Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 169, views: 52.887 •

Apple zou voornemens zijn om een 'slim horloge' waar het aan zou werken, nog dit jaar op de markt te brengen. Ook zou het draagbare mode-accessoire draaien op een aangepaste versie van iOS.

Onder andere Bloomberg meldt op basis van anonieme bronnen dat Apple mikt op een release van een horloge nog dit jaar. Daarnaast stelt The Verge dat op het accessoire een aangepaste versie van iOS zal draaien. Hierdoor zal Apple er niet voor kiezen om het 'uitgeklede' besturingssysteem van de iPod nano verder uit te bouwen.

Apple zou al enkele jaren werken aan het horloge, met een projectteam van naar schatting honderd man. Een van de uitdagingen zou zijn om de accuduur op een aanvaardbaar niveau te krijgen; Apple zou zich richten op vier tot vijf dagen. Daarnaast moet Apple nog het nodige aanpassen aan iOS om zo softwarematige koppelingen te maken tussen enerzijds zijn smartphones en tablets, en anderzijds zijn horloge. Deze verbindingen zullen vermoedelijk via bluetooth verlopen.

De druk op Apple om op korte termijn met een nieuw producttype te komen is onder andere afkomstig uit de financiële markten. Veel investeerders hadden de hoop gevestigd op de release van een televisie die door het bedrijf uit Cupertino is ontworpen, maar dit lijkt voorlopig niet te gaan gebeuren, mede door weerstand van contenteigenaren. Daarnaast heeft Google aangekondigd nog dit jaar zijn Glasses op de markt te brengen en met name start-ups als Pebble en Metawatch proberen met 'slimme horloges' een positie in de markt voor wearable computing te veroveren.

Reacties (169)

Reactiefilter:-11690159+1109+21+30
Opzich kunnen ze dit al met de vorige iPod nano (geloof ik) met een armbandje waar je vierkante iPod in past.
Maar hield die het dan 4 dagen uit met het scherm aan? Neem aan dat je de tijd ALTIJD af kan lezen zonder dat je eerst op een knopje hoeft te drukken, wat toch wel de basisfunctie is van een horloge :P

Ik draag overigens alleen een horloge als ik netjes over wil/moet komen, en dan wil ik een mooie van leer en geen gadget. Voor het smartphone-tijdperk had ik altijd een horloge om ben dus niet van plan er weer 1 om te doen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 maart 2013 16:37]

iPod met e-ink = done? :D
De basisfunctie is tijd weergeven, of dat nadat je op een knopje drukt is of niet doet er niet toe.

Overigens zie ik niet hoe je netter over komt met een horloge. In welke circuits is dat zo?
Een horloge is net als een ketting een sieraad, dat is toch niks nieuws dat is al langer dan een eeuw zo...

Als ik hem draag is het enkel omdat dat mooi matched bij mijn (leren) schoenen, maar de tijd kijk ik wel voor op mijn telefoontje :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 4 maart 2013 16:57]

vroeger was een kerkklok normaal, en een horloge aan een ketting voor je vestzak een gadget. Toen kwam de polshorloge uit en vonden mensen dat een gadget. Het ligt er dus maar aan waar je staat of iets een gadget is of niet. Ik vind polshorloges irritant en draag ze daarom niet.
offtopic:
Mee eens. Ik draag 95% van de tijd dat ik buitenshuis ben een horloge, alleen niet als ik naar de supermarkt ga. Ik stem het ook altijd af op wat ik ga doen:
- Werken of sollicitatie: Bulova (vermoedelijk de Envoy) of Swatch Irony THE Moonface
- Vrije tijd: Bulova of Zlatoust CCCP Diver

Overigens is de Swatch de enige die op een batterij werkt, de andere twee zijn opwinders, dus voor de zekerheid altijd de smartphone checken als tijd belangrijk is (zeker met de Bulova, die is al 82)


Ik vind het idee am sich best leuk, zo lang het maar stijlvol kan, dus geen plastic-fantastic regenboog, maar bijv in brushed aluminium met een leren bandje
Nou ik snap wel wat hij daar mee bedoelt. Het is geen gezicht om onder je pak een felgekleurd mode horloge te dragen.

Een neutraal gekleurde nano met lederen band kan prima.
Enige wat ik als Horloge mooi vind en dus wel eens draag als mode accessoire is een zilveren / stalen Horloge, mag nog in combinatie zijn met leer

Snap ook niet dat mensen die gekleurde horloges echt mooi vinden

Maar volgens mij hebben deze gadgets horloges altijd een soort van modern uiterlijk met veel kleur

ik ben benieuwd.
Oh, ja, erg retro. In 1973 was het hip om met een horloge rond te lopen dat alleen na het drukken op een knopje de tijd weergaf. In "Live and Let Die" gebruikte James Bond zo'n ding... http://watchesinmovies.info/img/m/LiveAndLetDie-LED.jpg
Die LED horloges gingen er erg snel uit toen de LCD horloges kwamen - daar kon je altijd op zien hoe laat het was. Men wilde niet op een knopje hoeven drukken...
En ondertussen komen ze weer terug omdat het hip is... Mode is grillig :)
Beware of the hipsters...

Ik droeg eigenlijk nooit een horloge en als ik er al 1 had was het er 1 van de kermis of iets van de markt dat 'duur' overkomt met allemaal wijzertjes die zijn vastgeplakt van 10 euro.

Nu draag ik bijna elke dag een horloge die naar mijn idee overal bijpast (klik) en ik mis het eigenlijk als ik het niet om heb.

