Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 26, views: 10.750 •

Fujitsu heeft de CeBIT 2013 aangegrepen om een nieuwe lijn zakelijke laptops te introduceren. De drie eerste modellen van de E-lijn van laptops kenmerken zich door een geringe dikte, een stevige behuizing en aandacht voor het uiterlijk.

Fujitsu heeft al een E-serie van Lifebook-laptops, maar het Japanse bedrijf denkt dat de aanduiding 'E-line' voor voldoende onderscheid zal zorgen, waarbij de E dit keer voor elegant zou staan. De lijn bestaat uit drie modellen: de E753, E743 en E733 met respectievelijk 15,6"-, 14"- en 13,3"-scherm. Voor de 15,6"-laptop is de maximale resolutie 1920x1080, voor de 14" is dat 1600x800 en de 13,3"-variant moet het met 1366x768 doen.

Alle drie de modellen zijn grijs met een opvallende rode lijn tussen het keyboard en het touchpad. De cover is van magnesium en het oppervlak van de palmrests is van aluminium. De notebooks zijn op hun dunste punt 20mm en het gewicht varieert van 2,1 kilo voor de 15,6"-Lifebook tot 1,7 kilo voor de 13,3"-laptop. Fujitsu claimt de voordelen van ultrabooks te combineren met de behoefte aan veel interfaces van zakelijke gebruikers, die ook een prettig design zouden waarderen. Het touchpad is groot, de muisknoppen zijn geïntegreerd en het keyboard beschikt over achtergrondverlichting.

Daarnaast zijn zakelijke extra's als een vingerafdruklezer en een connectie voor een docking station aanwezig. De docking is eveneens nieuw en is niet compatibel met voorgaande Fujitsu-laptops, maar wel met de komende generaties, belooft het bedrijf. De laptops beschikken standaard over optische drives, maar deze zijn  toolless te verwijderen, waarna er bijvoorbeeld een extra accu of Fujitsu's beamer-accesoire in de modular bay van de laptop gestopt kan worden. Ook is een sleuf voor smartcards aanwezig en kunnen de systemen sim-kaarten voor mobiel internet bevatten.

De laptops worden met Intel-processors van Core i3 tot Core i7 geleverd, kunnen optioneel ssd's, hdd's of hybrid drives bevatten en krijgen naar keuze Windows 7 of Windows 8. De prijs van de eenvoudigste configuratie zal 1299 euro bedragen. De prijs van het docking station zal rond die van de huidige dockings komen te liggen. De laptops komen eind april beschikbaar.

Fujitsu E Line Cebit 2013 Fujitsu E Line Cebit 2013 Fujitsu E Line Cebit 2013 Fujitsu E Line Cebit 2013 Fujitsu E Line Cebit 2013 Fujitsu E Line Cebit 2013 Fujitsu E Line Cebit 2013 Fujitsu E Line Cebit 2013 Fujitsu E Line Cebit 2013 Fujitsu E Line Cebit 2013

Reacties (26)

Touchpad te ver naar links wat mij betreft. Verder mooie design, kan ook niet mis gaan met alu-look, alleen dat rode lijntje vind ik weinig zakelijk.
Touchpad midden onder het qwerty toetsenbord. Lijkt mij niet handig als die in het midden van de laptop had gezeten. Ziet er op het eerste gezicht wel raar uit.
Als je goed kijkt zie je dat het toughpad niet bij alle modellen op dezelfde plek zit.
(wel links idd) Dit zal ongetwijfeld met het formaat te maken hebben.
Dat klopt, zo te zien bij de toetsenbord met numerieke gedeelte zit de touchpad ver naar links. Te ver wat mij betreft. Hij steekt links nog uit ten opzichte van de spatiebalk.

Zelf heb ik een Lenovo ThinkPad. Prima ding voor het geld, alleen heeft dit apparaat hetzelfde euvel, maar dan beperkt het zich nog tot recht onder de spatiebalk.


"Fujitsu claimt de voordelen van ultrabooks te combineren met de behoefte aan veel interfaces van zakelijke gebruikers, die ook een prettig design zouden waarderen. Het touchpad is groot..."

Die touchpad raak ik heel vaak onbedoeld met mijn linkerduim/-palm. Erg vervelend bij het typen, aangezien je cursor dan verplaatst. Het laat zich raden wat dat met je productiviteit doet..... Niet fijn voor deze zakelijke gebruiker :(


Edit (5 maart, 19.06):
@The_Virus
De detectie voor ongewenste aanraking komt mij niet bekend voor. Of ik heb het niet aan staan (geen idee of je aan en uit kunt zetten) of het zit niet op alle ThinkPads of het werkt beroerd.
Uitschakelen van de touchpad is voor mij geen optie, aangezien ik er juist continu mee werk. Ik gebruik het al jaren, voorheen bij een Dell, waarbij het superieur werkte. Toen ik vorig jaar deze ThinkPad kocht, was het geen aandachtspunt, aangezien ik niet kon vermoeden dat er ook beroerd werkende touchpads waren (zeker bij een Lenovo ThinkPad ging ik er van uit dat zoiets basic prima werkt en ontworpen is).

