Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 41, views: 18.078 •

Gebruikers van Nokia Lumia-telefoons met Windows Phone 8 kunnen na een update, die vermoedelijk later dit jaar uitkomt, de kleurweergave van hun telefoon instellen. Onder meer de opties om de kleurtemperatuur en -verzadiging aan te passen staat dan in de instellingen.

Dat blijkt uit een testversie van firmwares voor de Lumia 920 en 820, die deze week verschenen op Navifirm, die servers van Nokia afzoekt naar firmwares voor telefoons. De update heeft als codenaam GDR2 Beta 2, wat erop wijst dat het gaat om de tweede testversie van 'General Distribution Release 2', dus de tweede update na de initiële release.

De nieuwe instellingen zitten in een nieuwe versie van de Display+Touch-app van Nokia zelf, maar de mogelijkheden lijken alleen zichtbaar te worden na de update, meldt WPCentral. De update, met als volgnummer 1232.5957.1308.x, hoogt het versienummer van het OS zelf niet op. Ook zouden er nieuwe verbeteringen voor de camera in kunnen zitten, blijkt uit vergelijkingsfoto's van een forumgebruiker van WPCentral.

Na de update geeft de Display+Touch-app de mogelijkheid weer om de kleurtemperatuur via een slider aan te passen en ook de kleurverzadiging is in te stellen. Het is voor het eerst dat er geavanceerde mogelijkheden voor het instellen van het scherm op toestellen met Windows Phone komen. Het is onduidelijk of de functie ook naar Windows Phone-toestellen van andere merken komt, maar dat ligt niet voor de hand: het gaat immers om een app van Nokia zelf.

Ook zit er een optie in de update om het geheugen te beheren: er staat per categorie, bijvoorbeeld muziek en video, hoeveel geheugen het inneemt en ook kunnen tijdelijke bestanden handmatig verwijderd worden.

De update is korte tijd te installeren geweest op een Lumia 920, maar is inmiddels van de servers van Nokia verdwenen. Wel staat er nog een placeholder voor een update, maar er zijn geen downloadbare bestanden meer. Het is onduidelijk wanneer de update uitkomt, maar dat zal hoogstwaarschijnlijk nog dit jaar zijn. Omdat de volgende major release van Windows Phone voor het einde van het jaar komt, gaat het vermoedelijk om een minor update die voor die tijd beschikbaar moet zijn.

Kleurinstellingen op Nokia Lumia 920

Reacties (41)

Dus. Mooi, maar ik zit te wachten op WPA2/Enterprise, VPN, fix van een Activesync bug en meer van dat soort enterprise wensen ipv de leuke gimmicks als kleuren aanpassen :(
Zelfde hier .
WP 8 heeft vooral functionele updates nodig ipv kleurtjes aanpassen .

Kijk maar eens bij features suggestions voor WP8 :
http://windowsphone.userv...01801-feature-suggestions
Bedankt voor de link. ERg handig vooral al je sorteerd op de meest gevraagde features. Als je dat ziet dan denk ik weer Nokia, waarom zijn jullie niet doorgegaan met Meego.
Mijn N900 van 2009 is al veel verder dan WP8 lijkt het. Ik zat aan de Lumia 920 te denken maar door het vertraagd leveren ervan in Nederland(aankondiging was al bijna half jaar terug!) en het gemis aan features die ik toch wel veel gebruik wordt het m toch niet.

Edit @ Himlims hieronder: De N950 is al uitgebracht in zeer beperkte oplage voor Devs. De N9 is de opvolger van de N900 maar niet officieel in Nederland uitgebracht naar mijn weten en ook alweer een jaar (of meer) terug. Alhoewel Tweakers er zeer over te spreken was, zal je in een niche markt altijd gebrek hebben aan apps, helaas... En natuurlijk het heeft geen hardware matige keybord. Na drie jaar wil ik er eigenlijk niet meer zonder, maar is geen fabrikant die dat nog uitbrengt.

[Reactie gewijzigd door Amito op 6 maart 2013 11:46]

Zijn al jaren geruchten over een N950 - of die ooit het licht ziet .... (denk het niet)
Nou dan loop je achter, de N950 is een Meego toestel net als de N9 maar dan met een toetsenbord! En er was maar een beperkte oplage voor Dev's.
Jolla gebruikt de N950 voor de ontwikkeling van Sailfish os, doe eens research voordat je hier gaat lopen huilen.
Tadaa...

