Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties, 33.886 views •

Microsoft zou flinke kortingen geven op Windows 8- en Office 2013-licenties aan oem's die compacte laptops en tablets bouwen. Samen met het aankomende Windows Blue zou Microsoft deze markt beter willen gaan bedienen.

De prijsdalingen die Microsoft zou hebben doorgevoerd zouden alleen bedoeld zijn voor oem's die laptops en tablets bouwen met compacte touchscreens van 7" tot 8", zo meldt The Wall Street Journal. Microsoft zou momenteel voor een oem-licentie bestaande uit een bundel van Windows 8 en Office 2013 nog 120 dollar vragen, maar oem's die apparaten met touchscreens kleiner dan 10,8" maken, zouden tijdelijk slechts 30 dollar betalen voor deze bundel. Bedrijven die ook apparaten maken met grotere touchscreens zouden wel kortingen krijgen op Windows-licenties maar niet op Office.

Microsoft zou met de forse kortingen voor oem's zijn partners willen aanmoedigen om compacte Windows-apparaten te maken. Met name tablets met 7"- en 8"-touchscreens zijn populair, terwijl ook kleine laptops met een touchscreen vaker worden aangeboden. Microsoft moet in dit segment vooral opboksen tegen Apple's iPad en de talloze tablets die op Android draaien: er zijn nog geen 7-8"-tablets met Windows.

Windows Blue zou ook gerelateerd zijn aan de plannen van Microsoft om het 'compacte segment' beter te bedienen. De update voor Windows 8, waar mogelijk op korte termijn een testversie van beschikbaar komt, bevat volgens geruchten onder andere Internet Explorer 11 en meer zoekfunctionaliteit via Bing. The Verge meldt verder dat Asus-ceo Jerry Shen heeft laten weten dat Windows Blue de verkoop van Windows-hardware een stimulans kan geven, onder andere voor Eee PC, een productlijn waarbinnen Asus tot voor kort goedkope netbooks uitbracht.

Reacties (106)

Reactiefilter:-1106097+151+23+30
Met andere woorden, ze geven toe dat de RT versie een flop is en proberen op deze manier toch wat markaandeel te halen, met apparaten waar normaal rt op moet

Edit: dat de normale w8 nt werkt op arm ben ik van op de hoogte. Echter blijft de conclusie dezelfde, namelijk het marksegment met arm hardware en en rt software wil maar nt lukken. Met deze zet proberen ze dat op te lossen, zodat op deze meestal goedkopere kleine tablets toch nog w8 draait, maar het zal moeilijk zijn aangezien de atom of amd's apu's (een pak?) duurser zijn + minder zuinig..

[Reactie gewijzigd door Lambo LP670 SV op 6 maart 2013 14:41]

Windows 8 doet het niet op ARM hardware. Dat blijft zo. Dus dit is niet een geval andere versie installeren.

Die nieuwe tablets etc. moeten dan allemaal over x86 hardware beschikken.
Win 8 doet het niet op ARM omdat ze het er niet voor compileren hoor. Waarschijnlijk wordt 'ie gewoon in det bouwproces meegenomen.
Win RT is een uitgeklede win 8 dat minder resources eet en met een minder snelle processor af kan, zoals ARM, en dat is meteen zijn bestaansrecht.
Muah, ze hadden iirc al een manier gevonden om in winRT de "rechten" te verhogen en toen bleek dat vrijwel alle functionaliteit er idd gewoon in zat maar gewoon geblokkeerd was.
Dat is volgens mij ook de reden dat ARM windows nooit zal overwinnen. Net als toendertijd met netbooks met linux in het begin van de netbooks.. Een kreupele distributie meegeven, en dan vervloeken mensen het en kopen nooit meer een linux netbook..

Betere reclame dan winRT kan intel niet hebben.

Ze hadden gewoon op de normale desktop in moeten zetten met de ARM versie van windows, een 1 op 1 port van office er op. Het opnieuw compileren van veel kantoorapplicaties zou helemaal niet zo'n punt moeten zijn, en dan had het op de werkvloer prima aan kunnen slaan. Immers bedrijven vinden het ook fijn een laag stroomverbruik te hebben, en een andere CPU architectuur bied ook een hoop voordelen mbt virussen.. Dan kan je gewoon de helft van je bedrijf X86 en de helft ARM laten draaien. De kans dat je hele bedrijf tegen de vlakte gaat door een virus verklein je al flink op die manier.

Het verbaast me ook dat nog geen enkele PC fabrikant een "fatsoenlijke" ARM PC heeft uitgebracht de laatste jaren. Gewoon een "standaard" moederbord waarop je het RAM kan uitbreiden, eventueel een externe videokaart er in. genoeg S-ATA poortjes.. Dat lijkt mij een hele mooie server/htpc/experimenteerbak
Het verbaast me ook dat nog geen enkele PC fabrikant een "fatsoenlijke" ARM PC heeft uitgebracht de laatste jaren.
Paar redenen:
- tot heel recent (Exynos 5, Tegra 4) was er nog geen ARM chip die sneller was dan een lullige Atom
- er is behalve enkele Linux distro's geen desktop OS voor ARM.
- als je de moderne ARM chips naast bv Clover Trail Atoms zet, is er geen verschil in stroomverbruik
- virussen trekken zich weinig aan van de instructieset, iOS en Android op ARM zijn niet veel minder exploitable dan OSX en Windows op x86.