Ik grijp nu ook steeds minder naar de telefoon als ik wil weten hoe laat het is want eigenlijk is het gewoon 'lelijk' - bij gebrek aan een beter woord - om bij "hoe laat is het?" dan maar even je telefoon uit de zak te halen.
Om nog maar te zwijgen over luie donders die naar de tijd vragen en te beroerd zijn om zelf op de telefoonklok te kijken.

Een 'flikje' met de pols en de tijd staat duidelijk voor je ogen.
Voor mij echt geen horloge die je om de week moet opladen, laat ze dan maar zo slim zijn om deze op zonneenergie te laten opladen zodat de levensduur in ieder geval wordt opgerekt.
En verder moet ik dus ook niks hebben van aan/uit knopjes om te zien hoe laat het is
Een horloge moet minstens 1jaar mee gaan op een batterij. Zo niet dan laat maar.

Daarnaast is een horloge meer discreet. Het wordt nogal als onbeschoft gezien om steeds met je telefoon te zitten. Terwijl als je dit zelfde doet met je horloge niemand het merkt (tenzij je het opzichtig doet).
De iPod nano houdt het bij mij als horloge een kleine week uit voordat 'ie moet worden opgeladen. Daarbij moet je uiteraard wel op een knopje drukken voordat je ziet hoe laat het is. Andere features gebruik ik niet dus snoepen ook niet van de accu.

Het gadget gehalte is hoog, maar die 7 dagen zijn nog langer dan m'n andere horloge, dat moet na 48 uur weer opgewonden worden ;)
Mijn G-shock met 2 kleine batterijtjes houdt het meerdere jaren vol aan m'n pols...
geen gadget gehalte maar wel een horloge die onder water kan, waar ik dus mee kan gaan zwemmen, die 6 alarmen heeft, chronograaf bezit, countdown timer, wereldklok, etc etc

alles wat een horloge moet hebben zit om mijn pols.. de rest zit in m'n zak (smartphone) waarom zou ik het twee keer meenemen???

ik denk dat iwatches van apple niet zo goed gaan verkopen als ze hopen... pas op ze zullen wel degelijk een redelijke afzet hebben, maar ze gaan niet elke nieuwe versie opnieuw aan de man kunnen brengen zoals hun ipod/pad/phone want mensen hebben het toestel al in hun zak zitten...
Ik heb een horloge waar helemaal geen batterijen inzitten: die werkt gewoon op bewegingsenergie. Strikt genomen is de "smartste" manier om een horloge te maken.
En dan ben ik zo'n persoon die altijd z'n horloge om de pols heeft en vaak zijn iPhone ergens laat liggen en een kwartier moet zoeken. Een iWatch met tracker (en sowieso nog heel wat leuke functies) zie ik dan wel weer zitten.

Zit enkel in met het prijskaartje.
Als je regelmatig je telefoon vergeet en met het prijskaartje zit is deze oplossing van Kensington misschien een oplossing?
Kan je nog uitbreiden ook, voor weinig, tot 5 getrackte items, op zelf in te stellen afstanden.
Hier hoe dat werkt in een Video.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 4 maart 2013 22:25]

Ik denk niet dat ze mikken op 4 dagen met het scherm aan, ik draag nu een Nano als horloge en daar is het scherm altijd van uit, druk je 1x op de knop dan schiet het scherm aan en laat hij de tijd zien. Met die optie haal je makkelijk 4 dagen.

Een LCD scherm + 4dagen altijd aan + mooi design is gewoon niet mogelijk.

Als ik netjes over wil/moet komen doe ik mijn Nano in een lederen band en dan ziet hij er gewoon net zo mooi uit als mijn klassieke klokjes. Ik kan me niet voorstellen dat een Apple horloge een lelijke gadget wordt eigenlijk.
Dan gaan ze aan mij nog een moeilijke krijgen. Mijn huidige horloge loopt al 7 jaar zonder dat ik daar ooit iets aan heb hoeven opladen (ivm solar cell). Ik hoop dat Apple ook iets dusdanigs in kan bouwen, of iets wat werkt met beweging, want een horloge waar ik elke week omkijken aan heb, dat zie ik niet zitten.
Daarbij vraag ik me af welke doelgroep ze met dit horloge willen aanspreken. De jeugd (voor het gemak, de generatie onder mij) draagt überhaupt nooit een horloge ('it's a single function device, how lame is that?!') en voor de groep daarboven is het (wellicht) weer iets teveel van het goede. Ben overigens wel benieuwd wat het gaat worden en hoe het (al dan niet) zal aanslaan.
Edit: misschien zie ik er de volle potentie nog niet van in...

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 4 maart 2013 17:02]

Mensen zijn gewend horloge te dragen zonder uberhaud over de batterijen na te denken.
Dat zijn we eenmaal gewend (misschien hooguit eens in het jaar).

Daarmee lijkt het me meer dan redelijk dan de accuduur toch wel lang mee moet kunnen gaan. En met name is de eerste indruk wel een belangrijke status gehalte voor tevreden klanten die vervolgens anderen weer weten over te halen. Kortom daar mag je gewoon niet falen.

Dan blijft nog de vraag wat gaat het toevoegen, met name het gemak?

Maar tot nu toe het is slechts allemaal een gerucht en de iPhone heeft ook wel meer dan 5 jaar aan geruchten geduurd dus ik verwacht de komende jaren ook helemaal geen iWacht (hoe het ook mag gaan heten). De media kan iedereen van alles wel wijs maken en dan proberen ze ook al jaren lang met Apple nieuwtjes ... als de media begint te rappen dan tel ik er nog gerust 3 jaar wachttijd boven op.

