Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 19, views: 11.602 •

Uitgever Electronic Arts sluit BioWare San Francisco, de studio die voorheen bekendstond als EA2D. De studio maakte web based varianten van games als Dragon Age en Mirror's Edge. Door de sluiting verliezen 25 medewerkers hun baan.

Electronic Arts heeft BioWare San Francisco gesloten omdat de studio niet rendabel is, meldt een anonieme bron aan GamesRadar. Het zou te duur zijn om de web based games die de studio maakt in San Francisco te laten maken. Veel uitgevers besteden de ontwikkeling van dergelijke games uit aan studio's in landen met lagere lonen, zoals China, Brazilië en Oost-Europa. Met het opheffen van de studio gaan 25 tot 30 banen verloren.

BioWare San Francisco is vooral bekend van het op Facebook verschenen Dragon Age: Legends en van browsergame Mirror's Edge 2D. De studio werd opgericht onder de naam EA2D. In 2011 besloot EA om de studio onder te brengen bij BioWare en om te dopen tot BioWare San Francisco. De ontslagen bij BSF komen niet geheel onverwachts. In februari plaatste Frank Gibeau, hoofd van EA Labels, een blog waarin hij al aankondigde dat er ontslagen zouden vallen in Los Angeles, Montreal 'en wat kleinere locaties'.

Dragon Age: Legends

Reacties (19)

Algeheel met je eens, alleen lijkt het in dit geval een simpele kwestie te zijn van een sub-bedrijf wat geen winst genoeg maakte.
Lezen is ook een kunst he?
"BioWare San Francisco is vooral bekend van het op Facebook verschenen Dragon Age: Legends en van browsergame Mirror's Edge 2D. De studio werd opgericht onder de naam EA2D. In 2011 besloot EA om de studio onder te brengen bij BioWare en om te dopen tot BioWare San Francisco"
De "echte" Bioware blijft gelukkig nog bestaan.
Gelukkig wel, alleen hopen dat ze weer wat meer tijd hebben en de kwaliteit van hun games mogen verhogen van EA want DA2 was niet zo denderend. EA is altijd nog kwantiteit over kwaliteit geweest helaas.
Ray Muzyka en Greg Zeschuk (oprichters) zijn allebei al weg bij Bioware EA, evenals de andere oprichter [naam] die al langer weg was.

[Reactie gewijzigd door alingebruik1978 op 5 maart 2013 13:27]

Heb je het artikel wel gelezen, dit gaat over BioWare San Francisco, dat browser games maakt...
nooo. ik vond bioware altijd goeie games maken. ach ja. gelukkig ben ik niet meer zo'n grote fan meer van EA-games. doe mij maar wat indie games of andere downloadable content van steam. ;)
Het scheelt dat het niet echt "de Bioware" was, gezien in de tekst al staat dat pas in 2011 de naam was verandert naar Bioware.

Dus er komen nog steeds gewoon spellen van Bioware (of moet ik zeggen EA).

[Reactie gewijzigd door linkkrw op 5 maart 2013 11:40]

Probleem is dat bioware bioware niet meer is. Alle medewerkers die bioware bioware maakten zijn sinds de EA overname eruit geschopt zijn of zelf vertrokken zijn vanwege de EA cultuur (teveel namen om op te noemen maar Brent Knowles from the back of my head om mee te beginnen). Dat zie je dan ook duidelijk terug in dat Dragon Age 1 de laatste echte bioware titel was en alles wat daarna kwam eigenlijk door elke andere identikit EA studio gemaakt had kunnen worden.

Je moet nooit kijken naar welk bedrijf er achter een game zit maar naar welke mensen achter een game zitten. Dat is het enige waar je nog enigszins op kan bouwen voor kwaliteitsverwachting.
Komt niet echt als een hele grote schok. Veel van dit soort kleinere studios welk zich richten op web based game development komen steeds vaker ten val. Het is voor investeerders niet interessant genoeg, en de kosten welk grote bedrijven hieraan op lijken te maken worden gewoonweg niet teruggewonnen.

Dit soort games zijn veel interessanter voor de kleinere starterups, of de hobbyisten welk het vanuit hun basement in elkaar klussen. De overhead kosten worden daarbij al snel bespaard terwijl er kwalitatief veelal niet tenonder gedaan wordt in vergelijk met de grotere namen.

Bedrijven als EA moeten zich in deze markt vestigen met toch wat meer serieuzere content willen ze een kans maken, en hoewel daarin al wel enkele stappen gemaakt worden, zal dit snel gepaard gaan met ontslagen in de andere divisies welk hieraan geen bijdrage kunnen leveren. Door kennisgebrek, locatie, etc.