Ik neem trouwens aan dat ze intern bij MS best de desktop ook opengesteld hadden gewild voor ARM-compiled desktop apps, maar dat het gewoon nog niet af was om de releasedatum van WinRT te kunnen halen. En vergeet niet, de huidige Windows RT tablets hebben een trage cpu (Tegra 3 en Snapdragon S4), een stuk slomer dan Atom. Mensen klagen nu al dat W8 desktop apps traag zijn op de Atom tablets. De recensies van de performance van W8 desktop apps op een Tegra 3 zouden vernietigend zijn.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 maart 2013 15:50]

OSX is toch minder gevoelig omdat de basis in Linux ligt? Waarom geldt dat dan niet voor Android aangezien de basis van het besturingssysteem ook daar is gebaseerd op Linux. Bij een desktop Linux-distro heb je namelijk geen virusscanner nodig.
OSX en Linux draaien op verschillende kernels die onafhankelijk van elkaar zijn ontwikkelt.
OS X heeft geen basis in Linux, maar in het OS NeXTStep, en draait overigens gewoon een malware scanner, XProtect.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 maart 2013 16:02]

OSX is minder gevoelig omdat het een geslotener systeem is (of lijkt).

De reden dat linux en (tot voorkort) OSX geen virusscanner nodig hebben is dat men liever virussen ontwikkeld voor grote doelgroepen. OSX is meer dan een factor 10x kleiner dan windows en linux is een factor 50 kleiner.

Android is een grote speler en daarom zie je dat zij wel worden getarget.
Het marktaandeel is niet de enige reden trouwens.
Ook is vanuit de basis de beveiliging al beter geregeld in Linux/Unix dan dat het op Windows is/was.
Dus het is al moeilijker om een goed virus te schrijven voor Linux/Unix...en dan bereik je er ook nog eens een klein marktaandeel mee....dus niet interessant.
Wel zijn er veel webservers op Linux/Unix....dus daar wordt wel weer veel op gemikt..
Ook is vanuit de basis de beveiliging al beter geregeld in Linux/Unix die kretelogie hoor je vaak, leg eens uit.
Cijfers van kwetsbaarheden: 2011 en 2012.
Dan zie je dat Microsoft nog steeds kampioen is als het gaat om kwetsbare software.
Als men de Linux/UNIX server goed beheerd, haal je de software pakketen alleen op van vertrouwde repositories. Vervolgens haal je ook de MD5 checksum op en controlleer je of er niet met het pakket gerommeld is.

Doordat je root moet zijn en moet weten waar je mee bezig bent, is het van oudsher een stuk veiliger. Echter sommige distributies vermakkelijk de toegang tot dit soort dingen wel een stuk. (Wat het uiteraard weer een stukje onveiliger maakt)

Bijkomend is ook nog eens dat een GNU/Linux distributie al met veel software van zichzelf komt, de noodzaak tot het installeren van extra programmatuur van onbekende derden is een stuk minder gangbaar.
Na die half miljoen geinfecteerde Macs met de Flashback trojan kan je toch moeilijk meer zeggen dat men OSX niet als doelgroep ziet.
@ ChicanBT:

OSX is zeker niet minder gevoelig voor virussen.

Welke besturingsystemen interresant zijn voor de virusmakers wordt bepaald naar de mate van het aantal systemen welke deze besturingsystemen wereldwijd gebruiken.

Voor ieder besturingssyeem is immers wel een virus te schrijven.

Dit is bijvoorbeeld duidelijk te merken met het Android besturingsysteem, in de aanvang van het gebruik waren er amper virussen voor te vinden, sinds het op smartphones gebruikt wordt voor bankzaken werd het plots een interessant doelwit.
Op een Linux desktop heb je ook een virusscanner nodig.
Nog afgezien van de mensen die hun desktop onder root draaien (omdat 't zo makkelijk is) zijn er ook genoeg andere exploits geweest.
Windows RT is juist bedoeld specifiek voor de ARM CPU...
Microsoft heeft met Windows RT/Windows 8 tegelijk op twee scenario's gewed:
1) Intel krijgt het voor elkaar om zuinige/snelle x86 tablet chips te maken, en daar gaat een volwaardige Windows 8 op draaien
2) Intel faalt, de ARM fabrikanten winnen en er is een ARM versie van Windows nodig: Windows RT

Anno 2013: Scenario 1

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 maart 2013 14:44]

Als de surface pro uitgebracht gaat worden met de haswell, dan heb je een ultrabook die de conncurentie aankan met een ipad. Een pad alleen zonder die verdomde ios en lightning poort. Mensen blijven de huidige Surface (pro)vergelijken met de ipad terwijl de surface zo veel meer is.
Windows RT is beter geschikt voor de kleinere schermen want een kleinere versie zal goedkoper zijn dan de surface RT en ook anders gebruikt worden. Ik denk dat windows 8 niet goed zal werken op een klein schermpje aangezien 10.1 al tegen zijn limiet zit (van werkbaarheid).
Maar als we de geruchten moeten geloven (tomshardware) zullen ze met een 14.6 inch tablet uitkomen (niet de surface pro2) de Surface book. Een 11.6 inch surface pro 2 (met een AMD Temash APU) en een Surface RT2 (qualcomm cpu) en een surface telefoon. Moeten ze wel de prijs omlaag gooien anders kan de concurentie niet opboksen tegen MS geweld.