Ontopic:
Ik begrijp nog steeds niet waarom dit soort basic instellingen niet gewoon in WP8 zitten? Ik bedoel...welke versie van desktop windows had dit al? 95?
Kom alsjeblieft niet aanzetten met "dit is een telefoon" of iets dergelijks. Volgens mij is dit de afgelopen 5 jaar gewoon gemeengoed, niks speciaals.
Als ik die feature lijst door scroll zitten veel van die features al (lang) in WP8. BIjvoorbeeld dat Wifi niet uit gaat als je de telefoon locked, of de audio equalizer, of custom geluid voor smsjes. Zit in ieder geval allemaal in mijn Lumia 920.
doe eens research voordat je hier gaat lopen huilen.
Sjeez, give the guy a break.
Je snapt toch wel dat hij het over een consumentenrelease heeft zeg.
Natuurlijk, want fanc leurtjes in kunnen stellen is toch veel belangriker dandat je telefoon doet wat het hoort te doen 8)7, maar serieus, Nokia en Microsoft get your shit together
Deze update is pas in zijn ealy beta, er is voor de rest amper bekend wat er voor veranderingen worden toegepast.

De functies die we hier zien o.a. verbetering van de camera en kleuren beheer voor profielen, slaan alleen op de Lumia wp8 toestellen. Het kunnen beheren van je opslag (voornamelijk de other bug) wordt toegepast op alle wp8 toestellen.

[Reactie gewijzigd door vali op 6 maart 2013 10:44]

eeh deze optie zit in een deel van nokia zelf . dus het is nokia die dit als extra meegeeft aan zijn lumia gebruikers. (volgens het artikel)
en hierin is nokia dus heel goed bezig . nokia lijkt tot nu toe de enige wp fabrikant die echt ook wat voor de gebruikers doet en er zeer veel tijd en resources insteekt om het toch allemaal nog beter te maken.
daarbij zoals hier ook gezegd is dit nog een vroege update . dus er komen wel wat meer dingen bij natuurlijk.
microsoft en nokia zijn dus echt wel bezig om het os steeds beter en stabieler te maken .
wp8 waar het nu is is opzich al echt prima mss paar kleine dingetjes maar als je ziet waar wp8 nu is na een korte tijd . als je dat vergelijkt waar android en ios nu zijn (en die zijn er al een tijd) dan vind ik toch echt dat wp gewoon heel hard op de goeie weg is ..

[Reactie gewijzigd door style2k op 6 maart 2013 12:06]

Het is ook alles of niets voor Nokia, dus ze moeten wel aan de slag met het OS. Al hun overige schepen hebben ze al verbrand. WP is in allerlei vormen ook al een lange tijd, langer dan Android bij mijn weten. Je kan niet met droge ogen beweren dat ze er pas 'kort' mee bezig zijn.

Maar ik lees toch teveel probleemberichten waardoor voor mij een L920 afvalt.
Als je met Wp in allerlei vormen Wp8, wp7,Wm... bedoelt , dan mag je bij android ook linux toevoegen en dan bestaat android ook al veel langer dan enkele jaren.
Hoewel je helemaal gelijk hebt in je opmerkingen is het uiteraard wel zo dat de mensen die aan die kleurweergave werken heel andere personen zijn dan de personen die aan Active Sync werken.

Het een zou het ander dus niet moeten uitsluiten.
Mooi, maar ik zit te wachten op WPA2/Enterprise, VPN, fix van een Activesync bug
Die zullen wel in Blue komen, dit is gewoon een app van Nokia - die zijn niet bezig met verbeteringen van het core-OS.
Nokia heeft daar weinig mee te maken. Dat is toch echt iets van het OS. Maar MS zal er ongetwijfeld mee bezig zijn, net als de integratie van carddav en caldav voor Gmail straks.

Maar ik blijf het raar vinden wat mensen tegenwoordig als basisfeatures of essentiŽle features van een besturingssysteem voor smartphones op blijven noemen. In het 920 topic kom ik ook vaak de raarste dingen tegen waarover men klaagt alsof je er niet mee kunt bellen. De laatste is bv het niet kunnen scrubben van muziek/video. Sorry hoor, maar dat is toch echt een extra.

