Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 442, views: 33.195 •

In januari, drie maanden na de release van Windows 8, was het aandeel van dat OS 2,26 procent, volgens cijfers van Net Applications. De Windows-versie heeft daarmee een lagere adoption rate dan Vista, dat na drie maanden een aandeel van 3,3 procent had.

In de eerste twee maanden na de introductie van Windows 8 zagen de gebruikscijfers er ook al niet rooskleurig uit voor Microsoft; het aandeel van Windows 8 was toen 1,6 procent tegenover de 2,2 procent die Windows Vista na de periode van twee maanden wist te behalen. Microsoft verwachtte toen nog een flinke stijging van het aantal verkochte computers met Windows 8 tijdens de feestdagen in december. De verkoop bleek echter niet genoeg te zijn om het in 2007 uitgebrachte Windows Vista voorbij te streven wat adoptiesnelheid betreft.

De lagere cijfers zouden ogenschijnlijk verklaard kunnen worden door de dalende pc-verkoop, merkt PCworld op, dat de cijfers publiceerde. Hoewel de markt voor nieuwe computers in 2012 inderdaad is gekrompen, blijkt uit schattingen van Gartner dat er in het vierde kwartaal van 2012 meer computers zijn verkocht dan in het vierde kwartaal van 2007, toen Windows Vista uitkwam. Wat wel meespeelt is dat, hoewel Vista een slechte naam heeft gekregen, de verkoop van die versie in het begin helemaal niet slecht liep: de overstap op Windows Vista verliep relatief snel doordat voorganger Windows XP als verouderd werd gezien. Tussen het uitbrengen van Windows XP en Windows Vista zat een periode van ruim vijf jaar. Tussen Windows Vista en Windows 7 zat maar drie jaar.

Het immer populaire Windows 7 wist drie maanden na het uitbrengen 7,57 procent van de gebruikers aan zich te binden en draait volgens de momentopname momenteel op bijna 45 procent van de systemen. Opvallend is dat het aandeel van Windows XP ook nog bijna 40 procent bedraagt, terwijl dit besturingssysteem al ruim 11 jaar oud is. De genoemde cijfers zijn afkomstig van Net Applications, dat gebruikersdata van ongeveer veertigduizend websites verzamelt. De getallen geven dus geen volledig beeld, maar kunnen als een indicator gezien worden.

Reacties (442)

Reactiefilter:-14420399+1259+218+30
1 ... 5 ... 10
ik denk dat er ook niet vergeten moet worden dat de voorgaande versies invloed hebben op de adoptie van een OS.

Windows xp: windows ME was echt een ramp, plus windows XP is een NT kernel met betere stabiliteit, en "vernieuwend"

Windows Vista: Het is lang geleden dat er een nieuwe windows versie is uitgekomen, alpha blending layers en widgets zijn schermporno. Vista brengt pas na adoptie veel problemen mee.

Windows 7: Windows Vista was echt een ramp

Windows 8: Veel radicale verandereringen in gui, waar windows 7 nog erg jong is en veelal dezelfde functionaliteit brengt.
onlangs weer een W8 systeem opgeleverd omdat dit bij de laptop zat, wat een drama, voor als de klant gewend is aan XP/VISTA/W7 en het vertrouwde bureaublad en zien wat er allemaal actief is aan programma's onder op je taakbalk. Het sluiten van geopende applicaties is ook niet eenvoudig voor de gemiddelde leek/gebruiker (rode kruisje rechts bovenin) en ga zo maar door. De Metro interface+het ontbreken van een eenvoudige startknop linksonder/sluiknop rechtsboven is een waar gemiste kans.

Mijn advies aan Microsoft:
Geef de gebruiker een optie om de user interface om/terug te zetten richting XP/Vista/W7 en de adoptie onder het grote publiek zou voor 99% een betere kans van slagen hebben.
Ben ik het helemaal mee eens. Gebruik het nu sinds het officieel beschikbaar is via Slim.

Thuis Win8 dus en op het werk Win7. Het voegt voor mij werkelijk helemaal niets toe behalve wat ongemakkelijkheden.

Het klopt dat het sneller opstart, maar ik sluit mijn laptop thuis bijna nooit af. Deze komt dus altijd uit de slaapstand. Die ene seconde sneller maakt niet heel veel verschil met Windows 7.