Als reactie op Dreamvoid

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 6 maart 2013 16:09]

Als de surface pro uitgebracht gaat worden met de haswell, dan heb je een ultrabook die de conncurentie aankan met een ipad.
Uh, dat is meer een concurrent voor de Macbook Air?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 6 maart 2013 17:11]

nee dat is de surface pro nu :)
Nee, ze geven toe dat ze niet met andere tablets kunnen concurreren wanneer die $ 100 goedkoper kunnen zijn met alleen een ander OS.
Ze zijn er achter gekomen dat een volwaardige Windows versie (waar het volgens mij in dit artikel over gaat) niet voldoende meerwaarde geeft t.o.v. goedkopere tablets met iOS of Android.
Ik moet eerlijk zeggen dat mijns inziens de toekomst voor Microsoft er niet rooskleurig uitziet.

Op de tablets moeten ze iOS en Android voor zich dulden, op de telefoon hebben ze al lang verloren en komt er bovendien steeds meer concurentie (Ubuntu Phone, Firefox OS, Tizen, BB etc.), en de desktop, het enige segment waar ze nog heer en meester op zijn, begint langzaamaan te verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 6 maart 2013 14:32]

Zou deze bug dan toch eindelijk opgelost worden? :+
Ach in de loop der jaren heb ik jouw opmerking al zo vaak gehoord. Windows zou het verliezen etc etc etc

Geloog mij, MS wordt nog groter zolang de meeste OSen nog voor technische mensen zijn en andere OSen als MacOS alleen op Mac machines blijft draaien.Kijk eens naar het gebruik en dan zal je zien dat er HEEL VEEL moet gebeuren wil MS zijn positie verliezen.
zolang de meeste OSen nog voor technische mensen zijn
Heb jij de afgelopen paar jaar nog wel eens een goeie linux-distro bekeken? De meesten (Ubuntu voorop) zijn supersimpel en minstens net zo (zo niet meer) gebruiksvriendelijk als Windows.. ;)
Haha, wel eens driver probleempje gehad (wireless, VGA) op een Linux distro.

Dit is natuurlijk niet weggelegd voor de gemiddelde consument, als een techneut dat niet snapt heeft dat te maken met een gebrek aan inlevingsvermogen.

Dit verklaard ook de betaling bereidheid van de gemiddelde consument bij een Apple product.

Het moet voor de gemiddelde consument gewoon werken, hoe leuk een Linux project ook is. Tenzij commercieel gedreven (Andrioid / Google) gaat het niet slagen
Grappig, want mijn vriendin, mijn vader, mijn zus, en een goeie vriend (allen non-techneuten) gebruiken nu allemaal naar volle tevredenheid Ubuntu linux of een afgeleide daarvan..

ik denk nog steeds dat jij de gebruiksvriendelijkheid van de luxere linux-varianten zwaar onderschat.

Natuurlijk kan je problemen hebben met drivers en dan heb je gewoon pech. Het merendeel van de hardware wordt echter bij installatie meteen ondersteund, wat je van Windows lang niet altijd kan zeggen.

Ik zou dus zeggen; probeer het gewoon nog een keertje!

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 6 maart 2013 15:21]

denk dat jij de driver compabiliteit van windows nog altijd onderschat. Ik heb namelijk sinds windows 7 heel weinig hoeven installeren, en sinds windows 8 helemaal niets meer zelfs...

en Linux zal een goed systeem zijn, maar er zijn maar weinig mensen die zich daar aan wagen juist omdat ze niemand hebben om hulp aan te vragen als ze iets niet snappen. je naaste omgeving heeft jou, maar in mij omgeving heeft niemand linux
En toch durf je op internet berichten te plaatsen.....beetje google erbij en voila, het ubuntu forum voor ondersteuning. :)
Dat is ook het sterke punt van veel opensource software....de gemeenschap er omheen.
Veel mensen die roepen dat het allemaal moeilijk is hebben het niet recent geprobeerd, of willen meteen allemaal exotische dingen doen....voor een gewone pc/laptop geldt dat het meestal gewoon out-of-the-box werkt.
Natuurlijk is het vervelend als het niet werkt....maar dat soort problemen heb ik met windows ook vaak genoeg gehad...

Als mensen het niet willen proberen is dat prima...maar laten ze dan gewoon zeggen dat ze niet willen in plaats van linux af te schrijven als eng/slecht/moeilijk... :X
Dat is ook het sterke punt van veel opensource software....de gemeenschap er omheen. Heb je voor de gein eens gekeken naar het aantal forums dat windows betreft. Ongelooflijk veel deskundige support gratis van de community verkrijgbaar. Groter dan welke linux distro ook!
Ik vind die Windows communities qua technische kennis niet in de buurt komen van de kennis die in de Linux communities aanwezig is.
Ik denk dat er ook best mee te werken is. Het probleem is echter dat je (juist omdat het OS zelf anders is) aardig wat kennis moet hebben (al dan niet via iemand die weet waar ie mee bezig is) over hoe alles werkt en waar je voor sommige zaken moet zijn.