Ik vraag me alleen af waar falen Samsung, Sony en LG dan met hun smartwatches? of gaan ze deze keer weer afwachten voordat men weet het een succesvol product te maken? (zijn ze weer te laat). Ze moeten nu toch wel de kennis in huis hebben om de aandacht van de media te krijgen?
Vier dagen vind ik echt te weinig. Het is belachelijk dat je je horloge elke vier dagen af moet doen om hem op te laden, wie doet dat nou. Ik heb mijn Seiko altijd om en die laadt gewoon bij wanneer ik beweeg. Ze zullen toch met zoiets moeten komen of met zonnecellen oid anders zie ik dit project snel mislukken.

Het is al irritant genoeg dat je smartphone na een dag al leeg is en nu moet je je straks ook al zorgen gaan maken om je horloge 8)7

Ik denk dat de tijd nog niet rijp is voor een smartwatch, ze zullen toch eerst eens met een nieuwe accu technologie moeten gaan komen waarbij je accu het iig minstens een aantal weken, liefst langer volhoudt.
Heb je je Seiko ook 's nachts om?
De enige momenten waarop ik mijn Omega af doe is als ik de winter/zomer tijd moet verzetten of als een maand geen 31 dagen heeft. Of ik nou naar een gala ga, ga duiken, directie vergadering heb of op de bouwplaats loop, ik doe hem niet af. Ik slaap er ook mee, ik moet ook s nachts de tijd weten. Een horloge is voor mij veel meer dan een gebruiksvoorwerp.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 4 maart 2013 19:08]

waauw zeg, wie houdt nu zijn horloge aan tijdens het slapen
wat wel kan, is dat Apple er draadloos opladen instopt, en als je zo dus je horloge 's nachts op de lader legt, wordt hij opgeladen. zo hoeft er ook geen connector in, en is hij heel wat makkelijker waterdicht te houden.
waauw zeg, wie houdt nu zijn horloge aan tijdens het slapen
Nou wat raar he? ZO vreemd is dat niet hoor, de overgrote meerderheid doet dat!
waauw zeg, wie houdt nu zijn horloge aan tijdens het slapen
Uhm, zo veel mensen? Ik denk eerlijk gezegd de meeste horlogedragers.

Ik doe hem ook echt nooit af, ook niet met slapen, anders vergeet ik em 's ochtends weer aan te doen, en erger ik de rest van de dag dat ik steeds naar een lege pols kijk.

Ik zou ene iWatch wel zien zitten, echter die accuduur gaat bij mij echt wel een probleem vormen, een of ander draadloze laadtechniek zou inderdaad fijn zijn, maar daarbij zou je hem niet aan kunnen houden lijkt me (draadloos opladen tijdens slapen en dragen zal niet gaan ben ik bang).
Als gebruiksvoorwerp vind ik het een eerste vereiste dat de tijd altijd exact goed wordt weergegeven (radio controlled meestal dus). Maar een smartwatch kan de exacte tijd weer van de smartphone halen!
dat is niet nodig. google kinetic horloges maar dan zul je zien dat die horlogeslang blijven doorwerken (aantal weken) zelfs wanneer ze niet gedragen worden.
4 á 5 dagen is waar Apple naar streeft. De prototypes halen volgens Bloomberg maar 2 dagen.
Hier zie ik wel een leuke toepassing voor inductive charging. MIjn horloge ligt 's nachts altijd op dezelfde plaats en met inductive charging heb ik dus in principe ook een horloge wat altijd geladen is.

Ik zelf ga er in elk geval geen kopen, ik vind dat een horloge best iets simpel is. Mijn Casio geeft enkel de tijd en datum weer en dat is voor mij meer dan genoeg, voor de rest heb ik mijn smartphone wel.
Neem aan dat je de tijd ALTIJD af kan lezen zonder dat je eerst op een knopje hoeft te drukken
Lijkt mij vrij simpel wanneer er ook weer een gyroscope ingebouwd is. Alleen wanneer je het horloge horizontaal houd (aflees positie), dan is het scherm aan en anders staat het uit.

[Reactie gewijzigd door Fealine op 4 maart 2013 17:42]

Niet te hopen dan dat je in de administratie werkt want dan staat je horloge de hele dag aan.
Niet helemaal. Heb zelf zo'n horloge (gebruik het voornamelijk voor Nike+ en uiteraard een beetje de gadget factor :P), maar de functies die in het artikel worden genoemd zijn momenteel nog niet beschikbaar, omdat er simpelweg geen bluetooth op zit. De nieuwe generatie Nano's hebben dit wel, maar die zijn niet als horloge te dragen omdat ze rechthoekig zijn.

Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat Apple vorig jaar met een update voor de Nano zou komen om deze functionaliteit mogelijk te maken, omdat er veel geruchten hierover waren. Maar helaas :(

Moet zeggen dat ik de Nano eigenlijk best handig vind werken in de vorm van horloge, trainingequipment (Nike+) en iPod. Sterker nog, heb hem dagelijks om :) Zal dit speelgoedje daarom ook niet snel weg doen, maar ben wel ontzettend benieuwd naar de ontwikkelingen omtrent dit soort horloge's!

[Reactie gewijzigd door volkano op 4 maart 2013 16:43]

Vraag me af wie vandaag de dag nog een horloge omheeft. Als ik zo eens om mij heen kijk niemand. Apple-klanten zullen het uiteraard wel kopen omdat ze dan menen "hip" te zijn.

