Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 34, views: 15.092 •

THQ houdt opnieuw een veiling. In deze tweede ronde worden de series verkocht waar in de eerste ronde niet op geboden werd. De failliete uitgever hoopt kopers te vinden voor Darksiders, Homeworld, Red Faction and Destroy All Humans!. Bieden kan tot 15 april.

In januari moest uitgever THQ alle bedrijfsonderdelen per opbod verkopen omdat het in financiële problemen verkeert. Bij die veiling werden de rechten op series als Company of Heroes, Saints Row en de Metro-games verkocht. Er werd echter niet op alle series geboden en daarom houdt THQ een tweede verkoopronde, in de hoop dat de rechten op de resterende series nu wel van de hand gaan. De nieuwe veiling is goedgekeurd door de rechtbank die het faillissement van de uitgever begeleidt.

THQ biedt zes pakketten aan. Vier games worden als los onderdeel verkocht en de uitgever biedt twee bundels aan. Zo worden Darksiders, Red Faction, Homeworld en MX los verkocht, naast een bundel van Big Beach Sports, Destroy All Humans! en Summoner. De tweede bundel bestaat uit Marvel Super Hero, Supreme Commander en Worms. Het verschil tussen beide bundels is dat THQ de rechten op de games in de eerste bundel zelf bezit, terwijl het op de games in de tweede bundel slechts een licentie heeft. Geïnteresseerden dienen uiterlijk 15 april een bod uitgebracht te hebben, waarna in mei bekendgemaakt wordt hoe de verkoop geëindigd is.

THQ kwam in december in de problemen. De uitgever probeerde de failliete boedel als geheel te verkopen aan investeerder Clearlake Capital. Daar stak een Amerikaanse rechter echter een stokje voor omdat de verkoop nadelig zou zijn voor de vele schuldeisers van de uitgever. De rechter dwong de uitgever tot een veiling van bedrijfsonderdelen, die in januari plaatsvond.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)

Reacties (34)

Homeworld was een goede serie waarna echt helemaal niks meer kwam, vanuit 1999 was dit toch een onbekend maar zeer mooi uitgewerkt spel..ik hoop dat het in de handen komt voor toch een sequel of homeworld-achtige game.
Homeworld! :o speel ik vandaag de dag nog steeds (#2 dan) wist niet dat die ondertussen (en binnenkort dus weer niet meer) van THQ was?

Heb wel ergens wat rumoeren gehoord over een Homeworld3, maar dat de publisher niet inzag dat zon spel nog zou verkopen in het 'console klimaat' van deze tijd. :'(
Er is wel een vergelijkbare App-game (2D ipv 3D en natuurlijk een stuk meer basic):
Omega Squadron.

Misschien dat Homeworld zelf ook die stap kan maken. Dan zou die franchise dus ook voor de kleinere bedrijfjes interessant zijn.
Ik hoop dat er een nieuwe Saints Row komt (voor de PS4) en dat de vervolgstudio kan tippen aan THQ. Nu weet ik wel dat Saints Row 3 minder was dan deel 2, maar ik heb er nog steeds erg veel lol aan gehad.

De rest van de games die THQ in het assortiment heeft zeggen mij vrij weinig. Ik ken sommige wel van naam maar heb ze nooit gespeeld; afgezien van Worms natuurlijk.
Dat zal wel goed komen, THQ was alleen maar de uitgever van Saints Row, niet de developer. De developer is samen met de rechten gekocht door hetzelfde bedrijf, dus zullen dezelfde mensen zeer waarschijnlijk werken aan het volgende deel.

Edit: Ik vond inderdaad ook dat SR2 iets beter was dan SR3. In SR2 vond ik het verhaal veel beter, en er waren ook veel meer verschillende activities te vinden in de stad.

[Reactie gewijzigd door Metalkai op 27 februari 2013 11:33]

Deel 3 minder dan deel 2!? Door de pers en (veel)gamers wordt SR3 juist gezien als de game waarmee Volition de serie echt zijn eigen identiteit heeft gegeven.

Daarnaast is dat de laatst goed verkopende THQ game geweest en dus ook de reden dat THQ nog net even wat langer in leven kon blijven. Helaas mocht het niet baten.
@VmanS : Het verschil tussen deel 2 en 3 is dat het laatste deel gewoon té overdereven was. Wil niet zeggen dat ik 'em niet leuk vond of zo. In tegendeel. Maar goed, smaken verschillen ;-)
Laten we hopen dat zeker Homeworld, Supreme Commander, Worms een goede thuis vinden, belangrijker nog, een thuis waar ze worden gewaardeerd als spellen zoals ze waren. ( Bv SC 1 ipv 2, 2 was echt slecht.. totaal niet meer SC, en Worms, world party en armageddon ipv wat er nu is )
THQ heeft slechts een uitgeef licentie op Worms the echte rechten zijn nog steeds van team 17.
Klopt. En Supreme commander is eigendom van Gas Powered games. Nieuwe delen uit deze spelseries zullen door hun respectievelijke eigenaren simpelweg bij een andere uitgever ondergebracht worden.
Helaas gaat het met GPG ook erg slecht...
Inderdaad. Is nu overgenomen door Wargaming. Chris Taylor wilde eerst Wild Man als Kickstarter uitgeven maar ze haalde het niet dus werden ze ook overgenomen. Waarschijnlijk dan ook dus de licenties. Het rommelt aardig in de gaming branche.