Ik heb er voor een project op school ook mee moeten werken en dat ging op zich prima, maar wil je er (ala Windows) echt alles uit kunnen halen dan heb je toch wel wat meer nodig. Bovendien mis je gewoon een heleboel programma's. En dan heb ik het niet zozeer over het feit dat er ook alternatieven voor zijn, maar meer het probleem dat je niet zo goed weet (als n00b) wat je nou als alternatief moet gaan gebruiken voor bv Photoshop of Office. (reageren met namen heeft niet zoveel zin, ik bedoel dit als voorbeeld).
Hihi, gekkie, op Linux hoef je toch geen drivers te installeren, je moet gewoon opletten dat je randapparatuur compatibel is (verantwoordelijkheid van de fabrikant).
Bij de meeste soorten randapparatuur is 90% van alles compatibel.

Dan is het dus een kwestie van aansluiten en het werkt, nee, je hoeft bijvoorbeeld geen 500MB aan software te installeren om een printer te kunnen gebruiken.
Rare uitspraak. Microsoft heeft te lang langs de kant lijn gestaan, dat klopt, maar windows 8 is zeker wel een waardig concurrent in de tablet/telefoon markt. Het marktaandeel van Windows phone groeit ook nog steeds.

Daarbij verwacht ik dat Apple langzamerhand in een verdom hoekje wordt gedreven. Ze lopen op alle gebieden hopeloos achter met een gedateerd besturingssysteem.

En misschien dat met de komst van bijvoorbeeld Sailfish, Android ook wat zal moeten incasseren.

Jij doet alsof alles vast staat, er niks verandert of gaat veranderen, en de strijd al gestreden is. Dat is niet zo, en nu tablets steeds meer inburgeren zal onderlinge implementatie tussen apparaten ook belangrijker worden, iets waar IOS en W(P) 8 het beste in zijn, en W8 zelfs nog beter omdat 90% van de computers daarop draait. Daarnaast bereikt de tablet markt nu ook "de laggerds", moeders en oma willen het ook wel eens, en die zie ik nog niet op een ingewikkeld en instabiel systeem als Android werken.
Ik snap in de verste verte niet hoe je er bij komt dat Android ingewikkeld en instabiel is. Dat was het misschien wel ooit, maar versie 4.1 werkt zeer vlot, intu´tief en stabiel.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 6 maart 2013 14:55]

Ingewikkeld moet je ook in de context plaatsen. Voor iemand die al jarenlang met windows werkt zal Android ingewikkeld zijn. Instabiel is het zeker, althans, ik heb nog nooit een stabiele android telefoon gehad. En heb er toch al redelijk wat door de handen gehad, S2, Sensation, one X, allemaal waren ze verslaafd aan vastlopen en resets. Symbian, IOS en WP8 zijn vele malen stabieler.
Dan vraag ik me toch wel af welke apps/widgets je gebruikte. Ik werk nu al maanden met de Galaxy S3 en van vastlopen of resets is absoluut geen sprake.

Niet dat ik WP8 niet goed vind hoor, maar ik verkies de aanpasbare widgets boven de tiles van WP en gebruik nogal veel diensten van Google.
"Don't feed the trolls" komt bij me op als ik dit lees?
90% van de computers zou W8 draaien? Je weet dat de marketing folders van MS geen betrouwbare bron zijn he?

Ik ken jouw omgeving natuurlijk niet, maar in mijn omgeving snappen de meeste mensen wel gewoon hoe IOS of Android werkt. En instabiel zijn beide ook niet....dus misschien geen gehackte of illegale versies meer gebruiken?
Sorry hoor meeste mensen hebben toch echt windows op hun pc staan (en dat bedoeld brazos ook gewoon) en een klein aantal osx. Afgezien van de ict'ers wagen weinig mensen zich aan linux distro's.
Dus 90% is wel een goede schatting.
Voor internet en mail zijn alle linux distro's prima voor de gemiddelde digibeet, het probleem komt op het moment dat ze een camera, printer, telefoon of welk andere apparaat/randapperatuur aansluit en de drivers/software gewoon niet werken of gezocht moeten worden. Want als jij een camera koopt zit er meestal een cd bij met software (raw conversie what ever) en meestaal staat daar dit op: pour windows xp/vista/7/8
mac osx 10.5/10.6. Zitten die digibetern niet op te wachten. Vandaar 90% windows.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 6 maart 2013 18:14]

In Linux hoef je echt geen driver te installeren om een camera te gebruiken... Gewoon aansluiten en het werkt.

[Reactie gewijzigd door kikker81 op 7 maart 2013 10:24]

idd!

Als ze maar simpel de gebruiker de keuze gelaten. desktop modus en tablet modus. + windows 8 adm templates voor windwos 2008...........waar zijn die??
Langzaam, maar gaat niet zomaar weg :)

Eind van de rit, no king rules forever, ook niet Google en ook geen Apple. En 'Android' klinkt altijd leuk, maar enig idee hoeveel toestellen en bedrijven daar vechten om een stukje marktaandeel? Dan zitten Apple en MS toch wat veiliger in de toekomst dan een Samsung of HTC, die zijn afhankelijk wat er op dat moment 'hype' is en missen ze de boot door een andere fabrikant zijn ze bijna direct marktaandeel kwijt.

Dat opzicht heeft Apple het makkelijk, bv Sony en Samsung vechten op androidmarkt, maar dat is elke keer procentjes ruilen terwijl Apple rustig doorgaat.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 6 maart 2013 14:45]

ik ben al jaren klant van Microsoft en tevreden over, alleen ik verlies langzaam mijn vertrouwen in Microsoft. ik heb het idee zoals met de Windows phone dat ze altijd achter de feiten aan rennen waardoor de software ook bugs bevatten. ik zit steeds meer aan Linux of Apple te denken.
Je moet dan voor de gein eens deze videouitleg van WP8 bekijken om te zien dat ze niet achter, maar eigenlijk op de feiten voor lopen.
Dan kun je ook een beetje zien hoeveel dat OS van de rest verschilt en hoe fris het is in vergelijking met bv iOS en Android.