Mij lijkt het beter om te investeren in het Google Glass project. Als je dan toch al dure gadgets gaat kopen, koop dan iets waar je ook wat mee kunt.
het zorgt er wel voor dat je bijv niet je telefoon meer uit je zak hoeft te halen om te bellen, op te nemen muziek te wisselen, of als je gaat joggen kan het ook erg handig zijn. of bijv op de fiets om te navigeren. ik zie er zeker wel potentie in.
Ja, dat lijkt me ook handig, voor op de fiets niet je telefoon tevoorschijn hoeven halen om muziek/audiobook te wisselen etc.
In plaats daarvan om gewoon in je horloge te praten? Mijn innerlijke nerd lijkt het wel wat om ala Knight Rider zo te bellen, maar of dat nu echt zo praktisch is voor lange gesprekken... Anderszijds is het handiger om oortjes aan je telefoon te hebben dan aan je horloge om wat gemakkelijker te bellen (evenals muziek te luisteren). Ik zie vooral het nut in termen van bewegen en sporten, waarbij je je activiteit kunt vastleggen en je hartslag kunt controleren en dergelijke. Zo is het nu eenmaal onprettig om te joggen (ik noem maar iets) met een telefoon die in je broekzak bungelt. Voor navigatie en andere functies heb ik persoonlijk al snel de voorkeur voor een groter scherm, wat die 3 seconden om mijn telefoon uit mijn broekzak te halen wel waard is.
Ik heb een afstandsbediening in mijn koptelefoon die dat ook kan. ;)
@sanderev66 : Precies. Beetje onzinnig om daar een (naar verwachting-) peperduur horloge voor te gebruiken.

Als Apple slim is maken ze er een alarmsignaal in zodat je vanaf je iPhone een signaal naar het horloge kunt sturen indien je het niet kunt vinden (zoals dat bij draadloze huistelefoons gaat).

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 5 maart 2013 10:14]

Ik draag mijne vrijwel dagelijks. En tijdens het stappen zie ik heel wat sierlijke horloges gedragen worden....
En je weet nu al wat het horloge wel of niet kan? (Nee dat weet je niet) Hetzelfde verhaal als met de iPhone en de iPad: "Wat kan Apple nu veranderen op deze markt? Deze is al verzadigd of is niet bestaand".

Goed je kan er niet 'doorheen' kijken waarschijnlijk zoals met met Google Glass. Aan de andere kant zal het dan ook niet iets zijn wat voor $1500,- te krijgen is voor een lucky few.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 4 maart 2013 16:39]

Google Glass. Je bedoelt dat ding dat mensen dan op hun hoofd dragen en waar ik dan continu tegen aan kijk en me afvraag: 'zijn ze me nu wel of niet aan het filmen?'
Om maar 1 van de 100 redenen te noemen waarom het zo absurd raar is om zo'n ding op je kop te zetten.
Om maar 1 van de 100 redenen te noemen waarom het zo absurd raar is om zo'n ding op je kop te zetten.
Zeg dat maar tegen alle brildragers :P

Heel anders dan een normale bril ziet het er namelijk naar mijn mening niet uit...
Nee, maar dat is ook zijn punt niet, RobbieB bedoelt het feit dat het gewoon erg privacygevoelig is. Je kan tegenover iemand zitten met wie je praat zonder dat je weet of hij zijn aandacht er wel bij heeft of dat hij compleet iets anders aan het doen is. Misschien is hij je wel aan het filmen. Bij een telefoon zie je dat nog.
The key experiential question of Google Glass isn’t what it’s like to wear them, it’s what it’s like to be around someone else who’s wearing them. I’ll give an easy example. Your one-on-one conversation with someone wearing Google Glass is likely to be annoying, because you’ll suspect that you don’t have their undivided attention. And you can’t comfortably ask them to take the glasses off (especially when, inevitably, the device is integrated into prescription lenses). Finally — here’s where the problems really start — you don’t know if they’re taking a video of you.
The Google glass feature no one is talking about

En dat is gewoon een geldig punt waarover ook nagedacht moet worden. Maar ja, je kan ook niet echt vragen (lijkt me?) of die persoon de bril af wil zetten. In de toekomst zal hetzelfde spul in een lens zitten, en dan zie je het helemaal niet.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 4 maart 2013 16:50]

Naja, hebben we deze discussie niet eerder gehad toen we onder rokjes foto's aan het maken waren. Toen is er bedacht dat fototoestellen een piepje moeten maken, webcams hebben een ledje. Ik denk dat dit vooral te maken heeft met een beetje respect en gewoonte, zo heb je ook mensen die tijdens een eerste dinner date de telefoon opnemen en een kwartier lang lullen met een collega. Geen google glasses voor nodig om asociaal te zijn.
Ik heb echt nog nooit (maar misschien is het mijn vriendenkring :') ) iemand een foto zien maken van onder iemands rokje. Maar ook dat valt duizendmaal meer op dan iets wat gewoon niet opvalt. Een beetje rare vergelijking.

Google Glass kan in het montuur van een bestaande bril verwerkt worden (dacht ik althans) dan heb je helemaal niets door. Ach, misschien wordt ik 'ook al oud' dat ik wel over zulke dingen nadenk.
Je weet dat dezelfde discussie werd gevoerd toen de eerste mobiele telefoons met Camera op de markt kwamen? En laat me raden.. jij hebt er nu ook 1.
De discussie met alles kunnen filmen en de bange reacties daarop, net zoals jij nu doet. ;) Denk maar terug in die tijd.. tenzij je heel jong bent en het niet meegemaakt hebt.
Uiteraard, maar een telefoon zie je hier zit iemand je aan te kijken en je kijkt terug en je hebt nog niet door dat er gefilmd wordt, een behoorlijk verschil lijkt me toch?
Als je iemand in de kroeg zijn facebook ziet updaten, of dat neem je aan omdat je ziet dat hij zijn mobieltje in zijn handen houdt, kan hij wel degelijk jou aan het filmen zijn. Negen van de tien keer zul je dat geheel niet in de gaten hebben..
Jij en RobbieB schetsen een heel donkere fantasiewereld waarin iedereen elkaar in het openbaar loopt te bespioneren met Glass. Een beetje nonsense, tenzij je vind dat we nu al in zo'n wereld leven. Zodra er dezer dagen iets interessants gebeurt vliegen de smartphones uit de zakken om gebeurtenissen vast te leggen en het staat het vrijwel direct online. Daar heeft denk ik niemand problemen mee. Recentste voorbeeld: die meteoriet in Rusland of all places. Vastgelegd door tientallen camera's, gewoon op straat. En het bijzondere van de zaak is dat het geeneens smartphones zijn maar simpele dashcams. En daarnaast beschermd dit goedaardige Russen ook nog eens tegen een corrupt rechtsysteem (mensen die zich zomaar voor de auto laten vallen en dan gaan claimen bijvoorbeeld). Als je dus een probleem hebt met Glass zou je dus in feite nu all problemen hebben met smartphones maar daar ben je dus stil over (snap ik niet helemaal).