Ik denk dat je voorlopig ook niet updates zult zien met dergelijke zaken. Ik denk dat Blue die pas in de herfst komt de grootste verandering zal laten zien. Er komen nog wel wat kleine updates zoals de GDR2, maar daar zullen vooral bugfixes in zitten en geen nieuwe dingen.
Voor een telefoon is door een nummer scrubben misschien niet iets basaals, maar voor een smartphone, wat ook als volwaardige mp3-speler functioneert vind ik het toch wel vreemd als zulke functionaliteit niet aanwezig is. Het is wel een echt irritante trek van Windows Phone dat sommige heel simpele dingen gewoon niet kunnen, zoals bijvoorbeeld de oriŽntatie van je scherm vastzetten. Ik denk dat mensen vooral gefrustreerd raken door het gebrek aan zulke dingen omdat ze 5 jaar geleden al een smartphone hadden die zulke dingen wel kon.

[Reactie gewijzigd door Fred-Erik op 6 maart 2013 12:10]

Iedereen is hier lekker denigrerend over een kleuroptie, ik vind het serieus een hele nuttige toevoeging.

Bij een beetje telefoon zijn de schermen tegenwoordig dusdanig goed dat je vrijwel kleurecht zou kunnen weergeven, wat voor mensen in de grafische industrie erg belangrijk is. Als Nokia op deze manier deze industrie ook wat te bieden heeft hebben ze een extra USP t.o.v. bijvoorbeeld Apple.

Mijn eigen (Android) toestel heeft een 1280x720 IPS paneel en ik weet inmiddels wat de (minimale) afwijking is maar zou het fijner vinden als ik 'm een tikje kon bijschroeven.

Bij deze een verzoekje aan Nokia: Maak het mogelijk om ook het telefoonscherm te kalibreren. Zo heel moeilijk is dit niet als je de handen ineen slaat met bijvoorbeeld DataColor.
Kwestie van een mogelijkheid maken om ICC profielen in te lezen ipv alleen schuifjes te bedienen, en een appje te bouwen dat bijvoorbeeld via WiFi correspondeert met de PC waar de Spyder aan hangt.

Investering van (grote gok) 75.000,-, maar het is een enorm signaal naar alle fotografen, ontwerpers, filmers, kunstenaars en groepen die ik hierbij nog vergeet.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 6 maart 2013 10:43]

En jij denkt dat mensen een Windows telefoon kopen om professionele foto's te maken en editten. De grootste markt voor een Windows telefoon is de integratie met Exchange!
Wanneer enterprise toepassingen dus niet correct functioneren, ligt blijkbaar de focus totaal verkeerd.

Ook op werk, die handje vol mensen die Windows gebruiken op hun telefoon, kunnen ook echt amper van de diensten gebruik maken. Android levert voor alsnog de minste issues op (iOS extreem veel bugs).
De grootste markt voor een Windows telefoon is de integratie met Exchange!
Zo wil Microsoft het graag, maar dat wil niet zeggen dat telefoonproducenten het ook zo zien natuurlijk. Bovendien zullen niet-functionerende enterprise toepassingen door Microsoft in het OS opgelost moeten worden, niet door Nokia in een appje.

Je vergeet even dat met name Nokia ook vrij hoog inzet op de camera-functie van hun smartphones. Zie de Pureview cameraphones. Als je serieus genomen wilt worden door serieuze fotografen kan zo'n instelling als witbalans van het scherm best een factor worden.

De opvolger van de N808 Pureview gaat ook een WP8 toestel worden, en het kan best zo zijn dat deze instellingen met dat toestel in het achterhoofd zijn ontworpen. Nokia zou gek zijn als ze het niet ook voor andere toestellen leveren.
De grootste markt voor een Windows telefoon is de integratie met Exchange!
Windows Phone is in eerste instantie volledig gericht op consumenten, de enterprise features worden er nu pas 1 voor 1 aan toegevoegd.
Tuurlijk bewerk je geen foto's op een telefoon, en maken al helemaal niet.