En met "ook bugs" heb je natuurlijk helemaal gelijk, alle software heeft bugs.
Kijk bv naar Android 4.2 en iOS 6.2 , niets is volmaakt......
Maar Steve zei er niet bij welk OS er op gedraait wordt. En zoals het er nu uitziet zou dat langzamerhand wel eens minder en minder worden van Windows.
Win8 is super op een telefoon, en wellicht op een tablet (geen ervaring mee).
Op de desktop wil je de interface niet.
Dus ik vermoed dat meer en meer mensen overstappen op Linux. Veel programmatuur is al voorradig zoals offices, beeldbewerkingsprogrammas etc, en de laatste tijd ook steeds meer games.

Op het werk draai ik nog met Win7, maar op mijn laptop staat Mint.
Dat is persoonlijke voorkeur. Zelfs met muis is Windows 8 een verademing, vooral het nieuwe "start menu" is gewoon heerlijk om mee te werken. Maar tja, dat is ook iets persoonlijks.
er is geen enkele versie van Windows die overgeslagen heb, maar Windows 8 is de eerste.............
Heb je zelfs Vista gebruikt?

Ik zou niet weten waarom je niet op 8 zou gaan zitten, werkt perfect !!!
Zelfs Windows ME heb ik gebruikt.
Dit is niet flauw bedoelt hoor, maar heb jij serieus de hele rits van Windows 1, 2, 3.x, 95, 98, ME, XP, Vista, Ún Windows 7 gebruikt? (of vergeet ik er nog eentje..?)

Ik ben destijds begonnen met 3.1, daarna 95, 98, ME, en XP, maar vanaf daar overgestapt op Ubuntu Linux. Sindsdien niet meer teruggekeken.. :)
Zelf met korting hoef ik die meuk nog niet. Teveel programma's die niet meer draaien onder win8. Hetzelfde verhaal als het eerste jaar dat XP uit kwam. Ik ben bang dat win7 mijn laatste windows versie wordt. Met linux kan ik tegenwoordig bijna hetzelfde (mis alleen de Adobe pakketten onder linux) en is vele malen stabieler. Nee, zodra Adobe onder linux fatsoenlijk draait ben ik officieel weg bij windows. Office is al een paar jaar geleden de deur uit gedaan :)
en nog 1 :) .
Windows 8 werkt dan misschien wel en is snel en stabiel. Maar ik kan er maar niet aan wennen die interface op een desktop.
Ook heb ik nu een WP8 telefoon, eerste 5 minuten was het leuk. maar zelfde daar snel en stabiel, maar lelijk, als de resolutie lager was(dus iets meer blokkerig), lijkt het net een menu uit 1995 en daarnaast omslachtig, zelfs Windows Mobile 6.5 ziet er beter uit en werkt logischer(mijn Mening :*) ) maar is wel minder vloeiend.
Welke programma's draaien dan niet onder Windows 8? Ik ben nog geen applicatie tegengekomen die op Windows7 werkt, maar niet op 8 werkt.
hier nog 1. Alles werkt bij mij zoals het op windows 7 ook deed.
Welke programma's draaien dan niet onder Windows 8?
Ik heb er wel eentje. De driver software van de printer van mijn zus (Dell AIO Photo 964) werkte niet meer. Ze heeft een nieuwe gekocht.

Daar neem ik MS trouwens niets in kwalijk hoor. Is denk ik eerder de fout van Dell.. maar toch.. ;)

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 6 maart 2013 15:12]

Dat is geen applicatie maar een driver.
En ja, dat is wel Microsoft's schuld dat er elke versie weer iets moet veranderen.
Mede om die reden overgestapt op Linux, grote kans dat je oude hardware lange tijd blijft werken. Ik vertik het perfect werkende hardware te moeten vervangen.
Mijn Canon scannerdriver uit XP werkte gewoon (MP navigator 2.1).
Ik moest wel eerst de driver installeren en daarna pas de scanner aansluiten/aanzetten, maar ook dit gaf Windows netjes aan.

Zou dat niet het geval geweest kunnen zijn?
Dat je hem verkeerd ge´nstalleerd hebt?
Ik ben er al enkele tegen gekomen hoor, zowel drivers (Sony Xperia fastboot drivers) als programma's (Expatshield bijvoorbeeld). Het is wel zo dat 99,9% gewoon draait, maar als je net eentje hebt die niet werkt maakt dat het juist extra vervelend.
Autocad, geen ondersteuning in Windows 8, behalve Autocad 2013.
Het ontbreken van een optie om legacy firewire drivers te gebruiken is niet handig: wat oudere firewire (audio) apparatuur werkt niet meer (wel onder win7). Dure apparaten in de aanschaf dus dat vervang je ook niet zo een twee drie.
Uit eigen ervaring: uTorrent 3.0.0 64-bit en MicroSoft Train Simulator

Dat MSTS dateert dan al wel van zomer 2001, dus nog vˇˇr XP in de schappen lag!
Onder W98(SE) t/m 7(x64) draait het gewoon prima. Maar in 8(x64) krijg je conflicten met je ATi graphic drivers, zelfs met de recentste voor W8(x64)..
uTorrent 3.0.0 64-bit laat zich gewoonweg niet installeren onder 8!!