Edit 2:
@DaemonAngel
Ik heb een ThinkPad Edge E520, waarvan ik de touchpad ook niet goed vind. De ene keer lijkt het overgevoelig te zijn, de andere keer reageert ie niet wanneer je het (voor je gevoel) duidelijk genoeg aanraakt/-tikt. Voor mij een duidelijke aandachtspunt bij aankoop van een volgende laptop.

[Reactie gewijzigd door Edddd op 6 maart 2013 12:28]

Daarom heeft een Thinkpad al jaren detectie voor ongewenste aanraking, net als vrijwel alle courante laptops met touchpad. Daarnaast is op sommige zakelijke modellen ook met een eenvoudige knop het touchpad helemaal uit te schakelen, zoals bij de HP Pro- en Elitebook series.
mwah, over het algemeen werkt dat in software, en dan kan je het dus aan of uit zetten. Het werkt eigenlijk heel simpel, een bepaald tijdsinterval na je laatste toetsaanslag, werkt je touchpad niet, daarna weer wel.
ik moet nu zeggen dat ik op mijn thinkpad T420 hier nooit last mee heb dat ik ongewenste aanrakingen op mijn touchpad heb.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het touchpad wel enorm slecht vind bij die serie van de thinkpads. Eigenlijk niet te gebruiken.
De plek van de touchpad zit op de gebruikelijke plek als er een numpad op het toetsenbord zit.
Hij zit namelijk recht onder het letter gedeelte.
Daar zou je de laptop wat mij betreft niet op mogen afrekenen.
Nou je het er zo eens over hebt... Ik begrijp dat de touchpad in het midden handig is omdat dan zowel linkshandigen als rechtshandigen hem kunnen gebruiken. Maar eigenlijk zou het handiger zijn als hij gewoon rechts zou zitten. En dan een versie met een touchpad links voor de linkshandigen onder ons.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik 20mm op het dunste punt nu ook weer niet echt "gering" vindt voor een notebook. Dat gecombineerd met het gewicht van 2.1kg, doet me toch twijfelen of deze laptops de gebruikers die mobiliteit willen combineren met prestaties gaat aanspreken. Je hebt immers al de Vaio S15 of nog een trapje hoger de Vaio Z. Ook het startbedrag van 1299 euro lijkt met wat aan de hoge kant voor de features die ik in het artikel terugvind.
[...]13,3"-variant moet het met 1366x768[...]
Het wordt eens tijd dat ze deze resolutie gaan uitbannen. Zelfs voor een 13,3" notebook vind ik zo'n resolutie veel te laag.. :/
1920*1080 vind ik persoonlijjk al behoorlijk klein en haarscherp op een 15.6" scherm en om even te kijken wat de verhouding is tussen de DPI van een 1920*1080 - 15.6" scherm en een 1366*768 - 13.3" scherm doen we het volgende rekensommetje (1366*768/13.3)/(1920*1080/15.6)= 0.59

de 1366*768 - 13.3" monitor heeft 59 procent van de DPI van het HD scherm wat inhoud dat letters ongeveer 141% in grootte zijn tov van het HD scherm. Nu ik hier op tweakers zit te typen, gebruik ik effectief maar de helft van mijn scherm, omdat ik twee grote witte balken naast de tekst heb. Ik zou er nog een word document naast kunnen plaatsen, en het zou perfect passen. Dit zou op de 13.3" laptop niet kunnen

Nu ik dit even bijlangs ben gegaan, snap ik dat het voor workstations en business laptops niet heel erg handig is. Maar, wie koopt er nou een 13.3" laptop, om er vervolgens alle dagen fulltime op te werken? Nee, dan sluit je er toch een externe monitor op aan, want 13.3" is gewoon te klein om op te werken.
Ik bijvoorbeeld. Sterker nog, 11.6 inch, Lenovo Edge 130, ontzettend fijne laptop, maar ook prut resolutie! Ik heb 8GB RAM en een toch wel redelijk snelle sandybridge i3 (met intel GPU die gewoon dead island/far cry 3/crysis2 etc speelt), en dan heb je een resolutie waar Carmack al in 1995 van vond dat het te weinig was.

Resolutie verhoging is -ALTIJD- een goede zaak, Als je het te klein vind dan stop je meer pixels in wat je wil renderen; ziet het er alleen maar beter uit.
1366x768 is gewoon echt uit de tijd, in 2002 had een goedkoop 13.7 inch CRTje al een resolutie van 1024x768, we zijn nu 11 jaar verder en we zitten op nog niet eens het dubbele, laat het George Moore maar niet horen.