Aan de andere kant is Nokia wel het merk dat de 808 PureView op de markt gebracht heeft. Daarmee geven ze aan wel waarde te hechten aan de groep die foto's belangrijk vindt.

Als mijn huidige telefoon een camera a la PureView gehad had was ik voortaan bij een dagje stadswandelen minder geneigd tot het meenemen van een kwaliteitscompact.

Die wens zit erin omdat ik een tijd professioneel met foto en video bezig ben geweest. Een andere wens die erin zat was het kunnen tonen van portfolio op m'n telefoon. Dat ding heb je altijd bij je, dus ook al sta je bij de supermarkt, even netwerken en laten zŪen wat je kan en doet is mogelijk.
Daarnaast is het praktisch om als je mail binnen krijgt eventuele bijlages goed te kunnen bekijken, in het OV bijvoorbeeld of zelfs in de file in de auto.

Er zijn nog talloze andere mogelijkheden om een ťcht goed scherm in een telefoon uit te buiten als het gekalibreerd kan worden.
nokia gaat natuurlijk geen VPN, WPA2/Enterprise, en activesync bugs fixen. Dit gaat om nokia specifieke applicaties en geen Windows Generic functionaliteit. Daar zou je bij Microsoft moeten aankloppen.
Nokia is goed bezig, moeten ze misschien ook wel. Tsja .... daar sta ik dan met mijn HTC 8X.

Maar goed, voor mij is het allemaal wel geinig wat Nokia toevoegt aan WP8, ik vind het hele WP8 top, dus dan maar iets minder mogelijkheden.
Nokia doet indirect ook veel voor de andere fabrikanten, zoals het brengen van hun Here producten (komt hopelijk snel naar Nederland) . Zelfs IOS gebruikers krijgen een uitgeklede versie van Here. Tevens ben ik blij dat ze meegeholpen hebben met het verbeteren van whatsapp, sinds de 2.9.4 update werkt hij eindelijk perfect.

[Reactie gewijzigd door vali op 6 maart 2013 11:09]

Je had kunnen weten dat de telefoons van Nokia meer exclusieve features zou krijgen dan die van HTC...
Wat ik niet helemaal goed begrijp is dat een Windows device afhankelijk is van de fabrikant van de hardware voor updates van het OS. W8 zou juist interessanter worden als de OS updates en fixes centraal van Microsoft zelf zouden komen. Laat de hardware fabrikant dan microupdates toevoegen voor toestelspecifieke zaken. Nu ontstaat de situatie dat de ene fabrikant wel essentiele updates / bugfixes released terwijl de andere dat niet doet.
Dat heb je verkeerd begrepen want dat is allang al gaande (sinds wp7). Alle security fixes komen van Microsoft af en de extra mogelijkheden (zoals kleuren beheer wat je hier boven ziet), komen van de fabrikanten af.

Microsoft is al bezig met het fixen van de other bug en die wordt samengevoegd met de firmware update van iedere fabrikant. Het OS nummer blijft hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door vali op 6 maart 2013 11:33]

Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar in praktijk zie ik allemaal aparte firmwares (zelfs een aparte voor KPN, die eerder uitgebracht werd dan voor de overige 920 toestellen). Dan vraag ik me af firmware is al getest op de 920, waarom niet meteen op alle toestellen pushen? En waarom eerder in Amerika dan Europa? ER zal vast wel een goede reden voor zijn om het niet tegelijk uit te rollen overal, maar dan is het geen haar beter dan bij Android wat ze wel beweren te zijn in dit opzicht.
Iedere provider kan nog per toestel testen of het goed draait, vele providers hebben nog zelf apps geschreven voor het OS en testen eerst uitgebreid voordat je de nieuwe update van Microsoft uitgeven.

Een provider mag 1 update achterlopen, maar zijn verplicht hem te bundelen als er een nieuwe update komt. De reden waarom er gedistribueerd wordt, is te kijken of de update goed draait op grote schaal. Problemen zoals je bij Apple zagen met Exchange problemen, accu bij IF4s kan voorkomen worden als je niet gelijk de update verspreid naar alle devices.

Als je ziet dat amper een 10e van alle Android devices niet op de laatste update draait (met daarbij alle security fixes), vind ik dan Windows Phone verre weg niet op Android lijkt.

