Ship May 2013.
Dit is heel leuk en goed om te lezen hoe meer Ondersteuning er is van verschillend Engines / Software bedrijven hoe beter voor de Ocules RIFT. Naar de bril kijk ik erg uit.

Hoe meer spellen ermee te spelen zijn hoe beter dat is.
Goed om te horen, ik ben al zeer geinteresseerd sinds het zien van de eerste paar reviews/previews door derde partijen. Goede immersie en duidelijk gericht op gamen. Voorgaande VR brillen waar dat niet, dat was meer een bioscoop-op-je-kop idee.

Des te meer support des te meer mensen er interesse in zullen hebben, lanceer er een grote titel voor en iedereen zal er opeens ook eens zo'n ding willen. Wat we nu nog nodig zullen hebben is een beetje competitie, dat houd de bedrijven scherp :) Ik zal er zeker eentje gaan halen als ik er een paar leuke titels op kan spelen! (Of Skyrim, dat lijkt me namelijk erg gaaf met VR!)
Hartstikke leuk, maar ik heb mijn vingers een paar jaar geleden al aan amBX gebrand en ga echt niet nog een keer 300 euro weggooien.
Ik heb het stiekeme idee dat de Ocolus Rift met de nieuwe Xbox wordt aangekondigd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013