Dit was bij mij het geval met Win8 Pro, toen het net een dag uit was. Dus de kans bestaat dat deze applicaties, met de recentste W8-updates, inmiddels wÚl willen draaien onder 8..
Je hebt toch een Windows XP VM? Of is dat alleen in Windows 7.
Je hebt toch een Windows XP VM? Of is dat alleen in Windows 7.
Alleen in de Win 7 professional versie. Toevallig net geinstalleerd. Zie deze pagina:
http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx
Nog geen software tegen gekomen welke niet onder Windows 8 draait. Sterker nog, software welke onder Vista en 7 met moeite aan de praat te krijgen waren werken onder Windows 8 nagenoeg direct (onder Vista en 7 was er veel meer voor nodig).
Het gaat om software die draaide op windows 95/98/nt4. Echt oude meuk dus. :P
Met XP veranderde het drivermodel en de API, maar bleef nog wel compatible. Met windows 8 veranderde het drivermodel en de API weer en is dit nu afgelopen.
Heb op de zaak 1 notebook met windows8 draaien. De anderen die vervangen worden wil ik met windows 7.

Wat een draak van een syteem, dat windows8.. (vind ik) Je cursor teveel naar rechts, komt er steeds een menu in beeld. Altijd weer op Windows-D drukken om je dekstop te zien. Geen startknop meer.
Alles werkt met Apps en tiles..

Afijn, niet aan mij besteed. Zal op een tablet of een systeem met een touchscreen vast geweldig werken.

Heb het idee dat ze met hun streven om op alle platformen hetzelfde OS te gebruiken iets te ver zijn door geschoten
je haald de woorden uit m'n mond.
zoals ik al zei ze hadden gewoon de optie desktop/tablet mode er in moeten zetten.
wat moet ik met die idiote knoppen op mn desktop pc als je met een muis werkt?! ziet er uit als de vtec computer van m'n zoontje.

hang hem eens in het domein met policies enzo ;)

server 2012, heb ik ook geen joepie gevoel bij. zal wel wennen zijn, maar het ziet er toch niet uit kom op zeg MS..........waar is de $ van MS gebleven....... ik wil hem terug.
Ik werk nu toch al meer als een half jaar met 8 , en heb totaal geen last dat ik altijd terug naar de desktop moet. Ik start de desktop , werkt in de desktop en zie verder het startmenu alleen als ik daar om vraag. Wat doen jullie dan dat jullie steeds terug naar de desktop moeten?
Wat doen jullie dan dat jullie steeds terug naar de desktop moeten?
Proberen te werken. Meer niet.

Dat is sinds W8 een stuk minder handig geworden, mijns inziens.
Snap ik . Vind het raar dat ik er geen last van heb als ik op m'n pc werk. Maar goed ik gebruikte het startmenu sowiezo niet in W7.
Verder vind ik W8 juist prettiger werken dan 7. Heb onlangs terug 7 ge´nstalleerd omdat men w8 beta was verlopen en het viel me op dat w8 toch prettiger en sneller werkt. Vandaar de vraag wat doen jullie dat jullie steeds het startscherm zien , werken jullie voorheen constant in het startmenu?
Klopt,
Ballmer heeft de klassieke fout gemaakt door zich teveel door zijn ontwikkelaars te laten leiden in plaats van naar de klant te luisteren.

Inmiddels zijn ze bovendien door de werkelijkheid ingehaald, want niemand wil windows RT hebben, omdat je voor bijna hetzelfde geld nu x86-tablets hebt met een volledige windows8-versie.. :D
Geef mij maar een RT tablet hoor ;) De interface werkt wel dikke prima.
Alleen jammer dat ik nu een ipad heb met (iets te veel) betaalde software.
Zou men mij een op een een ruil aanbieden (met dezelfde betaalde software) dan zou ik om gaan.
Inmiddels zijn ze bovendien door de werkelijkheid ingehaald, want niemand wil windows RT hebben, omdat je voor bijna hetzelfde geld nu x86-tablets hebt met een volledige windows8-versie
Maar Microsoft wist vorig jaar nog niet hoe goed Intel's x86 SoC's zouden worden. Als Clover Trail een mislukking zou zijn geworden, dan hadden ze alleen Ivy Bridge tablets in de winkels kunnen leggen.
Ik ben al fan van windows 8 sinds dag 1 (precies om 00:00 geupdated :) ) alleen nu zag ik dat de normale versie 180 euro koste, extreme duur. Ook office is op dit moment veel te duur. Ik vind dat Microsoft zeker de helft moet vragen, niet alleen voor de oem-versie
90 euro voor een reskin van Office is ook belachelijk.
90 euro voor een reskin van Office is ook belachelijk.

Het is maar hoe je het bekijkt.

Als ik 2010 had draaien, zou ik geen 90 euro voor 2013 betalen om te upgraden. Echter dat is natuurlijk een volledig niet bestaande situatie, want bij OEM licenties is geen sprake van upgraden.

Situaties die wel realistisch zijn zijn de volgende:

- ik koop een nieuwe laptop en heb ook geen Office 2010 pakket liggen. Dan is 90 euro voor een Office niet duur.