Als Google een 10.1 inch tablet kan maken voor 399$ euro met een 2560x1600(!!!) scherm, en mensen niet klagen over kleine lettertjes, dan vind ik dat dat ook prima moet kunnen in een 11.6 laptop, laat staan een 13.3 laptop. Einde discussie wat mij betreft :/

[Reactie gewijzigd door Alex_dragon op 6 maart 2013 18:25]

Ik vind dit qua design vrij mooie notebooks. Eindelijk weer eens een fabrikant die niet de eeuwige wigvorm gebruikt. Strak, rechthoekig, van bijv. zilver geborsteld aluminium vind ik persoonlijk de mooiste stijl. Ook Dell (XPS series) past deze strakke, niet-wigvormige stijl toe. Alleen jammer dat de kwaliteit van Dell en Fujitsu niet al te best schijnt te zijn (terwijl Asus, mijn favoriete merk door de prijs/kwaliteit (staat ook altijd boven aan bij de betrouwbaarheidsonderzoeken, waar Dell en HP onder aan bungelen) juist heel extreem en veel de wigvorm gebruikt)

[Reactie gewijzigd door Superpelican op 5 maart 2013 17:59]

Waar baseer je je verhalen over Dell en Fujitsu op?

Ik heb wat Fujitsu betreft alleen ervaring met de Fujitsu LifeBook U772, en ben daar toch wel erg tevreden over.

Dell maakt voor verschillende markten laptops, en de kwaliteit verschilt. Maar je krijgt daar wel de zekerheid van een goed scherm en toetsenbord wanneer je voor de wat duurdere series kiest.
Heel aardig design

Docking station lijkt wat minder, ziet er nogal duister uit aan de achterkant - geen (blauwe) USB3 poorten?
Die dingen zijn toch al rap 200 euro, daar mag je dat toch wel voor verwachten.
Dit vind ik er heel interessant uitzien..., maar die prijs is nogal fors. Ik had liever gezien dat ze de helft zouden kosten. :(
Ze komen zeker ook niet met een "consumer versie" die geen vinderafdruklezer heeft en dan wel een stuk minder kost?
De prijs gaat onder meer zitten in zaken als inderdaad de vingerafdruklezer, maar ook het bieden van maximale connectiviteit (ethernetpoorten, USB, HDMI + VGA, dockingstation-aansluitingen), beheer- en beveiligingsmogelijkheden zoals een TPM-chip en Intel’s vPro wat alles bij elkaar aardig in de prijs loopt.

Fujitsu heeft zich nooit echt op de reguliere consumentenmarkt gericht. Maar zomaar een variant van dergelijke notebooks maken, zie ik sowieso niet gebeuren.
De zakelijke series zijn in het algemeen duurder (kijk naar dell en vooral de thinkpad serie van lenovo).

Ik denk dat hier eerder de bouwkwaliteit de prijs omhoog drijft.

Kijk naar de metaal/aluminium scharnieren op de thinkpad en de robuustheid van het toestel in zijn geheel.

Al heb je wel gelijk en gaan de hoeveelheid aan poorten e.d. de prijs ook doen stijgen. Ook de verwijderbare optische drive zal de prijs wel geen goed doen. (Ik schrok de eerste keer wel toen die eruit lag op mijn lenovo :p). De vpro enzo idd ook.

[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 6 maart 2013 09:51]

qua design 2010 model. Nu stond Fujitsu nog nooit bekend om spannende notebooks en ook dit is geen verbetering.
Vanwaar de optical drive eigenlijk nog? In bedrijven wordt al jaren geen schijfje meer aangeraakt en veel werkplekken zijn al simpele thin cliŽnts geworden. Ik snap echt niet waarom zo'n unit die in een laptop enorm veel ruimte kost nog steeds wordt geleverd. Zelfs Windows is al van een USB stickje te installeren tegenwoordig.
zakelijke laptop zonder optische drive is echt een no go hoor.

Je moet de mogelijkheid hebben om iets voor een klant te kunnen branden op een cd-rom.

al heb je wel gelijk dat het nog amper gebruikt wordt, maar dan staat het je vrij hier iets in de plaats te steken. Zoals in het artikel aangehaald kan je de optische drive gemakkelijke verwijderen (net zoals bij de lenovo thinkpad serie)
Wat betreft het zakelijke aspect van deze laptop moet ik toch wel echt opmerken dat ik windows 8 compleet buiten het plaatje vind vallen. Over 't algemeen vind ik windows 8 echt netjes (mening) maar zo op en beurs zit dit er heel speels uit, weet nou niet of dat de image is die ze willen overbrengen op het volk.
Zo af en toe vraag ik me wel een beetje af wat de laptopfabrikanten bezielt. Bijna altijd lees ik dergelijke nieuwsberichten met een enthousiasme van gaaf! Wil ik hebben!...

..Totdat ik bij het stukje van de schermresoluties ben. Ik ben al niet bepaald een fan van 16:9 schermen, maar als dan blijkt dat de resolutie van een 13.3" model de 768 pixels hoog niet overstijgt, is dat voor mij gewoon een dealbreaker. Hoe moeilijk kan het toch zijn om (optioneel) fatsoenlijke schermpanelen in laptops in te bouwen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013