@themac1983: Yep, iedereen probeert een graantje mee te pikken. Het probleem van veel grotere ontwikkelaars echter is dat ze het vaak relatief laat doen, zodra de hype eigenlijk al een beetje is gaan liggen. Ze vaak aan zichzelf hoge kwaliteitseisen stellen (welk niet altijd in dezelfde lijn van kwaliteit staat als wat de consument verwacht). En veelal lange ontwikkeltrajecten doormaken, ook voor dit soort kleinere projecten.

Daardoor zie je dit soort initiatieven dan ook net zo gemakkelijk als ze opkomen, weer als sneeuw voor de zon verdwijnen. Zeker als het slecht gaat binnen het bedrijf, zoals bij vrijwel alle beursgenoteerde game publishers momenteel het geval is.

[Reactie gewijzigd door psychodude op 5 maart 2013 14:56]

Er is in mijn optiek ook een soort BOOM ontstaan in webbased games. 10 jaar terug had je een paar spelers op de markt, (omerta en travian bijvoorbeeld) tegenwoordig heb je honderden zo niet duizenden games die allemaal door allerlei studiotjes gemaakt worden. De taart is gewoon niet groot genoeg voor zoveel studio's en games.

De grotere studio's gooien er nu wat geld tegenaan zodat ze in de markt komen. Eenmaal in de markt moeten echter de kosten omlaag.
Ze hadden beter de studio kunnen omtoveren van web-based naar app voor een smartphone. Zouden ze meer winst uit kunnen halen. Want namen als Dragon Age verkopen op zichzelf goed genoeg.
Maar de mensen daar moeten wel de kennis en kunde hebben om dit te bouwen voor smartphones. Zo niet, dan is het goedkoper om de tent te sluiten.

Als je een afdeling hebt met schilders en de vraag loopt terug, dan kan je ook niet zeggen, laten we de afdeling omtoveren naar stratenmakers.
Dan nog, de loonkost in San Francisco ligt exorbitant hoog. Een junior software engineer verdient tussen de 65k en 85k. Mid level stijgt tot 75k - 130k. Senior uiteindelijk zit je aan 119k - 149k (zie Glassdoor voor EA-lonen in SF).

Reken nu nog dat er een secretaresse tussenzit, een paar assistenten en een schoonmaker. Gemiddeld loon, 75k? Maal 25 is ~1,9 miljoen dollar. Tel daar dan nog huur van het pand bij en alle extra kosten die je maakt zoals nutsvoorzieningen, gratis eten voor werknemers, ziekteverzekering, ... Uiteindelijk zit je misschien op 2,5 miljoen dollar, als het niet meer is. Daar mag je jaarlijks al heel wat tweederangsgames (want dat zijn het ook) voor verkopen om enkel maar break-even te draaien. Daarom dat outsourcen naar lage loonlanden voor dit soort projecten juist interessant is gebleken.
Hoe kan het eigenlijk dat een distributeur van games een developer kan sluiten? In principe zou je zeggen dat EA in opdracht van BioWare werkt, en niet andersom. En daarnaast is het raar als de een eigenaar is van de ander, want waarom zou het dan nog BioWare heten.

En hoe kan het dat EA geen verplichting heeft om die medewerkers aan een nieuwe baan te helpen :?
In elk geval in Nederland heeft een werkgever allerlei verplichtingen aan een medewerker die boventallig raakt (en dus weg moet). De werkgever moet allerlei mogelijkheden bieden om de medewerker aan een nieuwe baan te krijgen, naast het doorbetalen na ontslag voor een X periode. Ik weet verder niet hoe dat in het "land van de mogelijkheden" zit...

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 5 maart 2013 12:55]

In het land van de mogelijkheden werkt het niet zo. Daarom was het ook het land van de mogelijkheden. Bedrijven kunnen veel makkelijker inspelen op nieuwe trends, juist omdat ze ook relatief makkelijk van overbodige mensen af kunnen. Maar hierdoor ook sneller mensen aannemen.

Dit werkt dus twee kanten op. In Nederland denk je wel drie keer na voordat je extra mensen in dienst neemt. Dit betekent dat er op veel opportunities niet wordt ingespeeld, omdat het risico groter is, dan in een economie waar je makkelijker kunt schalen.

Dit is een prachtig voorbeeld van creative destruction. Er gaan banen verloren in de ene tak, maar die worden ruimschoots goedgemaakt in een andere tak. Natuurlijk is het vervelend voor deze mensen, maar ook webbased games blijven nog wel bestaan. En als een persoon genoeg talenten heeft komt hij ook echt wel aan het werk bij een bedrijf dat games maakt voor mobiele apparaten.
EA is gewoon eigenaar van die studios en dus niet alleen onschuldig een distributeur van games.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSalaris

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste website van het jaar 2014