Daarintegen vind ik dat startmenu ontzettend storend. Nu na al die maanden nog steeds. Kleine dingen die ik storend vind zijn bijvoorbeeld dat je naar het metro startmenu moet voor bijvoorbeeld het configuratiescherm en deze dat vervolgens geopend wordt in de desktop modus....

Hoezo we maken het onoverzichtelijk en onnodig storend?


Ik adviseer in mijn omgeving dan ook niemand om over te stappen van Windows 7 naar 8. Helemaal niet als je er de volle mep voor moet betalen en het niet voor een koopje via Slim of iets dergelijks tot je beschikking kan krijgen.

Ik vind het qua gebruikerservaring eerder een achteruitgang. Ik open mijn laptop en het eerst wat ik doe is per direct klikken op de desktop modus. Die metro interface is in mijn geval dus eerder een storende factor als dat het daadwerkelijk zaken gemakkelijker maakt.

Je kan uiteraard gaan tweaken, maar kom op. Je betaalt in feite voor iets wat je dan zelf dusdaning moet gaan tweaken omdat MS ala Apple vindt dat je het eigenlijk "ZO" moet doen omdat zij willen dat je perse "DIE" gebruikerservaring hebt.

Heel veel minpunten krijg je dan van mij. :(

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 28 februari 2013 12:21]

Om een kleine irritatie weg te nemen, veel dingen zijn uit onwetendheid.
Ga naar de linkeronderhoek en klik met rechts in plaats van links > je krijgt nu een powermenu vanwaar je direct het configuratiescherm kan openen (+ meer dan in je oude startmenu stond)
Dit kan zowel op je startscreen als op je desktop, altijd dus, het configuratiescherm opent als vanouds op je desktop en is ook iets uitgebreider.
Eerst naar het startscreen gaan is dus geheel overbodig.

En als je de desktoptile als eerste zet linksbovenaan dan kan je na inloggen direct met enter de desktop in, de eerste tegel is standaard geselecteerd na inloggen.
Gebruik je een ander programma altijd eerst dan kan je zo die zonder kijken openen, waarbij je ook direct in de desktop zit

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 28 februari 2013 22:00]

Ik lever mijn klanten ook PC's / laptops af met Windows 8.

http://oi50.tinypic.com/29kz19d.jpg

Maar dan op deze manier, op verzoek dan wel. Je moet het ze niet moeilijker maken dan het is vind ik persoonlijk. Kijk de metro interface zou microsoft niet moeten en willen pushen, maarja met de nieuwe windows phones, syncs, noem het op; willen ze dat wel. Ik ben ook van mening dat ze als je boot je een keus moet krijgen: boot in metro, boot in desktop mode o.i.d. (Of in ieder geval ergens een switch!)

Helaas is dat er (nog?) niet. Dus gebruiken we een mini bestandje om het wel mogelijk te maken. Want onder de ''geforceerde metro look'' zit toch een goede OS. En willen we toch de metro interface --- erg simpel te realiseren via het START menu knopje (switch to metro) <<-- wat een gedoe zeg, ik zie door de bomen het bos niet meer! :o

Maar ik kan me niet voorstellen dat als iemand zijn PC boot en (zie screen) voor zich krijgt met zijn handen in het haar gaat zitten en denkt: wat moet ik nu!!! O+
Die optie heb je. Als je het allemaal teveel gezeur vindt om aan een andere UI te wennen, dan koop je het toch niet? Kan je fijn terug naar je vertrouwde Windows 7 omgeving en laat je de mensen die wel tevreden zijn over een heel makkelijke UI lekker hun gang gaan.

Ik zou er niet aan moeten denken om weer afhankelijk te moeten zijn van die oubollige desktop interface met statische icoontjes die ik af en toe weer spontaan mag herindelen, of met een leesbril op moet kijken of ik wel de juiste te pakken heb.
Die oude Startbutton ben ik al helemaal vergeten. Wat moet je met een startbutton als je overal snelkoppelingen hebt staan? Voor je configuratie scherm? Kan je ook een snelkoppeling van maken. Who the F needs a Startbutton?