- ik koop een nieuwe PC, en heb wel een Office 2010 pakket liggen. Voor zo'n non-OEM pakket heb ik toendertijd uiteraard veel meer betaald dan 90 euro, en dus ben ik wel gek om nu nog eens 90 euro op te hoesten voor een 're-skin'.


Of die 90 euro duur is, is dus vooral een kwestie van het type gebruiker. Koop je doorgaans losse - dure - Office pakketten, is deze OEM optie niet echt aantrekkelijk. Ikzelf vind het OEM model juist weer mooi. Koop ik een nieuwe PC en betaal eenmalig een bedrag van 75 a 100 euro en die gaat de gehele levensduur van de laptop/PC mee.
Ik vind het zonde. Ik heb een Surface RT en ik vind het echt een super apparaat en laat mijn PC er eigenlijk ongebruikt voor staan. Heb je het op de tablet gebruikt, dan weet je hoe het werkt op de desktop. Kortom, ik zou zeggen probeer het gewoon.
Daarom, dat Samsung er mee stopt, is denk ik een gemiste kans omdat er super veel mee mopgelijk is is, zeker als office er op staat geinstalleerd.
Op RT draait enkel de software die voor RT gemaakt is. MS heeft voor RT een spciale Office-versie moeten maken, die gebruik jij nu. Maar die is niet dezelfde als die je onder windows8 installeert. verder kun je onder RT enkel de apps uit de store gebruiken, gewone Windows-programma's draaien er niet op, vanwege de andere CPU-architectuur.
Daarom kopen mensen hem dus niet.
Zou dan het echt zijn?

Zou kunnen, maar hoeveel mensen gaan nu eigen software nu installeren op een tablet achtig apparaat? Immers, dat is de doelgroep voor Windows RT. Ik heb ook een Surface RT, en heb weinig behoefte om eens lekker Steam of zo te installeren, of mijn Visual Studio dev omgeving.

Volgens mij was Windows RT gericht op dezelfde doelgroep als mensen die een iPad of Android tablet kopen. En dan hebben elk van deze drie varianten hun voor en nadelen.

Volgens mij is het problem meer de prijs. Die Samsung RT tablets zijn allemaal aan de erg dure kant. Uit de meeste reviews kwam dat ook als kritieken. Engadget schreef bijvoorbeeld dat het een van de beste RT tablets was, maar prijs technisch het wel erg hoog ingeschaald was.

Apple kan het zich veroorloven als marktleider met een mooi ecosystseem en een schare van trouwe fans, maar Android tablets kosten doorgaans maar zo'n 40-60% van wat RT tablets kosten. Nee, wat zeg ik, een Samsung RT tablet is momenteel zelfs fors duurder dan een iPad3. Geen wonder dat dat niet verkoopt ...


Als je op zoek bent naar een kleine laptop, is Windows RT niet de juiste keuze. Per definitie zou ik zeggen. Het stellen dat Windows RT tablets niet goed zijn omdat je geen Windows 8 software kunt draaien is net zoiets zeggen als dat een iPad slecht is omdat mijn MacBook software er niet op draait. Duh! :)

Maar wie op zoek is naar een Microsoft iPad, die vooral content zal consumeren is het geen slechte optie. Het aantal apps is nog matig, maar er zijn enkele andere aspecten die het weer aantrekkelijker maken. Het is echter onrealistisch - als iemand dat zou verwahcten - dat mensen nu massaal hun iPads en Android tablets vergeten en allemaal RT tablets kopen.
Het kan niet op, de miljonairs fair is ook al failliet (echt)

Verder vindt ik het jammer dat het niet ook opgaat voor de los te kopen consumenten versies.
Dit zijn immers de klanten _die voor dat W8 product _kiezen_ op hun zelfbouw pc, of reeds bestaande laptop.

Ook is W8 niet het succes dat men hoopte, dus ze moesten wel. Nu maar hopen voor andere OS liefhebbers dat die ook dalen. (Ik vermoed van niet....)
zucht en maar stug volhouden dat het niet aan hun product ligt.

als ze nou gewoon even een updateje maken waar je met een vinkje een startknop toe kan voegen de ribbon uit kan schakelen de metro uit kan schakelen en het oude taakbeheer weer terug kan krijgen dan overweeg ik windows 8 zo...

ik snap niet dat ze dit niet gewoon even aanpassen het is zo overduidelijk dat honderden miljoenen mensen dit willen...
Volledig 100% mee eens. Heb ook geen enkele behoefte om te upgraden naar Windows 8 (mocht er al een noodzaak tot upgraden zijn) omdat ik Metro niet kan omzeilen, en geen start knop heb. En nee, ik wil geen extra software installeren om dit mogelijk te maken.

Noem me koppig, maar Microsoft is in mijn ogen nog veel koppiger. En hun kost het honderden miljoenen, mij niet :) .
Ik hoor de reactie nieuwe taak beheer is slecht voor het eerst. Gelijk het ding nog eens opgestart op windows 8 maar ik kan geen reden vinden waarom ik de oude terug zou willen. Sterker nog ik vind de nieuwe enorm veel beter. Dus geef mij eens een reden om kritisch naar het taakbeheer te kijken.
Enige wat ik dan mis is het patsergehalte dat je al je cores kon laten zien. Er is nu bij de CPU maar 1 grafiekje :(

Startknop is wennen volgens mij. Gewoon even een weekje of 4 doorbijten en je wil niet meer terug. Dat was bij mij al binnen een paar dagen trouwens. De ribbon is er al sinds office 2007 en is zo veel logischer dan het oude menu dus lekker laten zitten.