[Reactie gewijzigd door vali op 6 maart 2013 14:43]

OS updates en fixes komen ook centraal van Microsoft. Extra enhancements worden door Nokia gepushed en zijn toestelspecifiek maar gťťn essentiŽle bugfixes etc. Vergelijk het als de schillen die over android heen worden gelegd, alleen dan zonder dat het de UI aanpast en/of je batterij leegtrekt.
Ok, dan was me dat niet geheel duidelijk. Maar voor een complete upgrade blijf je dus afhankelijk van een firmware van de fabrikant?
Nee, want bij Nokia hadden ze geen problemen dat de batterij snel werd leeg getrokken ... /s
Wel, Windows Phone wordt ook centraal door Microsoft beheerd en geŁpdate, updates van Windows Phone zijn fabrikant/provider/toestel onafhankelijk (Android zou er veel van kunnen leren). Deze update is echter geen update voor Windows Phone, maar voor de extra software die Nokia meelevert (een van de weinige die trouwens nuttige extra software meelevert).
Logisch dat er centraal wordt geŁpdatet want Microsoft WP is nog geslotener dan Apple iOS. Verder laat MS oude gebruikers van high-end toestellen als de Nokia 900 lekker in de kou staan. Met een Android 2.x versie toestel kun je nog steeds de meeste apps goed gebruiken. Custom ROM installeren op je WP? Nee, ook dat zit er niet in. Nee, Android heeft niets te leren op dat vlak van MS
In welk opzicht is Microsoft nog geslotener dan Apple? Want ik kan er geen 1 bedenken. Muziek op mijn l920 zetten kan ik doen doormiddel van de app, maar ook net als een usb stick erop slepen. Ze laten zelfs fabrikanten meer hun eigen draai geven aan het OS, natuurlijk niet zoals bij android, maartoch je ziet toch enige verschil tussen de verschillende merken.

Het custom rom verhaal, Microsoft wilt net als Blackberry al jaren doet hoog scoren op security niveau. Dan kan je niet meer komen aanzetten met een bootloader zonder encryptie.

Het in de kou staan van de Nokia 900 gebruikers, het wp7.8 platform wordt nog steeds aan gewerkt en er komen nog steeds updates voor uit. Dat betekend ook dat de laatste security updates krijgt, iets dat je met een android toestel van 1,5 naar kan fluiten.

Het wp8 platform vraagt nou eenmaal meer rekenkracht, daarom hebben ze ervoor gekozen om de twee platformen naast elkaar te ondersteunen. Dus nee, in mijn ogen is Microsoft goed bezig, het platform draait stabiel en snel en heb met wp7.8 en nu wp8 geen enkele vastlopen ervaren.

[Reactie gewijzigd door vali op 6 maart 2013 18:43]

Is die 920 al eens in het geel leverbaar?
Al lang! Ik heb hem 2 weken geleden besteld via Alternate, werd volgende dag bezorgd en 2 vrienden hebben hem via Phonehouse. Allemaal in het geel.

De pricewatch op Tweakers is overigens erg handig om actuele voorraad status bij leveranciers te checken.
Zat ik niet op te wachten eigenlijk... een Lumia 820 vind ik al best fijn afgesteld out-of-the-box. Het toestel heeft dan ook een van de betere displays vergeleken met de concurrentie... zwart lijkt echt zwart, kleuren zijn mooi egaal en uiteraard de sublieme kijkhoeken.

Nederlandse spraak-ondersteuning zou ik persoonlijk veel interessanter vinden... alhoewel het best komisch is om nederlandstalige berichten voor te laten lezen door engelse spraak als de telefoon aan de carkit hangt. Geen idee wat het apparaat dan zegt, alsof de carkit een beroerte heeft...

Of gewoon sowieso het logischer inrichten van een aantal elementen zoals het instellen van audio, of ook echt alle beveiligings-instellingen onder de optie 'beveiliging'. VPN zoals al eerder genoemd... en landscape-modus all-round aub!

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 6 maart 2013 19:23]

Op de servers van Nokia staan ze nu wel allemaal compleet,
Via Navifirm te downloaden. Maar, gezien het feit dat het een minor update is denk ik nog wel even te wachten tot Blue uitkomt.