In Modern UI kan je gewoon je rechtermuistoets in klikken en Presto!! Al je applicaties in 1 klap te zien en aan te klikken. Lekker groot en ruim opgezet. Kwestie van wennen. Meer is het niet.
Moet je niet raar opkijken als je antivirus straks zegt: "Modified Winlogon" en de crack klakkeloos verwijderd. Zit je weer met hetzelfde probleem.
Ik ben er ook mee genokt. Ik heb het eerlijk twee keer geprobeerd om aan Windows 8 te wennen, maar ben weer terug op Windows 7. Ik heb voornamelijk een probleem met het feit dat de Metro omgeving (ja, ik blijf het zo noemen) nul toegevoegde waarde heeft. Ik probeer af en toe wat apps, zoals die van nu.nl, uitzendinggemist e.d., maar bij Nu wordt je nu net als de mobiele versie gegijzeld om een advertentie te zien, dus ik gebruik wel gewoon chrome met ad-blokkers om het op de site te bekijken. Of de content van de app vernieuwd zich niet. De store laat updates zien terwijl ze al geïnstalleerd zijn, of andersom, geen updates te zien, terwijl ik bij specifiek laten checken ineens wel een aantal zie.
De updates van het hele OS krijg je niet te zien, tenzij je de computer uit wil zetten en dan heet de opnieuw starten optie ineens bijwerken en opnieuw opstarten. Op zich leuk dat de computer je niet meer wil vermoeien met micromanagen, maar ik wil security updates wel zo snel mogelijk. En ook gewoon toegepast hebben bij het afsluiten. Dus geen indicatie dat er een update is voor het OS en niet toepassen als je afsluit. En herstarten doe ik nauwelijks, alleen afsluiten en opstarten, dus op een natuurlijke wijze kom je er niet aan toe.
Een ander punt waar ik mee zit, is de ondoorzichtigheid met wat de computer aan het doen is. Al die tegels updaten continu, mail, berichten, etc. Ik weet dat Windows 7 ook services in de achtergrond heeft draaien, maar ik heb het gevoel dat ik er meer grip op heb onder Windows 7 dan met 8.
En dan het duale van de desktop, ik speel regelmatig WoW, maar flip vaak even naar de browser om in mrrobot naar upgrades te kijken etc. Dat multitasken is ook een lastig iets, met de alt tab belandt je soms in de metro omgeving, dan moet je eerst weer naar de desktop en van daaruit naar de browser. Geen wereldramp natuurlijk, maar daardoor voelt het allemaal stroperig en traag aan.

En als klap op de vuurpijl had ik afgelopen maandag dat Windows 8 zowel mijn toetsenbord als muis niet meer herkende. Toen had ik het helemaal gehad, ik heb mijn Norton Ghost backup van een maand geleden er weer bij gepakt en lekker Windows 7 teruggezet. Dan maar even niet de nieuwste versie op mijn PC. Maar ik maak me wel zorgen over de toekomst, want als Microsoft niet van koers wijzigt, dan is dit dus wel de basis van alle toekomstige producten.
Ja MS zal de ondersteuning van win 7 laten vallen op den duur en dan zit er weinig anders op ik merkte nu al met win 7 instalatie dat mijn moederbord niet werd herkend omdat het gewoonweg te nieuw is en dus moest er een raid driver geinstalleerd worden voor de setup verder kon .

Ik adviceer je toch om win 8 te leren gebruiken en installeer het proggie Start8 en haal metro weg en plaats een strt menu .

Je zult dan merken dat je weer op een vernieuwde windows 7 draait alles lekker ouderwets :)

[Reactie gewijzigd door MartinBora op 28 februari 2013 11:19]

Ga naar het configuratiescherm (rechterklik/linkeronderhoek > systeem en beveiliging > Windows update.
Bij instellingen wijzigen kun je aangeven wat voor updates je automatisch wil installeren en welke je eerst wil zien en zelf beslissen.
Bij Updategeschiedenis kun je zien welke updates er eerder geinstalleerd zijn en ze eventueel ongedaan maken.
Het voordeel van de nieuwe updateservice is dat Windows geen herstart meer afdwingt na een update , Bij kritieke syteem updates vraagt hij er om op patch tuesday samen met de rest van de beveiligingsupdates, maar bv een kritieke update voor Office midden in de maand leidt niet tot een herstart maar geeft dat dan vanaf drie dagen van tevoren aan, voor patch tuesday.
Behalve wanneer je uitgelogd bent of werk open hebt staan zal hij niet rebooten, W8 detecteerd dat en wacht daarmee tot jij aan de computer zit en toestemming geeft. .