De Windows-X knop al eens geprobeerd trouwens? Brengt een systeembeheer start menu naar boven. De Windows-C combi is leuk als je in game zit om even snel de tijd te zien trouwens.
dat jij die ribbon leuk vind, is prima, maar het is al jaren een klacht van de meeste gebruikers dat ze hem NIET prettig vinden......
Wie is er gek
Wie is er gek?
Sorry ik ga niet over jou oordelen. Ik ken jou namelijk niet.

Hele volksstammen met mij vinden hem wel prettig en hele volksstammen ook schijnbaar niet.

Nu ben ik redelijk Microsoft minded komt misschien ook wel omdat ik MCTer ben (geweest). Naast server trainingen deed ik ook nog heel veel office trainingen geven.
Tijdens die periode heb ik wel gemerkt dat als je de mensen de logica uitlegt van de ribbons dat ze aan het einde van een office course enthousiast kunnen zijn over dat ribbon. Toegeven niet iedereen natuurlijk. Mijn gok is dat er veel meer mensen het wel fijn vinden dan mensen die het niet fijn vinden.
ik vind de oude gewoon overzichtelijker en makkelijker in gebruik.

\al die gegroepeerde processen en kleutren vind ik maar afeiden van wat ik aan het doen ben.
gewoon 1 lijst met alles er in is voor mij veel makkelijker en geeft meer overzicht.

maargoed taakbeheer is iets waar je nog overheen kan komen.

start menu en quickstart zijn gewoon een must en de ribbon/metro moeten gewoonuit kunnen.

en nee startknop is niet wennen het voorkomt namelijk dat je windows met alleen je muis kan bedienen.
je word geforceerd je windows toets in te drukken en dat betekend dat ik niet 2 dingen tegelijk meer kan doen of niet meer relaxed achter de tv kan ziten met alleen een muis in de hand en alles behalve typen kan doen.

en ik gebruik nooit office en de ribbon kost me gewoon schermruimte wat met de waaardeloze overgang van 16:10 naar 16:9 ook al gebeurd is.

als er iets belangerijk is is het vertikale werkruimte en dit is gewoon weer een functie die vertikale werkruimte kost en voor mij dus slecht is.
als ze dan toch zo graag een ribbon achtig iets wouden had hem dan links als uitklapbaar dock gemaakt zoals tweakers de tracker geimplementeerd heeft.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 6 maart 2013 19:01]

Als je met je muis naar links onder op je scherm gaat dan komt er een vierkantje met de tekst Start omhoog. Op dat vierkantje kun je klikken en dan zit je het nieuwe startmenu.
In dit start menu gebruik ik de muis eigenlijk niet. Ik begin gewoon gelijk te typen en het resultaat daarvan is ongeveer gelijk aan het typen in het search balkje van vroeger. Met de pijltjes ga je dan naar het goede programma en een enter volstaat dan. Maar ook met de muis is het geode programma te vinden natuurlijk.

Quickstart is er nog gewoon. Als je daarmee de iconen bedoelt die normaal rechts van de startknop stonden. Windows knop in combinatie met bijvoorbeeld het cijfer 1 resulteert dat het eerste programma opstart.

Mijn buroblad staat ook vol met snelkoppelingen maar dat is mijn keuze :)

De ribbon kost minder ruimte dan vroeger. Google gaf mij niet direct aan hoeveel maar er is ooit een nieuwsitem hier of op webwereld geweest hier over en daar bleek dat de ribbon een pixel of 10 kleiner was dan de standard toolbars.
Tevens is het ribbon te hiden zodat je extreem veel ruimte hebt.

4:3 ownt wel alle andere mogelijkheden daar moet ik je 100% gelijk in geven. (Mijn mening)


Oeps vergeten mijn reactive over het taakbeheer erbij te zetten.
De oude had ook zijn charme natuurlijk maar hier zit gewoon meer in wat ik eigenlijk best vaak gebruik.

[Reactie gewijzigd door RagEnigma op 6 maart 2013 20:51]

met quickstart bedoel ik de 3 knoppen de links naast de start knop horen te staan.
die zaten standaard niet in windows 7 maar daar kan je ze met een lijntje text terug zetten.

en de ribbon is volgens mij echt 3 a 4x zo dik als een standaard balk met dropdowns.

http://www.withinwindows....11/04/win8_ribbon_012.jpg

http://www.techiehq.net/a...preview-my_computer_1.jpg

nogal een verschil.
Ok my bad ik dacht dat je het over het ribbon in office had. In de gewone menus zijn ze wat prominenter aanwezig daar heb je gelijk in.
Alleen bij mijn pc is het ribbon bij my computer dicht geklapt. Misschien standard of ik heb het zelf een keer gedaan.
Er is nu bij de CPU maar 1 grafiekje

Even ietsje verder zoeken, en je kunt ook de 'advanced' view aanzetten met al je (virtuele) cores weer lekker patserig in beeld... _/-\o_
Die wist ik nog niet :) Thx gelijk gedaan.
Dat wordt straks dus een tablet met windows 8 van 500 euro voor 500 euro! Goede deal!

Want op de achtergrond denken die bedrijven dan alleen maar dat die extra centjes mooi zijn voor de winst/verliesbeperking.
heb je de prijzen al gezien van een win8 pro tablet? is toch van de zotten.
Acer W510, 500 euro?