Ik denk niet dat Supreme Commander nog verdere titels gaat krijgen. Aangezien Planetary Annihilation aardig dichtbij komt wat betreft hun USP's, "Massive Scale War", "Commanders" enzovoorst.
Hopelijk koopt een uitgever homeworld en gaat er weer mee aan de slag. Gek trouwens dat een bedrijf met relatief goede titels toch failliet is gegaan.
Een uitgever met de beste spelseries kan evengoed failliet gaan als men veel stomme beslissingen neemt. En THQ heeft een aantal erg stomme, en vooral heel kostbare beslissingen genomen in de laatste paar jaar. Er is o.a. enorm ingezet op de uDraw-spelserie en dat is compleet verkeerd uitgepakt. Het moeten afschrijven van een enorme voorraad onverkochte uDraw-hardware is een van de belangrijkste redenen waarom THQ in de problemen raakte en failliet ging.
Een kleine, onafhankelijke ontwikkelstudio was al bezig met een Homeworld kloon. Ze hebben een Indiegogo actie lopen waarmee ze mogelijk de rechten op Homeworld kunnen kopen: http://www.indiegogo.com/save-homeworld
Maar ze hebben altijd aangekondigd dat, als oorspronkelijke ontwikkelaars het spel zelf nieuw leven in willen blazen, ze hun bod terug zullen trekken.

Het doel id lang niet gehaald. En zelfs van dat doel was het niet zeker of het genoeg zal zijn natuurlijk. Hun idee is ook om met deze actie de aandacht weer op Homeworld te leggen, bij gamers maar ook ontwikkelaars.

[kleine wijzigingen nu ik iets meer tijd heb]

[Reactie gewijzigd door ArmEagle op 27 februari 2013 18:59]

Leuk. :-)
Toen ik de nieuwe veiling zag staan vroeg ik me al af of er kickstarter-achtige projecten liepen om ' dode' favorieten los te kopen. Homeworld is een goede, Worms misschien ook?
Homeworld en Supreme Commander zijn zeker toptitels. Ik hoop dat ze worden opgenomen door een goede firma voor een doorstart. Vooral Homeworld is op de achtergrond gekomen toen THQ zich ging focussen op andere spellen zoals Supreme Commander.
Toch vreemd om te lezen dat zulke geniale spellen gewoon dakloos zijn.

Ik kan me goed voorstellen dat een goede Worms reboot net zo lekker als Angry Birds zou kunnen spelen op een tablet, en daarmee een gigantisch succes zou kunnen zijn.

Homeworld 2 was magisch, en ik heb jarenlang het internet afgespeurd voor nieuws over een vervolg.. stel je voor, de homeworld 2 setup met volledige nextgen graphics...........

Supreme Commander... tjah. Sinds Supreme Commander vind ik eigenlijk bijna elk strategiespel een beetje kinderachtig omdat er geen strategic zoom inzit..
Iemand enig idee hoe het met titan quest zit ? Dit spel is ook door THQ uitgegeven, en hier ik eigenlijk niets meer over.
Ik weet niet hoe het zit met Titan Quest als licence maar de makers van het spel zijn bezig met dit http://www.kickstarter.co...nt/grim-dawn?ref=category
Oeh misschien zijn we dan toch een volgende Red Faction!
Red Faction: Guerrilla was episch, free world, supervette voertuigen en supergrote gebouwen om te slopen.

In Red Faction: Armageddon daarentegen, sloopten ze alles uit Guerrilla wat interessant was, en het werd een lineare indoor shooter, zonder jeeps en grote gebouwen.
Vervolgens was dat volgens THQ het eind van de Red Faction serie, omdat Armageddon zo hard flopte, vind je het gek 8)7
Het verschil tussen beide bundels is dat THQ de rechten op de games in de eerste bundel zelf bezit, terwijl het op de games in de tweede bundel slechts een licentie heeft.
Dus eigelijk enkel de naam/IP van de game gaat in de verkoop, kopers moeten dan alsnog van scratch beginnen?
Waarschijnlijk koop je ook de copyright van de source code, graphics, etc?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 27 februari 2013 10:19]

ik heb iets gemist, want Custume Quest en Stacking staan er niet bij. Waar zijn die rechten naartoe gegaan?
Waarschijnlijk heeft Take-Two deze twee games gekocht. Zie ook
http://www.insidegamer.nl/artikel/102888/de-nasleep-van-thq-winnaars-en-verliezers

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 27 februari 2013 11:40]

Hopen dat iemand Darksiders en Red Faction koopt, dat waren geen slechte games.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013