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 28 februari 2013 22:43]

Mist het onderzoek hier niet een belangrijk aspect: meer PC's zijn verbonden met het internet en dus ook is de onderzoeksgroep in de afgelopen jaren niet meer hetzelfde. Wat ik bedoel is: in 2007 was het relatieve aantal mensen met een internetaansluiting dat computer-nerd en early-adopter was natuurlijk groter dan het relatieve aantal mensen dat nu een internet verbinding heeft en mee wordt genomen in het onderzoek. Immers, iedereen heeft tegenwoordig wel een internetverbinding: moderne of niet moderne familie. Vroeger hadden die mensen misschien ook wel een PC, maar een internetverbinding, daar moest je toch net wat 'verder' voor zijn. Deze niet upgraders werden dan ook niet meegenomen in het onderzoek in 2007 en nu wel (ze hebben inmiddels wel internet).

Kortom, de onderzoekspopulatie is verklaarbaar sterker selectief toegenomen (voornamelijk niet 'nerds') en dus neemt een bepaalde groep met een kenmerk (de early adopters, de nerds) automatisch relatief af. Het feit dat de percentages ondanks deze verandering toch nog in dezelfde lijn liggen, zou juist ook basis kunnen zijn voor de conclusie dat de adoptiesnelheid hoger ligt! Immers, de PC's die vroeger wel werden gebruikt en niet geupdate, maar niet gezien werden omdat er geen internet was, zien we nu wel!

Belangrijk om hierbij dus te weten is hoe sterk het internetgebruik is toegenomen en hoe a-respresentief de onderzoeksgroep in 2007 was ;)

En dan.. dan mag er een conclusie getrokken worden :P

[Reactie gewijzigd door DealExtreme2 op 28 februari 2013 11:13]

Ahem, ook in 2007 was al ruim het overgrote deel van de huishoudens in Nederland aangesloten op internet op een niet nerdy of early adaptors manier. Je praat over een periode van pas 6 jaar geleden. Ik weet niet of je het nieuws bijhoudt, maar toendertijd was Nederland waarschijnlijk ook het snelste internetland in Europa.
Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, maar dat lijken me in ieder geval slechte bronnen.
Het onderzoek is gedaan door Net Applications, een Amerikaanse site, op 40.000 websites wereldwijd.
Dat staat los van de Nederlandse gebruikers, maar heeft betrekking op wereldwijde gebruikers.

Hier de toename van de wereldwijde internetgebruikers.

DealExtreme2 heeft dus zeker wel een punt, het aantal gebruikers is sinds 2007 verdubbeld.
Als je toen dus een bepaald percentage had dan komt dat nu overeen met de helft van dat percentage toen.
Of je moet het percentage nu verdubbelen om het te kunnen vergelijken met dat van toen.

Dat hoor en zie je dan weer nergens terug. ;)
Het gaat mij vooral om het nerdy/early adaptors puntje. Die tijd is allang voorbij.

Voor wat betreft de percentages is het wel erg modderig water waar je in staat te kijken.
De betrouwbaarheid van de verzamelde informatie is best twijfelachtig, mede door het feit dat er niet wordt gekeken of het prive licenties betreft of zakelijke licenties. Ten tijde van de meting kunnen er veel mensen vanaf kantoor even browsen met pc's waar geen Windows 8 op geinstalleerd staat, maar XP of Win 7. Maar het kan goed zijn dat deze gebruikers thuis wel over een WIndows 8 pc beschikken, die op het moment van meting niet wordt gebruikt en dus niet geregistreerd als zodanig.

Dit soort onderzoekscijfers zijn zelden representatief of betrouwbaar.
Dat de percentages niet kunnen kloppen of representatief zijn geef ik je gelijk in.
Maar ik ga er dan van uit dat de percentages van Vista en 7 net zo onbetrouwbaar waren.
Daar wordt nu toch de vergelijking gelegd.
Prive of zakelijke gebruikers is toch niet zo boeiend? Het gaat toch om het aantal Windows 8 gebruikers?

Dus, als je de percentages omrekent naar internetgebruikers :

Vista april 2007, 3,3% x 1129 miljoen = 37, 25 miljoen
W7 januari 2010 7,57% x 1802 miljoen = 136,41 miljoen
W8 januari 2013 2,26% x (ca) 2837 miljoen = 64,11 miljoen

Nu gaat de statistieklijst maar tot juni 2012 en ben ik er gemakshalve van uitgegaan dat de halfjaarlijkse groei minimaal die was van de helft van het voorgaande jaar 2011, maar dat zou best nog iets hoger kunnen liggen.
En dat ze hun statistieken net zo uitlezen als de statistieken van mijn eigen website, ik zie de percentages gerelateerd aan de bezoekers, niet aan marktaandeel OS.