Tl;dr De usecase voor Google Glass is niet zo radicaal verschillend van de hedendaagse realiteit als dat jouw fantasie (futuristische) doemsbeelden doen denken.
"How guys will use Google Glass...." says it all, met een knipoog.
De Apple implant zie ik voorlopig nog niet uitkomen. :9~
Deze is ook grappig

Veronderstellen dat zoiets met Google Glass niet gaat gebeuren is erg naïef gedacht.
Net als bv Glass gelijktrekken met een zichtbare telefoonopname, een dashcam, of beweren dat je je computer niet hoeft te beveiligen.
Vertel eens hoeveel mensen zich dagelijks voor je voeten gooien om je aan te klagen? Zoek eens op hoe snel je computer overgenomen is als je geen antivirus installeert?
Uitgaan van dat de mens nooit zoiets zal doen, en degenen voor doemdenkers uitmaken die op gevaren en misbruik wijzen is gewoon dom.
Stellen dat het nu ook al in dezelfde mate gebeurt als mogelijk met Glass is imo onzin.

De enige die er wel bij vaart is Google......meer info over gebruikers geeft een nog beter uit te melken profiel.
Hier een video van iemand die dat ook door heeft en je de vraag stelt; Is real life niet veel leuker dan de virtual reality waar we naar toe gepushed worden?

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 5 maart 2013 15:55]

Jij en jouw vriendenkring misschien niet.
Maar zoals altijd ben je één van velen, en valt jouw mening in het geruis weg.

Maar een half uurtje google en de 18+ sites afstruinen, en het zal je verbazen hoeveel er wel zijn, misschien wel net zoveel als tweakers
Misschien is hij je wel aan het filmen. Bij een telefoon zie je dat nog.
En bij een knoop? Een pen? Een zonnebril? Een sleutelbos met afstandsbediening voor de auto? een tas? een schoen?

Camera's zijn tegenwoordig ook voor de eerste de beste consument klein genoeg om overal maar te verstoppen. Dat je je het eerder afvraagt bij een Google 'Glass(es)' ding omdat je het kan zien is psychologisch best te verklaren, maar qua 'aluhoedje'-gehalte lang niet paranoïde genoeg.
True, in al die dingen past vast een camera, maar hoeveel mensen hebben daarin een camera? Als zo'n glass (een glass over vergelijkbare systemen) zullen vast aanslaan zodat iedereen met zoiets rondloopt, dan is dat toch anders denk ik.

Maar blijkbaar ben ik nogal aan het doemdenken, ik wordt dus echt oud. En nee bij een telefoon heb ik dat idee minder, als ik dan met iemand spreek lijkt het mij vrij duidelijk of hij mij aan het filmen is of niet. Maar we zullen zien hoe het loopt, het stukje techniek vind ik leuk, maar dat is toch iets waar ik over na denk (en veel mensen blijkbaar niet of die zien het niet als anders dan nu).

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 4 maart 2013 22:08]

Eigenlijk alle mannen in mijn omgeving dragen een horloge. Van een halve stationsklok tot een van opa geërfd bijzonder klokje.

Maar geen van allen zou zo'n Apple horloge willen, tenzij het een klassiek horloge wordt met echte wijzerplaat en radartjes.
Maar er zijn nog miljarden andere mensen naast de mensen in jouw omgeving.
Jouw omgeving wil het niet..tig andere omgevingen wel.

Vooral de jeugd wil wel wat meer gadget-achtig i.p.v. wijzerplaat en radartjes.
Maar geen van allen zou zo'n Apple horloge willen, tenzij het een klassiek horloge wordt met echte wijzerplaat en radartjes.
Dat wilde ik juist per sé niet: er gaat niks boven een quartz uurwerk. Zelfs een horloge uit de grijpert op de kermis is al duizenden malen nauwkeuriger dan een Rolex van 10k (bron). Ik heb zelf een analoog horloge wat volledig digitaal wordt aangestuurd (de wijzers kunnen zelfs tegen elkaar in bewegen als je van optie verandert) en die zich elke nacht om 2:00u synchroniseert tegen het DCF signaal uit Frankfurt. Daar kan qua stabiliteit niks tegenop.
In mijn vriendenkring zie ik ook bijna geen horloges meer, misschien nog 1 of 2, dus het is wel een trend die al langer zichtbaar is, vraag het de horlogefabrikanten maar

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 4 maart 2013 17:09]

Uh...mijn Omega die niet echt uit de grijper van de kermis komt loopt al 7 jaar perfect gelijk en ziet er ook nog eens tijdloos en zeer goed uit.

Ach, er zal vast een markt zijn voor een iWatch, zal vast goed passen bij de zwarte bril met vensterglas :D
Ik kan me niet voorstellen dat de iWatch gericht wordt op horloge liefhebbers. Zo vind Ik digitale horloge verschrikkelijk, maar dat is een kwestie van smaak. Niks zo persoonlijk als een horloge. Hij zal voornamelijk op die hard Apple fans gericht zijn denk ik en mogelijk een nieuwe markt.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 4 maart 2013 19:06]

Niet zo zuur, joh!

