Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 11, views: 10.416 •

Kellee Santiago, mede-oprichter van thatgamecompany, de studio achter games als Flower en Journey, treedt in dienst bij Ouya, het bedrijf dat de gelijknamige Android-console maakt. De titel van haar functie bij Ouya wordt developer's best friend.

Julie Uhrman, directeur van Ouya, maakt via het blog van de Android-console bekend dat het bedrijf Kellee Santiago in dienst genomen heeft. Santiago wordt developer's best friend, wat wil zeggen dat ze ervoor moet zorgen dat ontwikkelaars games voor de Ouya gaan maken.

De Ouya werd in 2012 aangekondigd. Het gelijknamige bedrijf haalde geld voor de ontwikkeling van de console op via Kickstarter. Het bedrijf verwacht in de zomer de eerste consoles te kunnen leveren. De Ouya gaat 99 dollar kosten en draait op android 4.1. De op een Nvidia Tegra 3-soc draaiende console heeft 1 gigabyte ram en 8 gigabyte opslag. Verder zijn hdmi, wifi, ethernet, bluetooth, een usb-poort en wordt er één controller meegeleverd. Extra controllers zijn naar verhouding prijzig; daarvoor moet vijftig dollar neergelegd worden.

Santiago stapt over van thatgamecompany, een kleine studio die ze in 2006, samen met Jenova Chen, oprichtte. De studio sloot een contract met Sony, die het bedrijf de kans gaf om drie games af te leveren voor het PlayStation Network. Vooral Flower uit 2009 en Journey uit 2012 waren succesvol. Santiago was in eerste instantie vooral producer van de games, maar vanaf de ontwikkeling van Journey, toen de studio groeide van 7 naar 14 medewerkers, kreeg ze de rol van directeur. Nu het contract met Sony verlopen is, wil thatgamecompany games gaan maken die op verschillende platformen verschijnen. Het heeft nog geen nieuwe game aangekondigd en ook geen samenwerking met een uitgever.

Bij Ouya is een deel van haar werk al gedaan. Er zijn al studio's die aangekondigd hebben games voor de kleine consoles te maken. Daaronder Kim Swift, de vrouw achter games als Portal en Quantum Conundrum, die met Airtight Games aan een onaagekondigd project werkt voor de Ouya. Hetzelfde geldt voor Tripwire Interactive, de studio achter games als Red Orchestra 2 en Killing Floor. Dave Jones, de man die ooit het concept bedacht van Grand Theft Auto, werkt met zijn nieuwe bedrijf nWay aan actie-rpg ChronoBlade, die voor de Ouya zou moeten verschijnen.

Update 4 maart, 09:45: Inmiddels is ook duidelijk dat Matt Nava thatgamecompany verlaten heeft. Nava was als art director verantwoordelijk voor de opvallende grafische stijl van Flower en Journey. Nava is een eigen studio begonnen onder de naam Giant Squid Studios

ChronoBlade

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (11)

jammer, ik vond that game company echt geniaal, en ik hoop dat deze hun eigen DNA dan ook echt nog behouden, natuurlijk is zij niet alleen verantwoordelijk voor de games maar een andere bedrijfsleider kan al heel veel roet in het eten gooien.
Ik vind het juist een slimme (en logische) keuze. That Game Company is nu eenmaal de maker van interessante en alternatieve games. Daar past de Ouya prima bij. Hoe meer interessante titels voor dat platform uitkomen, des te groter is de kans dat ik er nog zo'n apparaatje bij ga kopen (gewoon voor de leuk).

Je hardware is enkel succesvol zolang er voldoende (goede) software voor uitkomt.
Het is goed dat het Ouya team wordt uitgebreid. Het zou ook wel eens een goed marktaandeel kunnen krijgen, maar wat ik wel een beetje jammer vind is de Tegra 3 soc did van alle quadcores de slechtste gpu heeft - tereijl deze voor een console juist het belangrijkst is. Ik hoop dan ook op een aankondiging dat ze nog snel overgaan op de Tegra 4.
Dat zal zeker voor de eerste release nog niet het geval zijn.
En klopt ook wel met hun plannen om elk jaar een nieuwe versie uit te brengen van de console

(http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2415198,00.asp)
Marktaandeel in wat? Ouya creŽert haar eigen markt, het kan echt niet mee met traditionele consoles, zowel op hardware als de product a/d man brengen.
Marktaandeel in wat? Ouya creŽert haar eigen markt, het kan echt niet mee met traditionele consoles, zowel op hardware als de product a/d man brengen.
Nog niet, tegra3 heeft kracht van PS2 of zo, tegra 4 zit ongeveer op het niveau van x360. Mali T604 heeft ook ongeveer de kracht van x360. Dan zitten ze al op het niveau van Wii U van deze generatie. Bijvoorbeeld Dirt 3 kan full HD gespeeld worden op Mali T604, dat is een PS3 game.

http://nl.hardware.info/n...playstation-3-en-xbox-360

Met hun snelle cyclus kunnen ze hele snel de dino's van de console markt inhalen, zolang Nvidia of arm ook maar snel genoeg blijft doorontwikkelen.

En met de stap die sony waarschijnlijk heeft gemaakt, want als ik het goed heb begrepen gaan die een AMD IGP gebruiken, als ze daar 6 jaar blijven hangen zal Ouya kans genoeg hebben om ze zelfs in te halen. Mits ARM en/of Nvidia binnen die tijd sneller GPU kunnen maken dan de huidige aanstaan IGP's van AMD.

Ik denk dat dat best wel reŽel is dat ARM of Nvidia dat voor elkaar gaan krijgen. ;)

Of sony moet hun cyclus ook aanpassen anders zie ik de Ouya de playstation nog wel eens voorbij gaan.
Of sony moet hun cyclus ook aanpassen anders zie ik de Ouya de playstation nog wel eens voorbij gaan.
Met deze zin haal je de volledige geloofwaardigheid van je post onderuit.

Leuk dat ze over een jaar ofzo PS3 niveau kunnen halen, je loopt dan maar 6 jaar achter op de next-gen graphics. Dan nog het kleine, maar wel belangrijke aspect dat ze ook nog geen ťcht grote titels moeten halen, een compleet platform moeten neerzetten buiten enkel een console op de markt zetten (PSN, XBL niveau).

Het is juist grappig dat de next-gen consoles overstappen op x86, het voor ontwikkelaars veel interessanter is cross-platform/ports te gaan maken, dan wťťr opnieuw te beginnen voor een ARM omgeving.

Het is een leuk ding, maar het komt in het segment te zitten waar enorm veel concurrentie is, tablets, mobiele telefoons (met usb aansluiting, hdmi uitgang), mischien nog wel wat console-bakkertjes.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 1 maart 2013 12:55]

Op het niveau van de XBox 360 en de PS2? De Tegra 4 kan hoogstens 120k vertices aan, de 360 gok ik zo'n 1 miljoen, en de Tegra 3 is met de programmable pipeline niet eens te vergelijken met de PS2.
men werkt al aan een opvolger :X
Consoles focussen zich op laagdrempelige casual gameplay, graphics zijn juist niet zo van belang voor de potentiele kopers.
"De titel van haar functie bij Ouya wordt developer's best friend."

[Finkers]
"Ik zeg, dat doet de directeur maar lekker zelf"
[/Finkers]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013