Dan kun je eigenlijk toch zeggen dat Windows 8 het 1,7 x zo goed doet als Vista qua verkoopcijfers, terwijl de teneur in het Tweakers artikel is dat het veel en veel slechter verkocht wordt.
En dat terwijl men toen wachtte op een nieuw, beter OS, dus men wilde in eerste instantie graag over van XP naar Vista.
Aan Vista (Longhorn) was immers 6 jaar gewerkt en had hoge verwachtingen gewekt,.maar na de eerste geluiden over driverproblemen en crashes werd al snel Vista in de media afgebrand en door de consument "gemeden". (Zelf nooit problemen mee gehad)..
Dat Windows 7 het weer 2 x beter deed dan 8 is waar, maar weer een kromme vergelijking.
Er is nu helemaal geen noodzaak om over te stappen, W7 is prima, terwijl die er wel was van XP>7 + Vista>7 en velen dan ook hadden gewacht op 7 voor de overstap.
En als je het dan zo bekijkt dan doet W8 het toch helemaal niet slecht?

Dat leek me meer het punt dat DealExtreme2 wilde maken.
Zolang je percentages nergens aan relateert is het geheel nietszeggend en word je zwaar op het verkeerde been gezet..

Het leukste aan mijn heel simpele rekensommetje is dat het redelijk klopt met wat Microsoft zelf opgeeft over W 8 en wat door iedereen voor onmogelijk en misleiding gezien werd.......

En een linkje over Vista na 5 maanden.
Vista werd twee maanden voor consumentenrelease al vrijgegeven aan zakelijke klanten. ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 1 maart 2013 04:52]

Prive of zakelijk gebruik is op zich geen oninteressante factor. Zakelijke markten stappen minder snel over. Zeker in deze crisis tijden zullen zij er al helemaal niet snel voor kiezen om over te stappen om een nieuwe OS. Wij hebben op de zaak ook nog gewoon Windows 7 en dat zal voorlopig wel zo blijven. Prive zit ik wel op alle apparaten op WIndows 8.

Overigens ben ik van mening dat "niet zo goed als de voorganger" helemaal niet hoeft te betekenen dat de opvolger slecht is. En ik heb sterk de indruk dat die gedachten bij velen wel worden opgeroepen met een topic titel als deze.

Percentages zeggen niets zonder absolute getallen. Zonder index kan je alle percentages wel neerleggen, maar blijft het een grosso modo. Helemaal mee eens.
Wat DealExtreme2 precies bedoelt komt niet duidelijk uit zijn bericht naar voren. Vandaar dat wij nu waarschijnlijk een kleine discussie hebben met hetzelfde idee. We komen alleen uit 2 verschillende richtingen aanlopen, maar gaan wel naar hetzelfde plein.
Persoonlijk vind ik Windows8 heel goed werken. Ik denk echt dat mensen iets te veel achter de modern UI zoeken. Aan het eind van de dag is het een start menu, en kan het op die manier worden gebruikt.

Ik ga ervan uit dat mensen op tweakers hun Windows7 startmenu weinig gebruiken, maar voor wat het gebruikt wordt werkt Windows8 heel goed. In de plaats van meest gebruikte aplicaties kan je nu dit nu helemaal zelf indelen. Wanneer je een pragamma wilt zoeken in W8 krijg je een hele goede, overzichtelijke, schermindeling. Alleen in de programma's worden weergegeven, je hoeft dus niet in mappen te zoeken die hele andere onbekende namen hebben.

Daarnaast kan je W8 Metro gebruiken om kleine applicatieste installeren. Dit hoef je natuurlijk niet te doen, en is meer voor tijdverdrijf op een slome woensdag avond. Het idee dat er zo veel mensen problemen hebben met de metro applicaties, terwijl dit in dagelijks gebruik een kleine extra is die in het niets verdwijnt met de desktop begrijp ik echt niet.

ook hoor ik veel over het probleem van WIndows8 met muis. Het is geoptimaliseerd voor touch, ja. Maar dit betekent allerminst dat het slecht werkt met een muis. Het werkt gewoon, niet goed, niet slecht, maar gewoon. Net zoals dat het afsluiten van een browser gewoon werkt. Niet goed, niet slecht, het werkt gewoon.