Eerlijk gezegd denk ik dat zo'n horloge meer in de categorie Apple TV zou vallen. Een hobby-project.

100 man is niet echt een heel groot team. Maar het zou een leuke opvolger zijn voor de iPod Nano, die veel als horloge werd gebruikt met speciale bandjes.

Een grappige gimmick. Niet elk project van Apple pretendeert de wereld te veranderen. (Zul je wel straks zien dat het afgebrand wordt door Apple-critici en dat in de media geklaagd wordt dat het horloge niet voldoet aan alle hype... die ze zelf hebben gecreeerd)

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 4 maart 2013 16:40]

100 man voor de ONTWIKKELING van een gadget niet veel?
Ik weet niet in welke wereld jij leeft maar R&D teams zijn vaak niet veel groter dan een man of 20.
Ga je naar productie, dan betrek je daar andere teams bij en word het een ander verhaal, maar voor je een prototype hebt ontwikkeld ben je een heel eind verder en dan is een team van 100 man enorm.
Euh, nu niet gaan overdrijven. Er zijn genoeg mensen (waaronder ik) die wel degelijk een horloge dragen. Tuurlijk kan je op je GSM kijken, maar bijvoorbeeld in de klas is het zoveel makkelijker om gewoon even snel een blik op je horloge te werpen en direct de tijd en datum te weten.

En wat Google Glass betreft, ik zie dat eerder als een gimmick dan iets nuttigs.
Ik ken weinig mannen die geen horloge dragen eerlijk gezegd.

Daarnaast heb ik weinig met het Google Glass project. Wie gaat er met een bril oplopen de hele dag als je geen bril nodig hebt? En wat doe je als je al brildragend bent? En dan hebben we het nog maar even niet over de prijs :)
Half Bekend Nederland, omdat het een styleicoon is, die bril

Even om me heengegluurd .... 7 mannen, 2 horloges, 5 brillen
<offtopic>Ik heb een horloge...</offtopic>

Horloges zijn praktisch om even de tijd op te zien, waarom niet ook ff het weer, je whatsapp, je sms, je email en alle andere notificaties. Waarschijnlijk zal het ook alleen echt goed werken met een iphone erbij. Niet vervelend bedoeld maar het is logisch vanuit Apple om alleen eigen hardware te ondersteunen en daarbij ook een consistenter en beter gesynchroniseerd systeem te hebben.

Ik zal het niet kopen omdat ik microsoftfan ben en zodoende een WP8 heb. Ik vindt het echter wel een leuk concept alhoewel niet nieuw.
Ik draag zelf een horloge omdat het en een mooi accessoire is en het makkelijker is dan continu een telefoon te voorschijn toveren.

Op Kickstarter was er destijds de Pebble, ook een soort smartwatch. Zoiets lijkt mij zeker wel praktisch, mits in leuke, verschillende designs gegoten. Waarom alleen telefoons slimmer maken?
Tja wie draagt er nu een bril? Mensen met slechte ogen en de rest liever niet denk ik :-)
Wel eens in een bioscoop gezeten recent? Daar zit iedereen met een brilletje op tegenwoordig...
De reden waarom horloges nauwelijks nog gedragen worden is hun beperkte functionaliteit: je kan er de tijd op aflezen, eventueel op meerdere plaatsen. Misschien alarm zetten of als stopwatch gebruiken. Producenten hebben er dan een mode accessoire van proberen maken, wat slechts deels gelukt is.

Een slimme horloge, met meer functionaliteit, heeft kans op slagen denk ik.

Waar heb jij je smartphone meestal? Waarschijnlijk in je broekzak. Telkens je een biep hoort neem je hem eruit om te kijken wat het is. Zou een horloge niet makkelijker zijn voor notificaties? Een erg praktisch voorbeeld is tijdens het joggen. Of misschien kan je er, via je smartphone, wel mee bellen. Ja, als het goed wordt aangepakt kan het wel een hit worden.
Een horloge is het enige sierraad dat een man kan dragen (de mannen met oorbellen en kettingkjes zullen we maar even uit de discussie houden want, sja ...)

Dit is gewoon een sierraad. Dus het wordt in bepaalde kringen wel degelijk gedragen. Onder mijn vrienden die in kostuum werken, die dragen allemaal een knap design horloge.

Zelf werk ik in een hemd en loop ik ook rond met een mooie Diesel horloge. Waar ik dan zelden de tijd op aflees hoor . . .

Ik zou niet moeten rondlopen met een ipod op men arm :p
Ik heb een horloge, met name om de functie. Heb natuurlijk wel een mooie uitgezocht, want het is ook een soort van sierraad.

Maar het is de meest snelle en betrouwbare methode om de tijd te zien. Batterij gaat jaren mee, geen rare fratsen met foutieve implementaties van zomertijd of schrikkeldagen en je ziet in één oogopslag hoe laat het is zonder knopjes in te hoeven drukken. Ideaal.

Een Apple / Google / Smart-horloge zit ik absoluut niet op te wachten omdat die zonder enige twijfel ontzettend ten koste van de batterijduur gaat, wat voor implementatie je ook neemt.
Wat een onzin, het enige wat deze apparaatjes gemeen hebben met een horloge is dat je ze om je pols draagt. Dat alleen al maakt de acceptatie drempel voor velen een stuk lager dan project Glass. Ik heb zelf een smartwatch van Sony en zie wel de potentie van dit soort horloges als verlengstuk van je scherm voor bijvoorbeeld voetganger navigatie, nieuws, fb, e- mail updates zonder je telefoon uit je zak te halen. Nadeel van de smartwatch is alleen dat het halfbakken is uitgevoerd (matige battery life, slecht scherm). Apple kennende zal er wel wat moois en bruikbaars uit voort komen.
Hangt volgens mij heel erg af van welke business je in werkt. In de handel internationale handel bijv. Als ik om mij heen kijk als student op school maar ook binnen stage bedrijven zie ik veel mensen die dagelijks een horloge dragen. En geef toe, bij een nette blouse, broek en eventueel een colbert hoort gewoon een horloge. Ik voel me bloot in pak zonder horloge, heb dan telkens het idee dat ik wat mis.

Daarnaast moet apple wel komen met een product dat mensen daadwerkelijk willen dragen, niet te groot, stijlvol maar toch niet te opvallend en ga zo maar verder. Ik verwacht dan ook dat het eerste model vrij simpel zal zijn met enkele basis functionaliteiten zoals het lezen van een smsje of het wisselen van een liedje.
Wie er vandaag de dag nog een horloge om heeft? Serieuze vraag? Ik weet niet waar jij rond hangt maar op m'n werk en op de universiteit zie ik bijna iedereen met een horloge lopen. Ik draag ze overigens ook sinds ik zo'n cool goedkoop lederen digitale horloge'tje om m'n pols kon hebben. Ik kijk veel liever op m'n horloge dan dat ik m'n telefoon uit m'n zak haal.. Op zowel plaatsen waar ik mijn telefoon niet kan gebruiken als plaatsen waar ik vrij ben die te gebruiken.
Best veel mensen dragen nog horloges, het is dan ook een behoorlijke markt. Als je ziet dat Rolex, Seike en dergelijke allemaal al een omzet hebben van meer dan een miljard en er tientallen producenten zijn weet je dat deze markt nog lang niet dood is. Er zijn ook genoeg mensen die een horloge dragen dat duurder is dan een auto. Ik betwijfel ten zeerste dat die hun horloge omwisselen voor een iWatch. Ik ben ieder geval niet van plan om mijn horloge in te wisselen.
Een survey wees uit dat 85% nog steeds een horloge bezit,
En dat 1 op de 7 de noodzaak niet inziet om er een te dragen gezien tegenwoordig je de tijd ook op andere manieren kan zien, waaronder het mobieltje.
Bovendien dat jongeren onder de 25 niet echt een horloge kiezen als tijdsaanduider gezien ze gewend zijn dat op hun mobieltje te bekijken, "waar ze tegenwoordig in leven"
Toch is het horloge nog steeds een geliefd modeaccessoire.
Daarnaast hangt het natuurlijk van je werk af, in een aantal beroepen is het raar als je een mobieltje pakt, bv verplegend personeel, politie, en zo zijn er veel meer beroepen waar een horloge echt handiger is dan een mobieltje.
En je kunt ook lezen op oa Bloomberg dat de markt voor horloges wereldwijd 60 miljard jaarlijks bedraagt, dan kan je moeilijk stellen "wie draagt er nou nog een horloge...niemand toch, ik ken ze niet"
Blijkbaar dus genoeg mensen dragen er één, en Apple wil daar misschien wel een appeltje van meepikken gezien de winst op horloges veel groter is dan op de meeste elektronicaproducten.

Soms denk ik haast dat je Waldorf heet....(Statler is nl. niet meer onder ons.). Al zou je dus eigenlijk jonger dan 25 moeten zijn als je geen mensen kent die een horloge dragen. :)
En niet dat een kritische noot onnodig is, maar altijd?;)
Je weet nog helemaal niet wat een iWatch kan of niet kan...

Maar ja, ieder zijn ding, jij praat blijkbaar liever de hele dag tegen je bril van 1200 om hip te zijn, welke ook een mobieltje nodig heeft op de achtergrond.
Anderen hebben liever een horloge dat info geeft en waar omstanders zich minder ongemakkelijk bij zullen voelen gezien ze niet ongemerkt opgenomen kunnen worden op beeld en direct op You Tube verschijnen..
Ik persoonlijk zou me bij de iWatch-dragers toch meer op mijn gemak voelen.

(maar als gerucht schijnt het dat Microsoft er ook al mee bezig is, met zo`n bril) :9~

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 5 maart 2013 01:06]

Wanneer er met deze horloge ook gebeld kan worden (via Bluetooth) dan is dit wel een mooie uitvinding. Zo is er al zo'n horloge-telefoon, alleen heeft die een prijs van ongeveer ¤2500,-.

Ik ben benieuwd wat je met zo'n horloge kunt doen. En wat Apple hiermee precies mee wilt bereiken..
Er zijn genoeg van die telefoon-horloges te koop op Chinese webshops, allen voor een prijs rond de 70 - 200$. Als je ze van een echt merk koopt zijn ze veelal exclusief en daarom zo duur.
nou, deze is anders maar 350 euro

http://www.imsmart.com/en
nou, deze is anders maar $51.99 (omgerekend ongeveer ¤40).
http://www.ibuygou.com/p-...en_fm_black-4522-usd.html

Het kan dus wel degelijk veel goedkoper dan waarmee Apple op de proppen zal komen.

[Reactie gewijzigd door Mavamaarten op 4 maart 2013 18:14]

Ja en mijn eerste indruk nu ik dat zie denk ik wat een slecht ontworpen ding.
Dat is 52$ de prullenbak in smijten.

Het scherm is te slecht en het design is niet van deze tijd.
Blijkbaar is het toch nodig dat Apple eerst de weg moet wijzen want waar jij naar linkt is niet het product wat ooit aan zal slaan bij het grote publiek.
Hij zal vast niet zo duur zijn als het horloge van Rafael Nadal, alhoewel......, we hebben het hier wel over Apple.