Moet je geld neerleggen om van W7 over te stappen op W8? Nee natuurlijk niet, W7 is een fantastisch besturing systeem. Maar W8 is daarintegen ook heel solide.
lekker 22inch screen voor je neus gepositneerd scheef liggend op je beraue ivm touch (zie je het al voor je op werkplekken/thuis) nou ik zie dat niet gebeuren, want hoe hou je tapblads vast juist op je schoot. Kijk nou hoe nensen werken en hoe schermen gepostioneerd zijn juist verticaal !

En dan kan je touch hebben maar is het verticale schermen zie ik hier geen absaluut geen voordeel in. Daarbij hoeft voor mij de nieuwe ui niet als het onder motorkap verbeteringen zit en ik denk eerder dat het aanslaan van w8 minder wordt dan vista ook naar 6 maanden.
Sorry maar dat hele metro gebeuren vind ik nog steeds niets. Ik werk er nu al 2 maanden mee (nog geupgraded voor ¤30 maar dual boot wijselijk behouden) en telkens opnieuw beland ik in 'bureaublad' of Win7 modus.
Was ik blij dat ik hier een Win8 startmenu-tool tegenkwam want soms is het echt nodig.

Bvb de zoekfunctie is echt niet intelligent genoeg. Wanneer je zoekt op de oude manier via het startmenu kom je wél tegen want je zoekt.

Alles wat ik gebruik, is (nog) niet aangepast aan Win8 en draait bijgevolg nog in bureaublad modus.

Nog iets wat ik niet begrijp, hoe kun je nu in godsnaam op een deftige manier door je bestandssysteem gaan met Metro ?! Gaat dat uberhaupt?

IE10 als full screen metro app vind ik ook 3x niets. Je vind niet terug, werken met tabs is een drama ipv de gebruikelijke zege.
Ik denk dat alles op een touchscreen apparaat wel bèter werkt om om te zeggen dat ik er pakweg ¤1.000 (ik kijk ook naar de hardware) voor zou geven, bijlange niet !!

[Reactie gewijzigd door lowlow op 28 februari 2013 11:24]

Ben toch heel benieuwd hoe lang Microsoft deze 'windmolenstrijd' nog vol wil houden. Ik voor mezelf heb het gevoel dat ze 'ons' OS hebben afgepakt. Dat ze enkel door een wijziging in hun eigen bedrijfsstrategie ons verplichten om onze werkwijze te wijzigen. En dat pikken de mensen niet meer. Als ik ook zie hoe enorm er op dit topic gereageerd wordt en de manier waarop, dan denk ik dat MS de psyche een beetje onderschat heeft.

Microsoft ziet met haar nieuwe strategie een paar dingen over het hoofd. Ten eerste hebben ze op de markt die ze met deze strapatsen proberen te veroveren - mobiel en tablet - twee concurrenten tegenover zich die a) vele malen groter zijn en b) simpelweg jaren verder zijn en op dit moment een beter aanbod hebben. Hoe denkt MS hier ooit in te kunnen breken?

Het tweede dat men vergeet is dat de 'installed base', zijnde Windows 7 / Office 2010, ruimschoots voldoet aan de wensen van zo'n beetje alle gebruikers. Als je dan een nieuwe versie op de markt brengt met een volledig vernieuwde interface, waar niemand om heeft gevraagd, of in het geval van Office de prijsstructuur simpelweg verslechterd ten opzichte van de voorganger, dan zal dat inderdaad geen succes worden.

In het testtraject van Windows 8 zijn door de diverse beta-gebruikers overduidelijk 2 wensen naar voren gebracht: we willen een start knop, en we willen Metro kunnen uitschakelen. Tot een paar jaar geleden was MS nog zo dominant dat ze dit soort wensen op hun gebruikelijke arrogante wijze konden negeren, maar de markt is inmiddels een paar stappen verder dan MS denkt.

[Reactie gewijzigd door alexbl69 op 28 februari 2013 11:30]

Absoluut voor 100% mee eens! Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden.. +2
1 ... 5 ... 10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Smartphones Sony Microsoft Apple Games AMD Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013