Trouwens heeft elke zichzelf respecterende telefoon een klokje, dus is hier überhaupt wel een markt voor?
We kunnen wel redeneren of een horloge zinvol is.
Maar zijn Google glasses wel zo zinvol dan??
Ik heb bijvoorbeeld geen zin om constant met een bril op te lopen en in mijn ooghoekje allerlei informatie te zien.

Ik weet ook niet of een horloge handig is..
In sommige gevallen kan het handig zijn. Zal me benieuwen of er iets op zal zitten wat heel handig kan zijn.
Hij heeft het helemaal niet over Google Glass, waarom haal je dat er bij?
Misschien omdat Google Glass ook een voorbeeld is van wearable computing?
Nee...IK heb het over Google glasses.
Omdat beide producten nieuwe producten in de markt.
Beide proberen een markt open te breken..vandaar mijn vergelijking.
Apple en Google proberen met iets nieuws te komen..vandaar mijn vergelijking.

Ik vraag me toch ook af of een horloge handig zal zijn.
Zeg alleen dat ik persoonlijk duizendmaal liever een horloge om heb dan een bril.

We zullen zien.
Beetje triest om met een plaatje iemand persoonlijk aan te willen "vallen". :?
Het zijn beginnende ontwikkeling in bestaande technieken.
Er bestaan al jaren brillen die je op je gameconsole, pc, ipod, iphone en noem maar op kan aansluiten zodat je bioscoopscherm op je ogen hebt. Wat duurdere exemplaren kan je ook gewoon doorheen kijken en ondertussen informatie getoond worden.

Het probleem is momenteel nog, bijna niemand weet ervan af en zijn ze blijkbaar nog niet ver genoeg ontwikkeld dat men ze ook wil. En voor een bril heb je zowiezo een zeer strak design nodig. Niet van die brillen met dikke randen alsof je uit de toekomst komt en bij intertoys een speeltje hebt gekocht.
4 á 5 dagen accuduur, doe mij maar gewoon een ouderwets horloge dan dat je tijden om kan houden en dan een nieuwe knoppbatterij erin. gewoon een smartphone ernaast voor muziek enzo lijkt mijveel efficiënter.
Als je echt een ouderwets horloge hebt mag je hem ook elke dag opwinden ;)
Als het door Apple wordt gebracht zullen er toch wel weer genoeg mensen zijn die het geweldig vinden. Terecht of onterecht. Eerst was er ook veel terughoudendheid bij de iPad, ook wel de opgerekte iPhone genoemd, en zie nu een paar jaar later iedereen heeft nu een tablet.

@Hieronder was niet bedoeld als anti-Apple, heb wat aan de tekst aangepast zodat duidelijker overkomt wat ik bedoel :). Verder zou ik zeggen hou het netjes.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 4 maart 2013 18:19]

ben bang dat dit een te geforceerde misstap zal zijn. het heeft een wel heel erg hoog gadget gehalte. een horloge is een mode object en hoort bij je "image". voor veel mensen (ik niet) is het een manier om je te onderscheiden van anderen. ik denk dat deze hipsters niet warm worden van een horloge die iedereen al heeft. mwa we zullen zien.
Ik zie dit wel zitten. Flexibel/buigzaam oled display, flexibele, rekbare accu als polsbandje (video: Flexibele en rekbare accu.

Hoef je niet iedere keer de telefoon uit je broekzak te halen als je een berichtje o.i.d. krijgt :D
[naïef]Ik hoop niet dat er mensen zijn die dit horloge gaan halen enkel en alleen omdat het van Apple afkomstig is.[/naïef]
Waarom hoop je dat? Van mij mag iedereen zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven.
Waarom hoop je dat? Van mij mag iedereen zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven.
Omdat dat innovatie tegen werkt als mensen het ECHT alleen om die rrede zouden kopen...
Waar heb jij dan een prijs gevonden? Ik zie nergens een prijs, laat staan een echte aankondiging. Je zal echt wel wat voor het merkje betalen, maar dat doe je bij Seiko en TAG Heuer ook wel.

OT: Ik moet nog zien of dit wat wordt. Van een horloge verwacht ik dat de batterij 1 keer per jaar vervangen moet worden, niet dat je hem elke 4 dagen aan de lader moet prikken. Als Apple nou eens zo'n kinetic charging systeem inbouwt, dan hoef je misschien wat minder vaak te laden. Of draadloos laden via Qi standaard. Dan nog moet het een sierlijk apparaatje zijn, en niet zo vierkant en hoekig als de iPod-mini-in-horloge-bandje. Alhoewel, als je soms ziet waar mensen mee rondlopen, hele stationsklokken hangen er aan polsen lijkt het wel. Het ontgaat mij een beetje, ik heb al 30 jaar geen horloge meer (ja, ik ben oud).
Accu is inderdaad een probleem. Ik heb zo een iPod nano horloge en de accu moet elke 3 dagen wel opgeladen worden... Nu steek ik hem op mijn dockingstation, maar eigenlijk werkt het niet prettig. Regelmatig wil ik hem dragen en dan is de accu weer leeg. 4 a 5 dagen vind ik nog te weinig.. minimaal 7 dagen zou ik prettig vinden.
Het display fungeert tegelijkertijd als zonnencel :). Het klinkt als toekomst muziek maar het zou voor Apple een perfecte proef zijn om deze techniek toe te passen op een klein display. Apple heeft hier namelijk een patent op :).

Link: http://news.cnet.com/8301-11128_3-20006918-54.html

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 4 maart 2013 16:50]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Game-accessoires Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013